
Refugee Review Tribunal 
AUSTRALIA 

 

RRT RESEARCH RESPONSE 

Research Response Number:  TUR32195 
Country:     Turkey 
Date:      21 August 2007 
 
Keywords: Turkey – Nur Cemaat – Mehmet Kutlular – Freedom of speech – Freedom of 
press – Anti-Kemalist activities – Australia 

This response was prepared by the Research & Information Services Section of the 
Refugee Review Tribunal (RRT) after researching publicly accessible information 
currently available to the RRT within time constraints. This response is not, and does 
not purport to be, conclusive as to the merit of any particular claim to refugee status or 
asylum. This research response may not, under any circumstance, be cited in a decision 
or any other document. Anyone wishing to use this information may only cite the 
primary source material contained herein. 

 
 

 
Questions 

 
1. Please provide background information on Nur Cemaat, particularly its religious and 
political profile. Is it opposed to the Turkish constitution? 
2. Is there a formal network or any registration of members? 
3. Do its members observe particular Islamic forms such as religious practice, headscarves and 
beards? 
4. Do the Turkish authorities place restrictions on it? In particular, what is the recently 
reelected government’s relationship with it? 
5. Are there reported incidents of Nur Cemaat being pressured or harshly treated? 
6. Are there laws in Turkey to prevent anti-Kemalist speeches, etc., and are they enforced 
against Islamic groups? 
7. Please provide any background on Mehmet Kutlular. 
8. Are there reports of Encyclopedia of Recent History (Yakin Tarih Ansiklopedisi), or similar 
anti-Kemalist publications? 
9. Are there reports of government action against people distributing such material? 
10. If so, do reports of official action refer to formal charges, imprisonment and seizure of 
passports and/or informal measures such as detention and warnings? 
11. Are there any associated Turkish groups in Australia? 

 

 

 

 



RESPONSE 

1. Please provide background information on Nur Cemaat, particularly its religious and 
political profile. Is it opposed to the Turkish constitution? 
 
Nur Cemaat – also known as Nurculuk, the Nur Movement, Nurcular, the Movement of Light 
etc – is a widespread, generally moderate, Islamic movement in Turkey which follows the 
teachings of Bediüzzaman Said Nursî (1876-1960). The two largest factions in the movement 
are led by Fethullah Gülen and Mehmet Kutlular, and there are also some smaller groups. 
Both Gülen and Kutlular have been charged with offences by the Turkish government in the 
past: Kutlular spent a period in prison, and Gülen went into exile in America before his trial. 
However, no recent reports were found of members of the Nur movement being imprisoned, 
and the movement appears to have good relations with the ruling Justice and Development 
Party (Andalet vr Kalkinna Partisi – AKP), a moderate Islamic party which was re-elected in 
July 2007 (see Attachment 10). 
 
History 
 
The 1995 edition of The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World contains the 
following entry on the movement by Şerif Mardin. It is reproduced in full, as the history of 
relations between the religious movement and Turkish Republic is very relevant to this 
research request: 
 

NURCULUK. The modern Turkish religious movement known as Nurculuk takes its name 
from its founder and leader Bediüzzaman Said Nursî (1876-1960). He was born in the village 
of Nurs in the province of Bitlis in eastern Turkey in a region with a largely Kurdish 
population. In the 1870s the Ottoman government had only recently established centralized 
administrative structures in this area, replacing a flexible, decentralized system that relied on 
the local aristocracy. The fall from power of the local notables gave impetus to the growth of 
the fideist/fundamentalist Sunni Naqshbandī (Tk., Nakşibendi) order, who took over local 
functions of conciliation among the tribes as the old system of law and order disintegrated. A 
branch of the Naqshbandīyah had established local seminaries and had spread from northern 
Iraq to Anatolia and to the Russian Empire in Kazan, the Caucasus, and Central Asia. It 
combated the expansion of Russia and the spread of Russian Orthodox Christianity. Said 
Nursî was educated in a Naqshbandī circle; in Bitlis, however, his outlook was also shaped by 
the presence of an Ottoman administration modeling itself increasingly on western Europe. 
He realized that the Turkish modernization movement was establishing new criteria 
differentiating between the more modern Turks of western Anatolia and the Balkans and his 
own comparatively backward Kurdish region, and this moved him to take up the defense of 
his kin. An Islam that brought all Muslims under the umbrella of a common faith but added 
the advantages of Western technology and knowledge was his solution to this cultural 
bifurcation, which he considered to be a great danger for all Muslims. This foundation of his 
thought reappears in his later writings in diverse forms and also underlies his followers’ self-
assumed task of teaching advances in knowledge. 
 
The Young Turk revolution of 1908 led Said Nursî to hope that his sociopolitical program 
could be carried out, but the new rulers’ ambivalence towards Islam resulted in a series of 
conflicts in which he was temporarily exiled, although he later collaborated with the Young 
Turk regime. He eventually fought as an Ottoman patriot on the Caucasian front during World 
War I, and was taken prisoner by the Russians. Back in Turkey, he sided with the national 
resistance movement of Mustafa Kemal (later Atatürk), but he was forced into exile in 
Bitis when his program of religious revitalization clashed with the aims of the founder of 
the Turkish Republic. Accused of complicity in the Kurdish uprising of 1925, he was 



sent to further exile in the province of Isparta. His proselytizing and the group of 
disciples he was able to influence resulted in yet further exiles to Kastamonu and 
Denizli. He was also imprisoned several times for contravening the Turkish republic’s 
laws against religious organizations. He died in 1960. 
 
Said Nursî’s disciples are known in Turkish as “Nurcu”, or men of Nursî (or, alternatively, 
since nur [light] is an important symbol in the Qur’an, “men of the light”). The Turkish 
authorities have repeatedly accused Said Nursî of having established his own religious order, 
an action punishable under Turkish law since the dissolution of Sūfī orders in 1925. Both Said 
Nursî and his followers rejected this classification, indicating that their aims were the wider 
ones of the revitalization of Islam as a whole. Said Nursî’s own writings, collected under the 
title Risale-i nur (Epistle of Light), seem to confirm this claim. The Nurculuk is better seen as 
a faith movement eventually having institutionalized none of the links between shaykh or pir 
(religious mentor) and murīd (disciple) that charactarize Sūfī orders. The group, which 
originated as a religious movement in rural areas and provincial towns, has spread to larger 
cities and has gathered around it persons of increasingly high educational credentials, 
including university professors. It is extremely active in publishing the writings of Said Nursî 
as well as brochures explaining the foundation of modern science, and has for many years 
published a newspaper, Yeni Asya. Divisiveness within the group has spawned a number of 
competing submovements; the rationales of these splinter groups are not easy to ascertain, 
and the factionalism appears to stem from leadership rivalries…(Mardin, Şerif 1995, 
‘Nurculuk’ in The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World Volume 3, ed. John L. 
Esposito, Oxford University Press, Oxford, p.255-6 – Attachment 1). 

 
The website of Sözler Publications http://www.sozler.com.tr/ – a “non-profitmaking 
publishing house headquartered in Istanbul, Turkey” which publishes English translations of 
books by and about Said Nursî – contains further information about Said Nursî and his 
writings.   
 
This website contains the following information on Said Nursî’s major work the Risale-i Nur, 
his other works, and their influence. It emphasises his insistence on non-violence: 
 

As the New Said, Bediuzzaman had immersed himself in the Qur’an, searching for a way to 
relate its truths to modern man. In Barla in his isolation he began to write treatises explaining 
and proving these truths, for now the Qur’an itself and its truths were under direct attack. The 
first of these was on the Resurrection of the Dead, which in a unique style, proves bodily 
Resurrection rationally, where even the greatest scholars previously had confessed their 
impotence. He described the method employed in this as consisting of three stages: first 
God’s existence is proved, and His Names and attributes, then the Resurrection of the Dead is 
‘constructed’ on these and proved. 
 
With these writings, Bediuzzaman opened up a new, direct way to reality (haqiqat) and 
knowledge of God which he described as the highway of the Qur’an and way of the 
Companions of the Prophet (PBUH) through the ‘legacy of Prophethood,’ which gains for 
those who follow it ‘true and certain belief.’ He did not ascribe the writings to himself, but 
said they proceeded from the Qur’an itself, were ‘rays shining out of from [its] truths.’ 
 
Thus, rather than being a Qur’anic commentary which expounds all its verses giving the 
immediate reasons for their revelation and the apparent meanings of the words and sentences, 
the Risale-i Nur is what is known as a mânevî tefsir, or commentary which expounds the 
meaning of the Qur’anic truths. For there are various sorts of commentaries. The verses 
mostly expounded in the Risale-i Nur are those concerned with the truths of belief, such as the 
Divine Names and attributes and the Divine activity in the universe, the Divine existence and 
Unity, resurrection, prophethood, Divine Determining or destiny, and man’s duties of 

http://www.sozler.com.tr/


worship. Bediuzzaman explains how the Qur’an addresses all men in every age in accordance 
with the degree of their understanding and development; it has a face that looks to each age. 
The Risale-i Nur, then, explains that face of the Qur’an which looks to this age. We shall now 
look at further aspects of the Risale-i Nur related to this point. 
 
In numerous of its verses, the Holy Qur’an invites man to observe the universe and reflect on 
the Divine activity within it; following just this method, Bediuzzaman provides proofs and 
explanations for the truths of belief. He likens the universe to a book, and looking at it in the 
way shown by the Qur’an, that is, ‘reading’ it for its meaning, learns of the Divine Names and 
attributes and other truths of belief. The book’s purpose is to describe its Author and Maker; 
beings become evidences and signs to their Creator. Thus, an important element in the way of 
the Risale-i Nur is reflection or contemplation (tefekkür), ‘reading’ the Book of the Universe 
in order to increase in knowledge of God and to obtain ‘true and certain belief’ in all the 
truths of belief. 
 
Bediuzzaman demonstrates that the irrefutable truths, such as Divine Unity, arrived at in this 
way are the only rational and logical explanation of the universe, and making comparisons 
with Naturalist and Materialist philosophy which have used science’s findings about the 
universe to deny those truths, show the concepts on which they are based, such as causality 
and Nature, to be irrational and logically absurd. 
 
Indeed, far from contradicting them, in uncovering the order and working of the universe, 
science broadens and deepens knowledge of the truths of belief. In the Risale-i Nur many 
descriptions of the Divine activity in the universe are looked at through the eyes of science, 
and reflect Bediuzzaman’s knowledge of it. The Risale-i Nur shows that there is no 
contradiction or conflict between religion and science. 
 
In addition, all these matters discussed in the Risale-i Nur are set out as reasoned arguments 
and proved according to logic. All the most important of the truths of belief are proved so 
clearly that even unbelievers can see their necessity. And so too, inspired by the Qur’an, even 
the most profound and inaccessible truths are made accessible by means of comparisons, 
which bring them close to the understanding like telescopes, so that they are readily 
understandable by ordinary people and those with no previous knowledge of these questions. 
 
Another aspect of the Risale-i Nur related to the face of the Qur’an which looks to this age, is 
that it explains everything from the point of view of wisdom; that is, as is mentioned again 
below, it explains the purpose of everything. It considers things from the point of view of the 
Divine Name of All-Wise. 
 
Also, following this method, in the Risale-i Nur Bediuzzaman solved many mysteries of 
religion, such as bodily resurrection and Divine Determining and man’s will, and the riddle of 
the constant activity in the universe and the motion of particles, before which man relying on 
his own intellect and philosophy had been impotent. 
 
While in Barla, Bediuzzaman put the treatise on Resurrection and the pieces that followed it 
together in the form of a collection and gave it the name of Sözler (The Words). The Words 
was followed by Mektûbat (Letters), a collection of thirty-three letters of varying lengths 
from Bediuzzaman to his students. And this was followed by Lem’alar (The Flashes 
Collection), and Þualar (The Rays), which was completed in 1949. Together with these are 
the three collections of Additional Letters, for each of Bediuzzaman’s main places of exile, 
Barla Lahikasý, Kastamonu Lahikasý, and Emirdað Lahikasý. 
 
The way the Risale-i Nur was written and disseminated was unique, like the work itself. 
Bediuzzaman would dictate at speed to a scribe, who would write down the piece in question 
with equal speed; the actual writing was very quick. Bediuzzaman had no books for reference 



and the writing of religious works was of course forbidden. They were all written therefore in 
the mountains and out in the countryside. Handwritten copies were then made, these were 
secretly copied out in the houses of the Risale-i Nur ‘students,’ as they were called, and 
passed from village to village, and then from town to town, till they spread throughout 
Turkey. Only in 1946 were Risale-i Nur students able to obtain duplicating machines, while it 
was not till 1956 that various parts were printed on modern presses in the new, Latin, script. 
The figure given for hand-written copies is 600,000. 
 
It may be seen from the above figure how the Risale-i Nur movement spread within Turkey, 
despite all efforts to stop it. After 1950, the period of what Bediuzzaman called ‘the Third 
Said,’ there was a great increase in the number of students, particularly among the young and 
those who had been through the secular education system of the Republic. At the same time 
the number of students outside Turkey increased. 
 
Besides these powerful writings themselves, a major factor in the success of the 
movement may be attributed to the very method Bediuzzaman had chosen, which may 
be summarized with two phrases: ‘mânevî jihad,’ that is, ‘jihad of the word’ or ‘non-
physical jihad’, and ‘positive action.’ For Bediuzzaman considered the true enemies in 
this age of science, reason, and civilization to be materialism and atheism, and their 
source, materialist philosophy. Thus just as he combatted and ‘utterly defeated’ these with 
the reasoned proofs of the Risale-i Nur, so through strengthening the belief of Muslims and 
raising it to the level of ‘true, verified belief,’ the Risale-i Nur was the most effective barrier 
against the corruption of society caused by these enemies. In order to be able to pursue this 
‘jihad of the word,’ Bediuzzaman insisted that his students avoided any use of force and 
disruptive action. Through ‘positive action,’ and the maintenance of public order and security, 
the damage caused by the forces of unbelief could be ‘repaired’ by the healing truths of the 
Qur’an. And this is the way they have adhered to (‘Brief Look at Bediuzzaman Said Nursî’s 
Life and the Risale-i Nur’ (undated), Sözler Interactive website, 
http://www.sozler.com.tr/said/default.htm – Accessed 17 August 2007 – Attachment 2).  

 
Below are some further websites which may be of interest. 
 
This page from the Sözler Publications website contains pictures of Said Nursî and his 
students http://www.sozler.com.tr/said/photo/default.htm. 
 
This page of “Nurlinks” contains links to numerous publications and groups following the 
teaching of Said Nursî http://wwwuser.gwdg.de/~mriexin/NurLinks.html.  
 
One of the main Turkish Nur groups has a website at http://www.saidnursi.de/.Unfortunately 
it is completely in Turkish, and appears to have no English material at all. It contains 
references to one of the current leaders of the movement Mehmet Kutlular [see below] and 
links to Yeni Asya http://www.yeniasya.com.tr/2007/08/17/default.htm and Yeni Asna 
International http://www.yeniasya-international.de/ . 
 
Recent reports 
 
A 2007 report from the Turkish Daily News on the role of small religious sects in the recent 
Turkish elections states that the “Nur Movement” is now split into two main groups: 
 

Amid the religious groups, Nur Movement is one of the biggest communities and separated 
into two main branches.  
 

http://www.sozler.com.tr/said/default.htm
http://www.sozler.com.tr/said/photo/default.htm
http://wwwuser.gwdg.de/%7Emriexin/NurLinks.html
http://www.saidnursi.de/
http://www.yeniasya.com.tr/2007/08/17/default.htm
http://www.yeniasya-international.de/


Mehmet Kutlular represents one of them called the “Nur” movement, which can be rendered 
as the movement for “Sacred Light.” The movement has links to the AKP [Justice and 
Development Party] but in the past has mainly supported the Truth Path Party (DYP)”. A big 
question mark will be the merger of the DYP with the Motherland or “ANAVATAN” party to 
create the new Democrat Party or DP. The new party’s success in maintaining those links of 
inherited support will define much of its success on July 22.  
 
The other segment of the Nur Movement is known as “Fetullahçilar,” loyal to Fethullah 
Gülen, an Islamic prayer leader who lives in the United States. This group is generally known 
to support the AKP but its support is by no means a foregone conclusion (‘Parties eye 
religious sects to increase votes’ 2007, Turkish Daily News, 28 May, Association 
Internationale Pour La Défense De La Liberte Réligieuse website  
http://www.libertereligieuse.com/voir_news.php?id=45 – Accessed 14 August 2007 – 
Attachment 3).   

 
A January 2006 report refers to the two main groups and some minor groups, and to the 
causes of the fragmentation of the movement in the 1970s after Said Nursî’s death: 
 

Politics has been the basic cause of fragmentation of the Nurcu Islamic groups. After Said 
Nursi, some of his disciples created their own communities (cemaat) in their own local 
centers. In addition to those like Mustafa Sungur, who remained supracommunitarian to all 
groups, Mehmet Kirkmci ‘Hoca’ later emerged in Erzurum as a local leader. Fethullah Gülen 
(formerly Hocaefendi) who had a medrese background decided to go his own way and started 
his own community in the city of Izmir.   
 
Today, the most populous and most influential post-Nursi group is under the leadership of 
Gulen. The group is known as the Gülen Community. Those groups related to the Nur 
movement can be classified into two streams with respect to their institutional organization. 
Relatively more nationalist and centralist groups have strong leader orientation and their 
leaders have classical medrese origin. The examples are Fethullah Gülen (Hoca) and Mehmet 
Kirkinci (Hoca). These two figures used to preach at mosques and have backgrounds of 
formal religious education. The other groups such as Yeni Asya and Nesil are defined by 
reference to the dailies they publish or the publication houses they own. It should be noted 
that this list is not exhaustive, since not all of them are equally visible in the media. The 
Gülen community is currently the biggest and the most institutionalized Islamic group in 
Turkey (Bilici, Mucahit 2006, ‘The Fethullah Gülen Movement and Its Politics of 
Representation in Turkey’, Muslim World Vol.96, Issue 1, 1 January – Attachment 13).   

 
An interview with Mehmet Kutlular, the leader of one of the main branches of the Nur 
movement – the one which is associated with the Yeni Asna – was conducted in February 
2001. He had just been sentenced to two years in prison under Article 321 of the Turkish 
Penal Code which states that “instigating people to enmity on the basis of race, religion, 
language or religious denomination constitutes an offense”, after he had commented publicly 
that the recent earthquake in Turkey had been a “divine warning” [see Question 7 for more 
information on Mehmet Kutlular].  In the interview he discusses a number of issues which 
indicate the position of his branch of the Nur movement: 
 

• He opposes the “exploitation of religion” by political parties such as Islamic parties, 
who seek to “monopolize” religion and exclude others. “Politics may not be run 
according to religious injunctions”. 

• He had attended a breaking of the fast meal during Ramadan at the invitation of a 
former prime minister, together with other religious leaders. 

http://www.libertereligieuse.com/voir_news.php?id=45


• He defends the concept of a “secular state” where the “state protects all of the beliefs 
extant in society, stands at an equal distance from all citizens and does not interfere in 
religion”. He does not believe “that a secular republic contradicts Islam”. However, 
he feels that Turkey does not do what is required of a secular state, as the state still 
incorporates religion institutions and can interfere in religion. 

• One example of this is that the state attempts to regulate the wearing of headscarves 
by women. Kutlular considers the wearing of headscarves to be a personal preference, 
and he comments that a person may still be religious even if they prefer not to wear 
the scarf. 

• He supports the accession of Turkey to the EU, and comments on the “fanatical 
believers” who oppose it (Hekimoglu, Inci 2001, ‘Mehmet Kutlular-Turkish Republic 
is not a secular state’, The Turkish Daily News, 26 February – Attachment 4).                                       

 
Fethullah Gülen, who is mentioned in Attachment 3 as the leader of the other main segment 
of the Nur Movement, has a website at http://en.fgulen.com/ . 
 
One of the documents from the site outlines Gülen’s views, and discusses the influence of 
Said Nursî on his “liberal” Islamist movement:  
 

In addition to this history of a Turco-Islamic heritage, another influence on Gulen’s 
movement was the Nur (Light) movement (also known as the Risale-i Nur movement). The 
movement was organized around Said Nursi (1877-1961), a prominent religious authority, 
and his writings, the Risale-i Nur (Letters of Light). It spread throughout Turkey after 1950, 
despite the state’s efforts, and had special success among the young and those educated in 
Turkey’s secular education system mainly because Nursi argued that there was no 
contradiction between religion and science. (2) The Risale-i Nur is well thought of by 
religious moderates because of its emphasis on the links between Islam and reason, science, 
and modernity. It also rejects the idea that a clash between the “East” and “West” is either 
necessary or desirable and advocates the use of reason and in issues related to Islamic 
belief… 
 
… Concluding that the democratic form of government is the best choice, Gulen is very 
critical of the regimes in Iran and Saudi Arabia. He accepts Said Nursi’s argument that the 
idea of republicanism is very much in accord with the idea of “consultation” discussed in 
Islamic sources. Moreover, he fears that an authoritarian regime would impose strict control 
on differing ideas. At the same time, though, Gulen views the state’s role as important in 
“protecting stability”. 
 
“Gulen’s goals are simultaneously to Islamize the Turkish nationalist ideology and to Turkify 
Islam. He hopes to re-establish the link between religion and state that existed in the Ottoman 
era, when leaders were expected to live their private lives based on Islamic regulations. Such 
an approach, he argues, would strengthen the state, and thus protect society by widening the 
state’s base of legitimacy and enhancing its ability to mobilize the population. 
Gulen holds that the Anatolian people’s interpretations and experiences of Islam are different 
from those of others, especially the Arabs. He writes of an “Anatolian Islam” based on 
tolerance and excluding harsh restrictions or fanaticism and frequently emphasizes that there 
should be freedom of worship and thought in Turkey. He proposes two keys to provide peace 
in society-tolerance and dialogue. “We can build confidence and peace in this country if we 
treat each other with tolerance.” In his view, “no one should condemn another for being a 
member of a religion or scold him for being an atheist.”  
 
His ideas about tolerance and dialogue are not restricted to Muslims but also extend to 
Christians and Jews. Gulen met twice with Patriarch Bartholomeos, head of the Greek 

http://en.fgulen.com/


Orthodox Fener Patriarchate in Istanbul, and has also met several times with Christian and 
Jewish religious leaders to promote inter-religious dialogue. In February 1998, for example, 
he visited the Pope in Rome and received a visiting chief rabbi from Israel. The meeting 
between the Pope and Gulen was not received positively by some circles in Turkey. Some 
argued that this meeting created the impression that Gulen wanted to become the leader of 
Islam in the world. Others argued that the meeting was a plot to portray him and his 
community as embracing all sections of society and as enjoying a status higher than the 
state… 
 
… Gulen favors education that leads to integration into the modern world. According to 
Mehmet Ozkaragoz, a U.S.-educated devotee, “A basic principle of Islam is seeking 
knowledge. We recognize the West as the best source of technology at the moment although, 
of course, we would prefer the Muslim world to be the leader.” Moreover, Gulen wishes to 
merge Islam into the international economic and political systems, and supports Turkey’s bid 
for membership in the European Union. 
 
Here, too, Gulen is influenced by Said Nursi. While Nursi believed that some actions of non-
believers harmed humanity’s future, he advocated cooperation among believers of all 
religions as a counter measure. Gulen goes a step further and extends his tolerance toward 
secularists and non-believers in Turkey. He sees this approach as a way to revive the 
multiculturalism of the Ottoman Empire, secure Turkey’s stability, and prevent conflicts such 
as those between Sunnis and Alevis. 
 
… Gulen has had considerable success advancing his aim to create a Muslim community that 
opposes politicized Islam. No one knows the actual size of Gulen’s large group of 
sympathizers (known as Fethullahcilar or “the followers of Fethullah,” a name Gulen strongly 
opposes) but guesses range from between 200,000supporters and 4 million people influenced 
by his ideas. (12) It draws much of its support from young urban men, with a special appeal to 
doctors, academics, and other professionals. It has grown in part by establishing student 
dormitories, summer camps, high schools, universities, educational and cultural centers, and 
publications. Although Gulen is its sole leader, a number of his long-time devotees run the 
community… 
 
… Arguing that Gulen’s group fosters the idea of an Islamic umma or a community of 
Muslims in this region would probably be wrong. The authoritarian leaders of the new 
republics are highly intolerant of Islamic activities and Gulen’s group is very careful not to 
provoke these rulers. Small groups are organized to hear a follower of Nursi read and 
interpret his books. Ideas are also spread through personal relationships. As has been 
observed by Elisabeth Ozdalga: “The main objective [of the education provided in these 
schools] is to give the students a good education, without prompting any specific ideological 
orientation. One basic idea of Gulen’s followers is that ethical values are not transmitted 
openly through persuasion and lessons but through providing good examples in daily 
conduct” (Fethullah Gulen’s LifeAras, Bülent and Caha, Ömer 2002, ‘Fethullah Gulen And 
His Liberal Movement’, Fethullah Gulen website, 2 April, sourced from Middle East Review 
of International Affairs, Vol. 4, No. 4 (Dec 2000) http://en.fgulen.com/content/view/1051/23/ 
– Accessed 17 August 2007 – Attachment 5).  

 
Interestingly, a recent detailed report on militant Islam in Turkey states that the local Turkish 
Islamist group Hezbollah has used some passages from Said Nursî’s writings in their training 
manuals, while ignoring those aspects of his thinking which do not suit their purposes (Uslu, 
Emrullah 2007, ‘From local Hizbollah to global terror: Militant Islam in Turkey’, Middle 
East Policy, Vol.14, Issue 1, 1 April – Attachment 6). 
 
 

http://en.fgulen.com/content/view/1051/23/


2. Is there a formal network or any registration of members? 
 
Information was not found among the sources consulted on any formal registration 
requirements for members of the Nur movement. However, reports indicate that both of the 
main branches mentioned above have widespread networks of followers who are involved in 
a range of activities including conferences, study sessions, publishing, education and 
charitable works, and that some of the groups have hierarchical organisational structures. 
 
A 2000 report on the influence of various Nur groups in Turkish-occupied Cyprus states: 
 

This is the most influential reactionary group in the “TRNC”. Their activities are mainly 
directed at students. They organize reading sessions of books written by Said-I-Nursi at 
homes, listen to videos, and hold ladies meetings on Wednesdays. They have more than 20 
organizations that make up their source of finance. The Ozel Sule Dershane (private tutorial) 
belongs to the Nurcular. They have seven student hostels with a capacity of around 600. 
Amongst the Nurcular groups active in the “TRNC”are Fethullah Gulen, Yazicilar, and Yeni 
Ay (‘Turkish reactionism in the occupied area’ 2000, Turkish Cypriot Press and Other Media, 
Hellenic Resources Network website, 10 January 
http://www.hri.org/news/cyprus/tcpr/2000/00-01-17.tcpr.html – Accessed 20 August 2007 – 
Attachment 7).  

 
A July 2007 MEMRI article on the Gulen branch of the Nur movement “the most powerful 
and influential Islamist organization in Turkey” with international outreach:   
 

Regarded as a semi-state within a state, this community has established hundreds of schools, 
in Turkey and in over 100 countries on five continents.  
 
Fethullah Gulen heads this vast organization, holding absolute authority, although the 
organization operates seemingly as independent cells. It is based on a hierarchy of activists on 
different levels – municipalities, business, families, and individuals. Another group of 
activists, the abi, or “elder brothers,” deals with recruitment, mostly from among poor youth, 
by providing them with housing and education in the isikevi, or “houses of light.” There, the 
youths receive intensive Islamist training in line with the teachings of Said-i Nursi and the 
Nur movement  
 
Education, and professional and vocational training are important components of the 
Fethullah movement, and its main recruiting efforts are directed at youths in eighth through 
twelfth grades. Followers mentor young people in the isikevi, educate them in the Fethullah 
schools, and prepare them for future careers in legal, political, and educational professions, in 
order to create the future Islamist Turkish state. Fethullah schools abroad are geared towards 
educating a foreign leadership that will be sympathetic to an Islamist Turkey.  
 
While young people provide the manpower for growth, followers with small businesses 
provide the finances, donating generously to Fethullah projects. No public accounts of the 
community’s finances are made available, and most of their resources are not disclosed to the 
public. Fethullah members occupy positions in all Turkish state institutions, political parties, 
organizations, universities, and even sports clubs, and are also present in the security forces 
(except for the upper echelons of the military) and police (Krespin, R. 2007, ‘The Upcoming 
Elections in Turkey (2): The AKP’s Political Power Base’, MEMRI: The Middle East 
Research Institute, No. 375, 19 July 
http://memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=ia&ID=IA37507 – Accessed 20 
August 2007 – Attachment 8).  

 

http://www.hri.org/news/cyprus/tcpr/2000/00-01-17.tcpr.html
http://memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=ia&ID=IA37507


Bilici also comments on the level of organization in the Gülen faction, stating that “Gülen’s 
followers are much more organized than any other Islamic group in Turkey” with 
“educational, business and media networks” (p.9) (Bilici, Mucahit 2006, ‘The Fethullah 
Gülen Movement and Its Politics of Representation in Turkey’, Muslim World Vol.96, Issue 
1, 1 January – Attachment 13).   
 
Photographs from Nur Movement websites [see the following question] show followers 
participating in a range of activities, including formal conferences. 
 
 
3. Do its members observe particular Islamic forms such as religious practice, 
headscarves and beards? 
 
The material in the previous questions and below indicates that the Nur Movement does not 
regard itself as a separate “religious order” but rather as a movement within mainstream 
Islam aimed at revitalising the religion as a whole. It encourages non-violence, and instead 
emphasizes “jihad of the word” or “non-physical jihad”, and “positive action”, as the way of 
combating atheism and materialist philosophies. It seeks to incorporate the benefits of 
modern science and apparently encourages tolerance of other faiths. Both main branches of 
the movement appear to support the current constitutional set-up of Turkey (see Attachment 4 
and Attachment 5), but Gulen has been accused of spreading Islamism by encouraging his 
followers to occupy positions of important in the professions; he was once charged with 
trying to overthrow the secular regime, although he was later acquitted [please see Question 5 
for details].  Mehmet Kutlular has also been imprisoned, for encouraging religious 
differences [please see Questions 5 and 7]. 
 
Detailed information on any particular Islamic forms followed by the movement was not 
found among the sources consulted. The brief references found to women’s dress indicate 
that the movement is not strict about the wearing of the headscarf, but does defend the right 
of women to wear it if they choose; it is of note, however, that in the photographs of women 
which were found on the various websites of the Nur movement, they are all wearing the 
traditional headscarves and long coats. In the photographs of men on the websites, most are 
not wearing beards, and in most pictures they are dressed in modern dress. 
 
As already noted, in a 2001 interview Mehmet Kutlular stated that the wearing of 
headscarves was a personal preference. He did not state that the headscarf must be worn, but 
did believe that the state had no right to prevent women wearing it if they wanted to 
(Hekimoglu, Inci 2001, ‘Mehmet Kutlular-Turkish Republic is not a secular state’, The 
Turkish Daily News, 26 February – Attachment 4). 
 
The document on the website of Fethullah Gülen contains some discussion of women: 
 

On the question of women’s rights, Gulen has progressive views. He believes that the veiling 
of women is a detail in Islam, and that “no one should suppress the progress of women 
through the clothes they wear.” Gulen also states that, “no one should be subject to criticism 
for his or her clothing or thoughts.” Furthermore, he says, “Women can become 
administrators,” contradicting the views of most Islamic intellectuals. Despite these views, 
modern professional women in Turkey still find his ideas far from [pala]table. (Bülent and 
Caha, Ömer 2002, ‘Fethullah Gulen And His Liberal Movement’, Fethullah Gulen website, 2 
April, sourced from Middle East Review of International Affairs, Vol. 4, No. 4 (Dec 2000) 
http://en.fgulen.com/content/view/1051/23/ – Accessed 17 August 2007 – Attachment 5). 

http://en.fgulen.com/content/view/1051/23/


 
These links to pictures from one of the “Nur movement” websites show groups of men and 
women.  Most of the men are not wearing beards, but the women are wearing headscarves: 

• A conference in Indonesia http://www.bediuzzaman.net/haber.php?ktg=Akademi  
• A picture of Mary Weld, an Englishwoman who converted to Islam 

http://www.bediuzzaman.net/haber.php?ktg=Röportaj&nosu=312&id=metin  
• Groups of men, and groups of men with women wearing headscarves 

http://www.bediuzzaman.net/haber.php?ktg=Mektup&nosu=346&id=metin. 
 
The main Turkish Nur website http://www.saidnursi.de/ also has a number of group 
photographs which provide some indication of dress codes in the movement:  

• This group of male speakers at a 2007 conference shows that none of them have 
beards http://www.saidnursi.de/fotograflar/4images/details.php?image_id=2203.  

• This picture of groups of men and women entering the conference hall shows that the 
women are wearing headscarves and traditional long coats, but not veils 
http://www.saidnursi.de/fotograflar/4images/details.php?image_id=2201.  

• This picture of the audience at a 2005 conference shows that the women are sitting at 
the back of the hall, and are wearing headscarves 
http://www.saidnursi.de/fotograflar/4images/details.php?image_id=1325.  

 
A publisher’s summary of a recent book about Said Nursî stated that he was “an advocate of 
a form of Islam strongly committed to non-violence and constructive engagement with the 
West and Christianity” (‘Summary’ (undated), Globalization, Ethics and Islam: The Case of 
Bediuzzaman Said Nursi, Sozler Interactive website, http://www.sozler.com.tr/Books.htm – 
Accessed 20 August 2007 – Attachment 9).  
 
An article from the Sozler website states that:  
 

…in order to be able to pursue this ‘jihad of the word,’ Bediuzzaman insisted that his students 
avoided any use of force and disruptive action. Through ‘positive action,’ and the 
maintenance of public order and security, the damage caused by the forces of unbelief could 
be ‘repaired’ by the healing truths of the Qur’an. And this is the way they have adhered to 
(‘Brief Look at Bediuzzaman Said Nursî’s Life and the Risale-i Nur’ (undated), Sözler 
Interactive website, http://www.sozler.com.tr/said/default.htm – Accessed 17 August 2007 – 
Attachment 2).  

 
A 2006 article by Bilici contains some interesting comments on the political leanings of the 
Nur Movement. He states that during the 1970s, the movement “moved towards the right of 
the Turkish political spectrum” and that “the popular ideology that garnered a large following 
from the Turkish masses was ‘milliyetci-mukaddesatcilik’ (nationalist-moralism or 
conservative nationalism) and this influenced the character of the movement’ (p.6). 
Nowadays, says Bilici, the Gülen branch of the movement positions itself ‘at the heart of 
conservatism, which is a middle way between nationalism and Islam’ (p.7) (Bilici, Mucahit 
2006, ‘The Fethullah Gülen Movement and Its Politics of Representation in Turkey’, Muslim 
World Vol.96, Issue 1, 1 January – Attachment 13).   
 
  
 
 

http://www.bediuzzaman.net/haber.php?ktg=Akademi
http://www.bediuzzaman.net/haber.php?ktg=R%C3%B6portaj&nosu=312&id=metin
http://www.bediuzzaman.net/haber.php?ktg=Mektup&nosu=346&id=metin
http://www.saidnursi.de/
http://www.saidnursi.de/fotograflar/4images/details.php?image_id=2203
http://www.saidnursi.de/fotograflar/4images/details.php?image_id=2201
http://www.saidnursi.de/fotograflar/4images/details.php?image_id=1325
http://www.sozler.com.tr/Books.htm
http://www.sozler.com.tr/said/default.htm


4. Do the Turkish authorities place restrictions on it? In particular, what is the recently 
reelected government’s relationship with it? 
 
Background information on Turkish politics  
 
A new report on Turkey by the International Crisis Group (ICG) provides useful background 
material on the past and current state of Turkish politics, and its “secular” and “Islamist” 
elements; and the reforms Turkey has undertaken towards its expected accession to the EU. 
The report was written after the electoral victory in July 2007 of the Justice and Development 
Party (AKP), generally regarded an Islamist, but moderate and reformist, party. It states:                                
 

Atatürk and his Kemalist heirs have long fought against traditionalist Islamists to forge their 
secular Muslim tradition, which, for instance, promotes scientific rationalism and tolerates 
public consumption of alcohol. They face a new rival in the more observant current 
represented by the AKP, founded in 2001, whose pragmatism expresses itself more in 
tolerance of religious and ethnic diversity. Kemalists, pointing to the radical Islamist past of 
some of its leaders, accuse it of having a secret Islamising agenda. AKP leaders insist they 
have changed and are in no way standard-bearers for Islamic law, an idea that has rarely had 
more than 20 per cent support in Turkey. 
 
While the AKP sympathises with Middle East Muslims, it shows no sign of wanting to merge 
with them. The headscarves of women in this newly urbanized group coexist with bright, 
tight, fashionable clothes unthinkable in Saudi Arabia. One study found that throughout 
Turkey, observant Muslim opinions were being liberalized by rising wealth, stability, 
education and urbanization – all benefits that can also be linked to the EU convergence 
process. The number of women wearing the headscarf decreased in the seven years to 2006, 
and support for Islamic law fell to 9 per cent from 21 per cent. As a senior Turkish republican 
official said, “Turkish Islam is different”. 
 
In the wider Islamic world, Turkey is a modernizing pioneer, introducing women into the 
religious hierarchy and mosques and even allowing them as whirling mevlevi dervishes… 
 
…Turkey’s success with the EU is what made its modernization of Islam a staple subject for 
commentators in the Middle East. Many want to find a new way after nationalist and Islamist 
ideologies have failed to provide progress, peace or prosperity. They see an example in how 
former islamists moved from simplistic slogans like “Islam is the solution”, still heard in the 
Arab world, compromised with modernity and formed a successful, democratic party of 
government. Commentators admire the coexistence of observant and secularist schools of 
thought. The observant manners of AKP leaders reassure those brought up with the prejudice 
that Turkey was a militarist, atheist Western stooge. Turkey’s success legitimized the idea of 
pro-Europe policies for Muslims and even a critical engagement with Israel. New parties in 
Egypt and Morocco explicitly followed the AKP’s democratic but observant model. In 2006, 
the Arab world – once the keenest critic of any Turkish enterprise in the Middle East – joined 
Europe and others in welcoming the AKP decision to send a major contingent of 
peacekeepers to the UN force in Lebanon.  
 
The AKP has not repeated the mistake of its forerunner, the Refah Party, which in the 1990s 
tried to substitute Middle Eastern and Islamic countries for Turkey’s partners in Europe and 
the US. Under the AKP, however, Turkey has forged new ties with Iran, Syria and the Arab 
world, departing from a traditional policy of siding with the West or standing as an important 
diplomatic actor…(International Crisis Group 2007, Turkey and Europe: The Way Ahead, 
Europe Report No. 184, 17 August, pp.15-16 
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ah
ead.pdf – Accessed 20 August 2007 – Attachment 10).  

http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf


 
News reports from August 2007 indicate that the Turkish Prime Minister Recep Tayyip 
Erdogan of the AKP has nominated Abdullah Gul, also of the AKP, as the next president of 
Turkey. Gul, who in the past had belonged to a “pro-Islamic” party, had previously been 
nominated for president in April 2007 by the ruling AKP, but the opposition CHP had 
boycotted the vote and the courts later annulled the results on a technicality. The AKP then 
went to the polls, won a decisive victory with 46.5% of the vote, and nominated Gul again. 
Gul is a controversial figure because his wife “has been quite militant about her right to wear 
the headscarf” and will become the only First Lady of Turkey in history to wear one. The 
headscarf “is banned in all state institutions, seen by some as a subversive symbol of political 
Islam” (Rainsford, Sarah 2007, ‘Turkish power balance shifts Gul’s way’, BBC News, 19 
August http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6951909.stm – Accessed 20 August 2007 – 
Attachment 11).  
 
Relationship between the AKP and the Nur Movement 
 
As has already been noted, a 2007 report from the Turkish Daily News on the role of small 
religious sects in the lead up to the recent Turkish elections states that the branch of the Nur 
Movement which is led by Mehmet Kutlular “has links to the AKP…but in the past has 
mainly supported the Truth Path Party (DYP)”. The Gülen branch of the Nur Movement is 
“generally known to support the AKP but its support is by no means a foregone conclusion” 
(‘Parties eye religious sects to increase votes’ 2007, Turkish Daily News, 28 May, 
Association Internationale Pour La Défense De La Liberte Réligieuse website 
http://www.libertereligieuse.com/voir_news.php?id=45 – Accessed 14 August 2007 – 
Attachment 3).   
 
An August 2007 report on the nomination of Abdullah Gul (of the AKP) for the presidency 
mentions that he is friendly with Fethullah Gülen, and that Gülen was one of the people he 
consulted when deciding whether to stand for president (Couvas, Jacques N. 2007, ‘Turkey: 
Controversial presidential candidate joins race’, Global Information Network, 16 August – 
Attachment 12). 
 
A 2006 report mentions that “many members” of the AKP are “believed to be close to the 
Gülen brotherhood” (‘Gülen acquitted of trying to overthrow secular government’ 2006, 
Agence France Presse, 6 May – Attachment 18). 
 
Other reports do not specifically mention the relationship between the AKP and the Nur 
movement, but do indicate that both are attempting to find a middle way between extreme 
Islamism and the secularism of Kemalism.  
 
A 2006 article by Bilici has already been quoted as stating that the Gülen wing of the Nur 
movement tends to position itself mid-way between nationalism and Islamism. Bilici also 
comments that “the Gülen movement constructs its identity at then point of intersection 
between state discourse of Turkish national identity and Islamic discourse of Turkish national 
identity’ (p.8) (Bilici, Mucahit 2006, ‘The Fethullah Gülen Movement and Its Politics of 
Representation in Turkey’, Muslim World Vol.96, Issue 1, 1 January – Attachment 13).   
 
A July 2007 article by Dreher discusses the view that the “mild Islamists” of the AKP “are 
better for Turkey’s development and stability than the secularist establishment”. Dreher 
quotes a Turkish journalist’s opinion that the AKP has now stepped back from past actions 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6951909.stm
http://www.libertereligieuse.com/voir_news.php?id=45


which led to accusations of Islamism, such as banning adultery. The AKP leadership are 
being influenced by “contemporary Islamic thought” that regards Islam as compatible with 
liberal democracy. Islamic teachers such as Fethullah Gülen and Said Nursi are popular 
(Dreher, Rod 2007, ‘For Turkey a clash of civilizations’, The Dallas Morning News, 15 July 
– Attachment 14). 
 
A 2007 interview with Fethullah Gülen is of interest. He does not mention the AKP, but does 
speak in favour of democracy and discusses recent Turkish politics (‘Fethullah Gulen’s 
Views on Turkey’s Various Issues’ 2007, Islam website http://islam.sincx.com/fethullah-
gulen/interviews-claims-and-answers/fethullah-gulens-views-on-turkeys-various-i-2.html – 
Accessed 17 August 2007 – Attachment 15).   
 
5. Are there reported incidents of Nur Cemaat being pressured or harshly treated? 
 
Little detailed information was found on the general treatment of members of the Nur 
community by past Turkish governments, but there have been cases of those who have made 
speeches and written articles – including the leaders of the two largest Nur branches, Mehmet 
Kutlular and Fethullah Gülen – being charged under various sections of the criminal code and 
sometimes imprisoned. 
 
The 2002 US Department of State report on religious freedom in Turkey states: 

Mehmet Kutlular, leader of the Nur Cemaati religious community, was convicted and 
imprisoned from May 2001 until February 2002 for “inciting religious hatred” in a 1999 
newspaper article. In February 2002, the Ankara State Security Court ruled that, following 
new legislative reforms to the Constitution and free speech laws, Kutlular should be released 
early from his 2-year sentence. In 1999 Kutlular had published an article in his newspaper 
alleging that an earthquake, which killed more than 17,000 persons was “divine retribution” 
for laws banning headscarves in state buildings and universities. On March 5, 2002, a senior 
columnist for the Islamist newspaper Yeni Safak, Fehmi Koru, was acquitted of charges of 
“inciting religious enmity” for a 1999 television broadcast in support of Kutlular (US 
Department of State 2002, International Religious Freedom Report 2002: Turkey, 7 October 
– Attachment16).   

The US Department of State report on human rights in Turkey for the same year contains 
further details on this case: 
 

In April Mehmet Kutlular, owner of “Yeni Asya” newspaper, was acquitted on charges of 
provoking hatred and enmity for his remarks claiming that a 1999 earthquake in Turkey was 
God’s punishment against the secular state. Kutlular had been convicted of the charges and 
jailed in May 2001 but was released in February and given a retrial due to amendments to 
Article 312. However, the acquittal was reversed on appeal in June, and in November the 
Istanbul SSC affirmed Kutlular’s original conviction and 23-month sentence. Three “Yeni 
Asya” journalists – Saban Dogen, Sami Cebeci, and Abdil Yildirim – were also granted a 
retrial on charges relating to coverage of the earthquake. In September the Istanbul SSC 
affirmed their original conviction and 20-month sentence (US Department of State 2003, 
Country Reports on Human Rights Practices 2002: Turkey, 31 March – Attachment17).  

 
Fethullah Gülen was reportedly charged in 2000 with plotting to overthrow Turkey’s secular 
system. The prosecution had sought up to 10 years in jail for Gülen for “establishing and 
running an illegal organization to undermine the state’ secular order and replace it with a 
state based on religious rules”. Gülen went into exile in the USA before the indictment and 

http://islam.sincx.com/fethullah-gulen/interviews-claims-and-answers/fethullah-gulens-views-on-turkeys-various-i-2.html
http://islam.sincx.com/fethullah-gulen/interviews-claims-and-answers/fethullah-gulens-views-on-turkeys-various-i-2.html


was tried in absentia. In 2006 an Ankara court acquitted Gülen, leaving the way open for his 
to return. The prime minister of the time, Bulent Ecevit, even though he is a “devoted 
secularist” has “praised Gülen’s schools and openly said he regretted his prosecution” 
(‘Gülen acquitted of trying to overthrow secular government’ 2006, Agence France Presse, 6 
May – Attachment 18; ‘Turkish religious leader cleared of subversion charges’ 2006, Turkish 
Daily News, 6 May – Attachment 19).   
 
A 2006 article by Bilici states that after the military intervention “the Gülen movement 
suffered institutionally because of the restrictions brought to their educational institutions and 
limitations on their freedom” (p.11) (Bilici, Mucahit 2006, ‘The Fethullah Gülen Movement 
and Its Politics of Representation in Turkey’, Muslim World Vol.96, Issue 1, 1 January – 
Attachment 13).   
 
On the question of torture, sources such as the attached recent Amnesty International report 
indicate that in general there has been “past widespread use of torture during detention and 
criminal investigations”, including during the 1990s, and that there is still “institutionalized 
impunity” for the perpetrators (Amnesty International 2007, Turkey: The entrenched culture 
of impunity must end, EUR 4400807, 5 July – Attachment 20). 
 
6. Are there laws in Turkey to prevent anti-Kemalist speeches, etc., and are they 
enforced against Islamic groups? 
 
Kemalism 
 
The recent ICG report written after the July 2007 victory of the AKP provides background 
material on “Kemalism” which is useful in understanding the ideology: 
 

Kemalism has been the guiding ideology of Turkey since 1923, taking its name from 
republican founder Mustafa Kemal Atatürk. The symbol of Kemalism is six arrows, 
representing republicanism, populism, secularism, revolutionism, nationalism and statism. 
Broadly, these translate as a clean break from the Ottoman Empire, an end to Islamic precepts 
in any core definition of the state and law, pride in nationhood rather than sultanate and a 
centrally guided bureaucracy and economy. 
 
The definition and quantification of Kemalists are more difficult, since the great majority of 
Turks have been educated with these Kemalist tenets and view themselves as supporters of 
Atatürk. Nevertheless, in July 2007, only one fifth of voters chose the Republican People’s 
Party (CHP) which claims the Kemalist banner and was founded by Atatürk himself. The 
newspaper Cumhuriyet (The Republic) reflects the most orthodox Kemalist viewpoint but has 
only a small circulation. Kemalist ideas are also defended by NGOs led by former military 
officers, like the Atatürk Thought Association. Top jobs in the judiciary have traditionally 
been the preserve of Kemalists. The most powerful, prestigious and disciplined Kemalists, 
however, are the officer corps of the Turkish Armed Forces. Taken together, this elite is 
referred to in Turkey as the Kemalist establishment. 
 
For Kemalists, the main ideological battlefront today is secularism, opposition to any 
party or group that explicitly bases its policies on religion. Appeals to Islamic sentiment 
have been a common theme of the right-wing parties that opposed Kemalist republicans 
after the advent of multi-party politics in Turkey in 1950. In the 1970s, a party emerged 
that based its appeal entirely on Islamism, partly financed and inspired by groups that 
developed out of the confusing guest worker experience in Europe in the 1960s and 1970s. 
The Kemalist generals of the 1980-1983 military coup sought to counter this party, rural 



superstition and pro-Soviet Marxist thinking by boosting teaching of a pro-state version of the 
Hanafi school of Sunni Islam into which most Turks are born. Religious-minded parents were 
then able to send more children to imam hatip schools, supposedly set up for preachers. 
 
The new approach helped institutionalize Islam for a more observant segment of society. On 
the one hand, this was a disappointing outcome for the secularist planners; on the other, better 
education did help modernize Islamist politics. The AKP, whose cadres include many 
graduates from religious schools and children of newly urbanized rural migrants, split from 
the Islamist traditionalists in 2001.  
 
Kemalists, however, do not believe AKP leader Erdoğan’s repeated statements that the party 
is now simply a conservative, democratic party and that he has abandoned the Islamism of his 
youth. They also resent that the AKP wants to dilute their ideology’s role as the guiding 
doctrine of the state. They doubt the sincerity of EU promises of full membership and see the 
EU embrace of the AKP as a rebuff forcing the country back into the arms of the Islamic 
world. 
 
Kemalists have found it hard to shrug off the heritage of the one-party state era from 1923 to 
1950, when the Kemalist establishment that led to the derailing of the first presidential 
elections in April and May were a reminder of past coups and other direct interruptions of 
politics in the name of Kemalism…(International Crisis Group 2007, Turkey and Europe: The 
Way Ahead, Europe Report No. 184, 17 August, p.21 
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ah
ead.pdf – Accessed 20 August 2007 – Attachment 10).  

 
Laws that limit free speech 
 
The 2006 US Department of State report on human rights in Turkey contains a detailed 
section on the laws that limit free speech in the country, with several examples of recent 
prosecutions:  
 

a. Freedom of Speech and Press 
The law provides for freedom of speech and of the press; however, the government continued 
to limit these freedoms in occasional cases. The government intimidated journalists into 
practicing self censorship. 
 
The government, particularly the police and judiciary, limited freedom of expression through 
the use of constitutional restrictions and numerous laws, including articles of the Penal 
Code prohibiting insults to the government, the state, “Turkish identity,” Ataturk, or 
the institutions and symbols of the republic. Other laws, such as the Antiterror Law and 
laws governing the press and elections, also restrict speech.  
 
Individuals could not criticize the state or government publicly without fear of reprisal, 
and the government continued to restrict expression by individuals sympathetic to some 
religious, political, and Kurdish nationalist or cultural viewpoints. Active debates on human 
rights and government policies continued, particularly on issues relating to the country’s EU 
membership process, the role of the military, Islam, political Islam, the question of Turks of 
Kurdish origin as “minorities”, and the history of the Turkish-Armenian conflict after World 
War I; however, persons who wrote or spoke out on such topics, particularly the Armenian 
issue, risked prosecution. The Turkish Publishers Association (TPA) reported that serious 
restrictions on freedom of expression continued despite legal reforms related to the country’s 
EU candidacy.  
 

http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf


According to the government, there were no journalists held on speech violations during the 
year; however, the government reported that at year’s end there were 26 arrestees or convicts 
who claimed to be journalists. The government reported that some could not demonstrate they 
were journalists and some were in prison for crimes not related to their work as journalists.  
Democratic Society Party (DTP) Mayor of Batman Huseyin Kalkan faced up to 7 1/2 years 
under the Antiterror Law for his remarks in the Los Angeles Times on May 30. In the story, 
Kalkan stated, “Unless the status quo changes, Kurds will further approach northern Iraq and 
want to split up and merge with them.” He added, “The PKK wants to lay down arms but it is 
[tried to be] portrayed as a bandit. Eighty percent of the population in my town think like 
those in the mountains. Abdullah Ocalan is a public leader.” Upon reading the interview, two 
Turkish citizens filed an e-mail crime complaint with the Izmir Police. The Izmir prosecutor 
forwarded the case to Diyarbakir for prosecution. The case was pending at year’s end.  
On February 22, a court acquitted Aynur Saydam of insulting Prime Minster Erdogan. 
Erdogan filed a lawsuit in October 2005 against Saydam for insulting him by holding up a 
banner during an appearance at Bahcesehir University. The banner featured a statement 
criticizing Erdogan’s support for a conference on the fate of the Armenians in the final days 
of the Ottoman Empire.  
 
Trial proceedings in the case against six juveniles charged with attempting to burn the 
national flag during celebrations of Nevruz (the Kurdish New Year) in March 2005 continued 
at year’s end. 
 
In December 2005 an Ankara court began the trial of 12 officials of the pro-Kurdish party 
Hak-Par for speaking Kurdish at a party convention and distributing Kurdish-language 
invitations to the convention. During the trial the prosecutor asked the judge to assist in 
opening a case to close down Hak-Par. The judge did not rule on that request by year’s end. 
The appeal of the December 2005 conviction of DEHAP official Ahmet Dagtekin for illegal 
speech for using Kurdish language and symbolism during a 2004 campaign event was 
ongoing at year’s end. 
 
Proceedings continued in the appeal of Genc Party leader Cem Uzan’s 2004 conviction for 
insulting Prime Minister Erdogan in a speech. 
 
In October 2005 a Sanliurfa court sentenced local DEHAP official Resit Yardimci to a six-
month prison term and fined him $1,214 (1,640 lira) for greeting the audience in Kurdish 
during a 2003 party convention. The court of appeals rejected the lower court’s reasoning and 
remanded the case. The case continued in the lower court at year’s end. 
The country has an active print media independent of state control. There are hundreds of 
private newspapers that span the political spectrum.  
 
The government owned and operated the Turkish Radio and Television Corporation (TRT). 
According to the High Board of Radio and Television (RTUK), there were 229 local, 15 
regional, and 16 national officially registered television stations and 1,062 local, 108 regional, 
and 30 national radio stations. Other television and radio stations broadcast without an official 
license. The wide availability of satellite dishes and cable television allowed access to foreign 
broadcasts, including several Kurdish-language private channels. Most media were owned by 
large, private holding companies that had a wide range of outside business interests; the 
concentration of media ownership influenced the content of reporting and limited the scope of 
debate. Observers noted that media conglomerates increasingly used media as a tool to build 
pressure against government policies. 
 
Prosecutors harassed writers, journalists, and political figures by bringing dozens of cases to 
court each year under various laws that restrict media freedom; however, judges dismissed 
many of these charges. Authorities, in a few instances, closed newspapers temporarily, issued 
fines, or confiscated newspapers for violating speech codes. Despite government restrictions, 



the media criticized government leaders and policies daily and in many cases adopted an 
adversarial role with respect to the government. 
 
Authorities continued to prosecute publishers and editors of newspapers for their discussion 
of sensitive subjects.  
 
In October 2005 an Istanbul court convicted Hrant Dink, publisher of the Armenian 
community newspaper Agos, of denigrating Turkish identity in an article on Turkish-
Armenian relations. The court sentenced Dink to a six-month prison term but suspended the 
sentence. The court ruled for conviction although a panel of three legal experts the court 
appointed to review the article unanimously determined that it did not violate the law. On 
appeal, both the conviction and suspended sentence were upheld. In December 2005 an 
Istanbul prosecutor opened a separate case against Dink and three other Agos employees on 
the grounds that their criticism of the October 2005 court decision constituted an attempt to 
“influence the judiciary.” The case continued at year’s end. In September an Istanbul 
prosecutor charged Dink again, following a statement he made to the Reuters news agency, in 
which he reportedly said that the killing of Armenians during the Ottoman Empire constituted 
genocide. The case was ongoing at year’s end.  
 
In December 2005 an Istanbul prosecutor charged five newspaper columnists with insulting 
the judiciary and trying to influence the judicial process for their coverage of the court battle 
over the legality of holding an Istanbul conference on the 1915 massacre of Armenians in the 
Ottoman Empire. In April an Istanbul court dismissed charges against four of the journalists 
on the procedural ground that the relevant statute of limitations had passed since their 
respective articles were originally published. The trial of the fifth columnist, Murat Belge, 
was ongoing at year’s end.  
 
The December 2005 convictions of writer Zulkuf Kisanak for “denigrating the Republic of 
Turkey” and journalist Aziz Ozer on similar charges were under appeal at year’s end. 
The government maintained significant restrictions on the use of Kurdish and other minority 
languages in radio and television broadcasts. RTUK regulations limited minority-language 
news broadcasts to 45 minutes per day; however, RTUK ended time restrictions for minority-
language cultural shows or films. Previously such broadcasting was limited to 45 minutes per 
day and four hours per week for television broadcasting, and 60 minutes per day and five 
hours per week for radio. RTUK maintained that its regulations require non Turkish radio 
programs be followed by the same program in Turkish and that non-Turkish television 
programs have Turkish subtitles. Start-up Kurdish broadcasters reported that these were 
onerous financial obligations that prevented their entry into the market. The state-owned TRT 
broadcasting company provided limited national programming in Kurdish and three other 
minority languages. 
 
On April 19, the radio officials of Radyo Imaj were acquitted of making unauthorized 
broadcasts; the station resumed broadcasting in late November. Radyo Imaj officials claimed 
the station was closed for playing Kurdish music.  
 
Trial proceedings continued at year’s end in Istanbul in the 2004 case against journalist 
Mehmet Ali Birand and three attorneys for imprisoned PKK leader Abdullah Ocalan in 
connection with a CNN Turk broadcast, during which Birand interviewed the attorneys. 
The TPA reported a decrease in recent years in the number of court decisions banning books; 
however, books, writers, and publishers were still prosecuted on grounds of defamation, 
denigration, obscenity, separatism, subversion, fundamentalism, and blasphemy. Printing 
houses are required to submit books and periodicals to prosecutors at the time the materials 
are published. According to the TPA, prosecutors investigated and in several cases pressed 
charges against printing houses for late submission of materials deemed problematic. As a 
result, the TPA reported, publishers often avoided works with controversial content. 



According to the TPA’s June report, from 2000 to 2005, authorities opened court cases 
against 47 authors and 49 books and compilations involving 22 publishers. According to the 
Ministry of Interior, 290 books were banned and confiscated between 2000 and 2006. The 
TPA reported that the government lifted the ban on 49 and kept it on 241. 
 
On June 26, an Istanbul prosecutor charged Fatih Tas, the owner of Aram Publishing House, 
and two translators in connection with Aram’s publishing a translation of the Noam Chomsky 
and Edward S. Herman book, Manufacturing Consent: The Political Economy of Mass 
Media, for “insulting Turkishness” and “inciting enmity and animosity among people.” The 
trial began on October 17 and was ongoing at year’s end. 
 
The separate trial against Tas and two translators in 2005 for publishing a Turkish translation 
of the book, Spoils of War: The Human Cost of America’s Arms Trade, which prosecutors 
alleged insulted the Turkish identity and Ataturk was ongoing at year’s end. 
In July an Istanbul prosecutor indicted novelist Elif Shafak for insulting Turkish identity in 
her novel The Father and the Bastard. In her novel, characters discuss the Armenian 
“genocide.” At the September 21 trial, the court dismissed the case for lack of evidence. In its 
October 4 written verdict, the court concluded that comments by a character in a fictitious 
book were a form of free expression not subject to prosecution. 
 
In September 2005 an Istanbul prosecutor charged novelist Orhan Pamuk with “insulting 
Turkish identity” in statements he made during a 2004 interview with a foreign publication. 
Pamuk was quoted as saying that one million Armenians and 30,000 Kurds had been killed in 
the country. After a domestic periodical published a translation of the interview, prosecutors 
charged Pamuk for violating New Turkish Penal Code Article 301, which went into effect in 
June 2005, three months prior to Pamuk’s statements. The court determined that it had to 
apply the law in effect when the act was committed, not Article 301. The old law required that 
the minister of justice approve prosecution of the case. On January 22, the justice ministry 
refused to issue an approval, saying that it had no authority to open a case against Pamuk 
under the new Penal Code. The following day, the trial court ruled that it could not continue 
the case, and charges were dropped. 
 
An Istanbul prosecutor initiated two cases in May 2005 against Ragip Zarakolu, owner of 
Belge Publishing, for publishing translations of two books dealing with Turkish-Armenian 
relations. The indictment, brought pursuant to Penal Code Article 301, alleged that the 
publications were insulting to the state. Trials in both cases continued at year’s end. 
Authorities occasionally censored media with pro-Kurdish or leftist content, particularly in 
the southeast, by confiscating materials or temporarily closing down the media source at 
issue. The TPA reported that the most serious problem during the year was a large 
increase in complaints filed by ideologically motivated attorneys, and then accepted by 
the courts, on grounds such as insulting Turkishness or the memory of Ataturk. During 
the year prosecutors initiated court proceeding against 77 journalists, 22 publishing 
houses, 41 writers, five translators, and 43 books. Twelve of these cases ended in 
acquittals, nine in convictions, four in “nonsuit,” and 18 were pending at year’s end. 
Prosecutors charged 65 persons during the year under Penal Code Article 301, which 
criminalizes insulting “Turkishness.”  
 
According to TPA, the governments, courts, and private litigants were together responsible 
for “abusing the civil law system” during the year through an increase in defamation cases. 
Courts sentenced defendants to pay financial compensation for defamation in cases filed by 
politicians, including Prime Minister Erdogan, journalists, and private businessmen.  
Prime Minister Erdogan, through his attorneys, filed 59 cases on the grounds of defamation, 
of which 28 were pending at year’s end. Among the 31 cases decided, 21 rulings were in 
favor and 10 against Erdogan.  
 



On May 3, an Ankara court convicted Ismail Yildiz, president of the Political, Economic, 
Social Research and Strategy Center, and ordered him to pay $6,179 (8,860 lira) for insulting 
Prime Minister Erdogan, Finance Minister Unalitan, and Transportation Minister Yildirim. 
Yildiz published two articles critical of these officials on the Internet. Yildiz’s appeal was 
pending at year’s end. 
 
Erdogan sued political cartoonist Mehmet Cagcag for his cartoon in the July 7 edition of 
Leman magazine that depicted Erdogan as a tick and had the subtitle “Tick Has Been Making 
Turkey Suffer.” The case continued at year’s end.  
 
The government arrested and deported Michael Dickinson, a British cartoonist and lecturer, 
after he depicted Prime Minister Erdogan as a foreign president’s dog in a political cartoon.  
Turkish courts ruled on a number of cases that Prime Minister Erdogan filed in 2005. In May 
2005 an Ankara court convicted Musa Kart of the daily Cumhuriyet for a cartoon portraying 
Erdogan as a cat. The court ordered Kart to pay $3,800 (5,132 lira). On April 19, the court of 
appeals unanimously overturned the lower court decision. In October an Istanbul court fined 
Mehmet Fethi Dorduncu $6,300 (9,000 lira) for insulting Erdogan and for insulting the 
government, because he put a note in a museum welcome book that called Erdogan and the 
government “servants, nonbelievers, thieves, and treacherous.” On December 8, an appellate 
court overturned a lower court decision that convicted Yenicag newspaper for allegedly 
insulting Erdogan by calling him “a bully” in a May 2005 article. 
 
The satirical magazine Penguen responded to the lawsuits by publishing a front page with a 
series of drawings by different cartoonists depicting Erdogan as various animals. In March 
2005 Erdogan filed a lawsuit against Penguen seeking $28,000 (38,178 lira) in compensation; 
the court ruled in favor of the magazine. On April 3, the press reported that Erdogan 
appealed; the court of appeals has not acted on the case by year’s end. 
During the summer the parliament placed further restrictions on the media by adopting 
amendments to the Antiterror Law. Under the amendments, editors at media organizations 
that disclose the identities of public personnel fighting terrorism may be fined, and a judge 
may order the closure for up to one month of a publication that “makes propaganda for 
terrorist organizations.” President Sezer challenged these amendments in the Constitutional 
Court, arguing that such restrictions violate the constitution. At year’s end the challenged 
laws were stayed while the court case proceeded.  
 
During the year there was an increase in the number of cases against the press under the 
Antiterror Law. The TPA and human right’s groups reported that the law contains an overly 
broad definition of offenses that allows ideologically and politically motivated prosecutions. 
For example, according to the TPA, prosecutors opened 530 cases against pro-Kurdish daily 
Ozgur Gundem and its editors under the Antiterror Law. Of these, 104 resulted in convictions 
and 22 in acquittals. The owner of the newspaper was sentenced to a fine of $125,000 
(192,755 lira) and the editor was sentenced to a 15-year prison term and fined $90,000 
(134,000 lira). The government closed the paper for two weeks during the year. During the 
year courts convicted editors and correspondents of the daily Cumhuriyet, including its 
owner, were convicted for a news article titled “Acquittal of Torture.” Prosecutors charged 
journalists of the daily Hurriyet under the Antiterror Law for attempting to interview Kurdish 
guerrillas (US Department of State 2007, ‘Freedom of Speech and Press’, Country Reports on 
Human Rights Practices 2006: Turkey, 6 March – Attachment 21).  
 

The recent ICG report comments that prosecutions have started to rise again recently: 
 

Human rights groups in Turkey and abroad have noted that improvements in human rights 
and the behaviour of the security forces have stalled since 2005. According to Amnesty 
International, despite a genuine earlier reduction in systematic torture in police stations, 
“victims of human rights violations perpetrated by the police and gendarmerie in Turkey 



continue to face an entrenched culture of impunity”. Debate continues about whether Turkish 
or EU foot-dragging is responsible, but the two go hand in hand. According to Human Rights 
Watch, “Faltering support for Turkey’s accession among some EU states has arguably 
undermined the reformists in Turkey. This may have strengthened the hand of those opposing 
reforms….Keeping Turkey’s EU candidacy on track is a critical spur for human rights 
reforms in the country”.176  
 
Prosecutions of non-violent criticism of state policies on secularism, Kurds, the armed 
forces and state-sanctioned interpretations of history are again on the rise. Monitoring 
by the BIANET news service shows prosecutions of journalists, publishers and activists 
are up to 293 in 2006 from 157 a year before. A June 2007 law restored to the police some 
of the stop-and-search powers they lost during the EU reform process. Most alarming, 
however, were apparently nationalist-inspired murders of Christians (International Crisis 
Group 2007, Turkey and Europe: The Way Ahead, Europe Report No. 184, 17 August, p.24-5 
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ah
ead.pdf – Accessed 20 August 2007 – Attachment 10). 

  
See also Questions 9 and 10 for further information on freedom of the press. 
 
7. Please provide any background on Mehmet Kutlular. 
 
As material in previous questions indicates, Mehmet Kutlular is the leader of one of the 
largest branches of the Nur movement, which is associated with the Yeni Asna newspaper. 
The website of Yeni Asna is unfortunately in Turkish, but it is clear that Mehmet Kutlular’s 
name appears on the masthead of the paper http://www.yeniasya.com.tr/ss/kunye.htm and 
there are recent photographs of him on the site at  
http://www.yeniasya.com.tr/2007/05/11/haber/butun.htm and  
http://www.yeniasya.com.tr/2006/09/21/haber/default.htm.  
 
In 1999 after a devastating earthquake in Turkey, Mehmet Kutlular is reported to have 
commented during a speech at Ankara’s Kocatepe Mosque that the epicenter of the quake, 
Golcuk, had been a scene of an anti-fundamentalist push by some sections of the armed 
forces which had resulted in restrictions on the wearing of headscarves among other things. 
He thus interpreted the earthquake as a “divine warning” against this extreme secularism. The 
State Security Court (DGM) brought a charge against Kutlular under Article 312 of the 
Turkish Penal Code for “inciting people to hatred based on the differences of class, ethnicity, 
religion, sect or region” and sought a sentence of two to ten years (‘DGM prosecutor brings a 
charge against Kutlular’ 1999, The Turkish Daily News, 29 October – Attachment 22). 
 
Mehmet Kutlular reportedly served two years in prison for the offence (US Department of 
State 2002, International Religious Freedom Report 2002: Turkey, 7 October – 
Attachment16; US Department of State 2003, Country Reports on Human Rights Practices 
2002: Turkey, 31 March – Attachment17). 
 
8. Are there reports of Encyclopedia of Recent History (Yakin Tarih Ansiklopedisi), or 
similar anti-Kemalist publications? 
 
Little information was found on the Encyclopedia of Recent History or Yakin Tarih 
Ansiklopedisi, as most of the references found were on Turkish language websites. Please see 
Questions 9 and 10 for information on freedom of the press in general. 

http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf
http://www.yeniasya.com.tr/ss/kunye.htm
http://www.yeniasya.com.tr/2007/05/11/haber/butun.htm
http://www.yeniasya.com.tr/2006/09/21/haber/default.htm


An entry on the website of the Turkish Ministry of Culture and Tourism refers to the work of 
the journalist Burhan Bozgeyä°k. It states that he worked as a journalist and writer at Yeni 
Asya Press among others. He was also “one of the members of the editorial committee of 
Yakın Tarih Ansiklopedisi (Encyclopedia of Recent History) prepared by the newspaper 
Akit” (‘BOZGEYÄ°K, Burhan’ 2005, Republic of Turkey Ministry of Culture and Tourism 
website, 
http://goturkey.turizm.gov.tr/BelgeGoster.aspx?17A16AE30572D313FFB2CB2AD591CE26
6169B43EA8C08474 – Accessed 21 August 2007 – Attachment 23).  

Other references to the Encyclopedia found were from Turkish websites, and have not been 
saved. The links are given below. 

This site includes pictures of the Encyclopedia. 
http://urun.gittigidiyor.com/YAKIN-TARIH-ANSIKLOPEDISI_W0QQidZZ5416048  

This site appears to be an electronic catalogue for a Turkish library. 
http://www.kitab.az/cgi-
bin/catlib2/plugin/bibl/biblsearch.cgi?lang=az&topic=000002&query=&edition_lang=&bibl
=&title=&author=&publishertown=&year=&offset=4975&limit=25&searchmode=  
 
At the bottom of this Turkish web page there is a list of references which includes the 
Encyclopedia at 17. Interestingly, the fourteenth reference mentions Bediüzzaman Said 
Nursi. 
http://www.tevhidhaber.com/news_detail.php?id=1454  
 
This website appears to contain information on the Armenian genocide. It cites the Yakin 
Tarih Ansiklopedisi and also mentions Yeni Asya. 
http://armenianhouse.org/akcam/genocide/book2.html  
 
9. Are there reports of government action against people distributing such material? 
10. If so, do reports of official action refer to formal charges, imprisonment and seizure 
of passports and/or informal measures such as detention and warnings? 
 
Numerous sources indicate that there continue to be restrictions on the freedom of the press 
in Turkey, and that this affects publishing houses and the distribution of books.  
Questions 6 quotes extracts from the 2006 US Department of State report on the freedom of 
the press and the laws used to restrict journalists. The report states of book and magazine 
publishers: 
 

The TPA [Turkish Publishers Association] reported a decrease in recent years in the number 
of court decisions banning books; however, books, writers, and publishers were still 
prosecuted on grounds of defamation, denigration, obscenity, separatism, subversion, 
fundamentalism, and blasphemy. Printing houses are required to submit books and 
periodicals to prosecutors at the time the materials are published. According to the 
TPA, prosecutors investigated and in several cases pressed charges against printing 
houses for late submission of materials deemed problematic. As a result, the TPA 
reported, publishers often avoided works with controversial content. According to the 
TPA’s June report, from 2000 to 2005, authorities opened court cases against 47 authors 
and 49 books and compilations involving 22 publishers. According to the Ministry of 
Interior, 290 books were banned and confiscated between 2000 and 2006. The TPA 
reported that the government lifted the ban on 49 and kept it on 241. 

http://goturkey.turizm.gov.tr/BelgeGoster.aspx?17A16AE30572D313FFB2CB2AD591CE266169B43EA8C08474
http://goturkey.turizm.gov.tr/BelgeGoster.aspx?17A16AE30572D313FFB2CB2AD591CE266169B43EA8C08474
http://urun.gittigidiyor.com/YAKIN-TARIH-ANSIKLOPEDISI_W0QQidZZ5416048
http://www.kitab.az/cgi-bin/catlib2/plugin/bibl/biblsearch.cgi?lang=az&topic=000002&query=&edition_lang=&bibl=&title=&author=&publishertown=&year=&offset=4975&limit=25&searchmode
http://www.kitab.az/cgi-bin/catlib2/plugin/bibl/biblsearch.cgi?lang=az&topic=000002&query=&edition_lang=&bibl=&title=&author=&publishertown=&year=&offset=4975&limit=25&searchmode
http://www.kitab.az/cgi-bin/catlib2/plugin/bibl/biblsearch.cgi?lang=az&topic=000002&query=&edition_lang=&bibl=&title=&author=&publishertown=&year=&offset=4975&limit=25&searchmode
http://www.tevhidhaber.com/news_detail.php?id=1454
http://armenianhouse.org/akcam/genocide/book2.html


 
On June 26, an Istanbul prosecutor charged Fatih Tas, the owner of Aram Publishing House, 
and two translators in connection with Aram’s publishing a translation of the Noam Chomsky 
and Edward S. Herman book, Manufacturing Consent: The Political Economy of Mass 
Media, for “insulting Turkishness” and “inciting enmity and animosity among people.” 
The trial began on October 17 and was ongoing at year’s end. 
 
The separate trial against Tas and two translators in 2005 for publishing a Turkish translation 
of the book, Spoils of War: The Human Cost of America’s Arms Trade, which prosecutors 
alleged insulted the Turkish identity and Ataturk was ongoing at year’s end. 
In July an Istanbul prosecutor indicted novelist Elif Shafak for insulting Turkish identity in 
her novel The Father and the Bastard. In her novel, characters discuss the Armenian 
“genocide.” At the September 21 trial, the court dismissed the case for lack of evidence. In its 
October 4 written verdict, the court concluded that comments by a character in a fictitious 
book were a form of free expression not subject to prosecution. 
 
…An Istanbul prosecutor initiated two cases in May 2005 against Ragip Zarakolu, owner of 
Belge Publishing, for publishing translations of two books dealing with Turkish-Armenian 
relations. The indictment, brought pursuant to Penal Code Article 301, alleged that the 
publications were insulting to the state. Trials in both cases continued at year’s end. 
Authorities occasionally censored media with pro-Kurdish or leftist content, particularly in 
the southeast, by confiscating materials or temporarily closing down the media source at 
issue. The TPA reported that the most serious problem during the year was a large 
increase in complaints filed by ideologically motivated attorneys, and then accepted by 
the courts, on grounds such as insulting Turkishness or the memory of Ataturk. During 
the year prosecutors initiated court proceeding against 77 journalists, 22 publishing 
houses, 41 writers, five translators, and 43 books. Twelve of these cases ended in 
acquittals, nine in convictions, four in “nonsuit,” and 18 were pending at year’s end. 
Prosecutors charged 65 persons during the year under Penal Code Article 301, which 
criminalizes insulting “Turkishness.”  
 
According to TPA, the governments, courts, and private litigants were together responsible 
for “abusing the civil law system” during the year through an increase in defamation cases. 
Courts sentenced defendants to pay financial compensation for defamation in cases filed by 
politicians, including Prime Minister Erdogan, journalists, and private businessmen.  
Prime Minister Erdogan, through his attorneys, filed 59 cases on the grounds of defamation, 
of which 28 were pending at year’s end. Among the 31 cases decided, 21 rulings were in 
favor and 10 against Erdogan.  
 
On May 3, an Ankara court convicted Ismail Yildiz, president of the Political, Economic, 
Social Research and Strategy Center, and ordered him to pay $6,179 (8,860 lira) for insulting 
Prime Minister Erdogan, Finance Minister Unalitan, and Transportation Minister Yildirim. 
Yildiz published two articles critical of these officials on the Internet. Yildiz’s appeal was 
pending at year’s end. 
 
Erdogan sued political cartoonist Mehmet Cagcag for his cartoon in the July 7 edition of 
Leman magazine that depicted Erdogan as a tick and had the subtitle “Tick Has Been Making 
Turkey Suffer.” The case continued at year’s end.  
 
The government arrested and deported Michael Dickinson, a British cartoonist and lecturer, 
after he depicted Prime Minister Erdogan as a foreign president’s dog in a political cartoon.  
Turkish courts ruled on a number of cases that Prime Minister Erdogan filed in 2005. In May 
2005 an Ankara court convicted Musa Kart of the daily Cumhuriyet for a cartoon portraying 
Erdogan as a cat. The court ordered Kart to pay $3,800 (5,132 lira). On April 19, the court of 
appeals unanimously overturned the lower court decision. In October an Istanbul court fined 



Mehmet Fethi Dorduncu $6,300 (9,000 lira) for insulting Erdogan and for insulting the 
government, because he put a note in a museum welcome book that called Erdogan and the 
government “servants, nonbelievers, thieves, and treacherous.” On December 8, an appellate 
court overturned a lower court decision that convicted Yenicag newspaper for allegedly 
insulting Erdogan by calling him “a bully” in a May 2005 article. 
 
The satirical magazine Penguen responded to the lawsuits by publishing a front page with a 
series of drawings by different cartoonists depicting Erdogan as various animals. In March 
2005 Erdogan filed a lawsuit against Penguen seeking $28,000 (38,178 lira) in compensation; 
the court ruled in favor of the magazine. On April 3, the press reported that Erdogan 
appealed; the court of appeals has not acted on the case by year’s end. 
 
During the summer the parliament placed further restrictions on the media by adopting 
amendments to the Antiterror Law. Under the amendments, editors at media organizations 
that disclose the identities of public personnel fighting terrorism may be fined, and a judge 
may order the closure for up to one month of a publication that “makes propaganda for 
terrorist organizations.” President Sezer challenged these amendments in the Constitutional 
Court, arguing that such restrictions violate the constitution. At year’s end the challenged 
laws were stayed while the court case proceeded.  
 
During the year there was an increase in the number of cases against the press under the 
Antiterror Law. The TPA and human right’s groups reported that the law contains an overly 
broad definition of offenses that allows ideologically and politically motivated prosecutions. 
For example, according to the TPA, prosecutors opened 530 cases against pro-Kurdish daily 
Ozgur Gundem and its editors under the Antiterror Law. Of these, 104 resulted in convictions 
and 22 in acquittals. The owner of the newspaper was sentenced to a fine of $125,000 
(192,755 lira) and the editor was sentenced to a 15-year prison term and fined $90,000 
(134,000 lira). The government closed the paper for two weeks during the year. During the 
year courts convicted editors and correspondents of the daily Cumhuriyet, including its 
owner, were convicted for a news article titled “Acquittal of Torture.” Prosecutors charged 
journalists of the daily Hurriyet under the Antiterror Law for attempting to interview Kurdish 
guerrillas (US Department of State 2007, ‘Freedom of Speech and Press’, Country Reports on 
Human Rights Practices 2006: Turkey, 6 March – Attachment 21). 

 
The recent ICG report comments “that Monitoring by the BIANET news service shows 
prosecutions of journalists, publishers and activists are up to 293 in 2006 from 157 a year 
before” (International Crisis Group 2007, Turkey and Europe: The Way Ahead, Europe 
Report No. 184, 17 August, p.24-5 
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_a
head.pdf – Accessed 20 August 2007 – Attachment 10). 
 
The 2006 report on Turkey by the Committee to Protect Journalists (CPJ) states: 

 
A wave of criminal prosecutions against the press reignited doubts about Turkey’s 
commitment to Western-style democracy and a free press just one year after the nation began 
formal talks for European Union membership. Journalists and writers found themselves the 
repeated targets of criminal lawsuits initiated under vaguely worded, restrictive statutes that 
remained on the books despite recent legislative reforms. Those who tackled controversial 
topics such as the country’s ethnic Kurds, criticism of the military and the courts, the mass 
killing of Armenians under the Ottoman Empire, or criticism of the country’s founder, 
Mustafa Kemal Atatürk, were the primary victims. 
 
Over the last decade, Turkey made noticeable progress in improving its press freedom record. 
Among the world’s leading jailers of journalists in the 1990s, Turkey has nearly ended the 

http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf


practice of putting reporters behind bars; at year’s end, there was one reporter in prison for his 
work. Much of the improvement was the result of comprehensive legal reforms undertaken by 
the government in recent years. In an attempt to bring its laws in line with European 
legislation, Turkish authorities have amended or abolished restrictive statutes that had once 
been used to jail journalists by the dozens.  
 
However, repressive laws remain on the books, and in 2006 they were frequently invoked to 
haul outspoken writers before the courts. Turkish nationalists opposed to EU membership 
were a driving force behind many of the prosecutions, which they hoped would derail 
accession. In doing so, they frequently sought out sympathetic public prosecutors across the 
country to launch criminal suits against journalists, writers, and academics (‘Turkey’ 2006, 
Attacks on the Press in 2006, Committee to Protect Journalists website 
http://www.cpj.org/attacks06/mideast06/tur06.html – Accessed 16 August 2007 – Attachment 
24).  

 
A 2006 CPJ report discusses the trial of five journalists under Article 288 of the penal code, 
which deals with “attempting to influence the outcome of judicial proceedings through their 
writing”; and Article 301, “insulting Turkishness”. They had written articles criticising the 
banning of a conference on the Armenian genocide (Mahoney, Robert 2006, ‘Nationalism 
and the Press’, Committee to Protect Journalists website, 16 March 
http://www.cpj.org/Briefings/2006/turkey_3-06/turkey_3-06.html – Accessed 16 August 
2007 – Attachment 25).  
 
A 2007 CPJ report discusses Hrant Dink, the editor of the only Armenian newspaper in 
Turkey who received a suspended six month prison term for writing about the Armenian 
genocide (Mahoney, Robert 2007, ‘In Turkey’, Committee to Protect Journalists website, 
Spring http://www.cpj.org/regions_07/mideast_07/dink2.pdf – Accessed 21 August 2007 – 
Attachment 26).  
 
Another CPG report states that Hrant Dink was murdered in January 2007. He had received 
“numerous death threats from nationalist Turks who viewed his iconoclastic journalism…as 
an act of treachery”. He had reportedly passed a recent threat to the district prosecutor but no 
actions had been taken. In the last 15 years, “18 other Turkish journalists have been killed for 
their work, many of them murdered” (‘Turkish-Armenian editor murdered in Istanbul’ 2007, 
Committee to Protect Journalists website, 19 January 
http://www.cpj.org/news/2007/mideast/turkey19jan07na.html – Accessed 21 August 2007 – 
Attachment 27).   
 
11. Are there any associated Turkish groups in Australia? 
 
No detailed information was found on associated groups in Australia. It appears that there are 
some groups in Australia which study the teachings of Bediüzzaman Said Nursî, but it is not 
clear how many are involved in the movement. 
 
An undated document from the Nursi Studies website is purportedly written by Falak Ha 
from Sydney. It states that “in all major cities in Australia, there are Risale-i Nur medreses 
and schools”. However, this information cannot be considered reliable since the same author 
states that “we have nearly half a million Muslims in Australia” (Ha, Falak (undated), 
‘Globalisation, the Qur’anic Ethics and the Media’, Nursi Studies website, 
http://www.nursistudies.com/englishh/teblig.php?tno=398 – Accessed 23 August 2007 – 
Attachment 28).  

http://www.cpj.org/attacks06/mideast06/tur06.html
http://www.cpj.org/Briefings/2006/turkey_3-06/turkey_3-06.html
http://www.cpj.org/regions_07/mideast_07/dink2.pdf
http://www.cpj.org/news/2007/mideast/turkey19jan07na.html
http://www.nursistudies.com/englishh/teblig.php?tno=398


 
The same website contains old advertisements for symposiums held at Melbourne University 
in 2000 and 2001. The first was called “Islamic Studies According to Bediuzzaman Said 
Nursi” and the second “An Introduction to Said Nursi’s Thought” (‘Australia Symposium 1 / 
2000’ (undated), Nursi Studies website 
http://www.nursistudies.com/englishh/semp.php?id=3 – Accessed 21 August 2007 – 
Attachment 29; ‘Australia Symposium 2 / 2001’ (undated) Nursi Studies website 
http://www.nursistudies.com/englishh/semp.php?id=4 – Accessed 21 August 2007 – 
Attachment 30).  
 

List of Sources Consulted 

Internet Sources: 
Reporters Without Borders website http://www.rsf.org/  
Committee to Protect Journalists website http://www.cpj.org/  
International Crisis group (ICG) website http://www.crisisgroup.org/  
Various nur sites, including http://www.nursistudies.com/ ; http://www.sozler.com.tr/; 
http://en.fgulen.com/; http://wwwuser.gwdg.de/~mriexin/NurLinks.html; 
http://www.bediuzzaman.net/; http://www.nur.org/indexe.htm;  
http://www.risaleinurenstitusu.org/; http://www.saidnur.com/; http://www.risaleinur.com.tr/; 
http://www.nur.org/indexe.htm;   
 
Databases: 
ISYS 
CISNET 
Factiva 

MRT-RRT Library 
Religious Bodies in Australia 
Operation World 
The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World 
 

List of Attachments 

1. Mardin, Şerif 1995, ‘Nurculuk’ in The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic 
World Volume 3, ed. John L. Esposito, Oxford University Press, Oxford. (RRT 
Library: REF 909.097671 OXF) 
 

2. ‘Brief Look at Bediuzzaman Said Nursi’s Life and the Risale-i Nur’ (undated), Sözler 
Interactive website, http://www.sozler.com.tr/said/default.htm – Accessed 17 August 
2007. 
 

3. ‘Parties eye religious sects to increase votes’ 2007, Turkish Daily News, 28 May, 
Association Internationale Pour La Défense De La Liberte Réligieuse website 
http://www.libertereligieuse.com/voir_news.php?id=45 – Accessed 14 August 2007. 

 

http://www.nursistudies.com/englishh/semp.php?id=3
http://www.nursistudies.com/englishh/semp.php?id=4
http://www.rsf.org/
http://www.cpj.org/
http://www.crisisgroup.org/
http://www.nursistudies.com/
http://www.sozler.com.tr/
http://en.fgulen.com/
http://wwwuser.gwdg.de/%7Emriexin/NurLinks.html
http://www.bediuzzaman.net/
http://www.nur.org/indexe.htm
http://www.risaleinurenstitusu.org/
http://www.saidnur.com/
http://www.risaleinur.com.tr/
http://www.nur.org/indexe.htm
http://www.sozler.com.tr/said/default.htm
http://www.libertereligieuse.com/voir_news.php?id=45


4. Hekimoglu, Inci 2001, ‘Mehmet Kutlular-Turkish Republic is not a secular state’, The 
Turkish Daily News, 26 February. (FACTIVA) 
 

5. Fethullah Gulen’s LifeAras, Bülent and Caha, Ömer 2002, ‘Fethullah Gulen And His 
Liberal Movement’, Fethullah Gulen website, 2 April, sourced from Middle East 
Review of International Affairs, Vol. 4, No. 4 (Dec 2000) 
http://en.fgulen.com/content/view/1051/23/ – Accessed 17 August 2007. 
 

6. Uslu, Emrullah 2007, ‘From local Hizbollah to global terror: Militant Islam in 
Turkey’, Middle East Policy, Vol.14, Issue 1, 1 April. (FACTIVA). 
 

7. ‘Turkish reactionism in the occupied area’ 2000, Turkish Cypriot Press and Other 
Media, Hellenic Resources Network website, 10 January 
http://www.hri.org/news/cyprus/tcpr/2000/00-01-17.tcpr.html – Accessed 20 August 
2007. 
 

8. Krespin, R. 2007, ‘The Upcoming Elections in Turkey (2): The AKP’s Political 
Power Base’, MEMRI: The Middle East Research Institute, No. 375, 19 July 
http://memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=ia&ID=IA37507 – Accessed 
20 August 2007.  
 

9. ‘Summary’ (undated), Globalization, Ethics and Islam: The Case of Bediuzzaman 
Said Nursi, Sozler Interactive website, http://www.sozler.com.tr/Books.htm – 
Accessed 20 August 2007. 

 
10. International Crisis Group 2007, Turkey and Europe: The Way Ahead, Europe Report 

No. 184, 17 August 
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_
way_ahead.pdf – Accessed 20 August 2007. 
 

11. Rainsford, Sarah 2007, ‘Turkish power balance shifts Gul’s way’, BBC News, 19 
August http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6951909.stm – Accessed 20 August 2007. 
 

12. Couvas, Jacques N. 2007, ‘Turkey: Controversial presidential candidate joins race’, 
Global Information Network, 16 August. (FACTIVA). 

 
13. Bilici, Mucahit 2006, ‘The Fethullah Gülen Movement and Its Politics of 

Representation in Turkey’, Muslim World Vol.96, Issue 1, 1 January. (FACTIVA) 
 

14. Dreher, Rod 2007, ‘For Turkey a clash of civilizations’, The Dallas Morning News, 
15 July. (FACTIVA) 
 

15. ‘Fethullah Gulen’s Views on Turkey’s Various Issues’ 2007, Islam website 
http://islam.sincx.com/fethullah-gulen/interviews-claims-and-answers/fethullah-
gulens-views-on-turkeys-various-i-2.html – Accessed 17 August 2007. 
 

16. US Department of State 2003, International Religious Freedom Report 2002: Turkey, 
7 October. 
 

http://en.fgulen.com/content/view/1051/23/
http://www.hri.org/news/cyprus/tcpr/2000/00-01-17.tcpr.html
http://memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=ia&ID=IA37507
http://www.sozler.com.tr/Books.htm
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf
http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/184_turkey_and_europe___the_way_ahead.pdf
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6951909.stm
http://islam.sincx.com/fethullah-gulen/interviews-claims-and-answers/fethullah-gulens-views-on-turkeys-various-i-2.html
http://islam.sincx.com/fethullah-gulen/interviews-claims-and-answers/fethullah-gulens-views-on-turkeys-various-i-2.html


17. US Department of State 2003, Country Reports on Human Rights Practices 2002: 
Turkey, 31 March. 
 

18. ‘Gülen acquitted of trying to overthrow secular government’ 2006, Agence France 
Presse, 6 May. (FACTIVA) 

 
19. ‘Turkish religious leader cleared of subversion charges’ 2006, Turkish Daily News, 6 

May. (FACTIVA) 
 

20. Amnesty International 2007, Turkey: The entrenched culture of impunity must end, 
EUR 4400807, 5 July. 

 
21. ‘DGM prosecutor brings a charge against Kutlular’ 1999, The Turkish Daily News, 29 

October. (FACTIVA) 
 

22. US Department of State 2007, ‘Freedom of Speech and Press’, Country Reports on 
Human Rights Practices 2006: Turkey, 6 March. 

 
23. BOZGEYÄ°K, Burhan’ 2005, Republic of Turkey Ministry of Culture and Tourism 

website, 
http://goturkey.turizm.gov.tr/BelgeGoster.aspx?17A16AE30572D313FFB2CB2AD59
1CE266169B43EA8C08474 – Accessed 21 August 2007. 

 
24. ‘Turkey’ 2006, Attacks on the Press in 2006, Committee to Protect Journalists website 

http://www.cpj.org/attacks06/mideast06/tur06.html – Accessed 16 August 2007. 
 

25. Mahoney, Robert 2006, ‘Nationalism and the Press’, Committee to Protect Journalists 
website, 16 March http://www.cpj.org/Briefings/2006/turkey_3-06/turkey_3-06.html 
– Accessed 16 August 2007. 

 
26. Mahoney, Robert 2007, ‘In Turkey’, Committee to Protect Journalists website, Spring 

http://www.cpj.org/regions_07/mideast_07/dink2.pdf – Accessed 21 August 2007. 
 

27. ‘Turkish-Armenian editor murdered in Istanbul’ 2007, Committee to Protect 
Journalists website, 19 January 
http://www.cpj.org/news/2007/mideast/turkey19jan07na.html – Accessed 21 August 
2007. 
 

28. Ha, Falak (undated), ‘Globalisation, the Qur’anic Ethics and the Media’, Nursi 
Studies website, http://www.nursistudies.com/englishh/teblig.php?tno=398 – 
Accessed 23 August 2007. 
 

29. ‘Australia Symposium 1 / 2000’ (undated), Nursi Studies website 
http://www.nursistudies.com/englishh/semp.php?id=3 – Accessed 21 August 2007. 

 
30. ‘Australia Symposium 2 / 2001’ (undated) Nursi Studies website 

http://www.nursistudies.com/englishh/semp.php?id=4 – Accessed 21 August 2007. 

http://goturkey.turizm.gov.tr/BelgeGoster.aspx?17A16AE30572D313FFB2CB2AD591CE266169B43EA8C08474
http://goturkey.turizm.gov.tr/BelgeGoster.aspx?17A16AE30572D313FFB2CB2AD591CE266169B43EA8C08474
http://www.cpj.org/attacks06/mideast06/tur06.html
http://www.cpj.org/Briefings/2006/turkey_3-06/turkey_3-06.html
http://www.cpj.org/regions_07/mideast_07/dink2.pdf
http://www.cpj.org/news/2007/mideast/turkey19jan07na.html
http://www.nursistudies.com/englishh/teblig.php?tno=398
http://www.nursistudies.com/englishh/semp.php?id=3
http://www.nursistudies.com/englishh/semp.php?id=4

