
Middle East & North Africa - Middle East & North Africa  

Reporters Without Borders presents an overview of the acts of violence against journalists and 
other media freedom violations that have taken place in the pasts few days in Northern Africa and 
the Middle East. The countries concerned are Libya, Algeria, three Gulf states (Bahrain, Saudi 
Arabia and Qatar), Yemen, Iraq (including Iraqi Kurdistan) and Syria. 

LIBYA 

Jean-Marie Lemaire, a French journalist working for the 24-hour TV news station France 24, 
sustained a gunshot wound to the calf on 6 March while covering clashes between rebels and pro-
Gaddafi forces in Ben Jawad (less than 100 km east of Sirte). He is being treated in a hospital in 
Benghazi. 

A France 24 representative told Reporters Without Borders that two shots hit Lemaire’s camera 

Reporters 
Without 
Borders http://www.rsf.org/maghreb-et-moyen-orient-

overview-of-media-freedom-08-03-2011,39693.html

"Go!" 

Overview of media freedom violations of past few days 
8 March 2011  

and a third hit his calf. “The fibula was hit but the wound has been stabilized,” he said. “We are in 
the process of organizing his repatriation.” 

The Gaddafi regime continues to block Internet access in Libya, violating the right to information 
and imposing a news blackout on its alleged atrocities against the civilian population. 

The Internet has been disconnected since the evening of 3 March after suffering a great deal of 
disruption for several weeks (http://www.ecrans.fr/La-Libye-est-deconnectee-du-Net,12172.html). 
The leading Internet Service Provider presumably cooperated because its owner is none other than 
Mohamed Gaddafi, one of Muammar Gaddafi’s sons. 

ALGERIA 

Half an hour before the scheduled start of a demonstration called by the National Coordination for 
Change and Democracy (CNCD) in Oran (430 km west of Algiers) on 5 March, the police arrested 
around 100 people including a dozen journalists, although they showed their press cards. They 
were taken to different police stations and then freed after about half an hour. The journalists 
concerned worked for Soir d’Algérie, Liberté, Le Quotidien d’Oran, El Watan, L’Expression, La 
Tribune and La Voix de l’Oranie. 

The authorities also prevented a march from taking place the same day in Batna (425 km 
southeast of the capital). Several dozen protesters had gathered, shouting slogans demanding 
political change. Around 10 were briefly arrested and police confiscated Rachid Hamatou’s camera. 

These violations of the right of assembly and media freedom occurred regardless of the 
government’s announcement on 24 February that the state of emergency introduced in 1992 was 
being lifted throughout the country except the capital. 



BAHRAIN, SAUDI ARABIA AND QATAR 

In Bahrain, the authorities have been using indirect censorship methods with foreign news media 
in order to keep live coverage of the demonstrations rocking the country since med-February to 
the minimum. 

A France 24 journalist told Reporters Without Borders: 

“We arrived at 1 a.m. on 19 February. We were forced to spend the night at the airport and could 
not get out until the next afternoon. Our transmission equipment was confiscated. This was not 
the case with all the journalists. Some had no problems. We were lucky inasmuch as we were 
given a visa for two weeks. The next ones only got 72-hour visas. That was the case for the 
France 2 crew. 

“On our arrival, we saw a BBC journalist being taken away and his equipment being confiscated. 
Despite the promises made by the authorities, our equipment was never returned to us. As we 
could not do live reports, we sent our reports via the Internet.” 

Fearing the spread of the Tunisian and Egyptian revolutions, the authorities in Saudi Arabia and 
Qatar have blocked more websites. 

In Saudi Arabia, the government agency in charge of communication and information, which is 
also the main Internet Service Provider, has blocked two new websites calling for political reform 
in Saudi Arabia – Dawlaty and Saudi Reform – which were created after the start of the protest 
movements in Tunisia and Egypt. 

The “Revolutionary Nostalgia” Facebook page, which includes calls for reform in Saudi Arabia, has 
also been blocked. 

Dr. Khalid Al-Majid, a law professor at Riyadh’s Imam University, was meanwhile arrested on 23 
February as a result of an article he wrote for the magazine Royaah entitled “And if the Saudis 
said the people want to overthrow the regime?” (read the article in Arabic: 
http://www.royaah2.net/detail.php?id=1022). 

In Qatar, blogger and human rights activist Sultan Khulaifi was arrested on 1 March and was taken 
to an unknown place of detention. Reporters Without Borders has been told he was arrested 
because of what he had written in his blog (http://binkhaleefa.blogspot.com) about human rights 
and democracy in Qatar. 

IRAQ 

The authorities yesterday banned live coverage of the demonstrations being held in Baghdad’s 
Liberation Square. Around 400 people gathered in the centre of Baghdad to protest against the 
lack of public services and demand the resignation the provincial assembly’s president and 
members. 

Two journalists employed by the newspaper Al-Sabah, Ahmed Abdel Hossein and Ali Al-
Sumeri, were arrested as they were returning to the newspaper after the demonstration. They 
were released an hour later after being threatened and insulted. 

These incidents took place although the Journalistic Freedoms Observatory had obtained an 
undertaking from the Baghdad military command on 1 March that the TV stations would be 
allowed to come to demonstrations with their satellite uplink trucks. 

Many journalists were physically attacked by police on 4 March in Basra, 495 km south of 
Baghdad, while covering a demonstration by about 300 people who had gathered outside the 
provincial government’s headquarters in Abdel Karim Qassem Square to protest against cuts in the 



local water and power supply. 

Despite government undertakings to respect the media’s work, several of the journalists were 
injured by the electroshock batons used by anti-riot police to disperse the protesters. 

A local newspaper, Sumariya News, named five journalists who were the victims of physical or 
verbal violence by the police while covering the demonstration: Associated Press photographer 
Nabil Al-Jourani, Al-Alam TV cameraman Mohamed Al-Rased, Al Mustaqbal reporter Muntazer 
Al-Amer, Baghdad News Agency reporter Shehab Ahmed and Haydar Al-Mansouri, the head 
of the local branch of the Union of Journalists. 

Mansouri, who interceded in an attempt to defuse the tension, told Sumariya News that three of 
the journalists were taken to Al-Sadr Hospital: Jourani, who lost consciousness for while, Ahmed, 
who suffered concussion, and Rased, who sustained a head injury. One of Amer’s arms was also 
broken. 

Accusing the anti-riot police of deliberately attacking the journalists, Mansouri said he feared the 
incident would have a very negative impact on media freedom in the province. Questioned by 
Sumariya News, Basra police chief Hassan Ali Mali acknowledged that his men were ordered to 
attack journalists during the demonstration but insisted that it was not “premeditated.” 

Basra’s journalists reacted by announcing their refusal to cover any police activities until those 
responsible for the violence are punished. They called for the creation of a mixed commission of 
enquiry – consisting of members of the army, police, local government and journalists’ 
organizations – and threatened to stage a sit-in if their demands were not met quickly. 

Many journalists were the victims of violence during the “Day of Rage” demonstrations in Baghdad 
and other cities on 25 February (http://en.rsf.org/iraq-action-call-after-black-day-for-01-03-
2011,39646.html). 

IRAQI KURDISTAN 

The premises of radio Dang (Voice) in Kalar, a town 160 km south of Sulaymaniyah, were 
ransacked and badly damaged by soldiers at dawn on 6 March. The station had received threats, 
owner Jaza Muhammad told Reporters Without Borders. 

“But we thought these threats were just designed to silence us, so that we would not refer to the 
situation in the Kurdistan autonomous region and to the demonstrations in Sulaymaniyah and 
Kalar,” Muhammad said. “We never imagined that we could be the victims of so much violence. 
The equipment was either seized or vandalized.” 

Muhammad added: “Our premises are located right next door to the police station and the office 
of the Asayesh [intelligence services], so we never thought of giving the station more protection. 
We had just one security guard, who was kidnapped while the gunmen were demolishing 
everything inside.” 

Created in 2009, Dang was Kalar’s only independent radio station. The owner has filed a complaint 
and the town’s mayor has demanded an investigation. 

The attack on Dang was preceded by a criminal raid on Naliya Radio and Television (NRT), a 
satellite TV station, on 20 February in Sulaymaniyah and an arson attack on the building that 
houses KNN, another TV station, on 17 February in Erbil (see the open letter to Massoud Barzani, 
the president of the Kurdistan Regional Government). 

Shaswar Mama, an NRT reporter in Raniya, received death threats on 6 March. “Someone called 
me on my mobile phone and told me to stop covering the demonstrations or else I would have to 
start being scared of my own shadow,” he told Reporters Without Borders. 



Demonstrators used violence yesterday to prevent Kurdsat TV journalists from filming a protest in 
Sulaymaniyah’s Freedom Square, accusing the station of biased coverage of their demonstrations. 
Kurdsat is operated by the Patriotic Union of Kurdistan (PUK), one of the two parties that control 
the Kurdistan Regional Government. 

YEMEN 

Salah Al-Mansoub, a reporter for the Al-Wahdawi Net website, was attacked by unidentified 
assailants while taking photos of a demonstration in support of President Ali Abdullah Saleh in the 
town of Ad-Dali yesterday. 

Men armed with traditional Jambiya swords attacked Saber Al-Jabri, a reporter for the Saudi TV 
news station Al-Akhbariya Al-Saudiya, and his cameraman, Kamal Al-Samadi, on 6 March in 
Sanaa as they were preparing a news report on the latest developments in Yemen. Passers-by 
came to the aid. 

Adel Omar, a reporter for Al-Wahdawi Net and Marebpress, was injured by a stone thrown by 
government supporters when they invaded Al-Hurriya Square in Ibb, south of the capital, 
yesterday. His video camera was also seized. Reporters Without Borders was told that police were 
present but did not intervene. 

Yemen Online, a news website with reports in English and Arabic, was the target of a cyber-attack 
yesterday in which unidentified hackers managed to change photos and text. Administrators said 
they wanted to move the site to servers abroad for better security. Owner Jamal Al-Awadhi said 
he had received several calls from ruling party members criticising the site’s coverage of the 
current situation in Yemen. 

Mohammed Al-Jaradi, a reporter for the independent newspaper Al-Ahali, was attacked by 
government supporters in Change Square in Sanaa on 4 March. He was insulted and one of his 
hands was broken. 

The house of Nasser Abdullah Aldibibi, the editor of the newspaper Al-Hurra, was ransacked 
and torched on 2 March. Aldibibi had been getting many threats since publishing an issue on 23 
February with the front-page headline: “Go!” 

The authorities have been preventing the circulation of several newspapers in the southern city of 
Aden. Issues of Hadith Al-Madina, Al-Diyar, Al-Masdar and Al-Thaury have been seized despite 
attempts by the Union of Journalists to negotiate with the provincial security department. 

Al-Masdar Online, a very popular website in Yemen, is still inaccessible. Government officials have 
not explained why it cannot be accessed. Yemen’s sole Internet service provider, YemenNet 
Communications, has denied any responsibility. 

SYRIA 

The trial of Kurdish blogger Kamal Hussein Sheikhou, a student at Damascus University’s 
faculty of literature, began yesterday. Sheikhou, 32, was arrested at the border on 23 June 2010 
as he tried to enter Lebanon using his brother’s passport. 

The author of many articles on the All4syria website, Sheikhou is charged with “publishing 
information defaming the nation.” He began a hunger strike on 16 February in protest against 
conditions in Adra prison. Several Syrian human rights groups have reported that his health has 
deteriorated a great deal and that he had to be hospitalized for several days. The court adjourned 
the trial until 14 March. 

Reporters Without Borders is concerned about Sheikhou’s health and calls on the authorities to 
release him immediately on medical and humanitarian grounds. 



The government news agency SANA reported yesterday that President Bashar al-Assad had 
pardoned 200 prisoners held for minor crimes as well as some elderly and ill detainees. The 
amnesty, which does not concern political prisoners, was announced on the eve of the anniversary 
of the start of Baath Party rule in Syria. 

Thirteen imprisoned human rights activists, including the lawyers Haytham Maleh and Anwar 
Bunni, meanwhile announced yesterday that they had begun a hunger strike to demand the end of 
“oppression” in Syria. 

Reporters Without Borders has meanwhile learned of the death Kareem Arbaji, a blogger who 
was arrested by military intelligence in July 2007 for helping to run the online forum Akhawia and 
was sentenced to three years in jail by a state security court in Damascus in September 2009 on a 
charge of “publishing mendacious information liable to weaken the nation’s morale.” 

He was freed in January 2010, after representatives of the Christian church in Syria addressed a 
request to the president’s office for his early release on the grounds that his father was in very 
poor health. The authorities had been harassing him again for some time and he suffered a stroke 
on 5 March while in Lebanon. He was 31. 

JORDAN 

Around 600 journalists demonstrated in Amman yesterday to demand “independent and free” 
news media and to express their opposition to any form of government censorship. “Direct and 
indirect government intervention in the press have killed journalists’ dreams of having free media 
to report the truth," the demonstrators said in a statement, AFP reported. 


