
Azerbaijan
 Capital: Baku
 Population: 8.3 million
 GDP/capita: US$4,185
 Ethnic Groups: Azeri (90.6%), Dagestani (2.2%), 
  Russian (1.8%), Armenian (1.5%)
  other (3.9%)

The economic and social data on this page were taken from the following sources:
GDP/capita, Population: Transition Report 2006: Finance in Transition (London, UK: European Bank for  
Reconstruction and Development, 2006).
Ethnic Groups: CIA World Fact Book 2007 (Washington, D.C.: Central Intelligence Agency, 2007).

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores

 1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 
Electoral Process 5.50 5.75 5.75 5.75 6.00 6.25 6.50 6.50
Civil Society 4.75 4.50 4.50 4.25 4.50 4.75 5.00 5.25
Independent Media 5.50 5.75 5.50 5.50 5.75 6.00 6.00 6.25
Governance* 6.25 6.25 6.00 5.75 5.75 n/a n/a n/a

National Democratic 
Governance n/a n/a n/a n/a n/a 6.00 6.00 6.00

Local Democratic 
Governance n/a n/a n/a n/a n/a 6.00 6.00 6.00

Judicial Framework 
and Independence 5.50 5.25 5.25 5.25 5.50 5.75 5.75 5.75

Corruption 6.00 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25
Democracy Score 5.58 5.63 5.54 5.46 5.63 5.86 5.93 6.00

*  With the 2005 edition, Freedom House introduced separate analysis and ratings for national democratic  
governance and local democratic governance to provide readers with more detailed and nuanced analysis of these  
two important subjects.

NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author of this 
report. The opinions expressed in this report are those of the author. The ratings are based on a scale of 1 to 7,
with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The Democracy Score is an aver-
age of ratings for the categories tracked in a given year.

by H. Kaan Nazli



 Nations in Transit 2007106

EXECUTIVE SUMMARY

A zerbaijan had a brief period of independence between 1918 and 1920, 
and eventually regained independence when the Soviet Union collapsed 
in 1991. The transition was particularly complicated by the massacre of

several hundred civilians by Russian forces on January 20, 1990, as well as a war 
with Armenia and separatist Armenians over the Nagorno-Karabakh enclave, which 
began as a low-level conflict between 1988 and 1990 and resulted in massive so-
cial problems and more than one million internally displaced persons. The sides
signed a cease-fire agreement in May 1994 under President Heydar Aliyev (Heyd er  
Əliyev), a former member of the Politburo and First Vice-chairman of the Soviet 
Cabinet of Ministers in Moscow. 

The rule of Əliyev, who had spent three isolated years in the Nakhichevani 
(Naxçıvan) exclave prior to his regaining power, was preceded by the presidencies  
of Ayaz Mutallibov in 1991–1992 and Abulfaz Elcibay (Əbülf ez Elçib ey) in  
1992–1993. Elçib ey was the country’s first democratically elected president and was 
ousted by a national referendum in August 1993 following a military intervention. 

The country achieved a period of relative political and economic stability under
Əliyev, who continued to strengthen his hold on the country through an enormous 
concentration of power in the presidency. During his 10-year term in office, Əliyev 
pursued a balanced foreign policy aimed at maintaining close ties with the United 
States, Russia, Iran, and Turkey and struck oil and gas deals with Western energy 
companies. A secular state with a population composed primarily of Shiite Mus-
lims, Azerbaijan has been a member of the Council of Europe since 2001.

The presidency changed hands in October 2003. Former Prime Minister Ilham
Aliyev (İlham Əliyev), son of Heyd er Əliyev, assumed the presidency following 
controversial elections that his ailing father could not participate in and that were 
deemed not free and fair by the Organization for Security and Cooperation in 
Europe (OSCE). The president has so far maintained political and economic stabil-
ity in the country and has pursued a successful foreign policy, enhancing ties with 
the United States and the European Union (EU); its neighbors, Russia, Iran, and 
Turkey; and other former Soviet republics. Nonetheless, the Əliyev administration 
has yet to push forward a genuine democratization program, hopes for which were 
weakened by the irregularities observed in the November 2005 parliamentary elec-
tions. The country’s economic growth prospects remain favorable, although income
disparity and the diversification away from the oil and gas sectors of the economy
continue to be challenges for the authorities. Meanwhile, chances remain low for a 
Nagorno-Karabakh agreement with Armenia. 



  Azerbaijan 107

National Democratic Governance. President Əliyev continued to enjoy signifi-
cant authority in Azerbaijan’s governmental system in 2006 and was able to sustain 
political and economic stability thanks to a high level of economic growth. There
was little change in the Council of Ministers in 2006, while the National Assembly, 
Azerbaijan’s legislative branch, maintained a low profile. Opposition participation
in parliamentary proceedings has been low, owing to a limited number of active  
opposition deputies and a continued boycott of the Parliament by others. Owing to 
no significant changes in the balance of power between the president and the legislature
in 2006, Azerbaijan’s rating for national democratic governance remains at 6.00.

Electoral Process. The reruns of the November 2005 legislative and December
2004 municipal elections, held in May and October 2006, respectively, registered a 
number of technical improvements that were noted by international observers. The
dual elections also witnessed irregularities, although their impact was difficult to
assess owing to a boycott by a number of opposition parties. Continued intimida-
tion of the political opposition and irregularities in vote tabulation favored ruling 
party candidates. Technical improvements in the campaigning period were offset by
continued pressure on the national opposition, leaving Azerbaijan’s rating for electoral 
process unchanged at 6.50.

 
Civil Society. Little progress was made in 2006 in Azerbaijan’s civil society sec-
tor, with nongovernmental organizations (NGOs) still facing registration, tax, and 
funding problems. While the Justice Ministry registered an increased number of 
NGOs, cases of state pressure on NGOs also increased, particularly among youth 
groups affiliated with the opposition. Owing to the expulsion of student activists, 
police detainment, and warnings issued to civil society leaders and youth organizers, 
Azerbaijan’s rating for civil society worsens slightly from 5.00 to 5.25. 

Independent Media. The media continued to operate under governmental and
legal pressure, despite a number of positive steps such as the annulment of news-
paper debts to the state-owned printing house and the president’s pardon of two 
editors who received one-year sentences for libel. The investigation regarding the
tragic March 2005 murder of opposition journalist Elmar Hüseynov proceeded, 
but its apparent link to a parallel trial against former Interior Ministry officials
raised questions. Owing to the government’s closure of ANS TV and ANS CM radio, 
continued mistreatment of opposition journalists, and legal and other pressure on inde-
pendent media, and despite the presidential pardon of newspaper debts and the sentences 
of two opposition journalists, Azerbaijan’s rating for independent media worsens from 
6.00 to 6.25.

Local Democratic Governance. Local governance in Azerbaijan is not 
democratic, as the government continues its practice of directly appointing local 
administrators. The government continued to dominate local governance in 2006
as President Əliyev made a significant number of replacements to the heads of



 Nations in Transit 2007108

local executive committees, and the ruling party won an overwhelming majority of 
municipal council seats in the local election reruns on October 6, which showed 
technical improvements according to international observers. Reflecting the ruling
party’s continued authority in local governance despite some improvements to the local 
election processes, Azerbaijan’s rating for local democratic governance remains at 6.00.

Judicial Framework and Independence. The government maintained substan-
tial authority over the judiciary in 2006, particularly as the trials of Farhad Aliyev 
(Farh ed Əliyev) and former health minister Ali Insanov (Əli İnsanov) for an alleged 
plot to overthrow the constitutional order remained unconcluded more than a year 
after the arrest of the former government ministers. The investigation of the 2005
murder of Elmar Hüseynov continued to make headlines during 2006, although it 
was not completed by the end of the year, and its links to the Farh ed Əliyev trial 
raised some questions. Owing to the judiciary’s continued enforcement of trial processes 
that violate political rights and civil liberties, Azerbaijan’s rating for judicial framework 
and independence remains 5.75.

Corruption. Corruption continued to be a problematic issue for Azerbaijan in 2006, 
as the auditing capacity of the legislative branch remained weak and government 
investigations of former officials and civil servants appeared to be politically driven.
The country registered some improvement in combating corruption at the local
level with a number of policemen expelled on the grounds of corruption and the 
conclusion of the trial of a former high-level presidential administration official.
The country demonstrated some improvement in Transparency International’s
Corruption Perceptions Index as the government continued to enforce the 
Extractive Industries Transparency Initiative. Though more time is needed to assess
whether the aforementioned improvements represent a long-term trend that is sustainable 
independent of political infighting and international pressure, the government continues
to enjoy strong influence in anticorruption commissions. Therefore Azerbaijan’s rating
for corruption remains 6.25. 

Outlook for 2007. President İlham Əliyev is expected to maintain his position 
thanks to Azerbaijan’s impressive level of economic growth from substantial oil 
revenues, which will increase even further as the Baku-Tbilisi-Ceyhan pipeline 
steps up oil exports and a sister pipeline begins operations carrying natural gas from 
the Shah Deniz field in the Caspian Sea through Georgia to the Turkish town of
Erzurum. Rising inflation and the overwhelming share of oil exports in the national
economy will continue to pose challenges to the authorities. The government
seems unlikely to push forward a genuine democratization program in 2007, while 
infighting between and within opposition parties should continue to weaken them.
There appears to be little chance of progressing toward a resolution of the Nagorno-
Karabakh conflict in 2007, as Armenia faces parliamentary elections in which the
Karabakh issue is expected to feature prominently, although the possibility of a 
military standoff between Azerbaijan and Armenia is also remote.



  Azerbaijan 109

MAIN REPORT
National Democratic Governance

1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

n/a n/a n/a n/a n/a 6.00 6.00 6.00

Azerbaijan has a centralized presidential system, with an executive branch made up 
of the president, the Office of the President, the prime minister, and the Cabinet of
Ministers. The president enjoys significant authority over the executive, legislative,
and judicial branches and is elected directly by the people for a five-year term. The
president appoints all cabinet-level government administrators.

President Ilham Aliyev (İlham Əliyev) maintained his strong position 
throughout 2006. His high-level ministerial and local executive appointments went 
uncontested, and an impressive level of economic growth continued to fuel the 
administration’s popular support. In February, the president appointed Kemaleddin 
Heydarov (K emal eddin Heyd erov), former chairman of the State Customs 
Committee, as minister of emergency situations and Fuzuli Alakbarov (Füzuli  
Əl ekb erov), formerly in the private sector, as labor and social welfare minister. 

Economic growth in the first nine months of the year came at an impressive 34
percent in comparison with the same period in 2006, partly because of the open-
ing of the Baku-Tbilisi-Ceyhan oil export pipeline in late 2005. President Əliyev 
announced in October that 120,000 new jobs were created in 2006, while the total 
number of new jobs created since his election in 2003 reached 470,000.1 

The president serves as commander in chief of the Azerbaijani armed forces.
In this capacity, he oversees defense and security efforts undertaken by the prime
minister and the ministers of defense, internal affairs, and security. The Defense
Council, created prior to Azerbaijan’s independence in 1991, reports to and advises 
the president on defense matters. President Əliyev announced in September 2005 
that defense spending had increased from US$175 million in 2004 to US$300 
million in 2005 and would double in 2006 to reach US$600 million.2 There 
were several announcements in 2006 of progress made toward drafting a new 
National Security Concept. This was requested by the president in 2005 to precede
the formulation and implementation of a new military doctrine3 as part of the 
country’s Individual Partnership Action Plan with NATO, but the document  
had not been completed by the end of 2006. 

The legislative branch consists of the 125-member National Assembly (Milli
M ejlis). Members are elected for five-year terms from single-mandate constituen-
cies—a rule that was established by constitutional referendum in August 2002. The
third National Assembly since independence was chosen in the November 2005 par-
liamentary elections, which gave the ruling New Azerbaijan Party (YAP) the largest 
number of seats—58 out of 125. The opposition parties won 10 seats, with the Free-



 Nations in Transit 2007110

dom (Azadlıq) bloc getting 6 of these, and the mostly pro-government independents 
won 42 seats. The Nakhichevani (Naxçıvan) Autonomous Republic, an exclave of
Azerbaijan bordering Armenia, Iran, and Turkey, has a 45-seat regional legislature, 
which was also renewed in November 2005. The YAP won 37 seats, while non- 
partisan candidates won 6 seats and Azadlıq 2 seats. The YAP gained 5 additional
seats in the rerun elections in May 2006, bringing its total to 61; these polls were 
held in 10 districts where election results were annulled by the Constitutional 
Court.4 The opposition won 2 seats (Ilyas Ismayilov [İlyas İsmayılov], leader of the
Justice Party, and Fazail Ibrahimli [F ezail İbrahimli], deputy chairman of the Civic 
Solidarity Party), with the remainder won by independents. 

While the president cannot dissolve the Parliament, he enjoys a high level of 
authority over the legislature through the YAP, which remained firmly under his
leadership in 2006. High-level YAP officials have already announced that Əliyev 
will be the party’s nominee for the 2008 presidential elections, and preparations for  
the poll will begin as early as 2007.5 During the year, the Parliament was boycotted  
by the mainstream opposition parties except for former parliamentary Speaker Isa  
Qambar (İsa Q emb er)’s Equality (Müsavat) party, which won four of the six seats 
awarded to the Azadlıq bloc that joined Müsavat with the Popular Front of Azer-
baijan (AXCP) and the Democratic Party of Azerbaijan (ADP) in the run-up to the  
November 2005 elections.6 Lala Shovket Hajiyeva (Lal e Şövk et Hacıyeva), leader of 
the opposition Liberal Party, also rejected her mandate despite winning a parliamen-
tary seat in November; a rerun vote for this vacant seat has yet to be announced.7

Parliamentary sessions are generally open to the media, but the public and 
media have little direct access to the financial operations of the government. It is
difficult for the public or NGOs to obtain copies of draft laws and deputies’ voting
records, since these are not published in a consistent or timely fashion. The prime
minister and the Cabinet of Ministers are required to present an annual report to 
the National Assembly at the beginning of the year, according to amendments ap-
proved by the 2002 constitutional referendum.

The National Assembly’s Chamber of Commerce has not been effective in
auditing governmental functions, and the Ministry of Finance has initiated only 
a few investigations into oil enterprises and Azerbaijani embassies abroad, which 
revealed irregularities. The Ministry of Economic Development’s investigation into
customs practices disclosed serious discrepancies in tariffs imposed on imported food
products, yet no sanctions have been imposed on the State Customs Committee.

 

Electoral Process
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

5.50 5.75 5.75 5.75 6.00 6.25 6.50 6.50

Elections in Azerbaijan have been characterized by significant irregularities and
government interference in the voting process since independence, except for the 



  Azerbaijan 111

June 1992 election in which Abulfaz Elchibey (Əbülf ez Elçib ey), leader of the 
nationalist opposition AXCP, was elected president. Other elections were marred 
by serious fraud, including the 1993 presidential elections (in which Heydar Aliyev 
[Heyd er Əliyev] won 99 percent of the vote after forcing out Elçib ey in an armed 
rebellion), the 1995 parliamentary elections, the 1998 presidential elections (in 
which Əliyev received more than 70 percent of the vote), and the 2000 parliamentary 
elections. The October 2003 elections that brought former prime minister İlham
Əliyev to power with 77 percent of the vote and the November 2005 parliamentary 
elections were also deemed fraudulent by monitors, although the latter showed 
some improvements in election legislation and campaigning. 

Azerbaijan held two rerun elections in 2006—reruns of parliamentary elections 
on May 20 and municipal elections on October 6—both of which showed some 
technical improvements. The election code was revised to divide the 18-member
Central Election Commission equally among candidates put forward by the ruling 
party, opposition parties represented in the Parliament, and independent deputies. 
But the code continues to favor the ruling party in elections since there are only a 
few opposition deputies in the Parliament (six from five different parties), which
hindered efforts to increase opposition representation in the commission prior to
the reruns.

The parliamentary reruns in May were held in 10 constituencies (out of 125
in Azerbaijan) with an average turnout of 30 percent8 and 154 candidates in the 
running.9 TheYAP gained five seats, the opposition gained two, and the independents
gained three. The results of a U.S.-funded exit poll organized by the International
Republican Institute did not significantly deviate from the results announced
by the Central Election Commission. The election observation mission of the
Parliamentary Assembly of the Council of Europe noted “improvements in voting 
process,” indicating that there were no problems with the registration of candidates 
and that balloting on election day was conducted “at a proper and professional 
level.” A May 15 statement by the OSCE’s Office for Democratic Institutions and
Human Rights called the vote “a welcome step toward increased transparency,” 
praising authorities for “inclusive candidate registration” and “a largely unimpeded 
campaign.” It also stressed a need for further electoral reforms and cited several  
“issues of concern, including the composition of election commissions, instances 
of interference by local authorities in the election process, and the handling of 
complaints and appeals by election commissions and courts.”10

The government announced in June that repeat local elections would be held
on October 6 in municipalities, where the results of the December 2004 polls were 
annulled. The government’s decision came shortly after the Council of Europe
threatened to exclude Azerbaijan from the Congress of Local and Regional Authori-
ties if the reruns were not held by the end of 2006. The election was boycotted not
only by the Azadlıq bloc, but also by Müsavat (which had attended the parliamen-
tary reruns). Council of Europe observers noted technical improvement but also 
irregularities in the reruns, where the YAP won 1,115 of 1,931 contested seats. 



 Nations in Transit 2007112

The national opposition failed to maintain the unified stance it had briefly kept
prior to the legislative elections in November 2005, and infighting between and
within individual opposition parties dominated much of the year. The opposition
Müsavat withdrew from the Azadlıq election alliance in February amid disagreements 
with its coalition partners over whether or not to participate in the reruns.11 The
second most influential opposition election alliance, New Politics (Yeni Siyas et), 
participated in the May revote but failed to win any seats.12

The central committee of the Azerbaijani National Independence Party (AMIP)
decided to suspend the mandate of its leader, Ali Aliyev (Əli Əliyev), on January 
9 owing to intra-party disagreements.13 In late May, a congress of the opposition 
Müsavat reelected Isa Q emb er unopposed for a third term, ignoring its own rule that 
party chairmen may serve no more than two consecutive terms. The party congress
was held after a failed attempt to elect a new chairman of the party’s governing 
council, which revealed a confrontation within Müsavat’s senior leadership.

While tensions between and within opposition parties remained high, the 
government’s attitude toward them also remained hostile throughout 2006. A Baku 
district court turned down an appeal by Ali Kerimli (Əli K erimli), leader of the  
AXCP, to drop a criminal case brought against him in 1994. (K erimli, who cannot 
get a passport until the district prosecutor’s office closes the case, is forced to
travel using special documents.) In July, a Baku court sentenced AXCP activist 
Sakhavat Babayev (S exav et Babayev) to three years in prison for “commercial 
crimes.” The authorities evicted the AXCP from its headquarters, citing commercial
issues in November,14 and a group of AXCP activists who protested the eviction 
in front of the Office of the President were jailed for almost two weeks.15 
Another local court sentenced ADP deputy chairman Natiq Afandiyev (Natiq  
Əf endiyev) to five years in prison on charges of illegal possession of weapons.16

Civil Society
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

4.75 4.50 4.50 4.25 4.50 4.75 5.00 5.25

In Azerbaijan, the freedom of association is recognized and protected by Article 58 
of the Constitution and the European Convention on Human Rights, which came 
into force in the country in 2002. While grassroots activity continues to flourish, the
Əliyev administration exerts a dominating influence on civil society organizations,
particularly those critical of the government’s democratic shortcomings, and the 
National Assembly has shown little willingness to engage NGOs in the legislative 
process or invite their input on draft legislation. 

There are approximately 2,100 NGOs in Azerbaijan. The strongest and most
active are concerned with internally displaced persons (IDPs) of the Nagorno-
Karabakh region, health and children’s issues, human rights and women’s rights, and 
environmental and ecology issues. There are also 74 international aid organizations



  Azerbaijan 113

active in the country, mainly assisting IDPs who have been expelled as a result of 
the Nagorno-Karabakh conflict. NGO representatives continue to complain about
government restrictions, in particular how the government keeps many groups in 
legal limbo by not registering them officially.

Local financial support to NGOs is limited, as the tax code does not allow
tax-deductible contributions. The code does provide tax exemption to charitable
organizations unless they engage in entrepreneurial activities. Therefore, most
NGOs rely primarily on foreign grants to continue their activities. The Law on
NGOs prohibits civil society organizations from providing political parties with 
financial and other kinds of assistance, although they can conduct advocacy
activities to improve laws and regulations. 

Azerbaijan’s educational system includes approximately 4,600 primary and 
secondary schools, 180 technical high schools, 90 colleges, and 27 institutions 
of higher education (including 8 universities and 5 academies). Education is 
compulsory for at least eight years according to the Constitution and is guaranteed 
by the state. The Ministry of Education develops state education policy and
manages the educational system, which since independence has undergone no major 
structural changes. Those changes that have occurred include the reestablishment
of religious education, banned during the Soviet Union’s hegemony. Changes to 
the curriculum emphasize the use of the Azerbaijani language and have eliminated 
Marxist-Leninist content.

While universities are increasingly venues for political activity, the cases of 
Turan Aliyev (Turan Əliyev) and Namik Feyziyev (Namiq Feyziyev), students at 
Baku State University and Azerbaijan State Pedagogical University, respectively, 
represented a trend in rising governmental pressure on youth activists. Əliyev 
(no relation to the president) was involved in the AXCP, while Feyziyev was a 
member of the New Thinking (Yeni Fikir) youth organization. Expelled at the end
of 2005, the students joined other opposition activists in a 21-day hunger strike, 
claiming the expulsions were politically motivated. This event received significant
international attention,17 especially after four strike participants, including Əliyev  
and Feyziyev, were hospitalized. After a January 19 meeting attended by U.S.,  
U.K., and Norwegian diplomats and representatives of the Council of Europe 
and Azerbaijani NGOs, Education Minister Misir Mardanov (Misir M erdanov)  
pledged that the students would be allowed to resume their education, although  
they would have to repeat a year to make up for missed classes. But M erdanov’s 
decision was ignored by the heads of the two universities, and neither of the  
students was reinstated by the end of the year. As a result of his expulsion, Turan 
Əliyev was called to do his military service, and by last account, both students had 
left the country to seek political asylum in Western Europe.18 

Former students of the Independent Azerbaijan University (IAU), whose  
license was revoked by the Ministry of Education in May, staged several protests 
during 2006, demanding the return of tuition fees and transfers to other universities. 
Police dispersed the most recent rally on November 8, at which there were 200 
demonstrators, with 1 detained and 3 injured. A group of former IAU students who 



 Nations in Transit 2007114

were hunger striking were expelled by force from the university by an independent 
security firm on November 2, with 1 of the students beaten.19 A group of 57 students 
who were not transferred to other universities started another hunger strike on 
November 2120 and had not stopped by the end of the year. The State Commission
for Student Admission, which is responsible for approving admissions to all higher 
education institutions, announced on November 21 that it had never approved the 
admission of nearly 1,700 students to the IAU.21 

The prominent role played by young people in Georgia’s Rose Revolution
in 2003 and Ukraine’s Orange Revolution in 2004 has led in part to the Azer-
baijani government’s suspicion of youth involvement in civil society-related 
projects. Underscoring that suspicion was the 2005 arrest of Ruslan Bashirli 
(Ruslan B eşirli), head of the Yeni Fikir youth group, on charges of conspiring  
to carry out a coup attempt. Yeni Fikir—one of the largest youth organizations  
in the country, with a reported membership of 2,000—often cooperates with 
Azadlıq. In a closed proceeding in July, the Court on Serious Crimes sentenced  
B eşirli and his two deputies, Ramin Tagiyev (Ramin Tağıyev) and Said Nuri (S eid 
Nuri), to four to seven years’ imprisonment each for the alleged coup attempt. The 
opposition condemned the verdict as politically motivated, while the United States  
and OSCE also criticized the ruling. The court of appeals upheld the rulings while 
reducing Tağıyev’s imprisonment term by one year.22 Ali Ismayilov (Əli İsmayılov),  
chairman of the No (Yox) movement, was detained briefly by the Baku Police 
Department on October 1723 and warned not to organize a rally in the city for the  
country’s Independence Day on October 18. He later claimed to have been detained 
overnight by unidentified people who questioned him on the planned rally.24 

Youth initiatives that focus less on the government’s democratic shortcomings 
and more on day-to-day issues and education have managed to overcome official
skepticism. The Baku-based Alumni Network is pressing ahead with a campaign
named the Future Does Not Come on Its Own, which calls on the administration 
to use oil and gas export profits to improve the educational system. The group
wants the government to fund 500 scholarships for deserving students to study at 
top international universities. The American Alumni Association, another youth
initiative, has gained prominence by promoting public debate on several issues, 
including Baku’s traffic problems, education reform, and the socially conscious use
of oil and gas revenues.25 

Meanwhile, NGOs criticized a trip made by the Azerbaijani National 
Committee of the Helsinki Citizens’ Assembly to Armenia to meet representatives 
from Armenia and the Karabakh region. The Civic Solidarity youth organization
announced on September 11 that the meeting attendees, including rights activists 
and journalists, should be stripped of their citizenship,26 while the Karabakh 
Liberation Organization criticized the trip as being against Azerbaijan’s national 
interests, reminding the public that the Gughark camp meeting site was where  
over 30 Azerbaijanis were killed during the Karabakh war in the early 1990s.27 

Nearly 96 percent of Azerbaijanis are Muslim. There are 1,300 officially
certified mosques in the country, although no more than 500 offer regular religious



  Azerbaijan 115

services. The government founded the State Committee for Work with Religious
Associations (SCWRA) in 2001 to reregister religious groups, giving its chairman 
sweeping powers that included control over religious literature. The SCWRA has
registered 321 Muslim and 31 non-Muslim communities so far. Of the registered 
non-Muslim communities, 20 represent Christianity, 7 Judaism, 3 Baha’ism, and 
1 Krishnaism.28 A group of female students sued Sumqayıt State University in 
November for not being allowed to attend classes wearing the Muslim head scarf.29 
The Ministry of Education later announced that Azerbaijani law does not ban
students from wearing head scarves in school,30 and the students were reinstated 
following an intervention by Ombudsman Elmira Süleymanova.31 An opinion poll 
conducted by Ray (Opinion) monitoring center among 600 people in Baku and 
Sumqayıt found that 76.1 percent of respondents think there is no danger of an 
Islamic revolution in Azerbaijan. Only 6.3 percent believe there is danger of an 
Islamic revolution, and 17.6 percent could not answer.32 

Muslim religious groups must receive a letter of approval prior to registration 
from the state-dominated Caucasus Muslim Board (DUMK), a body that appoints 
Muslim clerics to mosques and monitors sermons. The DUMK, headed by “Sheikh”
Allahsukur Pasazada (Allahşükür Paşazad e), also has a monopoly over the selection 
of pilgrims and the organization of the Hajj, the annual Muslim pilgrimage to 
Mecca. The first chairman of the SCWRA, Rafiq Aliyev (RafiqƏliyev), was replaced 
with Hidayat Orujov (Hiday et Orucov), who in August 2006 held the committee’s 
first meeting with the DUMK since its establishment five years ago. Orucov
pledged increased cooperation with the DUMK during his term, while blaming 
the committee’s previous management for thwarting the registration of religious 
communities and failing to adequately monitor religious groups, particularly 
religious texts imported to Azerbaijan.33 

Independent Media
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

5.50 5.75 5.50 5.50 5.75 6.00 6.00 6.25

The National Assembly adopted Azerbaijan’s Law on Mass Media in 2000. It guar-
antees freedom of speech, support for media, access to information, and protec-
tion of journalist rights. In practice, though, Azerbaijan’s media sector encounters 
numerous obstacles to conducting its work and maintaining independence; this is 
especially true of media that are critical of official corruption and the government’s
democratic shortcomings. Azerbaijani authorities resist demands by the OSCE and 
the Council of Europe to abolish Articles 147 and 148 of the criminal code, which 
make a journalist criminally responsible for defamation.

Television dominates radio and newspapers as the chief media source in 
Azerbaijan. There are 6 channels that broadcast to a national audience (AzTV, 
ITV, ANS, ATV, Lider TV, and Space TV) and 12 regional TV channels. Russian 



 Nations in Transit 2007116

state-owned and Turkish channels also broadcast in Azerbaijan. A November 2006 
opinion poll conducted by the Democratic League of Journalists among 1,000 people 
in Baku and Sumqayıt found Azad Az erbaycan TV (ATV) to be the most popular 
television station with 44 percent of the viewers surveyed, followed by independent 
TV channel ANS and the state-owned Public TV. The latter, also known as ITV,
was opened in 2005 by the authorities to meet a Council of Europe demand to 
establish an independent public broadcaster. Both channels were watched regularly 
by 32 percent of the viewers. Meanwhile, 72 percent said they prefer ANS for 
news, while 73 percent said they preferred ATV for entertainment programs. AzTV 
was considered the most partial broadcaster,34 leading 69 percent to report they 
preferred to keep up with current news developments by watching ANS.35

A monitoring study by the independent Najaf Najafov (N ec ef N ec efov) 
Foundation into the activities of ITV between June and November 2006 found an 
increase over the previous period in broadcasting in foreign languages, particularly 
Russian and English, with the share of Azerbaijani-language programs reduced to 
76 percent from 90.8 percent. Entertainment programs made 56 percent of the 
broadcasts, while 79 percent of ITV’s programming was deemed impartial, although 
this did not include news programs that, according to the study, maintained a 
one-sided coverage of events.36 Results for August found that there had been an 
improved level of impartiality since the 2005 parliamentary election and that ITV 
allotted most of its airtime to local developments (62.8 percent), while foreign news 
was broadcast 37.2 percent of the time. In total, 37 percent of the news was about 
politics, 5.2 percent about economics, 37.8 percent about social issues, 2 percent 
about culture, 10 percent about sports, and 8 percent about the weather.37 

In a controversial November decision, the National Television and Radio 
Broadcasting Council (NTRBC) demanded that local channels, particularly 
ANS TV and ANS CM radio, acquire a special license to rebroadcast programs 
from international media, such as the British Broadcasting Corporation (BBC), 
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), and Voice of America, and stated 
that rebroadcasting foreign news material without a license would be punishable 
by severe sanctions.38 (The NTRBC was set up in 2003 but began active work
in March 2005 after the National Assembly amended the Law on TV and Radio 
Broadcasting.)39 Ali Hasanov (Əli H es enov), head of the public and political 
department of the presidential administration, stated in October that the dispute 
stemmed from differences in pricing for local and foreign companies (US$600 and
US$100,000, respectively) and that local media outlets that had received frequencies 
at such discounted prices should not sell or rent them to foreign companies.40 The
radio and television stations affected by the NTRBC decision retransmit foreign
broadcasts for 30 to 45 minutes a day, according to media estimates.41 

On November 24, without prior written notification or court order, the au-
thorities closed down ANS TV and ANS CM radio42 for continued violations of the 
Law on TV and Radio Broadcasting, according to the NTRBC.43 Their frequencies
were put to a public tender on December 2, and participants were given just over 
a month to make bids.44 The channels were allowed to resume operations a week



  Azerbaijan 117

later owing to national45 and international protest,46 although under the condition 
that ANS participate in the tender by January 5 to reclaim its frequencies.47 The
NTRBC also issued separate broadcasting frequencies to the BBC and RFE/RL on 
December 8.48 The council decided on December 28, however, that only those Rus-
sian or Turkish channels that are covered by intergovernmental agreements with the 
respective countries would be allowed to continue broadcasting in Azerbaijan.49

ANS faced other troubles in 2006, as the Ministry of Taxes began an inspec-
tion of all enterprises in the ANS Group in March. The ministry claims that the
company owes 31,000 manats (nearly US$35,000) for various tax violations. ANS 
itself maintains that an audit by Ernst & Young and local companies found no evi-
dence of wrongdoing,50 yet it lost an appeal against the fine at Economic Court I,
leading to a temporary freeze of the company’s accounts by the Ministry of Taxes.51 
Additionally, the company’s top two officials were questioned by the prosecutor’s
office in connection with a criminal case initiated by employees of the Azerbaijani
National Academy of Sciences, who accused ANS of breaching intellectual copy-
rights in a book titled Azeris, published by ANS.52 

Since the formal banning of censorship in 1998, the print media in Azerbaijan 
have remained freer than television and radio outlets, although they too are generally 
biased in their coverage. The overall quality of journalism and reporting remains
substandard and unprofessional. Most newspapers cover scandal-oriented political 
news rather than social or economic developments. Of the 2,470 newspapers and 
journals published in Azerbaijan, the most popular are Yeni Müsavat (7 percent 
of readers surveyed), Zerkalo (7 percent), Az erbaycan (5 percent), Xalq G ezeti 
(5 percent), Azadlıq (4 percent), Ekho (4 percent), and Az erbaycan Mü ellimi  
(4 percent). The Russian dailies Ekho and Zerkalo are generally considered to be neutral 
and bipartisan. Other popular newspapers such as Yeni Müsavat and Azadlıq serve 
as the political mouthpieces of certain opposition parties and are generally blamed 
for unprofessional reporting. The pro-government, state-funded newspapers Xalq  
G ezeti and Az erbaycan cover only the ruling party’s position on issues.

The State Committee for the Management of State Property sent a letter on
July 4 to the editorial office of Azadlıq demanding rent payments for the years 1997 
to 2006, a total of 30,904 manats (nearly US$35,375)—the newspaper refused to 
pay unless it is allowed to sign a rental agreement.53 In response, the committee 
filed a suit demanding that the paper and other entities in the building (that is, the
Turan news agency, Bizim Yol newspaper, and the AXCP) be evicted and the debt  
to the state recovered. The committee announced on November 16 that it offered
the institutions new premises in separate districts, yet the new premises were located 
in suburbs and are much smaller than the current offices.54 Despite national and  
international protest, the entities were evicted from their headquarters on  
November 24.55 An official order issued in 1992 (when the AXCP was in power) 
by the Baku Office of the Mayor ruled that the entities could use their current
building rent-free indefinitely, but the management of the building was transferred to 
the state committee upon its establishment in 1997.56 With 6,000 copies in  
circulation, Azadlıq is one of the most popular opposition newspapers in Azerbaijan. 



 Nations in Transit 2007118

In November, Qanimat Zahidov (Q enim et Zahidov), the newspaper’s editor in 
chief, held a 15-day hunger strike in protest of the government’s eviction efforts and
was subsequently hospitalized.57

Opposition journalists continued to face legal and other troubles throughout  
2006. Bahaddin Haziyev (Bah eddin H eziyev), editor of Bizim Yol and a deputy  
chairman of the AXCP, was severely beaten by unidentified assailants on May 19.58  
Azadlıq reporter Fikret Huseynli (Fikr et Hüseynli) was kidnapped and beaten 
by unidentified assailants on March 5 in Baku.59 Sakit Zahidov (also known as 
Mirza Sakit [Mirz e Sakit]) from Azadlıq was sentenced to three years in prison 
on charges of possession and use of illegal drugs, a decision that was criticized by 
Reporters Without Borders and the Committee to Protect Journalists as “trumped 
up” and “politically motivated.”60 The sentence was upheld by the court of appeals
on December 15.61 Nicat Hüseynov, another Azadlıq journalist who has written on 
official corruption, was assaulted at knifepoint and wounded on December 25.62 

Tensions between Interior Minister Ramil Usubov and media outlets over their 
decade-long reporting on the criminal gang led by ministry official Haji Mammadov
(Hacı M emm edov) resulted in a series of lawsuits during the year. A Baku district  
court gave Einulla Fatullayev (Eynulla F etullayev), editor in chief of the weekly 
Realnıy Azerbaydjan and the daily Günd elik Azerbaijan, a suspended two-year jail 
sentence (later turned into a one-year suspended sentence) and a fine of 5,000
manats (nearly US$5,650) on September 26, while Realny Az erbaycan was fined
10,000 manats (nearly US$11,300) for having “insulted the honor and dignity” of 
the minister.63 An article in the weekly had alleged that Usubov must have known 
about the gang. Founded in 2005, Realnıy Azerbaydjan has become one of the best-
read political publications in Azerbaijan, with a circulation of 30,000 copies. Its 
daily partner has a circulation of 11,000.64 

Fikrat Faramazoglu (Fikr et F er em ezoğlu), editor in chief of 24 Saat, was also 
given a one-year suspended sentence on August 25 after Usubov sued him for 
libel and insult.65 The Press Council appealed to Usubov after Yeni Müsavat editor 
Mustafa Hajibayli (Mustafa Hacıb eyli) and correspondent Sabuhi Mammadli  
(S ebuhi M emm edli) received threats in connection with articles covering the  
M emm edov trial.66 The personnel of Baku’s Nizami District Police Department 
and police veterans issued a public statement on September 6 praising Usubov  
for his professionalism and loyalty to the state and demanding the closure of news-
papers that published reports that, in their view, damaged the reputation of the 
police.67 

Samir Sadaqatoglu (Samir S edaq etoğlu), editor of S en et, and Rafiq Tagi (Rafiq
Tağı), a S en et writer, were sentenced to a two-month imprisonment for publishing 
an article that insulted the prophet Muhammad. It is noteworthy that some high-
profile opposition supporters such as Ilgar Ibramimoglu (İlqar İbrahimoğlu), the
former imam of the Juma (Cüm e) mosque in Baku, made supportive comments of 
the decision, while residents of the conservative town of Nardaran near Baku stated 
that the writers should be given death sentences.68 It was rumored that the detainees 
were sent to the National Security Ministry’s remand center, as the authorities were 



  Azerbaijan 119

concerned that the Muslim inmates in a high-security prison could harm them.69 
The issue triggered public protests against S en et and the detainees.70 

There were some positive developments regarding independent media in 2006.
On February 9, President Əliyev issued an order that annulled some US$420,000 
in debts owed by more than 150 media outlets to the main state-held printing press, 
a course of action that Əliyev stated would further the development of a free and 
independent press.71 The bulk of the debt was held by S es, published by the YAP, 
but many independent newspapers owed significant amounts to the printing house
as well. President Əliyev also pardoned Sahin Agabeyli (Şahin Ağab eyli) of Milli Yol 
and Sami Adigozelli (Samir Adıgöz elli) of the newspaper Böyük Mill et, who were 
convicted of slandering Minister Usubov and a university official, respectively.72 
Both men had already served 10 and 4 months of their 1-year prison sentences, 
respectively,73 which were earlier protested by the OSCE.74

Internet access remains free of governmental control and influence, but a mere
5 percent of the country is actually connected to the Internet, according to the 
International Telecommunications Union. There are currently 15 to 18 computers
per 1,000 people in Azerbaijan. The number of Internet cafés around the country
has increased rapidly, but there were a few instances where owners were harassed by 
the authorities.

Local Democratic Governance
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

n/a n/a n/a n/a n/a 6.00 6.00 6.00

Azerbaijan is divided into 59 districts, 11 cities, and 1 autonomous region, the 
Naxçıvan Autonomous Republic (NMR), which itself is subdivided into 7 districts 
and 1 city. Local executive committees (excoms) and municipal councils share power 
at the local governmental level. Although the Constitution defines municipalities
as bodies for local self-government, the municipal councils lack a complete legal 
framework and proper funding and are subordinate to the excoms. The president
appoints the members and heads of the excoms, as required by the Constitution, 
whereas seats on municipal councils are filled through municipal elections held
every five years. The government set up municipal councils for the first time in 
1999, but the municipal elections held that same year and in December 2004 were 
characterized by the OSCE as falling short of international standards.

President Əliyev replaced seven district heads in 2006. In October, he appointed 
Vidadi Maharramov (Vidadi M eh err emov) to replace Sahib Alakbarov (Sahib  
Əl ekb erov) as head of the Kelbajar (K elb ec er) district—currently under occupation 
—and Aziz Azizov (Əziz Əzizov) was appointed to replace Taleh Qaraşov as head of  
the Jalilabad (C elilabad) district. Qaraşov was ubsequently reappointed to replace  
Fazail Alisov (F ezail Alışov) as head of the Neftjala (Neftçala) district. In September, 
Xazar Aslanov (X ez er Aslanov) was appointed head of the Yardimli (Yardımlı)  



 Nations in Transit 2007120

district, replacing Qazanfar Agayev (Q ez enf er Ağayev), who became head of 
the Masalli (Masallı) district excom. Mahir Quliyev replaced Oqtay Abbasov as 
regional excom head for the Astara district,75 while Nimzami Alakbarov (Nizami  
Əl ekb erov)—brother of the labor and social security minister—was appointed to 
replace Rovsan Sadixov (Rövş en Sadıqov) as head of the Ismayilli (İsmayıllı) district. 
He also dismissed Aftandil Aliyev (Aftandil Əliyev)—no relation to the president—  
as head of the executive authorities of Sadarak (S ed er ek) district in the NMR. 

The government held repeat local elections in 603 municipalities on October
6, where results from the December 2004 polls were annulled. The decision came
shortly after the Council of Europe threatened to exclude Azerbaijan from the Con-
gress of Local and Regional Authorities if the reruns were not held by the end of 
the year. The voter turnout was nearly 34 percent.76 The opposition Azadlıq bloc
and Müsavat boycotted the election, citing vote rigging in previous polls. Council 
of Europe observers noted technical improvements alongside some irregularities in 
the reruns, where the YAP won 1,115 of 1,931 contested seats. On October 25, 
the Central Election Commission deemed the results invalid in three municipalities 
owing to serious violations of the law. The election in Nardaran village outside Baku
was postponed, as only 11 candidates ran for the 11 seats there; under the law, the 
number of candidates must exceed the number of seats.77

The transfer of a special Baku police unit to the Ministry of the Interior 
raised questions over whether the government was seeking to strengthen the min-
istry’s influence in the regions. The Rapid Reaction Regiment was used to disperse
unsanctioned opposition rallies in Baku during the 2005 parliamentary election 
campaign. In August 2006, Interior Minister Ramil Usubov issued instructions 
to place the unit, which to date had operated only in Baku, under his ministry’s 
authority.78 Based on the order, the regiment will also include a new special-purpose 
police detachment to ensure public order. Interior Ministry spokesperson Ehsan 
Zahidov explained the transfer as an effort to centralize special-purpose police 
operations.

The freedom to demonstrate was curtailed in the Absheron (Abşeron) district
with the arrest of around 60 residents, reportedly to preempt protests on socio-
economic problems during the president’s visit to the region.79 The police dispersed
a demonstration outside the Iranian embassy in Baku on June 16, briefly detaining
10 activists from the AXCP who protested the violence against the ethnic Azeri 
minority in Iran.80 On January 25, gunfire broke out between police officers
and residents of Nardaran. Three people were killed and a number of civilians
injured.81 

The Baku Office of the Mayor refused several requests by the AXCP and inde-
pendent media representatives to hold protests against their headquarters evictions, 
and unauthorized pickets by the groups were dispersed forcefully by the police.82 
Müsavat party representatives were also refused permission by the Office of the
Mayor to hold an antigovernment rally in Baku,83 while an unauthorized rally  
attempt by the radical Karabakh Liberation Organization ahead of an OSCE visit 
to Baku was thwarted by the police.84 



  Azerbaijan 121

Meanwhile, the right to strike was generally respected by authorities. Most 
recently, about 30 local staff from the Great Wall Drilling Company of China 
operating in Salyan went on strike on September 30 to demand pay raises, proper 
overtime pay, and the reinstatement of employees who were reportedly fired by the
company when they raised these issues. The Confederation of the Trade Unions of
Oil and Gas Industry Workers said that it would try to resolve the issue, although 
the Chinese company was not a union member.85 Demands by workers of the  
Saki Silk (Ş eki Silk) joint stock company to reduce work hours and increase wages  
were partially met following September talks between the company’s management 
and the excom of the Ş eki district. 

According to a decree issued by Vasif Talıbov, chairman of the local legisla-
ture in the NMR, all staff members of publicly funded agencies are required to do
weekly volunteer work, such as cleaning streets and collecting rubbish. Reportedly, 
two schoolteachers, Tavakkul (T ev ekkül) and Yaqub Seyidov, were sacked on No-
vember 1 for refusing to do community work.86 

Official statistics on regional living conditions are scarce. The World Bank
estimates that 49 percent of Azerbaijan’s 8.4 million population lived below the 
poverty line in 2005.87 Some 80 percent of rural households receive remittances 
from friends and relatives abroad to help make ends meet, according to the govern-
ment’s 2005 Household Survey Data. The United Nations World Food Programme
has estimated that food supplies are uncertain for between 400,000 and 600,000 
residents of the country’s rural regions, which contain just over 48 percent of the 
population. 

The Azerbaijani government continued to have no administrative control
over the self-proclaimed Nagorno-Karabakh Republic and the seven surrounding 
regions (Kelbajar [K elb ec er], Gubatli [Qubadlı], Djabrail [C ebrayıl], Fizuli, 
Zengilan [Z engilan], Lachin [Laçın], and Agdam [Ağdam]) that are de facto 
controlled by Armenia. This area constitutes about 17 percent of the territory of
Azerbaijan. On December 10, the Nagorno-Karabakh Republic held a consti-
tutional referendum (unrecognized by the Azerbaijani authorities and the 
international community)88 in which a draft Constitution was approved by a  
majority of voters.89

Judicial Framework and Independence
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

5.50 5.25 5.25 5.25 5.50 5.75 5.75 5.75

The Azerbaijani Constitution, adopted in 1995, provides a wide range of human
rights protections, yet these rights are often violated in practice. Judicial power  
is implemented through the Constitutional Court, Supreme Court, Economic  
Court, and the ordinary and specialized courts. Judges of the high courts are  



 Nations in Transit 2007122

appointed by the National Assembly on the recommendation of the president 
and remain heavily dependent on the executive branch. The president appoints
and dismisses the prosecutor general of the Azerbaijan Republic. The judiciary’s 
independence and efficiency continued to be questioned in 2006 as the trials of 
former government ministers, including former economic development minister 
Farhad Aliyev (Farh ed Əliyev) (no relation to the president) remained unconcluded  
—or not yet opened—after more than a year and an investigation into the tragic  
murder of journalist Elmar Hüseynov had not yet been completed.

The Law on the Judicial Legal Council, as well as the law amending and com-
pleting the 1997 Law on Courts and Judges, entered into force in January 2005. 
In a positive move, the National Assembly made changes to the Law on Advocacy 
that went into effect in August 2005, simplifying the requirements for over 200
formerly licensed lawyers to join the Collegiums of Advocates (the bar) and practice 
law whether or not they have passed a separate bar exam. Other legislation estab-
lished a new selection process for judges, which has set a more professional standard 
according to international observers.

Meanwhile, more than a year after their arrest, the case of former economic 
development minister Farh ed Əliyev and former health minister Ali Insanov 
(Əli İnsanov), both charged with plotting a coup on the eve of Azerbaijan’s 2005 
parliamentary elections, had yet to come to court. The allegations raised by the
Office of the Prosecutor General suggested that the former ministers—as well as
Əliyev’s brother Rafiq Aliyev (Rafiq Əliyev), former chairman of the energy firm
Azpetrol (not to be confused with former SCWRA chairman Rafiq Əliyev)—and 
other former government officials were involved in a far-reaching plot to take over
the government, a charge that was denied by all defendants.90 Amnesty International 
and Human Rights Watch voiced concerns over the delay in granting Farh ed Əliyev 
a public hearing, while a case for the violation of his right to a fair trial was registered 
with the European Court of Human Rights. Əliyev’s lawyers claimed that Əliyev 
and his brother were being kept in solitary confinement and were forbidden to
meet with their families and legal counsel.91 On October 13, the Office of the
Prosecutor General barred lawyer Adil Ismayilov (Adil İsmayılov) from defending 
Farh ed Əliyev owing to “a grave violation of criminal and procedural law and the 
norms of attorney ethics,” which was nevertheless unspecified by the authorities.92

On October 4, a district court judge prolonged the detention of Əliyev, 
İnsanov, and others for an additional six months while the investigation into their 
case continued.93 Under the criminal code, pretrial detention can last for up to 18 
months. Alihuseyn Saliyev (Əlihüseyn Şaliyev), a former department head in the 
Ministry of Economic Development who was among those accused of plotting 
the coup, committed suicide in custody on August 24. This occurred while Şaliyev
was in the prison’s hospital, recuperating from an earlier hernia operation.94 Farh ed 
Əliyev complained on several occasions of the authorities’ failure to respond to his 
health problems, especially the inadequacy of the Justice Ministry hospital, where 
he claimed he was unable to receive a proper heart exam.95 A Baku court decided on 
December 12 that Farh ed Əliyev’s property should be impounded.96



  Azerbaijan 123

Akif Muradverdiyev, a former presidential administration official also arrested 
for involvement in the alleged coup attempt, was sentenced in a separate trial  
involving detailed charges of corruption and embezzlement.97 Meanwhile, Fikret 
(Fikr et) Yusifov, a former finance minister who had made the allegation that the
Əliyev brothers were cooperating with opposition leader Rasul Guliyev (R esul 
Quliyev) to overthrow the regime, was reportedly released on November 9 on the 
basis that he had served two-thirds of his 18-month sentence for illegal possession of 
weapons.98 A local court sentenced ADP deputy chairman Natiq Afandiyev (Natiq Əf

endiyev)—a former Ganja city police chief who was among those arrested in October 
2005—on charges of a coup attempt and organizing mass disturbances; he received 
five years in prison on charges of illegal possession of weapons. Əf endiyev’s lawyer, 
Vuqar (Vüqar) Xasayev, stated on September 7 that the court had not satisfied any 
of the solicitations of the defense and refused to question witnesses for the defense.99 
The court of appeals upheld the sentence on November 20.100

The trial became further complicated on August 18 when Haji Mannadov 
(Hacı M emm edov) announced that he had ordered the March 2005 murder of 
opposition journalist Elmar Hüseynov on behalf of Farh ed Əliyev.101 M emm edov 
was already facing charges for running a large criminal gang over the past decade 
that conducted contract killings and abductions for ransom.102 The alleged crimes
included the murders of Rovshan Aliyev (Rövş en Əliyev), who was then deputy chief 
of the Serious Crimes Department within the Office of the Prosecutor General, and
the abduction of the wife of the chairman of the International Bank of Azerbaijan. 
Farh ed Əliyev rejected the accusations in a public statement on July 26.103 Usubov 
also expressed reservations about the reliability of M emm edov’s statements.104 

Despite the confusion created by M emm edov, there were indications that the 
authorities had made progress in finalizing the investigation into the Hüseynov
murder. Visiting Brussels in early November, President Əliyev pledged that the 
government was carrying out a serious investigation and Hüseynov’s murderers 
would be found swiftly. He said Azerbaijan was cooperating with international 
law enforcement agencies on the issue and waiting for Interpol to make progress 
in finding the suspected killers (Teymuraz Aliyev [Teymuraz Əliyev] and Tahir 
Xubanov, both citizens of neighboring Georgia), who were outside the country.105 

Azerbaijan’s prison conditions remained harsh in 2006. Even after a number of 
renovations and the construction of five new prisons in 2004, the majority of pris-
oners still depended on their families for basic needs, such as food and medicine, 
with tuberculosis the primary cause of death in prisons. Some pretrial detainees 
were kept in solitary confinement, where interrogators reportedly deprived them of
food and sleep to secure confessions without physical evidence of abuse. 

Yuri Safaraliyev (Yuri S ef er eliyev), an inmate with a life sentence, was reported 
to have committed suicide at the Qobustan high-security prison on September 
25.106 Another inmate in the same prison, Kamandar Aslanov, died mysteriously on 
August 14, and Baku’s Qaradag (Qaradağ) District Office of the Prosecutor start-
ed an investigation into his death.107 S ef er eliyev was the ninth death in the high- 
security prison in the past 18 months, according to rights advocates.108 The tenth



 Nations in Transit 2007124

came on December 4, when Mahir Mustafayev, who was serving a life sentence, 
was reported to have died from burn wounds sustained during a fire that started in
his cell.109

Corruption
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

6.00 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25

Corruption remains one of the most problematic issues in Azerbaijan, yet there was 
improvement in a number of areas in 2006. Fewer complaints were registered with 
Transparency Azerbaijan, the local partner of the NGO Transparency International. 
Also, ongoing investigations within the Ministry of the Interior made headway in 
undercutting day-to-day corruption, and the government appeared to be taking 
steps toward increasing transparency in the accounting procedures of the country’s 
national oil fund, which has continued to expand with the boom in oil revenues. 

Azerbaijan’s rating in Transparency International’s 2006 Corruption Perceptions 
Index increased to 2.4 (a slight improvement from 2.2 in 2005), and the country was 
ranked 130 among the 163 surveyed (near the bottom of the scale, which signifies
the highest level of corruption perception). In September, Rana Safaraliyeva (R ena  
S ef er eliyeva), executive director of the Baku-based Transparency Azerbaijan, stated 
that 25 percent of complaints received by the NGO dealt with the judicial system 
and 15–20 percent with local government bodies and executive authorities. She 
added that there were “noticeable” positive changes in the traffic police and the
pension system from measures taken against corruption.110  

During the year, the Ministry of the Interior carried out criminal investigations 
of 40 policemen who were allegedly involved in corruption, while the same number 
of policemen were laid off earlier as a result of previous investigations.111 Two of 
those sacked by the minister were Vüqar Abbasov, chief of criminal investigation 
of the Mingechavur (Ming eçevir) Police Department, and Elchin Musayev (Elçin 
Musayev), an inspector in the same department, both of whom were involved in the 
torture and killing of a man named Rasim Alisov (Rasim Alışov) while in custody.

The criminal code does not define penalties for most corrupt activities other
than bribery, although it forbids a government official from receiving gifts valued
at more than US$55, holding other jobs (other than teaching or in the arts), and 
“being engaged in business activity directly, indirectly, or through proxies.” In 
September 2005, a soft measure against low-level corruption was initiated with 
the increase of monthly salaries for regular traffic police to US$350 and for officers
to between US$500 and US$700. The average monthly salary in Azerbaijan was
138.5 manats (approximately US$116) for the period between January and August 
2006.112 

A new Law on Combating Corruption, which defines corruption and outlines
official responsibilities, and a State Program on Fighting Corruption came into



  Azerbaijan 125

force in January 2005. In addition, the statute for an Anticorruption Commis-
sion set up in April 2004 was approved in May 2005. The commission is led by
Ramiz Mehdiyev, head of the Office of the President, and is composed equally of
presidential, parliamentary, and Constitutional Court appointees, but it lacks the 
participation of civil society and media representatives. The commission created
an ad hoc Anticorruption Legislative Working Group, which has met four times 
in 18 months but has yet to have a direct effect on any cases. The group is staffed
with 13 government officials, 3 NGO representatives, and 2 foreign experts from
the American Bar Association’s Central European and Eurasian Law Initiative and 
the OSCE. The NGO and international organization representatives do not have
voting rights.

In a significant step toward increased transparency, the National Assembly
approved a new Law on Access to Information in December 2005, although a 
number of important provisions have yet to be enforced. The administration has
not appointed a media ombudsman, which according to the law should have 
occurred within six months. A group of lawyers and rights organizations appealed 
to President Əliyev on November 4113 that a number of government agencies, 
municipalities, and legal entities that possess information of public importance  
had not yet established information services or Web sites despite such provisions 
in the law. 

In 2006, the transparency of operations of the State Oil Fund of the Azerbai-
jani Republic (SOFAZ) was the most significant indicator of public accountability
in the use of the country’s massive oil revenues. Set up in 1999, the SOFAZ had 
assets totaling almost US$1.6 billion as of June 2006114 and is accountable only 
to the president, who has the right to appoint its chairman and advisory council. 
In 2002, the Azerbaijani government joined an international anticorruption effort
called the Extractive Industries Transparency Initiative. The International Monetary
Fund and the World Bank welcomed the move, since the initiative requires oil  
companies to publicly report payments to the SOFAZ. 

The SOFAZ spent about US$288.4 million of the US$412.3 million it
received in the first half of 2006. Approximately US$29.8 million was allocated to
development projects, including housing construction, while over US$207 million 
was transferred to the state budget, with no further information provided. The
remainder was used to finance Azerbaijan’s debt in the Baku-Tbilisi-Ceyhan oil
pipeline project.115 

A corruption trial against Akif Muradverdiyev, former presidential administration 
official, was concluded on October 31. Facing charges of serious embezzlement of
public funds, abuse of public office, and bribe taking, Muradverdiyev was given a 
six-year prison sentence.116 The authorities also launched a criminal case on March
3 against Barmek Azerbaijan, a private power distribution company operated by 
the multinational Turkish firm Barmek Holding. The Office of the Prosecutor
General alleged that Farh ed Əliyev struck a deal with Barmek Holding board 
chairman Hüseyin Arabul to take a 50 percent stake in Barmek Azerbaijan. Since 
2002, this company has managed the power distribution system for Azerbaijan’s 



 Nations in Transit 2007126

Abşeron peninsula, including the country’s two largest cities, Baku and Sumqayıt. 
Prosecutors state that under the terms of Barmek’s 25-year agreement with the 
government, the Turkish company was supposed to be the sole owner of Barmek 
Azerbaijan. On December 8, six employees of the firm were sentenced by the Court
on Serious Crimes to 1.5 to 3.5 years in prison on charges of abuse of power and 
misappropriation.117

Thirty-three percent of Azerbaijanis report they have paid bribes; 20 percent
say they have been asked for bribes but have not paid; and 33 percent say they have 
not been asked for bribes. Among Azerbaijanis who have paid bribes, the most 
common occasions are for medical care (12 percent) and higher grades for their 
school-age children (6 percent), states the IFES 2004 survey Public Opinion in 
Azerbaijan. 

The National Assembly’s Audit Chamber remains weak and inefficient, and
NGOs and media lack access to information about its activities or statistics regard-
ing government revenues and expenditures. So far, the state has failed to enforce 
an effective legislative or administrative process—and one free of prejudice against
political opponents—to investigate the corruption of government officials and civil
servants. The law bans anonymous tip-offs on corrupt activities, but as yet there are
no effective legal protections for witnesses.

 AUTHOR: H. KAAN NAZLI
H. Kaan Nazli covers Turkey, Eastern Europe, and the Caspian region for Medley 
Global Advisors, a policy research and consulting firm with offices in New York
City, Washington, D.C., London, and Tokyo. Formerly a research analyst for Eur-
asia Group, he has written for the Financial Times, National Interest, Turkish 
Policy Quarterly, Insight Turkey, Caspian Investor, Russia/Eurasia Executive 
Guide, and the Open Society Institute–sponsored Web site EurasiaNet. 

1 BBC Monitoring, “Azeri Leader Praises Country’s Economic Performance in 2006,” October 
21, 2006.

2 Fuller, Liz, “Azerbaijan: Military Has Cash, but No Security Doctrine,” Radio Free Europe/
Radio Liberty, February 2, 2006.

3 Fuller, Liz, “Azerbaijan: Military Has Cash, but No Security Doctrine,” Radio Free Europe/
Radio Liberty, February 2, 2006.

4 Fuller, Liz, “Azerbaijan: Demoralized Opposition in Disarray,” Radio Free Europe/Radio 
Liberty, January 12, 2006.



  Azerbaijan 127

5 APA News Agency, “Azeri Ruling Party Nominates President for Second Term in 2008,” 
September 27, 2006.

6 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Opposition Azeri Party Ends Parliament Boycott,”  
February 6, 2006.

7 Abbasov, Shain, “International Observers Give Azerbaijan’s Repeat Elections Stamp of  
Approval,” EurasiaNet, November 9, 2006.

8 Abbasov, Shain, “International Observers Give Azerbaijan’s Repeat Elections Stamp of  
Approval,” EurasiaNet, November 9, 2006.

9 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Campaigning Begins in Azerbaijan for Repeat Elections,” 
March 14, 2006.

10 Abbasov, Shain, “International Observers Give Azerbaijan’s Repeat Elections Stamp of  
Approval,” EurasiaNet, November 9, 2006.

11 Peuch, Jean-Christophe, “Azerbaijan: Leading Opposition Party Breaks with Coalition  
Partners,” Radio Free Europe/Radio Liberty, February 13, 2006.

12 Fuller, Liz, “Azerbaijan: Strains Within Opposition Intensify,” Radio Free Europe/Radio  
Liberty, February 3, 2006.

13 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Split Reported in Azerbaijani Opposition Party,” January 
9, 2006.

14 BBC Monitoring, “State Body Offers Azeri Opposition Paper, Party Premises in Suburbs,”
November 16, 2006.

15 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Court Jails Opposition Protesters,” November 
24, 2006. 

16 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri Bloc Condemns Opposition Official’s Arrest,”
September 14, 2006.

17 Amirova, Leyla, “Azerbaijan: A Political Education,” EurasiaNet, October 22, 2006.
18 BBC Monitoring (Turan news agency), “Two Pro-Opposition Students Leave Azerbaijan to 

Avoid Persecution,” October 27, 2006.
19 BBC Monitoring (Turan news agency), “Private Azeri Security Agency Expels Hunger  

Striking Students,” November 2, 2006.
20 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Students Stitch Lips Together to Protest  

University Closure,” December 19, 2006.
21 BBC Monitoring (ANS TV), “Azeri Private University Students Start Hunger Strike,”  

November 21, 2006.
22 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Court of Appeal Upholds Verdict on Young 

Activists,” September 28, 2006.
23 BBC Monitoring (Day.az), “Azeri Youth Activist Detained,” October 17, 2006.
24 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Opposition Activist Briefly Detained by 

Unidentified People,” October 18, 2006.
25 Ismayilov, Rovshan, “Azerbaijan: Attention Turns to Government-NGO Relationship  

Following President’s Return from Washington,” May 3, 2006.
26 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Pressure Group Describes Rights Campaigners’ 

Visit to Armenia as ‘Betrayal,’” September 11, 2006.
27 BBC Monitoring (ANS TV), “Azeri Pressure Group Denounces Visit to Armenia,” Septem-

ber 9, 2006.
28 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azerbaijan Registers 321 Muslim Religious  

Communities,” August 28, 2006. 
29 BBC Monitoring (ANS TV), “Azeri Students Sue University for Banning Headscarves,”  

November 17, 2006. 
30 BBC Monitoring (ANS TV), “Azeri Law Doesn’t Ban Headscarves at Schools,” November 

18, 2006.



 Nations in Transit 2007128

31 BBC Monitoring (Day.az), “Azeri Headscarf-Wearing Students Reinstated,” December 1, 
2006.

32 BBC Monitoring (Day.az), “Poll Shows No Danger of Islamic Revolution in Azerbaijan,” 
November 21, 2006.

33 BBC Monitoring (Azad Azarbaycan TV), “Azerbaijan’s Two Religious Bodies Hold First Ever 
Meeting,” August 28, 2006.

34 BBC Monitoring (Turan news agency), “Monitoring Shows Azeri Public TV Provides ‘One-
Sided’ Coverage of Events,” November 7, 2006.

35 BBC Monitoring, “Most Popular Azeri Commercial Broadcaster Taken Off Air,” November
25, 2006. 

36 BBC Monitoring (Turan news agency), “Monitoring Shows Azeri Public TV Provides ‘One-
Sided’ Coverage of Events,” November 7, 2006.

37 BBC Monitoring (Turan news agency), “Monitoring Shows Azeri Public TV More Impar-
tial,” September 11, 2006.

38 Muradova, Mina, and Khazri Bakinsky, “Azerbaijan: ANS Group at Center of Debate over 
Foreign News Broadcasts,” EurasiaNet, October 26, 2006.

39 BBC Monitoring (Lider TV), “Azeri Official Urges Foreign Stations to Get Licences to 
Continue Broadcasts,” October 27, 2006.

40 BBC Monitoring (Trend news agency), “TV, Radio Frequency Owners Cannot Sell It,”  
October 10, 2006.

41 Muradova, Mina, and Khazri Bakinsky, “Azerbaijan: ANS Group at Center of Debate over 
Foreign News Broadcasts,” EurasiaNet, October 26, 2006.

42 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Private TV Boss Says Decision on Suspension 
‘Groundless,’” November 24, 2006.

43 BBC Monitoring (ITV), “Azeri Media Watchdog Says TV Closed Due to ‘Legal Violations,’” 
November 24, 2006.

44 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri Media Body Invites Tenders for Closed TV’s 
Frequencies,” December 2, 2006. 

45 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri MPs Ask President to Reopen Independent 
Broadcaster,” December 1, 2006; and “Azeri Sportsmen Ask President to Reopen Indepen-
dent Broadcaster,” December 2, 2006.

46 BBC Monitoring (Day.az, Turan news agency), “EU Concerned at Azeri Private TV Clo-
sure,” November 24, 2006; (APA news agency), “U.S. Embassy ‘Disappointed’ with Azeri 
Private TV Closure,” November 24, 2006. 

47 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Private TV to Resume Broadcasts Tempo-
rarily,” December 11, 2006.

48 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Watchdog Gives Frequencies to Foreign Radio 
Stations,” December 8, 2006.

49 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azerbaijan to Stop Russian, Turkish TV Broadcasts 
in 2007,” December 28, 2006.

50 Muradova, Mina, and Khazri Bakinsky, “Azerbaijan: ANS Group at Center of Debate over 
Foreign News Broadcasts,” EurasiaNet, October 26, 2006.

51 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri Ministry Freezes Private Broadcaster’s Bank 
Accounts,” November 27, 2006. 

52 BBC Monitoring (Turan news agency), “Deputy President of Closed Azeri Broadcaster 
Questioned by Prosecutor’s Office,” November 27, 2006.

53 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Media Bodies Say Suit Against Opposition 
Daily Political,” October 19, 2006.

54 BBC Monitoring (Turan news agency), “State Body Offers Azeri Opposition Paper, Party
Premises in Suburbs,” November 16, 2006.



  Azerbaijan 129

55 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri Authorities Start Evicting Opposition Paper 
from Office,” November 24, 2006.

56 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Court Urges Opposition Daily, State Agency 
to Reconcile,” November 14, 2006.

57 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Editor Hospitalized After Two-Weeks’ Hunger 
Strike,” November 24, 2006.

58 Radio Free Europe/Radio Liberty, “OSCE Condemns ‘Brutal’ Attack on Azeri Journalist,” 
May 20, 2006.

59 Peuch, Jean-Christophe, “Azerbaijan: Press Worries Increase After Assault on Opposition 
Reporter,” Radio Free Europe/Radio Liberty, March 7, 2006.

60 BBC Monitoring, “Analysis: Azeri Media Under Fresh Wave of Attacks,” October 6, 2006. 
61 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Court Upholds Ruling on Opposition  

Journalist’s Prison Term,” December 15, 2006.
62 BBC Monitoring (Turan news agency), “Opposition Journalist Attacked in Azeri Capital,” 

December 25, 2006.
63 Guliev, Elshad, and Shahin Rzayev, “Azerbaijani Media Suffers Blow,” Institute for War &

Peace Reporting (IWPR) Caucasus Reporting Service, October 4, 2006.
64 Guliev, Elshad, and Shahin Rzayev, “Azerbaijani Media Suffers Blow,” Institute for War &

Peace Reporting (IWPR) Caucasus Reporting Service, October 4, 2006.
65 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Court Upholds Suspended Sentence for  

Journalist,” October 9, 2006.
66 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Press Watchdog Concerned About Attacks on 

Journalists,” September 11, 2006.
67 BBC Monitoring (Azartac news agency), “Azeri Police Call for Closure of Papers over Publi-

cation of ‘Libellous’ Reports,” September 8, 2006.
68 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Public Divided over Journalists’ Arrest for 

Insulting Islam, November 16, 2006.
69 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Reporter, Editor Sent to Jail for Anti-Islamic 

Article,” November 16, 2006.
70 BBC Monitoring (APA news agency), “Believers in Azeri Region Demand Punishment for 

Writer,” December 8, 2006.
71 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Azerbaijan’s Aliyev Cancels Newspaper Debts,” February 

9, 2006.
72 Associated Press, “Azerbaijani President Pardons 2 Newspapers Editors,” October 23, 2006. 
73 BBC Monitoring, “OSCE Welcomes Release of Two Azeri Journalists,” October 24, 2006.
74 Radio Free Europe/Radio Liberty, “OSCE Protests Jailing of Azeri Journalist,” March 3, 2006.
75 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri President Replaces District Head,” September 

6, 2006.
76 BBC Monitoring, “Azeri Election Chief Pleased with Results of Municipal Polls,” October 6, 

2006.
77 BBC Monitoring, “Azeri Election Body Endorses Final Results of Local Polls,” October 25, 

2006.
78 Muradova, Mina, and Khazri Bakinsky, “Azerbaijan: Elite Police Force to Keep Order on 

Regions,” EurasiaNet, October 19, 2006.
79 Muradova, Mina, and Khazri Bakinsky, “Azerbaijan: Elite Police Force to Keep Order on 

Regions,” EurasiaNet, October 19, 2006.
80 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Azerbaijani Police Break Up Protest Against Iran,” June 

16, 2006.



 Nations in Transit 2007130

81 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Azerbaijan Rejects Blame for Civilian Casualities in 
Shoot-Out,” January 30, 2006.

82 BBC Monitoring, “Azeri Police Disperse Opposition Rally,” November 2, 2006.
83 BBC Monitoring, “Azeri Authorities Refuse to Sanction Opposition Rally,” October 26, 

2006.
84 BBC Monitoring, “Police Thwart Azeri Pressure Group’s Rally Against OSCE Mediator’s

Visit,” October 2, 2006.
85 BBC Monitoring (ANS TV), “Azeri Oil Workers on Strike over Pay Rise, Rights Violations,” 

September 16, 2006.
86 BBC Monitoring (Turan Naxcivan), “Two Teachers Sacked in Azeri Exclave for Refusing to 

Do Community Work,” November 1, 2006.
87 http://devdata.worldbank.org/AAG/aze_aag.pdf.
88 BBC Monitoring (Mediamax news agency), “Breakaway Karabakh to Spend 91,000 Dollars 

on Constitutional Referendum,” November 9, 2006.
89 BBC Monitoring (Armenian Public TV), “Azerbaijan’s Breakaway Karabakh Announces  

Referendum Results,” December 12, 2006.
90 Rahder, Karl, “Assassination, Scandal Taints Baku,” ISN Security Watch, August 23, 2006.
91 Ismayilov, Rovshan, “Azerbaijan: International Scrutiny of Farhad Aliyev Case Grows,”  

EurasiaNet, October 30, 2006.
92 BBC Monitoring (Turan news agency), “Prominent Lawyer Barred from Defending Azeri 

Ex-Minister,” October 17, 2006.
93 Ismayilov, Rovshan, “Azerbaijan: International Scrutiny of Farhad Aliyev Case Grows,”  

EurasiaNet, October 30, 2006.
94 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Jailed Azerbaijani Official Commits Suicide,” August 24,

2006.
95 Ekho newspaper, “Farhad Aliyev: ‘I Did Not Have Reasons to ‘Overthrow’ Government,” 

September 20, 2006.
96 BBC Monitoring (Day.az), “Jailed Azeri Ex-Minister’s Property Impounded,” December 12, 

2006.
97 BBC Monitoring (ANS TV), “Azeri Ex-Official Gets Six Years in Prison,” October 31,

2006.
98 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri Ex-Minister Reportedly Released,” November 

9, 2006.
99 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Opposition Activist Gets Five Years in Prison 

for Arms Possession,” September 7, 2006.
100 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri Court Upholds Ex-Police Chief ’s Prison  

Sentence,” November 20, 2006.
101 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Azerbaijan: Murder Trial Highlights Corrupt Law  

Enforcement Agencies,” August 18, 2006. 
102 Rahder, Karl, “Assassination, Scandal Taints Baku,” ISN Security Watch, August 23, 2006.
103 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Azerbaijan: Former Police Official Confesses to Journal-

ist’s Murder,” July 26, 2006. 
104 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri Interior Chief Cautious About Jailed Officer’s

Testimony,” August 19, 2006.
105 BBC Monitoring, “Azeri Leader Says Killers of Opposition Editor Known,” November 7, 

2006.
106 BBC Monitoring (APA news agency), “Another Azeri Lifer Found Dead in Prison,” Septem-

ber 26, 2006.



  Azerbaijan 131

107 BBC Monitoring (APA news agency), “Azeri Prisoners Ask for Independent Probe into  
Fellow Inmate’s Death,” September 5, 2006.

108 BBC Monitoring (Turan news agency), “Lifer Dies in Azeri Prison,” August 15, 2006.
109 BBC Monitoring (Day.az), “Azeri Lifer Dies of Burns in Prison Hospital,” December 7, 

2006.
110 BBC Monitoring, “Azeri Expert Says Corruption ‘Greatest Obstacle’ to Entrepreneurship,” 

September 25, 2006. 
111 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Interior Chief Says He Is Ready to Drop Libel 

Suits Against Media,” August 19, 2006. 
112 Today.az, “Average Monthly Salary of Employees Rises 20%,” October 21, 2006.
113 BBC Monitoring (Turan news agency), “Azeri Public Urges President to Step Up Use of 

Information Law,” November 4, 2006.
114 Aliyev, Kenan, “Whither Azerbaijan’s Oil Profits?,” EurasiaNet, September 20, 2006.
115 Aliyev, Kenan, “Whither Azerbaijan’s Oil Profits?,” EurasiaNet, September 20, 2006.
116 BBC Monitoring (ANS TV), “Azeri Ex-Official Gets Six Years in Prison,” October 31, 2006.
117 BBC Monitoring (Lider TV), “Turkish Power Distributor’s Employees Given Prison Terms,” 

December 8, 2006.



•


