
Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/libya-news-media-targeted-
amid-libyan-28-08-2014,46858.html

Middle East/North Africa - Libya

Alarming situation

News media targeted amid Libyan chaos
28 August 2014

Reporters Without Borders is extremely worried about the Libyan media, which continue to be
targeted amid the chaos of the worst political and military crisis in Libya since the fall of the
Gaddafi regime in August 2011.

Controlled by the government-backed Zintan brigades since Gaddafi’s overthrow, Tripoli
international airport has now been seized by the Misrata brigades and their allies in the
course of the “Libya Dawn” campaign launched on 13 July. As the situation gets more complex
by the day and the authorities struggle to win legitimacy in the face of destabilization by
militias and other armed groups, the media, by being manipulated or physically attacked, find
themselves at the heart of this political and military anarchy.

Condemning the use of news media as propaganda tools and to foment divisions, Reporters
Without Borders reiterates the need for the utmost independence, impartiality and
professionalism on the part the media in their reporting, especially during political and military
crises, when the role they should play as objective sources of news and information is all the
more crucial.

“It is crazy and deeply regrettable that the principles for which the Libyan people fought in the
revolution three years ago, including freedom of information, are again being flouted,” said
Reporters Without Borders assistant research director Virginie Dangles. “The original surge of
hope has gradually been replaced by a new dark page in Libya’s history. Journalists are being
persecuted, assaulted or killed, and the media are prey to constant attacks or are being used to
help generate biased news coverage.”

Attacks, assaults and manipulation

One of the latest media to be targeted is the privately-owned satellite TV station Al-Dawliya
(Libya International), located on the airport road in southwestern Tripoli, which was
surrounded by cars belonging to “Libya Dawn” militiamen on the night of 25 August, a
representative of the station said. The militiamen overran the station, ransacking its offices
and seizing most of its equipment and files. By chance, no employee was present at the time
except a security guard, who was able to warn its staff that an armed attack was under way.

An unidentified video posted on Al-Dawliya’s Facebook page shows military men outside the TV
station’s ransacked studios with a car on which “Fajr Libya” (Libya Dawn) is written. The man
shooting the video can be heard describing the TV station as “corrupt, shameful and seditious”
and those responsible for the attack as “brave and courageous heroes.”

The attack follows threats against Al-Dawliya and many of its employees. Its board is headed
by Mahmoud Jibril, a former chair of the National Transitional Council and president of the
National Forces Alliance (NFA), a liberal party critical of Libya’s Islamists, and by Abdel Majid Al-
Mligta, a senior NFA official and brother of Othman Al-Mligta, who heads Al-Qa’qa’a, one of the
powerful Zintan brigades.

The attack on Al-Dawliya came just days after two of its producers, Osama Rashid and
Mohamad Al-Sa’di, were kidnapped by the “Shuhada Janzour” brigade in the western Tripoli
district of Janzour on the night of 17 August. At first, they were just stopped and questioned
at a checkpoint, but when it emerged that they worked for Al-Dawliya, they were insulted and
beaten, and then detained. They were finally freed after being mistreated and roughed up for
five days. Rashid said they owed their release to the intervention of Nizam Al-Tayyari, who is
the head of the board of the state-owned TV station Al-Rasmiya and one of its anchors. Rashid
said Tayyari convinced the militiamen that the two producers were not responsible for Al-
Dawliya’s support for “liberal” sectors and its anti-Islamist editorial line.

Al-Assima, another privately-owned TV station, was attacked again on 24 August, just hours
after the final Libya Dawn assault on Tripoli airport. Armed men stormed into headquarters at
around 4 a.m., ransacking and destroying equipment and files and setting fire to the control
room. No employee was injured but the station is still unable to broadcast. Headed by Jum’a

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=779830485412864&id=430266020369314
http://en.rsf.org/libya-news-providers-again-at-heart-of-21-05-2014,46319.html


Al-Osta, Al-Assima is well known for supporting the NFA and Jibril and has been the target of
repeated physical attacks for nearly two years.

In a separate development, the broadcasts of Al-Rasmiya and another state-owned TV
stations, Al-Wataniya, were stopped on 20 August at the behest of the transitional
government’s information ministry, which asked the Egyptian state-owned TV satellite
company Nilesat to stop carrying their signals.

This decision was taken after Al-Wataniya was overrun on 4 August by a militia controlled by
Abdelraouf Kara, an Islamist ally of the Misrata brigades during the past two months of fighting
in Tripoli, who ordered Al-Wataniya not to broadcast the new parliament’s inauguration in the
eastern city of Tobruq.

Ever since then, Al-Wataniya has remained under the control of Kara and his militias, including
the “deterrent forces” and the Nawasi brigade, which has turned it into their propaganda
mouthpiece. Several sources also claim that, after being arrested or kidnapped, many
journalists have been taken directly to a secret Tripoli prison operated by Kara.

As for Al-Rasmiya, despite being the Libyan parliament’s official mouthpiece, the station had
not been broadcasting the sessions of the new parliament that was elected on 25 June.
Violating its statutes, the TV station’s Tayyari-led board refused on the grounds that the new
parliament was not legitimate.

Ever since then, Al-Rasmiya has just been covering the Libya Dawn campaign, thereby
becoming a completely one-sided and illegal news outlet. According to one of its leading
presenters, Ahmad Ben Ashour, 21 of its journalists resigned just before satellite transmission
was stopped because of its “manifest support for extremists and armed militias.”

Although Nilesat transmission was ended at the government’s request, Al-Wataniya and Al-
Rasmiya quickly resumed broadcasting by using the satellite frequencies of the children’s TV
station Libya Al-Atfal.

Reporters Without Borders urges all parties to the current fighting to immediately cease all
attacks against journalists and to respect the principles of media independence and neutrality
and the essential watchdog role that the media should play in their news coverage.

RWB also urges the Libyan authorities to deploy all necessary resources to end the physical
attacks on journalists and their news media, and to guarantee the safety of all Libyan and
foreign reporters.


