
Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/benin-reporters-without-
borders-seeks-06-07-2012,42977.html

Africa - Benin

Request for leniency

Reporters Without Borders seeks lifting of closure order on Le
Béninois Libéré
6 July 2012

Reporters Without Borders sent a letter today to Théophile Nata, president of the Benin state
High Authority for Broadcasting and Communication (HAAC), asking him to lift the closure order
issued last December against the newspaper Le Béninois Libéré and to drop sanctions imposed
on its managers.

The press freedom organization also wrote to President Thomas Boni Yayi informing him of its
action.

“Reporters Without Borders, which criticized the severity of your decision at the time, is
concerned about the length of the closure and the consequences for Aboubacar Takou and
Eric Tchiakpè ,” it said in the letter.

“By preventing Le Béninois Libéré from resuming publication, you are keeping these two
journalists out of work and in financial hardship, as well as depriving Benin’s newspaper
readers of an important title.

“We call upon you today to show leniency and re-examine the case. It appears to us that the
Béninois Libéré staff have paid enough since last December for the offence of which they were
accused. In allowing the newspaper and its managers to resume publication, you would be
making a firm and commendable gesture.”

The HAAC ordered the indefinite closure of Le Béninois Libéré on 8 December for “violating the
ethical and professional rules” of journalism. Its articles were seized and its premises sealed.

Takou, the paper’s manager and Tchiakpè, its publisher, were banned from working as
journalists and setting up a news organization.

The HAAC accused the newspaper of publishing “inflammatory articles and discourteous
comments aimed at destroying the republic and damaging relations between Benin and the
other members of the Conseil de l’Entente", as well as a “particularly serious” headline and
expressions that were “vulgar, offensive and foul” towards the heads of state of the Conseil
de l’Entente in an earlier edition.

The newspaper had derided a meeting of the heads of state of the regional grouping in
Cotonou in an article headlined: "Conseil de l’Entente: Watch out for wind!”


