June 2017

Z Freedom
! House

Pluralism Under Attack:
The Assault on Press Freedom in Poland

by Annabelle Chapman

vy ”

Y
MIACH |
D) OGRANICZENIOM

SH PGG.LISW. ASLASKIE: CBSP ZATRZYM!/
NOWISKO WS. ZMIAN W SEJMIE




CONTENTS

Pluralism Under Attack:
The Assault on Press Freedom in Poland
Foreword

1. Introduction
1.1 The political context
2.The Polish media landscape
2.1 The legal framework
2.2 The media landscape
2.3 Polarization and bias
2.4 The ownership structure of Polish media
3. The public media under PiS
3.1 The “small media law"
3.2 The National Media Council
3.3 The evening news
4. The private media under PiS
4.1 Access to the parliament
4.2 Advertising and distribution
5. Looking ahead
5.1 The regional dimension
5.2 The growing role of online media

6. Conclusion: Pluralism and the public interest

© O 00 OO N D B NN R

e e e ~ S S O S
M U1 U ;BT W W W~ O

Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland is made possible by the
generous support of the JyllandsPosten Foundation.

Freedom House is solely responsible for the content of this report.

ABOUT THE AUTHOR

ON THE COVER

Annabelle Chapman is a Warsaw-based journalist writing

for The Economist and other international publications.

Polish TV stations included “censorship” on their screens in
December 2016 to protest plans to restrict reporters' work
in the parliament building. NurPhoto/Getty



Foreword

Pluralism Under Attack:

Z Freedom
House

The Assault on Press Freedom in Poland

by Arch Puddington, Distinguished Fellow for Democracy Studies, Freedom House

Press freedom has not fared well in the 21st century.
According to Freedom of the Press, a report published
annually by Freedom House, press freedom worldwide
descended to its lowest point in 13 years in 2016.

Ironically, the steady decline in media freedom has
occurred in an era marked by explosive growth in new
ways to access information. It is also a time when the
free exchange of information is essential for coun-
tries to compete in the global economy. Yet in an
environment that many expected to foster freedom
of thought and expression, the adversaries of press
freedom have moved from strength to strength while
honest journalists have found themselves embattled
and on the defensive.

The initial momentum toward media restrictions was
led by powerful dictatorships like Russia and China.
Other authoritarian-leaning regimes—ranging from
Venezuela and Ecuador to Turkey and Hungary—have
since instituted policies that transformed diverse
press environments into settings where the media
function as an arm of the ruling party.

As Annabelle Chapman describes in the following pages,
Poland has recently emerged as a crucial battleground in
the drive by authoritarian-minded leaders to gain control
over political discourse and erode media pluralism.

Poland is an important salient in the intensifying strug-
gle between the advocates of critical and indepen-
dent journalism and those who are pressing for state
domination. During the Cold War, Poland was home to
Central Europe's most dynamic dissident movement.
Among its other achievements, the Solidarity trade
union established a remarkable nationwide network
of publications that kept both the democratic under-
ground and society at large informed about conditions
in the country, Solidarity’s plans for the future, and the
strategies of the communist regime.

Poland subsequently became the first state to win gen-
uine independence from Soviet domination in 1989.

Like all new democracies, the country had its deficien-
cies. But it did achieve a robust multiparty system, hon-
est elections, a regular rotation of power, the growth of
civil society, and a vibrant media sector. A testament

to its democratic development is Poland's status as an
influential member of the European Union.

Poland, in other words, has emerged from decades

of communist oppression to stand as an important
participant in the global democratic community. Any
major step backward there would have repercussions
well beyond Poland itself. The leadership of the ruling
Law and Justice party has used parliamentary control
to launch attacks on the autonomy of Poland's other
democratic institutions—the judiciary, universities,
and civil society organizations in addition to the
media. Its leaders have adopted many of the methods
that led to antidemocratic changes in neighboring
Hungary after 2010. They speak the language of pop-
ulists in Europe and elsewhere, denouncing their po-
litical rivals as unpatriotic—"not real Poles.” And they
are driven by a majoritarian impulse, the notion that a
parliamentary majority, no matter how narrow, confers
on the victors the right to eviscerate legal, constitu-
tional, and normative checks on political authority.

Perhaps the most important message of this report is
that the struggle for Polish press freedom, and thus
for Polish democracy itself, has yet to be decided. Un-
like in countries where authoritarian institutions have
become entrenched, Poland's current leaders have
not succeeded in transforming the media landscape
and gaining effective control over coverage of its
actions. It took Hugo Chéavez, Viktor Orban, and Recep
Tayyip Erdogan a number of years to break down me-
diaindependence in Venezuela, Hungary, and Turkey.
Thus there is still time for Poland to change course.
The fate of media freedom in the country will send

a powerful message, heralding either the continued
march of populist authoritarianism around the world
or a turning of the tide and a new period of democrat-
ic resilience.

www.freedomhouse.org



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

Introduction

Assault on Pluralism

Shortly after winning parliamentary elections in Oc-
tober 2015, the right-wing Law and Justice (PiS) party
replaced the management at the public television and
radio broadcasters. Since then, the public television
station's evening news program has become a mouth-
piece for the PiS government, lauding its daily suc-
cesses at home and abroad. The party leadership has
also mulled ways of dampening criticism from private
media outlets, which have split over the government's
actions. Underlying this effort is a worrying suspicion
of the press, both domestic and foreign, that is visible
in PiS politicians' interactions with journalists and in
athwarted 2016 proposal to restrict reporters’ access
to the parliament.

effective response. Moreover, there is a risk that the
situation in the Polish media will be forgotten as pol-
icymakers' and analysts’ gazes are drawn elsewhere.
Yet the breakdown of press freedom in the country is
still unfolding, as public and private outlets adapt to
the new leadership in Warsaw. PiS itself has indicated
that it is not finished “reforming” the media.

The state of the Polish media matters because Poland
matters. It is the largest former Eastern Bloc country
in the EU and the union’s fifth-largest economy after
Brexit. It has long been seen as a success story of the
1990s, with its peaceful transition from communism
to multiparty democracy. This transition culminated in
its accession to the North Atlantic Treaty Organization

(NATO) and the EU, in 1999 and 2004, respectively.
Poland has also been held up as a model for other for-
mer communist states further east, such as Ukraine,
to emulate. The country’s backsliding under the PiS

“The state of the Polish media matters

PiS’s attempts to tame the media form part of a broad-
er push by the party to weaken the checks and bal-
ances that guarantee Poland’s democracy. Led by its
reclusive chairman, Jarostaw Kaczynski, PiS controls
the executive branch and the legislature, where it has
an independent majority, and has moved to under-
mine the independence of the judiciary. Its aggressive
changes to the Constitutional Tribunal have prompted
accusations that it is undermining the rule of law in
Poland; in an unprecedented move, the European
Commission launched a probe into the matter in early
2016. Meanwhile, the party has also set out to fill
state-owned companies, the civil service, and military
and diplomatic posts with political loyalists.

International actors, including the European Union
(EU), have expressed alarm at PiS's changes to the
public media, but have struggled to formulate an

government shows once again that democratic prog-
ress in Central and Eastern Europe must not be taken
for granted—even in relatively consolidated democra-
cies that have successfully joined the EU.

Indeed, developments in Poland underscore a worry-
ing trend toward illiberalism in the region, epitomized
by Hungary since Viktor Orban became prime minister
in 2010. PiS's changes to the public media and other
institutions echo moves by Orban over the past few
years. Unlike Hungary, Poland still has a pluralistic pri-
vate media, with outlets that are vocally critical of the
government. As political pressure exacerbates their
existing economic troubles, the question is how long
these outlets will survive.

1.1 The political context
Poland is a parliamentary democracy of 38 million
inhabitants and a member of NATO and the EU.




Freedom House

For over a decade, the political landscape has been
dominated by the rivalry between the right-wing PiS
and the center-right Civic Platform (PO) party. Found-
ed in 2001, both have their roots in the Solidarity
movement that helped topple communism in Poland
in 1989. However, since the mid-2000s, PiS and PO
have been engaged in a bitter struggle for domi-
nance. In terms of personalities, the chief rivalry has
been between PiS leader Jarostaw Kaczynski and
Donald Tusk, the PO leader who served as prime min-
ister from 2007 until 2014, when he left to become
president of the European Council. Even with Tusk in
Brussels, Kaczynski views him as a potential oppo-
nent. In early 2017, the PiS government tried unsuc-
cessfully to block his reappointment for a second
term at the European Council.

PiS and PO differ on some policy issues, but also in
terms of style. Both parties see Poland's place as
within the EU and NATO, and they take security and
defense matters seriously, in the context of Russian
aggression in Ukraine. PO is moderately conservative
on social issues and free-market liberal on econom-
ics. As prime minister, Tusk took a mild, pragmatic
approach to politics—what he called “warm water

in the tap"—with a focus on gradually raising living
standards in Poland with the help of EU funds. He
also strengthened relations with Berlin through close
work with German chancellor Angela Merkel. PiS is
more socially conservative, favoring tougher restric-
tions on abortion and access to in vitro fertilization.
It also takes a more statist view of the economy and
supports a more generous welfare policy; its flagship
policy, introduced in April 2016, is a monthly child
subsidy. Though not opposed to EU membership, the
PiS government has been more confrontational than
its predecessor. Contrary to Tusk, Kaczynski views
Berlin with suspicion. With Britain preparing to leave
the EU, he has called for the union to be reformed to
shift more power to member states and away from
supranational institutions. However, he has brushed
aside speculation about a so-called "Polexit.”

PiS returned to power in 2015, after eight years of
PO-led governments. Its candidate, Andrzej Duda,
won the presidential election that May, defeating

the PO-backed incumbent. In October, PiS won the
parliamentary elections, becoming the first party in
postcommunist Poland to secure an outright majority
in the lower chamber, the Sejm. The other parties with
parliamentary representation, in descending order, are
PO; the radical Kukiz'15 movement, led by musician
Pawet Kukiz; Nowoczesna (Modern), an economically

The Smolensk plane crash

On April 10, 2010, a Polish government plane
crashed near Smolensk, Russia, killing all 96
people on board, many of them members of the
political and military elite. Among the dead was
then president Lech Kaczynski. The crash has
since become a hotly contested issue in Poland,
reflecting and stoking political polarization in
society as well as personal enmity between

the PiS and PO leaders. Conspiracy theories
have sprung up claiming that the crash was an
attack, rather than an accident. PiS chairman
Jarostaw Kaczynski, the late president’s twin
brother, has argued that the PO government

in power at the time—headed by Donald
Tusk—was responsible for the disaster. Some
PiS supporters believe that Tusk worked with
Russian leader Vladimir Putin to bring down the
plane. However, opinion polls indicate that the
percentage of Poles who believe that the crash
was not an accident is declining.

and socially liberal party founded in mid-2015; and
the agrarian Polish People's Party (PSL), PO's former
coalition partner.

Kaczynski, a divisive figure who served as prime minister
briefly in 2006-07, decided to give the premiership to
his deputy, Beata Szydto. He remains party leader and an
ordinary lawmaker in the Sejm. According to his critics,
this arrangement allows him to steer the government
from the back seat while shirking political responsibility.

Since winning the parliamentary elections, PiS has
moved swiftly to implement its agenda. In December
2015, it passed a controversial law that strengthened
its grip on the Constitutional Tribunal, plunging the
country into a protracted constitutional crisis. (This
led the European Commission to launch its procedure
to investigate the rule of law in Poland, which in the-
ory could ultimately result in the suspension of War-
saw's voting rights in the European Council, though
such a harsh penalty appears unlikely to be imposed.)
The following day, the government turned its attention
the public media, pushing through the so-called “small
media law” (see section 3.1). Since then, PiS has also
moved to stack the civil service, state-owned compa-
nies, the top ranks of the military, and the diplomatic
service with partisan loyalists.

The two main opposition parties, PO and Nowocze-

www.freedomhouse.org



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

sna, have periodically held protests against PiS's
actions, together with the Committee for the Defense
of Democracy (KOD), a civic organization founded in
November 2015. Even so, PiS has continued to lead in
opinion polls, aided by its generous welfare policies,
including the monthly child subsidy. PO appeared to
gain some ground in the spring of 2017, buoyed in
part by the successful reappointment of Tusk as pres-
ident of the European Council. Meanwhile, support
for Nowoczesna has crumbled following a scandal
involving its leader, who reportedly had an affair with

one of the party's lawmakers. How long these trends
in the polls will last remains to be seen.

The next parliamentary elections are due in 2019, with
a presidential vote the following year. Local elections in
2018 will be an early test of PiS's strength; the mayoral
posts and regional assemblies at stake are mostly held
by the PO-PSL coalition. In the 2019 contest, PiS will
attempt to secure a two-thirds supermajority in the
Sejm, which would enable it to amend the constitution.
The public media and sympathetic private outlets will
be invaluable allies in the run-up to those elections.

2. The Polish media landscape

2.1 The legal framework

The Polish constitution of 1997 guarantees freedom
of the press and prohibits both preventive censorship
and licensing requirements for the press. The media
sector is regulated by the 1984 Polish Press Law and
the 1992 Broadcasting Act, both since amended.! The
latter defines the mode of appointment, responsibili-
ties, and powers of the National Broadcasting Council
(Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, or KRRIT).

According to the constitution, the KRRiT's role is to
“safeguard the freedom of speech, the right to infor-
mation, and the public interest in radio and television
broadcasting.” Until January 2016, its responsibilities
included appointing the supervisory boards of public
television and radio. It has five members (nine until
2005), appointed for six-year terms: two by the Sejm,
one by the Senate, and two by the president.? They are
not allowed to belong to a political party or perform
public activities incompatible with their office.

The KRRIT has long been somewhat politicized in
practice, with members affiliated with political parties
to a greater or lesser extent. Ahead the 2007 elec-
tions, the chairperson stepped down to stand for a
parliament seat on PiS’s list. However, the fact that
members' terms are longer than the standard parlia-
mentary term has provided continuity and hampered
government influence. The term of those chosen
under PiS at the start of 2006 did not end until August
2010, three years into the PO government's term.

Previous governments' reforms of the KRRIT have
largely been politically driven, including one under
PiS in 2005 or another under PO in 2008, which was
blocked by the PiS-backed president. There has long

been a need for reforms that would ensure a more
merit-based regulatory council. However, in the
current political climate in Poland, this is unimag-
inable. The PiS government has effectively moved in
the opposite direction, seeking more direct partisan
control. It has sidelined the KRRIT and shifted its
public media appointment powers to a newly created
National Media Council, most of whose members are
PiS lawmakers (see section 3.2).

2.2 The media landscape

Since the fall of communism in 1989, Poland has
developed a lively but highly polarized media environ-
ment. In addition to the public radio and television
broadcasters, there are private outlets spanning a
broad political spectrum, from socially liberal to ultra-
conservative.

In print media, the broadsheet daily with the largest cir-
culation is Gazeta Wyborcza, literally “electoral newspa-
per,” founded in 1989 ahead of parliamentary elections
that year. It continues to be run by Adam Michnik, a
communist-era opposition figure. The daily has posi-
tioned itself as the leading critic of the PiS government,
accusing it of trampling Poles’ hard-won democracy
and freedom. The next-largest paper is Rzeczpospolita,
which, though traditionally conservative, has not shied
away from criticizing PiS on certain issues. The only
sizeable right-wing daily is Gazeta Polska Codziennie,
affiliated with the weekly Gazeta Polska.

The two main business-focused dailies are Dziennik
Gazeta Prawna and Puls Biznesu. With their narrower,
professional readership, these papers typically do

not engage in the main political conflict, focusing
instead on the soundness of specific policies. The two




Freedom House

leading tabloids are Fakt, owned by the Swiss-German
media conglomerate Ringier Axel Springer, and Super
Express, owned by Poland's ZPR Media. With com-
bined daily print sales of around 400,000, their impact
on public opinion should not be overlooked. Over

the past year, Fakt in particular has been cautiously
critical of the PiS government.

In addition to national publications, there are regional
dailies. The top competitors have overall sales in the
20,000 to 40,000 range.® The political significance

of these outlets is expected to grow in the run-up to
Poland's regional elections in 2018.

Overall, however, sales of national and regional dailies
have been declining. During the first three quarters of
2016, all the leading dailies sold fewer copies com-
bined than a year earlier.* The exception was Gazeta
Polska Codziennie, which saw a 7.5 percent increase.

A similar political spread can be seen in Poland’s
weekly newsmagazine market. At the liberal end is the
Polish edition of Newsweek, vehemently critical of the
government, followed by Polityka, likewise critical but
more restrained. On the right, these outlets are rough-
ly mirrored by wSieci and Do Rzeczy, both founded in
2012-13 after another right-wing weekly split. There

is also the older Gazeta Polska. “Gazeta Polska Clubs”
across Poland are rallying points for the far right. The
right-wing weeklies are not a uniform bloc, as they
compete for readers and influence.®

Radio remains a popular medium. Three-quarters of
Poles listen every week, and one in two every day.® The
Polish public radio broadcaster, Polskie Radio (PR),
has five national radio stations, 17 regional stations,
and another for Poles living abroad. There are over
200 licensed private radio broadcasters, from sta-
tions airing pop music to the ultraconservative Radio
Maryja (see box). The two leading stations in terms

of audience share are Radio RMF FM and Radio Zet,
with 24 percent and 13.6 percent, respectively. These
are followed by public radio’s first and third channels,
Jedynka (8.7 percent) and Trojka (8 percent).”

Television's reach is even more extensive. In 2016, the
average Pole watched television for over 4 hours and
20 minutes a day.® The public television broadcaster
is Telewizja Polska (TVP). It operates three terrestrial
channels: TVP1 and TVP2, along with the regional
channel TVP Info. It also has culture, history, and
sport channels, plus one for the Polish diaspora, TVP
Polonia. TVP is an important source of information for

many Poles, particularly outside the big cities, though
its popularity has been in decline. In 2016, TVP1's
audience share was 11.1 percent, and TVP2's was 8.3
percent, half of what they were in 2009.

The public stations must compete with over 200 li-
censed commercial television broadcasters in Poland,
including terrestrial, satellite, and cable.® The two
leading players are Polsat and TVN, which carry a mix
of entertainment programs, movies, and news. Their
audience share in 2016 was 11.5 percent and 10.4
percent, respectively. Both also have their own news
channels: Polsat News and TVN24.

The most-watched news program is TVP1's Teleexpress,
shown daily at 5 p.m. In 2016, it had an average of 3 mil-
lion viewers, giving it an audience share of 30 percent.
The two main evening news programs are TVP's Wiado-
mosci and TVN's Fakty, both with an audience share of
slightly over 20 percent (see section 3.3).

Three-quarters of the Polish population had internet
access in 2016.1° The government does not restrict
the medium and is working to increase access to
broadband internet service. The main print, radio, and
television outlets have online editions. Online-only
portals publishing a mix of news and entertainment

Radio Maryja

PiS has long had an ally in Radio Maryja, an
ultraconservative radio station run by Tadeusz
Rydzyk, a Roman Catholic priest. From his

base in Torun, in northern Poland, Rydzyk has
built a lucrative media empire. In addition to
Radio Maryja, founded in 1991, it includes the
television channel TV Trwam (TV Endure) and
the newspaper Nasz Dziennik (Our Daily). These
outlets warn audiences against such dangers
as the “Islamization” of Europe and the spread
of “gender ideology,” an umbrella term used by
Polish conservatives to denote the idea that
gender roles are socially constructed. Their
audience share is small—less than 2 percent for
Radio Maryja.'? Even so, Rydzyk's media outlets
have gained prominence under the PiS govern-
ment, winning interviews with senior party or
government politicians. In a speech at the event
marking the 24th anniversary of Radio Maryja in
late 2015, a few weeks after PiS won the elec-
tions, Kaczynski said that without Rydzyk “there
would not have been this victory.":®

www.freedomhouse.org



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

CHART 1: DAILIES

Fakt Gazeta Codzienna
Super Express

Gazeta Wyborcza

Gazeta Polska Codziennie
Rzeczpospolita

Dziennik Gazeta Prawna
Przeglqgd Sportowy

Puls Biznesu

Parkiet Gazeta Gietdy

Data for November 2016 (ZKDP)*

CHART 2: WEEKLIES

269 Tabloid
132 Tabloid
130 Liberal
52 Hard right
52 Center right
43 Business
26 Sport
10 Business
4 Business

Gos¢ Niedzielny
Polityka
Newsweek Polska
wSieci
Tygodnik Do Rzeczy
Gazeta Polska
Fakty i Mity
Wprost
Tygodnik Powszechny
Przeglad

Data for October 2016 (ZKDP)*®

content are among the country’'s most-visited web-
sites. The leading examples are onet.pl, wp.pl (Wir-
tualna Polska), interia.pl, and gazeta.pl.!! The last of
those is owned by the parent company of the Gazeta
Wyborcza daily, but is run by a separate editorial team.

2.3 Polarization and bias

The Polish media are highly polarized, roughly mir-
roring the rift between PiS and its political oppo-
nents. Since the 2015 elections, this polarization has
become even more acute. The split concerns PiS’s
controversial actions in power, along with diverging
attitudes toward equal rights for LGBT (lesbian, gay,
bisexual, and transgender) people, potential refugees
from the Middle East, and the EU.

The division can be seen on the covers of weekly
newsmagazines. For example, one week in July 2016,
the right-wing Do Rzeczy bore the cover headline

125 Catholic
115 Liberal

108 Liberal

71 Conservative
49 Conservative
36 Hard right
31 Anticlerical
22 Centrist

22 Liberal Catholic
16 Leftist

“Poland against the gay empire: How we protect
ourselves against the terror of progressives.”® The
cover of the Polish edition of Newsweek that week
read “Poland in ruins,” referring to PiS’s policies since
coming to power (Image 1).'’

The clashing worldviews were similarly apparent
following Tusk's reappointment as president of the
European Council in March 2017, which the PiS
government had attempted to block. On its cover, Do
Rzeczy showed Tusk with the headline “Their man

in Brussels,” echoing Kaczynski's previous descrip-
tion of him as the “German candidate.” Meanwhile,
the cover of Newsweek depicted Kaczynski burning
the EU flag, with the words “Divorce with Europe.” It
referred to the fact that all other EU member states
voted for Tusk, and alluded to fears—however unlike-
ly—that Kaczynski could lead Poland out of the EU
(Image 2).




Freedom House

Cenckiewicz wita | Tiemkiewicz: Klamstwo

fiskle | Niepraktyczna pani domu
NATOw Polsce | gorsze ni kfamstwo ka

-nowy cykl Do Rzeczy”

TYCOONIK LISICKIEGD

Doiim .98 T [ T % 18T}

ECZY

T

PULSKA KONTRA
HOMOIMPERIUM

Jak sie bronimy przed terrorem , postepowcow”

Image 1: Covers of Do Rzeczy and Newsweek, July 2016.

An outlet’s political orientation affects its access to pol-
iticians and government officials. Kaczynski and Szydto,
the prime minister, both readily give interviews to the
right-wing wSieci. The PiS leader also speaks to Do Rzec-
zy, but shuns liberal weeklies Polityka and Newsweek, as
well as the leading daily Gazeta Wyborcza. Even small
ultraconservative outlets like TV Trwam have regular
access to senior PiS figures. This helps the politicians
reach their core supporters, who include older people
living outside the major cities. It also allows them to
avoid a grilling by less sympathetic interviewers.

Over the years, the public radio and television
broadcasters have tended to favor whichever party is
governing. Poland lacks the tradition of an editorially
independent “public service” broadcaster such as the
British Broadcasting Corporation. However, since PiS
replaced the heads of the public broadcasters in early
2016, news coverage has grown more partisan. TVP's
evening news program Wiadomosci, one of the two
most popular in the country, has become a mouth-
piece for the PiS leadership (see section 3.3).

Partisanship in the Polish media is linked to bias
among the journalists themselves. Many are not
neutral, having rooted for PiS or its opponents for a

czY2
NIE DOBLJA SIE
OFE?

PERWERSYINY
SEKS
ROBAKOW

‘ SPOR
O REWOLUCJE
W SZKOLE

-u-nu:--—uam

N nmmumns mzmn POLSKA I

POLSKA W RUINI

MARCIN KROL, J.T. GROSS, ZBIGNIEW MIKOLEJKO, ANJA RUB
O TYM, JAK PIS NISZCZY KRAJ | DZIELI POLAKOW

decade or more. There are even two main journalists’
organizations with different orientations: the Asso-
ciation of Polish Journalists (SDP), which is viewed

as sympathetic toward the PiS government, and the
Association of Journalists (TD), which has protested
against its policies. On both sides of the political
spectrum, the line between news articles and political
commentary is often blurred.

Right-wing journalists have long complained that
Poland's mainstream media landscape is dominated
by liberal outlets. This opinion continues to be voiced
by leading figures in PiS. In an interview with wSieci

in December 2016, Kaczynski spoke of “the still huge
media domination of that side.” He added that the me-
dia in most democratic countries leans left, but that in
Poland this is stretched to “absurdity.”*® In an inter-
view soon afterward, Deputy Prime Minister Mateusz
Morawiecki said that the Polish media have presented
a "single canon of authorities, permissible views" over
the past two decades, pointing at the “main internet
portals, biggest radio stations, two biggest television
companies, and most of the newspapers.”® While
some liberal journalists may be prepared to concede
that right-wing outlets have often been overshadowed
by others in the media market, they would object to

www.freedomhouse.org



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

Przeswietlamy teczke Jak Soros finansuje | Dieta, ktora chroni
ambasadora Przylebskiego l inwazje imigrantow ‘ przed rakiem
TYGODNIK LISICKIEGO

f WROBEL: "
) IAKOWSKI
N 1 APARTHEID
Do NR 12 u 19 MARCA 2017 &&uumv
NA 5,90 ZE [ 1YM 8% ¥

5 ZEOTA ZMIANA
Rz ) LEKKIE[ ATLETYCE

Ujawniamy kulisy
ostrej walki

o posade
Donalda Tuska

¢ ICH

CZI:UWlEI(
W BRUKSELI |

[EE 1 et <3 ML
Fafiid dTEwddr, s i
e e raE B e e | 0 L misicEERE

ampagn; pam
EELCEAET BLAET.
s gL

H
ECHPRDEMOUAT A LERLA & BPCERFL] TO GLA JAPSRLAWE EXCTYRRAINGN
ECL LS PO O, B SR AR D TS PO RER T s

Image 2: Covers of Do Rzeczy and Newsweek, March 2017, following Tusk's reappointment in Brussels.

government intervention or favoritism as an appropri-
ate response.

24 The ownership structure

of Polish media

Foreign owners hold a dominant position in the Polish
media market, and this fact has acquired a new politi-
cal significance since the PiS government took office.
Kaczynski has responded to critical coverage of PiS's
actions with the claim that “most of our media are in
German hands.”?’In May 2016, he said that a situation
in which “foreign capital takes advantage of the cur-
rent situation for political actions is unacceptable.”?!

To counter this perceived problem, Kaczynski has
called for the media to be “repolonized” (see box). It is
unclear how the government might go about such a
task. For now, it has been mulling new antimonopoly
regulations. In late 2016, Deputy Culture Minister
Jarostaw Sellin said that his ministry, along with the
KRRIT and Poland’s competition watchdog, would
prepare draft laws “ensuring greater pluralism of
ownership” in the media. Sellin added that “capital has
a nationality, especially in this remarkably politically
sensitive sector, the sector of the media."””2 The regu-
lations could have implications for Polish companies

“Repolonization”

Apart from the media, the PiS government has
applied this term to banks, referring to efforts
to increase domestic ownership in Poland's
financial sector. In the media context, “repolo-
nization” carries clear political connotations, as
some PiS politicians argue that foreign-owned
media outlets carry deliberately unfavorable
coverage of the current government in an effort
to undermine it.

that own media outlets across a variety of platforms,
like Agora SA.

Although Polish print media and radio outlets are pre-
dominantly private and diversified in terms of owner-
ship,? foreign owners, predominantly German, control
around three-quarters of the Polish media market.
These include Bauer Media Group, Verlagsgruppe Pas-
sau (operating in Poland as Polska Press), and Ringier
Axel Springer. The only major domestic competitor is
Agora, which owns the Gazeta Wyborcza daily, along
with a number of magazines, radio stations, internet
platforms, and a publishing house.?* The company has
been listed on the Warsaw Stock Exchange since 1999.




Freedom House

Among the largest dailies, Fakt is owned by Ringier Axel
Springer Polska and Puls Biznesu by Swedish-owned
Bonnier Business Polska. Newsweek Polska is also
owned by Ringier Axel Springer Polska. Bauer owns
RMF FM, the most popular radio station. Rzeczpospolita
was partly owned by foreign companies in the 1990s
and 2000s, including Norway's Orkla Group and Britain's
Mecom Group, before being bought in 2011 by the
Polish company Gremi Media, which now holds a 100
percent stake. In the television market, TVN was bought
by U.S.-based Scripps Networks Interactive in 2015.

Foreign ownership is most pronounced in the regional

media. One of the largest owners is Polska Press,
which now publishes 20 regional dailies across 15 of
Poland's 16 regions, as well as over 150 local dailies.
According to its website, the company reaches 6.3
million readers in Poland on a daily basis.?*In 2013 it
bought Media Regionalne, the second-largest player
on Poland's regional media market, from Mecom
Group. The transaction was ultimately approved by
Poland's competition watchdog. However, Polska
Press had to sell one of the regional dailies it was
acquiring to avoid harming competition in the eastern
Lublin region, where it already owned the other main
regional paper.?®

3. The public media under PiS

31The “small media law”

The public media were one of PiS's first targets after it
won the elections in October 2015. Lawmaker Krzysz-
tof Czabanski, a former journalist, was appointed
deputy minister of culture and government plenipo-
tentiary for preparing the reform of the public radio
and television broadcasters.?” PiS moved with a sense
of urgency. “If the media imagine that they will occupy
Poles in coming weeks with criticizing our changes

or our draft changes, then this needs to be stopped,”
Ryszard Terlecki, head of the party's parliamentary
caucus, told journalists that fall.?

On December 28, a so-called “small media law" pre-
pared by PiS was submitted to the parliament.?® It was
intended as a temporary measure, to remain in force
for six months so that a more comprehensive media
law could be developed. The key provisions would ter-
minate the mandates of the current members of the
national television and radio broadcasters' manage-
ment and supervisory boards, and fill their positions
through direct appointment by the treasury minis-
ter—rather than through competitions organized by
the KRRiT—until a “new national media organization”
could be created under subsequent legislation.

PiS pushed the law through the parliament two days
later, ignoring expressions of concern from abroad.
The opposition voted against it, and the Kukiz'15
movement abstained.

PiS presented the law as a move to depoliticize the
public media, accusing the outlets of serving as

a mouthpiece for the former governing party, PO.
According to the official justification for the law, the

changes aimed to “rationalize and lower the costs of
managing the companies of public radio and tele-
vision and return the professional and ethical stan-
dards required to realize their public mission.” In the
parliament, PiS lawmaker Elzbieta Kruk argued that
the public media had been ignoring their mission by
spreading “ideological and social fashions not accept-
ed by most of society,” with journalists who “often
sympathize directly with opinions unfavorable towards
Poland.”?

The law quickly shook up Poland’s public media. Even
before it entered into force, the directors of TVP1, TVP2,
TVP Kultura, and the Television Information Agency
resigned in protest.3! On January 8, TVP and Polskie
Radio received new directors, with the former post
going to Jacek Kurski, a former PiS lawmaker (see box).
The staffing changes since January 2016 have not been
limited to the top management. According to a list com-
piled by the Association of Journalists, the more liberal
of the two main journalists’ organizations in Poland,

225 journalists left the public media during 2016, due
to either layoffs or resignations.®? Journalists covering
politics were not the only ones affected (see box).

PiS's controversial changes to the leadership and

staff of the public media prompted protests across
Poland, with opponents warning that the government
was asserting direct control over editorial policy

and content to advance its partisan and ideological
interests. A “free media” protest organized by the KOD
movement outside the TVP offices in central Warsaw
on January 9, 2016, was attended by over 20,000
people, according to the city authorities. On the stage,
journalists linked to Gazeta Wyborcza and other liberal

www.freedomhouse.org



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

The Kurski brothers

The rift in Polish politics extends to families,

as in the case of well-known media figures Ja-
rostaw and Jacek Kurski. The brothers grew up
in the port city of Gdansk, home of the Solidarity
trade union movement, and Jarostaw served

as press spokesman for Solidarity leader Lech
Watesa. He is now first deputy editor of liberal
daily Gazeta Wyborcza, which has clashed open-
ly with the PiS government. His younger brother
Jacek has been head of the public broadcaster
TVP since January 2016, as part of the new lead-
ership that was controversially installed after
PiS took power. From 2005 to 2009 he served

as a PiS lawmaker and then as a member of the
European Parliament. He was involved in the
presidential campaign of the late Lech Kaczyns-
ki, PiS leader Jarostaw Kaczynski's twin brother.

publications condemned the changes and spoke out
in favor of freedom of speech. “Today they came for
the public media, tomorrow they want to come for the
private media,” said Jarostaw Kurski, deputy editor of
Gazeta Wyborcza. Similar protests took place in other
Polish cities that day, and in the Polish community
abroad.®

The new law and turnover in personnel were also
heavily criticized abroad. In a joint statement, the
European Federation of Journalists, the European
Broadcasting Union, the Association of European
Journalists, Reporters Without Borders, the Commit-
tee to Protect Journalists, and Index on Censorship
called the law a “retrograde step.”** The Organization
for Security and Co-operation in Europe’s representa-
tive on freedom of the media, Dunja Mijatovi¢, warned
that the changes could “endanger the basic condi-
tions of independence, objectivity and impartiality of
public service broadcasters."®

The “small media law” was discussed by the European
Commission on January 13, as it began assessing the
situation in Poland under its Rule of Law Framework.3¢
However, the procedure subsequently remained fo-

cused on PiS's changes to the Constitutional Tribunal.

The Constitutional Tribunal itself eventually declared
parts of the “small media law” unconstitutional,
responding to a complaint filed by Polish commis-
sioner for human rights Adam Bodnar and opposition
members of parliament, who argued that the law

improperly marginalized the KRRIT and undermined
the independence of the public media. In its verdict
on December 13, 2016, the tribunal stated that there
needs to be a return to constitutional rules on the role
of the KRRIiT, which should play not just a significant
but a decisive role in appointing the management
and supervisory boards of the public broadcasters.®’
PiS politicians rejected the ruling; some pointed out
that it concerned a law that was no longer in place, as
the “small media law” had been superseded by new
legislation several months earlier (see below).

3.2 The National Media Council

In the months after the temporary “small media law”
was adopted in December 2015, PiS appeared to be
working on a “big media law” that would introduce
broader changes. On April 20, 2016, a draft Law on
National Media, along with two associated bills, was
submitted to the speaker of the Sejm.

The draft law would have transformed the public radio
and television broadcasters into “national media,”
shifting further away from an editorially independent
“public service” model toward a system that would
promote the political and ideological program of the
PiS government. The bill contained numerous, vague
provisions on what should be broadcast, obliging

the public media to spread the views of the prime

Sports journalist Tomasz Zimoch

The turnover at the Polish public media since
PiS came to power has not been limited to polit-
ical commentators. Its casualties include sports
commentator Tomasz Zimoch, who worked for
public radio for almost four decades. Zimoch's
coverage was so popular that Poles would turn
off the sound on their television sets during soc-
cer games to watch them while listening to his
voice on the radio. Zimoch, whose father served
as head of the National Council of the Judiciary
and who qualified as a judge himself, fell out

of favor in May 2016 when, in an interview, he
criticized PiS's actions toward the Constitutional
Tribunal and called its attitude toward the public
media “worse than under communism."* Shortly
afterward, he was suspended by the public radio
broadcaster’s ethics committee for supposed
lack of loyalty to the outlet.®® Zimoch responded
by terminating his work contract. He has since
found work with the commercial station Radio
ZETA®

10



Freedom House

minister, the president, and the speakers of both
chambers of parliament (Article 13). It also stated that
the public media should “preserve national traditions,

"o

patriotic and human values,” “contribute to fulfilling

"o

the spiritual needs of listeners and viewers,” “respect
the Christian value system,” “strengthen the national
community,” “counter misrepresentations of Polish
history,” and “portray family values and take steps

to strengthen the notion of family.” An analysis by
experts at the Council of Europe published on June
6 criticized the draft, describing it as a “move back

towards a State broadcaster.”*!

The law was not adopted. Instead, PiS opted for a

less ambitious “bridge law” to take effect when the
“small media law" expired. This was adopted by the
Sejm on June 22, 2016, with all of the opposition
voting against it.*? The legislation set up a National
Media Council to replace the treasury minister as the
entity responsible for appointing the management
and supervisory boards of the public media. Its five
members are appointed for six-year terms: three by
the Sejm and two by the president. The latter two are
put forward by the two largest opposition caucuses in
the Sejm. This arrangement effectively guarantees the
ruling party a majority, and unlike at the KRRIT, there
is no provision forbidding the new council's members
from belonging to a political party.

The National Media Council does not even pretend
to be an independent body. Three of its five members
are PiS lawmakers: Czabanski, who serves as chair-
man, along with Elzbieta Kruk and Joanna Lichocka.
The other two members, Juliusz Braun and Grzegorz
Podzorny, were recommended by PO and Kukiz'15.43

In March 2017, the National Media Council published
a statement summing up its activity in 2016.** A pas-
sage in the opening section states:

In a democratic state like Poland, the media
order ought to rest on strong and politically
independent national media, or public media
owned by the nation.... The main, in fact the only,
purpose of public broadcasters is to provide all
of society with real information and—through a
carefully selected programme—create a com-
munity of language, ideals and values.

Braun, the member recommended by PO, refused to
endorse the statement, calling it “political propagan-
da." He objected to the idea that strong state-owned
media formed the basis of a democratic media sys-

tem, arguing instead that democracy rested on media
pluralism and an array of truly independent outlets,
including those in the private sector. He also said

the statement presented an incomplete and biased
description of the public media under the previous
government and the changes made under PiS.*®

3.3 The evening news

The most visible consequence of PiS's changes to
the public media is their effect on public television's
evening news program, Wiadomosci, aired every night
on TVP1 at 7:30 p.m. Since January 2016, it has been
directed by Marzena Paczuska, a longtime journalist
at TVP. What Wiadomo$ci says matters: It is one of
Poland's two most-watched evening news programs,
with an average audience of almost three million.

Since early 2016, Wiadomosci's coverage of domestic
and international events has been in tune with the

PiS government's views. This alignment could be seen
in its reporting on the “black protest” on October
3,2016, in which as many as a hundred thousand
black-clad women across Poland demonstrated
against a proposed law, backed by PiS lawmakers,
that would have tightened restrictions on abortion.
The 2 minutes and 58 seconds devoted to the protest
were followed by 2 minutes and 22 seconds on “white”
counterprotests by proponents of the tougher restric-
tions, implying that the two sets of demonstrations
were of a similar magnitude or importance. The news
voiceover states that 11,000 people “attended” a Face-
book event countering the “black protest.”®

Wiadomosci's right-wing bias with respect to inter-
national coverage was visible in its reporting on the
Austrian presidential election on December 4, 2016,
in which the far-right candidate lost to a Green Party
nominee. Wiadomosci that night did not use the term
“far right.” Instead, the reporting focused on a sup-
posed hate campaign against the far-right candidate
and told viewers that he advocated good relations
with Poland and Hungary.

One of the most blatant examples of Wiadomosci's
subservience to the PiS government was its coverage
of the reappointment of Tusk, Poland’s prime minis-
ter from 2007 to 2014, as president of the European
Council in March 2017. The Polish government
attempted to block the renewal of Tusk's mandate,
unsuccessfully putting forward an alternative candi-
date. According to Wiadomosci, the EU summit was
nevertheless a success for the Polish government,

www.freedomhouse.org

n



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

Pucz’ - film dokumentalny TVP

JPucz” - film dokumentalny TVP

-
£ '«..
I

K1JOW, MAJDAN 2013

R - -

JPucz” - film dokumentalny TVP

= ‘k‘ ¥ g -~

oy

‘ AP s A
A o S AN
- .\

16:00 QQ JAK ZAGRAICZNE MEDIN OPISUIA

ICZORAJSZE WYDARZENIA W SEJMIE?
[RREEY PETRU: WIEMY, ZE DZIENNIKARZE NIE BEDA WPUSZCZANI PRZEZ WEEKEND DO SEINZIENT:

WIVN24

»Pucz” - film dokumentalny TVP

5. W wyniku zamieszek, buntu aparatu, presji zagranicy i mediéw, paralizu
Sejmu i rzadu doprowadzi¢ do zmiany wiadzy.

Image 3: Screenshots from the TVP documentary ‘Coup’ (January 2017)

TVP documentary ‘Pucz' (Coup)

A notable example of TVP's recent political bias
was Pucz (Coup), a 30-minute film, described as a
documentary, that was broadcast by TVP1 on Janu-
ary 15, 2017 (Image 3).#°The focus is the political
crisis of December 2016, in which PiS's attempt
to restrict press access to the parliament prompt-
ed opposition lawmakers to occupy the plenary
chamber of the Sejm while protesters gathered
outside. Using carefully chosen news footage

and montage, the film presents those events as a
deliberate attempt by the opposition to overthrow
the PiS government. It portrays anti-PiS protesters
as coarse and potentially violent, and implies that
they have links to the former communist regime
and the Kremlin. The film also draws parallels with

the turbulence in Ukraine following the Maidan
protests of 2013-14 by showing footage of protest-
ers burning tires in Kyiv. Toward the end, the pro-
gram features Interior Minister Mariusz Btaszczak
declaring that “it was an attempt at anarchy, it was
an attempt to take over power” (25:55). The film
closes with text boxes (shown below) claiming that
the opposition tried to “kindle hysteria abroad to
present the coup in Poland as a maidan against
oppressive authorities” and “lead to regime change
through riots, the revolt of the security apparatus,
pressure from abroad and the media, and the
paralysis of the Sejm and government.” Through-
out the film, Kaczynski is depicted as a calm figure
intent on deescalating the situation.

12



Freedom House

and Tusk's reappointment was pushed through by
European “elites,” with Germany at the helm.

WiadomoS$ci's coverage has also sought to delegit-
imize figures or organizations that are disliked by
PiS. In November 2016, it waged a campaign against
Polish nongovernmental organizations (NGOs), por-
traying them as bastions of the previous ruling party
that grew rich on public money. Animated diagrams
linked them to Hungarian-American philanthropist
George Soros, who was presented as a supporter of
“leftist” organizations. The material targeted NGOs led
by children of PiS's political opponents, including the
daughter of the outgoing chief justice of the Consti-
tutional Tribunal and two of the previous president’s

daughters. This preceded a magazine interview with
the prime minister that fall, in which she said that
“billions” of ztoty in public funds are going to orga-
nizations loyal to PO, and that a National Center for
Civil Society would be established to govern the NGO
sector.

With the news coverage in Wiadomosci becoming
consistently progovernment, critics have suggested
that viewers will vote with their feet, opting for inde-
pendent news sources instead. Indeed, the program
saw a decline in viewers after PiS replaced the head
of TVPIn 2016 the private television channel TVN's
Fakty overtook Wiadomosci as Poland’s most-watched
evening news program.*

4. The private media under PiS

4.1 Access to the parliament

The PiS government's December 2016 attempt to
restrict journalists’ access to the parliament marked
the first time its policies directly affected the entire
press corps, not just the public media. The Sejm office
proposed that:

« the number of journalists allowed in the parlia-
ment be restricted to two “permanent parlia-
mentary correspondents” per outlet;

« otherjournalists be confined to an official media
center outside the main parliament building,
rather than allowed to mingle with politicians in
the corridors; and

« audiovisual recordings be restricted.

These measures were presented as a way to improve
working conditions and access. An official brochure
published by the Sejm to announce the change ex-
plained that the media’s presence in the parliament “is
not regulated by concrete and unambiguous regulations
that would enable both lawmakers and journalists to
carry out their professional tasks in a professional way."°
Communication between lawmakers and the media
takes place in “chaotic, random conditions,” it added.
The document also pointed to a “lack of pluralism and
equal access” in the media’s interactions with politicians,
claiming that the current situation discriminates against
certain publications, especially smaller ones. The
brochure closed with a section on access rules in other

European countries and at the European Parliament.

The move caused outrage, and not just among publica-
tions that were usually critical of the PiS government.
One editor described the proposed measures as the
largest annoyance his publication had faced under PiS.
In a statement, Poland's largest private news outlets
said, “This restriction, first of all, does not hit jour-
nalists, but the rights of citizens to be fully informed
about what people elected by them to the parliament
do.” Protesting journalists were joined by opposition
lawmakers, who ended up blocking parliamentary pro-
ceedings. This triggered a parliamentary crisis spanning
the 2016 holiday period and into the new year.

The proposed measures were ultimately dropped by
PiS following the protests.®! As with the controversial
proposal to tighten restrictions on abortion earlier

that fall, the governing party realized that it had over-
reached, angering constituencies outside its usual
circle of critics. Nevertheless, the incident reinforced
an impression among many observers that PiS's media
policies were aimed at increasing state control and lim-
iting the autonomy of journalists, even on an issue as
fundamental to democracy as access to the legislature.

4.2 Advertising and distribution

The Polish print media have long suffered from a
shrinking advertising market and growing competition
from online alternatives. Between 2008 and 2015,

www.freedomhouse.org

13



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

overall spending on advertisements in the press fell
from an estimated 795 million ztoty ($205 million) to
280.3 million ($72 million).>2 However, some recent
changes in the market have more to do with politics
than economics or new technologies.

Since PiS came to power, there has been a shift in ad-
vertising revenue toward right-wing publications. The
change is apparent in the weekly magazine market
(see table). Revenue at Newsweek and Polityka, which
are both critical of the government, fell by 7.9 percent
and 14.6 percent, respectively, between June 2015
and June 2016. Over the same period, ad revenue
rose at Do Rzeczy (14.4 percent) and wSieci (38.5
percent), which are broadly supportive of the gov-
ernment. The largest increase was at the nationalist
Gazeta Polska, whose advertising revenue almost qua-
drupled, albeit from a much lower starting point than
the others. A similar pattern is visible across television
channels, where Polsat News, TVN24, and TVN saw
the largest declines in advertising from ministries and
state-owned companies, though the picture is compli-
cated by an increase in advertising linked to the UEFA
Euro2016 soccer championship and the Olympics in
Rio do Janeiro that summer.53

The situation is particularly dramatic at Gazeta Wy-
borcza. Its parent company, Agora, is the only publish-
er listed on the stock exchange that includes detailed
results in its financial reports, which enables a more
complete analysis than is possible for other papers. In
2016, the daily’s sales revenue exceeded advertising
revenue for the first time, amounting to 51.7 million
ztoty ($13.3 million) and 41.2 million ztoty ($10.6

million), respectively; the latter had declined by 21.4
percent year on year.>* This is part of a longer-term
trend, with advertising revenue declining since the
record year of 2008. In December 2016, Agora's
management announced its decision to extend layoffs
to 190 people, or 9.6 percent of its total staff, many of
them journalists.®> Among those losing their jobs was
the newspaper’s Brussels correspondent.

Gazeta Wyborcza's editorial team attributes its tough
economic situation to a combination of structural
changes in the global media market and a hostile
political environment in Poland, where the daily has
positioned itself as the PiS government's leading
critic. First deputy editor in chief Jarostaw Kurski has
warned that although the government would not
shut down or censor Gazeta Wyborcza, it could try to
silence the paper through “economic suffocation.” He
cites the example of the opposition-oriented Népsz-
abadsdg daily in Hungary, which was closed in 2016
after a new, government-friendly owner took control
and claimed insurmountable economic problems.

There are also signs that the government may be
attempting to limit the distribution of critical publi-
cations. Readers of Newsweek and Gazeta Wyborcza
have reported that it has become harder to find cop-
ies at petrol stations operated by Orlen, a state-con-
trolled company.®® Meanwhile, at Lotos Paliwa,
another state-owned firm that runs some 480 petrol
stations across Poland, employees have allegedly
been instructed to make sure that right-wing weeklies,
including Do Rzeczy, wSieci, and Gazeta Polska, are
particularly visible.”

TABLE 3: CHANGES IN ADVERTISING REVENUE 2015-2016

Percentage change in

Weekly ad revenue, first half 2015
and first half ‘16

Wprost Centrist -3.2

Newsweek Polska Liberal -7.9

Polityka Liberal -14.6

Do Rzeczy Conservative 14.4

wSieci Conservative 38.5

Gazeta Polska Hard right 287.2

Tygodnik Powszechny Liberal Catholic -10.2

Przeglqd Leftist 3.3

Source: Report by Kantar Media for Wirtualnemedia.pl®®

14




Freedom House

5. Looking ahead

5.1 The regional dimension

The PiS government is not the first in Central and
Eastern Europe to assert control over the media.
Similar steps have been taken in Hungary since Viktor
Orban became prime minister in 2010. These two
cases show that even countries within the EU risk
backsliding toward a more hostile media climate. They
also highlight the weakness of the EU’s responses to
illiberal actions by its member states.

The parallels between Hungary and Poland since PiS
came to power extend beyond media policy. Like PiS,
Orbéan and his conservative Fidesz party have sought
to break down checks and balances in state insti-
tutions, making an early target of the constitutional
court. There are ideological similarities as well: PiS
shares Fidesz's broad suspicion toward Brussels and
hostility to refugees from the Middle East. Orban has
long been admired on the Polish right for his ability to
win elections and get things done. For the PiS leader-
ship, he was an example to emulate. When PiS lost the
parliamentary elections in 2011, Kaczynski said that
he is “deeply convinced that the day will come when
we will have Budapest in Warsaw.” Party figures often
name Hungary as one of Poland's key allies within the
EU.

As in Poland, Orban's changes to Hungary's media en-
vironment began with the public broadcasters. One of
his first actions as prime minister was to pass a con-
troversial media law strengthening state regulation of
print, broadcast, and online media. The Media Council,
a new oversight body stacked with governing-party
appointees, was given extensive powers, and the pub-
lic broadcasters were brought under tighter govern-
ment control.*® The similarity of PiS's changes to the
public media has prompted suggestions that the Hun-
garian example served as a roadmap for Poland.®® The
two governments apparently share an appreciation for
the power of the public media to shape public opinion
and a determination to make them serve the ruling
party. Both also tend to view the media as a “state” or
“national” good, rather than a truly public one.

Poland and Hungary still differ in the realm of private
media. Orban, in power for longer, has gone further in
stifling private outlets that are critical of his govern-
ment. In the most prominent recent example, the
left-leaning daily Népszabadsdg, which had often been
critical of Fidesz, closed in October 2016 after six

decades in print. The government denied involvement,
but the new owner that made the decision to shutter
the paper has close ties to the prime minister. Poland
retains a lively independent media landscape with
multiple publications that criticize the government
vocally. Even so, the Hungarian case serves as a warn-
ing of how the situation for the Polish private media
could deteriorate if PiS remains in power over a longer
period. Liberal publications in Warsaw fear that PiS is
keen to accelerate their economic decline, citing the
Hungarian precedent.

5.2 The growing role of online media
The internet remains unrestricted in Poland, serving
as a platform for groups of all kinds, from nationalists
to the left, and from Roman Catholics to LGBT groups.
Among the main political parties, however, PiS was the
first to take the internet seriously and attempt to har-
ness users' discontent to its own political advantage.

Social media helped PiS win Poland's presidential and
parliamentary elections in 2015. The party was rela-
tively successful at mobilizing voters' dissatisfaction
with the previous government on platforms such as
Twitter and Facebook. This was partly a result of luck
and partly the product of conscious campaign strat-
egy, executed by a zealous team of PiS supporters in
their 20s. A month before the parliamentary elections,
PiS released a campaign video clip to galvanize its
supporters online.’! “In the era of new media we are
an information service. You, me, they, him as well; we
have an influence on the result of the elections,” said
a voiceover, urging viewers to share the clip on social
media. In the run-up to the vote, PiS reinforced this
message at a “tweet-up” meeting held in a bar, where
young bloggers and journalists were invited to mingle
with the future prime minister and other PiS politi-
cians in an informal atmosphere.f? Senior party figures
said they had been instructed to tweet themselves
ahead of election day. In this way, PiS came across as
the more modern party, despite its older traditional

www.freedomhouse.org

15



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

voting base outside the big cities. It ultimately came
first in the 18-29 age bracket.

Whether PiS devotes as much attention to social
media in the next elections remains to be seen. The
experience of 2015 showed the limits of traditional
media and taught the parties now in opposition that
social media are a vital tool. Online platforms will be
even more essential to the opposition now that the
public media are in PiS's hands.

Blogs and other internet-based media have long served
as outlets for groups that feel marginalized in the
mainstream media. Since the mid-2000s, right-wing
commentators who complained of liberal dominance
in the print media have seized on digital platforms to air
their views. One of the most popular sites was salon24.
pl, which was founded in 2006 as a space for a variety

of political views, but soon shifted right.

Over the past year or more, there have been signs that
liberals are experimenting with new online projects.

A leading example is OKO.press, an investigative
journalism and fact-checking website founded in June
2016.% For its creators, the website is a response to
what they see as the “systematic repetition of lies

as a permanent element of politics” in Poland and
abroad. Although it regularly checks statements by
PiS government figures, it examines the opposition

as well. The website's launch was financed by the
publishers of the liberal Gazeta Wyborcza daily and
Polityka weekly. It now relies on readers’ contributions.
However, in a country where there is little tradition of
the public making donations to media outlets, this
funding model may not be sustainable.

6. Conclusion: Pluralism and the public interest

Since coming to power in the fall of 2015, PiS has
sought to control coverage of its controversial polit-
ical agenda by strengthening its grip on the media.

It has replaced the heads of the public television

and radio broadcasters, appointing one of its former
lawmakers as director of TVP. Wiadomosci, TVP's main
news program, has become a propaganda outlet for
the government. The newly created National Media
Council, with its majority of PiS lawmakers, will give
the governing party continued control over the public
broadcasters’ management. These changes go far
beyond efforts by previous governments to secure fa-
vorable coverage in the public media. Further changes
to the public media proposed by PiS, abandoned for
now amid criticism at home and abroad, suggest that
the government may try to increase its control over
these outlets even more in the future.

The private media remain diverse, with outlets both
supportive and critical of the PiS government. As the
ruling party has pushed on with its reforms, this media
landscape has become increasingly polarized, reflect-
ing a deepening rift in Polish society between the
government's supporters and opponents. PiS has not
sought to shut down critical publications. However,
press advertising data suggest that advertising funds
from state-owned companies are being redirected
toward more conservative outlets. Liberal publications
see this as a deliberate strategy to compound the
economic difficulties that they already face. Further-

more, PiS politicians’ talk of “repolonizing” the media
may lead to laws that target foreign owners of news
outlets in Poland.

With respect to Poland’s endurance as a democracy,
PiS's changes to the media landscape are alarming.

In the short term, they mean that public television is
feeding voters the party line every night. This creates
a bias that goes against the very idea of a “public
broadcaster.” In the medium term, PiS's control of the
public media contributes to an uneven playing field in
the run-up to elections: first the local contests in 2018
and then the parliamentary and presidential votes in
2019 and 2020. The 2019 legislative elections and
their aftermath will be crucial to determining whether
Poland remains a democracy in more than name. In
the longer term, PiS's politicization of the public media
could leave these institutions permanently scarred,
setting a precedent for future administrations to sack
the incumbent officials and replace them with loyal-
ists of their own. This is not in the interest of Polish
viewers or of Poland's continued development as a
democracy based on political pluralism, open debate,
and compromise.

The developments since 2015 highlight long-standing
flaws in the Polish public media, which predate the
current PiS government. Despite Poland's transition
to democracy, the public media never came to be
regarded as a truly “public” good by either PiS or its

16



Freedom House

opponents. This kind of public-service media tradition
is clearly not built overnight, nor was the existing
institutional framework necessarily conducive to such
an outcome. A cross-party debate on oversight of

the public media is long overdue. But in the current
fraught political context, with the existing PiS lead-
ership in power, this is impossible. A gauge of future
governments’ democratic credentials will be their
willingness to address these issues.

From an international perspective, PiS's targeting of
the media should ring alarm bells, particularly given
that its actions resemble those taken by Orban in

Hungary since 2010. These two cases, in Central
European countries that successfully joined the EU in
2004, are a signal that other countries in the region
could follow suit. They have also revealed the limits of
the EU's power over member states’ governments that
break their own laws and commitments. As in Hun-
gary, foreign governments and organizations cannot
reverse PiS's changes to the public media in Poland.
They can, however, contribute to the protection of
pluralism in the private media and civil society. Given
the government's suspicion of foreign interference,
this may prove difficult, but any delay will only make
the task more daunting.

NOTES

1.

“Broadcasting Act,” National Broadcasting Council, December 29, 1992, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/angiel-
ska/Documents/Regulations/broadcasting_act_28022013.pdf.

"

"

2. "History of the National Broadcasting Council,” Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, http://www.krrit.gov.pl/en/krrit/about-the-nation-
al-broadcasting-council/history/.

3. "Gazeta Pomorska Wyprzedzita ‘Dziennik Zachodni.' Wszystkie dzienniki lokalne na minusie (interaktywna grafika),” Wirtualneme-
dia.pl, June 6, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-pomorska-wyprzedzila-dziennik-zachodni-wszystkie-dzienniki-lo-
kalne-na-minusie-interaktywna-grafika.

4. "Wigkszo$¢ dziennikdw z najnizszg sprzedaza w historii, tylko ‘Gazeta Polska Codziennie' w gére,” Wirtualnemedia.pl, November 11,
2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiekszosc-dziennikow-z-najnizsza-sprzedaza-w-historii-tylko-gazeta-polska-codzien-
nie-w-gore.

5. "W Sieci'i'Gazeta Polska’ krytykuja sie ws. Misiewicza i Macierewicza: ‘$lizgacze’ kontra ‘Partia Ludu Pisowskiego,” Wirtualnemedia.
pl, April 18, 2017, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-sieci-i-gazeta-polska-michal-karnowski-kontra-piotr-lisiewicz-i-tomasz-
sakiewicz-ws-misiewicza-i-macierewicza.

6. “51 proc. Polakéw codziennie stucha radia, ponad potowa nie styszata o cyfryzacji,” Wirtualnemedia.pl, July 9, 2016, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/51-proc-polakow-codziennie-slucha-radia-ponad-polowa-nie-slyszala-o-cyfryzacji_1.

7. Figures for the fourth quarter of 2016. “TOK FM z najlepszym wynikiem w historii. Ro$nie Tréjka, liderem RMF FM,” Wirtualnemedia.
pl, January 13, 2017, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tok-fm-z-najlepszym-wynikiem-w-historii-rosnie-trojka-liderem-rmf-fm.

8. "Krétszy czas ogladania telewizji w 2016 roku. Polsat wyprzedzit TVP1,” Wirtualnemedia.pl, January 3, 2017, http://www.wirtualne-
media.pl/artykul/krotszy-czas-ogladania-telewizji-w-2016-roku-polsat-wyprzedzil-tvp1-raport.

9. "Wykaz koncesji i decyzji,” Kradjowa Rada Radiofonii i Telewizji, http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/koncesje/
wykaz-koncesji-i-decyzji.

10. “Trzy czwarte Polakow z dostepem do internetu, ale i tak wielu nie korzysta,” TVP Info, March 16, 2016, http://www.tvp.
info/24459268/trzy-czwarte-polakow-z-dostepem-do-internetu-ale-i-tak-wielu-nie-korzysta.

11. Ranked 6th, 7th, 11th, and 12th, according to alexa.com (data updated on January 4, 2017).

12. 1.8 percent in the fourth quarter of 2016. “TOK FM z najlepszym wynikiem w historii. Roénie Trojka, liderem RMF FM,” Wirtualne-
media.pl, January 13, 2017, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tok-fm-z-najlepszym-wynikiem-w-historii-rosnie-trojka-lider-
em-rmf-fm.

13. "Jarostaw Kaczynski na urodzinach Radia Maryja: ‘Bez Ciebie ojcze dyrektorze nie bytoby tego zwyciestwa! Zwyciestwa ludzi, ktorzy
stuzg Polsce,” wPolityce, December 5, 2015, http://wpolityce.pl/kosciol/274153-jaroslaw-kaczynski-na-urodzinach-radia-mary-
ja-bez-ciebie-ojcze-dyrektorze-nie-byloby-tego-zwyciestwa-zwyciestwa-ludzi-ktorzy-sluza-polsce; “Poland's religious politics: Court-
ing disaster,” Economist, January 2, 2016, http://www.economist.com/news/europe/21684826-attack-judicial-independence-re-
veals-governments-ideology-courting-disaster.

14. “Super Express' zwigkszyt przewage nad ‘Gazete Wyborcza,” ktéra stracita najwiecej (sprzedaz dziennikéw w listopadzie),” Wirtual-
nemedia.pl, January 5, 2017, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/super-express-zwiekszyl-przewage-nad-gazete-wyborcza-kto-
ra-stracila-najwiecej-sprzedaz-dziennikow-w-listopadzie.

15. “Rosnie sprzedaz ‘Tygodnika Powszechnego, najwiecej stracity ‘Wprost' i ‘Newsweek.’ 31 tys. egz. ‘Faktéw i Mitow,” Wirtualnemedia.
pl, December 22, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rosnie-sprzedaz-tygodnika-powszechnego-najwiecej-stracily-wprost-i-
newsweek-31-tys-egz-faktow-i-mitow.

16. “nr 29: Polska kontra homoimperium,” Do Rzeczy, July 10, 2016, https://dorzeczy.pl/9145/nr-29-Polska-kontra-homoimperium.html.

17.

“Polska w Ruinie,” Newsweek Polska, July 17, 2016, http://static.300polityka.pl/media/2016/07/Cm8x0R0OWgAApfVD-640x837.jpg.

www.freedomhouse.org 17



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24,
25.
26.

27.

28.

29.

30.

31

32.
33.

34

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.
44,

Interview in wSieci, not available online; quoted here: “Jarostaw Kaczynski: media osiggnety dno w czasie préby puczu sejmowego,
dezinformacje m.in. w TVN,” Wirtualnemedia.pl, December 27, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaroslaw-kaczynski-me-
dia-osiagnely-dno-w-czasie-proby-puczu-sejmowego-dezinformacje-m-in-w-tvn.

Interview with Polska The Times, quoted here: “Mateusz Morawiecki: wiekszo$¢ mediéw z jednowymiarowym obrazem kraju,
wyhodowane przez system Il RP bronig status quo,” Wirtualnemedia.pl, January 6, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ma-
teusz-morawiecki-wiekszosc-mediow-z-jednowymiarowym-obrazem-kraju-wyhodowane-przez-system-iii-rp-bronia-status-quo.

“Prezes PiS Komentuje w Radiu Maryja dziatania szefow TK | SN: to swego rodzaju rokosz,” Kurier, December 30, 2015, http://kurier.
pap.pl/depesza/159947/Prezes-PiS-komentuje-w-Radiu-Maryja-dzialania-szefow-TK-i-SN-to-swego-rodzaju-rokosz.

"Jarostaw Kaczynski: ‘To ci, ktérzy dzisiaj maszerujg chcag, zeby polskie zycie byto zaktécone.' Sprawdz relacje z czatu z prezesem
PiS!," wPolityce, May 7, 2016, http://wpolityce.pl/polityka/292055-jaroslaw-kaczynski-to-ci-ktorzy-dzisiaj-maszeruja-chca-zeby-pol-
skie-zycie-bylo-zaklocone-sprawdz-relacje-z-czatu-z-prezesem-pis.

“Ministerstwo Kultury chce przepiséw zwiekszajacych pluralizm wtasnosciowy w mediach. ‘Kapitat ma narodowo$¢,” Wirtualne-
media.pl, December 12, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ministerstwo-kultury-chce-przepisow-zwiekszajacych-plural-
izm-wlasnosciowy-w-mediach-kapital-ma-narodowosc.

See infographics here: “Repolonizacja mediow. PiS szykuje przepisy na zagranicznych wydawcow,” WP Money, December 1, 2016,
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/repolonizacja-mediow-nowe-pomysly-pis,85,0,2210389.html.

“Our Media,” Agora, http://www.agora.pl/agora_english/0,115750.html#TRNavSST.

"O Firmie," Polska Press Grupa, January 2015, http://polskapress.pl/pl/o-polskapress/o-firmie.

“Polskapresse Kupuje Media Regionalne. Jest zgoda Uokik,” Wirtualnemedia.pl, October 27, 2013, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/polskapresse-kupuje-media-regionalne-jest-zgoda-uokik.

“Krzysztof Czabanski: Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, powotany 26 listopada 2015 r.,” Ministry of Culture, March
10, 2016, https://web.archive.org/web/20160310170639/http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/ministerstwo/kierownic-
two/krzysztof-czabanski.php.

Quoted here: “Terlecki: jesli media publiczne mysla, ze beda zajmowac Polakow krytyka zmian, to trzeba to przerwaé,” TVN 24, De-
cember 29, 2015, http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/ryszard-terlecki-o-mediach-zmiany-w-mediach-zapowiada-pis,606582.
html.

Full text of the law: “Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji,” Dziennik Ustaw, July 1, 2016, http://
www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/25/1.

“PiS: projekt tzw. ustawy medialnej ucywilizuje sytuacje w mediach; opozycja krytyczna,” Polska Agencja Prasowa, December 30,
2015, http://www.pap.pl/aktualnosci/news,451499,pis-projekt-tzw-ustawy-medialnej-ucywilizuje-sytuacje-w-mediach-opozyc-
ja-krytyczna.html.

. "Szefowie kanatow TVP odchodzg w protescie przeciwko ustawie medialnej PiS,” Dziennik, January 1, 2016, http://wiadomosci.

dziennik.pl/media/artykuly/509497,dymisje-w-tvp-szefowie-kanalow-odchodza-w-protescie-przeciwko-ustawie-medialnej-pis.html.
See list of names (with former job titles) in sidebar: Aktualnoéci, Towarzystwo Dziennikarskie, http://towarzystwodziennikarskie.org.

“Wolna Polska, wolne media.’ Tysigce ludzi na manifestacjach KOD,” TVN 24, January 9, 2016, http://www.tvn24.pl/wiadomos-
ci-z-kraju,3/zmiany-w-mediach-publicznych-manifestacje-kod,609345.html.

. “Poland: We Are Outraged by the Abolition of Safeguards for Pluralism and Independence in Public Service Media,” European

Federation of Journalists, December 30, 2015, http://europeanjournalists.org/blog/2015/12/30/poland-media-organisations-to-op-
pose-abolition-of-safeguards-for-pluralism-and-independence-in-public-service-media/.

“OSCE Media Freedom Representative Urges Poland’s Government to Withdraw Proposed Changes to the Selection of Manage-
ment in Public Service Broadcasters,” Organization for Security and Co-operation in Europe, December 30, 2015, http://www.osce.
org/fom/213391.

“College Orientation Debate on Recent Developments in Poland and the Rule of Law Framework: Questions & Answers,” European
Commission, January 13, 2016, http://europa.eu/rapid/press-release_ MEMO-16-62_en.htm

“Trybunat Konstytucyjny: Mata ustawa medialna jest cze$ciowo niekonstytucyjna,” Dziennik.pl, December 13, 2016, http://wiado-
mosci.dziennik.pl/media/artykuly/537818,trybunal-konstytucyjny-mala-ustawa-medialna-jest-czesciowo-niekonstytucyjna.html.

“Tomasz Zimoch: Za kilkanascie lat Andrzej Rzeplinski bedzie bohaterem narodowym,” Gazeta Prawna, May 13, 2016, http://www.
gazetaprawna.pl/artykuly/943322,tomasz-zimoch-za-kilkanascie-lat-andrzej-rzeplinski-bedzie-bohaterem-narodowym.html.

“Komisja Etyki: Tomasz Zimoch w stowach o stanie wojennym nielojalny wobec Polskiego Radia,” Wirtualnemedia.pl, June 5, 2016,
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/komisja-etyki-tomasz-zimoch-w-slowach-o-stanie-wojennym-nielojalny-wobec-polskiego-ra-
dia.

“Tomasz Zimoch odchodzi z Polskiego Radia, rozwigzat umowe z winy nadawcy,” Wirtualnemedia.pl, June 6, 2016, http://www.wirtu-
alnemedia.pl/artykul/tomasz-zimoch-odchodzi-z-polskiego-radia-rozwiazal-umowe-z-winy-nadawcy.

“Opinion of Council of Europe Experts Mr. Jean-Frangois Furnémont and Dr. Eve Salomon on the Three Draft Acts Regarding Policy

Public Service Media,” Council of Europe, June 6, 2016, https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTM-
Content?documentld=090000168065e9eb.

i

Pomostowa’ ustawa medialna przyjeta. Zaktada utworzenie Rady Mediéw Narodowych,” TVN 24, June 22, 2016, http://www.tvn24.
pl/wiadomosci-z-kraju,3/pomostowa-ustawa-medialna-przyjeta-przez-sejm,655079.html.

“Rada Mediéw Narodowych,” Sejm, http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/page.xsp/rmn_sklad.

“Informacja O DZIAEALNOSCI RADY MEDIOW NARODOWYCH W 2016 R." Sejm, http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/page.xsp/
rmn_komunikaty.

18



Freedom House

45.

46.

47.

48.

49.

50.

51.

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.

61.
62.

63

“Juliusz Braun: informacja o dziatalno$ci Rady Mediéw Narodowych to dokument propagandowy,” Wirtualnemedia.pl, April 7, 2016,
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/juliusz-braun-informacja-o-dzialalnosci-rady-mediow-narodowych-to-dokument-propagand-
owy.

On the "white" protest: “W Obronie Bezbronnych,” Wiadomoéci, October 3, 2016, https://wiadomosci.tvp.pl/27187630/w-obronie-
bezbronnych; “Niemcy nas bijg w Wiadomosciach,” Zaraz Wracam (blog), October 3, 2016, http://szacki.blog.polityka.pl/2016/10/03/
niemcy-nas-bija-w-wiadomosciach/; “Niecna zagrywka ‘Wiadomosci.' Co zrobili?,” FAKT 24, October 4, 2016, http://www.fakt.pl/
wydarzenia/polityka/wiadomosci-tvp-zmanipulowaly-material-o-czarnym-protescie/zptcheg.

“Wiadomosci’ po zmianach stracity widzéw i zaczety przegrywac z ‘Faktami’ (dane tydzien po tygodniu),” Wirtualnemedia.pl, May
2,2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci-po-zmianach-stracily-widzow-i-zaczely-przegrywac-z-faktami-dane-ty-
dzien-po-tygodniu_1.

“Fakty' wyprzedzity ,Wiadomosci” w 2016 roku. ,Teleexpress” na czele dziennikow,” Wirtualnemedia.pl, January 4, 2017, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/fakty-wyprzedzily-wiadomosci-w-2016-roku-teleexpress-na-czele-dziennikow-raport.

"

"TVP1 pokaze dokument ‘Pucz’ o zamieszaniu sejmowym. ‘Kto i od kiedy przygotowywat zamach stanu?,” Wirtualnemedia.pl, Janu-
ary 14,2017, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp1-pokaze-dokument-pucz-o-zamieszaniu-sejmowym-kto-i-od-kiedy-przygot-
owywal-zamach-stanu; video here: Pucz, January 15, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=39bAPEPqgtBc.

“Nowe Centrum Medialne,” Sejm, December 18, 2016, http://www.sejm.gov.pl/media8.nsf/files/EPIA-AGMN5J/%24File/Informacja
na temat zmian w organizacji pracy mediéw w Parlamencie.pdf.

"Prezydent ogtosit reset w sprawie mediow. PiS w catoéci wycofuje sie z proponowanych zmian,” Wprost, December 19, 2016,
https://www.wprost.pl/kraj/10035604/Prezydent-oglosil-reset-w-sprawie-mediow-PiS-w-calosci-wycofuje-sie-z-proponowanych-
zmian.html.

Estimate by SGM Polska, quoted here: "Wptywy ze sprzedazy ,Gazety Wyborcze]" przestaty spadaé, przychody reklamowe w trzy lata
zmalaty o potoweg,” Wirtualnemedia.pl, November 2, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wplywy-ze-sprzedazy-gazety-wy-
borczej-przestaly-spadac-przychody-reklamowe-w-trzy-lata-zmalaly-o-polowe-analiza.

“Ministerstwa i spétki panstwowe mocno zmniejszyty wydatki reklamowe,” TVN 24, August 18, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/ministerstwa-i-spolki-panstwowe-mocno-zmniejszyly-wydatki-reklamowe-w-tvn-i-tvn24.

"Wptywy ze sprzedazy ,Gazety Wyborcze]" przestaty spadaé, przychody reklamowe w trzy lata zmalaty o potowe,” Wirtualnemedia.

pl, November 2, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wplywy-ze-sprzedazy-gazety-wyborczej-przestaly-spadac-przychody-
reklamowe-w-trzy-lata-zmalaly-o-polowe-analiza.

“Konsultacje w sprawie zwigkszenia liczby oséb objetych zwolnieniem grupowym w Agorze S.A.," Agora, December 6, 2016, http://
www.agora.pl/agora/1,111607,21078768,28-2016-konsultacje-w-sprawie-zwiekszenia-liczby-osob-objetych.html.

“Tomasz Lis: 'Newsweek' i ‘Gazeta Wyborcza' sg chowane na stacjach Orlen. Agora z rozwigzang umowa na ekspozycje tytutow,” Wir-
tualnemedia.pl, July 7, 2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-lis-newsweek-i-gazeta-wyborcza-sa-chowane-na-stac-
jach-orlen-agora-z-rozwiazana-umowa-na-ekspozycje-tytulow.

“Ulubione Gazety Klientéw stacji Lotosu,” Trojmiasto, January 9, 2017, http://biznes.trojmiasto.pl/Ulubione-gazety-klientow-stac-
ji-Lotosu-n108873.html.

I "

Gazeta Polska'i ‘W Sieci’ duzo wiecej z reklam, najbardziej w dét ‘Polityka’ i ‘Tygodnik Powszechny,” Wirtualnemedia.pl, August 1,
2016, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-polska-i-w-sieci-duzo-wiecej-z-reklam-najbardziej-w-dol-polityka-i-tygodnik-
powszechny.

“Hungary,” in Freedom of the Press 2016, Freedom House, https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/hungary.

“Orban’'s Media Playbook, Now Coming to Poland,” Politico, January 13, 2016, http://www.politico.eu/article/orban-media-play-
book-coming-to-poland-media-law-human-rights-european-values/.

“DamyRade,” Prawo i Sprawiedliwo$¢, September 26, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=wP8ZBg2FLFY.

“New Tech Helps Poland’s Old Guard,” Politico, October 21, 2015, http://www.politico.eu/article/polands-old-guard-jaroslaw-
kaczynski-law-and-justice-party-poland-election/.

. "About OKO.press,” OKO.press, 2016, https://oko.press/about-oko-press/.

www.freedomhouse.org 19



JUNE 2017: Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland

Notes

20






Q Freedom
House

Freedom House is a nonprofit,
nonpartisan organization that
supports democratic change,
monitors freedom, and advocates
for democracy and human rights.

1850 M Street NW, 11th Floor
Washington, DC 20036

120 Wall Street, 26th Floor
New York, NY 10005

www.freedomhouse.org
facebook.com/FreedomHouseDC
@FreedomHouseDC

202.296.5101 | info@freedomhouse.org




