
REFUGEE STATUS APPEALS 
AUTHORITY 
NEW ZEALAND 

 REFUGEE APPEAL NO 76536 
  
  
  
AT AUCKLAND  
  
  
Before: M A Roche (Chairperson) 
 R P G Haines QC (Member) 
  
  
Counsel for the Appellant: K Gore 
  
Appearing for the Department of Labour: No Appearance 
  
Date of Hearing: 16 & 17 August 2010 
  
Date of Decision: 15 November 2010 
 

REASONS FOR DECISION  

[1] This is an appeal against the decision of a refugee status officer of the 
Refugee Status Branch (“RSB”) of the Department of Labour (“DOL”) declining the 
grant of refugee status to the appellant, a national of China.  

INTRODUCTION 

[2] The appellant first arrived in New Zealand in December 2000 on a student 
permit.  Between December 2000 and October 2009 the appellant completed a 
course of study in New Zealand and worked in accordance with the terms of work 
permits she was issued.  She returned to China for visits to her family in 2003 and 
2005.  Following the decline of her application for permanent residence in New 
Zealand she claimed refugee status on 2 October 2009 on the basis that she was 
at risk of being persecuted in China because of her involvement with the Falun 
Gong movement.  Following an interview on 6 November 2009 her refugee status 
claim was declined in a decision dated 6 May 2010 leading to her present appeal.   

[3] The appellant is a Falun Gong practitioner and for several years was the co-



 
 
 

2

ordinator for Falun Gong in Rotorua.  She claims that the combination of her 
activities on behalf of Falun Gong (including her participation in public protests 
during the visit of the Deputy Premier to New Zealand in June 2010), her 
involvement with the Epoch Times newspaper, and her involvement with the Shen 
Yun Performing Arts Group will have made her a person of interest to the Chinese 
authorities.  She considers that if she returns to China, she will be persecuted 
because of these activities and because of her ongoing devotion to Falun Gong.   

THE APPELLANT’S CASE 

[4] The Authority heard evidence from the appellant and from two witnesses 
who appeared on her behalf.  A summary of their evidence follows.  It is assessed 
later in this decision. 

Evidence of the appellant 

[5] The appellant is a 28 year-old single woman currently living in Auckland.  
She is from a city in Jiangsu Province, China and is her parents’ only child. 

[6] In June 1999, the appellant’s mother began to practise Falun Gong and 
read Falun Gong books.  She was introduced to the practice and provided with the 
books by a relative who was a Falun Gong practitioner who suggested that 
practising Falun Gong would assist the appellant’s mother with some health 
problems she was experiencing.   

[7] In July 2000, the same relative suggested to the appellant that she would 
benefit from practising Falun Gong and reading Falun Gong books.  The appellant 
took her advice and began to read the literature and practise Falun Gong privately 
at home with her mother.   

[8] In December 2000, the appellant travelled to New Zealand on a student 
permit and began a course of study at Waikato University.   

[9] In February 2001, she made contact with the local Falun Gong group in 
Hamilton and obtained from them a music tape which she used to practise Falun 
Gong at home.  From this time on she read books and performed the Falun Gong 
exercises for approximately one hour a day.  Although she occasionally joined in 
public practices in Hamilton, she usually just practised and read at home.   



 
 
 

3

[10] In June 2003, the appellant learnt from her mother that the relative in China 
who had introduced them both to Falun Gong, had been arrested and detained for 
her Falun Gong activities and had been released one month later after providing 
an undertaking not to further participate. 

[11] The appellant visited China in November 2003.  She visited the relative who 
informed her that her telephone was monitored and that she was receiving visits 
from the Public Security Bureau (“PSB”) and members of the neighbourhood street 
committee from time to time to check whether she was producing Falun Gong 
materials at home.   

[12] During 2004 and 2005, the appellant’s interest in Falun Gong waned.  
Around this time she was having difficulties with a boyfriend.  These difficulties 
came to a head during November 2005 while she was on her second visit back to 
China to see her family.  While she was away, her boyfriend terminated the 
relationship.  Her relative advised her to return to the study and practise of Falun 
Gong because this would console her.  The appellant followed this advice and 
from this time on had a greater commitment to Falun Gong.   

[13] The appellant returned to New Zealand in February 2006 and resumed her 
studies.  Shortly after this, she came across a report on the Internet concerning 
organ harvesting from Falun Gong practitioners in detention in the Sujiatun District 
in China.  The appellant was horrified and outraged by this and has since then 
tried to inform as many people as possible about the organ harvesting as well as 
the other atrocities carried out against Falun Gong practitioners by the Chinese 
government.  Her informing of others about these things fulfils the obligation she 
has to “truth-tell”.  The appellant believes that truth telling is one of the essential 
components of the practice of Falun Gong.  

[14] From approximately March 2006 onwards the appellant began to attend 
public practices every Saturday with other Falun Gong practitioners in Hamilton.  
Around this time she became the assistant co-ordinator for Falun Gong in 
Hamilton.  In this role she organised fundraising for the Epoch Times newspaper 
(a weekly Chinese language newspaper staffed entirely by Falun Gong adherents) 
and was a volunteer advertising salesperson for the newspaper.  She also helped 
organise a protest trip to Wellington to protest against the visit of the Chinese 
Premier, Wen Jia Bao, to New Zealand.   

[15] In February 2007, the appellant obtained employment at a tourist attraction 
in Rotorua.  She was employed as an interpreter because she was fluent in 



 
 
 

4

Japanese and Mandarin and in this capacity often assisted Chinese tourists to 
make purchases in the attractions’ gift shop.  The tourists were brought on buses 
by tour guides.  The appellant would strike up conversations with the Chinese 
tourists and, if they seemed receptive, would talk to them about Falun Gong telling 
them that it was good.  She would also tell them about the organ harvesting from 
Falun Gong practitioners in China.  She would suggest to them that they should 
withdraw from the Chinese Communist Party (“the CCP”).  Sometimes when she 
had these conversations with the Chinese tourists their tour guide would tell the 
tourists to stop talking to her and leave.  Occasionally, the people she talked to 
were receptive to what she had to say and thanked her for telling them. 

[16] The appellant saw this as part of her truth telling and continued to “truth tell” 
in this manner until she left her position at the tourist attraction in 2009.  She also 
visited the Rotorua lakeside during the weekends where she would approach 
Chinese people and attempt to tell them the truth about Falun Gong and the CCP. 

[17] The appellant believes that the Communist Party is evil and that the CCP 
must be destroyed.  She accepts Falun Gong teaching that anyone who remains 
in the CCP has a seal in their body and will be destroyed along with the CCP when 
it is ultimately destroyed in accordance with the teachings of the leader of Falun 
Gong, Master Li.  She feels responsible for warning CCP members about this as 
they are in danger.   

[18] While living in Rotorua the appellant was the Falun Gong co-ordinator for 
the city.  She practised Falun Gong in the public gardens and organised for 
practitioners to come from Hamilton for various events.  She helped organise the 
Falun Gong “float” for the Christmas parade in Rotorua.  She would also travel to 
Hamilton from time to time to join in Falun Gong activities there.  For example, on 
several occasions she helped exhibit photographs at the Frankton market which 
showed Falun Gong practitioners who had been mistreated by the Chinese 
authorities.  She also participated in the Falun Gong float in the Hamilton 
Christmas parade. 

[19] In Rotorua, the appellant delivered the Epoch Times newspaper every week 
to Chinese restaurants and also donated money to assist with the costs of 
producing the paper. 

[20] The appellant’s mother visited her in New Zealand between January 2008 
and May 2009.  During her time in Rotorua, the appellant’s mother practised Falun 
Gong at home with the appellant but did not take part in any other Falun Gong 



 
 
 

5

activities because she intended to return to China and thought that she may have 
difficulties if she did so.  Since returning to China, the appellant’s mother continues 
to practise Falun Gong at home.  She has never had any problems arising from 
this.    

[21] The appellant’s involvement with the Epoch Times newspaper dates back to 
2002 when she spent two weeks training as a typesetter.  In January 2010 the 
newspaper’s editor, Max Shen, telephoned her and asked her if she would like to 
assist with the translation of some news articles.  She agreed to become involved.  
Working as a translator meant that she would scan newspaper websites 
(predominantly the New Zealand Herald) for articles of interest and translate them 
into Mandarin for publication in the Epoch Times.  She initially translated about 
one article a day and now translates two or three.  All these articles are published 
under the appellant’s pen name.  It is the practice of the Epoch Times not to 
publish the real names of its staff because this might give rise to problems with the 
Chinese authorities. 

[22] In April 2010, Max Shen asked the appellant to relocate to Auckland and to 
carry out reporting on the visit and performances in Auckland by the Shen Yun 
Performing Arts Group.  Although the main purpose of the performances were to 
showcase traditional Chinese culture, all the performers are Falun Gong members 
and sections of the performance related to Falun Gong.  The appellant agreed to 
Mr Shen’s request and moved to Auckland to join the Epoch Times reporting team.  
Before she was able to work as a reporter she needed to acquire press 
accreditation from the newspaper.  Her personal details were entered on the 
Epoch Times international personnel website and she was accordingly issued with 
an Epoch Times identification card which shows her photograph and her genuine 
name.   

[23] Between 30 April and 2 May 2010 the appellant was involved with reporting 
and producing articles for the Epoch Times after each of the Shen Yun 
performances carried out in Auckland.  This involved conducting interviews with 
performers and others associated with the production while wearing her Epoch 
Times identification card.  After the Shen Yun performances finished, the appellant 
continued to work as a translator for the Epoch Times.  She works from home as 
do all the Epoch Times staff.  She also does interviews for the paper, proofreading 
and editing. 

[24] In June 2010, the appellant was appointed to the position of editor for the 



 
 
 

6

global news section of the Epoch Times and in this regard translates international 
news items for the New Zealand edition.   

[25] Since moving to Auckland the appellant has continued to study and practise 
Falun Gong at home.  She also attends a Saturday evening study group in 
Pakuranga along with approximately 80 other members and from time to time 
participates in public events of which there have been four or five.  In mid-June 
2010 she participated in a protest in front of the Auckland hotel where the Deputy 
Premier of China, was staying.  This protest was filmed and broadcast by the New 
Tang Dynasty television station.   

[26] In early July 2010, the appellant participated in a Falun Gong event held in 
Queen Elizabeth Square which was a gathering for people who have quit the CCP.  
She also participated in another event in Queen Elizabeth Square on 20 July 2010 
which was a gathering to remember Falun Gong practitioners who had been 
persecuted by the CCP.  Each of these gatherings in Queen Elizabeth Square was 
attended by approximately 100 people.  As well as participating in these events, 
the appellant wrote articles about them which were published in the Epoch Times. 

[27] The appellant fears that if she returns to China she would be persecuted 
because of her Falun Gong activities.  In the event that she is not stopped at the 
border and is able to return safely to her home, she would be forced to conceal her 
practice of Falun Gong and would not be able to comply with her obligation to truth 
tell because it would be too dangerous to do so.  However, she does not believe 
that she would be able to safely return to her home.  She considers that her 
activities in New Zealand on behalf of Falun Gong, Shen Yun and the Epoch 
Times will have brought her to the attention of the CCP and that she will be 
subjected to the same kind of mistreatment in China that other Falun Gong 
practitioners have experienced.   

[28] The appellant believes that if she fails to truth tell then she is failing to be a 
genuine Falun Gong adherent.  In China it is necessary for practitioners to be very 
careful when they conduct truth telling activities because they can be reported on 
and arrested.  However, this dangerous activity is important because if the truth is 
not told, people will not know how the CCP has persecuted Falun Gong members 
and people in China will fail to realise how evil the CCP is and as a result “more 
people will die and more persecution will happen”.   

[29] In a book written by Master Li, the appellant has read a comment he made 
concerning truth telling in which he said that it is not the target of Falun Gong for 



 
 
 

7

Falun Gong adherents to be imprisoned and that the aim of practitioners should be 
to tell the truth, not to go to prison.  The appellant does not believe that she would 
be safe as a Falun Gong practitioner in China if she was careful while telling the 
truth.  This is because in China, it is your belief in Falun Gong itself that gets you 
imprisoned.  Once it is realised by people around you that you are a member of 
Falun Gong, you are at risk.  However, in China she would attempt to clarify the 
truth even if it exposed her to the risk of being persecuted. 

Evidence of AA 

[30] AA is a Chinese national and a New Zealand resident.  She began 
practising Falun Gong in China in 1998 while it was still legal.  Truth telling was not 
at that time an essential component of Falun Gong.  This only started when Falun 
Gong was banned and the persecution of Falun Gong practitioners began.  Truth 
telling is now an essential component of being a Falun Gong practitioner. 
However, people in China are more limited in the truth telling activities they can 
undertake because of safety issues. 

[31] AA arrived in New Zealand in 2002.  Between 2002 and 2006 she practised 
Falun Gong in private in New Zealand because she was fearful of Chinese 
government spies. 

[32] AA returned to China for visits in 2003 and 2005.  During her 2005 visit she 
renewed her passport.   

[33] AA was granted New Zealand residence in 2005 as a skilled migrant. 

[34] From 2006 onwards AA was involved in public Falun Gong activities such 
as Christmas parades and protest activities.  These included demonstrations at 
the Frankton Market.  She also worked delivering the Epoch Times.  Her mother 
arrived in New Zealand in 2006 and has been granted refugee status because of 
her own practice of Falun Gong. 

[35] AA visited China for the final time in May 2009.  Her grandfather had died 
and her father was unwell and so she returned to China for a period of three 
weeks to assist with her grandfather’s funeral.  She did not tell people in New 
Zealand or China of her intention to travel and while in China she remained home 
as much as possible in order to avoid attention.  She passed through the airport in 
Beijing on her arrival and departure without difficulty.   



 
 
 

8

[36] AA has known the appellant since February 2003 when she met her at a 
Falun Gong study session.  She and the appellant have participated in various 
Falun Gong activities together including the organisation of the Quit Chinese 
Communist Party march at the Frankton Markets in Hamilton in June 2006 and 
Christmas parades.  In 2010 AA was the co-ordinator for the promotion of the 
Shen Yun Performing Arts Group show tickets in Hamilton.  The appellant came to 
Hamilton and assisted her to sell tickets at the Hamilton central shopping centre 
with other Falun Gong practitioners on Thursday mornings for three weeks.  AA 
considers that the appellant is a committed Falun Gong practitioner and has had 
many discussions with her over the years about Falun Gong. 

Evidence of Max Shen 

[37] Max Shen is the editor of the New Zealand branch of the Epoch Times 
newspaper.  He is from China, where he began practising Falun Gong in 1996 
while it was still legal.  In 1997, he immigrated to New Zealand as a permanent 
resident under the Skilled Migrant category and later became a New Zealand 
citizen.  He has never returned to China.   

[38] Mr Shen has been with the New Zealand branch of the Epoch Times since 
its establishment in New Zealand in 2001.  The head office of the Epoch Times 
organisation is in New York and New Zealand is one of the 30 countries in which 
the newspaper has a local edition.   

[39] There are no formal Epoch Times premises in Auckland.  Staff including the 
appellant work from home.   

[40] The appellant first became involved with the Epoch Times newspaper in 
2002 when she did some typesetting training and practical work.  After that she 
helped deliver the Epoch Times in Hamilton and Rotorua for several years.  The 
nature of her involvement with the newspaper changed this year.  Two senior 
editorial members resigned during 2009 leaving a gap at the paper.  Mr Shen 
heard that the appellant had good language skills and, because she also had been 
trained in typesetting, he contacted her and asked her if she would like a full-time 
job at the paper in the news team.  She accepted this position and from January 
2010 has been involved in editing, news translating, composing articles, 
interviewing and events reporting.  Like all Epoch Times reporters, the appellant 
uses a pseudonym for her articles.   

[41] The appellant undertook reporting for the Epoch Times in relation to its 



 
 
 

9

coverage of the 2010 Shen Yun Performing Arts Group show. In order to get the 
Epoch Times press pass the appellant required for this work Mr Shen placed her 
personal details including her name and educational background onto the Epoch 
Times global internal human resources website.  It is an Epoch Times head office 
requirement that such details are supplied prior to the issue of press passes.  This 
information can only be accessed by the chief editor of each Epoch Times branch.  
Mr Shen is the only person in New Zealand able to access this website and is 
required to use a password to do so.  Despite such security precautions Mr Shen 
is of the view that the security of the website against the Chinese government 
cannot be guaranteed.   

[42] Mr Shen suspects that there have been attempts on behalf of the CCP to 
infiltrate and sabotage the Epoch Times computer system.  He cited several 
instances where his system has been attacked by viruses including viruses 
attached to emails purporting to be from people in his address book but not 
actually sent by those people. 

Written Evidence – Epoch Times 

[43] Counsel filed a letter dated 23 June 2010 from the Chairman of the Epoch 
Times English language edition, Stephan Gregory, and two sworn statements from 
Chinese nationals resident in the United States, CC (sworn 20 June 2010) and DD 
(sworn 30 June 2010).  The statements provide details of their author’s 
experiences of treatment in China by reason of their involvement in the Epoch 
Times.  Summarised, these are as follows: 

[44] CC states that he was suspended from university in June 2000 because of 
his involvement with Falun Gong.  He joined the Epoch Times in 2000 and worked 
in Zhuhihai city as a reporter in charge of international news for the Epoch Times 
website.  Along with all other Epoch Times staff in Zhuhihai city, he was arrested 
on 16 December 2000.  He was sentenced to five years’ imprisonment in 
September 2002.  He states that during his time in prison he experienced “many 
kinds of torture, such as forced slave labour, forced brainwashing, shocking with 
electric clubs, forced feeding, long-term sleep deprivation, beatings, abuse etc”.  
After five years’ imprisonment he fled China and gained asylum in the United 
States. 

[45] DD states that because of his involvement with Falun Gong and the Epoch 
Times he was arrested in Beijing on 15 March 2001 and detained in Beijing in the 



 
 
 

10

Haidian Detention Centre and in Changsha Prison in Hunan province.  He gives 
details of the mental and physical mistreatment he says he endured there.  He left 
China in February 2005 for the United States where he applied for and was 
approved for political asylum. 

[46] In his letter, Mr Gregory outlines the history of the Epoch Times and states 
that immediately after its founding in 2000, it became a platform for all Chinese 
including democratic dissidents.  He states that the Chinese government seeks to 
interfere with the Epoch Times because it publishes criticism of the CCP and 
details of human rights abuses including the persecution of Falun Gong.   

[47] Mr Gregory asserts that the PRC’s ‘strategic battle plan’ to interfere with the 
operations of the Epoch Times includes: 

… the detention and torture of Epoch Times staff who formerly worked inside the 
PRC; threats made against the family members of Epoch Times staff by PRC 
officials; phone calls from Consular officials to advertisers in the Epoch Times 
urging them not to advertise in our paper; Consular officials attempting to prevent 
Epoch Times reporters from covering stories; and Consular officials urging that 
venues not be rented to our newspaper. 

In addition to these cases that involve direct action by PRC officials, there is a 
longstanding pattern of other actions aimed at disrupting the operations of The 
Epoch Times that we believe are carried out by agents of the PRC or those paid or 
otherwise encouraged by agents of the PRC to do so.  These actions include: the 
beating of The Epoch Times chief tech officer in his home and the theft of his 
computers; attempts to intimidate Epoch Times staff; the smashing of Epoch Times 
printing equipment; the theft of Epoch Times newspapers; the mailing of envelopes 
of white powder to Epoch Times offices, which require the shutting down of 
operations while police hazmat teams analyze the threat; the vandalizing of 
vehicles used by The Epoch Times; the vandalizing of Epoch Times newspaper 
boxes; and jamming the phone lines of Epoch Times offices with large numbers of 
phone calls.      

[48] He states that when EE, the former PSB officer, sought asylum in Australia 
in February 2005 he brought with him copies of a number of official public security 
documents.  Included amongst these was a record of a meeting held at the Tianjin 
City Public Security Bureau in October 2004, the purpose of which was to review, 
organise, and encourage efforts to interfere with the Epoch Times by the public 
security agencies of several provinces. 

Further Documents Filed 

[49] Counsel filed a large volume of material in support of the appeal.  This 
material included a DVD recording of a New Tang Dynasty television news item 
showing the protest held outside the Langham Hotel in June 2010.  The appellant 
is identifiable amongst the protesters.  Also included amongst the material filed 



 
 
 

11

were written submissions, witness statements, and items of country information.  
This country informational included the United States Congressional Executive 
Commission on China Annual report 2009 (10 October 2009) and the Report of 
the United States House of Representatives Committee on International Relations, 
Serial No. 109-62 (21 July 2005).  This report which is entitled ‘Falun Gong and 
China’s Continuing War on Human Rights’ includes the transcript of testimony 
given to the Committee by various witnesses including the former Chinese 
diplomat, Chen Yonglin. 

THE ISSUES 

[50] The Inclusion Clause in Article 1A(2) of the Refugee Convention provides 
that a refugee is a person who: 

... owing to well-founded fear of being persecuted for reasons of race, religion, 
nationality, membership of a particular social group or political opinion, is outside 
the country of his nationality and is unable or, owing to such fear, is unwilling to 
avail himself of the protection of that country; or who, not having a nationality and 
being outside the country of his former habitual residence as a result of such 
events, is unable or, owing to such fear, is unwilling to return to it. 

[51] In terms of Refugee Appeal No 70074/96 (17 September 1996), the 
principal issues are: 

(a) Objectively, on the facts as found, is there a real chance of the appellant 
being persecuted if returned to the country of nationality? 

(b) If the answer is yes, is there a Convention reason for that persecution? 

ASSESSMENT OF THE APPELLANT’S CASE 

CREDIBILITY 

[52] Prior to determining the framed issues it is necessary to make an 
assessment of the credibility of the appellant and her witnesses.  In short, the 
Authority found them to be credible and reliable.  They answered questions in a 
straight-forward and direct manner and made no discernable attempt to embellish 
or exaggerate their evidence.  Their evidence as to the appellant’s and their own 
activities and experiences in relation to Falun Gong, the Epoch Times and the 
Shen Yun Performing Arts Group is accepted in its entirety. 



 
 
 

12

[53] Having accepted the evidence of the appellant and her witnesses, it is 
necessary to determine whether she has a well-founded fear of being persecuted 
should she return to China.  In order to make this determination, it is necessary to 
consider country information about the treatment of Falun Gong practitioners by 
the Chinese authorities, and their attitude towards and treatment of those 
associated with the Epoch Times and the Shen Yun Performing Arts Group.  It is 
also relevant to consider the treatment of Chinese nationals who criticise the CCP, 
as much of the appellant’s activity in New Zealand has been directed towards 
exposing atrocities committed by the Chinese authorities and attempting to 
persuade fellow Chinese nationals to make symbolic defections from the CCP.  It 
is also necessary to consider information relating to the monitoring of Chinese 
nationals abroad by the Chinese government and its agents. 

Country information 

Falun Gong 

[54] We turn first to the treatment of Falun Gong practitioners in China.   

[55] Since July 1999, the Falun Gong movement has been an illegal 
organisation in China.  Both public and private practice of Falun Gong exercises 
are banned, as is the distribution of Falun Gong literature.  In the early days of the 
ban, the Chinese authorities made a distinction between Falun Gong organisers, 
who were treated harshly, and ordinary followers who were subjected to brief stints 
of ideological education: Human Rights Watch China Uses “Rule of Law” to Justify 
Falun Gong Crackdown (9 November 1999).  

[56] According to some reports, since early 2002, the mere belief in Falun Gong 
has been sufficient for practitioners to suffer punishments ranging from loss of 
employment to imprisonment: United States Department of State Country Reports 
on Human Rights Practices 2003: China (February 2004). 

[57] The 2002 Human Rights Watch report, Dangerous Meditation, stated that 
the majority of Falun Gong practitioners apprehended by the authorities are sent to 
labour camps.  Similarly, in 2005, an Amnesty International report stated: 

The Falun Gong spiritual movement remained a key target of repression, which 
reportedly included many arbitrary detentions.  Most of those detained were 
assigned to periods of ‘Re-education through Labour’ without charge or trial, during 
which they were at high risk of torture or ill-treatment, particularly if they refused to 
renounce their beliefs.’ Amnesty International AI Report: China 2005 (May 2005). 



 
 
 

13

[58] A 2005 United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) report 
stated: 

…even lower level members may risk longer-term detention if they go out and 
practice in public.  Likely punishment would be detention without trial for 
approximately four years in so called ‘reform through labour’ camps and (extra-
judicial) beatings that often accompany such detention.   

[59] The UNHCR report went on to say that, although membership of Falun 
Gong alone would not give rise to refugee status, a prominent role in certain overt 
activities (such as proselytising or organising demonstrations) which bring the 
membership to the attention of the authorities, may do so.  It identified as a 
relevant issue the question as to whether there are elements in the asylum 
seeker’s individual profile that would raise the likelihood of his/her membership 
becoming known to the authorities: United Nations High Commissioner on 
Refugees Position Paper on Falun Gong (1 January 2005). 

[60] Rather than any softening of attitude on the part of the Chinese authorities, 
the repression of Falun Gong practitioners within China appears to have increased 
in recent times.   

[61] Amnesty International has reported that the Chinese government campaign 
against the Falun Gong intensified in 2009 with sweeping detentions, unfair trials 
leading to long sentences, enforced disappearances and deaths in detention 
following torture and ill-treatment.  The report described the campaign against 
Falun Gong as “severe and systematic”.  It also recorded that former detainees 
who had been in re-education centres reported that Falun Gong activists 
constituted one of the largest groups of prisoners: Amnesty International Report 
2010 – China (“the Amnesty report”) (28 May 2010). 

[62] The United States Department of State Country Reports on Human Rights 
Practices for 2009: China (“the DOS report”) (11 March 2010) records that: 

 Authorities continued a general crackdown on groups considered to be "cults." 
These "cults" included not only Falun Gong and various traditional Chinese 
meditation and exercise groups (known collectively as "qigong" groups) but also 
religious groups that authorities accused of preaching beliefs outside the bounds of 
officially approved doctrine. 

[63] The DOS report also states that mere belief in the discipline (even without 
any public practice of its tenets) sometimes was sufficient grounds for practitioners 
to receive punishments ranging from loss of employment to imprisonment and that 
Falun Gong sources estimated that since 1999 at least 6,000 Falun Gong 
practitioners had been sentenced to prison, more than 100,000 practitioners had 



 
 
 

14

been sentenced to Re-education Through Labour (RTL), and almost 3,000 had 
died from torture while in custody. The DOS stated that some foreign observers 
estimated that Falun Gong adherents constituted at least half of the 250,000 
officially recorded inmates in RTL camps, while Falun Gong sources overseas 
placed the number even higher. 

[64] Intolerance of Falun Gong extends to lawyers defending practitioners.  Two 
prominent lawyers involved in the defence of Falun Gong practitioners, Tang Jitian 
and Liu Wei were disbarred in May 2010 after being accused of behaving illegally.  
Lawyers who were scheduled to represent them at the disbarment hearing were 
themselves subjected to intimidation and prevented from attending: Amnesty 
International “Chinese Human Rights Defenders Subjected to ‘Absurd’ Disbarment 
Hearing” (22 April 2010); Radio Free Asia, “China: Lawyers’ Licenses Revoked” (8 
May 2010). 

[65] The United Nations Special Rapporteur on Torture and other Cruel, 
Inhuman, or Degrading Treatment, Manfred Novak, has stated that ‘re-education’ 
constitutes ‘mental torture’ and that most of the inmates in re-education through 
labour camps are members of Falun Gong, sex workers and others who have 
exhibited “unsocial behaviour” and that they can be held for up to three or four 
years without trial.  According to Novak, “They want to re-educate you so that you 
can finally see that you have done something wrong.  And that means trying to 
break the will of the people.  If it didn’t work during trial, during police custody with 
torture or whatever, then they try to break your will afterwards”:  “Mental Torture 
Alleged” State News Service (21 June 2010). 

[66] The current attitude of the Chinese authorities to Falun Gong is reflected in 
a fact sheet recently produced by the Chinese Embassy in the United States.  This 
fact sheet describes Falun Gong as an anti-society cult which is responsible for 
the deaths of over 1,000 cult practitioners who have died after following Falun 
Gong teachings and refused to seek medical treatment for their illnesses.  The fact 
sheet also describes Falun Gong as a political group that is “utterly anti-China”.  It 
describes Falun Gong’s activities as encompassing the fabricating of stories to 
attack and vilify the Chinese government and engaging in anti-Chinese 
propaganda aimed at undermining China’s stability and overthrowing the Chinese 
government: “Facts about the so called ‘Divine Performing Arts Spectacular’” 2010 
Embassy of the People’s Republic of China in the United States of America (19 
August 2010) www.china-embassy.org/eng/sghd/t725926.htm. 



 
 
 

15

Shen Yun Performing Arts Group 

[67] The Shen Yun Performing Arts Group was formerly known as the Divine 
Performing Arts Group.  The attitude of the Chinese government towards it can be 
discerned from the fact sheet referred to above which states that it is a political 
tool of Falun Gong which is used to preach cult messages, spread anti-China 
propaganda, increase Falun Gong influence and raise funds.   

[68] Reportedly, within the United States, Chinese officials have written to public 
officials where Shen Yun performances are scheduled urging them not to attend or 
to endorse the performance and have also sent letters and made telephone calls 
to the venues rented for the performances in an effort to get the shows cancelled: 
“Beijing Fails to Stop World Tour of Chinese Performers” the New American (18 
February 2008).   

[69] In January 2010, seven Shen Yun Performing Arts Group shows in Hong 
Kong were cancelled after six crew members were denied visas purportedly due to 
the Chinese authorities pressuring the Hong Kong government.  See “Six artists in 
Falun Gong show denied Hong Kong visas” South China Morning Post (23 
January 2010).   

[70] There are reports of the disappearance of the husband of a Shen Yun 
Performing Arts Group member, Mei Xuan.  These reports allege that Mei Xuan’s 
husband, Jiang Feng, was taken away by public security officials at Shanghai 
airport as he was on his way to join his wife in New York.  Amnesty International 
have stated that the purpose Jiang Feng’s detention may be in order to pressure 
his wife to cease her involvement with the Shen Yun performing Arts group: 
Amnesty International “Falun Gong practitioner missing in China” (10 May 2010). 

Epoch Times 

[71] The Authority has considered a number of news articles which report on the 
attitude and actions of the Chinese government towards the Epoch Times.  The 
impression created by this material is that the Epoch Times is viewed with 
antipathy by the Chinese government which has conducted a systematic 
campaign to sabotage the paper’s operation.     

[72] The articles considered by the Authority included one reporting that in 2004, 
the Chinese ambassador to Japan urged all local Chinese people to refuse to 
support the Falun Gong or read the Epoch Times and that Japanese companies 



 
 
 

16

placing advertisements in the paper received telephone calls from the embassy 
threatening that they would have difficulty doing business with mainland China.  
“Japan: Editor accuses Chinese embassy of trying to shut down paper” Asia Africa 
Intelligence Wire (28 June 2004). 

[73] A BBC Worldwide Monitoring Report in 2006 stated that there had been a 
break-in at the Hong Kong printing house of the Epoch Times by four hammer-
wielding men who damaged the computer to the plate machine used for printing.  
The newspaper’s editor stated her belief that the attackers were CCP agents.  The 
same article noted allegations made by another Epoch Times spokesperson in 
Hong Kong that the paper’s employees had received harassing telephone calls on 
their private telephones and that relatives of staff in mainland China had received 
threats from CCP officials: “Newspaper critical of China attacked in Hong Kong – 
Kyodo” BBC Worldwide Monitoring (1 March 2006) 

[74] A statement issued by the International Federations of Journalists (IFJ) in 
February 2006 also reports the 2006 Hong Kong attack and alleges that Epoch 
Times staff members in the United States have been the target of threats and 
harassment including an incident on 8 February 2006, when the chief of 
information technology of the Epoch Times was beaten in his home in the United 
States by a gang of Chinese men who only stole his work-related computers.  The 
IFJ statement also alleges that the Epoch Times in Malaysia had been blocked 
from publication following “the Chinese regime’s interference” and that the 
newspaper’s offices in Sydney and Toronto have received suspicious envelopes in 
their mail suspected of containing toxic materials.  The statement characterises 
the campaign against the Epoch Times by the Chinese government as a “dirty war 
and a “vicious witch hunt aimed at crushing the voice of dissent”: International 
Federation of Journalists press release BBC Monitoring International Reports (1 
February 2006). 

[75] An article from a Canadian newspaper alleges that in response to terms laid 
out by the Chinese consulate, the Prime Minister’s office organised the visit of the 
Chinese Premier, Hu Jintao, around specific demands to keep New Tang Dynasty 
TV and the Epoch Times away from the premier: Susan Delacourt “Harper helps 
Hu keep critics away” Toronto Star (25 June 2010). 

[76] A number of articles report the detention within China of Chinese nationals 
who have posted articles on the Epoch Times website.  Writer and activist Guo 
Qizhen was reported as being detained and prosecuted on charges related to his 



 
 
 

17

prolific writing for US-based Chinese language websites including the Epoch 
Times; “In China, a jailed Internet writer is mistreated, denied access to family” 
Committee to Protect Journalists (31 August 2007).  Internet writer Lee Jian Ping 
was reportedly charged with ‘Inciting subversion of state authority’ in May 2005 in 
respect of 31 articles Lee had written for a number of websites including the Epoch 
Times.  “Writer Lee Jian Ping tried for online pro-democracy articles” Committee to 
Protect Journalists (12 April 2006). 

[77] In March 2007, another writer, Zhang Jianhong, was sentenced to six years’ 
imprisonment on a charge of ‘Incitement to subvert the state’s authority’.  He is 
reported as having written regularly for websites including the Epoch Times: 
“Cyber dissident Zhang Jianhong gets six years in prison” Reporters Without 
Borders (19 March 2007). 

Monitoring of Chinese nationals abroad – the 610 office 

[78] On 21 July 2005, Chen Yonglin, the former first secretary and consul for 
political affairs at the Chinese Consulate in Sydney, Australia, testified before the 
United States House of Representatives Subcommittee on Africa, Global Human 
Rights and International Operations as part of a panel discussing ‘Falun Gong and 
China’s continuing war on human rights’.   

[79] In the course of his testimony, Mr Chen stated that there were over 1,000 
Chinese secret agents and informants in Australia and that since February 2001, 
there has been a special group within the Chinese Consulate in Sydney for the 
struggle against Falun Gong which is part of the 610 office system and whose sole 
task is to ‘monitor and persecute the Falun Gong’.  He stated that to his 
knowledge, similar groups have been established in Chinese missions in the 
United States and other countries where Falun Gong is active.  He also stated that 
besides the diplomatic system, there is an intelligence collection system working 
against Falun Gong.  Accordingly, ‘some local Chinese and Chinese students are 
encouraged to mix with the Falun Gong practitioners for the purpose of collecting 
information, and [are rewarded for this]’.   

[80] In the course of his testimony, Mr Chen stated that while he was working in 
the Chinese Consulate in Sydney, he often received reports from Beijing providing 
the latest information about the activities of Falun Gong in Australia and in the 
world.  He also stated that in small Chinese overseas missions, there must be at 
least one official in charge of Falun Gong affairs but that in the United States and 



 
 
 

18

Australia, there are more: Statement by Chen Yonglin made to United States 
House of Representatives Committee on International Relations, (“CIR”) serial 
number 109-62 (21 July 2005).   

[81] Mr Chen’s widely publicised claims concerning the 610 security office and 
its spy network in Australia were corroborated by a second defecting 610 office 
official, Hao Feng Jun: “Spy Claim Backed by Second Chinese Defector 
nzherald.co.nz (article sourced from Reuters, undated, accessed 27 May 2010).  
In the course of his testimony to the United States House of Representatives 
Committee, Mr Stephen Gregory of the Epoch Times claimed that Hao Fen Jun 
smuggled out of China a record of a meeting held by the 610 officers of six 
provinces and three major cities in China to develop a strategy for dealing with the 
“three media” (the grouping of the Epoch Times, New Tang Dynasty TV and 
Sound of Hope radio).  The plans outlined in the document included the collection 
of ‘evidence’ against the three media’s staff and their contacts within China.   

[82] A number of reports make similar claims concerning the monitoring of 
overseas Falun Gong groups by the Chinese government.  An article in Jane’s 
Intelligence Digest states that Chinese agents in the United States seek 
information concerning the United States-based operations of groups such as the 
Falun Gong, which the Chinese government considers a threat to its authority.  
Similarly, an article in the Australian cites “security sources” as saying that 
“Chinese spies perform three roles in Australia; acquiring sensitive technology for 
military and strategic advantage; stealing technology and information for 
commercial gain; and monitoring and infiltrating groups that Beijing tries to 
suppress, such as Falun Gong”.  “Chinese Spying on Canberra” The Australian 
(31 May 2008). 

Criticism of Chinese government 

[83] Those who publically criticise the Chinese government are subject to 
sanctions.  The DOS report states: 

 Those who aired views that disagreed with the government's position on 
controversial topics or disseminated such views to domestic and overseas 
audiences risked punishment ranging from disciplinary action at government work 
units to police interrogation and detention. 

[84] The DOS report also stated that public speeches, academic discussions 
and speeches at meetings or in public forums covered by the media remained 
circumscribed as did speeches pertaining to sensitive topics.  Authorities 



 
 
 

19

frequently intervened to halt public speeches and lectures on sensitive political 
topics.  The DOS report goes on to detail the arrests and detentions of Chinese 
nationals who have made politically sensitive remarks or criticised the government 
within China.  These include the arrest in March 2009 of Zhan Gshi Jun, a former 
soldier who publicly expressed regret over his involvement in the Tiananmen 
Square uprising.  His whereabouts remained unknown at the year’s end.  Many 
intellectuals and activists who signed the Charter 08 petition calling for democracy 
experienced harassment during the year, especially around the time of sensitive 
anniversaries, trials or official visits.  One of these, Liu Xiaobo, has been held in 
communicado since his detention on 8 December 2008.  His formal arrest on 24 
June 2009 followed the disbarment of several leading rights lawyers in May 2009, 
a tightening of media censorship around the 20th anniversary of the June 1989 
Tiananmen Square crackdown and a directive requiring computer manufacturers 
to include with all computers a new software which gives the Chinese government 
increased control of internet communications: Human Rights Watch China: Critic’s 
arrest signals hardening of political climate (24 June 2009).            

[85] The Amnesty International report recorded that lawyers, journalists, 
environmental activists and proponents of democratic reform were subject to 
arrest, held in incommunicado detention and imprisoned and that many in 
detention were tortured.  Family members of human rights activists, including 
children, were increasingly targeted by the authorities, including being subjected to 
long-term house arrest and harassment by security forces. 

Assessment of risk 

[86] For the purposes of refugee determination, “being persecuted” has been 
described as the sustained or systemic violation of basic or core human rights 
demonstrative of a failure of state protection; see Refugee Appeal No 2039/93 (12 
February 1996) and Refugee Appeal No 74665/03 [2005] NZAR 60; [2005] INLR 
68 at [36] to [125].  Put another way, it has been expressed as comprising serious 
harm plus the failure of state protection; Refugee Appeal No 71427 (17 August 
2000). 

[87] The Authority has consistently adopted the position taken in the decision in 
Chan v Minister of Immigration and Ethnic Affairs (1989) 169 CLR 379 (HCA), 
which held that a fear of being persecuted will be well-founded when there is a 
real, as opposed to a remote or speculative, chance of such persecution occurring.  
This entails an objective assessment as to whether there is a real or substantial 



 
 
 

20

basis for the anticipation of being persecuted.  Mere speculation will not suffice. 

[88] There is no evidence before the Authority of any interest shown in the 
appellant or her family by the Chinese authorities on account of her Falun Gong, 
Epoch Times, or Shen Yun activities in New Zealand.  There are no reports of 
visits to her family home or enquiries being made about her.  Her mother travelled 
out of China in 2008 and returned there in 2009 without any difficulty even though 
at the time the appellant was acting as the Falun Gong co-ordinator for Rotorua 
and persistently “truth-telling” there. 

[89] Despite this however, the Authority accepts that the Chinese authorities 
would be aware of the appellant’s activities in New Zealand.  It is accepted that 
some monitoring of Falun Gong and “three media” activities in countries outside 
China are carried out by the Chinese government.  It would be surprising if this 
was not the case given the hostility of these organisations towards the Chinese 
government and Falun Gong’s stated goal of the destruction of the CCP. 

[90] The appellant was the sole Falun Gong organiser/promoter in Rotorua 
between 2007 and 2009 and in this capacity exposed herself to large numbers of 
Chinese nationals and their tour group leaders at the tourist attraction she worked 
at, at the lake, and while distributing the Epoch Times.  Her presence and 
involvement in the demonstration outside the Langham Hotel in June 2010 was 
filmed and broadcast on the New Tang Dynasty station which is one of the reviled 
“three media”.  She is a person of some rank at the Epoch Times and was visibly 
involved with the Shen Yun performances while wearing a press card identifying 
her by name and signifying her seniority with the paper. 

[91] Given the likelihood that Falun Gong, the Epoch Times and Shen Yun 
activities are monitored within New Zealand, and the appellant’s high profile in 
respect of all three, it seems probable that the Chinese authorities will be aware of 
her identity and activities. 

[92] The question arises as to what consequences this will have for the 
appellant, should she return to China.   

[93] In Refugee Appeal No 76088 (6 November 2007) the Authority considered 
the position for persons who have undertaken public protest in support of Falun 
Gong who return to China.  After reviewing the limited country information 
available, the Authority concluded: 

[96] As can be seen from these reports, evidence of problems or persecution of 



 
 
 

21

failed asylum seekers who have previously had a Falun Gong association or been 
involved in protests overseas appears to be very scant.  The same return from 
Germany appears to be reported several times.  None appear to fall into a similar 
profile to the appellant.  They are either quite dated, going back six or seven years 
or, as with the Australian report, refer to an activist who has been involved in anti-
Chinese government activities going back to Tiananmen Square. 

[97] The Authority’s conclusion, based on this country information and the very 
few examples available, is that a failed asylum seeker who may have practised 
Falun Gong while overseas and has been returned to China, is not at a real risk of 
being mistreated unless there are significant additional aspects to the profile of the 
claimant.  The Authority reaches this conclusion given that there are reports of 
hundreds of thousands of practitioners and that considerable numbers of these 
practitioners have no doubt moved in and out of China over the past six to seven 
years.  That conclusion is supported by noting the considerable number of asylum 
cases, many of which fail, which have been presented around the world, in Europe, 
Canada, USA, Australia and this country.  Beyond this, it is, of course, incumbent 
on the appellant to establish his own case and certainly, even if this Authority was 
to attach some credibility to the appellant’s claim that he would be returning to 
China as a genuine Falun Gong practitioner from New Zealand who had been 
identified through his blatant activities in this country, the objective country of origin 
information the Authority has noted does not show a real risk of him being 
persecuted for those reasons on return to China. 

[94] On 10 September 2010, counsel filed further written submissions 
addressing the position noted in Refugee Appeal No 76088, that information about 
Falun Gong practitioners encountering problems at the border on return to China 
is scant, and also addressing the inference to be drawn from the evidence of the 
witness AA, that she encountered no difficulty re-entering China in 2009 despite 
her profile as a Falun Gong practitioner here.   

[95] In his submission, counsel suggests that the reason for the lack of 
information noted in Refugee Appeal No 76088 is the suppression of information 
by the Chinese authorities.  He also notes a number of reports concerning 
overseas Falun Gong practitioners who have encountered difficulties in China.  
These difficulties include arrest and detention in jails, re-education centres and 
forced labour camps.   

[96] The material filed by counsel is of limited relevance to the question as to 
whether the present appellant will encounter difficulty upon return either at the 
border of within China.   The majority of the reports are dated.  They also largely 
concern the arrest of overseas based Falun Gong practitioners for activities within 
China rather than for activities conducted outside China.     

[97] Should the appellant return to China, she can be expected to return to her 
family home in Jiangsu Province.  According to the 2010 report by the Commission 
on International Religious Freedom, Jiangsu is one of several provinces where 
security officials have been instructed to ‘strike hard’ against Falun Gong 



 
 
 

22

adherents.  The report states that these instructions included recommendations for 
surveillance, cultivation of paid informants, and propaganda efforts: US 
Commission on International Freedom Annual Report 2010 – Countries of 
Particular Concern: People’s Republic of China (29 April 2010).  

[98] Within Jiangsu province, the appellant is likely to renew her close 
relationship with her relative who is already under surveillance as a result of her 
earlier arrest and detention for Falun Gong activities.  Given the monitoring of this 
relative, by the local PSB and street committees, it appears likely that the 
appellant will similarly be monitored because of her own considerable profile as a 
high level Falun Gong activist in New Zealand (the term Falun Gong activist 
encompasses her activities and association with Shen Yun and the Epoch Times 
as well as with Falun Gong) and her association with the relative.  At this point 
there is a real chance that the appellant’s continued adherence to Falun Gong 
(including the denunciation of the CCP) could result in her detention in a re-
education camp.   

[99] It is unknown what specific factor or event would trigger the appellant’s 
detention in China.  To predict this would require the Authority to engage in 
speculation.  However, given our assessment of the appellant, the level of her 
activities in New Zealand, her association with a known Falun Gong activist and 
the level of her commitment to Falun Gong in New Zealand, it seems unlikely that 
she would be able to resume a normal life within China.  Instead, we consider that 
there is a real chance that she would sooner or later have an encounter with the 
Chinese authorities, most likely her local Jiangsu PSB, that would result in her 
detention and mistreatment.  Given the country information before the Authority 
concerning the treatment of Falun Gong practitioners in detention, the Authority is 
satisfied the treatment she is likely to encounter would amount to being 
persecuted for the purposes of the Refugee Convention.  The first issue framed for 
consideration is answered in the affirmative. 

Convention reason 

[100] The Authority must next consider whether the appellant’s fear of being 
persecuted is for a Convention reason.   

[101] A number of Authority decisions in Falun Gong cases have been decided 
under the Convention ground of religion.  In other jurisdictions, the Convention 
grounds of particular social group and imputed political opinion have been applied.  



 
 
 

23

In LL (Falun Gong-Convention Reason-Risk) China CG [2005] UKAIT 00122, the 
application of the imputed political opinion in a Falun Gong case was discussed.  
The judge stated at [32]: 

 It may be that members of Falun Gong do not see themselves as expressing a 
political opinion, and would certainly reject the proposition that they were a violent 
cult.  Many practitioners would ascribe a spiritual dimension to their activity.  
Indeed the Appellant originally presented her claim in religious terms.  
Nevertheless it seems clear to us on the objective evidence that the Chinese 
government imputes political opinion to them because of concern for their ability to 
mobilise public opinion on a very substantial scale outside the established structure 
of the Communist party, and they see this as a threat to the Communist Party and 
hence the state.  Even the state’s efforts to blacken the reputation of Falun Gong 
by linking it to “evil cults”, derives from essentially this imputation of political opinion 
and activity. 

[102] The appellant is a member of an organisation which has amongst its aims, 
the destruction of the CCP.  She has participated in public demonstrations and 
extensive “truth telling” in furtherance of this aim.  She has an important role at the 
Epoch Times which publicises CCP atrocities and has a clear stance of opposition 
to the regime.  She has also had a peripheral but visible association with Shen 
Yun Performing Arts group which, as noted earlier in this decision, is viewed by 
the Chinese government as a political tool of Falun Gong which is used to spread 
anti-China messages (see [67] above).  While there are clearly a number of 
overlapping Convention grounds available in this case, in our view, the most 
relevant is political opinion.   

CONCLUSION 

[103] For the reasons outlined above, the Authority finds that the appellant is a 
refugee within the meaning of Article 1A (2) of the Refugee Convention.  Refugee 
status is granted.  The appeal is allowed. 

“M A Roche” 
M A Roche 
Member 

 
 


