Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/coree-du-sud-seoul-based-
japanese-reporter-08-09-2014,46914.html

Criminal defamation
Seoul-based Japanese reporter accused of defaming South

Korea’s president
8 September 2014

Sankei Shimbun's correspondent is facing a possible seven-year jail term.

Tatsuya Kato, a Japanese journalist who is the Tokyo newspaper Sankei Shimbun's Seoul
correspondent, is the subject of a criminal libel prosecution over a story about South Korean
President Park Geun-hye’s actions at the time of Sewol ferry’s sinking on 16 April.

The newspaper had no inkling that Kato’s story would elicit such a heavy-handed reaction from
the president’s supporters when it was posted online on 3 August.

Prosecutors have questioned Kato several times since 18 August as a result of the complaints filed
by an association of South Korean citizens. He is banned from leaving the country, he is under de
facto surveillance and, if found guilty, he is facing a possible seven-year jail sentence.

His story was notably based on information published on 18 July in the South Korean newspaper
Chosun Ilbo, which has not been the target of any complaint. Based on questioning of the chief of
staff at the presidential residence, called the Blue House, Chosun Ilbo mentioned a “rumour,”
alluding to speculation about the president’s actions at the time of the tragedy.

“It is completely normal for news media to ask questions about the actions of politicians, including
the president,” said Benjamin Ismail, the head of the Reporters Without Borders Asia desk.

“Vagueness about the president’s agenda during a national tragedy is clearly a subject of public
interest. Furthermore, Kato’s story was based on information which was already online and which
has not been the subject of any complaint. We call on the authorities to drop the charges against
Kato and to lift the restrictions on his movements.”

Five day’s after the article was posted online, two representatives of the South Korean embassy in
Japan went to Sankei Shimbun's headquarters to request its removal.

Kato was notified on 8 August that he was being investigated and was interrogated for a total of
16 hours during the next few days. Sankei Shimbun is known for being critical of South Korea and
is not popular with the South Korean pubilic.

South Korea is ranked 57th out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders press
freedom index.

Japanese version (Makiko Segawa) :
PEREHIHFRRE  Bem 7 AN O R Re

WHRICAHZECGEZH EADYDIVFIRED HAANDy—F) AMNNFEEBR KRG, ZEBIBORETHES RSN
TW3., REM 945 ] OIRFERNFELELI4A16H. FIH. EEOAMEERE U0-9R) KEHEMNMTEL
TW=AIZDWTEWL BN B R,

PERCHTEIE 8 H 3 HIZMBERDILFENRYMIAGHINDIET . COXIWIEFER Ss N REE R DI TH
FRISNDEFTFHLTLGEA L=, 8 H 1 8 HEARE. #ELInl [Ttz Y s [ A a2 (I ik IR SR HEI . i1

EzEEEmLon. FEEDHEH FITEMTISD. ILARHREGIIE, BRETTFEOBNEZFTHIENT
HEhd.

BhmLt=ic® (&, WIAIZ7 A1 8 HATD@EOHFIAL [#IfF H#H | I2EIRSh il HOBRERDELTNS.,
=77 B A RIEAT—DE SN TUOEN. FIEE RO HE. 5 LG EMFIENDEE RGEN = E O E &R
(2. BBIOFHFEA RO RGAADITENIZ L TRV EHIZEF RIS G 12D TR TINS .



[ERGEGLEN] OFOTHUTRI, RUDYIU-A42a7)UIE. [ATATHREHEE ST B R DITEIZ DL
THMZFODIFFEFADIEwREZ ] IR .

[CORIGERD BEIDRPIZETHRGADBEIRG I AILDOFZRICANOLRE . oIS, RO
FE. HFROSRICHESTOVENDRYE EIZASA TOSERICEINTNG, e [ERGETLCHEN] X 4
JRIZH UL IR RADEFEERY N FSE. THIDHIREMCEIMEERT S ]

Ry RO FIEEENE IR LR A FE T N EE MR OMAE 2 AAEIH. FILHo
HIERER&DHT=.

8 H 8 H. IMEKIEHEENFELTHESA TSI LEE S (Fon. TORMHM. 51 6 KD MEZITHT
f=o PEALHTHEIE. #BEIIHLT AN THAIETHLN., BEEROHTIAXZE.  HEHGsng [H
FRERLHN ] OREDOEHEICHETHIHAIOFOTITENT, BEIE2 01 49, 18 0 AT 5 7fIf,



