
10/28/2014 Print : Rwandan parliament calls for BBC to be banned

http://en.rsf.org/spip.php?page=imprimir_articulo&id_article=47150 1/2

Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/rwanda-rwandan-parliament-
calls-for-bbc-24-10-2014,47150.html

Africa - Rwanda

Censorship
Rwandan parliament calls for BBC to be banned
24 October 2014

The parliamentary motion was prompted by a controversial documentary about the 1994
genocide

The Rwandan parliament passed a resolution on 22 October calling on the government to ban the
BBC and bring “genocide denial” charges against the presenter and producer of a controversial TV
documentary about the 1994 Rwandan genocide that the BBC broadcast in early October.

The vote came a few days after President Paul Kagame himself accused the BBC of “denying the
genocide” of Rwanda’s Tutsi minority by members of the Hutu majority.

“This parliamentary resolution is not surprising inasmuch as the Kagame government allows the
political opposition no room to exist in Rwanda,” said Cléa Kahn-Sriber, the head of the Reporters
Without Borders Africa desk.

“It is extremely worrying that the BBC, one of the few independent media that manages to be seen
or heard within Rwanda, is in the process of being banned. We call on the government to implement
the democratic principles it so readily professes in international forums and to let the media express
themselves freely.”

Members of student organizations consisting mainly of genocide survivors staged demonstrations
outside the BBC’s Kigali bureau and parliament a few hours before the resolution’s adoption and
handed in a memorandum calling on the government to rescind the BBC’s licence to broadcast in
Rwanda. They also demanded a formal BBC apology to the Rwandan people and the entire world.

Entitled “Rwanda, The Untold Story,” the documentary caused a storm by interviewing US-based
researchers who, with the help of maps, argued that the number of Hutus killed in the genocide was
much higher than generally recognized. The Rwandan government declined the BBC’s requests to
be interviewed for the documentary.

According to the United Nations, an estimated 800,000 Tutsis and moderate Hutus were
slaughtered from April to July 1994.

The Kagame government has a history of refusing to comment on the human rights situation and
imposing extreme censorship on freedom of information.

At least five journalists have fled the country this year because of persecution, and several were
arrested and threatened by the police before and after ceremonies in April marking the 20th
anniversary of the genocide. Good Morning Rwanda, Flash FM’s popular phone-in programme, was
banned in June. The US State Department condemned all of these developments.

An official denial of the claims made in the documentary was posted on the Rwandan government
website but is no longer available online.

In 2009, the Rwandan government suspended the BBC’s radio broadcasts in Kynyarwanda because
of a programme about the genocide that was also described at the time as revisionist.

Any formal reference to ethnicity is punishable by imprisonment on a charge of promoting
“divisions.” Over the years, the term “Rwandan genocide” has gradually been replaced by “genocide
of the Tutsis,” thereby pre-empting any questioning of the official history.



10/28/2014 Print : Rwandan parliament calls for BBC to be banned

http://en.rsf.org/spip.php?page=imprimir_articulo&id_article=47150 2/2

Rwanda is ranked 162nd out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders press freedom
index.

More information about freedom of information in Rwanda


