
AFRI


CA

111

RWANDA 
observatory for the protection of human rights defenders 
a n n ua l  r e po r t  2 0 1 1

In Rwanda, while serious obstacles to freedom of expression and opinion marked 
the pre-election period, several journalists who denounced cases of human rights 
violations were subjected to acts of harassment in 2010. Freedom of association also 
remained restricted in many respects and a lawyer working to defend political oppo-
nents barred by the regime was the victim of judicial harassment.

Political context

In a context of tense security and severe repression against all forms of 
opposition, Mr. Paul Kagame was re-elected as President of the Republic 
on August 9, 2010 for a second seven-year term after ten years in power, 
obtaining 93% of the vote. The pre-election period was marked by a clear 
denial of freedom of expression and opinion with the systematic closure of 
independent news media and constant harassment against members of the 
opposition and journalists who were critical of the Government. On July 26, 
2010, one week before the presidential election, the High Media Council, 
the State’s press regulatory body, announced the suspension of thirty media 
bodies, and at the same time invited nineteen radio stations and 22 news-
papers not affected by the suspension, since they fulfilled the criteria set out 
in the August 12, 2009 Law on the Media, to submit an operation permit 
application. On July 28, the same Council ordered the security forces to close 
down newspapers and radio stations that were found to be illegally operating1. 

In order to muzzle dissident voices, the authorities also continued to intimi-
date opponents, journalists and human rights defenders, accusing them of 
“revisionism”, “genocide ideology” or “divisionism”, with no regard for the real 
arguments. Despite an announcement made by the Government in April 2010 
that it would re-examine Law No. 18/2008 relating to “repression of the crime 
of genocide ideology” adopted on July 23, 2008, it was on these grounds that 
the leaders of the two main opposition parties – the new United Democratic 
Forces party (Forces démocratiques unifiées - FDU-Inkingi) and the Social 
Party (Parti Social - PS-Imberakuri) – were barred from the election process2.

1 /  See International Freedom of Expression Exchange (IFEX) Press Release, August 18, 2010.
2 /  Whilst the President of FDU-Inkingi was arrested and place under judicial supervision, the leader of 
PS-Imberakuri was sentenced in February 2011 to four years in prison. Furthermore, the Vice-President 
of the Democratic Green Party was murdered in July 2010 and as of the end of April 2011, his murder 
remained unpunished.



112

Obstacles to freedom of association

In 2010-2011, the laws in force regarding the activities of non-profit-
making organisations – Law No. 20/2000 of July 26, 2000 and Law  
No. 55/2008 of September 10, 2008 – continued to present obstacles to 
their activities. Indeed, these texts provide for two levels of registration 
for NGOs – on one hand with the local authorities, and on the other 
hand with the Minister of Justice – a procedure that can take up to one 
year and requiring an excessive number of documents to be transmitted 
to the administration. These texts also require decisions on NGO statutes 
to be approved by the Minister of Justice in order to be considered effec-
tive, that the legal representatives and their assistants must be subject to 
the same approval, and that “Government priorities” must be included in 
their missions3.

In this context, several attacks on freedom of association were noted in 
2010. As an example, as of the end of April 2011, the Horizon Community 
Association (HOCA), which works to defend the rights of sexual minori-
ties, in spite of several attempts, had still not obtained the approval that 
would enable it to exist legally4. In addition, international non governmental 
human rights organisations were the subject of criticism and slander in the 
pro-government press. The organisations Amnesty international, Human 
Rights Watch, the Commonwealth Human Rights Initiative, Reporters 
Without Borders (Reporters sans frontières - RSF) and the Committee 
for the Protection of Journalists (CPJ), in an article published on April 
16, 2010 in the New Times newspaper, were termed as “human rights 
terrorists” for having condemned Law No. 18/20085. More direct obsta-
cles to the work of Human Rights Watch were also noted. On April 23,  
2010, officials of the Directorate of Immigration rejected the application 
to renew the work visa of Ms. Carina Tertsakian, a Human Rights Watch 
researcher on Rwanda, forcing her to leave the country6. 

Attacks and harassment against journalists who denounce human 
rights violations

In 2010, several journalists who denounced cases of human rights 
violations were the target of attacks and harassment. On April 13, 2010, 
the High Media Council decided to suspend the two main independent 
Kinyarwanda language weekly newspapers, Umuseso and Umuvugizi, for 

3 /  See International Centre for Non-Profit Law (ICNL).
4 /  See Rwandan League for the Promotion and Defence of Human Rights (LIPRODHOR).
5 /  See Amnesty International Report, Safer to stay silent: The chilling effect of Rwanda’s laws on 
‘genocide ideology’ and ‘sectarianism’, August 31, 2010.
6 /  See Human Rights Watch Press Release, August 2, 2011.



AFRI


CA

113

a n n u a l  r e p o r t  2011

six months. Known for their criticism of President Paul Kagame and his 
administration on political issues or matters relating to human rights and 
to corruption, these two newspapers were accused of “inciting insubordina-
tion in the army and the police to the orders of their chiefs”, “publishing 
information that endangers public order”, “spreading rumours”, “defama-
tion” and “invasion of privacy”. However, no specific article was cited in 
support of this sanction7. In addition, in the evening of June 24, 2010, 
Mr. Jean Léonard Rugambage, the Rwanda correspondent of the regional 
press freedom organisation Journalists in Danger (Journalistes en danger 
- JED) and Deputy Editor of Umuvugizi, was murdered when he was 
driving to his home in Kigali. Mr. Rugambage was the last Umuvugizi 
journalist still working in the country. Shortly beforehand, he had told 
his colleagues that he was being tailed and had received death threats.  
On the same day, Mr. Rugambage had stated in an online article that agents 
of the Rwandan intelligence services could be involved in the attempted 
murder of the former chief of staff of the Rwandan army, General Kayumba 
Nyamwasa, on June 19, 2010 in Johannesburg, South Africa. On June 28, 
2010, the Minister of Internal Security announced that the day after the 
murder, two suspects whose identity was not revealed, had been arrested 
and that one of them had confessed to be guilty, explaining that it was 
an act of vengeance against the journalist, whom he held responsible for 
the death of his brother during the 1994 genocide. On October 29, 2010, 
the High Court of the Republic sentenced the two defendants to life 
imprisonment, which, according to the High Media Council in Kigali, 
removed all suspicion of the authorities’ involvement in the death of the 
journalist8. Furthermore, on July 8, 2010, Ms. Agnès Uwimana Nkusi and 
Ms. Saidath Mukakibibi, respectively the Editor and journalist with the 
privately owned bimonthly Kinyarwanda language newspaper Umurabyo, 
were arrested by the police and placed in provisional detention in Remera 
police station in Kigali for “inciting civil disobedience”, “insulting the Head 
of State”, “spreading false rumours” and “denying the Tutsi genocide” after 
publishing articles analysing and asking questions about several sensi-
tive subjects such as the murder of the journalist Rugambage, govern-
ment expenditure on the purchase of luxury jets, the attempted murder of 
General Nyamwasa and justice for the 1994 Hutu victims. On February 4, 
2011, the High Court of the Republic found Ms. Agnès Uwimana Nkusi 
guilty of “threatening state security”, “genocide ideology”, “divisionism” 
and “defamation”, and Ms. Saidath Mukakibibi guilty of “threatening state 
security”, and sentenced them respectively to seventeen and seven years 

7 /  See LIPRODHOR and RSF Press Release, April 14, 2010.
8 /  See LIPRODHOR and CPJ Press Release, June 29, 2010.



114

o b s e rvato r y  f o r  th  e  p r ot e cti   o n  o f  hum   a n  r ights      d e f e n d e r s

in prison9. Finally, on December 14, 2010, during a forum on human 
rights in Rwanda, General Richard Rutatina publicly accused Mr. Nelson 
Gatsimbazi, Editor of the bimonthly Kinyarwanda language newspaper 
Umusingi, of working with “enemies of the State” stating that he had 
received funding from abroad to spread “lies and rumours”. This accusation 
was made in response to a question asked by the journalist concerning the 
practise of prolonged pre-trial detention, referring in particular to the case 
of Lieutenant-Colonel Rugigana Ngabo, one of the brothers of former 
General Faustin Kayumba Nyamwasa10.

Judicial harassment against lawyers

In a particularly repressive and violent pre-election climate, lawyers 
defending political opponents barred by the regime, were also targets of 
harassment. As an example, on May 28, 2010, Professor Peter Erlinder, 
an American lawyer and President of the Association of Defence Lawyers 
(Association des avocats de la défense - ADAD) at the International 
Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR), was arrested by the police  
for “genocide ideology”, “revisionism” and “denial of the Tutsi genocide”. 
Mr. Erlinder arrived in Kigali on May 23, 2010 to help in defending 
the leader of FDU-Inkingi, Ms. Victoire Ingabire Umuhoza, who was 
standing as presidential candidate in August 2010, and who was accused 
of “genocide ideology” and of “minimising the genocide”, as well as of 
“ethnic divisionism” and “collaboration with a terrorist organisation”.  
The arrest of Mr. Erlinder occurred three days after the American 
Government expressed concerns to the Rwandan authorities about “a 
series of disturbing events” that constituted attempts to restrict freedom 
of expression in the run-up to the presidential election on August 9, 201011. 
On June 7, the Kigali Court rejected the request to release Mr. Erlinder. On 
June 16, ICTR called for his immediate release on the principle of immu-
nity as an associate of this body, since the charges against him related to 
his work at ICTR’s Arusha headquarters. On June 17, 2010, Mr. Erlinder 
was released on bail for health reasons, with permission to return to the 
United States, on the sole condition that he should leave an address with 
the Rwandan authorities so that he could be contacted if required12.

9 /  See Amnesty International Press Release, February 5, 2011.
10 /  See CPJ Press Release, December 16, 2010.
11 /  Furthermore, on April 30, 2010, he also filed a complaint for “death in suspicious circumstances”, on 
behalf of the two widows of the former Rwandan and Burundian Heads of State before a Federal Court 
in Oklahoma, USA, against Mr. Paul Kagame, accusing him of having ordered the destruction on April 6, 
1994, of the aircraft aboard which were former President Habyarimana and his Burundian counterpart.
12 /  See LIPRODHOR.




