
Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/azerbaidjan-opposition-
journalist-latest-11-09-2014,46937.html

Europe/Ex-USSR - Azerbaijan

Target of provocation
Opposition journalist latest victim in Azerbaijan crackdown
11 September 2014

Seymour Khaziyev, a reporter with the opposition daily Azadlig, joined the long list of journalists
imprisoned in Azerbaijan when a judged ordered his detention for at least two months on 30
August on a charge of “aggravated hooliganism”.

He faces a possible prison sentence of between three and seven years if convicted. Reporters
Without Borders says he was a victim of provocation and demands his immediate release.

Provocation used again as a weapon of intimidation

Khaziyev is an eminent Azadlig reporter and is also a presenter of the programme “Azerbaycan
Saati” broadcast via the Internet and by satellite. He was arrested on 29 August near his home in
the village of Jeyranbatan, on the outskirts of Baku, after an altercation with an unidentified man.
Khaziyev was assaulted by the other man and defended himself using a bottle he was holding.

The police arrived quickly on the scene and arrested only the journalist, who was charged the next
day with “hooliganism committed with a weapon or an object used as a weapon” under article
221.3 of the criminal code and was ordered to be held in pre-trial custody. His attacker, Maherram
Hasanov, was in turn arrested on 3 September and charged with hooliganism.

Khaziyev’s lawyer and colleagues argued that he had been provoked and Hasanov was arrested
merely to give the impression that the investigation was fair. This kind of tactic is used regularly
against independent journalists and opposition activists.

Azadlig’s editor, Ganimat Zahid, was arrested in November 2007 and sentenced to four years’
imprisonment, also for “aggravated hooliganism”, while the other party in the case served just six
months behind bars. Two prominent bloggers, Emin Milli and Adnan Hadjizade also served
several years for hooliganism.

In March 2011, Khaziyev was abducted and tortured for several hours by unidentified men who
advised him to be as “intelligent and quiet as the others.”

Freedom of information being exterminated

Azerbaijan, already ranked 160th of 180 countries in the Reporters Without Borders World Press
Freedom Index, has been conducting an unprecedented offensive against the last remnants of civil
society over the past few months. The Baku office of IREX, an international NGO that promotes
media development, was raided on 5 September and its IT equipment and documents were
seized. IREX’s bank accounts were frozen during the summer, like those of some 40 other NGOs.
The heads of several of the NGOs have been imprisoned, and others have fled or been forced to
halt their activities.

When the authorities find themselves unable to neutralize journalists and civil society activists,
they resort to targeting their families. Blackmail has been used against a number of them with the
aim of persuading the activists to halt their activities. Murad Adilov, the brother of the journalist
Natiq Adilov and himself active in the opposition Popular Front party, was arrested on 12 August
for illegal possession of drugs, a charge often used in political cases.

Natiq Adilov, a reporter for Azadlig and presenter of the programme “Azerbaycan Saati” was
prevented by Azeri border guards from crossing into Georgia on 8 September. The guards told him
his passport was “no longer valid”, although it does not expire until 2020. Numerous activists,
including human rights campaigner Leyla Yunus, have recently been prevented from leaving the
country before being arrested.

At a news conference on 29 August, the head of the presidential administration, Ramiz Mehdiyev,
told news organizations the basis of their activities should be patriotism and loyalty to the state,



and that all “honest and decent” people recognized the government’s achievements.

Any criticism, he said, was the work of “anti-Azerbaijani networks” and “hostile forces” which he
vowed to crush. Mehdiyev mentioned the newspaper Azadlig and the Azeri service of Radio Free
Europe, Radio Azadlig, as among the “fifth-columnists” bent on discrediting the authorities.


