Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/gabon-two-opposition-weeklies-
suspend-12-09-2014,46948.html

Deception
Two opposition weeklies suspend publication after bogus

issues
12 September 2014

La Loupe and L’Aube, two outspoken opposition weeklies owned by the same publisher,
have announced that they are suspending publication until further notice because their
latest issues were suppressed and replaced by fake issues supporting the government.

In their statement announcing the suspension on 8 September, they said the government was
clearly behind the production and distribution of the bogus versions.

Presidential spokesman Alain-Claude Bilie-By-Nze denied this when contacted by Reporters
Without Borders. “The President’s Office and the Gabonese government have never pirated any
newspaper, regardless of how virulent its articles were,” he said.

"If the government is behind this, it would constitute an unacceptable act of censorship and
violation of freedom of information,” Reporters Without Borders assistant research director Virginie
Dangles, said. “We urge the authorities to identify those responsible for this piracy so that La
Loupe and L’Aube can resume publishing without delay."

The deception was first spotted when issue No. 193 of La Loupe was delivered to newsstands on 2
September. It was not the version produced by the weekly’s staff. The real content had been
replaced and, instead of the usual criticism, it praised the government to the skies.

A new member of the production and layout staff, a suspected government infiltrator, was
blamed.

The front page that L’Aube produced for publication on 8 September was headlined: “The
president’s office pirates La Loupe. May you be cursed for life 1" The accompanying story
accused President Ali Bongo’s chief of staff, Maixent Accrombessi, of orchestrating the deception.

But L’Aube’s readers never saw this issue. Someone - the weeklies say an envoy of the
president’s office — bought the entire print run from the distributor in Libreville before it hit the
streets. The same person then reportedly went to Multipress, the company that prints L’Aube, and
forced the staff to print a bogus issue.

Despite the 8 September announcement by the two weeklies, another fake issue of La Loupe
appeared on newsstands the next morning, one that Multipress had also reportedly been forced to
print.

Gabon is ranked 98th out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders press freedom
index.

(photo: La Loupe)



