
 
Special Report by the Committee to Protect Journalists  

 
Burma’s Firewall Fighters 
 
Burma’s military junta imposed tighter Internet restrictions after the Saffron Revolution. 
But news continues to flow thanks to the exile-run media and their resilient undercover 
reporters. 
 
By Shawn W. Crispin 
 
RANGOON, Burma 

When Burmese troops opened fire on unarmed demonstrators here last September, 
marking the violent culmination of weeks of pro-democracy protests, the Norway-based 
Democratic Voice of Burma (DVB) had 30 undercover reporters on the streets. Despite 
the military government’s strict coverage bans, the journalists used the Internet to 
transmit news reports and images to DVB, which disseminated the information globally.  
 
The reporting, some of which was rebroadcast by major international media outlets such 
as CNN and Al-Jazeera, provided the world with disturbing and iconic images of the 
unrest, which came to be known as the Saffron Revolution. Burmese authorities, seeing 
these uncensored pictures leak through their tightly controlled borders, shut down the 
Internet altogether at the height of their brutal crackdown, which resulted in the 
detentions of nearly 3,000 people and the deaths of at least 31 others.  
 
Since then, Burma’s military junta has applied additional pressure and imposed new 
restrictions to prevent news reports from being transmitted via the Internet. Five DVB 
reporters are still jailed and another five cannot be accounted for, according to Moe Aye, 
news editor for the satellite television and radio broadcaster. “We don’t know many of 
their fates,” Moe Aye said from DVB’s regional office in Chiang Mai, Thailand. “We 
fear they are paying the price for their courage.” 
 
Yet exile-run news organizations and their in-country, undercover reporters have proved 
surprisingly resilient, a CPJ investigation has found. Savvy undercover journalists have 
continued to find ways around government-administered firewalls through the use of 
proxy servers and other tactics, CPJ found after observing conditions here and 
interviewing editors in the exile news media. Editors say their news organizations are 
reporting stories from inside the country as quickly as ever. And a review of recent 
coverage—including reports on the devastating May cyclone that struck southwestern 
Burma—shows that the quantity and depth of in-country reporting has remained 
consistent or improved since the crackdown.  
 

Take Mizzima, a New Delhi-based, exile-run news agency that saw its unique daily 
readership more than double, to 15,000, since last year’s crisis. Mizzima lost contact with 
several reporters after the crackdown, but Editor-in-Chief Soe Myint said the agency 



emerged stronger from the experience because it forced editors to better coordinate and 
systematize news gathering. Some in-country reporters, for example, have received 
training in Internet safety and encryption techniques, Soe Myint told CPJ in a telephone 
interview. 
 
“The new Internet restrictions haven’t so far had much effect on our daily work,” he said, 
adding that editors and reporters have established a system to convey news even if the 
government should unplug the Internet again. Soe Myint declined to discuss details but is 
confident that “we are prepared for the worst-case scenario.” With renewed international 
interest in Burma-related news, he said, Mizzima has expanded its in-country reporting 
network since the Saffron Revolution. 
 
Mizzima’s assessment is shared by other exile media outlets. Aung Zaw, editor and 
founder of the Irrawaddy news Web site and newsmagazine, said that his reporters 
continue to send news from Internet cafés every day. In late February, for instance, 
undercover reporters transmitted video footage of a massive fire in the central Burmese 
city of Mandalay, which editors were able to post on the Irrawaddy Web site just hours 
after the blaze began. In March, its monthly magazine published a detailed cover story 
that highlighted—and even mocked—the government’s attempts to censor the Internet.   
 
In recent weeks, Irrawaddy’s online edition has broken a number of stories about new 
government restrictions, including heightened surveillance of student groups in the run-
up to the national referendum on a new constitution in May.   
 
Exile-run media groups also challenged official accounts of the May 2-3 cyclone that 
ravaged the country, leaving tens of thousands dead and missing and as many as 1 million 
homeless. The government initially said only 350 people were killed and, in the 
aftermath, state-run broadcast media flooded the air with images of Prime Minister Maj. 
Gen. Thein Sein holding government meetings, consoling dislocated villagers, and 
surveying the storm's damage.  
 
Mizzima, for one, offered readers a more critical assessment of the government’s 
response, which its on-the-ground reporters found to be sorely lacking in several disaster-
hit areas. Amid widespread electricity blackouts and extensive telecommunication 
damage, Mizzima reporters made use of satellite phones to send images and information 
out of the country, Soe Myint said.  
 
“The difference between our news and the government’s news was that we were able to 
provide eyewitness accounts,” Soe Myint said. “That’s something the government never 
does.” Mizzima, citing unnamed government and international aid officials, reported 
casualty figures much higher than the government’s official count, which itself eventually 
rose into the tens of thousands.   
  
The Irrawaddy ran critical commentary on the government’s initial reluctance to allow 
foreign aid workers into the country. “The government made [storm] announcements and 
newspapers ran the story on pages four or five of their editions,” Aung Zaw said. “If they 



had treated the story like they should have—like we did, as front page news—there’s no 
telling how many lives could have been saved.”   
 
Aung Zaw said the storm coverage reinforced his belief that “the information we are 
receiving now is arguably better than ever before… Despite the culture of fear and 
intimidation, we are receiving more and more applications from lots of twentysomethings 
who say they want to do something useful and are willing to take the risks to become our 
reporters.”  
 
Many found inspiration in the street protests that began in August 2007 after a 
government policy shift caused fuel prices to spike. As the antigovernment movement 
gained momentum, Buddhist monks came to lead tens of thousands into the streets to call 
more broadly for democratic change. State censors banned local media from reporting on 
the demonstrations—but striking images of aggrieved robe-wearing monks, transmitted 
out of the country by undercover journalists, captivated global news audiences. 
 
On the afternoon of September 27, Burma’s military government struck back, closing all 
connections to the Internet (a shutdown that lasted four days), blocking journalists’ 
mobile telephone signals, and ordering soldiers to open fire on demonstrators. Japanese 
news photographer Kenji Nagai, shot at point-blank range by a Burmese soldier, was 
among the victims. Despite the government’s censorship efforts, the shocking murder 
was captured on video and disseminated worldwide. 
  
The same day, Irrawaddy’s Web site was hit by a debilitating virus that caused the site to 
crash for four days. The news organization later found that the virus was written in 
Russian script and sent via an Internet protocol address based in Panama. Aung Zaw told 
CPJ that while “it was not 100 percent clear” that the Burmese government had launched 
the viral attack, the timing seemed “more than coincidental.” To guard against future 
cyberattacks, he has changed Irrawaddy’s Web host and established a new backup site in 
case of emergencies.  
 

Many exile-run news outlets have their roots in political opposition groups. While some 
have maintained those ties, others have professionalized their operations with the help of 
the public and private donors such as the Swedish International Development 
Cooperation Agency, the Canada Fund, and the Open Society Institute.  
    
These news organizations fill the critical news gap left by Burma’s tightly controlled 
domestic media. Well before last year’s crackdown, CPJ had designated Burma as one of 
the world’s most censored countries. Local newspapers are heavily censored by state 
authorities before publication, while the broadcast media is wholly monopolized and 
manipulated by the military. Journalists who have tested the regime’s near-zero tolerance 
for media criticism have often ended up in prison. Burma is a perennial leader in jailing 
journalists, according to CPJ’s annual surveys.  
 
That censorship regime includes government-administered blocks on accessing the World 
Wide Web and popular internationally hosted e-mail services such as Yahoo! and 



Google’s Gmail. OpenNet Initiative, a research project on Internet censorship conducted 
jointly by Harvard University and the universities of Toronto, Oxford, and Cambridge, 
found Burma’s Internet controls among the “most extensive” in the world in 2005.   
 
OpenNet said that Burma’s government, through its influence and control over the 
country’s two Internet service providers (ISPs), “maintains the capability to conduct 
surveillance of communication methods such as e-mail, and to block users from viewing 
Web sites of political opposition groups [and] organizations working for democratic 
change in Burma.”  Blocks continue to be maintained on the most prominent exile-run 
media outlets, including DVB, Mizzima, and Irrawaddy. 
 
Even so, there are large technological holes in the junta’s firewall. Because of the 
exorbitant costs and restrictions on direct home access, nearly all Burmese citizens access 
the Internet in privately run cybercafés, which in recent years have proliferated in 
Rangoon and a handful of other major cities. 
 
Those cafés were the main conduit for the news and information that was sent out to exile 
media groups during the Saffron Revolution. The government has since tried to tighten 
the screws on café owners, mostly through intimidation and heightened surveillance. The 
effort also includes new requirements that Internet cafés post signs warning their 
customers that accessing restricted materials is a crime punishable by imprisonment.  
 
One Internet café administrator who spoke to CPJ on condition of anonymity said police 
officials told him that he would be held personally responsible for what his customers 
viewed. Editors for exile media say that certain cafés now check the contents of patrons’ 
memory sticks before allowing them to plug into computers.  
 
DVB’s Moe Aye said police recently pressured an Internet café administrator in Rangoon 
to provide assistance in tracking and identifying a customer—one of DVB’s undercover 
reporters—who sent messages and video clips over the Internet to Oslo, Norway, where 
DVB’s main news office is based.  
 
“Some cafés that wouldn’t cooperate [with authorities] have been closed down,” said 
Moe Aye, citing information from his reporters. The Burmese government is known to be 
particularly sensitive to DVB’s often critical broadcasts, which are beamed by satellite 
from London around the world and into Burma. As many as one million Burmese have 
satellite dishes, according to news reports. 
 
CPJ research conducted several months before the 2007 unrest found that Internet café 
administrators often helped patrons bypass government firewalls to connect to the World 
Wide Web, usually through proxy servers hosted in foreign countries. One popular proxy 
server at the time was gLite, which allowed surfers to circumvent government blocks on 
Gmail. Certain versions of gLite were shut down at the height of the Saffron Revolution, 
according to the site’s India-based administrator, who spoke on condition of anonymity 
to protect his activities. 
 



Yet the government pressure has not stopped users from getting around the firewall. All 
nine current versions of gLite were accessible across a wide cross-section of Rangoon’s 
cybercafés when CPJ conducted its latest research trip in March. The site’s administrator 
said gLite attracts more than 100 new users every day. And his site is just one of a wide 
array of proxy servers in use in Rangoon’s cafés, CPJ found. “Users are just as creative as 
ever in circumventing government firewalls,” the gLite administrator said.  
 
Burma’s cybercafés are still filled with young users who regularly bypass the state-
censored print media and instead access global news sources online, CPJ found in March. 
This researcher saw dozens of Internet café patrons visit forbidden news sources such as 
the BBC and Al-Jazeera. Just as popular were critical blogs, which publish in the 
Burmese language and post foreign news stories critical of the government.    
 
One prominent blogger, the pseudonymous Niknayman, posted a story on Blogspot 
urging Burmese citizens to vote against the proposed constitution, while 
Myochitmyanmar, another blogger, posted a wire service report about the military junta’s 
recruitment of children to fight in the ongoing conflict with ethnic insurgent groups.   
 
In all but one of the 15 cafés visited, CPJ was able to access numerous sites that the 
government had officially blocked, including DVB, Mizzima, Irrawaddy, and video-
sharing sites such as YouTube and Metacafe. One café posted a list of its most visited 
Web sites, which included five internationally hosted proxy sites, the banned e-mail 
service providers Yahoo! and Gmail, and the forbidden online chat forum GTalk.  
 
The list was posted next to the government’s warning against accessing restricted 
materials. 
 
That doesn’t mean that dissident surfing is safe, of course, particularly for in-country 
bloggers. Nay Phone Latt, a blogger who posted material critical of the junta on his Web 
site, was detained on January 29 while patronizing an Internet café. He was being held at 
Insein Prison in spring.  
 

Why Burma’s reclusive regime continues to allow Internet users and undercover 
reporters to defy its restrictions is unclear. Bertil Lintner, a well-known author of books 
on Burmese politics who recently researched a critical survey of Burma’s media, 
contends that the junta still lacks the technological competence to effectively and 
efficiently police the Internet. 
 
Lintner notes that other authoritarian countries devote considerably more resources to 
enforce Internet restrictions. In China, cybercafé owners are required to install network 
monitoring equipment and turn over to the authorities any patrons who access restricted 
materials. In Vietnam, cafés are equipped with video cameras and monitored by secret 
police.  
 
To effectively censor the Internet, Lintner said, Burmese officials “have to use more 
technology like China or more manpower like Vietnam. From what we’ve seen so far, it 



seems they’re incapable of doing either and can only resort to threats and intimidation.” 
At the same time, Lintner argues, the authorities cannot shut down the Internet altogether 
because the politically influential business community has become reliant on cybercafés 
for cheap overseas communication.  
 
Irrawaddy’s Aung Zaw believes that the junta’s surveillance capabilities were diminished 
by an October 2004 purge of military intelligence officials, many of whom had been 
trained in monitoring techniques in Russia.  
 
These openings offer promise, but they also present risk. While relatively few Burmese 
citizens regularly see news from exile media, politically active university-age citizens are 
actively surfing the Internet and encountering these reports. Aung Zaw and his colleagues 
are wary of being overconfident. Aung Zaw said some in-country reporters fear that the 
current climate is all a ruse—that authorities have created a false sense of security so they 
can identify and eventually apprehend undercover journalists. 
 
Those fears are driving Burma’s undercover reporters to become more innovative. DVB’s 
Moe Aye said his in-country reporters now check in with editors by pay phone at 
predetermined times to mitigate the risk of communicating on lines that may be tapped by 
authorities.  
 
In-country journalists have their own clandestine procedures. One undercover DVB 
reporter secretly reported on the trial of a popular political prisoner by using his mobile 
telephone to record the detainee entering the courthouse. Later that day, he used the 
Internet to transmit the footage in time to meet DVB’s production deadline.  
 
“They say, ‘Don’t ask me how, just wait and it will be there.’” Moe Aye said. “I don’t 
ask, so I can’t tell you how they do it. They have their own ways.”     
 
Shawn W. Crispin is CPJ’s Bangkok-based Asia program consultant.  


