Reporters
Without Borders oo,

Africa - Guinea Bissau

Intimidation

Stay of execution for newspaper
22 April 2011

Reporters Without Borders has mixed feelings about the government’s decision not to go ahead
with a threat to suspend the newspaper Ultima Hora as it seems to be no more than a stay of
execution.

At a news conference on 20 April, presidency minister Maria Adiatu Djalé Nandigna issued a
“vibrant appeal to the media, especially the newspaper Ultima Hora, to bring their editorial policies
into line with the higher interests” of Guinea-Bissau. But if the appeal was ignored, the
government could “use its legal powers to cancel licences for good,” she added.

Reporters Without Borders hopes the minister’s statement will not be acted on. It nonetheless
constitutes a form of intimidation that undermines media freedom and independence.

19.04.2011
Government urged to lift threatened suspension of newspaper

Reporters Without Borders today condemned the government’s threat to suspend the newspaper
Ultima Hora after it ran a front-page article on 8 April quoting a US State Department human
rights report saying President Jodo Bernardo “Nino” Vieira had been murdered by soldiers led by
then-Col. Antonio Indjai (current head of the army) in March 2009.

The paper was accused by the government of “systematically” printing articles “deliberately
distorting” the government’s image .

The press freedom organisation warned that the threatened suspension (announced on 15 April),
as well as other repressive measures by the government of prime minister Carlos Gomes Junior,
would not improve the country’s image but draw international criticism.

It called on the government to lift the threat, exercise its right of reply to the article and stop
harassing the country’s media and journalists if Guinea-Bissau wanted to be considered a true
democracy.

Athizar Mendes Pereira, the paper’'s managing editor, was arrested in 2008 for articles
criticising the armed forces. Several radio stations and other media outlets have also been
silenced by the government in the past for similar reasons, including, in 2002, radio station
Bombolom FM, which was suspended for three months.



