


REPORT BY REPORTERS WITHOUT BORDERS / GEMMA PÖRZGEN, BOARD MEMBER OF RSF GERMANY



 3  

Introduction

An Overview 

The media oligarchy in the television business 

Public service broadcasting

Print media in crisis 

Online media and social media in the ascendant

Identity crisis at Hromadske TV

«Jeansa» – Surviving thanks to paid-for content

The war and the media 

Journalistic training as part of the problem 

Recommendations 

List of interviewees quoted in this report

 CONTENTSI

  4

   6

12

 16

22

26

30

34

38

45

48

50



Anyone who travels around Ukraine these days will see a country in crisis. The crisis 
is also reflected in the media. Important legislative measures such as the law on 
transparency of media ownership or on the conversion of the state broadcaster into a 
public service broadcaster exist only on paper and are still awaiting implementation.

The Ukrainians’ trust in the media increased slightly in 2015 compared to 2014. A 
survey carried out by the Institute of Sociology at the National Academy of Sciences 
in 2015 showed that 32.3 percent of Ukrainians trusted the media while 38.9 
percent didn’t. The survey from the previous year showed that only 25.2 percent 
trusted the media while 45.4 percent said they didn’t.
 
During the research for this report most of the people Reporters Without Borders 
(RSF) talked to expressed concern that faced with the triple challenge of the war 
in the east of the country, the economic crisis and the digitization of mass media, 

 INTRODUCTION  

Cover and 
In February 

2016, Ukrainians 
commemorated the 

Euromaidan protests 
two years prior in the 

center of Kiev. 

©
 A

S
 P

H
O

TO
G

R
A

P
H

Y
/D

D
P

 IM
A

G
E

S



 5  

Ukraine would be unable to develop the kind of media landscape a democratic 
society needs to form political opinions and develop a culture of public debate and to 
provide its citizens with reliable information. Many obstacles still stand in the way of 
these goals, the main one being the lack of a functioning media market.

Television is the most important information medium in Ukraine. The private channels 
are concentrated in the hands of a few oligarchs who use them for their own political 
and business interests. The country so far lacks a public media authority to act as 
a counterweight, and the conversion of the state broadcaster into a public service 
broadcaster is still in its initial stages.  

This report is based on approximately 30 interviews conducted by RSF Germany 
board member Gemma Pörzgen in January/February 2016 with journalists, 
media experts and observers in Kiev, Lviv and Odessa. It deals with the situation 
of journalists and the media in those areas of Ukraine over which the Ukrainian 
government has sovereignty. The situation in Crimea, annexed by Russia in March 
2014, and in the separatist-controlled areas of Eastern Ukraine is not dealt with 
here. It deserves its own separate report, particularly since access to these areas is 
extremely difficult for foreign observers at present. 

We thank all the interviewees for their openness and willingness to tell RSF about 
their working life and its opportunities and obstacles and to share information with 
us. Our special thanks go to our correspondent in Kiev, Oxana Romanyuk, and her 
colleagues at the Institute of Mass Information (IMI), and also to our colleagues 
Maryna and Otar Dovzhenko in Lviv, as well as Julia Sushenko in Odessa, all of whom 
supported the research for this report with their expert advice. We also thank the 
Lviv-based journalist Yuri Durkot and the chief editor of German magazine Osteuropa 
Manfred Sapper for their careful editing and critical comments. Thanks to Alison 
Waldie for translating the report from German into English.

This report and the research for it were made possible by the generous support of 
the Robert Bosch Foundation. We are very grateful to the dedicated team there for 
supporting this project. 



Twenty-five years after the break-up of the Soviet Union independent Ukraine’s 
media landscape is still closely intertwined with the Russian media market. Ever since 
the country first gained independence the strong influence of the dominant media in 
its big neighbour Russia, whose media almost all Ukrainians understand, has led to 
an asymmetric competition situation and for many years hindered the establishment 
of independent media in Ukraine. 
.
Statistics published by the Kiev International Institute for Sociology (KMIS) show 
that 72 percent of Ukrainians mainly use Ukrainian television and online media to 
stay informed. Only a fifth of the population regularly uses Ukrainian and Russian 
information sources, whereby a high level of distrust of Russian media prevails. 
According to the KMIS only four percent of users trust these media.

 AN 
 OVERVIEW 

http://zn.ua/UKRAINE/pochti-20-ukraincev-smotryat-novosti-na-rossiyskih-kanalah-181033_.html


 7  

For foreign observers the bilingualism of Ukraine’s media users is one of the 
country’s special features. In the broadcasters’ news programmes Ukrainian is the 
main language but interview partners in the same programme may speak in Russian 
as well. Ukraina and Inter broadcast in Russian, and some other channels show 
a news programme in Russian once a day, while the rest of the programmes are 
in Ukrainian. Since many of the movies aired on Ukrainian television are Russian 
imports they are mostly broadcast in Russian. In both print and online media regional 
differences can be observed. In Lviv, for instance, the media publish in Ukrainian, 
while in Odessa Russian-language media are more common. Many newspapers and 
online media offer their content in both languages. 

Compared with the current situation in the Russian Federation journalists in Ukraine 
have far more freedom in their work. There is no state censorship and the country 
has a pluralistic media landscape. Ukraine moved up 22 places in RSF’s latest World 
Press Freedom Index and now ranks 107th out of 180 countries.

 
Journalists during a mass 
demonstration at Kiev’s 
Independence Square on 
9 February 2014. 

©
 D

D
P

 IM
A

G
E

S
/E

M
E

R
IC

 FO
H

LE
N

/N
U

R
P

H
O

TO



A positive development is that the number of offences committed against journalists 
in Ukraine dropped considerably in 2015 compared to the high figures for 2014. The 
Institute of Mass Information (IMI), RSF’s partner organisation in Ukraine, recorded 
310 incidents last year – less than a third of the number of incidents reported in 
2014 (995). 

Most of the incidents, which mainly involved violations of journalists’ rights, occurred 
in the run-up to the elections in autumn 2015. Fifty-eight cases of physical violence 
against journalists were reported, just a fifth of the number of attacks reported in 
2014 (286). The assailants were for the most part private individuals, and in some 
cases they remain anonymous. State repression directed against representatives of 
the media is not an everyday occurrence for journalists in Ukraine. During the entire 
period in which the research for this report took place not a single journalist was in 
prison in Ukraine for activities related to their work as a journalist. 

However, the murder of journalist Oles Buzyna, who was killed by unknown persons 
in the middle of Kiev on 16 April 2015, remains unsolved. According to police 
records two men wearing masks got out of a car and shot him. Buzyna was known 
for his pro-Russian views and was seen as a fierce opponent of the new Ukrainian 
government. His murder coincided with the violent deaths in spring 2015 of several 
Ukrainians who were mainly followers of the old regime.

These incidents, however, are not representative of the situation for Ukraine’s 
journalists and media. In comparison with Russia in particular, where independent 
journalism is confined to a few niches of freedom, the working conditions for 
journalists are far better. Our colleagues in Ukraine can report freely and carry out 
investigations and media projects without interference by the state.

«We used to have difficulties under Kuchma and Yanukovych,» explains Stefan Kurpil, 
editor of the Lviv-based regional paper Vysoky Zamok. «Under Kuchma our printing 
offices were raided, and under Yanukovych we had the tax inspectors breathing 
down our neck for a whole year.» But that’s all over now, he says. «Nowadays the 
state doesn’t exert any pressure and we feel free in our journalistic work.» These 
days, Kurpil points out, the mayor of Lviv only calls when he has a question and the 
relations with representatives of the authorities have also changed entirely. 

Some of those interviewed nonetheless admit that there are certain politicians who 
still believe they can treat representatives of the media as they did in the old days. 
«I don’t feel that Ukrainian politicians have changed their attitude to the media,» 
says Denis Trubetskoy. The 22-year-old journalist believes that for that to happen a 
new generation will have to take over because even politicians that are considered 
reform-oriented, like the current president Petro Poroshenko, are still too caught up 
in the Soviet way of thinking. Trubetskoy points out that in the media, too, journalists 
who were socialised and educated in the Soviet Union still set the agenda. He hopes 
that members of his own generation will bring about real change. So far, however, he 
still sees a «struggle between old and new ways of thinking» in the country’s media 
and politics.

This is confirmed by the difficulties Serhiy Popov, news director at the Ukrainian TV 
station 1+1, says his station is having in obtaining an interview with Poroshenko. 
Popov says that for more than half a year it has been impossible to get an interview 
because the presidential administration still wants to dictate the terms like it did in 
the times of Yanukovych’s presidency. He explains that the standard procedure is for 
all the questions to be sent to the Administration first and coordinated before the 
interview takes place. Then it isn’t the channel’s camera team that films the interview 



 9    

but a camera team from the presidential apparatus, which also takes care of the 
editing and then sends on the finished product for broadcasting. Ever since 1+1 
began refusing to go along with this and insisted on doing the filming and editing 
itself, he says, the channel hasn’t been given any more interviews. «This is a matter of 
principle for us,» Popov stresses.

After the Euromaidan protests in 2013/2014, which saw a high degree of 
politicisation in Ukrainian society and a surge in the public’s desire to stay informed, 
media experts now observe that interest in politics and journalistic content has waned 
considerably. «People are tired of the news and afraid of the news,» Popov concludes. 
Many of those interviewed believe that disappointment with the government’s 
inadequate reform policy and the people’s weariness of the difficult economic 
situation are also translating into a lack of trust in the media. 
 
As a result Ukrainian journalism is going through a difficult post-revolutionary phase 
in which its own role within society needs to be redefined. The spirit of optimism 
that prevailed during the Euromaidan and which saw the launch of many new 
media projects has been replaced by a widespread sense of disillusionment in the 
media community. A number of good journalists have switched to politics, hoping 
to influence the future of their country in a different way. The war in the east of the 
country, the dramatic state of the economy and political developments perceived by 
many as stagnation are making it difficult for journalists and the media to redefine 
their position and at the same time face the additional challenges of digitization.

 9  

 
Kiev in 2016, 
commemorating those killed 
during the Euromaidan 
protests in early 2014. 

©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
/N

U
R

P
H

O
TO



©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
/N

U
R

P
H

O
TO



 11    

The widespread distrust of the media is above all a consequence of the fact that the 
leading media companies, and in particular the influential private television channels, 
are still controlled by oligarchs. Media experts talk of a «media oligarchy» in Ukraine 
in which the power of the media, political influence and capital are closely interwoven. 
The media’s dependence on funding from the oligarchs has also increased because 
Ukraine’s advertising market halved in size in 2014 and was expected to shrink by 
more than 40 percent again in 2015. The billionaires don’t need to make money out 
of their media; they run them only as a kind of PR department to protect their other 
businesses, and finance their media outlets as a sideline.

Also worrying is the widespread practice among editing departments of using paid-
for stories, commonly referred to in Ukraine as «jeansa» (from the word «jeans»), and 
not clearly designating them as such. Due to the fact that the owners of the media 
companies are also active in other economic sectors, there is a strong willingness at 
media outlets to mix PR and journalistic content without clear labelling. At the same 
time many editing departments lack the money to invest in modern technology and 
an attractive online presence or to offer journalists decent pay. And in view of the 
economic crisis and dwindling incomes consumers can barely afford to spend money 
on information products.

Nevertheless Ukraine has several promising media projects most of which, however, 
are only surviving thanks to foreign support. Particularly noteworthy examples here 
are websites like Hromadske TV and Hromadske Radio, which thanks to their live 
coverage of the Euromaidan protests became the voice of the movement and of a 
new generation of journalists, gaining international respect. Moreover, with websites 
like Telekritika, Ukraine, unlike other post-Soviet states, has a lively media journalism 
culture which facilitates constructive debate about standards and professional issues 
within the industry. And also in the struggle against Russian propaganda, politically 
active journalists have developed impressive media projects like Stop Fake which 
have resonated far beyond Ukraine’s borders. 

A major deficit is evident in the area of journalistic training, which still takes place at 
universities as it did in Soviet times and is too academically oriented. It fails to provide 
future journalists with adequate training in either the classic tools of journalism 
or in dealing with the new technological challenges they face in this increasingly 
multimedia-based profession. Nonetheless, both the Catholic University in Lviv 
and the Mohyla School of Journalism in Kiev are setting new standards with their 
journalism programmes.

http://nv.ua/publications/kak-internet-vytesnyaet-iz-ukrainskogo-mediarynka-tv-reklamu-i-kogda-on-oboydet-pechatnuyu-pressu-56887.html


Television plays the main role in informing the public in Ukraine. According to a 
survey conducted in March 2016 in Kiev by the Gorshenin Institute, a Ukrainian 
thinktank, 88 percent of Ukrainians mainly use television to stay informed about 
current affairs.

Private stations dominate the television business. They are owned by four leading 
media groups (DF Group, 1+1 Media, StarLightMedia and SCM ), all of which are 
in the hands of oligarchs: the TV station Inter belongs to Dmytro Firtash and Serhiy 
Lyovochkin; the TV station 1+1 belongs to Ihor Kolomoysky; STB, ICTV and Novy 
Kanal are owned by Viktor Pinchuk and Ukraina by Rinat Akhmetov. However, the 
ownership structures remain non-transparent and a look at the respective websites 
does not provide clarity.

Each holding company also owns special interest channels which, however, do not 
play a major role. The most popular channels are Inter, Ukraina, 1+1, STB, ICTV 
and Novy Kanal, which have a clear lead in terms of viewing figures. Then there are 
around 30 national channels which vary widely in terms of coverage, including several 
special interest channels (for music, films, etc.) Ukrainian International Nielsen 
Company has been tasked with measuring viewing figures since 2014.

The Ukrainian president Petro Poroshenko also owns his own TV station, Channel 5. 
However, its ratings lag far behind those of the other oligarchs’ channels. Contrary to 
what he promised before he became president Poroshenko has neither withdrawn 
from his companies nor has any intention of giving up his TV station. «Poroshenko 
is afraid of negative coverage,» says media expert Valeri Ivanov, president of the 
Academy of Ukrainian Press in Kiev. This is why the head of state doesn’t want to 
give up his own means of exerting influence through the media, Ivanov suspects.

«After both revolutions all they did was to restore the status quo in the media,» 
comments the Lviv-based journalist and media expert Yuri Durkot. «The oligarch 
system has proven to be alive and kicking, and although it ensures a little pluralism 
it also distorts the competition.» The television stations, he points out, were originally 
created as company PR departments to assist the oligarchs’ other business 
operations. 

The Ukrainian public knows who owns which station, even though the ownership 
structures remain non-transparent. This is why one of the key media reform projects 
is a law aimed at ensuring greater transparency of ownership which has been 
under debate for years. Poroshenko signed the law in autumn 2015 and garnered 
international praise for this important step. «Prevention of undue concentration 
of media ownership and full transparency of media regulation are important 
prerequisites of media pluralism and freedom of expression in a democratic state,» 

 THE MEDIA OLIGARCHY 
 IN THE TELEVISION BUSINESS 

http://tampanel.com.ua/en/rubrics/canals/


 13    

the OSCE Representative on Freedom of the Media Dunja Mijatovi  said, welcoming 
the new law. In Ukraine too, the new legislation has raised hopes of change, but there 
are also those who are sceptical about its implementation. «By 1 April 2016 all the 
TV broadcasters are supposed to name their owners on their websites,» says Oxana 
Romanyuk of the Institute of Mass Information in Kiev. But so far only a handful of 
media companies, for example TV station 1+1, have implemented the new rule. 

Unfortunately, the law doesn’t foresee harsh penalties for companies that don’t 
reveal their ownership structures. «They must face the withdrawal of their licence, 
otherwise we won’t be able to achieve transparency,» says Romanyuk, who like many 
other media experts considers the current measure inadequate. She explains that a 
regulatory commission has been appointed but that it is too lax on violations, with the 
result that the law has failed to achieve its objectives so far.

Meanwhile television audiences are increasingly witnessing full-blown «information 
wars» in which competing oligarchs fight out their private feuds via their television 
channels. The editing departments tend to simply follow the instructions of their 
respective owner in these feuds. So at one point it was Kolomoysky vs. Firtash, then 
it was Pinchuk vs. Kolomoysky, or 1+1 vs. the president and Inter and TRK Ukraine 
against individual ministers. «The television channels are aimed at a broad-based 
audience,» says Ivanov. «The channels are constantly going to war with each other 
because their owners are at war with each other.» Ivanov cites a scandalous dispute 
between Kolomoysky and Pinchuk which, after Kolomoysky had been accused of 

 
President Petro Poroshenko 
is also the owner of a TV 
station, Channel 5. 

©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
 / D

PA

http://1plus1.ua/files/structure.pdf


fraud and even murder, was settled amicably by a London 
court. After that the editorial line at the two stations 
became overtly conciliatory, Ivanov explains. «This is 
a huge problem and unfortunately the new law does 
nothing to remedy it,» he says commenting on this form 
of media influence.

During election campaigns certain media outlets openly or 
covertly support all-out disinformation campaigns against 

other parties – sometimes with the help of paid-for content 
– and undermine the journalistic credibility of their political 

opponents’ broadcasters. The editors become nothing more than 
marionettes in the battles waged by the owners of their station. Fellow 

journalists report that sometimes during a programme the owner’s instructions 
are relayed directly through the headphones: «Be gentler with your questions!» they 
might be told, depending on who the studio guest is. True to the motto «He who pays 
the music calls the tune», this also influences the guest policy of certain talk shows, 
these journalists observe.

The fact that the media companies are owned mainly by oligarchs has several 
negative repercussions. These owners have little interest in how the media market 
develops or in effective business models. They operate their media mainly as 
subsidized firms. Because of this «the problems in Journalism remain the same as 
ever,» says Kyrylo Lukerenko, chief editor at Hromadske Radio. «Rich people push 
through their own interests thanks to their media.»
 
Katya Gorchinskaya, CEO of Hromadske TV, also sees a vicious circle of interests 
at play in the «oligarch media». She explains that on the one hand the oligarchs 
need their media as part of their power system; on the other hand these media can’t 
survive without the oligarchs, with the result that lobby interests and advertising 
revenues are all mixed up in a very unhealthy combination. «The individual TV stations 
are made to look highly professional to boost viewing figures,» Gorchinskaya explains 
commenting on the modern furnishings and equipment at many of these stations. 
«They look like modern TV stations are supposed to look, but at their core they are 
rotten.»

Kolomoysky’s TV station 1+1 is among the most successful nationwide channels. 
It serves the interests of a controversial multibillionaire who plays a leading role 
in Dnipropetrovsk’s Jewish community, financed dubious combat units and has 
orchestrated countless political intrigues. President Poroshenko appointed him as 
governor of Dnipropetrovsk for a time after the Euromaidan protests, but Poroshenko 
began pursuing his own competing interests long ago and therefore removed 
Kolomoysky from office in March 2015. 

The furnishings at the editing offices and the technology at Kolomoysky’s TV 
station are on par with those of other European television stations. «But this is a 
propagandist channel,» many journalists in Kiev say pointing to the content broadcast 
by the channel, which is considered the wealthiest television station in Ukraine. Its 
editorial department sees Inter as its main competitor for viewers on the TV market.
 
«The situation is what it is,» replies the channel’s news director, Serhiy Popov, when 
asked about its owners. He draws a different picture from the internal perspective of 
the editors. «It is not the oligarchs that matter but whether they behave in a civilised 
manner,» he says, and talks of the «demonization» of Kolomoysky. «Our owner 
supports us,» he stresses. Popov admits that conflicts regularly flare up between 

©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
/D

PA

Multi billionaire and oligarch 
Ihor Kolomoysky is the 

owner of TV channel 1+1. 



 15   15   

the editors and the owner, but says that they are in dialogue about this and can 
meet and argue with Kolomoysky in person. The advantage, he explains, is that 
the general director Alexander Tkachenko is also a journalist and knows how to 
present the editors’ concerns to the owner. «I find it good that our owner listens to 
our arguments,» Popov says. For two years he has pursued a strategy of bringing 
together the television news and the website on a multimedia platform. According 
to Popov 1+1’s website receives 500,000 visits per day. He says it targets an 
audience aged between 18 and 54 with a generally pro-Western stance.

Thanks to its good financial position 1+1 is an attractive employer for journalists. 
It pays well and produces a modern broadcasting programme. Unlike other media 
companies in Ukraine 1+1 can afford its own TV correspondents in Warsaw, 
Berlin and Washington. The post in Moscow had to be closed at the start of 2013 
because it became too dangerous, Popov says, also pointing to the expense of 
maintaining foreign correspondents abroad.

The close interplay of politics and media ownership is also evident at the regional 
level. The Mayor of Lviv Andriy Sadovy has earned a reputation throughout the 
nation as the successful mayor of the new generation and a talented PR expert. 
People outside Lviv, however, are less aware that the local TV station 24 and the 
website zaxid.net are registered in his wife’s name, meaning that Sadovy controls 
one of the two companies that dominate the region’s media market. His main rival 
in the battle to control the local media is oligarch Petro Dyminsky with his TV station 
Zik and its respective website.

«These two TV stations dominate the local market in Lviv,» comments Roman Rak, a 
freelance journalist and the local representative of the National Union of Journalists. 
But he doesn’t see this as a major problem. «At least the competition between the 
two media groups ensures a little balance and pluralism,» he concludes. Lviv-based 
journalist Yuri Durkot doesn’t see the situation in his city as problematic either: «Lviv 
has always been an oasis when it comes to media freedom,» he says. Naturally, you 
won’t find any criticism of the mayor’s style of governance on 24 or zaxid.net, he 
adds. «Lviv has done well in recent years and according to the mayor this is mainly 
thanks to him.»

 
Viktor Pinchuk is the 
owner of TV channels 
ICTV, STB and Nowyj 

Kanal. He made his fortune, 
among other things, in the 

steel business. 

©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
/M

Y
K

H
A

ILO
 PA

LIN
C

H
A

K



In 2015, after decades of debate, the prerequisites were created for the 
establishment in Ukraine of a public service broadcaster based on the West 
European model. On 10 April 2015 the amending law on the establishment of the 
Natsionalna Suspilna Teleradiokompanija Ukraini (NSTU) came into force after being 
signed by president Petro Poroshenko three days earlier. Poroshenko said the new 
law on public broadcasting was a law Ukraine had been waiting for 23 years. The 
law was finally approved by a large majority in the Ukrainian parliament on 19 March 
2015.

The new broadcaster is to be a public joint stock company, owned one hundred 
percent by the Ukrainian state. For this, the state-owned television and radio stations 
must first be merged. The new government in Kiev had been reluctant to dissolve 
the current state broadcaster, arguing among other things that its more than 8000 
employees were all public servants and therefore couldn’t be made redundant.

However, since the conversion of the state enterprise into a public joint stock 
company is already turning out to be a difficult legal process owing to the unclear 
ownership structure and other structural problems, this important reform is still stuck 
in its initial phase in spring 2016. «This is a huge bureaucratic process, particularly 
as the legal framework keeps changing at the same time,» says Zurab Alasania, who 
as the director general of the new company has the thankless task of implementing 
the difficult reform. One of the many contentious issues is whether the new company 
can become owner of the state broadcaster’s extensive property holdings, a measure 
which according to foreign advisers would be one of the main guarantees for the 
broadcaster’s independence.

In the meantime Alasania must steer the huge broadcaster through a difficult 
transitional period during which its television channel First National (Pershyi 
Natsionalny) has coverage of more than 90 percent of Ukraine’s territory but only 
tiny viewing figures. Pershyi has a reputation as a «grandmothers’ channel». «Only old 
people in the villages watch it,» Oxana Romanyuk of the Institute of Mass Information 
comments, adding: «The grandmothers in the villages will be wondering about the 
slight changes in its programmes». Romanyuk says she can already observe an 
improvement in the quality of the channel’s programme content but that it still comes 
across as an antiquated state channel in transition to an unclear future. Other critics 
are harsher and say that the channel’s whole look is more 1970s than modern 
television. «While the private channels are gleaming Pershyi still looks old and dusty,» 
a foreign adviser says commenting on the channel and its development potential. 
Aware of this criticism, the channel has launched an image-building campaign 
and begun reforming its programmes in a bid to convince viewers that it really is 
changing.

3 PUBLIC SERVICE 
 BROADCASTING 



 17   

With Alasania as the company’s director general, the reform is spearheaded by a 
man who is not just a successful media manager but also one of the most respected 
and charismatic figures in the Ukrainian media landscape. A prominent journalist, he 
was born in Abkhazia but has lived in Ukraine since 1982. Alasania is well-travelled 
and cosmopolitan and has observed how public broadcasters work in many other 
countries.

It is not clear how much power Alasania really has to change the situation. «It’s all 
very, very slow,» he comments, predicting that the reform will take several more years 
to complete. He says that at the moment the legal and bureaucratic issues are in 
the foreground. «The journalism comes later - the same old programmes and the 
low viewing figures are still the problem,» Alasania says. «The government and the 
president are not interested in a public service broadcaster,» he adds, criticising the 
lack of support from the power elite. All the governments gladly used the state-run 
broadcaster for their own purposes in the past, the director general explains, and now 
Poroshenko of all people mistrusts the public broadcaster. After all, he still operates 
his own Channel 5, Alasania points out. «The government and the president are not 
providing support or help,» he observes with regret.

Alasania explains that under the new law the broadcaster is entitled to 1.1 billion 
hryvnia (around 34 million euros) a year, but in 2015 it received only half that amount 
(654 million hryvnia). The finance minister had pointed out that the broadcaster was 
not yet a public enterprise.

The problem is that the broadcaster only receives money from the national budget 
and has no other income. Under the new law the broadcaster could set up a 
subscriber system, but all that is still a long way off. «I want a few years to show 
people what they would be spending their money on first,» says Alasania.

The support the broadcaster has received so far has come mainly from abroad. The 
European Broadcasting Union sends advisers, and the US government and many 
European supporters are involved. Support also comes from Germany. «The Deutsche 
Welle Academy helps a lot,» says Alasania. «They offer training and good advice.» 
However, he points out that under the current system it is difficult to implement good 
ideas.

The broadcaster hopes to secure five million euros in support from the EU in 2016, 
which it could spend on reforming the regionally-based newsrooms and developing 
them into a nationwide network. Alasania is also hoping that Japan will help out with 
the modernisation of the broadcaster’s antiquated studios.
 
«It is a slow and painful process,» Kyrylo Lukerenko of Hromadske Radio also says 
commenting on the public service broadcasting reform. «Ukraine’s radio broadcasting 
sector is under stress and mass redundancies are expected.» Lukerenko sees major 
difficulties with the reform process and a high level of distrust among the key players.

The acclaimed media project Hromadske Radio already cast itself as the true «public 
service broadcaster» for the people years ago. Critics of the reform of the state 
broadcaster both in Ukraine and abroad believe that the better approach would have 
been to close down the state-run colossus and make a fresh start with a streamlined 
network managed by the activists from Hromadske TV and Hromadske Radio.



Alasania is open to cooperation with these two prominent media projects. Parts 
of Hromadske Radio’s programming have already been integrated into his own 
broadcaster’s radio schedule. And a while ago Hromadske Radio moved into offices 
on the ground floor of the large broadcasting building in Kiev’s city centre for a low 
rent. Katya Gorchinskaya, CEO at Hromadske TV, also sees stronger collaboration 
with the future public-service broadcaster as an option. 

Although Alasania is in close contact with the Hromadske people and is open to 
the idea of acquiring high-quality programme content from them, he also sees limits 
to cooperation with the internet activists. «It’s a difficult thing to combine,» he says: 
«The First Channel is a huge format, and at Hromadske they don’t like traditional 
television.» He points out that the video formats on the Internet are, after all, a little 
different to the television business. For this reason the director general is also open 
to the idea of collaborating with the professional television producers at the private 
TV stations.

«The oligarch stations don’t see us as competition,» says Alasania. So he tries to stay 
in dialogue with all the TV bosses and ask them for help. «They compete with each 
other but not with us.» He talks of entertainment programmes such as nationwide 
singing contests for which the First Channel could provide the money and the 

©
 D

D
P

 IM
A

G
E

S
/Z

U
M

A



 19    

commercial channels the technology, as is already common practice in Sweden. «I try 
to make the point that it’s an honour to support us,» he says. He also points out that 
there are no theatre, concert or children’s channels in Ukraine so far, and says he 
could easily imagine joint projects in these areas.

The director general is hoping that in the run-up to the next elections more viewers 
will switch to the First Channel because they get fed up with the style of the oligarch 
channels. Alasania believes that journalists, too, may soon come to see a switch to 
the public broadcaster as an attractive option because it allows them to escape the 
billionaires’ interference at the private TV stations. He is working hard to ensure that 
the First Channel becomes an independent channel for the people.

But how far he still has to go here only becomes clear when we visit one of the 
countless regional stations that form part of the state-run network. Such stations 
can be found in every big city in Ukraine. At the broadcasting building in Odessa, for 
example, it is hard to imagine the former splendour of the Soviet television era. Back 
then films and other major productions were produced in these television studios. 
Broadcasting first began in this imposing building in 1956, but today most of the 
complex lies empty and looks completely run-down. Walking through the corridors 
you get the sensation that time has stood still here. It looks more like a television 
museum than a modern broadcasting facility.

The building still houses the city’s largest television studio, but the equipment 
is completely outdated. «We’ve reached a dead end here, both financially and 
technically,» Nelya Shevchenko, the station’s committed news director says. «We 
hope that something will change.» Shevchenko is hoping the conversion to public 
broadcasting will increase the channel’s autonomy and that the calls from politicians 
and government officials that were a frequent occurrence in the station’s time as 
a state broadcaster will finally become a thing of the past. There is no newsroom 
here. Shevchenko leads us through dark corridors to distant offices full of outdated 
technical equipment. Young people sit at their desks wearing coats because despite 
the wintery temperatures outside the heating isn’t working properly. Paint peals off 
the walls and light bulbs hang from the ceilings providing dim lighting. 250 people 
are still employed at the Odessa TV station; 50 have already left.

No one at the station knows how many viewers watch its regional programmes, 
Shevchenko says. «The viewing figures haven’t been measured for 15 years because 
there was no money for it.» She also says that the broadcasting signal is so weak that 
around a third of the Odessa region can’t receive the channel at all, and that on the 
border with Moldova the signals from across the border are stronger than the signal 
from the Ukrainian broadcaster. Only in the city of Odessa is the channel transmitted 
via the cable network, she adds.

Shevchenko employs five young journalists in her news team, all of whom are 
likewise pinning their hopes on the broadcaster’s reform. A few weeks ago, 
Shevchenko tells us, the director general Zurab Alasania came to Odessa and 
disappointed everyone with the news that the reform would unfortunately be further 
delayed. «In Kiev they are facing many problems and that means that everything 
is delayed for the whole broadcasting network,» Shevchenko explains. After the 
visit from Kiev, she says, everyone realised that they would just have to continue 
«muddling through».



At the end of 2015 advisers from the Deutsch Welle Academy came to visit and 
support the editorial staff. «But we can’t implement everything they propose,» says 
Shevchenko. «It creates many aspirations but our everyday workload doesn’t permit 
us to put them into practice.»

Yet with 30 registered private TV channels the competition in Odessa is fierce. While 
other channels are already showing footage of protests outside the mayor’s offices in 
their morning programmes Pershyi doesn’t air the material until the evening because 
the same camera team that filmed it also has to cover the city council meeting that 
follows before returning to the TV station. The news editing team hasn’t yet been 
equipped with mobile phones or laptops that would enable digital transfer of the 
footage.

At around 58 euros per month, the average salary is even lower than on the free 
market and well below the average wage for Ukraine, which is roughly 150 euros 
in spring 2016. Consequently, other media outlets in Odessa have an easy time 
luring talented colleagues away from the channel. «Investigative journalism doesn’t 
exist here,» says Shevchenko. «No journalist is willing to take risks for 58 euros.» 
This means that she can expect very little from her team in terms of ambition or 
performance, she says.

The news programme from Odessa continues to display its allegiance to the state: 
Shevchenko admits that the selection of topics is largely geared towards the wishes 
of the local government. The lead story, for example, is a report on a meeting 
between a group of new police officers and citizens of Odessa that shows gouvernor 
Mikheil Saakashvili’s new law enforcement officers in a very positive light. It is more 
like a marketing film than a journalistic report. The news programme’s aesthetics – 
the choice of colours and the style – also look old-fashioned and dated.



 21    

©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
 / A

P
 P

H
O

TO



Newspapers have for the most part disappeared from the Kiev cityscape and there 
are hardly any newspaper kiosks left in the centre of the city. According to a survey 
carried out in March 2016 by the Gorshenin Institute only 12.5 percent of Ukraine’s 
citizens still read newspapers to keep up with current affairs. «The press is in freefall,» 
says Oxana Romanyuk of the Institute of Mass Information (IMI). Ukraine lacks a 
functioning advertising market and because of the ongoing economic crisis people 
have no money to buy newspapers, she tells us. The online media are the main 
beneficiaries of the newspaper crisis. Some regional papers are having more success 
with their online versions than with their print editions nowadays.

«Vesti is the only successful newspaper,» says the director general of the First 
Channel Zurab Alasania. «People take anything they can get for free.» This tabloid 
newspaper first appeared during the Euromaidan protests in Kiev and has been 
distributed free of charge in metro stations ever since. How Vesti was financed 
remained unclear for a long time, but its opposition to the post-Maidan government 
was conspicuous. The tabloid is put together in a professional way but according to 
local journalists its defining characteristic is a tendency to use anonymous sources 
and spread blatantly populist half-truths.

Whereas a leading tabloid like Fakty i kommentarii once had a circulation of over a 
million, media experts calculate that that figure has shrunk to just 150,000 copies. 
However, there is no reliable data on circulation and advertising trends. All the 
figures provided by the newspapers are considered inflated and are provided by 
the publishers themselves. There is no regulation or self-monitoring of circulation 
figures, and this hinders the development of a proper advertising market. The media 
companies have little interest in the real circulation figures or in monitoring the 
figures themselves.

Since 2014 newspapers and magazines like the business papers Kommersant 
and Kapital have either disappeared from the market entirely or, as with Ukrainska 
Pravda, have discontinued their print editions and now only appear online. On top 
of that many papers saw whole sections of their readership disappear after the loss 
of Crimea and the areas that belong to the self-proclaimed People’s Republic of 
Donetsk and People’s Republic of Luhansk. The Russian-language tabloid Segodnya, 
which used to be one of the country’s most popular papers, has seen its circulation, 
once estimated at several hundred thousand copies, drop to less than 100,000 
copies, according to Lviv-based journalist and media expert Yuri Durkot.

Yet in the opinion of the director of the Academy of Ukrainian Press, Valeri Ivanov, 
there are still too many papers in Ukraine. He talks of between 6,000 and 8,000 
titles across the country, some of which have a circulation of just 600 copies.

4 PRINT MEDIA 
 IN CRISIS  



 23    

It is conspicuous that despite its 45 million inhabitants Ukraine no longer has a 
national newspaper that steers the public discourse and shapes political opinion. 
According to Ivanov, the weekly paper Zerkalo Nedeli is the only independent quality 
newspaper left in the country and is regarded by many Ukrainians as the one «bright 
spot» in the print media landscape. Yuri Durkot also praises the paper as critical and 
well informed, complaining that all the other newspapers are dependent on their 
owners and their owners’ interests. 

Newspapers like Den and magazines like Fokus and Novoye Vremya also play an 
important role in the country’s intellectual discourse, but with their low circulations 
their impact is very limited. It is the online media that are attracting more and more 
readers in Ukraine nowadays.

The forecasts for the newspaper market are far from optimistic. Media groups are 
responding to the crisis by reducing the content of their papers, cutting investments 
and skimping on quality. «Our situation follows the trend all over the world,» says 
publisher Stefan Kurpil about his Lviv-based regional paper Vysoky Zamok. With 
a circulation of around 100,000 copies the paper sees itself as a supraregional, 
reputable daily in Western Ukraine, but in the last few years it has had to lower its 
publishing frequency from five times to just three times a week. The paper’s content 
has also shrunk from 32 pages to 24. «Surveys show that 30 percent of all readers 
of newspapers and magazines would like to continue reading them but no longer 
have the money to do so,» Kurpil says commenting on the difficult situation.

Another problem is the state-run distribution of papers through the postal service, 
which is too slow to keep up with the pressure for news hot off the press. «If the 
paper appears in Kiev on Saturday the readers in Lviv don’t get it until Tuesday,» 
Durkot says describing the practical problems of distributing the Kiev-based weekly 
Zerkalo Nedeli to other parts of the country. This is another reason why online media 

©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
 / D

PA



are gaining ground. Stefan Kurpil also complains about the slow delivery, which has a 
negative impact on regional papers too. But at least his publishing company still has 
the advantage of a functioning kiosk network with 60 kiosks spread throughout the 
city. 

The devaluation of the Ukrainian currency and the proportional increase in the dollar 
exchange rate has also had dramatic consequences for newspaper publishers. 
Because there isn’t a single paper factory in Ukraine that produces the high-
grade paper needed for newspapers, all the publishers have to import their paper 
and printing ink from Russia or Poland at a high cost. At the request of the media 
companies paper imports were omitted from the list of sanctions to avoid destroying 
the newspaper market entirely.

We are dependent on imports but prices have gone through the roof,» complains 
Kurpil, adding that the rising costs can’t be passed on to newspaper buyers. «When 
the dollar went up we panicked and had to dismiss 40 employees.» What has helped 
his media company to survive so far is the fact that it has its own printing plant, which 
also prints other newspapers, including some from Kiev. Then there is additional 
business from women’s magazines and health magazines. But the difficult economic 
situation means the company has no money to invest in developing the paper’s 
website, which is currently run by just three employees. The publisher doesn’t believe 
there is any money to be made from the website anyway at this stage. «In Ukraine 
there is no such thing as paid online content; it’s all free.» 

Even in a relatively prosperous city like Lviv, the advertising market is so small 
compared to nearby Poland that it offers no chance of escaping the crisis, says 
Kurpil. This is despite the fact that there is only one serious rival, the tabloid Express, 
and two websites to cater to the city’s 750,000 inhabitants. «The advertising market 

 
Protest in Kiev against 

Vesti newspaper, which 
is accused by critics of 

opaque financing and of 
disseminating pro-Russian 

propaganda. 

©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
/N

U
R

P
H

O
TO



 25     25   

is already very weak and is growing even weaker in the economic crisis,» says the 
publisher. On top of everything else many small and medium-sized companies are 
reluctant to advertise in the media because they don’t want to attract the attention of 
the tax authorities, he notes. «A company that has money to spend on advertising is 
doing too well, the taxman says to himself, and starts investigating,» Kurpil explains 
from experience, adding that naturally companies want to avoid this at all costs.

But Ukraine still has a few successful publishers who have found a niche for 
themselves on the print media market. Gennady Chabanov is the founder and owner 
of holding company Center Media in Odessa, which publishes the two newspapers 
Pensioner and Odesskaya Zhizn as well as running two websites. He belongs to 
a small group of independent publishers in Ukraine. Ten years ago he came up 
with the idea of launching a newspaper for pensioners. «I thought to myself: the 
people who read newspapers are 40 plus nowadays.» He also noticed that the wave 
of redundancies back then was affecting many people who had retired early and 
had trouble understanding the complex rules and regulations of Ukraine’s pension 
system. 

In the beginning Chabanov ran a one-man-operation in which he both wrote the 
articles and delivered the newspapers personally in the Odessa area. Today the 
newspaper is popular and has a circulation of 50,000 copies. «It’s a successful niche 
product,» says Chabanov. He went around visiting all the pension experts in the 
country to persuade them to help him explain the intricacies of the pension system 
to his readers. «We needed their information and they were happy to provide their 
advice,» Chabanov recounts. Another key to his success is that journalists translate 
the complex language of the experts and legal facts into simple content that readers 
can understand. «There are few journalists specialised in such topics in Ukraine.» The 
paper now has 17,000 subscribers and more copies are sold at kiosks or delivered by 
post. Fifty percent of its financing comes from advertising and the other fifty percent 
from sales, and according to the publisher it even manages to turn an annual profit. 
Odesskaya Zhizn, a local paper, is also holding its own on the market.

Chabanov and other private publishers are very critical of the fact that up to now 
the newspaper market has been distorted by local papers subsidized by local 
governments. These papers are used mainly to make official announcements and 
print local PR content, but other local papers see them as bothersome rivals. «This is 
another reason why Ukraine doesn’t have a properly functioning newspaper industry,» 
says publisher Chabanov. «They get their money given to them while we have to earn 
it.» He points to the local paper Odessky Vestnik, which gets its funding directly from 
the municipal authority’s budget while his own local paper has to generate its own 
income independently. 

This is soon to change. On 1 January 2016 president Poroshenko signed a law 
under which all local newspapers are to pass into private ownership and be reformed 
over the next two years.



«I’m going to the Maidan. Who’s coming with me? the Ukrainian journalist Mustafa 
Nayyem wrote on Facebook in November 2013. This is how the local protest in Kiev 
against the decision of then president Viktor Yanukovych not to sign the association 
agreement with the European Union is supposed to have started. It turned into a 
huge protest movement organised via the social media, and established the online 
and social media as even more important information sources in Ukraine than in 
other countries.

According to the international media consulting agency Gemius, in 2015 more than 
20 million Ukrainians used the Internet to communicate with friends, keep informed 
or for entertainment. Media experts report that online media outlets have long since 
overtaken radio and print media as the main sources of information. The Gorshenin 
Institute reported in March 2016 that 29.9 percent of the population mainly uses 
Ukrainian news websites to stay informed. Compared to other countries Internet 
access in Ukraine is cheap and the online products of the mass media are free.

Since the downfall of the Yanukovych regime and the new government’s accession to 
power the limits on Internet freedom have virtually disappeared. All citizens have free 
access to online media. In this context a key role is played by a few opinion-makers 
who cleverly exploit the social media to their own advantage and have achieved a 
level of popularity attained only by rock stars or actors elsewhere. These individuals 
are political activists, journalists or politicians, whereby the dividing lines between 
these professions have become blurred. Their publications, be they in the form of a 
blog or posts on Facebook, are often more influential and reach a larger audience 
than any Ukrainian newspaper. 

Political activist and former investigative journalist Mustafa Nayyem, for example, has 
switched to politics and is now a member of parliament, but his «blog» in the online 
paper Ukrainska Pravda is still very popular and his Facebook account even more so. 
His fellow campaigner Serhiy Leshchenko has also retained his Facebook star status 
even after switching to politics. And interior minister Arsen Avakov is jokingly referred 
to as the «Facebook minister» and uses his posts for political purposes. Around 
360,000 Facebook friends follow his entries.

Since Avakov took office in 2014 everyone has been able to follow his ongoing 
assessment of the political situation in the country on Facebook. He announced the 
dissolution of the Berkut special police force on Facebook. Everyone could observe 
how difficult the minister found the task of reforming the police force when he first 
assumed his post. At the start of his term of office Avakov saw the social network 
as the easiest way to compensate for the lack of a professional press office. He 
continues to use it intensively and has also used this direct link to the citizens to 

5 ONLINE MEDIA AND SOCIAL 
 MEDIA IN THE ASCENDANT 



trigger political scandals. In December 2015 Avakov published a spectacular video 
of himself and the governor of Odessa, Mikheil Saakashvili, yelling at each other for 
several minutes during a council meeting on the fight against corruption. A number 
of media outlets also published the video afterwards. The confrontation ended with 
Avakov throwing a glass of water at Saakashvili after president Poroshenko broke 
up the meeting. The video of this incident was then posted on Avakov’s Facebook 
page for everyone to see. But the former president of Georgia, Saakashvili, is also a 
Facebook star in Ukraine’s media landscape.

Certain bloggers are highly influential. «Some of them set an ideological agenda in a 
very «unjournalistic» manner,» observes journalist Andrey Dikhtyarenko, who works for 
Radio Liberty in Kiev.

The importance of online media has grown dramatically in recent years. The main 
advantages for users are that they are always 
available, they focus on being up to date 
and they provide information for 
free. The websites of many 
newspapers have also long 
since become more 
successful than the 
original product. 
Some online 

 27   

©
 D

D
P

 IM
A

G
E

S
/JA

A
P

 A
R

R
IE

N
S

/N
U

R
P

H
O

TO



Former investigative journalist and 
blogger Mustafa Nayyem (right) 
is a Facebook star in Ukraine, as 
is his fellow campaigner Serhiy 
Leshchenko. Both were elected to 
Ukraine’s parliament in late 2014. 

©
 P

IC
TU

R
E

 A
LLIA

N
C

E
 / M

Y
K

H
A

ILO
 S

K
A

C
H

K



 29    

media outlets like Ukrainska Pravda get hundreds of thousands of clicks a day. 
The «Ukrainian Media Landscape 2015» analysis by the Kiev office of Germany’s 
Konrad Adenauer Foundation showed that a selection of seven new news sites had 
a combined total of more than 20 million visitors per month. These websites are 
Espresso TV (6.4 million), Novoye Vremya (5 million), Inforesist.org (3.5 million), 
Hromadske TV (3 million), Apostrophe (2 million), 4 Vlada (0.8 million) and Insider 
(0.5 million). 

Oxana Romanyuk of the Institute of Mass Information (IMI) points out that despite 
this trend, under Ukrainian law a person who works for online media is still not 
recognised as a journalist. In her view this needs to change.

The trend towards mobile use of the Internet has grown stronger since 2015. 
According to media consulting agency Gemius more than five million users in 
Ukraine access the Internet via mobile or smartphones. «This kind of data expands 
the possibilities for advertisers to plan their online campaigns more efficiently and for 
website operators to sell their spaces more effectively,» says Lesya Prus, head of the 
Gemius office in Kiev. 

Interestingly, the US companies Facebook and Google have more users in Ukraine 
than the Russian search engine Yandex or the social media platforms Vkontakte and 
Odnoklassniki. However, media experts also point to regional variations. In Kiev and 
western Ukraine Facebook has more users while in the east and south of Ukraine 
Vkontakte remains more popular than Facebook.

Twitter on the other hand is used mainly by journalists and politicians, says Natalya 
Steblyna, a media expert from Odessa. «Everyone has an opinion and they want to 
express it,» Steblyna says and explains her theory on why Ukrainians don’t use Twitter 
so much: «Twitter is very brief and news-oriented. It offers too little space to express 
your opinion in detail.»

The importance of Facebook in Ukraine was also underlined in the summer of 2015 
when Poroshenko asked Facebook founder Mark Zuckerberg to open a Facebook 
office in Kiev. The president’s move came after a debate broke out about whether 
Facebook was pursuing a pro-Russian line and erasing anti-Russian posts on 
Ukrainian web pages. 

http://www.kas.de/ukraine/de/publications/43639/
https://tns-ua.com/en/news/top-popular-web-sites-in-ukraine-february-2016


One of the shooting stars of Ukraine’s media landscape was Hromadske TV. This 
«public television channel» was founded by journalists shortly before the Euromaidan 
protests because they grew tired of following the orders of the oligarchs at the 
private media outlets and wanted to work independently. The website had its finest 
hour during the Euromaidan protests because its journalists filmed the unfolding 
events live with their smartphones and then put them unedited on the web. The 
station saw itself as the revolution’s mouthpiece and also as the pluralist and 
independent media platform of the new Ukraine. 

This special role garnered international attention and won Hromadske TV the support 
of many foreign donors who began backing the up-and-coming website with a 
unique approach.

Today a sense of disappointment prevails at Hromadske TV because the website’s 
major triumphs seem to lie in the past. Hromadske TV is still seen as an important 
media project but it has lost a lot of users and in Kiev’s media community there 
are many who are now critical of the station. Some of the channel’s staff are also 
gradually realising that even in Ukraine Hromadske TV is perhaps little more than a 
niche channel. Thanks to a franchise system a few Hromadske offshoots have been 
launched in regional areas, but they tend to cultivate their own separate identity. 
Opinions are divided about how much appeal the media project has outside Kiev: «It’s 
more of a Kiev phenomenon,» says Lviv-based journalist Yuri Durkot. «Here in Lviv it 
doesn’t really count for much.»

During the revolution the station was very successful, but critics say the editorial 
team has failed to move forwards and offer new formats. Commentators from Kiev 
point out that nowadays people want background and solid analysis rather than the 
fast-paced news reports and studio interviews on «streaming TV».

«All media must be able to adapt to the new situation,» agrees Ekateryna 
Sergatskova, who works as an editor for Hromadske TV. «During the Euromaidan 
there were no other media outlets that conveyed the mood like we did. Now we 
face the question: what do we become next?» The situation in the media reflects the 
situation in society, Sergatskova explains. «We want to turn a new page in history 
now,» she says.

On top of this a scandal erupted at the turn of the year that has taken on such 
proportions that it not only damaged Hromadske TV’s image but also threatened 
to discredit crowdfunding as an instrument of growing importance for independent 
journalism.

6 IDENTITY CRISIS 
 AT HROMADSKE TV  



 31    
One of the station’s co-founders, Roman Skrypin, is accused of embezzling a large 
sum of money. The talk is of between 150,000 and 200,000 euros that were 
donated by viewers and are allegedly deposited in a private account of Skrypin’s 
in the Czech Republic. Skrypin denies the allegations. He defended himself on 
Facebook explaining that his PayPal account was set up in the Czech Republic in 
2010 while Yanukovych was still in office because it wasn’t possible to set up the 
PayPal online payment system legally in Ukraine at the time, making a solution 
outside the country necessary. The journalist left Hromadske TV’s management 
a while ago but allegedly failed to organize a proper transfer with his successor, 
editor-in-chief Natalya Gumenyuk, and this is what supposedly triggered the internal 
conflict.

In January 2016 the website’s prominent members of the supervisory board made 
the donation scandal public. It said that the editorial team had had no knowledge of 
the money in the Czech Republic because Skrypin organized the PayPal payment 
system on his own. Since it learned about the money Hromadske TV has been 
demanding the return of the money and also of the rights to the domain name 
(Hromadske.tv). «For a whole year nothing was given back, and this testifies to a 
weak leadership,» members of staff at the station say. Editor-in-chief Gumenyuk 
says she is convinced it will come to a legal battle with Skrypin. Hromadske TV has 
no legal access to the money in the Czech Republic. Former colleagues of Skrypin 
suspect he wanted to use the money for a new project of his named Hromadske 
Kiev. But this, too, is causing conflict because it is unclear whether the journalist is 
allowed to use the Hromadske brand for his own purposes in this way. Gumenyuk 
has stressed that Hromadske TV is trying to display as much transparency as 
possible and to keep the public and international donors informed about the 
developments.

Many people were shocked by the scandal when it first broke and feared a loss of 
credibility for the respected media brand. The Ukrainian capital’s media community 
is small and everyone knows each other. Although the Hromadske TV management 
is trying to play down the magnitude of the scandal it has faced harsh criticism from 
fellow journalists. «Skrypin was like a tsar,» they say. «The station should have set up 
a structure to ensure more effective self-monitoring at a much earlier stage.» Another 
reason why the events are causing such a stir is that up to now Hromadske TV had 
been perceived as a shining example of quality journalism. «Skrypin is something of a 
rock star in Ukrainian journalism,» comments Zurab Alasania, director general of the 
First Channel. He explains that Skrypin has an authoritarian leadership style and that 
this lost him support in the editing department. «Fortunately this is not about money 
from foreign sponsors,» Alasania observes.



The chief editor at Hromadske Radio is also concerned: «I worry that the scandal will 
hurt our reputation too,» says Kyrylo Lukerenko, even though the two projects are 
completely independent of each other. «We work in a totally different way and we do 
our own crowdfunding, but this is an unpleasant situation.»

Others point out that it is difficult to tell who is right from the outside. «They are good 
people,» says Serhiy Popov, news director at 1+1. «This is a very dangerous conflict.» 

But the director of the Academy of Ukrainian Press, Valeri Ivanov, defends Skrypin 
against the allegations. Ivanov is convinced that his former student Skrypin didn’t 
embezzle the money but wanted to use it for his new project Hromadske Kiev. «The 
scandal shouldn’t be exaggerated; everyone has their own truth here,» Ivanov says. 

There were periods during which the website received a lot of money from abroad, 
which could have led to a sloppy approach to the finances. Hanno Gundert, executive 
director of the Berlin-based journalist network n-ost, remembers his irritation when 
he inquired in May 2014 at Hromadske TV about whether the station had received 
a donation from Germany and met with surprisingly indifferent reactions. During the 
Euromaidan protests n-ost gathered several thousand euros in donations in Germany 
for the website.

In the long term the TV station must become independent of its international donors, 
because too many engaged media projects in Ukraine are surviving mainly thanks 
to support from abroad. The support is frequently tied to individual projects, and this 
makes things very difficult for the NGOs and their employees.

«That is the big question: whether media in Ukraine can survive without donors,» 
says Sergatskova of Hromadske TV remaining sceptical. «We see ourselves as an 
experiment and want to gather experience. Others can benefit from this.» She says 
that people must be encouraged to use media and to pay for it, but despite positive 
experiences with crowdfunding Ukraine still has a long way to go in this respect.

Many journalists are pinning their hopes on Katya Gorchinskaya, who took over as 
Hromadske TV’s CEO on 1 February 2016 and has an excellent reputation as a 
journalist and media manager. She talks of an «identity crisis» at Hromadske TV and 
admits that the revolution platform needs to change. So far the platform has operated 
as a collective with horizontal management structures. This will probably change now.

Not everything with «Hromadske» in its name belongs together. Hromadske Radio 
attaches great importance to emphasizing the independence of the radio project, 
which was launched back in 2003. The project was closed down for several years 
because it lacked financing after the tragic death of its founder in a car accident. 
Then it was re-launched. The new team was able to take over some of the old 
technical equipment and now broadcasts from two rooms in the city centre that used 
to belong to the old state broadcaster and that the station was able to rent cheaply. 

«We want Ukrainian radio audiences to be provided with good information,» says 
Kyrylo Lukerenko, chief editor at Hromadske Radio. Thanks to crowdfunding 
the radio station developed its own website in the summer of 2013. After the 
Euromaidan the radio project also began to receive funding from foreign donors. In 
February 2014 Hromadske began airing its programme every night at 9 p.m. via the 
state broadcaster. This cooperation was expanded last year. Hromadske was given 
its own frequency and since November 2015 has been broadcasting 24 hours a day 
like a regular radio station, but mainly in Kiev (70,4 Mhz). There is an hour of news 
followed by six hours of live broadcasting and the cycle is repeated every seven 



 33    

hours. «We hope to continue developing as a radio station,» says Lukerenko. «The 
older generation listens more to radio while younger people read us more online,» 
says the journalist. «Exiled Ukrainians listen to us and read the website from abroad.» 
Hromadske Radio stands out in Ukraine’s radio landscape for its high quality and 
balanced reporting, but is mainly to be heard through streaming on the web.

In the regions too, not all NGOs automatically identify with Hromadske TV in Kiev 
but instead tend to focus on local peculiarities in this franchise system. In Odessa 
support for Skrypin remains as strong as ever. «We prefer to stay out of the current 
dispute,» says the chief editor in Odessa, Elena Gladkova, refusing to take sides. 
«Skrypin was our boss and always maintained good relations with us here in the 
regions.» She is concerned by the fact that the management in Kiev is now thinking 
about changes to the entire structure. «We want them to listen to our opinion on this,» 
she says. Her six-member editing team doesn’t want to become a correspondents’ 
office for Hromadske TV in Kiev, she explains. «We are an independent organisation,» 
Gladkova stresses. Yes, they have benefited from the Hromadske brand, but they 
see themselves as an independent project that now fears for its autonomy, she says. 
«When we were having problems we had to deal with them on our own.»

The project started off in an improvised way, with sleepless nights spent in kitchens 
around the city. After the dramatic events of 2 May 2014, when more than 40 
people died under unexplained circumstances during riots outside the trade union 
building in Odessa, a group of journalists began to stream live television reports and 
post them on Youtube. Through a contact with Skrypin, who was editor-in-chief of 
Hromadske TV at the time, the group signed a partner agreement giving it the right 
to use the brand in Odessa and also to share experiences and material. Gladkova 
wants this loose partnership to continue. Centralisation of Hromadske is rejected not 
just in Odessa but in other cities too, she says. «It is important that we maintain our 
autonomy in the regions.»

She, too, is concerned about the damage the donation scandal has caused to 
Hromadske’s image. She points out that it used to be the colleagues in Kiev who 
worried that one of Hromadske TV’s regional stations might hurt its reputation, but 
now it’s the other way round.

«Anyone can become Hromadske» was the experimental media project’s motto for 
a long time, but now that the goal is to create a uniform structure it is paying dearly 
for this approach. «In the city of Kherson there is a Hromadske offshoot that we here 
in Kiev don’t know anything about,» says Sergatskova. During the revolution no one 
thought about structures, they just concentrated on the programming, she explains. 
«Now a long-term strategy needs to be developed.»

http://hromadskeradio.org/listen


The so-called «jeansa» problem is widespread among all media in Ukraine. «Jeansa» 
is media coverage that is paid for but is not labelled as commissioned PR content. 
With surprising candidness journalists and editors admit that their publications only 
survive thanks to this paid-for content. 

Paid-for coverage takes various forms in Ukraine. For instance press releases 
are simply reprinted in newspapers, articles are ordered, or radio and television 
broadcasters air paid-for quotes or even entire reports.

The key period for generating this type of income is the run-up to elections, because 
the «jeansa» phenomenon isn’t limited to advertising content but often includes 
political articles ordered by interest groups and used for smear campaigns against 
political opponents. «Most media outlets live from one election to the next,» says 
media expert Natalya Steblyna from Odessa. Particularly during election campaigns a 
lot of money is earned this way and then everyone lives off the income generated by 
the paid-for content, she explains. Studies carried out at regional media outlets show 
that once elections are over they publish far less paid-for content.

The term «Jeansa» dates back to Soviet times. The story told among journalists 
in Kiev is that it was coined because a Western jeans company wasn’t allowed to 
place advertisements in the media so it paid bribes for articles that gave its products 
positive coverage. Some of the bribes were even paid in the form of jeans, the story 
goes. This «white corruption» is still a key component of Ukraine’s media reality today. 
So far too little has been done to put an end to this questionable practice in the 
general context of the fight against corruption.

The Ukrainian website Telekritika, a forum for debate on media issues, developed 
certain criteria for identifying paid-for coverage long ago. The experts there say that 
articles should be treated with suspicion particularly if they exaggerate the positive 
achievements of a political party or candidate and almost identical versions of them 
appear in different media outlets.

The «monitorings» of the Institute of Mass Information (IMI) are one of the few 
initiatives aimed at making the problem at least more visible. Thanks to foreign 
donors’ support the institute’s co-workers analyse newspapers, magazines and online 
media on a regular basis in search of camouflaged PR. The most recent project of 
this kind was commissioned ahead of the local elections in autumn 2015. According 
to the findings, the increase in the use of paid-for coverage varied by region. In online 
media between five and fifteen percent of the content was «jeansa». The highest 

7 JEANSA – SURVIVING THANKS 
 TO PAID-FOR CONTENT 



 35    

proportion of «jeansa» (21 percent) was registered in the city of Dnipropetrovsk, 
where the rival candidates fought out a veritable «battle» in the local media.

The Lviv-based journalist Maryna Dovzhenko has conducted several analyses of 
the use of «jeansa». «Jeansa are a big problem in Lviv» she says, explaining that the 
city has no functioning advertising market and the «tit for tat» principle holds sway. 
Personal contacts for instance with the people who work at the local bank, a clinic 
or a local business play a major role, she says. A paper will publish an article in the 
health section about the excellent treatment results at a certain clinic, or repeated 
articles about a bank that offers its customers loans on particularly generous terms. 
«Jeansa are often very easy to identify,» says Dovzhenko, adding that sometimes the 
texts are even put in a box or written in a different typeface from the rest of the text 
to simulate the labelling of advertising content. 

The publisher of the local newspaper Vysoky Zamok, Stefan Kurpil, denies that his 
paper uses «jeansa» content. «Political parties in particular want this but we don’t do 
it. We label PR and advertising,» he says. He does admit, however, that every now 
and then the paper receives an inquiry, for example from a bank, asking not for direct 
advertising but perhaps for an interview with a bank adviser. «That we go along with,» 
says Kurpil. «They pay for it and we publish the interview in a box.» The publisher 
criticises the fact that nowadays every positive report is suspected of being hidden 
advertising, pointing out that a newspaper can’t just cover negative developments.

In online media, too, this business is booming. «In the run-up to elections a news 
article costs around 300 euros,» Oxana Romanyuk says. Given the low salaries 
of journalists, that can amount to far more than a month’s income: «It’s a huge 
business.» The money goes to the director, the chief editor or directly to the 
journalists. Because of the small monthly salaries paid to journalists, which can be as 
low as 80 to 100 euros in the regions, many of them need to earn a little on the side. 
At between 250 and 300 euros salaries are somewhat higher in Kiev, but living in the 
capital is more expensive too. Top salaries of 10,000 euros are extremely rare among 
journalists, but according to Romanyuk a few of the more prominent ones in the TV 
business actually do earn that much. 

Many see «jeansa» as an attractive source of extra income: a chief editor tells us 
that he gets seven times as much for putting «jeansa» on his website as he does for 
normal online advertising. «Instead of 1000 hryvnia you get 7000,» he points out. 
That makes this «dark source of income», as it is often called, worthwhile. He says 
that in his experience «advertising clients also see hidden advertising as far more 
effective, particularly when it comes to politics.» «That’s the reality of Ukraine,» he 
says. «Unfortunately the corruption is systematic in character and this also has a 
major influence on the media.»

For this reason hardly any of the media outlets have an editing policy that prohibits 
«jeansa». On the contrary, because the amount of normal advertising has dropped in 
the economic crisis many media managers and editors have no qualms whatsoever 
about earning extra money by publishing paid-for stories. «How else are we 
supposed to survive?» is a common argument. Then there’s the fact that in Western 
media companies «native advertising» – online advertising disguised as journalistic 
content – is now seen as an important marketing tool and is increasingly blurring the 
lines that enable readers to distinguish between journalistic content and camouflaged 
PR in the West, too.



Many people in Ukraine’s media industry lack the awareness that such practices are 
hardly compatible with journalistic ethics and professionalism and have a negative 
impact on media credibility. Yet in Ukraine too, the publishing of camouflaged paid-
for articles contravenes the ethics of the profession. Article 7 of the Commission for 
Journalistic Ethics’ Code of Ethics for Ukrainian Journalists stipulates that «news 
articles and analysis pieces must be made clearly distinguishable from advertising 
through the use of headings.» And according to Article 17 of the Code journalists 
are not allowed to accept «material compensation or services in return for finished 
or unfinished journalistic material.» The code of ethics of the National Union of 
Journalists of Ukraine contains similar rules, but few are willing to adhere to them.



 37     37   

©
 D

D
P

 IM
A

G
E

S
/S

E
R

G
II K

H
A

R
C

H
E

N
K

O
/N

U
R

P
H

O
TO

/S
IPA



Russia’s «hybrid war» in the east of the country and the accompanying mass 
propaganda against Ukraine provoked the desire in Kiev’s government circles to 
adopt countermeasures that still influence the country’s media policy today. The 
measures also highlighted how willing certain sections of the political elite in Kiev 
are to rashly place restrictions on media freedom in Ukraine. In August 2014 the 
Ukrainian government banned 15 Russian TV channels from broadcasting in Ukraine. 
Interior minister Arsen Avakov signed a decree that blocked them from Ukraine’s 
cable network on the grounds that the Russian channels were broadcasting «war 
propaganda and violence». By 2 April 2015 president Poroshenko had already signed 
a law that prohibited the broadcasting of numerous Russian TV series and films.

These decisions were highly controversial in Ukraine. Media expert Valeri Ivanov, 
director of the Academy of Ukrainian Press, harshly criticises the blockade against 
Russian channels: «What makes the government think it has the right to decide 
what its citizens may or may not watch?» he objects, denouncing this «undemocratic 
decision». He points out that even Russian films made decades ago have been 
banned. Ivanov sees this crackdown as more the product of Soviet reflexive 
reactions than of a clever strategy. Since the beginning of the Ukrainian crisis the 
governmental film agency has put more than 400 Russian films on a list of forbidden 
films. 

At the start of August 2015 Ukraine’s security service, the SBU, published a list 
of 38 books banned from import into Ukraine. The list was compiled by an expert 
committee at the Ministry of Culture. It was announced that the books were 
being banned to protect the citizens of Ukraine from «information war methods 
and disinformation, from the spread of misanthropic, fascist, racist and separatist 
ideologies and to avert attacks on the country’s territorial integrity and constitution of 
the Ukrainian state.» An odd aspect of the measures was that they involved various 
different authorities but there was little evidence of coordinated action here. 

In autumn 2015 Ukraine banned a large number of foreign journalists and bloggers 
from entering the country. A decree posted on the presidential administration’s 
website on 16 September 2015 named around 40 representatives of the media 
who were to be banned from entering Ukraine for a year. Only after large-scale 
international protests were several journalists removed from the blacklist. 

The popular talk show presenter Savik Shuster, who left Moscow and fled to Kiev 
more than ten years ago to escape the growing pressure on journalists in Russia, 
has also fallen victim to these measures born of a false concept of patriotism and 
hysteria. Shuster is the presenter of «Shuster Live», the most influential political 
talk show on Ukrainian television, but according to reports his work permit was to 
be temporarily revoked due to allegations of tax evasion. Shuster defended himself 

8 THE WAR 
 AND THE MEDIA 



 39    

against this politically motivated harassment and threatened to go on a hunger strike. 
Numerous media organizations and Ukrainian colleagues came out in his support, 
forcing the employment agency to revise its controversial proceedings. Shuster has 
accused president Poroshenko of being behind this «complot».

The head of state has repeatedly made negative headlines with measures that testify 
to a flawed understanding of press freedom. On 2 December 2014 the Ministry of 
Information Policy was established in Kiev, provoking fierce reactions both within 
the country and abroad. International journalist organisations feared that the ministry 
would be used as an institution for censorship and propaganda and endanger media 
freedom in Ukraine.

Journalist and politician Yuri Stets, a close confidante of president Poroshenko, was 
appointed as its minister. The new authority was charged with suppressing Russian 
propaganda in the country and spreading counterpropaganda both in Crimea and in 
the areas controlled by pro-Russian troops in Eastern Ukraine.

«It is not the task of the government to control information,» said Christian Mihr, 
executive director of Reporters Without Borders Germany, criticising the decision 
at the time. «You do not fight propaganda with propaganda. Independent media 
and critical journalists should instead be encouraged. It is not a good start for 
the newly elected government when the first thing it does is to set up a kind of 
ministry of propaganda.» The ministry also drew criticism from journalists and media 
organisations in Ukraine who feared that the new minister Yuri Stets would be 
established as a censor in the government led by former prime minister Arseniy 
Yatsenyuk.

A year on, the mood has calmed down as the fears that the Ministry of Information 
Policy would tighten controls on the media have proven unfounded. «We were 
afraid that it would become a propaganda ministry,» says Oxana Romanyuk of the 
Institute of Mass Information, who was among the harshest critics of the ministry. 
«In the meantime it has become clear that it has no influence and no one takes its 
employees seriously.» After all, it’s just a small ministry with only 30 officials, she 
points out. Romanyuk still doesn’t understand exactly what the authority was needed 
for. «It has mainly functioned as a PR agency for Poroshenko,» she says. Nowadays 
most people in the media industry have simply grown used to it. There was a bit 
of a stir when Stets formally resigned from his post as information minister on 3 
December 2015. With this step he was keeping the promise he made when he took 
office twelve months before that he would only hold the office for a year. But since 
his resignation hasn’t yet been accepted Stets continues to occupy the post, even 
under the new prime minister, Volodymyr Groysman.

When the minister met with RSF’s representative he tried to generate more support 
and understanding for his work. «A country becomes different from other countries 
when it is at war,» Stets explained. «In times of peace I, too, would be more critical of 
a ministry of information like this.» Stets sees his own work after a year in office as a 
complete success and is clearly proud of his achievements, which he displays using a 
brochure. The minister is surprisingly sensitive and uncomprehending on the subject 
of the widespread criticism of his office. «It is certainly not a ministry for censorship,» 
Stets stresses, and nor is he a «minister for censorship». The minister of information 
takes a critical view of his own government’s measures to ban Russian books and 
media products. «Everyone has the right to chose for himself what he wants to see or 
read,» he says, thus distancing himself from the measures of other ministries.



The tasks of the Ministry of Information Policy are of an entirely different nature, 
Stets points out. It has pushed through a reform of the government’s strategic 
communication, he says, and expands on this explaining that in the past the whole 
press department was replaced every time a minister left office, but now the ministry 
now tries to ensure greater continuity and make sure that the government speaks 
with one voice.

The minister goes on to explain that in the fight against Russian propaganda the 
Ministry of Information Policy uses transmitters to broadcast Ukrainian information 
programmes in the self-proclaimed Donetsk People’s Republic and Luhansk People’s 
Republic. For this mission it receives technical support from Poland, Latvia and the 
US, Stets says. The ministry also publishes a newspaper, Ukraina Jedyna, (Ukraine 
is United) that targets the citizens of the Donbass region, soldiers and civilians alike. 
«It is constantly being criticised by the Russian government, which shows that we 
are doing everything right,» Stets’ deputy Tetiana Popova points out. The articles are 
written by Donetsk journalists, and this is why the separatists are definitely worried 
about this Ukrainian publication, she says. The ministry also supports journalists in 
annexed Crimea. Journalists who fled there can broadcast their programmes on 
the state radio network, and there is also a Crimean-Tatar version of the ministry’s 
website.

In March 2015 the authority also launched a campaign on the social media and on 
posters put up in Ukraine and abroad aimed at spreading the message «Crimea is 
Ukraine» and preventing people from forgetting Russia’s forcible annexation of the 
peninsula.

 
International 

journalists at the 
demarcation line 

between areas 
controlled by the 

Ukrainian army and 
those controlled 
by pro-Russian 

separatists in Eastern 
Ukraine. 

©
 D

D
P

 IM
A

G
E

S
/S

E
R

G
II K

H
A

R
C

H
E

N
K

O
/N

U
R

P
H

O
TO

/S
IPA



 41    

In May 2015 the ministry began offering Ukrainian and foreign journalists the 
chance to travel to the war zone for a week «embedded» in Ukrainian fighting 
units so they can report directly from these areas. More than 50 journalists have 
taken advantage of this opportunity so far, deputy minister Tetiana Popova adds. 
«Fortunately none of them have died doing this,» says the politician, who by her 
own admission is referred to by the Russian media as the «Ukrainian Goebbels». 
This service for journalists was developed in cooperation with the Ministry 
of Defence. Many journalists welcome the fact that the Ukrainian Ministry of 
Information Policy offers such trips to the fighting zone. Some, however, like the 
news director at 1+1 Serhiy Popov, are critical of the fact that journalists aren’t 
allowed to travel to the front independently: «We want to see for ourselves what 
is going on there and whether our soldiers are barefoot and hungry.»

Since 1 October 2015 the government has its own website, Ukrinform, which 
broadcasts to the rest of the world in several languages. «We want to tell the 
world that Ukraine is not just a country of depressed regions, corruption and 
poverty but a European country that wants reforms,» the information brochure 
tells readers. This service provided by the Ministry of Information Policy is also 
controversial in Kiev: «No one outside the country is interested in this. It’s just a 
waste of money,» many journalists say.

Besides, with Ukraine Today there is already another project aimed at enhancing 
Ukraine’s image abroad and countering the Russian propaganda. It is produced 
at the studios of Kolomoysky’s private channel 1+1 and first went on air in the 
summer of 2014. «I wouldn’t see it as the answer to RT,» says the channel’s 
producer, Tetiana Pushnova, stressing what she believes makes the channel 
different from the Russian propaganda channel: «We don’t do propaganda.»

The channel’s main target groups are experts, politicians and journalists in 
Europe who speak English. Ukraine Today uses the tools of television to report 
on Ukraine, Pushnova explains. The aim is to start a dialogue with the community 
on the Internet, she continues, stressing that «Ukraine Today» isn’t a money 
maker. «We work out of enthusiasm, although naturally we get paid for it.» 
Around 45 people are employed in the editing department, including six English-
speaking editors and five authors. The new editor-in-chief is Julia Sotska, a 
Ukrainian from Canada who worked for many years as a news editor.

Commenting on her channel’s special role Pushnova says that it is hard not to 
emotionalize issues in times of war, describing this as a difficult balancing act. 
«We convey a lot of information about Ukraine and show the face of Ukraine, 
but we make a deliberate effort not to be manipulative in our work. Above all 
we want people to understand our country,» says Pushnova. She explains that 
even among Slavists, for too long the expertise on Ukraine was too Russia-
oriented and dependent on Moscow’s views. «I see myself as a nationalist,» says 
Pushnova, but she doesn’t want to be misunderstood. She says that the tragic 
events of the last three years have taught her: «If someone is a patriot it doesn’t 
necessarily mean they are a bad journalist.» After all, she points out, to be a good 
journalist it is important to have a firm stance and to fight for your beliefs. 

Pushnova is far from being alone in her views because since the outbreak of 
the war in the east of the country many journalists in Ukraine have come to 
see themselves first and foremost as «Ukrainian patriots» rather than neutral 
reporters. Even at the universities’ journalism schools foreign lecturers face 
strong opposition when they say that journalism does not primarily carry out 
«nationalistic tasks». «Many journalists misunderstand their role and have become 

http://www.ukrinform.net/
http://uatoday.tv/


propagandists,» complains the director of the Academy of Ukrainian Press Valeri 
Ivanov commenting on this trend. Ivanov criticises the concomitant phenomenon of 
a «patriotic journalism» which feels allegiance to the government and is willing to 
remain silent on awkward issues. He notes that some journalists even say openly that 
the president should not be criticised as long as the war continues, and simply copy 
out the Defence Ministry’s press releases.

Ivanov accuses a number of journalists of withholding the truth about the large 
number of deaths on the front. «Because of the war the freedom of words is worth 
less today,» he says, criticising this stance. Sometimes people who sympathise with 
the separatists in the social media are even arrested, he claims. «This is normal 
for authoritarian Russia and for an authoritarian Ukraine, but it doesn’t fit in with a 
Ukraine that wants to move closer to Europe.» In the view of the media scientist this 
patriotic fervour is another factor that is contributing to the people’s lack of trust in 
the Ukrainian media.
 
«People who insist on objective journalism quickly become pariahs here,» Zurab 
Alasania, the director general of the First Channel also complains, bemoaning 
a decline in the country’s journalistic culture. In January 2016 there was even a 
scandal at Lviv University that reverberated through the entire industry when a 
journalist insisted on talking of the «Ukrainian troops» rather than saying «our troops», 
triggering a fierce debate.
 
Oleg Konstantinov, chief editor of the popular online newspaper Dumskaya 
in Odessa, takes a different view: «We see emotionally coloured language as 
appropriate,» he says explaining the way his editorial team writes about the 
separatists in the east of the country. «We write ‹terrorist’ and we don’t try to makes 
things sound nicer than they are.» The BBC may be able to afford neutral language, 
«but we are at war», the journalist says. That doesn’t mean the paper engages in 
propaganda, he stresses, pointing out that he and his colleagues also criticise the 
conditions in which the soldiers live, as well as the government’s conduct of war.

Ekateryna Sergatskova of Hromadske TV, who spent a lot of time in the war zone 
and reported from Donbass, points to international policy debates in the media 
industry on how to handle certain key terms: «We try to observe the standards and 
say ‹fighters› rather than ‹terrorists›,» she says about her editorial team.

In a moving commentary piece for the Berlin-based online magazine Ostpol, 
Sergatskova dealt with the taboos in Ukraine’s coverage of the war and in December 
2015 appealed for a return to more objectivity in Ukrainian journalism:

«Over the past year and a half some unspoken taboos have emerged. You cannot 
criticize the words or the actions of those who identify themselves as patriots (a 
patriot is always right). You cannot mention problems with the military (it plays into 
the enemy’s hand). You cannot speak about human rights abuses (it is not the 
right time, we must first solve the most important problem – the war). Many similar 
prohibitions emerged, killing the possibility to speak about problems, and therefore, 
the possibility to work on solving them.

One year and a half after a part of Ukraine’s territory was annexed, with 
unprecedented media support, it has become evident that the virus of Putin’s 
propaganda has stuck around. More than that – the infection has begun to spread 
not only in breadth, but also in depth. Now, preserving objectivity in one’s own, free 
territory is becoming harder and harder, and being blamed for collaborating with the 
Kremlin – easier and easier. 

http://www.ostpol.de/beitrag/4462-back_to_objectivity


 43    

After a year and a half of war, which has exhausted and traumatized millions of 
people, and which has still not quite finished, after a series of not very transparent 
and not very successful elections, one of the most important challenges for Ukraine 
lies in whether or not we will be able to restore journalistic objectivity. This may 
well cause pain, but will at least provide the opportunity to move forwards, and 
not backwards into the Middle Ages, where we are being propelled, in one way or 
another, by propaganda. After all – it is wrong and completely crazy to be afraid when 
you are in your own home.»

These are tricky debates which, notwithstanding the ongoing war, are still taking 
place among Ukrainian journalists and in the public sphere. Journalist Yuri Durkot 
from Lviv observes a widespread and deep-seated distrust of Russian media among 
his fellow citizens, according to the motto: «The Soviets always lie.» This concept was 
widespread in Lviv and the western Ukrainian region of Galicia in Soviet times. For 
this reason he believes the impact of Russian propaganda in today’s Ukraine is very 
limited, especially in Western and Central Ukraine. The above-mentioned surveys 
carried out by the Gorshenin Institute in March 2016 confirm this unperturbed view 
of the situation.

It has become virtually impossible for Ukrainian media to report directly from the 
self-proclaimed People’s Republics. The decrease in the large number of kidnappings 
and attacks against journalists in the east of the country since 2014 is for the most 
part due to the fact that fewer journalists can travel to the disputed areas these days. 
Those in command in these areas block access entirely for Ukrainian journalists, 
and almost all the independent journalists from Donbass have left their home city 
and in most cases now do their reporting from Kiev. «The Ukrainian colleagues 
take great risks to smuggle themselves into the occupied areas,» says Andrey 
Dikhtyarenko, who comes from Luhansk and now reports from Kiev on the situation 
in his home region on his website Realnaya Gaseta. According to the National Union 
of Journalists of Ukraine, around 600 journalists were among those forced to flee 
their homeland, with roughly 100 of them coming from Crimea. Not only individual 

 
«Don’t shoot at 
journalists!» In 
January 2014, 
Ukrainian and 

international 
journalists protested 

in Kiev against 
violence directed at 

media workers. 

©
 D

D
P

 IM
A

G
E

S
/S

E
R

G
II K

H
A

R
C

H
E

N
K

O
/N

U
R

P
H

O
TO

/S
IPA



journalists but entire editorial departments have been forced to flee and try to 
continue their work outside the «People’s Republics». 

Under the protection of anonymity Dikhtyarenko still works with colleagues in 
Luhansk in order to publish reports directly from the area and give his former 
colleagues a voice. He has found a new job at the Kiev office of Radio Liberty, 
and runs his website featuring reports from Luhansk on his own with voluntary 
commitment. He is driven by the desire to end the isolation of the «People’s 
Republics». He spent months campaigning for his colleague Maria Varfolomeyeva, 
who was finally released from prison in March 2016 and came to Kiev for medical 
treatment. The separatists had arrested her on 9 January 2015 as she was taking 
photographs on the streets of Luhansk. The self-proclaimed People’s Republics 
have become a journalistic «black box», says Serhiy Popov, news director at TV 
channel 1+1, who himself comes from Donetsk: «We try to obtain information and 
work secretly with freelance journalists, but naturally this is particularly difficult for 
television.» 

Ukrainian and foreign journalists became the targets of an unprecedented attempt 
at defamation launched by the operators of the Ukrainian website Myrotvorets 
(Peacemakers) in May 2016. This controversial nationalist website published the 
personal data of 4068 journalists who had received accreditation as journalists in 
the self-proclaimed «People’s Republics» of Luhansk and Donetsk in the last two 
years. Ukrainian hackers had cracked the database of the «People’s Republics» and 
published documents listing the mobile phone numbers and email addresses of these 
journalists. In an open letter to the website numerous Ukrainian journalists called on 
the operators of the site to immediately remove the list from the web, arguing that 
accreditation did not by any means constitute collaboration but offered journalists 
who travel to Eastern Ukraine a certain amount of protection.



 45    
In every Ukrainian media company one hears the same complaint about how hard 
it is to find good journalists and suitable young recruits. Above all the traditional 
academic approach to training journalists has come under fire and is a leftover from 
Soviet times that still poses an obstacle to high-quality journalistic training today, not 
just in Ukraine but also in other post-Soviet states.

Zurab Alasania, director general of the First Channel, finds it absurd that journalists 
in Ukraine have to go to university for five years to obtain a Master’s degree in 
journalism. «Journalism is a craft,» he says. Alasania argues that it makes more 
sense to study a proper academic subject like law, medicine or history and then learn 
the trade in practically oriented courses. «A journalist needs a broad education,» 
Lviv publisher Stefan Kurpil concurs. «There is a lack of practitioners as teachers in 
journalism education,» Katya Gorchinskaya, CEO of Hromadske TV, also complains. 
Most university lecturers have no practical experience whatsoever of working in an 
editorial department. They often keep their students occupied with arcane topics. 
Rather than preparing students for their future careers the history of journalism is the 
main focus of many study programmes. Current developments in digital journalism 
and new fields like data journalism are often ignored.

«There are 71 universities that educate journalists in Ukraine,» says media expert 
Otar Dovzhenko, a lecturer with the journalism programme at the Catholic University 
in Lviv, adding that even polytechnical universities are involved in training journalists. 
«Almost everywhere the training is far too academic and no longer in keeping with 
the times.» Dovzhenko also complains about widespread corruption in the courses. 
Many of the PR people at the ministries happily pay for a «pseudo education» 
because they need a diploma to be able to work for a government authority. 
Dovzhenko explains that for the equivalent of 2,000 dollars they can complete a 
diploma examination in six months and then call themselves «qualified journalists». 
Most courses don’t make a proper distinction between PR and journalism anyway, he 
says.

The Mohyla School of Journalism in Kiev and the journalism degree programme 
at the Catholic University in Lviv are regarded as the two flagships of journalistic 
training in Ukraine. A few other universities are trying to reform their journalism 
courses and adjust them to the requirements of the media industry.

«Our degree programme in Lviv tries to take a completely different approach,» 
says Dovzhenko. Although the university is a religious institution the programme is 
secular in design. This highly professional programme receives financial backing 
from numerous Western sponsors and, like the Mohyla School of Journalism, earns 
the highest praise in the form of the strong demand for its graduates at editing 
departments. Since 2011 each semester the university takes on 45 new students 

9 JOURNALISTIC TRAINING 
 AS PART OF THE PROBLEM 



who have already completed a course of studies and can speak a foreign language. 
In the Master’s degree programme the students gain a good overview of the different 
fields of journalism over two years and can then specialise in one of them, for 
example television journalism.

All members of the programme’s teaching staff have practical experience in the 
media industry and many visiting lecturers come from other parts of the country and 
abroad to teach here. Students have access to modern technical equipment and 
the university’s own television and radio studio. In the so-called «master classes» 
prominent journalists come to public lectures that also deal with sensitive topics like 
«reporting on conflicts».

All the students publish texts throughout the course so that at the end of their 
studies graduates can produce plenty of samples of their work. In 2015 a generous 
Danish sponsor funded 16 scholarships for students from the east of the country and 
Crimea. The programme also encourages and helps students to take advantage of 
grants for visits abroad to expand their horizon. «Seventy-five percent of Ukrainians 
have never been abroad,» Dovzhenko points out. The course even pays for the five 
best students to travel to Rome, Warsaw, Turkey or Germany. Thanks to contacts 
in the Ukrainian diaspora selected students are also given the opportunity to do a 
month’s practical training in Chicago.



 47    

«We want to create an alternative educational model,» says the head of the 
programme, Ihor Balynsky. Balynsky also launched the Lviv-based website zaxid.net, 
one of the leading online media platforms in the region. His vision is that in the 
future his department will not only train journalists but also offer courses for media 
managers, media researchers, data journalists and political communication. Balynsky 
attaches great importance to preparing his students for the challenges of the digital 
media world right from the outset. «The students should know how to use the 
social media but also be able to draw connections between local events and global 
developments,» he says, adding that visualisation and also «story-telling» are playing 
a growing role in the media. He stresses that students must be able to work with a 
multimedia approach: «No text is complete without good pictures nowadays.» He is 
glad that he has small classes that allow him to teach the new trends in journalism 
with a hands-on approach. The programme is so popular that there are around five 
applicants for each place.

Before taking his current post Balynsky taught journalism for 15 years at Lviv 
University, where around a thousand journalists have to complete a five-year degree 
programme without coming into proper contact with the practical aspects of the 
profession. «Each year 300 students earn their degree in journalism – but where 
are they all supposed to go?» he asks. He believes it is high time for a reform and 
above all a clean break with what he calls a «post-Soviet and post-philological 
understanding» of journalistic training. The graduates of his modern programme and 
those of the Mohyla School of Journalism in Kiev have a good reputation and are in 
high demand as junior employees at media outlets. Balynsky points out that as things 
stand now around 40 percent of the journalists working in Ukrainian media lack any 
journalistic qualifications.

Some media groups try to compensate for this deficit by training their journalists to 
suit their particular needs. The TV station 1+1 began offering its employees special 
training a few years ago. «There is a trainee programme,» says 1+1’s news director 
Serhiy Popov. «We select the best people and put them in our recruiting programme.» 
Alasania also wants to set up a training centre for his new broadcaster to make 
its more than 8000 employees fit for the modern media world. He is looking for 
sponsors and support from abroad for the project.



 DEMANDS AND RECOMMENDATIONS:I

To the Ukrainian leadership:

RSF calls on the Ukrainian government 
to ensure that the reforms in the area 
of media legislation, including the law 
on greater transparency of ownership 
structures, are implemented.

RSF calls on president Petro Poroshenko 
to give up control of his private television 
news network «Channel 5». In the view 
of RSF, holding high political office is not 
compatible with media ownership. 

RSF calls on the Ukrainian government 
to clearly distance itself from the 
controversial Ukrainian website 
Myrotvorets (Peacemaker) and from 
other attempts to publicly denounce 
journalists because they have been 
accredited in Eastern Ukraine and report 
from there.

RSF calls for stronger support for 
the conversion of the Ukrainian state 
broadcaster into a public-service 
broadcaster. 

RSF calls for further investigations into 
the deaths of journalists under previous 
governments. Their fate must not be 
forgotten.

RSF recommends that the Ukrainian 
government revoke its bans on Russian 
books and films and that it remove all 
journalists from the list of people banned 
from entering Ukraine. 

As this report shows, despite major challenges and deep-rooted 
problems Ukraine has made good progress towards developing 
a pluralistic media landscape. It has many dedicated journalists 
and media who are doing good work despite all the difficulties. 
From the perspective of Reporters Without Borders the reform 
efforts in Ukraine therefore deserve more international attention 
and sustained support from foreign governments, donor 
organisations and media. We issue the following demands and 
recommendations:



 49    

To Ukrainian journalists:

RSF recommends that Ukraine’s media 
companies launch a critical debate on 
the lax approach to paid-for coverage, 
commonly referred to in Ukraine as 
«jeansa», which is not clearly identifiable 
for readers/users as advertising content. 

RSF recommends that Ukrainian 
journalists conduct an open debate 
about patriotism and journalism. 
Colleagues should not be shunned for 
adhering to journalistic standards.

To the OSCE:

RSF calls on the OSCE presidency to 
oblige the conflicting parties in Eastern 
Ukraine to grant journalists free access 
to the self-proclaimed People’s Republic 
of Luhansk and People’s Republic of 
Donetsk so that they can report from 
these areas. This must also apply for 
the local elections planned to take place 
there. 

To the EU:

RSF calls to the EU that closer 
association between Ukraine and the 
EU should be made contingent on 
the Ukrainian government refraining 
from obstructing the development 
of a pluralistic media landscape and 
guaranteeing media freedom.

To international donor organisations:

RSF recommends that international 
donor organisations provide more 
long-term support to Ukrainian media 
projects. Applications for projects should 
be approved to run for at least two years 
longer in order to make it possible for 
dedicated Ukrainian journalists to further 
develop innovative media projects.

RSF recommends that foreign donors 
provide more support to innovative 
training programmes for young Ukrainian 
journalists which satisfy the multimedia 
requirements of modern journalistic 
training. In this context partnerships 
between European journalism schools 
and Ukrainian training centres should 
also receive more support.

RSF recommends strengthening 
connections between Ukrainian 
journalists and media groups and the 
European colleagues, networks and 
media companies. Particularly since 
foreign investments by foreign media 
companies have been lacking in 
Ukraine so far, there is great need for 
international exchange especially as 
regards modern media management and 
the development of innovative business 
ideas. 

RSF recommends that donor 
organisations support media projects 
that facilitate encounters between 
Russian and Ukrainian journalists. 
Precisely because of the war in Eastern 
Ukraine and the annexation of Crimea, 
this dialogue is vital.



 LIST OF INTERVIEWEES QUOTED IN THIS REPORT 

Zurab Alasania, general director of 
Natsionalna Suspilna Teleradiokompanija 
Ukraini (NSTU)

Ihor Balynsky, head of the journalism 
programme at the Catholic University in 
Lviv and founder of the zaxid.net website

Gennady Chabanov, founder and 
owner of Center Media holding company 
in Odessa

Andrey Dikhtyarenko, journalist from 
Luhansk, owner of the Realnaya Gaseta 
website, subeditor at Radio Liberty in 
Kiev

Maryna Dovzhenko, journalist in 
Lviv and freelance collaborator of the 
Institute of Mass Information (IMI)

Otar Dovzhenko, journalist and lecturer 
with the journalism programme at the 
Catholic University in Lviv

Yuri Durkot, journalist and media expert 
in Lviv

Elena Gladkova, editor-in-chief of 
Hromadske TV in Odessa

Katya Gorchinskaya, executive director 
of Hromadske TV

Natalya Gumenyuk, editor-in-chief of 
Hromadske TV

Hanno Gundert, executive director of 
Berlin-based Network for Reporting on 
Eastern Europe n-ost

Valeri Ivanov, president of the Academy 
of Ukrainian Press in Kiev

Oleg Konstantinov, editor-in-chief of 
the online newspaper Dumskaya in 
Odessa

Stefan Kurpil, editor at the Lviv-based 
regional paper Vysoky Zamok

Kyrylo Lukerenko, editor-in-chief of 
Hromadske Radio in Kiev

Christian Mihr, executive director of 
Reporters Without Borders Germany

Tetiana Popova, deputy information 
minister of Ukraine

Serhiy Popov, news director at 
Ukrainian TV station 1+1

Tetiana Pushnova, producer of TV 
channel Ukraine Today

Roman Rak, journalist and local 
representative of the National Union of 
Journalists

Oxana Romanyuk, RSF correspondent 
and head of the Institute of Mass 
Information (IMI) in Kiev

Nelya Shevchenko, news director at 
First Channel TV in Odessa

Ekateryna Sergatskova, subeditor at 
Hromadske TV in Kiev

Natalya Steblyna, journalist and media 
expert in Odessa

Yuri Stets, information minister of 
Ukraine

Julia Sushenko, journalist in Odessa 
and freelance collaborator of the 
Institute of Mass Information (IMI)

Denis Trubetskoy, journalist in Kiev



 51     51   

Commemorating the 
Euromaidan protests 
in Kiev two years later. 

©
 D

D
P

 IM
A

G
E

S
/Z

U
M

A



REPORTERS WITHOUT BORDERS promotes and defends the freedom to receive and 
impart information worldwide. Based in Paris, it has ten international bureaux (in Berlin, Brussels, Geneva, 

Madrid, New York, Stockholm, Tunis, Turin, Vienna and Washington DC) and has more than 
150 correspondents in all five continents.

Secretary-general : CHRISTOPHE DELOIRE
Head of Eastern Europe & Central Asia Desk : JOHANN BIHR

International Secretariat
CS 90247

75083 Paris Cedex 02
Tel. +33 1 44 83 84 84 

  Web : www.rsf.org

With generous support of


