Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/rwanda-bbc-local-broadcasting-
in-rwanda-04-03-2015,47645.html

Africa - Rwanda

Censoring history

BBC broadcasting in Rwanda under threat
4 March 2015

Reporters Without Borders is shocked by the findings of a Rwandan commission of
enquiry into a BBC television documentary and, in particular, by its recommendations
that the Rwandan authorities should end local broadcasting by the BBC and bring legal
proceedings against it.

The commission was appointed to investigate alleged genocide denial in *“Rwanda: The Untold
Story,” a documentary that Britain’s state-owned radio and TV corporation broadcast last October.

After deliberating for three months, the commission said in a report released on 28 February: "The
BBC, in general, abused press freedom and free speech, violated its own editorial guidelines,
transgressed journalistic standards, and violated Rwandan law, with particular reference to genocide
denial and revisionism, inciting hatred, and divisionism among Rwandans.”

The commission advised the government to terminate its broadcasting agreement with BBC,
without saying whether it meant just radio broadcasting or TV and Internet as well, and
recommended that the “respective organs of the Rwandan government initiate criminal and civil
processes.” It added that the agreement could be renewed under certain conditions, which should
include acknowledgement by the BBC that it was in the wrong.

"We are appalled by the commission of enquiry’s disproportionate recommendations,” said Cléa
Kahn-Sriber, the head of the Reporters Without Borders Africa desk.

"By trying to censor the BBC and impose a one-sided version of history that allows no debate, the
commission is violating free speech and media freedom. It should amend its findings, in order not to
censor what is Rwanda’s main independent news outlet, and the government should allow the BBC
to reopen its local branch or else it will expose itself to further accusations of authoritarianism” she
added.

The final decision on the BBC's fate will be taken by the Rwanda Utilities Regulatory Authority
(RURA) after studying the commission’s report. The government’s decision to give the RURA the
final say in this matter violated its own regulations.

The BBC, which declined to appear before the commission, told Reporters Without Borders that it
had no option but to await the RURA’s decision and that no recourse would be available if the RURA
decided to implement the commission’s recommendations.

After the authorities already suspended the BBC's Kinyarwanda broadcasts on 25 October, the BBC
fears that its Swahili and English-language broadcasts in Rwanda will also be terminated.

"We are extremely disappointed by the findings of this commission,” the BBC said in a statement on
1 March. "We stand by our right to produce the independent journalism which has made us the
world’s most trusted news source.”

The statement added that, according to the provisional findings of the BBC's own internal
investigation, the documentary did not breach its editorial standards and constituted "a valuable
contribution to the understanding of the tragic history of the country and the region.”

President Paul Kagame, who refused to be interviewed for the documentary, accused the BBC of
trying to deny the facts of the 1994 genocide and smear Rwanda’s image - accusations he often
uses when he wants to silence criticism.


http://en.rsf.org/rwanda-rwandan-parliament-calls-for-bbc-24-10-2014,47150.html

Any formal reference to ethnicity is punishable by imprisonment on a charge of promoting
“divisions.” Over the years, the term “"Rwandan genocide” has gradually been replaced by “genocide
of the Tutsis,” thereby pre-empting any challenges to the official history.

Any questioning of the "Rwandan spirit” has been effectively banned since October 2013 by a
government campaign called “Ndi Umunyarwanda” ("I am Rwandan"), the doctrinal basis of which
includes acceptance of collective Hutu guilt for the genocide’s victims.

In 2009, the Rwandan government temporarily suspended the BBC’s radio broadcasts in

Kinyarwanda because of a programme about the genocide that was also described at the time as
revisionist.

Rwanda is ranked 161st out of 180 countries in the 2015 Reporters Without Borders press freedom
index.

You can download those documents on our website :
e, (JPEG - 47.5 kb)


http://index.rsf.org/#!/

