
Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/belarus-updates-on-media-
freedom-07-07-2011,40579.html

Europe & ex-USSR - Belarus

Journalists hounded

Updates on media freedom violations during protests in
Belarus
21 July 2011

Because of the ongoing crisis in Belarus, Reporters Without Borders has decided to provide regular
updates on media freedom violations linked to coverage of the peaceful protests that are taking
place.

21.07.2011 – Repression continues, but more targeted

A number of journalists were again briefly detained during the “silent protests” that were held
in several Belarusian cities for the ninth consecutive Wednesday yesterday.

But the complaints by journalists about police abuses seem to have had some effect. After
receiving complaints last week from 30 members of the Belarusian Association of Journalists
(BAJ), attorney-general Ryhor Vasilevich warned the security forces that they could be
punished for violating media rights.

As a result, the police were less aggressive, in Minsk at least, and let some journalists do their
work, albeit advising them to not to get too close to the demonstrators.

Reporters Without Borders takes note of the relative restraint now being shown by the police,
which contrasts with their indiscriminate violence during previous demonstrations. But the
repression is continuing, although it is now concentrated on journalists who lack official
accreditation (above all the correspondents of exile media and news websites).

Two journalists were formally arrested while covering the latest protests. One was
Alyaksandra Klimovich of Belsat TV, an independent station. She was sentenced today in
Minsk to 11 days in prison. A colleague, Mikhas Yanchuk, told Reporters Without Borders that
all the Belsat employees covering the protests were briefly detained and some were beaten or
their equipment was broken.

The other arrested journalist was Alyaksandr Zyankou, a photojournalist working for the Ex-
press.by news website, who was arrested in the Minsk-region town of Barysau. He was
sentenced today to 5 days in prison.

The following were also briefly detained: 
 Alisa Pol, Radio Racyja’s correspondent in Brest 
 Alena Autushka, an Ex-press.by reporter in Barysau 
 Andrey Lyubenchuk, a Brest-based freelancer, who was detained after interviewing one of

the coordinators of the “Revolution through social networks” campaign. The video tape was
seized.

15.07.2011 - Arrests and Internet blocking

Journalists were again targeted by the security forces during the “silent protests” that took
place in several Belarusian cities on 13 July. Access to the online social network Vkontakte was
also blocked.

According to the information obtained by Reporters Without Borders and the Belarusian
Association of Journalists (BAJ), the following 11 media personnel were briefly arrested:



 Marya Myalyokhina, Yezhednevnik 
 Aleh Hruzdzilovich, RFE/RL 
 Zakhar Shcherbakou, BelaPAN 
 Pavel Padabed, BelaPAN 
 Pavel Mitskevich, Komsomolskaya Pravda v Belorussii 
 Larissa Chirakova, a freelancer 
 Tatsyana Huseva, Info-Kuryer 
 Alyaksandr Muzhdabalyau, Ximix.info 
 Alyaksey Trubkin, Radio Raciya. He was fined 700,000 roubles (100 euros) by a court in the

northern city of Navapolatsk yesterday after being held overnight. 
 Ales Sushcheuski, Babruiski Rehiyanalny Partal 
 Zmitser Lupach, Prefekt Info

Grazhyna Shalkevich of Radio Raciya has meanwhile been fined 1,050,000 roubles (150 euros)
for her coverage of the 6 July demonstration in the western city of Hrodna.

The Russian online social network Vkontakte, on which groups such as “Revolution via social
networks” have been established, was rendered inaccessible for several hours on 13 July by
some Belarusian Internet service providers such as ByFly.

Attorney general Ryhor Vasilevich wrote to interior minister Anatol Kulyashou today asking him
to prevent the police from interfering in the work of journalists. The letters was the result of a
petition that a group of journalists sent to Vasilevich at the beginning of the week.

11.07.2011 - Another journalist convicted

RFE/RL Belarusian service reporter Mikhal Karnevich, who was arrested while covering a
demonstration in Hrodna on 3 July, was fined 1,050,000 roubles (150 euros) today for
“participating in an illegal demonstration.” As in other trials in recent days, two policemen
testified that they had arrested him although Karnevich denied that they were the arresting
officers.

“One of the officers said I was marching with the demonstrators and clapping my hands, while
the other said he did not remember if he had arrested me but my face seemed familiar to him,”
Karnevich told Reporters Without Borders. “He was unable to say what I was wearing, where
exactly I was or how he came to write the arrest report.”

Karnevich is afraid that the foreign ministry will now withdraw his accreditation and that it will
be hard for him to cover future opposition protests for fear of being arrested.

08.07.2011 – Nine journalists sentenced

Nine journalists were convicted yesterday following their arrests during the “silent protests”
held on 3 and 6 July.

“We condemn these latest arbitrary convictions and the botched trials that are often based on
false testimony by the police,” Reporters Without Borders said.

Yauhen Shapchyts, Belsat (sentenced to 12 days in prison)
Ales Asiptsou, BelaPAN (10 days in prison)
Syarhey Kavalyou, freelance cameraman (10 days in prison)
Vital Zablotski, Talaka photographer (1,050,000 roubles - 145 euros)
Volha Rudnitskaya, Belsat (350,000 roubles - 50 euros)
Viktar Maslovich, Bobruisky Kuryer, Viktar Kashan, Bobruisky Kuryer, Syarhey
Latsinski, Babruiski Rehiyanalny Portal and Alyaksandr Sushcheuski, Babruiski
Rehiyanalny Portal (175,000 roubles - 25 euros)

Mikhal Karnevich’s trial has been postponed again, this time until 11 July.

07.07.2011 - Desperate government resorts to unbridled repression

Reporters Without Borders roundly condemns the arrest of at least 25 journalists during the
“silent protests” that were held yesterday in Minsk and several other Belarusian cities.



“The almost daily mass arrests of journalists must stop at once,” Reporters Without Borders
said. “The Lukashenko regime is showing its true face as its political isolation and the country’s
economic decline accelerate. But the solution is not unbridled repression, which will just
exacerbate the tension. The government must heed the international community’s attempts to
make it see reason.”

The detained journalists, most of whom were released after a few hours, work for a wide
range of media including Belgazeta, Vecherny Grodno, Intex-Press, Nasha Niva, Bretskaya Gazeta,
RFE/RL’s Belarusian service, Tok FM, Radio Racyja, Evroradio, the Tut.by, Salidarnasts,
Yezhednevnik and Ximik.info news websites, the Interfaks news agency and Russia’s NTV.

The journalists who continue to be held are mostly freelancers or reporters working for news
websites that the government does not register as news media.

As far as Reporters Without Borders knows, at least five journalists arrested during
yesterday’s demonstration are still being held by the police pending trial. They are:

Syarhey Kavalyu, freelance cameraman
Viktar Maslovich, Bobruisky Kuryer
Viktar Kachan, Bobruisky Kuryer
Syarhey Latsinski, Babruiski Rehiyanalny Portal
Alyaksandr Sushcheuski, Babruiski Rehiyanalny Portal

Palina Zhuraulyova of Vecherny Grodno was injured at the time of her arrest. She has filed a
complaint about the incident.

Reporters Without Borders has been unable to establish the whereabouts of BelsatTV reporter
Volha Rudnitskaya. It is believed she may also be in police custody.

No date has so far been set for the trial of Ales Asiptsou, who has detained since 3 July. The
trial of RFE/RL reporter Mikhal Karnevich is scheduled to take place later today.

06.07.2011 - Journalists get prison sentences terms for covering peaceful protests

At least five journalists have been given sentences ranging from three to 12 days in prison for
covering the “silent protests” that were staged in many Belarusian cities on 3 July.

“The sole purpose of these jail sentences is to obstruct news coverage of the protests and to
intimidate journalists who might be tempted to cover the next demonstrations,” Reporters
Without Borders said. “Journalists have been systematically targeted since the start of the
revolution via online social networks in June.

“Previously, detained journalists were released after a few hours. These sentences show that
the authorities are now cracking down more severely on the media. We urge the Belarusian
government to allow journalists to work without risk of being beaten or thrown in prison.”

The following four journalists who had been present at the demonstration in Hrodna were
given jail sentences on 4 July:

Belsat cameraman Alyaksandr Dzyanisau (10 days)
Yury Gumenyuk, the correspondent of Polskie Radio’s Belarusian service (12 days)
Belsat journalists Andrey Fralu and Mikalay Dzychenya (10 days each).

Hanna Ilyina of the local news website Gorad (www.gorad.by) was sentenced to six days in
prison on 4 July in Mahilyow. Two other Mahilyow-based journalists – Mikhail Karnevich, the
correspondent of RFE/RL’s Belarusian service and BelaPAN correspondent Ales Asiptsu – have
yet to be tried and will probably also get jail terms.

In Homyel, journalists working for the Silnye Novosti news website (www.odsgomel.org)
reported that the local police were pressuring for its closure. A police officer went to its office
on 2 July and attacked editor Yauhan Suvorau verbally and physically, accusing him of relaying
protest calls.

Reporters Without Borders also deplores a Supreme court decision upholding an information
ministry warning to the independent newspaper Narodnaya Volya, which paves the way for its
closure.



04.07.2011 - Journalists and netizens harassed during peaceful protests

At least 15 journalists were briefly detained during peaceful
Independence Day protests throughout Belarus yesterday.
In all, 300 to 400 people were arrested. A great deal of
force was used by members of the security forces, many of
them in plain clothes, to disperse protesters, who clapped
and sang songs to express their discontent.

Tear gas was used in Minsk against journalists who filmed
and photographed what was happening. Following the
same strategy adopted since the start of the anti-
government demonstrations, the authorities staged
concerts in several cities in order to occupy the main
squares and deny access to the protesters.

“Realizing the threat posed by use of the Internet to organize demonstrations, President
Lukashenko’s regime is waging an all-out information war. More and more journalists covering
protests are being arrested and the authorities are now directly targeting online social
networks. The international community should keep reminding the government that journalists
must be allowed to work and the Internet must be free for everyone to use.”

A police officer snatched reporter Halina Abakunchyk’s camera but Abakunchyk, who works for
the Belarusian service of Radio Free Europe / Radio Liberty, was able to recover it. Journalists
arrested in Minsk, Hrodna, Homyel and Mahilyow included the correspondents of Evroradio,
BelSat, Belorusy i Rynok, BelaPAN, Nasha Niva, the Polish radio station TOK FM and the local
newspaper Motsnyia Naviny.

Most of them were released within a few hours but some were due to be tried today, including
Yury Gumenyuk and RFE/RL correspondent Mikhail Karnevich in Hrodna, BelaPAN journalist
Ales Asiptsou in Mahilyow.

Alyaksandr Dzyanisau was sentenced to 10 days in prison in Hrodna today, as was Ihar
Bantsar for organizing an illegal protest against the trial of Gazeta Wyborcza correspondent
Andrey Pachobut. Belsat cameraman Syarhey Kavalyou was arrested inside a courthouse
today while covering the trial of colleagues arrested yesterday. It is not yet known whether he
will be released or whether he will be detained and brought to trial.

The authorities took care to restrict the number of foreign reporters likely to cover the
protests. A BBC TV crew that was supposed to go to Minsk to cover the Independence Day
festivities had its visas cancelled at the last moment. The visas had already been issued and
the journalists had obtained the necessary accreditation.

Reporters Nick Sturdee and Lucy Ash were notified of the withdrawal of their visas when they
contacted the president’s office for permission to film the 3 July military parade. “I can only
imagine why the decision was taken to prevent us from entering the country,” Sturdee told
Reporters Without Borders. “But inasmuch as there was no (...) complaint about our previous
reports, the logical explanation is that they want to restrict coverage of the current situation.”

“Revolution via the social networks,” relayed on Twitter and
the Russian-language equivalent of Facebook, Vkontakte,
has been spreading fast in the past few weeks. “Silent
protests” without slogans and banners were held in about
30 cities yesterday, following those held on 15, 22 and 29
June.

At least nine journalists were arrested during the 22 June
demonstrations. Two of them, Minsk based Aleh
Hruzdzilovich (RFE/RL) and Lida-based Syarhey Karpenka
(BelSat), were beaten. At least 13 journalists were arrested
on 29 June, two were beaten and at least two cameramen

had equipment smashed.

The authorities have gone on the offensive on the Internet. The “Revolution via the social
networks” group, which had 216,000 members, was closed by Vkontakte on 3 July, and re-
opened today. In the meanwhile, the group re-formed at a new address but it only had 11,000



opened today. In the meanwhile, the group re-formed at a new address but it only had 11,000

participants. The website of Radio Free Europe / Radio Liberty’s Belarusian service was
yesterday the target of a Distributed Denial of Service attack that rendered in inaccessible for
several hours.

The hashtag #2206v1900, launched for the 22 June demonstrations, meanwhile continues to
be widely used for posting information about the protests.

Along the lines of the Chinese government’s invitations to
dissidents to “take some tea,” some Belarusian Internet
users have been invited to “preventive conversations” with
the police in an attempt to persuade them not to take part
in the protests. And the online activist Yevgeny Kutsko was
fined 700,000 roubles (140 dollars) last week for posting a
satirical article about local government politician Andrei
Khudyk.

Many bloggers and online media such as Euroradio.by have
nonetheless covered the protests and a lot of videos of the
protests have been posted on YouTube.

At the same time as censoring the Internet, the authorities have also tried to use it to
intimidate protesters. The interior minister has been using the Twitter account it created in
April (@mvd_by) and the Minsk police department account it subsequently created
(@GUVD_Minsk) to post warnings along the lines of “Anyone going to [...] Square will be held
to account.”

People trying to connect to Vkontakte have been reportedly redirected by Belarusian Internet
service provider BelTelecom to websites containing malware. From early May to early June, at
least seven websites were closed at the behest of the police, which was given new
prerogatives under a law adopted on 1 March.

(Photo: RFE/RL)


