ARTICLE 19’s Submission to the UN Universal Periodic Review of the
Republic of Benin

14™ Session of the Working Group of the Human Rights Council, October-November 2012

Executive summary

1. ARTICLE 19: Global Campaign for Free Expression is a non-governmental human rights
organisation that works globally to promote and protect freedom of expression and
information. With this submission, ARTICLE 19 secks to make a constructive contribution
to the preparation process of the second cycle of the UPR of the Republic of Benin (Benin).
Given the ARTICLE 19’s expertise, this submission focuses on Benin’s compliance with its
international obligations with respect to freedom of expression.

2. ARTICLE 19 notes that during the first cycle of the UPR in May 2008, there were no
recommendations submitted to Benin in the area of freedom of expression. However, Benin
accepted the recommendation to urgently amend its criminal law to comply with
international relevant standards, which can also cover other speech-related offences. This
submission examines a failure to implement this recommendation in relation to freedom of
expression. Additionally, it highlights a number of instances in which Benin failed to meet
its international obligations to promote and protect the right to freedom of expression, in
particular incidents of harassment and attacks on journalists, freedom of the media,
incidents of media censorship, inadequate laws on access to information and the right to
peaceful protest.

Criminal defamation

3. ARTICLE 19 notes with concern that the Benin’s commitment to bringing its domestic law
into compliance with international human rights standards did not extend to the reform of
defamation legislation. Under the Law No. 97-010 on the Liberalization of the Audiovisual
Landscape and Special Criminal Provisions for Offences Relating to the Press and
Audiovisual Communication in Benin (adopted on 20 August 1997), defamation remains a
criminal offense. While calling for the repeal of Benin’s criminal libel laws in their entirety,
ARTICLE 19 notes that particular features of the Press Code exacerbate its corrosive nature.
When the media are involved, the burden of proof to provide evidence rests with the
accused, and defendants are granted seven days to provide evidence. Within this period, the
defendant must notify the attorney general or the plaintiff of the facts he/she intends to prove
as true, as well as provide copies of all documents and names and addresses of witnesses. It
has been reported that journalists typically have difficulty obtaining the necessary copies,
especially if the documents are in the hands of the government, and this is more difficult in a
system without proper access to information regime.

4. ARTICLE 19 observes that the current Government has not used the 1997 Press Code as
extensively as the previous one, and it is also believed that some judges are reluctant to
prosecute in libel cases. Nonetheless, Benin has still seen instances of journalists being
imprisoned for libel during the period since the first UPR review. For example, in 2009, as a
result of an article he published echoing discontents and stirs about a technical
communication advisor to the head of state, the publication manager of the weekly Le Griot
de la Cité was sentenced to six months of imprisonment for slander of a public official. The
manager ultimately served a month in jail. In 2010, a political activist named Andoche
Amegnisse, who created the newspaper, Anyone but Boni Yayi in 2011, was also briefly
imprisoned for defaming the head of state.

Attacks and harassment against journalists and media workers

5. While Benin is known as a country where, in general, journalists can practice the profession
without being regularly attacked for their work, there were a record number of such
incidents in 2009 and 2010. This trend was particularly pronounced in June and July 2009,



prompting two media groups to bring complaints before the High Authority for Audio-
Visual Media and Communications (HAAC), Benin’s official media regulator. For example,
on 31 July 2009, Sulpice Gbaguidi, a reporter with TV station Canal 3, was assaulted by
assailants who hurled missiles at his car and caused him severe head injuries. Also, on 21
July 2009, the crew of ORTB and Golfe, two privately-owned television stations, were
attacked by some individuals during a trade union demonstration. Furthermore, on 20 July
2009, angry demonstrators stormed the offices of the private media group Gazette du Golfe
in protest of a report with which they were not pleased.

In 2010, the most serious incident involving a legislator, Epihame Quenum, harassing a
cameraman for filming him eating groundnuts. However, the number of reports of attacks
against journalists further increased in 2011. Many of these attacks originated from state
security officials, including the following incidents:
On 24 March 2011, a group of police officers in the capital, Cotonou, violently assaulted
Séidou Choubadé, a reporter and columnist for the privately-owned Le Nokoué daily
newspaper, during an aggressive crackdown on opposition protests against disputed
election results. Choubadé¢, who was carrying a press card, was beaten with clubs and left
with face injuries.
On 11 March 2011, it was reported that journalist Claude Adigbli, of news the agency
Agence Benin-Presse, was assaulted by a plainclothes member of the presidential guard
after he approached the President to ask questions at a campaign rally.
On 18 February 2011, Moustapha Semiou Bashola, editorial secretary of the daily Les
Scoops du Jour, was beaten by security guards of the speaker of the National Assembly.
Two of the guards later admitted to attacking the journalist after overhearing him criticise
the speaker outside a meeting of the ruling majority.
On 13 October 2011, Frangois Mensah, journalist at Canal 3 Bénin was severely assaulted
by firemen in the refectory of their barracks. Mensah who was on duty that day in the
barracks was attacked by the firemen as the result of a quarrel he had with the waitress of
the refectory where he was to have food.
One case of death was recorded on 13 October 2011. It involves Pascal Ahouandjinou, a
journalist working for radio Kpassé of Ouidah, who was found dead in circumstances that
were qualified as a case of murder by the representative of the State in the region. To date,
investigations have not led to any result and the murderer is still at large.

Freedom of media

7.

Print media: Benin print media outlets are predominately private and have a history of
providing thorough reporting and robust scrutiny. At the same time, there are a number of
politicised publications that receive direct funding from parties, often as their primary source
of funding, and which therefore serve as little more than propaganda for particular
politicians. In general, the print press outlets have been reported to be in a dire financial state
and unable to secure long-term revenues in support of their activities. This has inevitably
affected the quality of press services, with journalists sometimes using the excuse of poor
pay rates to fabricate news stories, or to publish truncated news without substantiating
evidence or searching for different news sources. There have been also reports that such
reliance on political contributions has resulted in poorly paid reporters being susceptible to
corruption and bribes (for example in a form of various payments, such as “per diems” and
“transportation costs” to ensure positive media coverage or payments to journalists from
politicians to write favourable articles about them). This has led to a polarisation of content
and a corrosion of impartial reporting among print media.

Identifying the funding sources of media houses is not easy, and there is little transparency
of media ownership. This causes the public difficulty in assessing the degree of objectivity
of news produced, and makes it easier to influence editorial content. Moreover, as a result
of the financial situation, self-censorship is a common practice among journalists. Fear of
losing business connections or advertising accounts tends to drive self-censorship more than



political or legal risks, although journalists who approach issues relating to defence, security
or pending legal cases must exercise caution. Worryingly, government bodies have
reportedly been exploiting this situation by using subsidies and advertising contracts to
influence media content, with a 2008 report published by the NGO Human Rights, Peace
and Development (DHPD-ONG) stating that the government awarded communication
contracts to private media for propaganda purposes. In 2010, the government granted a total
of 350 million CFA (approximately $700,000) in financial assistance to the private media.
Those stations which have been connected to government contracts have become notably
less critical.

9. Electronic media: In addition to the government owned broadcaster, Office de
Radiodiffusion et Télévision du Bénin (ORTB), the mainstream terrestrial TV channel and
radio operator, there are 4 independent TV stations and about 75 private, commercial or
community radios operating in the country. Criticism of the state media in Benin has been
growing over the last few years. Of all channels, only the state channel covers approximately
80% of the national territory. The other private commercial channels are reduced to a radius
of one hundred kilometres around the towns from which they broadcast and are obliged to
submit requests for extension to HAAC if they want to extend their coverage area. This
situation is strengthened by the media law which gives more advantages to ORTB to the
detriment of private channels. Also, in theory, the state media outlets do not receive
preferential legal treatment; however, under the current political regime the state media have
acquired advantages that expose them to editorial influence by the government. As a result,
opposition political parties claim to have no or very limited access to state media which
devote 75% of their publications to the Government’s official and political activities. Also,
in October 2010, the staff of the ORTB sent a letter to the executive director of ORTB
detailing numerous instances in which he had restricted the broadcast of programs involving
the opposition and/or were counter to the government's guidelines. Furthermore, while the
law states clearly that all journalists should have access to news sources, those working for
state media generally enjoy favouritism, as long as they are not covering news that is
damaging to the interests of the authorities.

10. There has been some concern about the fact that, in practice, the government has continued
to assume the authority for granting new frequencies to applicants. This has led to tension
between HAAC and the government, which culminated in January 2008 when HAAC
granted new frequencies to the winners of a competition for the installation and operation of
private radio and television stations. Three days later, the minister in charge of
communications expressed disapproval of the procedures that led to the granting of the new
frequencies and asked the Constitutional Court to overturn HAAC’s decision, claiming that
HAAC could not grant any new frequency without the ministry’s technical approval. The
Constitutional Court ruled in favour of the government in February 2008, despite the fact
that a 1997 law explicitly grants the agency discretion to award frequencies. The
administration then dispatched a team of public servants and policeman to cut the power to
and seal off the equipment of a newly licensed radio station.

11. Additionally, access to media is particularly problematic in rural areas. For rural residents,
radio is the main source of news. Print media still struggle to reach rural populations, due in
part to an undeveloped distribution system, low literacy rate and cost. While the internet is
entirely unregulated, its access is - due to a lack of infrastructure - not available in most rural
areas. While access to internet in the country is increasing, at a rate of 3.13%, the internet
cannot yet be considered an effective means for citizens in Benin to access information.

Media censorship

12. ARTICLE 19 is further concerned about a number of recent regulatory decisions of HAAC
that might have the effect of silencing the free media in Benin. We are particularly
concerned about how politicised the application of these regulatory powers has become,
with the perceived interests of the State seemingly conflated with the interests of the



13.

14.

15.

16.

government. For example, on 29 March 2011, the Union of Media Professionals in Benin
(UPMB) accused HAAC of jamming the frequency of Radio France International (RFI) just
as it was broadcasting a phone-in programme on the disputed presidential election results.
The year before, in August 2010, local retransmission of RFI was suspended for half a day
after it broadcast a report about a complaint brought before the High Court by opposition
parliamentarians against the President. Also, on 4 November 2009, HAAC suspended Capp
FM, one of the oldest and most respected stations in Benin, for hosting a civil society
programme that HAAC considered a threat to national security. The programme, The Voice
of the Watchdog, was highly critical of the administration of President Yayi Boni. The host,
Valdave Emilia Dagnonhoueton, was banned from broadcasting or publishing any material
in the country for six months.

More generally, ARTICLE 19 believes that HAAC has been both too sensitive in its

application of media standards and too ready to resort to heavy-handed measures in response

to perceived violations. Examples of such excessive measures include the following
incidents:

* On 8 December 2011, the newspaper Le Béninois Libéré was ordered to be closed
indefinitely by HAAC for “violating the ethical and professional rules” of journalism. Its
articles were seized and its premises sealed, and the paper's manager Aboubacar Takou
and its publisher Eric Tchiakpe were both banned until further notice from working as
journalists or setting up news organisations. The newspaper was accused of publishing
“inflammatory articles and discourteous comments aimed at destroying the republic and
damaging relations between Benin and the other members of the Conseil de I'Entente”.
The newspaper had derided a meeting of the heads of state of the regional grouping in
Cotonou in an article headlined "Conseil de I'Entente: Watch out for wind!". Meanwhile,
eight other newspapers were temporarily suspended for between a week and one month
for a variety of reasons relating to professional ethics.

* On 28 March 2011, HAAC published guidelines on the media’s coverage of the country’s
parliamentary elections, prohibiting the media from publishing or relaying statements that
are “likely to disturb public order, incite violence, or tarnish the image of the country.”
The guidelines included about 70 clauses, prompting the Union of Media Professionals in
Benin (UPMB) to accuse HAAC of gagging the media in the country.

* On 10 March 2011, HAAC suspended, for one week, nine newspapers over what they
alleged were false and abusive publications, in violation of a February HAAC directive
regarding media campaigning during the presidential elections.

* On 16 June 2010, HAAC banned the media from publishing or broadcasting what it
described as “premature” political campaign materials on the country’s 2011 general
elections, threatening to close down or withdraw the operating license of any media
organisation that violates this directive. The directive further stated that in the case of
audiovisual media, only experts and competent professionals could handle political
broadcasts and phone-in programmes.

HAAC has also reportedly required broadcasters to submit weekly lists of planned
programmes and publishers to submit copies of all publications, although the media have
rarely complied with these requirements in practice. While HAAC claimed that the
information was to be used for administrative purposes, journalists in Benin have
complained that the requirements were essentially a form of harassment.

ARTICLE 19 is also concerned about incidents of censorship apparently originating from
the government itself. For example, on 15 August 2010, unidentified individuals bought
thousands of copies of newspapers that published a former Minister of Finance’s declaration
on a high-profile corruption case, disrupting the supply of those newspapers in Cotonou.
Journalists later alleged that this had been done at the order of the government.

While Benin has no laws restricting access to the profession, and the government does not
influence admission to journalist schools or professional associations, HAAC has laid out



exhaustive criteria for media professionals to obtain press cards, including according to
section 6 HAAC Decision No. 05-154/HAAC, academic degrees, duration in the profession,
police record of applicants, etc., which essentially do limit who can work as a journalist. In
addition, special accreditation is required to cover certain events (heads of state meetings,
national holidays, etc.).

Right to peaceful protest

17. Freedom of assembly is generally respected in Benin and the failure of protest and

demonstration organizers to obtain permits and registration are often ignored without

consequence. However, a few incidents of police violence over the last few years have

prompted concerns about the government’s commitment to protect the right to peaceful
protest in the country:

* In May 2008, an impromptu protest erupted over a roadblock that remained after a
presidential motorcade had passed in Ouidah, near the capital. The presidential guards
fired on the crowd, killing two people and injuring at least five others.

* In October 2010, the Ministry of Interior banned all demonstrations calling for
information on the whereabouts of Pierre Urbain Dangnivo, a Ministry of Finance official
who disappeared in August. These demonstrations and protests had been provoked by
suspicions about the possible involvement of government officials. An official inquiry
failed to clarify his fate by the end of the year.

* On 21 February 2011, police fired tear gas to disperse opposition protests against
incomplete voter rolls for the March 6 presidential polls. Following the display of the
provisional voter register three weeks ago, opposition parties complained that up to about
a third of eligible voters had been left out

* On 24 March 2011, police fired tear gas to disperse youths in Cotonou, who were
protesting the disputed results of the re-election of President Boni Yayi. Police said the
youths were blocking the roadways and refused to clear the area.

Access to Information

18. Although the right to free access to information is proclaimed in Law No. 92-021 (Organic

law relating to the Higher Audiovisual and Communication Authority), no further
regulations detail how such access works in practice. Those seeking information from public
bodies and journalists must therefore find their own way to acquire the information they
seek, with authorities only releasing carefully screened information. The Benin Penal Code,
Section 378, compels civil servants not to divulgate professional secrets. Additionally,
Section 43 of the Benin Law on State Employees obliges these agents to follow professional
discretion.

Recommendations

In the light of foregoing, ARTICLE 19 calls on the HRC to urge the Government of Benin to:

Repeal all criminal defamation provisions and replace them with appropriate civil
defamation laws;

Create an enabling environment for the media via tax reductions, advertising regulations,
and the provision of media resources; introduce regulation on political funding of media
outlets and the full transparency of media ownership; refrain from using subsidies and
advertising contracts to influence media content, and from showing favouritism to public
media outlets.

Ensure police show restraint in policing protests and demonstrations;
Adopt comprehensive freedom of information legislation;

Strengthen the independence of HAAC vis- a-vis the government and other forces.



