Reporters sans frontiéres  http://fr.rsf.org/togo-appeal-court-urged-to-lift-09-02-2011,39512. html

Detrimental delay
News magazine’s appeal hearing delayed, ban remains in

place
10 February 2011

The regional bimonthly Tribune d’Afrique’s appeal hearing opened today in Lomé but was
immediately adjourned at the request of the lawyers representing Mey Gnassingbé, the president’s
half-brother and a member of the president’s office, who brought a successful libel suit against the
publication last year.

Accepting the claims of Mey Gnassingbé’s lawyers that they had not had enough time to prepare
their case, the court ordered an adjournment until 14 April.

“Mey Gnassingbé’s lawyers are just stalling in order to win more time and meanwhile the
magazine continues to be banned in Togo,” said Reporters Without Borders and Avocats Sans
Frontiéres, which are providing Tribune d’Afrique with moral and legal support.

The two NGOs call on the Togolese authorities to lift the ban provisionally pending the next
hearing in two months’ time.

09-02-2011- Appeal court urged to lift distribution ban on regional news magazine

A Lomé court will begin tomorrow to hear an appeal by the Benin-based regional bimonthly
Tribune d’Afrique against a 25 August ruling under which it was permanently banned from being
distributed in Togo and was ordered to pay a fine of 6 millions CFA francs (9,000 euros) and
damages of 60 millions CFA francs (90,000 euros) for linking Mey Gnassingbé, the president’s
brother and member of the president’s office, to drug-trafficking.

Reporters Without Borders and Avocats Sans Frontieres, which are providing Tribune d’Afrique
with both moral support and legal assistance, call on the Togolese judicial system to quash the
sanctions imposed by last August’s ruling.

TN TR e

Afrique, la ';munrv blanche E]-Lu.l'lﬂir-.:it los palals préﬁ:ﬂiﬁ:l]'.n‘::;

TRAFICS DE DROGUES AU SOMMET DE LETAT|

i .
7 . Le Togo dans le reseau |

: MEY GNASSINGBE INDEXE

“If Mey Gnassingbé believes he has been defamed, then he has right to sue Tribune d’Afrique for
damages,” Reporters Without Borders secretary-general Jean-Francois Julliard said. “But we are
shocked that the prosecutor’s office also requested a permanent ban on the magazine. This is
going too far. We suspect it was an act of revenge aimed solely at eliminating a publication that
upsets the authorities.”




Francois Cantier of Avocats Sans Frontiéres France added: “Togo’s communication and press law
provides for a maximum fine of 1 million CFA francs for defamation but the authorities fined the
magazine 6 million CFA francs. It was also wrong to convict David Cudjoe Amekudzi as he
neither wrote the offending article nor is he the magazine’s editor or publisher. He is just its
representative in Lomé and, as such, should not have been concerned by this libel case.”

Tribune d’Afrique’s publisher, Aurel Kedote, and its editor, Max Savi Carmel, are to attend
tomorrow’s hearing along with Amekudzi, who holds the position of publications manager as well
as Togo representative. The lawyer representing the magazine will be Jil-Benoit Kossi Afangbedji.

The article that prompted the huge damages award and fine on charges of libel and dissemination
of false information was headlined “Drug-trafficking at the top. Togo involved. Mey Gnassingbé
named.”

After Tribune d’Afrique filed its appeal, the authorities allowed it to continue to be distributed in
Togo. But after two more issues that continued to upset the Togolese authorities, the magazine
was notified in mid-September that implementation of the distribution ban would no longer be
suspended pending the outcome of the appeal. It has not been distributed in Togo since then.

The sanctions were imposed on Tribune d’Afrique at a time when many print media were being
prosecuted in Togo, prompting Reporters Without Borders to write to President Faure Gnassingbé
in September protesting again “the abusive use of legal actions against the media.” Thereafter, all
the other prosecutions were dropped, leaving Tribune d’Afrique as the only one subject to
sanctions.

Regarded as a critic of the government, Tribune d’Afrique has often been targeted by the Togolese
authorities in recent years. After it published an exclusive report about the president’s weekend
palace in Agou, 100 km outside Lomé, in August 2009, the High Authority for Broadcasting and
Communication (HAAC) ordered it to “stop hounding Togo.” Thereafter, the magazine received
around 20 summonses from the HAAC without sanctions ever being imposed.

Tribune d’Afrique is distributed in seven of the eight countries that make up the West African
Economic and Monetary Union (WAEMU): Benin, Burkina Faso, Cote d’lvoire, Mali, Niger, Togo and
(intermittently) Senegal.



