
 1 

Belarus1 
 
IHF FOCUS: elections; freedom of the media; freedom of association; peaceful assembly; judicial 
system and fair trial; torture, ill-treatment and police misconduct; prisons and detention facilities; 
death penalty and disappearances; freedom of religion; intolerance, xenophobia, anti-Semitism and 
hate speech; ethnicity; human rights defenders. 
 

The human rights record in Belarus remained one of the worst in Europe in 2003, with an almost 
complete absence of democracy and the rule of law. The country suffered not only from economic 
backwardness and the long-term consequences of the Chernobyl catastrophe but also under the 
authoritarian regime of President Alexandr Lukashenka in whose hands most power was concentrated. 
There were almost no state institutions in where officials were elected or appointed in accordance with 
democratic procedures: most of them were appointed directly by the president or his administration. As a 
result of the non-observance of the rule of law, the power of officials increased.  

 
The Criminal Code and economic legislation allowed for arbitrary accusations to be made against 

any person. As a result, intimidation and manipulation of critically minded officials was possible. High 
officials who had come to power by undemocratic means showed little respect for the law, and retained the 
conditions, under which the lives of people in Belarus were insecure and unstable. The government 
appeared to disregard its commitments under the international human rights treaties ratified by the country. 

 
Continued violations of political, social and economic rights created an atmosphere of fear. 

According to data from the UN High Commissioner for Refugees, in the first nine months of 2003, 2,560 
Belarusian citizens (out of the total population of less than ten million people) had asked for political 
asylum abroad.  

 
The accumulation of economic and political repression added to social problems, which included 

widespread alcoholism. Contributing to economic, ecological, demographic and moral losses, alcoholism 
constituted a serious threat to the stability and development of the society.  

 
Among the most serious violations of civil and political rights were assaults on the right to 

association. Other common human rights abuses were violations of the standards for democratic elections 
and freedom of expression, restrictions on peaceful assembly and religious freedom, and violations of the 
right to fair trial. Further, police misconduct, including arbitrary arrest, ill- treatment and torture, continued, 
and unsolved disappearances in the past remained uninvestigated. 
 
 
Elections2 

 
The March 2003 local elections in Belarus fell seriously short of international standards on fair and 

free elections. Belarusian electoral legislation remained partly incompatible with international norms and 
did not provide effective mechanisms to prevent abuse. Members of electoral commissions at all levels 
were selected according to their loyalty to the authorities. Opposition candidates were hindered from 
collecting signatures for their candidatures and many were finally not registered on arguable grounds and 
without any possibility of filing a complaint. Opposition election campaigns were obstructed, and 
restrictions on media freedoms and pressure on independent outlets made free dissemination of information 
impossible. At the same time, local administrative bodies spread propaganda leaflets for their own 
candidates.  

 
On election day, about 20% of people voted outside polling booths in full view of members of 

electoral commissions and others. Local authorities, heads of enterprises and others, who had no official 

                                                 
1 Based on the Annual Report 2004 (events of 2003) of the Belarusian Helsinki Committee, prepared by Dzmitry 
Markusheuski. 
2 Based on Belarusian Helsinki Committee, Elections of Members of Local Councils of XXIV Convocation - Results of 
the National Monitoring, at http://bhc.unibe.by; Belarusian Helsinki Committee, Bulletin, 25 November 2003, at 
http://bhc.unibe.by. 



 2 

assignment in the electoral process, were present at polling stations thus putting pressure on voters. So-
called “electoral headquarters” established by local administrations interfered with the work of electoral 
commissions. Ballots were not secured from copying and in some cases ballot papers were produced 
manually for voters. The exact number of official ballots was not published. Most complaints about 
irregularities filed after the elections were ignored.  
 

While almost all candidates violated the rules governing the financing of election campaigns, 
sanctions were applied only against opposition candidates.  

 
Reports were received of tampering with voters' lists: the number of voters was decreased in those 

constituencies where candidates supported by the authorities were standing for elections in order to 
guarantee a 50% turnout, the hurdle for legitimate elections. In contrast, the number of voters was 
increased where independent candidates were expected to have strong support. Moreover, results of early 
voting were falsified at least on four occasions.  

 
Observers were not allowed to monitor the formation of electoral commissions, the sealing of 

ballot boxes, counting of votes or absentee voting. Only NGO members were admitted as observers: no 
other individuals selected by NGOs were allowed to do that.  

 
A special election campaign was held in Belaazersk (Biaroza rayon, Brest region) in November 

despite the fact that a competent local council had been elected in March 2003. It appeared that the reason 
for new elections was the fact that so many seats had been won by independent candidates. As result of 
pressure by local authorities, two independent candidates withdrew from the elections. Observers reported 
that in the course of the Belaazersk special elections the principle of equal rights and responsibilities was 
violated, including equal access to the media and equal responsibility for similar violations during the 
election campaign.  

 
A number of state-run media outlets published biased materials directed against candidates 

belonging to the Belarusian Social Democratic Party (Narodnaja Hramada) and the Belarusian People's 
Front. Moreover, on 17-18 November, during the election campaign in Beloozersk, unknown individuals 
posted leaflets signed by a "group of voters." The leaflets instigated social division and infringed upon their 
honor and dignity. The texts of the leaflets resembled the aforementioned articles or were identical to them. 
Election observers filed complaints about this to the Prosecutor's Office of Biaroza rayon, the KGB 
department, the Belaazersk town electoral commission and the Central Electoral Commission. As of the 
end of 2003 it was not known if any measures had been taken to investigate who was behind this campaign.  

 
Freedom of Expression and the Media 
State Indoctrination 

 
On 11 September the Ministry of Labor and Welfare introduced a post of “deputy head for 

ideological work” for all workplaces with more than 300 employees. The official duty of this officer was to 
propagate the Belarus state ideology and its internal and foreign policy. Local monitors believed that the 
main aim pursued by this new form of indoctrination was to prevent any form of independent thinking and 
dissent as well as to prepare a basis for the elections in the fall of 2004. 

 
In addition, on 23 September, the National High School Institute of the Belarus State University 

started training lecturers for “ideology courses.” Sixty-two faculty members of Minsk and provincial higher 
education establishments studied the methods and methodology of teaching the principles of the Belarus 
state ideology. Lectures on state ideology commenced in Belarusian institutes and universities in January 
2004, with philosophers, historians, political scientists, sociologists and economists giving lectures for both 
staff and students. The second stage of training is set to commence in the academic year 2004-2005, 
targeting teachers of secondary and technical schools.  

 
The Academy of Sciences and the Presidential Academy of Management have reportedly been 

given over €2 million to develop the state’s ideological program. 
 
 



 3 

Freedom of the Media 
 
Since the September 2001 presidential elections in Belarus, the authorities have exerted intensive 

administrative, legal and economic pressure on independent media outlets. In 2003, state-run media were 
the only media subsidized from the state budget. The Presidential Academy of Management named the 
journalists who qualified to work for the state-run media. 

 
As of May 2003, there were 1,411 periodicals, seven information agencies, 57 TV channels, and 

130 radio channels in Belarus. Two thirds of the media were state-owned.  
 
The Criminal Code included a chapter on “Crimes against the Order of Governance.” The code’s 

article 367 prescribed a prison sentence of up to five years for defamation of the president of Belarus, and 
article 368 a fine or up to three years imprisonment for insulting him. At least three journalists were 
convicted in 2001-2002 on criminal charges for having allegedly slandered the president: Mikalai 
Markevich and Pavel Mazheika of the newspaper Pahonia as well as Viktar Ivashkevich of the trade union 
newspaper Rabochy served their terms of internal exile in 2002-2003. As of this writing, other journalists, 
among them Irina Makavetskaya and Irina Khalip, are under threat of facing the similar charges.  
 

Also criticism of other authorities could be interpreted as an affront on them, a fact that 
substantially influenced the local election campaign in March 2003. Another powerful form of censorship 
was the right of authorities to issue warnings to media outlets that criticized them: after two warnings they 
could be closed down by court. Further, authorities could suspend media outlets without a court decision. 

 
• On 28 May, two leading independent newspapers, Belorusskaya Delovaya Gazeta (BDG) and BDG 

Confidential, were suspended for three months for having published the results of an opinion poll. 
The majority of its respondents opposed President Lukashenka’s use of a government airplane for 
private purposes. Another cause was the newspaper’s coverage of an open court hearing without 
approval by a judge. Also, though the paper resumed publishing, printing houses refused to print 
BDG until given special permission from the Ministry of Information. This permit had not been 
issued by the end of 2003.  

 
• On 4 June director of the Krasnaya Zvezda printing house, Vladimir Telesh, was fired. The Belarus 

Ministry of Information dismissed him for “default on agreement obligations.” This happened after 
the printing house had published special editions of the Echo and Solidarity weeklies, which 
included BDG materials. The newspaper Echo was suspended temporarily.  

 
A number of other independent newspapers were also targeted: Predprinimatelskaya Gazeta was 

suspended for publishing BDG materials and for changing its official address, Navinki for its political satire 
and, as of the end of 2003, Narodnaya Volya and Vecherni Stolin were under threat of closure after they 
had been given warnings. 

 
Under pressure from authorities and out of self-censorship to avoid troubles, publishing houses 

refused to print the newspapers Region-Vesti (Svetlagorsk, Gomel region), Szag (Baranavichy, Brest 
region), Salidarnasc (Minsk), and Novaya Gazeta Smargoni (Smargon, Hrodna region).  

 
Local authorities stopped new regional media from establishing themselves by refusing “to adjust 

[their] official address,” which was required by law.  
 

On 7 October, the Ministry of Information abrogated the licenses of the independent newspapers 
Belaruskaya Maladzezhnaya, Nasha Svaboda, Holas Pruzhan and Rabochy because these media had not 
published a single issue during a year.  

 
Pressure from authorities on media outlets reached the extent that even papers published by school 

pupils were to be put under censorship.  
 
• With support from the Belarusian Helsinki Committee (BHC), school pupils in Mahilew produced 

a newspaper called Prismotris (Look closer). Following the publication of three issues, the 



 4 

Mahilew Regional Education Department’s head, V.S. Bogdanov, suggested that the children 
submit their articles to him for prior approval. Local authorities had been particularly unhappy 
about articles which reported beatings of Mahilew special school pupils by schoolmasters, as well 
as articles about the absence of training aids in schools and poor conditions of roofs in schools in 
the Slavgorod rayon (Mahilew region). Publication of the newspaper was suspended because pupils 
refused to give articles for prior censorship. 

 
Several journalists were fired for articles, which were critical of local policies and problems, and 

distributors of independent papers were punished. 
 
• In Orsha (Vicebsk region), many journalists were dismissed for reporting local problems. For 

example, the correspondents of Orshanskaya Gazeta (Orsha, Vicebsk region), A. Tanchevskaya 
and O. Shutava, were fired for their reports on juvenile delinquency, alcoholism and other 
problems in the region. The dismissals were initiated by N. Stahovich, officer of the local 
Executive Committee. V. Emelianova, chair of local public TV, was dismissed for rejecting 
censorship, which was demanded by authorities during the local election campaign in March 2003. 

 
• In November, the administration of Krychaw Lyceum threatened to expel students who had 

distributed local independent newspapers. The director claimed that Molodezhny Courier and 
Krychavian were “harmful” and to distribute and read them were “acts of disobedience to state 
ideology.” Three students threatened gave up distribution fearing reprisals.  

 
The only generally available foreign newspapers and magazines were Russian.  
 
Belarusian and Russian TV-channels were free-for-all. Nevertheless, in 2003 Russian TV-channel 

Kultura (Culture) was replaced by Belarusian LAD. Some TV programs and movies transmitted from 
Russia were censored in Belarus. Also, the president made a decision to start a new sports channel on a 
frequency normally used by the Russian channel RTR. The launch of new Belarusian entertainment 
channels appeared to be aimed at reducing the influence of Russian broadcasting in Belarus and to draw 
public attention away from current political issues. In a similar vein, on 27 June, the Foreign Ministry 
cancelled the press accreditation of Pavel Selin, a Russian TV company NTV correspondent, as his reports 
had allegedly given a negative portrayal of the social and political situation in the country and undermined 
the respect of the authorities. The Council of Ministers decided to suspend the NTV representation’s 
activities in Belarus pending official apologies. In early 2004, NTV was negotiating to resume its work in 
Belarus. 

 
Authorities at all levels often refused to provide information on their activities to the public and 

media and excluded independent or critical journalists from discussions available to others. 
 
• On 28 October, the Russian TV company NTV talk-show “Freedom of Speech,” dedicated to 

Belarussian-Russian relations, took place in Minsk with the participation of President Lukashenka. 
However, the presidential administration excluded from the list of participants twelve journalists 
representing independent media as well as well-known public and political figures.  

 
• On 19 December, presidential security staff denied entry to the National Assembly to journalists 

who had permanent accreditation to report on parliamentary sessions. President Lukasehenka gave 
a speech at the National Assembly on that day. The president’s press secretary excluded from the 
list of journalists granted admittance to the parliament Yuri Svirko (US News), Valery Kalinowski 
(RFE/RL), Yuri Potemkin (BelaPAN), Viktor Martinovich (Belorusskaya Gazeta), Natalia Gryb 
(Kommersant), Natalia Sharai (Vecherni Brest), Sergei Grits (Associated Press) and Olga 
Tarasevich (Obozrevatel). 

 
In addition, there was a serious threat that non-governmental Internet sites could be closed down 

after the Minister of Information, Mikhail Podgayny, equated webmasters of independent news sites with 



 5 

pornographers.3 Users of Internet cafes were required to present their passports and the cafes’ 
administrations were obliged to monitor surfing of the net by users. 
 
 
Freedom of Association 

 
In recent years, the Belarusian authorities have expanded their arsenal of regulations and decrees 

pertaining to civil society. Presidential Decree No. 13, which was issued on 15 April 2003, barred public 
organizations from representing ordinary citizens in court, and was another attempt to isolate public 
organizations from the public.4 At the same time, on 1 August, President Lukashenka issued a decree on 
national state-governed “public associations,” which would be financially supported by the government and 
assigned to undertake some tasks of which the state should be in charge, e.g. to indoctrinate state ideology. 

 
In 2003, the liquidations of NGOs, threats against human rights defenders and new governmental 

regulations amounted to a new orchestrated campaign against civil society. A number of NGOs were closed 
down for alleged violations of regulations relating to foreign aid and rules on registration.  Two official 
warnings from the Ministry of Justice within one year were enough for the closure of an NGO. Due to 
innovations in the law, it was also possible to close down political parties and NGOs for one gross violation 
during a public event.5  

 
As of 1 January 2004, 18 political parties, 52 national trade unions and 2,214 other NGOs were 

registered with the Ministry of Justice. In 2003, Minister of Justice, Viktar Galavanaw, ordered intensified 
controls on NGO activity. The ministry carried out checks on 81 NGOs, resulting in 810 reprimands, a 
number six times higher than in 2002. In 2003 courts liquidated 51 public associations on the basis of law 
suits initiated by the Ministry of Justice. 
  

• The Christian-Social Youth Union was closed for using a private apartment as its office and for 
mistakes made by the Ministry of Justice during its re-registration in 1999.  

 
• The regional NGO Civil Initiatives was shut down for violating the presidential decree on spending 

foreign aid, for establishing a public resource center as well as a youth club, and for disseminating 
“propaganda materials.”  

 
• The regional public center Varuta was closed down for using an “unofficial” name in its papers 

(“organization” instead of “association”).  
 
• The youth initiatives centre Kontur had to terminate its activities because it used an office with an 

address differing from the registered one and for spending foreign aid without a government 
permit.  

 
• On 8 September, the Minsk City Court ordered the closure of the NGO Legal Assistance to 

Population because it rendered legal services to citizens without a license and, in addition, had an 
incorrect official stamp.6  

• On 28 October, the Human Rights Center Viasna was liquidated for defense of citizens in courts 
and alleged violations during the monitoring of elections. 
 

• In August the BHC received an official reprimand from the Ministry of Justice for using the name 
of the organization which “does not correspond with that stated in the BHC statutes.” The warning 
was a result of the absence of inverted commas in the name on the letterhead, seal and stamp of the 
BHC.  The NGO was also subjected to other form of harassment. Tax authorities of the Moscow 

                                                 
3 RFE/RL Media Matters, Vol. 3, No. 31, 18 August 2003. 
4 See also IHF and Belarusian and Norwegian Helsinki Committees, “Stop the Persecution of Civil Society in 
Belarus,” 19 May 2003, at http://www.ihf-hr.org/viewbinary/viewhtml.php?doc_id=1978  
5 See also sections on Peaceful Assembly and Human Rights Defenders.  
6 See IHF and the Belarusian Helsinki Committee, “Another Belarusian Human Rights Organization, Legal 
Assistance to Population, has been ‘Liquidated’,” press release, 12 September 2003, at http://www.ihf-hr.org. 



 6 

District in Minsk audited the BHC from August 2003 until January 2004, covering documentation 
from the foundation of the NGO in 1995. While the audit confirmed that the funds had been used 
appropriately, it alleged that the BHC had failed to pay taxes amounting to 385 million rubles 
(about €150,000) from a TACIS program. The tax officials invoked paragraph 1.2 of the Edict of 
the President No. 8 "On Certain Measures to Improve the Order of Receiving and Usage of Foreign 
Gratuitous Help" which ordered NGOs to pay taxes for funds received from abroad. Doing so they 
failed to take into account that TACIS programs in Belarus were regulated by the General Rules, 
applicable to the Memorandum on Financing of 10 May 1994, under which technical assistance is 
exempted from taxes and customs duties. On 17 March 2004, an investigator of the Belarus 
government’s Financial Investigation Department brought criminal charges against the BHC.7 
 
On 28 November 2003 the president signed Edict No. 24 “On the Reception and Use of Foreign 

Gratuitous Help.” The edict stepped up control over foreign help usage and prescribed tougher sanctions 
against wrongdoers. The new edict greatly expanded the authorities of the presidential administration in 
control over foreign financial assistance for NGOs. On the basis of the edict, ineligible activities included 
different forms of educational and political work targeting the population, including seminars. The list of 
ineligible activities was open-ended and exceptions to its application were to be approved by the president. 
For violation of the new edict NGOs, political parties, funds, and foreign organizations representations 
could be liquidated and foreign citizens deported. 
 
Trade Unions 

 
Trade union activities were complicated by state pressure on their activists and leaders, a virtual 

ban on strikes and obstacles related to the registration of new trade unions.  
 
No less than 500 founders were needed to establish a national or a regional trade union, and no less 

than 10% of workers (but at least 10 persons) to found a trade union at an enterprise. These demands 
seriously limited the possibilities of setting up new trade unions. At the same time, trade unions appeared 
on a territorial (instead of professional) basis under the aegis of local authorities and were controlled by 
them. State pressure upon the trade unions turned into open interference in their activities, including 
attempts to influence their elections at all levels. 

 
Long-term (no less than two months) and complicated conciliatory measures were provided to 

precede a strike, and an application to strike had to be submitted three months prior to the planned date. 
President Lukashenka had the right to decide either to allow a strike or suspend it for up to three months on 
grounds of a threat to national security, public order, public health, and the rights and freedoms of others. 
Participants of illegal strikes could be dismissed from work on the grounds of absence from work, and trade 
union activists faced harassment.  
 
 
Peaceful Assembly 
 

Permission from city authorities was necessary to hold peaceful assemblies and demonstrations. 
Municipal authorities charged the organizers with additional costs to provide public order, and often moved 
demonstrations to suburban areas from city centers proposed by organizers, or banned them outright. 
Participants of unsanctioned assemblies faced police violence, administrative fines and arrest. In addition, 
authorities threatened to shut down associations holding demonstrations. 

 
In June 2003, amendments were introduced to the laws “On Political Parties” and “On Non-

Governmental Associations.” They brought legislation into line with Presidential Decree No. 11 of 7 May 
2001. This decree provided for liquidation of a party, trade union or other association for a single violation 
of the legislation regulating mass events, for failing to secure order during mass events if the damages 

                                                 
7 For more information, see IHF and BHC, “The Criminal Case Against the Belarus Helsinki Committee Is Politically 
Motivated and Should Be Dropped,” 22 March 2004, at http://www.ihf-
hr.org/viewbinary/viewhtml.php?doc_id=5369. 



 7 

inflicted amounted to about 17,500 rubles (€6,6), or if harm was caused to the rights and interests of 
individuals or state and public order. Only courts were empowered to liquidate political parties and NGOs. 

 
Amendments were also introduced to the law “On Assemblies, Meetings, Rallies, Demonstrations 

and Pickets.” These alterations adjusted the law to the already mentioned Decree No. 11 and another Edict 
No. 36 “On Certain Measures to Prevent Emergency at Mass Events” dated 9 September 1999 by 
restricting the right to assembly. They also vested the organizers of an assembly with more responsibilities.  

 
• On 22 October, the special riot squad OMON dispersed a picket at Kastrychnitskaya Square in 

Minsk. Four women from the town of Bobruisk had sought to meet with President Lukashenka to 
inform him of violations of their rights. OMON arrested and took Lubow Sankevich and Janina 
Awsianik to the Central District police station. Police also arrested Yury Grigoriev of the BHC, 
Rouslan Zgolich, film director, and Valery Kalinowski, RFE/RL correspondent.  

 
• Dozens of activists of the Malady Front (Youth Front) and Zubr movements were detained during 

the year when participating in the campaign against the third term of Lukashenka’s presidency.  
 
 
Judicial System and Fair Trial8  

 
According to the Minister of Justice Viktar Galavanaw’s report of December, the Belarusian 

judicial system employed 6,971 people. The system consisted of 154 district and city courts, six regional 
courts and the Minsk City Court. Additionally, there was the Belarusian Martial Court and six military 
courts. The numbers of civil and criminal cases under consideration were 163,000 and 48,000, respectively.  

 
The right to appoint judges appertained to the president of Belarus. The Constitution imposed by 

the 1996 referendum required the president to appoint the chairpersons of the Constitutional Court, 
Supreme Court and Supreme Economic Court as well as all other judges of the Supreme and Economic 
Courts, with the consent of the Council of the Republic. The candidates were selected by the president. The 
vice-chairs of the Supreme and Economic Courts, the presidents and vice-presidents of district and regional 
courts were appointed by the president upon the submission of the Minister of Justice and the president of 
the Supreme Court. The president was solely responsible for the appointment of six of the 12 Constitutional 
Court judges (the rest of them were elected by the Council of the Republic), and all other judges of the 
Belarusian courts. 

 
The selection of candidates for a judicial placement was undertaken by the local administration of 

the Ministry of Justice. A candidate then had to pass a qualifying examination held by a judge’s 
qualification board and be recommended for appointment by that board. If the Ministry of Justice accepted 
that recommendation, the candidate was referred to the presidential administration, which then made the 
final decision concerning appointment. At this stage, candidates were also subject to confirmation by the 
Security Council of the Republic of Belarus.  

 
The administration of justice, together with all its institutions, namely the judiciary, the 

prosecutorial service and the legal profession, were undermined and not perceived as separate and 
independent from the executive power. 

 
On 24 November, President Lukashenka signed Order No. 530 that added to the list of 

punishments, admonition and reprimands imposed on judges. The order also prescribed a warning for 
inadequate performance of the job, demotion in qualification for the term of up to six months, and 
dismissal. Earlier on, demotion in qualification could be applied only in the course of qualifying 
certification and depended on the level of professional knowledge, service, experience, and post: it could 
not have been used as disciplinary measure. This novelty provided the judicial assembly, which considered 
disciplinary measures against judges, with manifold possibilities of finding judges guilty. At the same time, 
the final decisions concerning dismissals of judges continued to be taken by the president.  

                                                 
8 Unless otherwise noted, based on the Belarusian Helsinki Committee (Hary Pahaniaila and Aleh Hulak), The Courts 
and Human Rights, 2003. 



 8 

 
Courts rarely based their rulings on the Constitution and international covenants, and the decisions 

of the Constitutional Court were often ignored. While the law provided for a number of alternative 
punishments, sentencing policies were harsh and courts still chose to hand down prison terms: 32.5% of all 
sentences were prison terms. Furthermore, for minor administrative offences judges handed down fines in 
the scale of those for criminal violations, sometimes in the amount of €800 or more, which equaled an 
average annual salary. 

 
The 1996 referendum deprived citizens of their right to apply to the Constitutional Court. Judges 

were entitled to address the Constitutional Court where any contradiction with the constitutional norms was 
revealed in the proceedings. However, no address of this kind was made.  

 
• On 2 October, the Minsk City Court assembly upheld the first instance ruling that the closure of the 

National State Humanitarian Lyceum was legal. The closure had been ordered by the Council of 
Ministers for, as teachers stated, using Belarusian as the language of instruction. On 22 August, 24 
parents of the lyceum’s pupils had filed a complaint against the government’s decision. Judge 
Zhupikova of the Minsk City Court responded that the government’s decision could only be 
appealed to the Constitutional Court. She refused to grant a request to hear the case in the 
Belarusian language.9 
 
The Belarusian Criminal Code provided for severe sentences, and recent amendments concerning 

bribery made these even harsher. In 2003, it became possible to confiscate almost the whole property of a 
corrupt public officer regardless of the well being of the person’s family. Confinement for bribery stretched 
from three months to six years (versus three to six months before the amendments) which made a defendant 
dependent upon the arbitrariness of judges.  

 
The main problem with the changes to the Criminal Code was, however, the expansion of the 

notion of an “office holder.” For example, a teacher taking an exam and a doctor issuing a prescription 
were considered “officers.” Consequently, sweets presented to a doctor could theoretically put him/her to 
jail for years. Moreover, the code contained a poorly defined article on speculation.  
 
 
Torture, Ill-Treatment and Police Misconduct10 

 
Police continued to carry out arbitrary arrests and to ill-treat arrestees. Law enforcement officials 

resorted to physical and psychological abuse when cracking down on demonstrations, upon arrest, and 
during the preliminary investigations of criminal cases. Ill-treatment was also common in prisons. 

 
• On 9 January, a member of the youth movement Zubr, Dzianis Chykaleu, was detained in the city 

of Homel and beaten by militia officers for dissemination of Zubr leaflets. Chykaleu was 
interrogated in a militia precinct by unknown people in plain clothes and the leaflets were 
confiscated. He was released three hours later. 

 
• On 20 June, another member of Zubr, Tatsiana Yalovaja, was hospitalized for emergency surgery. 

She had been detained on 18 June when sitting an exam at school. Yalovaja was placed in a cell of 
16 m2 with eight other people. She had a fever but the officers refused to call a doctor. One day 
later, as her condition had deteriorated, a doctor came and diagnosed an inflamed abscess on the 
bridge of her nose and ordered surgery to save her life. The operation was carried out without an 
anesthetic. 
 
In 2002-2003, numerous well-known public figures and representatives of intelligentsia were 

beaten by the police under the pretext that they were looking for criminals. Those beaten included: 
Professor Adam Maldzis, producer Yuri Haschevatski, stage director Valery Mazynski, actors Yaugen 
Kryzhanowski and Viktar Chornabaeu, academics Radzim Garetski and Yaugen Babosau, director of the 

                                                 
9 See also section on Ethnicity.  
10 See also section on Prisons and Detention Facilities. 



 9 

National State Humanitarian Lyceum Uladzimir Kolas, and head of the human rights NGO Legal 
Assistance to Population Aleh Volchak. 
 
 
Prisons and Detention Facilities  

 
Belarus held fifth place in the world among the countries with the largest number of prisoners in 

proportion to its population. As of mid-2003, 49,645 persons were imprisoned in Belarus. The high number 
could largely be attributed to the fact that incarceration was frequently used as punishment even for minor 
offences. For example, fines amounted to only 2.6% of all sentences, while even in the former USSR they 
were 16%. 

 
On 8 January 2004, the Belarusian parliament adopted the “Law on Amnesty.” On the basis of the 

law, it would be possible to release some 20,000 prisoners and so decrease the number of prisoners by half.  
 
Conditions in Belarusian prisons, pre-detention and temporary custody facilities were humiliating 

and endangered the lives of detainees. Typically the space per detainee was less than 1 m², and the cells 
were dirty and rarely ventilated. The detainees were not given sufficient food and  were not able to care for 
their hygiene properly. Those accused of violating internal rules of a facility were placed in special 
disciplinary cells, where conditions were even harsher, for example due to low temperatures and concrete 
floors covered with water. Detainees were also subjected to physical abuse. In some penitentiaries special 
police troops were allowed to practice hand-to-hand combat on prisoners. There were also instances when 
detainees were forced to work without pay. Complaints filed by detainees were regularly censored. 
 

According to the Punishments Execution Committee of the Ministry of Internal Affairs, 
overcrowding was 20.8% above the maximum capacity in correctional colonies; in prisons it was 35.9%; 
and in pre-trial detention centers 26.8%. About 43% of prisoners and detainees were serving their terms 
under strict security and 24% under maximum-security regimes.  

 
The spread of tuberculosis was a serious problem: 15% of all prisoners were infected, including 

those suffering from its most virulent form (about 10%). Moreover, 1,126 prisoners were HIV positive, 
constituting about 22% of all registered HIV positive cases in the country, 1,286 were drug addicts and 
9,907 were chronic alcoholics. However, prisoners did not always receive the medical care or medicines 
they were in need of, including cases where they suffered from tuberculosis or AIDS. Over 25% of the 
convicts had mental disorders. 

 
The BHC considered that the solution of overcrowding in prisons should begin with the reform of 

criminal legislation based on comprehensible democratic principles and commensuration of guilt and 
punishment. In addition, court practices should change and the dependence of judges on the executive 
abolished. 
 
 
Death Penalty and Disappearances 

 
During 2003, four persons were sentenced to death. The Committee on Punishments of the 

Ministry of Interior refused to provide information on how many death sentences were executed in 2003.  
 
In November, the Belarusian Parliament submitted to the Constitutional Court a request to consider 

if the practice of death penalty corresponded with the Constitution. The Constitutional Court had not made 
a decision by February 2004. 
 
Disappearances 

 
While many disappearances in the past few years could be associated with social circumstances or 

criminal activity, a number of high profile disappearances were considered to be politically motivated. The 
whereabouts of Yury Zakharanka, former minister of interior; Viktar Hanchar, vice-speaker of Belarusian 



 10

Parliament (XIII convocation); Anatol Krasowski, a businessman; and Dzmitry Zavadski, Russian public 
TV operator, remained unknown. 

 
In November, Christos Pourgourides, special rapporteur of the Committee on Legal Affairs and 

Human Rights of the Council of Europe’s Parliamentary Assembly (PACE) visited Belarus to look into the 
high-profile disappearances and prepared a preliminary memorandum on his findings. During the visit, 
Belarusian officials thwarted Pourgourides’s plans to meet two persons presumed to have information 
concerning the disappearances: Lieutenant Colonel Dzmitry Pavlichenka and investigator Uladzimir 
Chumachenka. Pourgourides stated that he considered that the official investigations into these 
disappearances had been cloaked in controversy and lacked transparency, impartiality and any efforts of 
good-faith to make progress. Pourgourides stated in his draft report that senior Belarus officials may have 
been involved in the disappearances of the four men, and that steps had been taken “at the highest level of 
the state” to cover up the truth of the disappearances.11  
 
 
Freedom of Religion 

 
The Belarusian Constitution provided for freedom of religion and equality of all religious 

communities in the country, but in practice these principles were violated. The government openly backed 
and financially supported the Belarusian Exarchate of the Russian Orthodox Church, which many citizens 
considered an integral part of Belarusian history and culture. Meanwhile, minority religious communities 
were subject to harassment.  

 
A new law on religion entered into force at the end of 2002. The State Committee for Religious 

and Ethnic Affairs claimed that the law, which was drafted in consultation with the Russian Orthodox 
Church, was aimed at protecting citizens from dangerous “sects” and “cults.” However, in reality it placed 
far-reaching restrictions on all religious activity.  

 
According to the preamble of the law, the Russian Orthodox Church played a “determining role” in 

spiritual, cultural and state developments in Belarus. Catholicism, Lutheranism, Judaism and Islam were 
depicted as “traditional” religions. As regards other faiths, the law established that only those religions that 
had existed in the country already before 1982 and had at least 10 member congregations would be 
officially recognized. Religious groups that were not registered with the authorities were not allowed to 
collectively practice their faith, while registered groups needed permission to conduct ceremonies and 
would only be able to hold occasional and small-scale meetings in private homes. By law, all religious 
literature was subject to censorship prior to import or distribution and foreigners were not allowed to lead 
religious communities in the country. The law also regulated a broad range of other activities. Many 
provisions of the law were vaguely formulated and were therefore open to arbitrary implementation.  

 
The implementation of the new law resulted in a drastically worsened situation of minority 

religious communities. The law required those religious groups that were registered with the authorities to 
re-register within two years. Some new requirements were imposed by the law. For instance, newly 
registered religious parishes had to have at least 20 members (the previous law required a minimum of 10 
members). The BHC was concerned that smaller religious communities would not have sufficient resources 
to go through the lengthy and complicated re-registration process, and would instead opt to go 
underground.  

 
The concordat signed on 13 June between the Belarusian government and the Belarusian Exarchate 

of the Russian Orthodox Church promoted one faith over all other religions. The authorities refused to 
register a number of minority religious groups that were considered “non-traditional,” including all 
Orthodox groups that were not subordinated to the Russian Orthodox Church. 

 
• In March 2003 the Minsk City Court rejected a suit by a True Orthodox parish (member of the 

Crimean Diocese), based in the village of Zabolotie, which had been denied registration by the 

                                                 
11 Council of Europe Parliamentary Assembly, “Belarus disappearances: Assembly report names senior officials who 
may have been involved and points to cover-up ‘at the highest level’,” press release, 27 January 2004.  



 11

authorities for the second time in May 2002. The motivation for denying the parish registration was 
that its statute allegedly incited religious hatred, despite the fact that documents provided by the 
bishop of the Crimean diocese showed that this was not the case. Under a similar pretext, True 
Orthodox Church parishes in the village of Poddubie and in the city of Minsk were denied 
registration. 
 
Activities of non-registered religious groups were banned by law. Those groups that were not 

registered with authorities, as well as some that had been granted registration, often experienced difficulties 
when they sought to buy or rent premises for worship. Moreover, there were numerous reports of members 
of minority communities who had been warned, fined or arrested for participating in religious meetings or 
singing religious songs in public places. The main victims were from small religious groups established in 
rural areas. 

 
• In May, local evangelist Mikhail Balyk was fined the equivalent of €11 for “allegedly conducting 

worship services” at premises rented by the Pentecostal Union in the town of Zhaludok.  
 
The state press contributed to spreading negative attitudes toward minority religions by engaging in 

offensive and prejudiced reporting. The independent press rarely covered the life in general of different 
religious organizations in the country but chiefly focused on problems relating to religious legislation and 
relations between the state and confessions. As a result, Belarusian society did not receive sufficient and 
objective information reflecting religious life of numerous confessions.  

 
The law “On the Press and Other Mass Media” provided for media responsibility for dissemination 

of information that instigated religious enmity and divisions. However, some state-run media outlets 
promoted intolerance as they repeatedly disseminated false information about religious organizations.  

 
• The Pentecostal Union won a suit initiated in 2001 against the national TV company and Yevgeny 

Novikov, author of the program entitled “Human Rights: the World in Perspective.” Novikov had 
claimed that this community made human sacrifices. The court obliged the defendants to apologize 
and correct the false information. However, instead of obeying the court ruling, on 21 June, 
Novikov again slandered Pentecostal believers and Protestants in general on state television. The 
Prosecutor’s Office and the Ministry of Information remained inactive. On 13 July, thousands of 
Protestant believers gathered and prayed to stop the perpetual calumny. 

 
• Following Novikov’s program, the parliamentary Narodnaya Gazeta published between 2001 and 

2003 five articles by Nina Yanovich, again repeating stories of sacrifice, distorting details of the 
earlier court case, and accusing Protestants of fanatic cult practices. The Protestants filed another 
suit. The case was pending at the end of 2003.  
 

Ethnicity  
 
The language question remained “political” in Belarus. At the official level, Russian was fiercely 

promoted. The state media advocated the idea that every Belarusian-speaking person was a “national 
fascist,” “member of the opposition,” and a politically engaged person in a negative sense. The ratio of 
Russian to Belarusian programs on state TV and radio was 86% to 14%. TV programs featuring social, 
economic and political issues of significance to the public were transmitted in Russian. Belarusian was 
presented solely as a language of ethnography, history and literature. 

 
During the February 2000 census, 74% of all people recorded the Belarusian language as their 

mother tongue, but only 37% said they spoke Belarusian. Belarusian-speakers were discriminated against 
in an unprecedented manner: only a small number of them were represented in state administration, law 
enforcement agencies and in parliament, where they mainly held unimportant posts.  

 
 

 
Intolerance, Xenophobia Anti-Semitism and Hate Speech 

 



 12

The BHC reported cases of intolerance and anti-Semitism by the authorities.  
 
• A gas pipeline was led through Kurapaty (Minsk rayon), which is a place of burial for victims of 

the Stalin repression. Law enforcement officials also used force against defenders of the Kurapaty 
memorial.  

 
• A monument recently erected in Zelva (Hrodna region) in memory of the Belarusian poetess and 

victim of repression, Larysa Geniush, was under threat of demolition. 
 

• The book entitled Waging a Base War, which instigated hate against Jews, was allowed to be 
disseminated unimpeded. 

 
• Jewish cemeteries in Mozyr (Homel region) and Hrodna were desecrated as well as remains of the 

synagogues in the Nemiga and Dimitrov Streets of Minsk. 
 

• A memorial mark placed on 18 November 2003 at Mozyr, at a place of self-immolation of Jews in 
autumn 1941, was demolished.  
 

Authorities did not denounce such acts and measures were not taken against the perpetrators.  
 
 
Human Rights Defenders12 

 
Belarusian human rights organizations initiated positive developments in legislation and judicial 

practice, carried out educational programs and monitored human rights developments in the country. The 
BHC alone gave legal aid to over 2,000 individuals whose basic rights had been violated.  

 
Local human rights organizations faced significant obstacles to their work particularly in the form 

of a sharpened process of liquidation of civil society’s structures and civil initiatives by the ruling regime.  
In 2003, thirteen NGOs dedicated to the promotion of human rights were closed down on the basis of 
formal, petty or factitious irregularities. Their liquidation was undoubtedly politically motivated. As of the 
end of January 2004, cases against another eight organizations were pending in court, and other NGOs had 
received warnings and were under threat of liquidation. Moreover, individual human rights defenders were 
persecuted. 
 

• On 11 July, a court in Polatsk (Vitebsk region) issued a ruling evicting Valery Schukin, human 
rights defender and member of 13th Supreme Soviet. The court stated that Schukin had illegally 
settled in a hostel. The possible eviction was raised only after he had announced candidacy for the 
local elections and the parliament. On 29 July, Schukin was forcibly evicted. On 29 August, the 
court gave him an oral reprimand for alleged “hooliganism” as he slept at the railway station. On 
26 November, Valery Schukin was arrested in a building of the Polatsk city administration where 
he was to see the Minister of Interior Uladzimir Nawmaw. Schukin was accused of “defiance” and 
“hooliganism.” On 27 November, Judge Natalia Abramava ordered Schukin to pay a fine of BYR 
165,000 (€62).  

 
• Ihar Maslowski, chairperson of the BHC Brest branch, was not allowed to resume his work at Brest 

State University. He had lost his job in 2001, clearly due to his human rights activities.  
 

• In November, the ad hoc commission of Brest State University refused to certify a contract for 
Anatol Levkovich to continue his university career: he had been working for the university for 25 
years. Levkovich, Ph.D and BHC member, was on the brink of dismissal as of the end of 2003. 
Questions that the commission asked him concerned not his profession but his political and public 
activity.  

                                                 
12 See also section on Freedom of Association. 


