
According to the Belarus Helsinki
Committee, the Government continued to
violate basic human rights throughout
2000. The economic crisis deepened,
crime was on the increase, and apathy and
fear for the country’s future and the status
of the Belarusan language, culture and tra-
ditions in the continuing process of russifi-
cation grew.  

Freedom of expression and the media
was seriously repressed. Opposition politi-
cians and critical activists faced harassment;
a few disappeared without a trace.
Objective information was hardly available,
a fact that constituted a serious obstacle to
carrying out fair and free parliamentary
elections. Freedom of peaceful assembly
was restricted, and associations – including
trade unions – were harassed. Courts fell
under the control of the Executive and fair
trial standards were consistently violated. Ill-
treatment and inhumane conditions in de-
tention facilities were commonplace. 

President Lukashenka continued to is-
sue decrees and edicts that had the force
of law and which often restricted basic hu-
man rights.

Elections 

Elections to the Belarusan National As-
sembly were held on 15 and 29 October.
1,487 activists of the Belarus Helsinki Com-
mittee observed the polling and exposed
numerous violations of international stan-
dards related to fair and free elections, as
well as infringements of national legislation. 

In spite of amendments and additions
to the Electoral Code, it did not comply
with international regulations, and con-
tained provisions allowing for a wide scale
of interpretation. As a result, a considerable
number of candidates representing the
democratic forces we not allowed to partic-
ipate in the elections. 

Perhaps the worst obstacle for free
elections was the lack of press freedom.
Even if the regime allowed a few minutes
of airtime to all candidates – including in-
dependent candidates not supported by
the regime – those candidates were un-
able to counteract the massive disinforma-
tion and ideological indoctrination cam-
paign carried out over the years, and espe-
cially since 1994, through the state-owned
and state-run mass media. 

The Central Electoral Commission was
set up in violation of the procedure estab-
lished by law. Persons perceived by the
State as opponents, representing various
political parties and public organizations of
a democratic orientation, were excluded
from the District Electoral Commissions
with no explanation. 

During the registration of candidates,
District Electoral Commissions employed the
Electoral Code procedure of verification of
the authenticity of signatures collected in
support of the candidates, which led many
candidates to be abusively rejected. The
Central Electoral Commission, through its
own interpretation of the Electoral Code, lim-
ited the participation of election observers. 

It was virtually useless to file a com-
plaint against decisions of the Central
Electoral Commission because the Deputy
Chairman of the Supreme Court was a
member of that Commission. 

Local authorities under presidential
control coerced citizens to vote. Under the
threat of dismissal, the heads of adminis-
tration, industry managers, heads of offices
and organizations were under pressure to
make sure that all their staff went to the
polls. Local authorities demanded that
heads of different public bodies submit lists
of staff members who would vote in ad-
vance. During the second round of the
elections, the polling day (29 October) was

BELARUS150

IHF FOCUS: Elections; freedom of expression and the media; freedom of association;
peaceful assembly; independence of the judiciary; fair trial; “disappearances”; condi-
tions in prisons and detention facilities; religious intolerance; conscientious objec-
tion; ethnicity; economic rights. 



illegally ruled to be a working day in many
companies and educational establish-
ments. On election days, members of Local
Electoral Commissions visited citizens at
home and, in fact, forced them to vote at
home if they had not already done so.
Democratically oriented citizens who called
for a boycott of the elections were system-
atically harassed.

In many cases, lists of voters who vot-
ed at home were compiled not by the
Electoral Commissions but by local author-
ities. The falsification of lists was observed
throughout the country. In order to reach
the necessary turnout (50 percent plus
one), up to 10 percent of voters were ex-
cluded from the initial voter lists. In a num-
ber of districts the necessary figures were
arbitrarily provided by the authorities with-
out proof. In at least seven districts different
authorities gave different figures on the
number of voters.

The practice of not allowing observers
to monitor the acts of sealing ballot boxes
and counting ballots was widespread.

The number of voters was suspiciously
much higher in districts with no observers
than in districts where observers were pres-
ent, thus suggesting that turnout figures
were falsified. 

The IHF and the Belarus Helsinki Com-
mittee issued a press release on 23 Octo-
ber stating that the election process in Be-
larus was being completely manipulated
and subverted by state authorities. Further-
more, the electoral process appeared to be
one of the most compromised in the post-
soviet period in the OSCE region.2

Freedom of Expression and the Media

On 11 July, the Belarus Helsinki
Committee issued a statement “On
Freedom of the Press in Belarus”, in which
it called upon the Government to ease the
numerous repressive measures applied
against the mass media. The result of the
current measures would amount to a virtu-
al ban on information in the country, ac-
cording to the Committee.  

Belarusan authorities embarked on a
campaign to deprive the nation of the pos-
sibility to receive any alternative informa-
tion and ideas. This “non-information cam-
paign”, which continues at the time of writ-
ing, is unprecedented in the country’s re-
cent history. Through the mass media, peo-
ple are only given the Government’s inter-
pretation of domestic and foreign events.
This dramatic restriction on the free flow of
information made it impossible to hold
democratic, free and transparent elections.

The Government had a monopoly on
printing presses, distribution services, elec-
tronic media, as well as a number of large
nationwide - and also smaller - local news-
papers. Belpost, the monopoly distribution
service, introduced discriminatory tariffs for
the independent press. Printing presses also
charged independent newspapers twice the
amount they charged the state-owned
press. The State routinely blocked the cre-
ation of independent local newspapers.

A series of legislative acts and regula-
tions were enacted aimed at destroying the
remaining independent mass media.
Newspapers must be registered as com-
mercial entities, which required a prohibi-
tively high minimum capital and level of
commercial activities. The legislation pro-
vided for 14 different instances for the
Government’s extra-judicial closure of a
newspaper.

Local authorities established the un-
lawful practice of mandatory approval of lo-
cations for newspaper offices. This allowed
the authorities to ban, if they wished, the
opening of a newspaper on their territory.
The Council of Ministers ordered that com-
mercial entities of all kinds not advertise in
the independent press. According to the
Belarus Journalist Association, a “black list“
was made of companies that advertised in
the independent media. 

◆ On 16 October, the Minsk Tax Adminis-
tration threatened to either sell or seize the
equipment of a private printing shop,
“Magic”, which printed about 20 independ-
ent newspapers. The threat was issued be-

BELARUS 51



cause they found, among other financial
documentation belonging to “Magic”, an
agreement between the print shop and the
Open Society Institute (i.e. the Soros
Foundation) for the lease of equipment.
The tax officers alleged that the print shop
did not belong to its director Yuri Budzko
but to the Soros Foundation, which ceased
its activities in Belarus several years ago un-
der pressure from the authorities and
leased its equipment to Budzko. Also, the
authorities claimed that “Magic” had not yet
settled an alleged tax debt on certain grants.
After long legal proceedings, the court ruled
that “Magic” owed U.S$ 78,000 in taxes.
The seizure of the equipment would mean
the termination of printing of practically all
independent national periodicals.

Freedom of Association

Trade Union Rights 
Belarus authorities recently took meas-

ures to significantly restrict individuals’
rights to freely join trade unions. This atti-
tude was even more worrisome in light of
the dissatisfaction with the worsening social
and economic situation and the increasing
violations of individuals’ basic rights. 

According to the Belarus Helsinki
Committee, more than 200 strikes or other
activities against the worsening working
conditions and low wages took place in the
year 2000. With increasing protests, the
Belarus Government took several meas-
ures to interfere with trade union activities.

◆ On 11 February, the Presidential
Administration ordered that Ministers sug-
gest the names of persons who should
head the trade unions. 

◆ In July, authorities directly interfered in
the process of electing new officials for the
trade unions by attempting to have their
candidate illegally elected head of the trade
union of agricultural employees. 

◆ On 14 July, the Law “On Trade Unions”
was amended, providing that “the activities
of trade unions can be subjected to limita-

tions in the interests of national security,
public order and the guarantee of rights
and freedoms of others.” 

In July, the Secretary General of the
International Confederation of Free Trade
Unions visited Minsk. His visit was triggered
by complaints by some trade unions re-
garding violations of their rights by the au-
thorities.  Also in July, the Presidential Ad-
ministration accused some trade union lea-
ders and activists of having “combined their
high-waged elected posts with political ac-
tivities in various political parties and move-
ments,” and of having “spread” propaganda
of “false slogans, and deceitful and de-
structive ideas.”

The authorities initiated a campaign on
establishing “parallel” trade unions loyal to
the Government in November. 

Burglaries in NGO Offices 

◆ At 10.30 p.m. on 21 September, two
armed and masked men broke into the of-
fice of the Belarus Social Democratic Party
(Narodnaya Hramada). The safes were
forcefully opened, party documents, along
with hard disks and diskettes, were stolen,
and three computers were broken. The par-
ty leaders viewed the act as one of political
terror.  

◆ On 20 September, the Bobruisk office
of the Association of Afghan War Veterans
was burglarised. A computer, fax machine,
TV-set and other office equipment were
stolen. The Police of the Lenin District con-
ducted a routine investigation, claiming that
the incident was of a solely criminal nature.
However, Piotr Kastsjukovich, a member of
the Association and candidate for the
National Assembly, was convinced that the
incident was politically motivated. 

The Belarus Helsinki Committee re-
ceived information in 1999 and 2000 of
nine cases of burglaries in the offices of hu-
man rights and opposition organizations.
The perpetrators were not found in any of
the cases. The inaction of the authorities

BELARUS52



gave rise to suspicion that the State used
criminals to carry out its politics of repres-
sion against democratic organizations in
Belarus. 

Warnings
According to the law, any NGO or po-

litical party can be closed down after having
received two warnings from the authorities.
During the latter half of 2000, such warn-
ings were given to the United Civil Party
(five), the Association of Belarusan
Students (two), the Youth Association “Civil
Forum” (three), the Human Rights Centre
(two), and the Human Rights Centre
“Viasna” (one).3

Peaceful Assembly

While the State retained a monopoly
on the mass media, group acts such as
meetings, demonstrations, rallies and pick-
ets were some of the few remaining
means of enjoying freedom of expression.
During the first half of the year, about 100
protests were held in Minsk. The number
was much smaller in regional centres, and
such were rare actions in smaller towns
and rural areas. It was reported that local
authorities – particularly in the town of
Slutsk - demanded an exorbitant pre-pay-
ment for holding pickets or rallies, and or-
ganizers were forced to pay the police and
the fire brigade for their “services.” The au-
thorities allotted “special places”, i.e. stadi-
ums, parks outside the centre and similar
places, for demonstrations to make them
less attractive. 

◆ On 24 August, the Central District
Court in Minsk heard a suit filed by Genadz
Mironaw and Aleh Pronin against the
Ministry of Interior and Military Unit No.
5448. The plaintiffs claimed that officers at
the two institutions had violated their hon-
our and dignity and demanded a payment
of 5 million roubles (U.S.$ 5,000) each in
punitive damages. According to the plain-
tiffs, on 25 March they witnessed the se-
vere beating of a Russian Television (ORT)

cameraman by the police. Mironaw and
Pronin interfered in the incident and were
arrested and beaten. The plaintiffs were
taken to a military unit in the Mayakovski
Street where they were searched and
videotaped. Four hours later, the police
drove them 13 kilometres from the city
centre and released them. According to the
plaintiffs, the persons who arrested them
wore uniforms and helmets and could be
identified on videotapes. Nevertheless, the
Ministry of Interior representative stated in
Court that the persons on the videotapes
were not police officers, but rather “ex-
tremists or criminals trying to blacken the
reputation of the police.” The Court estab-
lished that minor bodily injuries had been
inflicted on the plaintiffs in detention. The
Court ruled that the plaintiffs had indeed
been detained by police officers and found
that their complaint was partially justified.
Accordingly, the Court ordered a payment
of approximately U.S.$ 50 in damages to
both plaintiffs. 

Independence of the Judiciary

The 1996 constitutional referendum
widened presidential powers, granting the
President the right to appoint judges of all
levels, at the recommendation of the
Ministry of Justice. The President often re-
jected candidates submitted by the Judicial
Commission, since they had not been ap-
proved by the Security Council.

Preliminary approval of candidates by
the Executive branch violates Belarusan
legislation and does not comply with inter-
national standards. In practice, the old
Soviet system with party control over the
courts remained in force. 

The Belarus Helsinki Committee ex-
pressed deep concern that politicians fre-
quently declared a person’s guilt in public,
before a court verdict was issued. 

Since 1996, judges have only rarely
applied the provisions of the Constitution
or approached the Constitutional Court
with a request to determine the constitu-

BELARUS 53



tionality of certain laws. Judges have not re-
ferred to international documents ratified
by the Republic of Belarus even in cases of
the violation of civil rights and freedoms.

Fair Trial 

The Deputy Minister of Justice, Viktar
Halavanaw, stated that citizens of Belarus
were not eager to go to court to settle their
disputes. Foreign companies operating on
the territory of Belarus appeared unwilling
to cooperate with local lawyers because
the law does not hold a lawyer responsible
for errors committed during proceedings.
There were proposals to amend such pro-
visions, but, as of this writing, nothing had
happened. 

Courts reportedly accepted as evi-
dence and convicted people of the basis of
information obtained illegally, particularly
through torture and other forms of ill-treat-
ment. 

◆ On 19 June, the case of two well-
known opposition politicians, Valery
Shchukin and Nikolai Statkevich, ended in a
Minsk court. Both men had been accused
of organising mass disorders on 27 July and
17 October 1999. Fifty-four officers of the
Ministry of Interior units were summoned as
witnesses, but not all of them appeared.
Some of the officers who were involved in
the incident but had subsequently left the
army unit did not confirm their previous
statements. It was believed that, while in the
army, they had been coerced to testify
against the accused. Almost all of the pros-
ecution’s witnesses stated that the demon-
strators had been drunk. The judge took
those allegations into consideration al-
though no formal proof was produced.
Statements to the contrary made by wit-
nesses of the defence were ignored by the
court. There was no evidence that Shchukin
had organised a spontaneous demonstra-
tion on 17 October, but the court found him
guilty regardless. The Belarus Helsinki
Committee stated that the verdict was polit-
ically motivated in an attempt to hinder the

opposition activities during the up-coming
parliamentary elections. 

◆ The persecution of former Prime
Minister Mikhail Chygir began after he de-
clared his intention to run in the May 1999
alternative presidential elections organized
by the 13th Supreme Soviet. On 9 March
1999, President Lukashenka accused
Chygir of failing to return large amounts of
money he had borrowed five years earlier
from the State - Lukashenka claimed that
Chygir had used that money for his elec-
toral campaign. On 30 March 1999, Mikhail
Chygir was arrested and accused of larceny
and embezzlement. Chygir was released in
early 2000 due to pressure from the inter-
national community. The court began hear-
ing his case in February and on 4 March it
came to light that evidence had been falsi-
fied. Witnesses refused to confirm charges
according to which Chygir had violated
credit regulations while working as chair of
the Belarus Agro-Industrial Bank. However,
on 19 May, the Minsk City Court sentenced
Chygir to three years imprisonment with
two years’ suspension. On review, the
Supreme Court revoked the sentence, and
the case was sent back to the prosecutor
for “further investigation.” The Court there-
by avoided acquitting Mikhail Chygir. In
October 2000, Mikhail Chygir informed the
Belarus Helsinki Committee that another
criminal case had been brought against
him, accusing him of tax evasion while
working for a German company based in
Moscow. 

“Disappearances” 

In the last few years some 4,000 peo-
ple “disappeared “ in Belarus. About 20
percent of the “disappearance” cases have
never been solved and many of the victims
are well-known government critics. 

The phenomenon of violent “disappear-
ances” of people in Belarus has become in-
creasingly political. The opposition suspects
that state security and law-enforcement
agencies were behind the “disappearances”

BELARUS54



of well-known political figures. High state of-
ficials, without being able to produce any ev-
idence, claimed such incidents were “provo-
cations by the opposition”.

The Belarus Helsinki Committee noted
that the State, with security services and
200,000 law enforcement forces at its dis-
posal, has enough resources to clarify the
“disappearances.” Nonetheless, at the time
of writing, the “disappearances” of Yury
Zakharanka, Viktar Hanchar, Anatol
Krasouski and Dzmitri Zavadski had yet to
be solved. The circumstances of the escape
of Tamara Vinnikava, who was under house
arrest guarded by armed officials of the
presidential security services also went un-
investigated. 

◆ On 7 July, Dzmitri Zavadski, a camera-
man for the Russian TV ORT, disappeared
near Minsk International Airport. Despite
the President’s personal promises to find
him, nothing is known about his fate. That
morning, Zavadski had driven to the airport
to meet his colleague, the head of the ORT
Department of Special Projects, Pavel She-
remet. When Sheremet arrived in Minsk, he
found only Zavadski’s empty car in front of
the airport building. 

On 8 November, the ORT broadcast a
film by Pavel Sheremet entitled “Wild
Hunting,” dedicated to Zavadski and other
kidnapped Belarusans. According to Shere-
met, ORT journalists were under surveillan-
ce during the shooting of the film (which
took four months). He also claims that
there is every reason to believe that Bela-
rusan security services were involved in the
“disappearance” of Dzmitri Zavadski.  

At the time of writing, five men had
been arrested in connection with the kid-
napping of Zavadski: two police officers,
and former officers of special Ministry of
Interior squadron “Almaz”.

On 16 November, the Prosecutor’s
Office reported that criminal charges had
been brought against Pavel Sheremet for li-
bel against President Lukashenka. At the re-
quest of the Belarusan Prosecutor General’s

Office, Russian officials seized videotapes of
“Wild Hunting” and fragments of a television
program “Wait for Me,” in which Sheremet
and Zavadski’s mother were seen. 

Conditions in Prisons and Detention
Facilities

Prisoners Infected with HIV 
V. Hancharenka, who was being held in

the Minsk Pre-Trial Detention Centre, re-
ported to the Belarus Helsinki Committee
on the conditions of detention for prisoners
infected with HIV. According to him, such
prisoners were held in cells under totally in-
human conditions, e.g. with wet floors, al-
most no fresh air, and the ventilation closed
most of the time because the guards were
afraid of being infected with HIV. Moreover,
the prisoners did not receive even elemen-
tary medical care. When Hancharenka had
gingivitis, the doctor refused to take him to
a dentist saying that they did not have one
in the prison, nor did they have the neces-
sary medicine. Hancharenka had to use a
razor blade to let the puss out. 

All the letters the prisoners tried to send
to an AIDS-centre were intercepted by the
prison administration. According to Hancha-
renka, after their attempt to send a com-
plaint to the UN, their cell was visited by an
unknown person who introduced himself as
belonging to a certain organization spe-
cialised in helping prisoners. He promised
to take all the complaints to this organiza-
tion, which nobody has ever heard of. 

Juvenile Detainees

◆ On 22 September at 11 a.m., two men
in plain clothes arrested Denis Selivonik, a
minor, at his school and took him to the
Pervomayski Police Station in Babruisk. He
was interrogated until 11 p.m. in the ab-
sence of a lawyer or any other legal repre-
sentative. Police officers ignored the boy’s
requests to call his parents and let them
know about his whereabouts. The school
teachers did not inform Denis’ parents
about his detention either. 

BELARUS 55



Denis, who suffers from asthma, felt ill
during the interrogations and was given an
injection after which point he could not un-
derstand the documents he was signing. He
was detained for three days following the
interrogation. The police officers then called
his parents and explained that Denis had
been called in as a witness and that wit-
nesses are not required to have a lawyer. 

In the pre-trial detention cell where
Denis was held, one of the officers hit him
in the head and he was held together with
adult detainees, in violation of international
standards. One of the detainees was ill with
tuberculosis and infected Denis, who, at
the time of writing, is being hospitalised. 

Ethnicity 

The process of integration for Russia
and Belarus continued with increasing dis-
crimination against ethnic Belarusans and a
growing Russian nationalism. 

The integration treaty provides for the
introduction of a single currency (the Rus-
sian rouble) and the establishment of a sin-
gle economic (including monetary) area, a
single tax and price policy, unified transport
and energy systems, communications and a
joint military policy. It became clear that the
project of creating a unified State required
the liquidation of Belarusan sovereignty.

The Belarusan Constitution declares
Belarus a neutral, non-nuclear State. Joint
military programs for Belarus and Russia
are therefore a gross violation of interna-
tional obligations assumed by Belarus.

Many classes taught in the Belarusan
language in various schools and gymnasi-
ums have been changed into Russian-lan-
guage classes. In 2000, 70 percent of all
school students were educated in Russian.
Only 10.2 percent of all periodicals were in
Belarusan. Less than half of all Belarusan
TV airtime was in Belarusan.

Works by Vasil Bykaw, an outstanding
Belarusan writer, were no longer available.
Courses on Belarusan history in high
schools and universities were censored by
the State: information regarding the anti-

Russian liberation wars of the 18th and 20th

centuries were deleted. 
Russian is the language of advertise-

ments, street signs, and record production.
The judiciary and the army only speak and
carry out their work in Russian. 

Religious Intolerance 

The Belarusan Constitution provides
for a multi-confessional State and a neutral
attitude towards all registered denomina-
tions acting within the framework of the
legislation. This, however, has not stopped
the State from strongly supporting the
Belarus Exarchate of the Russian Orthodox
Church and restricting the activities of
Protestants, Catholics, and others minori-
ties. The Russian Orthodox Church sup-
ports the State, although, according to the
law, it is supposed to be independent of
the State. 

According to the State Committee on
Religions and Nationalities, over 2,500 reli-
gious communities and parishes belonging
to different confessions were registered in
Belarus as of 1 January 2000. Among them
were 1,139 Russian Orthodox, 862
Protestant, 405 Roman Catholic, several
Uniate and Belarusan Autocephalous
Orthodox communities, as well as Jewish
and Muslim communities.

◆ Narodnaya Gazeta stated in an article
that “Belarus is turning into a Protestant
country” and that “Protestants push us to
betray our ancestors’ faith.” Following the
publication of the article, the Protestants of
Belarus demanded that the editor-in-chief
place a retraction in the press. There was
no reaction, however, and another article
written by Nina Yanovich was published,
describing Protestant Christians in a very
negative light. A second request to publish
a retraction in the newspaper was also ig-
nored. The Protestants initiated judicial pro-
ceedings against the newspaper and its
columnist Nina Yanovich. The court refused
to hear the case claiming it had no jurisdic-
tion in “scientific polemics”. 

BELARUS56



◆ When the film “Expansion” was aired
on National TV, Protestant groups felt that
the film promoted a negative attitude
among the public towards Protestants and
stirred up religious hostility. 

Conscientious Objection4

According to both the Constitution and
the law “On Military Service”, draft-age men
were obliged to perform either military or
alternative civilian service. However, in
2000, Belarus still lacked a law regulating
alternative civilian service. In the absence of
appropriate legislation, the right to alterna-
tive service was, in practice, denied. 

◆ Valjantsin Hulai, who was charged un-
der Article 77 (evasion of military service)
of the Criminal Code, filed a complaint with
the OSCE Advisory and Monitoring Group
in Belarus against a court’s conviction in
Rechytsa, which he claimed violated his
constitutional right to freedom of religion.
Hulai is a Jehovah’s Witness who, once
drafted, asked the authorities to allow him
to perform alternative civilian service be-
cause of his religious convictions. Another
draftee, M. Mikhaltsow, was charged under
the same article. 

Valjantisin Hulai’s case led OSCE
Ambassador Hans-Georg Wieck to ask the
House of Representatives of the National
Assembly to comment on the situation.

Reportedly, Chair of the House of
Representatives A. Malafeyaw replied that
Hulai’s demand to perform alternative serv-
ice is not allowed under the present legis-
lation. 

Economic Rights 

The operation of small businesses be-
came increasingly difficult in 2000. On 1
January 2000, a new law “On Value-Added
Taxes” came into force, increasing the VAT
3-4 times. According to the Minsk Trade
Union of Employers, “Sadruzhnast”, this in-
crease effectively made the work of indi-
vidual employers useless. 

◆ On 14 January, the owners of small
businesses in Vitsebsk went on strike to
protest the new taxes, penalties, repeated
payments for licenses, certificates, and oth-
er mandatory expenses under the new leg-
islation. A nationwide strike involving the
owners of small businesses began on 1
February, as a result of which the new VAT
system was changed. About 100,000 indi-
viduals, i.e. 90 percent of all owners of
small businesses, took part in the strike. 

The chair of the strike committee,
Valery Levanewski, reported that after the
protests the authorities stopped the mass
confiscation of goods lacking the Belarus
certification mark. However, the law on the
mandatory certification of all kinds of goods
remained valid. 

BELARUS 57

Endnotes
1 Based on the Belarus Helsinki Committee Annual Report 2000. 
2 IHF and the Belarus Helsinki Committee, “The Process in Belarus is Not an Honest

Attempt to Hold Elections,” press release, 3 October 2000. See also “IHF Executive
Committee on So-called Elections in Belarus,” 17 September 2000 at http://www.ihf-
hr.org/appeals/000917.htm

3 In December 1999, the Belarus Helsinki Committee won its case in court after being
charged with the alleged failure to re-register. See IHF and the Belarus Helsinki
Committee, “Belarusan Helsinki Committee Wins in Court,” 17 December 1999, at
http://www.ihf-hr.org/appeals/991217.htm

4 Based on information from the Belarus Helsinki Committee to the IHF, August 2000.

http://www.ihf-hr.org/appeals/000917.htm
http://www.ihf-hr.org/appeals/991217.htm

