Reporters
Without
Borders

http://www.rsf.org/papua-new-guinea-three-tv-
journalists-sidelined-for-08-11-2013,45441.html

Forbidden criticism

Three TV journalists sidelined for criticizing prime minister
8 November 2013

Reporters Without Borders condemns the abusive measures taken against three respected
journalists with the state-owned National Broadcasting Company (NBC) because of hews
coverage critical of the prime minister that the government regarded as “biased” and reflecting
“opposition viewpoints,” according to the Post-Courier and other local papers.

“NBC's statement about an alleged ‘breach of standing NBC editorial policy guidelines and
failing to adhere to instructions’ will put pressure on the media to censor themselves, as will
the prime minister’s personal warning to media carrying ‘false or defamatory reports against

rm

the government’,” Reporters Without Borders said.

“"We regret that NBC complied so readily with orders that clearly flout the principle of editorial
independence. The virtual dismissal of these journalists has exposed the fragility of public
media independence and freedom of information.

“It is essential that journalists should be able to work without fear of losing their jobs or being
prosecuted. Otherwise, self-censorship is likely to spread. These three journalists must be
restored to their positions in NBC and the harassment of personnel must stop at once.”

Prime Minister Peter O'Neill's government objected to NBC's coverage of a corruption case
allegedly involving the government and its coverage of the recent controversial nationalization
of the Ok Tedi mine, 37 per cent of which was owned by the state and 63 per cent was owned
by a charity, the Papua New Guinea Sustainable Development Programme (PNGSDP).

PNGSDP was created in 2001 after the mine’s owner, BHP Billiton, surrendered its ownership
to avoid paying compensation for an unprecedented case of environmental pollution in 1984,
when tons of toxic waste were dumped in the River Fly. A major part of PNGSDP’s revenue
went to victims of the disaster. Former prime minister Mekere Morauta was fired as its
chairman as a result of the nationalization.

Mark Davis, an Australian journalist who was the PNGSDP’s communications director, was
deported back to Australia yesterday on the government’s orders. He blamed his expulsion on
his press releases critical of Prime Minister O'Neill. Michael Asagoni, NBC Radio news editor,
and Dick Sorariba and Mulai Robby, executive producers with the NBC television station
Kundu 2, were relieved of their posts on 1 November and were assigned to NBC's archive
department. At the same time, two other veteran journalists, Jerry Ginua and Wesley
Manuai, were summoned and questioned.

The case, which Pacific Media Watch has been following, is all the more worrying as its comes
against a backdrop of other disturbing developments for the country’s media.

The Australian Associated Press (AAP) closed its bureau in Port Moresby, Papua New Guinea’s
capital, on 1 November, ending a 60-year presence in the country. The AAP said it took the
decision because the bureau was not paying its way. The bureau chief was one of the few
foreign correspondents still based in Papua New Guinea.

At the same time, the government is reportedly drafting a bill that would restrict the foreign
media presence in Papua New Guinea. Like Fiji's existing Media Industry Development Decree,
it would require majority national ownership of news media although it remains to be seen
whether this requirement would be limited to TV stations.


http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/png-journalists-fired-critical-reporting-about-prime-minister-8446

The media that could be affected to still unknown degrees because they are foreign owned
include EMTV, two daily newspapers, the Post-Courier (Australia) and the National (Malaysia),
and three radio stations, Nau-FM, Yumi-FM and Legend FM Bikpla (Fiji).



