


investigation by Benjamin Ismaïl 



“ A wind of freedom is blowing through the Burmese media. ”  You can see that just 
by looking at the Burmese weeklies displayed on the wooden table serving as a 
newsstand on a Rangoon street corner. Nobel peace laureate Aung San Suu Kyi’s face 
is on the front page of many news weeklies, often full-page. Covers like this would 
have been impossible to find just a year ago.

The international community is witnessing an unprecedented democratic transition in 
Burma after half a century of often very harsh military dictatorship, during which the 
army turned its guns on the people on more than one occasion and crushed  
a “ Saffron Revolution ” by Buddhist monks in 2007. 

Under pressure from the international community and from opposition groups 
backed by the population, the military government was forced to pursue the reforms 
announced in its “ roadmap to democracy ” in 2003 and to hold general elections  
in 2010 that concluded with the installation of a civilian government.

Renamed Myanmar by the military, Burma is now being led down the road  
to democracy by Thein Sein, a former general who has been president since February 
2011. The destination is still distant, but the road already covered is remarkable.  
Aung San Suu Kyi’s visits to Europe and the United States have been striking  
evidence of that.

For 25 years, Reporters Without Borders was banned from visiting Burma.  
All freely-reported news and information were forbidden and the country’s leading 
journalists were detained in its 43 jails. For years, the military regime would suspend 
publications for such trivial reasons as a St. Valentine’s Day advertisement or  
a reference to Thailand by the ancient name of Yodaya. 

The repression spared no one involved in news production, not even printers,  
some of whom were sentenced to seven years in prison for printing poems with 
democratic messages. The arbitrary convictions and sentences continued until 2011, 
even after the first political reforms had begun. In October 2011, amnesty was 
decreed for dozens of political prisoners including the blogger and comedian Zarganar, 
Myanmar Nation editor Sein Win Maung and three Democratic Voice of Burma 
reporters.

After being removed from the blacklist at the end of August 2012, at the same time 
as Aung San Suu Kyi’s children and former US secretary of state Madeleine Albright, 
Reporters Without Borders was finally able to visit Burma for the first time and meet 
all the generations of journalists it had supported from a distance, including the well-
known Win Tin, who spent 19 years in prison, and those who had been on Democratic 
Voice of Burma’s list of imprisoned “ VJs ” (video-journalists).

Reporters Without Borders was able to see the initial results of the measures designed 
to loosen the government’s grip on the media. But the way forward for the media is far 
from clear at this early stage of the government’s reforms. How do the media envisage 
the political and legal process leading to liberalization? Are journalists managing  
to convey their concerns, questions and, above all, their wishes to those in charge  
of these reforms ? What are the main challenges for the media in this new political  
and economic configuration ?

This report examines the state of the changes carried out by the government  
and offers detailed recommendations designed to improve respect for freedom  
of information in Burma and ensure that the improvements are lasting.

 3  	   

 INTRODUCTIONI

 
Win Tin is the 

former editor of 
the newspaper 

Hanthawati and 
political mentor of 

Nobel peace laureate 
Aung San Suu Kyi.

cover : © Enigma Images / James MacKay





Burma
Area 

676,578 sq km
Population

54 million (July 2011) 
Language

Burmese
President 
Thein Sein 

since March 2011

Bangladesh

Bhutan

Burma

Cambodia

China

India
Laos

Malaysia

Nepal

Sri Lanka

Thailand

Vietnam

Nam Co

Hu
Chao

Rangoun

Mandalay

État 
de Kachin

Sittwe

Chiang Mai

NAYPYIDAW

d

a

b

E
c

Burma’s capital since 2005, 
Naypyidaw is the seat of the 
government and parliament, 
which has to approve the new 
media law.

Burma has more than 300 
newspapers, of which about 
100 are based in Rangoon 
and the surrounding region.
The absence of reliable 
information about the ethnic 
violence in the western state 
of Arakan is a challenge for 
the Burmese media.

a

b

 focusiI

d

e

c A civil war continues in the 
remote northern state of 
Kachin. The few journalists 
who manage to visit it usually 
enter across its land border 
with China.

Although they have opened 
bureaux in Rangoon, most of 
the « exile media » still have 
offices in the Thai city of 
Chiang Mai.

By the end of 2012, neither 
Rangoon’s notorious Insein 
prison nor any of the country’s 
43 other prisons was still 
holding any journalists or 
bloggers.

presse freedom

January 2003
journalists imprisoned 15
netizens imprisoned 3

January 2010
journalists imprisoned 12
netizens imprisoned 3

September 2011
journalists imprisoned 17
netizens imprisoned 3

169e out of 179  
countries in the 2011/2012 
Reporters Without Borders 
press freedom index.

©
 af


p

 p
hoto




 /
 S

oe
 T

ha
n 

W
in

 5  	   





 7   	     

©
 a

fp
 p

h
o

to
 /

 S
oe

 T
ha

n 
W

in

1. Burmese media spring

Reshaping the media landscape

Associations respond to new challenges and threats to media freedom

2. Legislative reform:  
ending institutionalized repression

Prosecutions encouraging self-censorship

Stubborn repressive laws 

New legislation to protect journalists

3. A new media market

Licences, distribution, competition  
and other new challenges

New forms of journalism and challenge of sustainability

Agreement on need for professionalization

Recommendations

Recent activities by Reporters Without Borders  
and the Burma Media Association

 SummaryI

8

9

11

14

16

18

20

24

25

28

29

32

34



The first publications to be exempted from monitoring by the government 
censorship bureau – known as the Press Scrutiny and Registration 
Division (PSRD) – were the business and literary weeklies, which lost no 
time in stepping up their activities. The rest of the print media followed 
suit at the end of the summer of 2012, when they too were exempted 
from prior censorship. 

Most of the bigger privately-owned media companies are already 
preparing to launch dailies or even TV stations as soon as the 
government gives the green light. Mizzima News is “ back ” from exile 
and has launched a business weekly and a general news weekly, joining 
the hundred or so periodicals based in Rangoon. The editors of the 
leading weeklies are already thinking about the next stages in their 
development.

Rangoon-based journalists are already free to talk and work without 
feeling threatened or watched. “ I don’t spend my nights worrying 
whether the authorities will come and arrest me or take my husband, ” 
Reporters Without Borders was told by Aye Aye Win, who has been 
the Associated Press’ correspondent for more than 20 years. RWB’s 
correspondent, Pho La Min, said Burmese journalists are now able  
to meet and talk in public with representatives of international 
organizations and media without fearing for their safety.

Journalists are receiving more and more foreign visitors in their 
newsrooms, the headquarters of their associations or their homes, and 
are ready to criticize the government and voice scepticism about certain 
aspects of its reform and even its real intentions. “ We don’t forget 
what they did to us, ” Aye Aye Win said, referring to the former military 
government, many of whose members are now in President Thein 

 Burmese media  
 spring 

The government’s first political reform measures were like  

a breath of fresh air for Burma’s privately-owned weeklies.  

Confident that they could be a lot more outspoken, they tried  

to publish articles critical of the authorities but quickly  

discovered that the government’s red lines had not retreated  

as much as they had imagined.



 9  	   

Sein’s civilian government. The government is not yet trusted but most 
journalists are confident that they have more freedom of speech and  
are determined to use it to express all their concerns and demands.

The relaxation in government control of the media has been 
accompanied by an increase in Internet activity by both the media  
and the public. Public Internet access points, which had already become 
numerous in recent years, no longer seem to be controlled by the 
authorities. Asked about this, Internet café owners said they were not 
getting police visits and no longer needed to keep logs of the computers 
used by clients. Draconian regulations such as a ban on external flash 
drives are still officially in place but no longer enforced and more  
and more people are freely surfing the Internet in public places.

Reshaping the media landscape
Freed from the government’s iron grip, Burma’s journalists are thinking 
about the directions in which to take their media, the new possibilities 
that are unfolding and the ways to realize them. Some media such as 
the Myanmar Independent are planning to publish reports in English, 
especially online, in order to reach an international public, above all  
in nearby Asian countries that are following developments in Burma 
closely. But they will need to professionalize and provide technical 
training to employees with no experience with daily news reporting  
and little experience of photo and video-journalism, until now mainly 
limited to photos and videos posted online.

A total of 17 video-journalists employed by the exile Democratic Voice 
of Burma were arrested from 2007 to 2010. Some, like Hla Hla Win, 
who was 29 in 2009, were given sentences of up to 20 years in prison. 
Although they are only now just out of jail, DVB ’s video-journalists  
are already seeking ways to become more professional and provide  
the public with better reporting. 

The sense of duty, which never left them while they were in prison,  
is now being expressed in a desire to be better trained. In their view,  
their release is a new beginning, and everything still remains to be done.

The latest example was a two-day conference on public service 
broadcasting that was organized jointly by Democratic Voice of Burma 
and the information ministry in Rangoon on September 24 and 25.  
It highlighted the new links between this reforming government and  
the media, and the media’s desire to define their own role in the process  
of democratization. Above all it showed that the media are determined  
to get control of the future of freedom of information in Burma.

With an opening address by the new information minister, Aung Kyi,  
and with many government officials, local and foreign journalists,  
and international NGO representatives taking part, the conference 
tackled both the concrete and technical aspects of such issues  
as the independence of the media regulatory authorities, the need  
to take account of the effect of the government’s economic reforms, 
the role of women and ethnic minorities, over-employment in the state 
media, and the need for cooperation and transparency in the media law 
reform process. It highlighted the colossal task awaiting the government 





 11   	     

and Burmese media and also the encouraging speed and vision  
with which all players are addressing the future.

Associations respond to new 
challenges and threats to media 
freedom
Aware of the importance of bringing all their weight to bear  
on government decisions, Burma’s journalists have not wasted time.  
As soon as the government first announced reforms, they began forming 
associations that the authorities would have no choice but to consult. 
They thereby hope to be able to participate actively in building a new 
legislative, economic and political environment for the media.

Several journalists’ and publishers’ associations were created  
in May 2012 after the Myanmar Writers and Journalists Associations 
( MWJA ), which was set up under the military government’s control 
in 1993, had been disbanded. There are now three main journalists’ 
organizations – the Myanmar Journalists Association ( MJA ) with more 
that 650 members, the Myanmar Journalists Union ( MJU ) with around 
300 members and the Myanmar Journalists Network ( MJN ).  
Even if differences in their political views can be detected, each  
is trying to serve media freedom in its own way rather than compete  
with the others.

MJA president Maung Wuntha and vice-president Thiha Saw are very 
involved in drafting a media law while MJU members Zaw Thet Htwe, 
Aye Aye Win and Min Zaw, correspondent of the Japanese newspaper 
Tokyo Shimbun, seem to be concentrating on promoting media freedom 
and training. Training in radio journalism was given to 20 journalists in 
Rangoon and Mandalay in August.

The MJN, which consists mainly of young journalists, was largely 
responsible for the August 4 demonstration to demand the lifting  
of the suspension imposed on two weeklies, The Voice and The Envoy, 
after they published articles without the PSRD’s approval. The MJN’s 
journalists received help from the comedian Zarganar, who provided 
them with an office from which to organize the protest march.

A Myanmar journalist wears 
a T-shirt reading “ Stop killing 
press ” as he waits outside a 
court for a ruling on a defamation 
case against The Voice Weekly 
in Rangoon on August 23, 2012.  

© afp photo / Soe Than Win





 13   	     

A few days before the protest, all three groups jointly created a Press 
Freedom Committee, which issued a statement condemning the PSRD’s 
decision to suspend the two weeklies. If the committee becomes  
a permanent entity, it will be Burma’s first press freedom organization. 

These associations are organizing training for their less experienced 
members and are beginning to dedicate a major part of their time  
to holding workshops and conferences to discuss possible strategies  
for media that want to adapt as soon as possible to the economic and 
social changes, which they are closely following and trying to anticipate.

Reporters Without Borders was able to attend several of these 
conferences, where the chief concern was how to build an ethical and 
diversified press and provide freely reported news and information to 
the entire population. While it is still too soon to gauge the government’s 
good faith, for which a key test will be its willingness to stop controlling 
the state-owned media, most of the privately-owned media have already 
demonstrated their desire to serve the public interest.

Myanmar newspaper 
deliveryman U Khin Zaw 
Myint, 63, looks at his 
newspapers in Rangoon.

© afp photo / Soe Than Win



The government’s first concession to media freedom was its June 2011 
decision to exempt about 180 “ non-political ” newspapers ( about 
60 per cent of the print media ) from the obligation to submit their articles 
to the censorship bureau before publication. It was followed in July  
by permission to print photos of Aung San Suu Kyi, the National League 
for Democracy’s founder and general secretary, on the front page.  
Until then publication of her photo has been limited to inside pages  
and a maximum size of about 7 by 12 cm. 

The lifting of prior censorship was extended to business and legal 
publications in December 2011 and to educational and literary 
publications in March and May 2012, respectively. Finally, on August 20, 
the government announced the end of prior censorship for all of Burma’s 
weeklies, ending a 48-year-old practice.

In practical terms, the change is significant. The constant to-ing and 
fro-ing between the weeklies and the Press Scrutiny and Registration 
division ( PSRD ), referred to simply as the “ bureau, ” has ended.  
“ We used to send our articles to the bureau on Thursday, we would get 
them back on Saturday, and we would make the required changes  
the same day, ” 7 Day News Journal editor Nyein Nyein Naing said. 
“ On Monday we sent the changed version with last minute additions, 
and they sent it back in the evening. It finally appeared on the following 
Wednesday. All this is no longer necessary and we win a lot of valuable 
time. ” 

Although weeklies no longer have to submit their articles to the 
PSRD before publication, most journalists say this has not meant a 
radical change in their activities. Some claim they have not seen any 
radical evolution in the content of the weeklies since the lifting of prior 

 Legislative  
 reform    

The main task being tackled by the government, as regards the 

media, is overhauling the legislation governing the print and 

broadcast media. A series of measures since the summer of 2011 

led to the lifting of prior censorship in August 2012. Despite its 

ambivalent behaviour, the government has at the same time begun 

to draft a new media law.

 
Aung San Suu Kyi,  

the National League for 
Democracy’s founder 

and general secretary, 
September 22th 2012. ©

 af


p
 p

hoto



 /

 S
ta

n 
H

on
da



 15   	     

 Legislative  
 reform    



censorship. Myanmar Independent editor Ma Thida said some reporters 
pay more attention now to what they write than during “ the era, ” a term 
often used in interviews to refer to the period when prior censorship was 
in force, suggesting that, although recent, journalists regard it as a thing 
of the past.

“ Before, we could write what 
we wanted and we waited 
to see if it would obtain the 
PSRD’s approval but now we 
must go to press knowing 
that if we cross the line, we 
will pay the consequences, ” 
Ma Thida added.

Many journalists think that 
the abolition of censorship 
will not be complete until all 
the repressive laws affecting 
media workers are repealed and 
replaced by a media law that 
guarantees the protection of 
reporters and editors regardless 
of the medium in which they 
work.

Prosecutions 
encouraging 
self-
censorship
Since the abolition of prior 
censorship, journalists have 
being paying much more 
attention to the content 
they publish or have been 
censoring themselves for 
fear of government reprisals. 
The editors of non-political 
publications, the first to benefit 
from the lifting of censorship, 
were the first to note this and it 
has been repeatedly confirmed 
since the start of the year.

At least four lawsuits were 
brought against privately-
owned weeklies from January 
to August 2012, mostly by 
government officials. Modern 
Weekly and one of its reporters, 
Thet Su Aung, were sued by a 

Using  
“ 16 guidelines ”  
to maintain control

On 20 August 2012, coinciding 
with the lifting of prior censorship 
for all the print media including 
political publications, the PSRD’s 
Registration and Verification 
Division circulated a list of 16 
guidelines to the privately-owned 
media. PSRD director Myo 
Myint Maung told Reporters 
Without Borders they were “ just 
suggestions to the media, ” a 
sort of “ code of conduct. ” But 
journalists saw them as a partially 
successful attempt to persuade 
them to censor themselves and 
refrain from writing certain kinds 
of stories.

By replacing a reminder of the 
legislation in effect with a list of 
“ suggestions ” with no legal force, 
the government clearly thought it 
had found a more subtile way of 
maintaining the pressure on the 
media. It is likely that, at this stage 
of the reform process, a complete 
reminder of all the repressive 
laws adopted by the military since 
1962 and still in effect would 
have sparked an outcry from the 
country’s journalists.

Here are the 16 guidelines that 
were sent to the privately-owned 
media :

 Using “ 16 guidelines ” 

© RSF

See Page 18  



 Using “ 16 guidelines ” 

• Do not publish alcohol or 
tobacco advertisements.
• Do not write articles or show 
photos about crimes committed by 
minors. 
• Do not show or publish photos or 
articles that could scare the public.
• Do not employ Buddhist usages 
and words from the literature of 
other religions.

General 
• In any article critical of 
government or private-sector 
procedures, give the exact time, 
place, name and organization. 
Have reliable sources of 
information and proof.
• The appropriate Burmese 
translation should be applied in 
expressing the headline and the 
titles of the books rather than 
using their English names.

Political 
• Do not use the three cardinal 
rules on the duties of citizens in 
an inappropriate way.
• Do not write about or comment 
on the government and its policies 
in a negative way.  
• Do not write article that could 
harm Myanmar’s international 
relations.
• Do not write about corruption, 
illegal drug production and 
trafficking, human traffic, forced 
labour or child soldiers without 
reliable sources of information.
• Do not write articles supporting 
individuals or organizations that 
act against the state.

Economic
• Do not write insulting articles 
about the government’s economic 
policies.
• Do not publish articles with 
economic data or photos 
concerning the economy without 
reliable sources of information.

Social 
• Do not show parts of the 
human body that are contrary to 
Myanmar’s culture or clothing style 
or show an obscene posture. 
• Do not promote gambling or 
predict results.
• Do not write about ghosts, 
vampires or treasure hunts and do 
not write other kinds of mystery 
stories. Do not disseminate 
irrational ideas that could create 
confusion in children.

 17   	     



construction ministry engineer in January over a November 2011 article 
about the poor condition of a road in the Mandalay area. A March 2012 
article in The Voice about alleged corruption within the government 
elicited a libel suit from the ministry of mines on 20 September 2012,  
a month after the end of censorship. 

“ The real political revolution would be to disband the censorship bureau, 
as the government said it would several times this year, ” Irrawaddy 
editor Kyaw Zwa Moe said. “ Keeping the PSRD shows how hard  
it is for the government to abandon what it regards as a deterrent for 
the media. ” Ma Thida added : “ The end of prior censorship has not 
brought the expected change to our day-to-day activities. The Myanmar 
Independent publishes a cartoon every week, and that was already the 
case before the lifting of the prohibition. ” 

The censorship bureau still has certain prerogatives such as summoning 
journalists to its headquarters and making them sign statements.  
It serves as a warning. The bureau has threatened several newspapers 
with suspension since the start of the year. The National League for 
Democracy weekly D-Wave, for example, was reprimanded in the run-up 
to the 1 April partial elections because of a cartoon that was regarded 
as overly critical of the government.

The bureau’s intention is clearly to deter media from publishing 
contentious articles even if some weeklies such as the Myanmar 
Independent are now in the habit of sending a “ representative ” not 
directly linked to the newspaper to receive the scolding. Ma Thida 
criticized the government’s methods in a satirical editorial headlined  
“ We will send you apologies signed in advance. ”

As Open News editor Thiha Saw, a member of the Press Council 
( see Box on Page 26 ) said : “ The end of prior censorship does not 
mean the end of surveillance. I went to the PSRD after the abolition 
of prior censorship and I saw that newspapers, which continue to be 
systematically sent to the bureau, were still being marked in red ink. ” 
Officially, newspapers are still sent to the bureau just for archiving 
purposes.

Stubborn repressive laws
Although it no longer screens content before publication, the PSRD  
still has an effective mechanism for pressuring the print media.  
As it registers newspapers and controls publication licences, it can 
suspend a newspaper whenever it likes for publishing “ forbidden ” 
content. Just two weeks before censorship was lifted, two weeklies, 
The Envoy and The Voice, were suspended indefinitely for “ violating 
2011 Order No. 44 ” and for “ contravening PSRD regulations, ” namely, 
publishing articles that had not received prior approval.

The government has also brought prosecutions against editors and 
reporters in recent months as if it wanted to reaffirm its authority and 
make it clear that there are still red lines that cannot be crossed.  



 19   	     

All the laws restricting freedom of expression 
and information are still in place and seem 
to constitute the main obstacle to an 
improvement in media freedom in Burma. 
It was under these laws that journalists, 
bloggers and dissidents were jailed for years.

One of the leading pieces of legislation 
used to arrest and convict news providers 
is the Electronic Transaction Law. Adopted 
in 2004, it makes using the Internet and 
digital technology to carry out or support 
anti-government activities, including “ distributing any information relating 
to secrets of the security of the state, ” punishable by 7 to 15 years in 
prison. Its deliberately vague wording means that it is “ the simplest to use 
against journalists and bloggers, ” Aye Aye Win said.

It was under this law that Zaw Thet Htwe, former editor of the sports 
magazine First Eleven Journal, was sentenced to 19 years in prison  
in 2008 while covering the destruction caused by Cyclone Nargis and 
the subsequent relief operations. “ It’s a catch-all law, ” said Aye Aye Win. 
“ Many journalists and activists of the 88 generation were snared by this 
law in 2007 and 2008, ” she said. “ Some got the maximum sentence on 
four different counts – a combined jail term of 60 years. My husband was 
serving a 19-year jail sentence until freed in January 2012 in the second 
amnesty wave. ”

The 1962 Printers and Publishers Registration Law is the other law that 
journalists criticize most. It obliges every printer and publisher to register 
and submit copies of books, magazines and newspapers to a Central 
Registration Board before publication. Since 1989, when the penalties 
were increased, any contravention has been punishable by up to seven 
years in prison. Despite the abolition of censorship, the law is still in force 
and its regulation on registering new publications and renewing licences 
continue to be applied.

The 1950 Emergency Provisions Act is one of the many other abusive 
laws that journalists criticize. Under article 5-( j ), any published content 
“ liable to “ affect the morality or conduct of the public or a group of people 
in a way that would undermine the security of the Union or the restoration 
of law and order ” is punishable by five years in prison. It could be used 
to find fault with almost any content and it has been used to jail many 
journalists, including Aye Aye Win’s father, “ Guardian ” Sein Win.

Journalists want other legal provisions repealed, including article  
505-( b ) of the criminal code and article 354 of the 2008 constitution, 
which says that freedom of expression and the right to publish one’s 
beliefs and opinions are guaranteed as long as they are “ not contrary  
to the country’s laws, security, law and order and public decency. ” 

The promise of a thorough reform process has not so far been reflected 
in parliament, which continues to reject proposals for repealing repressive 
media laws. On August 30, for example, parliament voted down a proposal 
by New National Democracy Party parliamentarian Thein Nyunt, a former 

« The real political 
revolution would 
be to disband 
the censorship 
bureau »



journalist and lawyer by training, for the repeal of the 1950 Emergency 
Provisions Act. 

“ By insisting on national security needs, the government is trying to 
keep certain laws that are to its advantage, ” Aye Aye Win said. “ We 
will have to wait until 2013, when the parliamentarians will address the 
issue again. Journalists will contact them to insist on the need to repeal 
repressive laws. ”

Nonetheless, the reform process is not paralyzed. As the famous writer, 
Soe Thein ( Maung Wuntha ), editor of People’s Age, president of the 
Myanmar Journalists Association and head of the Centre for Myanmar 
Media Development Journalism School, said, media legislation reform 
is a two-tier process. As well as repeal of the military dictatorhip’s laws, 
there is also a need to draft new laws to protect journalists.

New legislation to protect 
journalists
The government began drafting a print media bill, usually referred to  
as the “ media law ” ( see Box on Page 16 ), at the start of 2012.  
In February, then PSRD deputy director Tint We announced that the 
justice ministry was examining a draft and that the law would be adopted 
by the end of the year. No fewer than five drafts were reportedly 
produced from May to August without any media being able to see them. 

 
This sports magazine’s 
cover headline used 
colour to allude 
subliminally to 
Aung San Suu Kyi’s 
release in 2010.

©
 R

S
F



 21   	     

The government finally revised its timetable after repeated objections 
from journalists. The new Press Council is now in charge of the drafting, 
which is expected to take several more months, probably delaying 
adoption until the end of 2013.

Despite the delay, everything indicates that it will be adopted before 
all of the military government’s old laws are repealed. The coexistence 
of two contradictory laws could be problematic even if the media 
community has so far hardly referred to the possibility. Asked about it, 
Aye Aye Win said “ it could be very handy for the government to be able 
to use the new law that respects the media in order to look good in the 
international community’s eyes while continuing to use the surviving 
repressive laws to hound journalists. ”



The reform process that 
developed during 2012 has been 
complemented by the “return” 
of Democratic Voice of Burma, 
Irrawaddy, Mizzima News and 
other “ exile media. ” Formerly 
branded as “ enemies of the 
state, ” they continue to play 
a key role by providing freely-
reported news and information 
in Burma and by providing the 
international community with a 
unique insight into the country. 
Since receiving permission, they 
have opened bureaux in Rangoon 
and overhauled their networks of 
employees and contributors. 

They face specific difficulties. 
Firstly, they must establish a 
place for themselves in a very 
competitive media environment 
while, although the population 
recognizes their legitimacy, some 
hard-line officials look askance at 
their return. Secondly, they must 
effect the challenging transition 
from non-profit organization to 
“ commercial ” news outlet while 
ensuring that the concept of 
public service continues to be  
at the centre of their activities.

Mizzima News, which was 
founded in India in 1998, became 
the first to “ return ” in February. 
“ The initial period was very 
delicate, ” said Sein Win, the head  
of news and production in 
Rangoon. “ When I first returned, 

 Exile media “ return ” to Burma 



© afp photos / Soe Than Win

©
 af


p

 p
hoto




 /
 S

oe
 T

ha
n 

W
in

my movements were monitored. 
This no longer seems to be the 
case. ” After launching M-Zine, a 
business weekly, in May, Mizzima 
News brought out the first issue 
of a newsweekly called Mizzima 
on 25 September. Printed and 
distributed in Rangoon, it had  
a print-run of 7 000 copies.  
“ We decided to publish on Tuesday 
because none of the big weeklies 
is published that day, ” he said. 

As the employees it had in Chiang 
Mai have not been able to move 
to Rangoon, Mizzima News is 
employing local journalists, some 
of whom previously worked for 
the state media. “ We are having 
to adapt to each other, ” Sein Win 
said. “ For the time being, it is 
hard for our staff to cover stories 
involving the military or sensitive 
stories such as the crisis in Arakan. 
What’s more, as we are changing 
our financing model, we have to 
dedicate a bigger percentage of 
coverage, about 30 percent, to soft 
subjects such as leisure, literature 
and cuisine. ”

Democratic Voice of Burma does 
not have the same local recruiting 
problems but it is facing major 
financial challenges stemming 
above all from the fact that it 
is a radio and TV broadcaster. 
It has had offices in the centre 
of Rangoon since August while 
keeping its headquarters in the 

 
Myanmar journalists 

wearing caps reading 
“ Press Freedom ” 

carry out an interview 
outside a court as 

they wait for a ruling 
on a defamation case 

against The Voice 
Weekly in Rangoon 

on August 23, 2012.  

Thai city of Chiang Mai. It also 
still has a bureau in Oslo but no 
longer has the same financial 
support as in the past. DVB’s 
video-journalists, most of whom 
were released in the January 
2012 amnesty, continue to play 
a central role and some are 
already getting instruction in 
video reporting techniques from 
external trainers.

“ In the past, their leading 
concern was to keep a low 
profile while filming their 
reports, ” DVB planning editor 
Than Win Htut explained.  
“ All they had to do was obtain 
video footage and send it to 
DVB without getting arrested. 
The method of working has 
changed radically. They must 
handle previously ignored 
aspects such as the story angle, 
the actual shooting and the 
video editing. The cameras they 
use are not the ones they had 
before we opened here.  
Our goal is to get them up  
to video journalism standards. ”

Although Irrawaddy Magazine 
has had a presence in Burma 
since March, it was not able  
to open a bureau in Rangoon 
until the end of September.  
It employs around 20 journalists, 
including Kyaw Zwa Moe, 
the editor of the magazine’s 
English-language version. 

“ We have recently obtained 
the information ministry’s 
permission to publish a 
weekly but we had to print in 
Thailand and then import the 
newspaper, ” he said.

Like the Burmese 
correspondents of foreign 
media, journalists back from 
exile are among the few 
journalists not to have been 
directly exposed to the military 
government’s censorship in 
recent years. Although they 
do not lack tact and diplomacy 
in their relations with the 
authorities, some Burmese 
journalists regard them as less 
inclined to compromise on 
media freedom. Their return  
is a “ significant indicator ”  
in an evaluation of the media 
reforms and freedom  
of information, one of these 
journalists said.

 23   	     



“ There are more than 300 newspapers in Burma, of which around 100 
are based in and around Rangoon and only about 30 cover the news, ” 
Ma Thida said, describing the Burmese media landscape. Burma’s 
privately-owned media reflect the country’s political, economic, ethnic 
and religious diversity. Once united in adversity, the media have revealed 
more of their various political inclinations since the installation of  
Thein Sein’s civilian government. 

It is not unusual for media to attack each other indirectly in editorials 
supporting or criticising the government or its policies. While the 
journalists’ associations create a form of unity, controversial subjects 
such as the crisis in the western state of Arakan ( see Box on Page 30  ) 
threaten to divide the media and benefit conservative government circles 
that try to use such divisions to reaffirm their control.

Win Tin, a former editor of the newspaper Hanthawati and political 
mentor of Nobel peace laureate Aung San Suu Kyi, said attention  
must be paid to the media’s owners and the key role they play,  
and that evaluation of the media environment alone would  
not shed light on all the challenges and obstacles to freedom  
of information in Burma. 

Called “ Saya ” ( The Sage ) by colleagues, Win Tin spent years shifting 
between a cell in Insein prison and a Rangoon hospital room reserved 
for detainees after being arrested in July 1989 and getting a 20-year 
sentence on charges of subversion and anti-government propaganda. 
He was denied the right to a pen and paper, to listen to the radio and 
to read newspapers, and his only visits were from army officers who 
repeatedly offered to free him in exchange for his signature to a written 
undertaking to abandon his political activities. Unlike some media 
owners, Win Tin always refused to enter into any deal with the military.

 A new media  
 marketi

The media have to adapt to many new political, economic  

and social circumstances and to the instability inherent  

in the current transition. The exile media that have moved  

back to Burma have to satisfy the demands of economic 

profitability and must quickly find new funding models  

in order to guarantee their survival. 



 25   	     

 A new media  
 marketi

To fully appreciate the situation of the media and the 
challenges they face “ a distinction must be made 
between private ownership and editorial independence, ” 
Win Tin said. “ Only 25 percent of the newspapers are 
independent, that is to say, entirely financed by the 
private sector. The other 75 percent are linked  
to military leaders. ” 

For both state-owned media that are directly  
run by former military government officials and  
for media owned by their “ cronies, ” media liberalization 
and the gradual introduction of the rule of law could 
mark the end of the special privileges and advantages 
they have enjoyed until now.  
Most journalists agree that the military’s cronies will 
have to distance themselves from the government in order to guarantee 
the complete independence of the media they own, improve newsroom 
ethical standards and establish some credibility in the public’s eyes.

Licences, distribution, competition 
and other new challenges

When asked about their newspaper’s prospects, some journalists point 
to the problems posed by the connections between the former military 
government and certain media companies that favour the latter’s market 
dominance. Their constant concern is to ensure that their media survives 
and is able to compete with the big media groups that are financially  
and politically better equipped for the current transition. The danger  
that changes to the economic rules could lead to indirect government 
control of media activity reinforces their concerns.

Venus News editor Myo Myint Htike said: “ They are soon going  
to issue licences for privately-owned daily newspapers, which will pose  
a major challenge for all the small-scale print media. We cannot compare 
ourselves to weeklies such as 7 Day News and Weekly Eleven because 
we do not have the capital to operate a daily. ” Thiha Saw added: “ Only 
big media companies such as the Myanmar Times and Eleven Media 
have printing presses. If the government says a licence is needed  
to import newsprint, it will have key lever over the print media. ”

Circulation differences are enormous. The print-runs of the weeklies 
range from 7,000 for the Myanmar Independent to nearly 200,000 
for 7 Day News. Distribution is a major problem for the Myanmar 
Independent. It has great difficulty controlling the distribution process 
and finds it very hard to recover unsold copies once they are in the 
distributors’ hands.

“ The first draft of the media law referred to the introduction of licences 
for newspaper distributors, a possible means of government pressure 
that the Press Council’s journalists are not ready to accept, ”  
Thiha Saw said. The Irrawaddy, an exile publication that has only 

« Only  
25 percent of 
the newspapers 
are independent »

See Page 28  



chaotic drafting  
and still unclear 
powers

The creation of the Press Council, 
originally slated for June 2012 
and finally realized in September 
after several abortive attempts, 
was a source of repeated tension 
between journalists and the 
government as regards the power 
it gave the media and civil society 
to determine the drafting of the 
future media law.

A presidential order in May 
announced that the Press 
Council would be created the 
following month and asked 
various journalists’ associations 
( see “ The new media market ” on 
Page 24 ) such as the Myanmar 
Journalists Association, the 
Myanmar Journalists Union and 
the Myanmar Journalists Network  
to name five representatives, 
allowing the government to name 
15 non-journalists as its other 
members.

The presidential order added that 
the Press Council would be under 
the PSRD’s control and its purpose 
would be to ensure that the media 

 Press CouncilI



it is to be replaced by an elected 
council after one year. Journalists 
rejected government financing  
in a bid to guarantee its 
independence.

Maung Wuntha has been 
appointed as the council’s  
vice-president and the poet  
Zaw Thet Htwe is a member  
of its central executive. Rewriting 
the draft media law and drafting 
a code of conduct for journalists 
are among its new responsibilities. 
The council creating four 
committees on September 27 
– a finance committee, an ethics 
and law committee, a committee 
for handling complaints, and an 
information and communication 
committee.

did not threaten the interests of 
the people, the state and Burma’s 
sovereignty. Journalists were 
outraged, and the next day the 
journalists’ associations announced 
that they would not take part in 
such a council. “ The end of prior 
censorship was inevitable, but the 
government panicked and tried 
to turn the Press Council into a 
replacement for the PSRD, ”  
Aye Aye Win said.

The government reacted quickly 
to this rebuff, inviting the various 
associations of journalists, 
publishers and writers to draft the 
new Press Council’s regulations. 
But the government did not change 
the council’s makeup, retained its 
control of drafting the new media 
law, and announced the formation 
of a 20-member council on  
August 9 without even consulting 
the journalists’ groups. As a result, 
it was again rebuffed.

A new Press Council with 30 
members, of whom only 10 were 
appointed by the government, was 
finally formed on September 17 
and was accepted by all of Burma’s 
journalists. Headed by former 
supreme court judge Khin Maung 
Aye and with writers and university 
academics among its members, ©

 af


p
 p

hoto



 /

 P
on

ch
ai

 K
itt

iw
on

gs
ak

ul

 
Myanmar bookshop 

workers arrange 
newspapers 

at a market in 
Myawaddy.

 27   	     



recently relocated to Burma, still lacks the necessary printing permits 
and has to print all of its copies in Thailand and import them from there 
( see Box on Page 22 ).

New forms of journalism and 
challenge of sustainability

Myo Myint Htike said he was thinking carefully about the best strategy 
for ensuring Venus News’ survival and was considering a merger with 
a similar-sized weekly in order to combine their capital and be able 
to compete with bigger media companies. Venus News depends on 
advertising, especially pharmaceutical and alcoholic drink industry ads, 
to be profitable. But alcoholic drink manufacturers circumvent a law 
banning alcoholic drink ads by producing and promoting almost identical 
non-alcoholic drinks, and Venus News could lose a major source  
of revenue if the law is tightened.

The calculus is not only economic. Even if the imminent green light  
for privately-owned dailies raises major questions about the role  
of the weeklies, it does not necessarily mean they should all try  
to become dailies, Myo Myint Htike said. 

“ It is very hard to produce a daily, ” he said. “ Turning a weekly into a daily 

 
A man reads a 

newspaper on a street 
in Rangoon on May 

22, 2009. British 
Foreign Secretary 

David Miliband called 
on Myanmar to stop 

the “ charade ” of 
democracy icon  

Aung San Suu Kyi’s 
trial, as the junta again 

barred media and 
diplomats from the 

court.  



 29   	     

requires many organizational and staff changes and for the time being 
we lack the resources. We must think what the role of the weeklies 
should be when the daily newspapers begin publishing. If we decide to 
continue being a weekly in this new media environment, we will definitely 
have to be very creative, find a different angle, find something that sets 
us apart. ” In this respect, the Myanmar Independent already has section 
called “ Myanmar seen through the international media. ”

“ In-depth articles will definitely continue to be the speciality of the 
weeklies but we will have to develop investigative journalism, which has 
so far had a very limited presence in Burma, ” Myo Myint Htike added. 

Opportunities to do reporting on sensitive subjects in the interior are 
becoming more and more frequent. In June, for example, Myo Myint 
Htike and four other journalists visited Kachin state and a photo 
exhibition was organized afterwards in Rangoon. He recently went  
to the Philippines for a course in investigative journalism, which is well 
developed there. Kyaw Min Swe, the editor of The Voice, a weekly 
that has often been harassed by the authorities because of its incisive 
articles, said: “ Investigative journalism in Burma is for the time being 
mainly limited to environmental stories. ” 

Agreement on need for 
professionalization

Journalists need to be professionalized in order to rise to the Burmese 
media’s new ambitions after half a century without freedom. The needs 
are many and the range of skills required is varied. To diversify, the 
Eleven Media group wants to start a daily as soon as the government 
issues licences and even launch a TV station, and intends to train its 
journalists in audiovisual techniques.

“ Our journalists are young and inexperienced, ” Eleven Media CEO  
Than Htut Aung said. “ They need to be trained in multimedia techniques 
and must be able to refer to a code of conduct. ” The need for training 
also stems from the fact that there are no real university courses in 
journalism aside from a University of Rangoon bachelor’s degree course. 
This course does not have a good reputation within the media and few 
of its graduates go on to work for privately-owned media. 

© Myanmar Out / AFP PHOTO 



who is a refugee in Australia. 
Habiburahman has stayed in 
direct contact with the Rohingya 
community in Burma and, 
since June, has been providing 
information about their situation 
and the attacks on certain 
villages.

RSF What is your evaluation 
of the media presence  
in Arakan ?

Habib Habiburahman Until 
recently, no Burmese or foreign 
journalist had been able to do 
any thorough reporting on the 
situation in Arakan. From the 
Burmese viewpoint, our ethnicity 
has always been a taboo that 
was encouraged by the military 
government. The military 
sidelined us from the Burmese 
ethnic landscape and kept us 
penned up in villages from which 
we did not have the right to leave 
for decades. 

For the most part, the Burmese 
media have refrained from doing 
any analytic or investigative 
reporting on what is happening 
in Arakan, either from fear amid 
a climate of extreme violence, or 
out of ignorance of our ethnic 
group, which has always been 
kept apart from the others, or 
because of a taboo in a country 
largely opposed to the idea of 
the existence of the Rohingyas, 
or for strictly partisan reasons.

The Burmese media would 
rather cover the ethnic conflicts 
in the states of Shan or Kachin 

test of media 
liberalization

The tension in the western state 
of Arakan has continued after 
another outbreak of violence on 
21 October and the days that 
followed. The clashes between 
Arakan’s ethnic Rakhine 
and ( Muslim ) Rohingya 
communities were triggered  
by the discovery of the body 
of a young Rakhine woman, 
who had apparently been raped 
and murdered, in the village 
of Maung Taw on 29 May. 
The inter-communal clashes 
subsequently spread throughout 
the state and prompted the 
government to send troops  
that still have not managed  
to restore order.

The lack of reliable information 
about the violence, the poor  
and often biased media 
coverage and the reporting 
restrictions imposed by  
the government constitute  
new threats to freedom  
of information in Burma  
and pose a major challenge  
to the Burmese media.

The government has appointed 
a commission of enquiry 
into the clashes, which have 
resulted in many deaths and 
a great deal of destruction. 
Meanwhile, with the help of 
French journalist Sophie Ansel, 
Reporters Without Borders 
is publishing an interview 
with Habib Habiburahman, 
a Rohingya cyber-dissident 

 ArakanI



sources. The Rohingyas who 
dare to speak are risking the 
worst once the journalists or 
international observers have left. 
The others censor themselves or 
are afraid to identify themselves 
as Rohingyas. This is not 
the case with Rakhines, who 
journalists can interview without 
any problem.

What’s really worrying is 
the widespread, controlled 
disinformation about the 
situation in Arakan. The 
figures reported by the local 
and international media are 
those provided by a regime 
that has always oppressed us. 
I am dismayed by the way the 
media blindly give credence 
to a regime, which in our state 
continues to be the dictatorship 
it has always been.

If there is a democratic process, 
it is in the seven Burmese 
regions but not in the seven 
states where the ethnic 
minorities live. It is absurd that 
international observers report 
figures without giving credence 
to the figures reported by those 
Rohingyas who are following 
developments on a daily basis 
and who are compiling the most 
detailed reports possible. If 
independent journalists cannot 
go to the villages, to the victims, 
without being watched on or 
threatened, isn’t that a sufficient 
alarm signal that they are trying 
to hide something ?

This is why we are relaying 
information on behalf of the 
Rohingyas. The figures we have 

than in Arakan. Also, the 
poverty, illiteracy, segregation 
and discrimination in which 
Rohingyas grow up prevents any 
possibility of a Rohingya working 
for a Burmese news organization 
and thereby helping to address 
the lack of coverage.

Many pressure groups 
discourage investigative 
reporting in Arakan.  
Government directives  
circulate. The Rohingyas live  
in fear, they are under threat  
and are not free to talk openly.
 

RSF Can journalists 
interview Rakhines and 
Rohingyas with complete 
independence ?

Habib Most of the state is closed 
to foreigners and those who 
go there to cover the situation 
expose themselves to danger. 
They can easily meet Rakhines 
but access to Rohingyas is 
controlled and disapproved of.  
Some have tried and a few 
videos and interviews with 
Rohingyas have emerged from 
Arakan. The few interviews 
come mainly from Sittwe, which 
is one of the places you have 
to go through to get to the 
touristic site of Mrauk U and 
which is therefore one of the 
cracks in the wall through which 
information can filter out. Other 
areas are completely cut off.

Journalists are closely watched 
in Arakan and must take the 
utmost care, both for their own 
safety and the safety of their 

reported are those to which 
we have had access. They are 
indeed disturbing but they reflect 
only the regions in Arakan that 
we have been able to contact. 
Many villages have disappeared 
without our being able to obtain 
any information about them. 
The inhabitants of each torched 
village should be tracked down. 
Investigators should speak to 
all those who are still alive and 
who remember this tragedy, who 
remember those they have lost 
and are still losing. 

RSF What is the biggest 
problem as regards getting 
verified information ?

Habib The biggest problem is 
that even if photos or videos 
have been shot by someone  
with access to a camera, how 
can they get the information 
out ? The computers in the 
Muslim areas have been 
confiscated, phones bought  
in Arakan have been blocked 
and a Muslim with a mobile 
phone is immediately arrested.

 
A Myanmar worker 
checks the printed 

sheets of a local journal 
at a printing house in 

Rangoon on August 20, 
2012.  

©
 af


p

 p
hoto




 /
 S

oe
 T

ha
n 

W
in

 31   	     



During the current transition in Burma and taking account  
of the creation of new entities representing the Burmese media, 
Reporters Without Borders recommends that :

The Burmese government
• Strongly affirm its commitment to freedom of information and 
demonstrate this in a concrete way by beginning to dismantle the 
information ministry, which has no place in Burma’s new democratic 
environment
• Severely punish anyone who is responsible for freedom of information 
violations
• Curb lawsuits against the media by ministry officials and civil servants
• Support the repeal of repressive laws and the adoption of a media law 
that respects freedom of information
• Allow all journalists including freelancers to have access to state 
institutions in order to ensure that all government activity is fully 
transparent
• Announce that the state media will be completely overhauled in the 
near future   
• Create a proper, recognized university course in journalism and,  
as soon as it is created, ensure that it is made available in all of 
the country’s major cities

The Assembly of the Union  
of Myanmar
• Repeal repressive media laws as soon as possible, above all the 
Electronic Transaction Law and the 1962 Printers and Publishers Law
• Adopt a media law that has been approved by the Press Council

The Press Council
• Draft a law for the print media that respects international standards 
and guarantees real protection for journalists
• Ensure that that the print media law addresses issues linked to the 
publication and circulation of news and information on the Internet
• Quickly draft laws for the other kinds of media
• Draw up a code of conduct for journalists, taking care to consult 
journalists during the drafting

 recommendationsI

v 



 33   	     

v 

The international community
• Continue its aid to Burma but condition it on respect for fundamental 
freedoms, especially freedom of information
• Ensure that assistance provided to the media does not allow  
the authorities to implement repressive policies
• Condition the lifting of additional sanctions on a positive and significant 
improvement in freedom of information

International NGOs
• Support the development of the Burmese media and the training  
of journalists
• Continue to closely follow developments in media freedom,  
media legislation and the way ethnic conflicts are handled

Burmese journalists
• Continue to participate in journalists’ associations and unions  
in order to revitalize the media and defend the media’s interests
• Observe the rules of professional ethics and conduct and resist 
pressure to censor themselves 
• Continue to show each other solidarity during the transition,  
in which the disappearance of media will not in any way benefit  
the remaining media
• Ensure that staff receive training that is adapted to the new  
media environment
• Develop investigative journalism
• Prioritize coverage of the country’s most isolated regions  
and not ignore the situation of the various ethnic groups
• Continue to be objective and responsible in their work



 Recent activities by Reporters 
IWithout Borders and the Burma 
IMedia AssociationI

Monitoring violations of freedom  
of information

March 2012 Reporters Without Borders condemns the announced 
ministry of mines lawsuit against the weekly The Voice.
http://fr.rsf.org/birmanie-proces-du-journal-the-voice-des-23-05-2012,42123.html

January 2012 Interviews with two DVB journalists and a blogger  
who were recently released.
http://fr.rsf.org/birmanie-interviews-de-deux-journalistes-de-23-01-2012,41705.html

May 2011 Reporters Without Borders condemns introduction  
of new draconian regulations in Internet cafés.
http://fr.rsf.org/birmanie-renforcement-de-la-surveillance-17-05-2011,40295.html 

Direct assistance and support

June 2012 The comedian and blogger Zarganar receives his prize  
at Reporters Without Borders headquarters.
http://fr.rsf.org/birmanie-le-comedien-et-blogueur-birman-13-06-2012,42784.html

December 2011 The Reporters Without Borders - Le Monde Prize  
for Press Freedom is awarded to Weekly Eleven News.
http://fr.rsf.org/prix-reporters-sans-frontieres-le-08-12-2011,41522.html

May 2011 Reporters Without Borders supports the launch  
of the Free Burma VJ.
http://fr.rsf.org/birmanie-rsf-soutient-le-lancement-de-la-03-05-2011,40216.html

Campaigns and awareness-raising

June 2012 Reporters Without Borders gives Aung San Suu Kyi a copy 
of its report on the Arakan crisis and freedom of information.
http://fr.rsf.org/birmanie-reporters-sans-frontieres-remet-a-28-06-2012,42910.html

November 2011 Reporters Without Borders asks Aung San Suu Kyi 
about the media freedom situation in Burma.  
http://fr.rsf.org/birmanie-aung-san-suu-kyi-sur-la-liberte-de-07-12-2011,41520.html

October 2011 Interview with Zarganar a few days after his release.
http://fr.rsf.org/birmanie-interview-du-comedien-et-dissident-17-10-2011,41214.html

September 2011 Demonstrations in support of DVB video-journalists 
outside Burmese embassies.
http://fr.rsf.org/birmanie-manifestations-en-soutien-aux-09-09-2011,40949.html



 35  	   

December 2010 Reporters Without Borders and its partner organization,  
the Burma Media Association, release a report on coverage of the 
November 2010 elections and Aung San Suu Kyi’s release from house 
arrest. 
http://fr.rsf.org/birmanie-rapport-birmanie-elections-aung-san-suu-kyi-22-12-2010,39120.html

October 2010 Reporters Without Borders publishes poems that the 
jailed blogger Nay Phone Latt wrote in his prison cell.
http://fr.rsf.org/birmanie-nay-phone-latt-parvient-a-envoyer-22-10-2010,38650.html

June 2009 Reporters Without Borders launches a petition for the 
release of Zarganar.
http://fr.rsf.org/birmanie-signez-la-petition-pour-demander-05-06-2009,33267.html 

September 2008 Reporters Without Borders relays an appeal  
by 11 Sakharov Prize laureates for Aung San Suu Kyi’s release.
http://fr.rsf.org/birmanie-11-laureats-du-prix-sakharov-16-09-2008,28576.html 

December 2007 Reporters Without Borders awards the 2007 Press 
Freedom Prize to Democratic Voice of Burma.
http://fr.rsf.org/le-16e-prix-reporters-sans-05-12-2007,24644.html

September 2007 Reporters Without Borders and the Burma Media 
Association ask Japan’s prime minister to impose sanctions on  
the Burmese regime after video-reporter Kenji Nagai’s murder.
http://fr.rsf.org/birmanie-reporters-sans-frontieres-et-la-29-09-2007,23832.html 

December 2006 Win Tin wins the 2006 Reporters Without Borders - 
Fondation de France Prize in the “ Reporter of the Year ” category.
http://fr.rsf.org/birmanie-u-win-tin-prime-dans-la-categorie-13-12-2006,20100.html 

December 2002 The journalist Christine Ockrent, a member of the 
Reporters Without Borders board, presents Nobel peace laureate 
Aung San Suu Kyi with the trophy of the Reporters Without Borders - 
Fondation de France Prize that was awarded in 1999 to the Burmese 
journalist and novelist San San Nweh.
http://fr.rsf.org/birmanie-san-san-nweh-recoit-enfin-le-11-02-2003,04887.html 



reporters without borders is an international press freedom organisation.  
It monitors and reports violations of media freedom throughout the world. Reporters Without 

Borders analyses the information it obtains and uses press releases, letters, investigative reports 
and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists and violations of free 

expression, and to put pressure on politicians and government officials.

General director : Christophe Deloire
Head of Asia-Pacific desk : Benjamin Ismaïl 

asia@rsf.org


