
 1 

COMMUNICATION SUBMITTED FOR CONSIDERATION UNDER  
THE FIRST OPTIONAL PROTOCOL  

TO THE INTERNATIONAL COVENANT ON CIVIL AND 
POLITICAL RIGHTS 

 
 
 
Before: 
The United Nations Human Rights Committee 
c/o OHCHR – UNDOG 
1211 Geneva 10, Switzerland 
Fax No. (41 22) 917 9022 
  
On behalf of: 
Rakhim Mavlonov 
Editor of Newspaper Oina 
 
Represented by: 
ARTICLE 19 
6-8 Amwell Street 
London EC1R 1UQ 
United Kingdom 
Phone No. (44 207) 278 9292 
Fax No. (44 207) 278 7660  
Email: morris@article19.org 
 
Date: 18 November 2004 



 2 

I. APPLICANT/STATE CONCERNED 
 
A. Information Concerning the Applicant of the Communication 
 

1. Rakhim Mavlonov (“Applicant”) is a citizen of the Republic of Uzbekistan and 
resident of the city of Samarkand. He is married, and is the father of four 
children. He is a member of the country’s Tajik ethnic minority. During the 
period relating to this Communication, he was editor of the newspaper Oina. 
(See Annex 1 for Applicant’s letter appointing ARTICLE 19 to represent him 
before the Committee, English translation and Tajik original.)  

 
 

B. State Party Concerned 
 

2. The State Party to the International Covenant on Civil and Political Rights 
(“the Covenant” or “ICCPR”) and the First Optional Protocol against which 
this Communication is directed is the Republic of Uzbekistan (“Uzbekistan” or 
“the Respondent State”). 

 
3. Uzbekistan formally acceded to the ICCPR and the Optional Protocol on 28 

September 1995, which, in accordance with Article 49(2) of the Covenant, 
came into force for that country on 28 December 1995. 

 
 

II. ARTICLES VIOLATED/EXHAUSTION OF 
DOMESTIC REMEDIES/OTHER INTERNATIONAL PROCEDURES 

 
A. Articles of the ICCPR Allegedly Violated 

 
4. This case arises in relation to a refusal by the Press Department of Samarkand 

region to re-register the newspaper Oina, for which Applicant worked as 
editor. It is submitted that this case involves violations of Article 19, relating 
to Applicant’s right to freedom of expression (in particular, his right to impart 
information in print), and of Article 27, relating to Applicant’s right, in 
community with the other members of the Tajik minority in Uzbekistan, to 
enjoy his own culture – in combination with Article 2, which requires the State 
Party to take proactive measures to “respect and ensure” the rights recognised 
in the Covenant. 

 
 

B. Exhaustion of Domestic Remedies 
 

5. Applicant sought to challenge the lawfulness of the denial of Oina’s re-
registration application in various courts, according to the procedures 
established in Uzbekistan. 

 
6. As detailed more fully below, Applicant first appealed to the civil court of first 

instance, which declined jurisdiction of the case, instructing Applicant that the 
case should be brought in the economic court system. Accordingly, Applicant 
brought the case to the commercial court of first instance, which, inter alia, 
directed that Oina be re-registered. This decision was reversed on appeal to the 



 3 

commercial appellate court. The Supreme Court in the economic court system 
vacated all decisions below on the basis that the commercial courts did not 
have jurisdiction of the case. 

 
7. Applicant then returned to the civil court of first instance, which this time heard 

the case, deciding in favour of the Press Department. The appellate court 
affirmed. A request to the Supreme Court to review the legality of the 
decisions below was sent back to the appellate court, which found that the civil 
court decisions were legal. A second request to the Supreme Court to review 
the legality of the decisions below resulted in a letter to Applicant indicating 
the Supreme Court’s view that all those decisions had been legal. Three more 
requests, for further levels of Supreme Court review, were responded to by 
officials not empowered to take the requested actions. The effect was to 
invalidate the requests. At this point, Applicant concluded that no options for 
further judicial review remained. 

 
 

C. Other International Procedures 
 

8. This matter has not been submitted to any other international forum for 
investigation or settlement. 

 
 

III. BRIEF SUMMARY OF FACTS 
 

9. From November 1991 until April 2001, the Oina newspaper (“Oina” or “the 
newspaper”) was the only unofficial Tajik-language newspaper serving the 
Samarkand region of Uzbekistan. It was devoted principally to issues relating 
to the education of Tajik youth in the region.  

 
10. In April 2001, after the opting out of one of Oina’s founders, Applicant, as 

editor of Oina, applied for re-registration of the newspaper to the Press 
Department, the relevant authority. In a closed-door meeting, the Press 
Department rejected the application, as a result of which Oina was forced to 
stop publication. The basis for the rejection, apparently, was that some of the 
content of certain Oina articles incited inter-ethnic hostilities, while other 
content insulted certain public officials; in addition, the application materials 
were cited as having had “numerous faults”. 

 
11. Applicant challenged the Press Department decision through the court system, 

without success. Various new reasons were adverted to, by various courts, as 
justifications for upholding the initial Press Department decision. These 
included that Oina’s financial situation was insecure, that its published articles 
did not comply with its own internal statute, and that Applicant was not a 
professionally-trained journalist. At one point during the judicial process, 
Applicant submitted a second application for re-registration to the Press 
Department. That application too was rejected. 

 
12. Oina remains shut down to this day. There is no unofficial Tajik-language 

newspaper serving the region.   
 
 



 4 

IV. DETAILED FACTS AND PROCEDURAL HISTORY 
 
For the Committee’s convenience, a time-line for the events described in this 
Section IV is provided at Annex 2. 
 
A. Establishment and Operation of Oina Newspaper 

 
13. Oina was initially registered on 8 November 1999. The founders were the 

Samarkand City Bogishamal District Hokimiyat (a district government body), 
and KAMOL, a private firm. Applicant was editor. 

 
14. Oina was published almost exclusively in the Tajik language, principally for a 

Tajik audience. It was the only non-governmental Tajik-language publication 
in the Samarkand region. Presently, no non-governmental Tajik-language 
publication is published there. (Sample front pages of Oina are reproduced at 
Annex 3.) 

 
15. Tajiks constitute roughly 5% of the entire population of Uzbekistan.  

 
16. Issues of Oina were published bi-weekly, and were distributed to dozens of 

Tajik-language schools. Each such school received between 25 and 100 
copies.  

 
17. In addition to the schools, Oina had approximately 3000 subscribers, and 

approximately 1000 copies of the newspapers were sold by street vendors. 
 

18. Consistent with the goals of its statute (its internal operating document: see 
Annex 4, English translation and Tajik original), Oina published articles 
containing educational and other materials for Tajik students and young 
persons, to assist in their education, to promote a spirit of toleration and a 
respect for human values, and to assist in their intellectual and cultural 
development. In addition to publishing reports on events and matters of 
cultural interest to this readership (including interviews with prominent Tajik 
personalities), the newspaper published samples of students’ work. (See 
Affidavit of Shamsiy Sa’di, a reader of Oina, Annex 5, English translation and 
Tajik original (attesting to the value of this information to Tajik readers of 
Oina).)  

 
19. Oina also detailed particular difficulties facing the continued provision of 

education to Tajik youth in their own language, including shortages in Tajik-
language textbooks, poor wages for teachers and the forced opening of Uzbek-
language classes in some Tajik schools. (See Sa’di Affidavit, Annex 5.) 

 
20. In the spring of 2000, the KAMOL firm exercised its right to opt out as 

founder. The District Hokimiyat also opted out at around the same time. 
According to the Respondent State, the Law on Mass Media (Annex 6, English 
translation and Uzbek original) and applicable regulations required that the 
newspaper re-register. 

 
21. Oina applied for re-registration, with the KAMOLOT Foundation’s Samarkand 

City branch (a public entity) and SIMO, a private firm formed by Applicant, as 
the newspaper’s two founders. The application was approved by the Press 



 5 

Department of the Samarkand Regional Hokimiyat, the entity responsible for 
registration applications in the Samarkand region (hereinafter “Press 
Department”), and Oina was re-registered on 17 August 2000.  

 
22. Oina resumed publication shortly thereafter. Its circulation was approximately 

as before; the same schools, in addition, continued to subscribe to and to 
receive copies of the newspaper. 

 
 

B. Closing of Oina 
 

23. The last issue of Oina was published on 7 March 2001. It contained, among 
other things, an interview with a Tajik writer (hereinafter, “Tajik writer 
interview”, described at paragraph 33 below).  

 
24. Shortly after the publication of the Tajik writer interview, the head of the 

KAMOLOT Foundation wrote a letter to the Press Department informing it 
that KAMOLOT was opting out. 

 
25. According to the Press Department, this opt-out triggered a duty on Oina to 

apply for re-registration. Accordingly, in a decision dated 28 March 2001 
(Annex 7, English translation only), and apparently pursuant to its authority 
under Article 16 of the Law on Mass Media and applicable regulations, the 
Press Department (a) cancelled Oina’s license to publish, (b) directed an order 
to all printing shops in the region prohibiting them from printing copies of 
Oina, and (c) noted that Oina could apply for re-registration and that the Press 
Department would consider any such submission “in strict compliance with 
law”.  

 
26. Shortly thereafter, Applicant, with SIMO, submitted a re-registration 

application, including certain information, as required both by Article 13 of the 
Law on Mass Media and by paragraph 4 of a regulation entitled “On the 
procedures of Registration of the Mass Media Organs in the Republic of 
Uzbekistan” (hereinafter “Registration Regulation B”, Annex 8, English 
translation and Uzbek original). This information related, among other more 
technical matters, to the newspaper’s founders, its aims and objectives, its 
target readers and its sources of funding.  

 
27. The Press Department formed a commission consisting of five members to 

review the re-registration application. One of the commission members was 
Mr. Hojaev, who was the “inspector on protecting state secrets in print media”. 
He was the official responsible for implementing the then-existing system of 
prior censorship1: he reviewed all publications prior to their release for 
compliance with law. (Newspapers cleared for publication were given an 
official stamp; those without stamps were prohibited from publishing. See 
Annex 9 for an example of such stamp.) Each issue of Oina had been 
submitted to him, and he had approved each one.  

 

                                                
1 In May 2002 the Office of the Chief of State Press Committee's State Secrets Inspectorate, which 
had been the responsible state censor since 1991, was abolished. However, the Office existed and 
was active in the period relevant to this Communication. 



 6 

28. Applicant was not informed when a decision with respect to the Oina re-
registration application would be taken. Nor was he or anyone else invited to 
provide evidence or to represent Oina before the commission.  

 
29. Some time after 27 April 2001, Applicant received by post a document titled 

“Decision of the meeting of the mass media organs registration commission 
under the Samarkand regional hokimiyat press department” (hereinafter, 
“Press Department decision”,  Annex 10, English translation and Uzbek 
original). It was dated 27 April 2001. It is the only document ever received by 
Applicant reporting and explaining the Press Department’s decision with 
respect to the re-registration application. 

 
30. The Press Department decision indicated that the commission members had 

“familiarised themselves with the documents presented …”. Comments of 
various of the commission members relating to certain content published by 
Oina were recorded. These included: 

 
• “Oina newspaper published articles inconsistent with the idea of 

independence, articles inciting inter-ethnic hostility. Such newspaper 
that publishes articles violating the law should not be re-registered”; 

• Mr. Hojaev, the person who had previously reviewed issues of Oina 
and had approved their publication, commented that “[i]n the indicated 
article the Samarkandian Tajiks are called ‘unfinished Tajiks’, which is 
insulting, his other articles carry the message that ‘Samarkand is a city 
of Tajiks’, which is violating the law”; 

• A third member commented that “[t]he newspaper articles carried a 
message that Siyab district hokimiyat officials are far from 
enlightenment, which is openly insulting. It is impermissible to damage 
the honour of leaders and citizens and making personal negative 
remarks”. 

 
31. In denying Oina’s application, the commission resolved as follows: 

 
Due to the fact that the newspaper Oina grossly violated Article 6 of the Law 
“On Mass Media”, which prohibits to call for forced split of the territorial 
integrity, to incite inter-ethnic hostility, or harm the honor of citizens through 
the mass media; due to the numerous faults committed as becomes clear from 
the materials presented, and pursuant to the Law “On Mass Media” and mass 
media organs registration Regulations and Resolution of the Cabinet of 
Minister of 23 May 2000 devoted to the improvement of mass media activity 
towards enlightenment and national ideology building, it is unsuitable to re-
register the newspaper Oina. 

 
32. The Press Department decision does not identify any of the “offending” articles 

to which the commission members appeared to be referring. However, based 
on the passages quoted by the commission members and a search by Applicant 
through Oina’s articles, it is believed that the only two articles which could 
have been before the commission on which the above comments might have 
been based are the Tajik writer interview, and an open letter published on 23 
November 2000 (hereinafter, “Open Letter”). 

 
33. The Tajik writer interview (Annex 11, English translation and Tajik original) 

was generally inspirational in tone, describing how Tajik children should be 
raised and educated and specifically recommending that teachers be paid better 



 7 

salaries. In the course of the interview, the writer remarked that there were 
some “unfinished Tajiks”, by which he meant to refer to ethnic Tajiks who 
thought of themselves as Uzbeks but who were in fact not familiar enough 
with Uzbek ways to really be counted as such. In another place, the writer 
referred with evident affection to Samarkand as “a pearl of Tajik culture”. 

 
34. The Open Letter (see Annex 12, English translation and Tajik original) 

addressed the mayor of Samarkand City and sought an explanation for why the 
local city government had failed to allocate necessary funds to purchase Tajik-
language school textbooks. It also questioned whether closing down Tajik 
classes was consistent with the government’s policy of encouraging equality 
and the friendly co-existence of all nationalities. Additionally, it asserted that a 
city garden, named after a famous poet, stood in need of the urgent attention of 
the governing authority of one of the districts of the city (the Siyab District); 
and it concluded by explaining that such attention was needed, because, in the 
words of another well-known poet, the officials “are deprived of knowledge 
and education themselves”. 

 
 

C. Challenging the Denial of Re-Registration in the Courts 
 

35. Applicant filed suit to challenge the Press Department decision in the Temiryul 
Inter-district Civil Court. On 17 September 2001, the court dismissed the case 
for lack of jurisdiction and sent it to the Economic Court. 

 
36. Applicant proceeded to the Samarkand Regional Economic Court on behalf of 

Oina. He argued that the opting out of the founders should not have obliged 
Oina to seek re-registration, and that in any event the denial of the re-
registration application was improper. On 20 November 2001, this court held 
that Oina in fact was required to re-register because such requirement was 
triggered by the opt-out of a founder (Annex 13, English translation and Uzbek 
original). However, the court ordered the Press Department to register Oina 
within one month and also awarded Oina court fees and related expenses. 
Finally, the court granted Oina’s motion to allow SIMO to replace it as 
plaintiff, based on the technicality that the newspaper itself did not have the 
status of a legal person, while SIMO did. 

 
37. The Press Department appealed. On 20 December 2001 a three-judge appellate 

panel of the Samarkand Regional Economic Court affirmed the holding that 
Oina was required to re-register (Annex 14, English translation and Uzbek 
original). However, it rejected the holding of the court below that Oina was 
properly replaced as plaintiff by SIMO. Because the newspaper was not a legal 
person, however, this court held that the court below had lacked jurisdiction to 
try the case. On this basis, the court vacated the decision requiring the re-
registration of Oina. 

 
38. SIMO appealed to the Higher Economic Court (the highest court in the 

economic court system) for cassation review. That court upheld the decision of 
the regional court, but on a somewhat different basis (Annex 15, English 
translation and Uzbek original). It held, in particular, that the economic court 
system did not have subject-matter jurisdiction because registration decisions 
are to be appealed, if at all, only to the civil courts. 

 



 8 

39. Applicant returned to the inter-district court, where he had begun, but this time 
as plaintiff himself. A decision was rendered on 27 May 2002 (Annex 16, 
English translation and Uzbek original). 

 
40. The inter-district court noted a new allegation by the Press Department, that 

SIMO’s financial situation was insecure; it also prominently noted remarks by 
the Press Department that Applicant was “not a qualified journalist by 
education”.   

 
41. The court held, first, that, under the authority of paragraph 9 of Registration 

Regulation B, the founder’s opting out did indeed trigger a new obligation on 
Oina to re-register. Second, it upheld the Press Department’s denial of the re-
registration application. In so doing, it did not advert to any alleged violations 
of Article 6 of the Law on Mass Media. The basis for its holding, instead, was 
that there were shortcomings in the re-registration application: specifically, the 
date of the newspaper’s statute did not correspond to the date of its adoption, 
four pages of SIMO’s charter were missing, and the name of SIMO’s director 
had not been updated. 

 
42. Applicant appealed to the Samarkand Regional Civil Court, which delivered its 

judgment on 28 June 2002, affirming the decision of the inter-district court 
(Annex 17, English translation and Uzbek original). After rehearsing the 
technical requirements for registration as set forth in Registration Regulation B 
at paragraph 4 (for example, that the applicant provide information as to its 
aims and tasks, its target audience, its source of funding, its address, and so 
on), this court wrote: “Based on these Regulation requirements and the law 
“On Mass Media”, the newspaper’s activity was not compliant with its aims 
and was contrary to the law, which was correctly mentioned” by the Press 
Department in its decision. At another point, the court wrote that it “also takes 
into consideration the financial situation of [SIMO] because according to 
[Oina’s] statute … it is not a legal person and it operates using its founder’s 
[SIMO’s] bank account, and [SIMO] has only 20,000 UZS [roughly USD 20] 
in its bank account”. 

 
43. It is probably accurate to say that two grounds employed by the regional court 

in this decision were that Oina (1) published materials inconsistent with its 
statute in that these materials were “not compliant with its aims”, and (2) was 
not, or its founder was not, sufficiently secure financially. It is less clear what 
the court meant in saying that Oina’s activities were “contrary to the law”. One 
possibility is that the court was saying that the application materials did not 
comply with the technical requirements of paragraph 4 of Registration 
Regulation B. However, in view of the fact that this court expressly mentioned 
the grounds cited by the Press Department in its decision, the probability is 
somewhat greater that it had in mind the Press Department’s allegation that 
some of Oina’s articles violated the content restrictions imposed by Article 6 
of the Law on Mass Media. 

 
44. The next step provided for in the procedural law of Uzbekistan, after a merits 

decision at the appellate level, is for the losing party to launch a supervision 
protest to the Chair of the Samarkand Regional Civil Court, asking for a 
review of the legality of the decision taken by the regional court. 

 



 9 

45. Just prior to taking a step of this sort, however, Applicant applied once again to 
the Press Department to re-register Oina with SIMO as founder. The 
application was submitted on 20 August 2002. 

 
46. In a letter dated 20 September 2002 (Annex 18, English translation only2), the 

Press Department denied this second application. The letter indicated that the 
Press Department had inquired into the financial resources of SIMO, and had 
determined that its funds were “not sufficient even for the publication of one 
issue of the newspaper”. Additionally, the letter indicated that “[i]t is 
disappointing that in the new documents that you submitted for re-registration 
no changes were noticed in the aims and objectives, name and target group of 
the newspaper” – notwithstanding that the regional court had not objected to 
the aims and objectives, or any other features, of the statute, but had only 
alleged that Oina’s practices were not consistent with it.3 

 
47. At the same time, Applicant continued with the appellate process. Believing 

that it would be futile to appeal for supervisory review to the regional court, 
Applicant wrote directly to the Supreme Court, requesting review by that 
body. However, the Supreme Court forwarded the request to the Chair of the 
Samarkand Regional Civil Court, thereby preserving the correct appellate 
procedure. That Chair, on 5 November 2002, denied the request (Annex 20, 
English translation and Uzbek original), writing: “Having considered the civil 
case merits in a comprehensive and objective way and having proved in the 
court hearing that your claims had been groundless the Court has determined 
that the order of the Head of the Regional Mass Media Department No. 15 of 
28 March 2001 regarding the suspension of the activity of the newspaper Oina 
and the revocation of Certificate No. 00760 of 17 August 2000 have been 
affirmed as lawful”. The Chair provided no legal or factual analysis. 

 
48. Applicant next applied to the Chair of the Supreme Court, as provided for as 

the next step in the procedural process, again for supervisory review.  
 

49. The only officials who have power under the law to authorise supervision 
review in the Supreme Court are the Chair and her Deputies. Upon receiving a 
request for supervisory review, the Chair or a Deputy Chair has the right to 
initiate such review, which, if granted, would be heard consecutively by the 
Civil Collegium, the Presidium, and finally by the Plenum, the highest body of 
the Supreme Court. Any request to the Supreme Court must be addressed to 

                                                
2 Applicant’s lawyer during these proceedings obtained an English translation of this document, 
the original of which, however, has been lost. 
3 We do not challenge this reason separately in this Communication, as it does not appear to have 
been a factor in the Press Department decision and was not adverted to by any court. We note, 
however, the irony that the second denial criticises Oina’s statute while the first denial, in the 
Press Department decision, criticises Oina for not having complied with that very statute! 
        It is also worth noting that, in a letter dated 10 June 2003, from the Press Department to the 
Office of the President of the Republic of Uzbekistan (see Annex 19, English translation and 
Uzbek original), the Press Department purported to give an explanation for why the first re-
registration application was rejected, writing: 

The documents submitted for re-registration were not compliant with law 
and the financial position of the only founder – the firm SIMO – was not 
strong enough to publish the newspaper and pursuant to these 
circumstances the re-registration was denied. (Emphasis supplied.) 

However, this reason was employed by the Press Department for the second denial but not the 
first. In fact, this letter directly contradicts the Press Department decision. 



 10 

the Chair and it is up to the Supreme Court to decide whether a response will 
come from a Deputy or from the Chair herself. 

 
50. The Supreme Court returned to Applicant a letter dated 2 May 2003, signed by 

the head of the Civil Collegium (Annex 21, English translation and Uzbek 
original). Supervision review was again denied. The letter stated that the 
decisions below were proper in light of the fact that the SIMO firm did not 
have sufficient financial resources. 

 
51. However, this letter was ineffective, because the head of the Civil Collegium is 

not one of the persons empowered to make decisions relating to Supreme 
Court supervision review.  

 
52. Applicant subsequently sent three requests to the Supreme Court. Each 

received a negative response. The first, dated 27 July 2004 (Annex 22, English 
translation and Uzbek original), rehearsed some of the reasons which had 
moved some courts below (particularly relating to SIMO’s finances), but 
concluded summarily that there were no grounds for “cancellation” of any of 
those decisions. Similarly, the last two, dated 20 August and 23 September 
2004 (Annexes 23 and 24 respectively, English translations and Uzbek 
originals) gave no reasons of their own for denying the requests, and simply 
referred to previous responses.  

 
53. All three letters were signed by persons other than the Chair or one of her 

Deputies. Accordingly, all three of these requests, again, failed to advance the 
appellate process. 

 
54. Applicant concluded that further requests to the Supreme Court would be futile, 

and that, therefore, all domestic remedies had been exhausted. 
 
 

V. REQUEST FOR INTERIM MEASURES PURSUANT TO RULE 92 
OF THE RULES OF PROCEDURE OF THE COMMITTEE 

 
55. For every month during which Applicant is unable to publish Oina he suffers 

irreparable damage therefrom. Accordingly, Applicant requests the 
Committee, pursuant to its authority under Rule 92 of its Rules of Procedure, 
to find desirable, and to report to the Respondent State that it so finds, that the 
Respondent State take the interim measure of registering Oina pending the 
Committee’s final determination of the matters raised in the present 
Communication. 

 
56. In support of this request, Applicant notes that many of the articles published in 

Oina reported or commented on local events whose importance to the Tajik 
minority population was highly important at the time of their occurrence. 
However, a significant delay in the publication of many such articles would 
have robbed the articles of much of their value and interest for the newspaper’s 
readers. As the European Court of Human Rights (ECHR) has correctly noted 
in this regard, “news is a perishable commodity and to delay its publication, 
even for a short period, may well deprive it of all its value and interest”. It is 
for this reason, the ECHR went on to note, that prior restraints on the press, 



 11 

including, of course, the wholesale shutting down of a newspaper, “are such 
that they call for the most careful scrutiny …”.4 

 
57. In performing his role as editor of Oina, Applicant was exercising, and would 

be exercising in the future, his fundamental right under Article 19 of the 
Covenant to impart information in print, and his right under Article 27, in 
community with the other members of the Tajik community in the Samarkand 
region, to enjoy his culture and to use his own language. From this moment 
forward, each time that an event of importance to the Tajik minority occurs, 
particularly relating to education (for example, the lack of sufficient Tajik-
language textbooks, or the inadequacy of teacher salaries), an opportunity is 
presented for Applicant to exercise those rights anew by publishing reports and 
analyses in Oina, in the Tajik language. In many such cases, however, the 
possible news article or analysis will be a “perishable commodity”, and its 
publication at some indefinite and potentially distant point in the future would 
be pointless, or nearly so. 

 
58. It is submitted that in the ordinary course of things this kind of event will occur 

frequently over the period that the Committee considers this Communication. 
Should Applicant continue to be unable to publish Oina, each time such type 
of event occurs, Applicant will lose, irremediably, his rights to impart in print, 
and to communicate with the Tajik community, information about the event, 
by means of Oina.  

 
59. In addition, and quite independently of the value or interest of the publication 

of Oina to the Tajik minority community, Applicant has an indisputable right 
under Article 19 to publish his newspaper. Every day that passes without his 
being able to do so constitutes a violation of that right. Moreover, with every 
day that passes without publication, the difficulty of recommencing 
publication of Oina increases, as relationships with printers and suppliers fade, 
subscriptions expire, community identification with the newspaper weakens, 
and so on. That is, every day that passes without publication increases the risk 
that Applicant will not ever be able to exercise his Article 19 right to impart 
information in print by publishing Oina.  

 
60. For these reasons, Applicant requests the Committee to find it desirable that 

Oina be registered over the period during which the Committee considers his 
Communication, and that the Committee forward a request to this effect to the 
Respondent State.5  

 
 
 
                                                

4 Ekin Association v. France (Judgment of 17 July 2001, Application No. 39288/98, ¶56). An 
annex of all authorities cited in this Communication has been provided for the Committee’s 
convenience. 
5 While it is submitted that the considerations in the text demonstrate the existence of irreparable 
harm, we note that it is not a condition precedent of granting interim measures that a 
Communication prove in the first instance that irreparable harm would result in the absence of 
such measures: the Committee may make its own inquiry into irreparable harm, and may direct 
the taking of interim measures pending the outcome of that inquiry. Weiss v. Austria 
(Communication No. 1086/2002 (2002), ¶7.1); see also Gino J. Naldi, “Interim Measures in the 
UN Human Rights Committee” (53 International and Comparative Law Quarterly 445 (April 
2004)). 



 12 

 
VI. LEGAL ARGUMENT: THE CLOSURE OF OINA VIOLATES  

ARTICLES 19 AND 27 OF THE COVENANT 
 

A. Law of the Respondent State Applied by the Press Department 
 

61. The Press Department is authorised by paragraph 2 of a registration regulation 
entitled “On the registration of mass media on the Republic of Uzbekistan” 
(hereinafter “Registration Regulation A”, Annex 25, English translation and 
Uzbek original) to grant or deny applications for the registration or re-
registration of mass media, including newspapers.  As already briefly 
indicated, Article 13 of the Law on Mass Media, mirrored by paragraph 4 of 
Registration Regulation B, provides that an application for registration must 
include specifications of “(1) founder(s), (2) name, working language(s) and 
legal address, (3) aims and tasks; (4) supposed readership (viewership, 
audience); [and] (5) supposed periodicity of publication or broadcast, volume 
of the publication, sources of funding, material and technical supply”. These 
provisions do not require the Press Department to grant registrations even if 
the required materials in fact have been submitted; and no other article of the 
Law on Mass Media nor any applicable regulation constrains the Press 
Department to grant applications under any specific circumstances. 

 
62. On the other hand, Article 15 of the Law on Mass Media empowers the Press 

Department to refuse to register (or re-register) a mass medium under certain 
circumstances. Of pertinence here is Article 15(1), which provides for such 
refusal if a mass medium’s “aims and tasks … contradict the Constitution of 
the Republic of Uzbekistan and this law”.6 Additionally, Article 16 provides 
that the “registering organisation” may “cease” a mass medium’s activity. 
However, no criteria or instructions are given as to when it may do so.7 

 
63. Paragraph 4 of Registration Regulation B empowers the Press Department to 

“conduct an expertise of information provided in an application as well as 
conformity of material and technical supply and sources of funding”.  

 
64. The Press Department was presumably acting under Article 15 of the Law on 

Mass Media and Registration Regulations A and B in denying Oina’s 
application for re-registration. In particular, and as already described in detail, 
it denied the application based on its findings that Oina “grossly violated” 
Article 6 of the Law on Mass Media, and that there had been “numerous faults 
committed as becomes clear from the materials presented”. 

 
 
 
 

                                                
6 Other bases for denying applications, as set out in this article, are: if the mass medium has the 
same name as that of an earlier-registered mass medium (15(2)); if the application has been 
submitted within one year of the effective date of a court order demanding a cessation of the 
same entity’s activities (15(3)); and if one or more of the founders of the mass medium are 
“based outside” the country (15(4)). 
7 Article 12 of the Law on Mass Media provides that an existing registration may be “deemed 
void” if the registered entity has not carried out any activities within three months of being 
registered.  



 13 

B. The Denial of Oina’s Re-Registration Application Violated 
Article 19 of the Covenant 

 
65. Article 19 of the Covenant provides, in pertinent part: 

 
2. Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall 
include freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, 
regardless of frontiers, whether orally, in writing or in print, in the form of art, 
or through any other media of his choice. 
3. The exercise of the rights provided for in paragraph 2 of this Article carries 
with it special duties and responsibilities. It may therefore be subject to certain 
restrictions, but these shall only be such as are provided by law and are 
necessary: 

a) For the respect of the rights or reputations of others; 
b) For the protection of national security or of public order (ordre 

public), or of public health or morals. 
 

66. Freedom of expression, as protected under this article of the Covenant, has 
been recognised by international tribunals, national courts and commentators 
as vital not only to the development of the individual, but to the securing and 
protecting of democracy itself. As the Committee has explained: “It is in the 
essence of [free and democratic] societies that its citizens must be allowed to 
inform themselves about alternatives to the political system/parties in power, 
and that they may criticize or openly and publicly evaluate their Governments 
… within the limits set by Article 19, paragraph 3”.8 

 
67. Other international tribunals are in accord. For example, the ECHR has 

repeatedly stated that “freedom of expression … constitutes one of the 
essential foundations of a democratic society and one of the basic conditions 
for its progress and for each individual’s self-fulfilment”.9 The Inter-
American Court of Human Rights has explained that “[f]reedom of 
expression is a cornerstone upon which the very existence of a democratic 
society rests”.10 And the African Commission on Human and Peoples’ Rights 
has affirmed “the fundamental importance of freedom of expression as an 
individual human right, as a cornerstone of democracy and as a means of 
ensuring respect for all human rights and freedoms”.11 

 
68. It is equally well-recognised that the press plays a special and fundamental role 

as “public watchdog”, a role that is essential to ensuring that the public is 
informed on matters of interest and importance to it. Given this, the rights of 
the press under Article 19 are of especial concern. As the Committee has 
stressed: 

 
[T]he free communication of information and ideas about public and political 
issues between citizens, candidates and elected representatives is essential. 
This implies a free press and other media able to comment on public issues 
without censorship or restraint and to inform public opinion.12 

                                                
8 Aduayom et al. v. Togo (Communication Nos. 422-24/1990 (1996), ¶7.4).  
9 Lingens v. Austria (Judgment of 8 July 1986, Application No. 9815/82, ¶41). 
10 Compulsory Membership in an Association Prescribed by Law for the Practice of Journalism 
(Advisory Opinion OC-5/85 of 13 November 1985, Series A, No. 5, ¶70) (“Compulsory 
Membership”). 
11 Declaration of Principles on Freedom of Expression (adopted at the 32nd Session, 17-23 
October 2002: Banjul, The Gambia, preamble).  
12 General Comment No. 25 (1996), ¶25.  



 14 

 
69. The ECHR has made the same fundamental point, emphasising the “pre-

eminent role of the press in a State governed by the rule of law”,13 and 
remarking that “[f]reedom of the press … enables everyone to participate in 
the free political debate which is at the very core of the concept of a 
democratic society”.14 The Inter-American Court of Human Rights has 
similarly stated: “It is the mass media that make the exercise of freedom of 
expression a reality”.15  

 
70. Of course, some restrictions on freedom of expression, as the Committee has 

explained, are permissible. But because freedom of expression is “of 
paramount importance in any democratic society, … any restrictions to the 
exercise of this right must meet a strict test of justification”.16 In particular, 
once it has been established that a person’s right to freedom of expression has 
been restricted, the restriction must be shown to have been (1) provided by 
law, (2) in pursuit of a legitimate aim and (3) necessary in pursuit of that aim. 

 
71. The ECHR has echoed the need for a strict justification of restrictions on 

freedom of expression. In Gaweda v. Poland, in the specific context of the 
denial of a registration application by a newspaper – a denial whose effect was 
to impose a prior restraint on that newspaper – that Court warned that “the 
dangers inherent in prior restraints are such that they call for the most careful 
scrutiny”.17   

 
72. The responsibility of providing a justification for restrictions on freedom of 

expression, the Committee has taught, falls squarely on the State Party, and 
where such justification is lacking in specifics and details, it must fail. In, 
Laptsevich, for example, the State Party had generally argued that the legal 
provisions under which it had acted to restrict the dissemination by an author 
of pamphlets criticising the government and the President, were in compliance 
with Article 19. The Committee rejected this general contention, remarking 
that the State Party had not “made any attempt to address the author’s specific 
case and explain the reasons for the requirement” imposed pursuant to the 
legislation. The Committee went on to assert that, “[i]n the absence of any 
explanation justifying the registration requirements and the measures taken”, it 
could not say that the State Party had met its justificatory burden, and it 
concluded that a violation of Article 19 had occurred.18 

 
 

 a. Applicants’ freedom of expression was restricted 
 

73. The refusal by the Press Department to re-register Oina, and the affirmations of 
this decision by the court system, resulted in the closure of Oina. If, as the 
Committee held, the confiscation of the author’s leaflets in Laptsevich 
constituted a restriction on his freedom of expression, the wholesale closure of 
the newspaper certainly constitutes a restriction on the freedom of expression 

                                                
13 Thorgeirson v. Iceland  (Judgment of 25 June 1992, Application No. 13778/88, ¶63). 
14 Castells v. Spain (Judgment of 24 April 1992, Application No. 11798/85, ¶43). 
15 Compulsory Membership, note 10, ¶34. 
16 Laptsevich v. Belarus (Communication No. 780/1997 (2000), ¶8.2). See also Park v. Korea, 
(Communication No. 628/1995 (1998), ¶10.3). 
17 Gaweda v. Poland  (Judgment of 14 March 2002, Application No. 26229/95, ¶35). 
18 Laptsevich, note 16, ¶8.5. 



 15 

of Applicant, its editor. (See also the ECHR’s decision in Gaweda, holding 
that the denial of an application to register a name for a newspaper, amounting 
to a denial to register it, constituted an interference with the applicant’s 
freedom of expression as protected under Article 10 of the European 
Convention.) 

 
74. Because, as we show now, this restriction cannot be justified consistent with 

the requirements of Article 19, the closure of Oina was in fact a violation of 
Article 19. 

 
 

 b. The restriction was not provided by law 
 

75. It is highly doubtful that the closure of Oina qualifies as “provided by law”. As 
the Committee has made clear, to be “provided by law”, a restriction must not 
be unduly vague. For example, it has explained in the context of Article 12(3), 
relating to permissible restrictions on liberty of movement which are 
substantially similar to the permissible restrictions on expression provided for 
in Article 19(3): “The laws authorizing the application of restrictions should 
use precise criteria …”.19 And, in the specific context of Article 19, the 
Committee has expressed “concern [over] … provisions which severely 
restrict freedom of expression by authorizing seizure of publications and by 
imposing penalties for broadly defined offences”.20 

 
76. While the Committee has not as yet developed a full jurisprudence on the 

concept of “precise criteria”, it is submitted that, in order for a law to satisfy 
the “provided by law” standard, its language must be clear enough that 
ordinary persons can understand (with appropriate advice, where necessary) 
what is required of them. As the ECHR has noted, a law which satisfies the 
“prescribed by law” standard of Article 10 of the European Convention must 
be “formulated with sufficient precision” that an individual will be able to 
“foresee, to a degree that is reasonable in the circumstances, the consequences 
which a given action may entail”.21  

 
77. Equally important, however, and in an important way following from the point 

just made, a law which vests unfettered discretion in officials as to its 
application cannot meet the standard of “provided by law”. Indeed, in the very 
sentence quoted in part above (relating to Article 12(3)), in which the 
Committee warned against laws which are not sufficiently precise, it 
effectively forbade the vesting of unfettered discretion in officials, asserting 
that “the laws authorising the application of restrictions should use precise 
criteria and may not confer unfettered discretion on those charged with their 
execution”.22   

 
78. The ECHR is in accord, having written: 

 
In matters affecting fundamental rights it would be contrary to the rule of law, 
one of the basic principles of a democratic society enshrined in the 

                                                
19 General Comment No. 27 (1999) (“GC 27”), ¶13. 
20 Report of the Human Rights Committee (UN Doc. A/55/40, Vol. 1 at ¶36 (Morocco)). 
21 Sunday Times v. UK (No. 1) (Judgment of 29 March 1979, Application No. 6538/74, ¶49). 
22 GC 27, note 19, ¶13 (emphasis supplied). 



 16 

Convention, for a legal discretion granted to the executive to be expressed in 
terms of an unfettered power. Consequently, the law must indicate with 
sufficient clarity the scope of any such discretion conferred on the competent 
authorities and the manner of its exercise”.23 

 
79. The reason, indeed, why a grant of unfettered discretion should be taken to 

offend the “provided by law” standard is because, again, of concerns that 
persons will not be able to foresee what actions they may or may not take in 
order to be in compliance with the law in question. Where officials have 
unfettered discretion to apply a law in any manner they see fit, virtually any 
conduct at all may be subjected to the law, as long as some official or other 
sees fit to so subject it. 

 
80. As is shown below, the reasons employed to deny Oina’s re-registration 

application do not meet either of the “provided by law” standards just 
described. 

 
 

b.1. The reasons employed to deny Oina’s re-
registration application were not reasonably foreseeable 

 
81. Applicant could not reasonably have foreseen the denial of Oina’s re-

registration application based on any of the reasons cited by any of the 
authorities. We consider these reasons in turn. 

 
82. First, there is the allegation in the Press Department’s decision, that certain of 

Oina’s articles violated prohibitions in Article 6 of the Law of the Mass Media 
on the “propagation … [of] racial, ethnic, and religious hostility” and on the 
dishonouring of citizens.  

 
83. As to the incitement of inter-ethnic hostility, and as we have noted, the only 

reference we have been able to find to the phrases “unfinished Tajiks” and 
Samarkand being a “city of Tajiks” is in the Tajik writer interview. As 
explained, that article was an inspirational interview of a Tajik writer on ways 
and means of improving the education of the Tajik youth in the Samarkand 
region. If, despite the plain meaning of this article, it qualifies as “propagating 
ethnic hostility” for the purposes of Article 6 of the Law on the Mass Media, 
then that term (“propagating ethnic hostility”) simply does not have a meaning 
that is readily accessible to ordinary persons. To the contrary, one would have 
to conclude that the prohibition on “propagating ethnic hostility” is precisely 
the kind of “broadly defined offence” that the Committee was worried about in 
the Morocco Report just quoted (see note 20). 

 
84. As to the allegation that some article or other dishonoured certain officials by 

suggesting that they are “far from enlightenment”, Applicant has tried 
assiduously to identify any article which might have had any such effect. As 
noted, he has speculated that the “Open Letter” might be the article to which 
the Press Department decision refers, but it is indeed only speculation. Thus, 
on the one hand, if a newspaper such as Oina can be shut down by a finding by 
the Press Department that some article, unidentified, dishonours certain 

                                                
23 Hasan and Chaush v. Bulgaria (Judgment of 26 October 2000, Application No. 30985/96, 
¶84). See also, e.g., City of Chicago v. Morales (527 US 41, 62 (1999)). 



 17 

officials, only vaguely identified, in some way not clearly specified, then 
persons in the position of Applicant will never be able to know what 
comments on public officials will run the risk of shutting their entire 
newspapers down. Even if, however, it is the Open Letter which is the 
“offending” article, its content, as explained, is utterly benign. If, again, 
publication of such an article endangers the very operation of a newspaper 
because it may dishonour some public official, then the editor of a newspaper 
is simply not in a position to determine which other articles might put the 
newspaper in similar jeopardy. In short, the use of the prohibition on 
dishonouring citizens, if applicable to Oina in the way indicated in the Press 
Department decision, shows that such prohibition is too imprecise to be 
counted as provided by law. 

 
85. A third ground employed by the Press Department decision to deny Oina’s re-

registration application was that there were “numerous faults committed as 
becomes clear from the materials presented”. Unfortunately, the Press 
Department decision does not identify such “faults”. One can only guess that 
they are the ones identified by the inter-district court: that (1) four pages of 
SIMO’s charter (the charter of the proposed founder) were missing, (2) the 
date of Oina’s statute did not correspond to the date of the statute’s adoption, 
and (3) the name of the director had changed. 

 
86. Yet, it is submitted that the only plausible reading of the “technical” 

requirements provisions of Article 13 of the Law on Mass Media, and 
particularly of paragraph 4 of Registration Regulation B under which the Press 
Department is to “conduct an expertise” of the registration materials, is that, in 
the event of any technical shortcomings in an application, the Press 
Department should contact the applicant to ensure that the shortcomings are 
rectified. Here, the Press Department would be expected simply to have 
contacted Oina with a request for it to supply the pages missing from SIMO’s 
charter and for it to update the name of the director. Oina, of course, could 
easily have complied.  

 
87. That is not what happened, however. To the contrary, the Press Department 

appears to have denied Oina’s application based on flaws which Applicant 
could have had no idea would have been fatal to his attempt to register the 
newspaper. In effect, therefore, Applicant could not reasonably have foreseen 
that the Law on Mass Media and the applicable regulations could be applied to 
Oina in such a way as to close it down merely because of the technical defects 
in the application materials. Because in this respect too, the application of the 
Law on Mass Media and the applicable regulations to restrict Applicant’s 
freedom of expression could not reasonably have been foreseen, it should be 
concluded that that restriction (that is, the denial of the application for re-
registration) was not provided by law.  

 
88. Again, and as noted more fully below, the courts did not hesitate to add further 

grounds for affirming the Press Department’s decision. Most notable, perhaps, 
was the inter-district court’s mentioning that Applicant was not a journalist by 
education. It is true, as has been implied, that the court did not expressly rely 
on this allegation in its affirmation of the Press Department decision. It is by 
no means certain, on the other hand, that this consideration played no role in 
the court’s decision. Yet, it is perfectly clear that there is simply nothing in the 



 18 

Law on the Mass Media or the applicable regulations which remotely suggests 
that an editor-in-chief must be a “journalist”. 

 
89. To the extent that the “journalist” consideration motivated the inter-district 

court’s decision, the situation would be highly reminiscent of the facts of the 
ECHR’s Gaweda case. There, a newspaper was denied the right to publish 
under its proposed title (and therefore, was not permitted to publish at all) 
because the courts imposed a requirement that any proposed title “embody 
truth”. However, the applicable statute only required that a proposed title not 
be inconsistent “with the real state of affairs”. On these facts, the ECHR 
concluded that the courts had “introduced new criteria, which could not be 
foreseen on the basis of the text specifying situations in which the registration 
of a title could be refused”.24 It concluded that the restriction on the applicant’s 
freedom of expression was not prescribed by law. The Committee might well 
find this decision instructive when it reflects on the suggestion by the inter-
district court that one may need to be a journalist by formal education if one is 
to be permitted to be editor of a newspaper. And it should conclude, as the 
ECHR did on similar facts, that the “journalist” requirement was not provided 
by law. Indeed, if anything, the facts here are even more egregious than the 
Gaweda facts: while in Gaweda the courts at least purported to be interpreting 
a provision that clearly existed in the law, here, the “journalist” requirement 
appears to have been pulled out of thin air.  

 
90. Then there are the allegations that SIMO’s economic situation was too 

insecure. On the one hand, Applicant submitted documentation showing that 
SIMO was in fact considerably better off than had been alleged. That point 
aside, however, there is nothing whatsoever in the Law on Mass Media or the 
applicable regulations which mandates a refusal of a registration request 
merely on the basis of poor economic performance.  

 
91. Finally, it is submitted that the bewildering array of reasons cited by different 

courts, as well as by the Press Department, prove that the registration regime 
itself is not sufficiently clear as to qualify as provided by law in the sense of 
providing a foreseeable standard of conduct. 

 
92. For the convenience of the Committee, we briefly recapitulate these reasons 

and their sources: 
 

• The registration materials were not in order: Press Department decision; 
inter-district court decision. 

• Content published by Oina violated the law: Press Department decision; 
regional court decision (possibly, depending on interpretation). 

• Content published was not in conformance with Oina’s statute: regional 
court decision. 

• SIMO’s finances were insufficient: regional court decision; Press 
Department denial of second re-registration application; a Supreme Court 
decision. 

                                                
24 Gaweda, note 17, ¶43. 



 19 

• Applicant was not a journalist by educational training (inter-district court 
decision, possibly).25 

 
93. Reasons come and go. The original Press Department decision, which 

Applicant naturally believed he was challenging in the courts, did not mention 
financial matters.26 Only one court mentioned the “journalist” problem. The 
content published by Oina was illegal, the Press Department said once (but not 
later) and the regional court suggested; but apparently no other court, and not 
the Press Department the second time around, were concerned about what 
Oina had published in the past.  

 
94. Applicant could not possibly have known, based on this succession of reasons, 

what he needed to do to succeed in re-registering Oina. As the ECHR has 
helpfully remarked, “everything that goes to make up the written law, 
including enactments of lower rank than statutes … and the court decisions 
interpreting them” must be taken into consideration.27 If the Committee were 
to reason similarly, it should conclude, based on the “court decisions 
interpreting” the Respondent State’s registration regime, that that regime 
imposes requirements that are in no way foreseeable. It should conclude on 
this basis too, therefore, that the registration regime in its entirety is not 
provided by law. 

 
95. Because the denial of the Oina application and the consequent closure of the 

newspaper were not provided by law in the sense of being reasonably 
foreseeable, the Committee should conclude on this basis that the denial of the 
re-registration application was in violation of the Article 19 rights of 
Applicant.  

 
 

b.2. Unfettered Discretion 
 

96. We have already noted that a law which vests unfettered discretion in officials 
with respect to its application should be held by the Committee not to satisfy 
the “provided by law” standard. In this regard, the Committee has, on 
numerous occasions, expressed its concerns that registration or licensing 
regimes which vest too much discretion in officials to deny or revoke 
registrations or licenses, may be in violation of Article 19. It has noted, for 
instance, its concern with respect to the Printing and Publishing Act of Lesotho 
that “the relevant authority … has unfettered discretionary power to grant or to 
refuse registration to a newspaper, in contravention of article 19 of the 
Covenant. The Committee recommends to the State party to provide for 
guidelines for the exercise of discretion … and to bring its legislation into 
conformity with article 19 of the Covenant”.28 Again, the Committee 
expressed “concern[] at the [Cambodian] Press Laws which impose license 

                                                
25 We remind the Committee that the Press Department, in its denial of Oina’s second re-
registration application, also found fault with Oina’s statute itself. As already explained in note 3, 
we do not challenge this reason separately. 
26 As already pointed out (see note 3), the Press Department directly contradicted itself on this 
point, alleging falsely in its 10 June 2003 letter to the Office of the President that the decision of 
27 April 2001 was based in part on the alleged fact that SIMO was not financially strong enough. 
27 Ekin, note 4, ¶46 (emphasis supplied). 
28 Concluding Observations of the Human Rights Committee: Lesotho (8 April 1999, 
CCPR/C/79/Add.106, ¶266).  



 20 

requirements ….”29 The license requirement in that case established no 
guidelines on when the registering authority could deny registration 
applications.30 

 
97. If the Committee was concerned that the Lesothan and Cambodian regimes just 

referred to created problems under Article 19, it will surely find the 
registration regime created by the Law on Mass Media and Registration 
Regulations A and B to be profoundly troubling. As noted, the Press 
Department is under no statutory obligation ever to grant an application; its 
discretion to deny, in other words, is totally unfettered. It is to pass judgment 
on the “aims” of the applicant, on its sources of funding, and it is to determine 
if its past or future publications will violate any of the vague terms of Article 6 
of the Mass Media Law. Given such discretion, the Uzbekistan regime 
provides Press Department officials and courts ample opportunity to use it to 
silence press outlets when it so suits them. 

 
98. The very welter of reasons employed by the various authorities, already 

rehearsed above, goes to prove the degree of discretion actually vested in those 
authorities to wield the registration regime as a tool for censorship. 
Apparently, just about any reason will do as a pretext for shutting down 
disapproved content, and no higher authority will take umbrage at its 
employment, or, on the other hand, will hesitate to employ a reason other than 
the one employed by the lower authority, if a new reason suits the higher 
authority better. The Press Department decided to deny the re-registration 
application because it found the content of some articles not to its liking, and 
because of some unspecified defects in the application materials. The regional 
court, apparently not content with these reasons, came up with one of its own – 
the failure of Oina to comply with its statute – notwithstanding that this does 
not appear as a ground for refusing registration applications set out in the 
registration regime. And, while the Press Department initially did not appear to 
be concerned with the financial health of SIMO, other authorities appeared 
quite eager to employ that reason as a basis for denying the re-registration 
application. 

 
99. In sum, virtually any reason appears to be a good reason for denying the 

registration requests of newspapers which the authorities wish to prevent from 
publishing; and this fact, the fact of unfettered discretion, was a direct cause of 
Oina’s being shut down and Applicant’s being unable to exercise his Article 
19 rights. For this reason as well, the Committee should conclude that the 
denial of Oina’s re-registration application was not provided by law.  

 
 

                                                
29 Concluding Observations of the Human Rights Committee: Cambodia (27 July 1999, 
CCPR/C/79/Add.108, ¶18). 
30 See also Concluding Observations of the Human Rights Committee: Ukraine (12 November 
2001, CCPR/CO/73/UKR, ¶22) (the Committee is “concerned about the absence of criteria for 
granting or denying licences to electronic mass media, such as television and radio stations, 
which has a negative impact on the exercise of freedom of expression and the press provided in 
article 19 of the covenant”); Concluding Observations of the Human Rights Committee: 
Kyrgyzstan (24 July 2000, CCPR/CO/69/KGZ, ¶21) (“[t]he Committee … is also concerned 
about the functions of the National Communications Agency, which is attached to the Ministry of 
Justice and has wholly discretionary power to grant or deny licences to radio and television 
broadcasters”). 



 21 

 c. The denial of Oina’s application and its subsequent closure was 
 not in pursuit of a legitimate aim 

 
100. One of the great difficulties faced by Applicant in this case, as a result of 

the ever-changing reasons employed by authorities to justify shutting Oina 
down, is that it is extremely unclear what aim or aims were being pursued to 
deny the re-registration application, or to affirm that denial. 

 
101. We acknowledge that at least some of the aims implied in some of the 

reasons employed – for example, preventing the incitement of ethnic hostility, 
and preventing the dishonouring of citizens and public figures – may, if 
suitably framed, be counted as legitimate aims under Article 19. In other cases, 
one can only speculate as to what the aims pursued might be. 

 
102. Regardless of what might be said on this score, however, it is far from 

clear whether any of the aims, as employed in this case, could be counted as 
legitimate for the purposes of the Committee’s “strict test of justification”. 
This is so for three different reasons. First, it is to be seriously doubted 
whether any registration scheme of the sort at issue here, as applied to the 
print media, could ever be deemed to be for a legitimate aim as recognised 
under the Covenant. Second, the simple fact is that there was no rational 
connection between any aim potentially asserted by the Respondent State and 
the shutting down of Oina. Given this fact, the re-registration denial cannot 
pass the “legitimate aim” prong of the three-part test under the Committee’s 
jurisprudence. Finally, even if, in principle, some print media registration 
regimes operated by some State Parties could be based on a legitimate aim, the 
employment of Uzbekistan’s registration regime to shut Oina down 
demonstrably did not pursue a legitimate aim: as we show below, the 
Respondent State has a pattern and practice of abusively employing apparently 
content-neutral provisions of its registration regimes to shut down the 
dissemination of content of which it merely disapproves.   

 
103. These contentions are addressed in turn below. 

 
 

c.1. Registration regimes for the print media like those 
of the Respondent State’s do not serve any legitimate 
aim 

 
104. A minimal registration regime – by which a proposed print media outlet 

identifies itself and provides a contact address – conceivably could be said to 
serve one or another of Article 19’s legitimate aims. For instance, a simple 
identification requirement for press entities which are not otherwise officially 
registered (as commercial entities, for example) might be argued to be in the 
service of the protection of the rights of others.31 But even if this were so, it 
would not begin to justify the actual registration regime of the Respondent 
State, a regime which requires detailed information as to the aims of the 
proposed press outlet, its target audience, its source of funding, and so on – 
information which has every potential of imposing substantive conditions on 

                                                
31 Even such a limited regime would have no justifiable application to Oina, however, because 
SIMO was in fact a registered company, and therefore was readily accessible in the event of an 
allegation that any of Oina’s content had violated the rights of any person. 



 22 

newspapers. Remarking generally on the imposition of such conditions, the 
special mandates on freedom of expression of the United Nations, the 
Organisation of American States and the Organisation for Security and 
Cooperation in Europe have said: “Registration systems … which impose 
substantive conditions on the print media … are particularly problematical”.32 

 
105. A fundamental problem with the imposition of these substantive 

conditions – perhaps most transparently, the specification of aims and of 
sources of funding – is that they may be abused to serve the Respondent 
State’s purpose of keeping control of the press, by conditioning the granting of 
registration on the having of “proper aims” and of not taking money from 
disfavoured persons or entities. The risk of these conditions being applied for 
these illegitimate purposes is significantly increased by the wide scope of 
discretion enjoyed by the authorities in applying the law, as detailed above. 

 
106. It is, on the other hand, quite impossible to see what legitimate aim could 

be served by any of the substantive requirements at issue here.33 Certainly, the 
legitimate protection of the reputations of others from attacks by the print 
media is not necessarily served by such a registration regime, particularly 
given the fact that Uzbekistan has a full regime of defamation laws of general 
character,34 to which this draconian registration regime has nothing to add. 
Again, where content may legitimately be restricted in pursuit of the aim of 
national security or public order, or to protect public health or morals, there 
will be relevant content-restrictive laws which will secure compliance by 
means of a system of penalties.35 Here too, it is simply impossible to see what 
a registration regime could add to these types of laws.  

 
107. In sum, it is just not possible to see how the sort of registration regime at 

issue in this case, one which goes far beyond the requirement merely that the 
press outlet identify itself, could ever be said to be in service of any aim 

                                                
32 Joint Declaration (18 December 2003). 
33 Registration (or licensing) regimes for the broadcast media can be in the service of the 
legitimate aims of respecting the right of others to receive information (as enshrined in Article 19 
of the Covenant), and of respecting the rights of minorities (enshrined in Article 27) to enjoy their 
culture and language. The potential legitimacy of such registration regimes for broadcasters is 
due precisely to the fact that the broadcast spectrum is finite. Given this fact, State Parties may be 
obligated, and in any case should, take steps to ensure that minority communities are served by 
broadcasters, and that there is a genuine diversity of viewpoints expressed through the airwaves, 
and so on. Licensing regimes which place some obligation on applicants with respect to serving 
the needs of their local communities may well be an efficient and equitable way of achieving 
these goals. 
     This, however, is in sharp contrast to the print media. No matter how many press outlets a 
country or region may have, nothing in principle stands in the way of others starting up new ones; 
there is no equivalent, for the print media, to the phenomenon of the unavailability of broadcast 
frequencies. Because of this, the fundamental basis legitimising some kind of license or 
registration scheme for broadcasters is completely absent with respect to the print media. 
34 See Article 100 of the Civil Code, Articles 40 and 41 of the Administrative Code, and Articles 
139 and 140 of the Criminal Code. Russian-language versions of these articles, as well as of the 
content restriction provisions mentioned in note 35, are provided at Annex 26. 
35 Content restrictions occur in various places in the Criminal Code of the Respondent State, 
including at Articles 130 (production and distribution of pornographic items); 125 (disclosure of 
adoption information); 140 (humiliation/dishonouring); 150 (propagation of war); 156 
(incitement of national, racial or religious hatred); 162 (disclosure of state secrets); 191 (illegal 
collection, disclosure and use of information); 192 (discrediting a competitor); 215 (desecrating 
state symbols/attributes); 239 (disclosure of inquiry and investigation information); and 244.1 
(production and dissemination of materials harmful to public order and security). 



 23 

deemed legitimate under Article 19(3). Accordingly, it is submitted, and the 
Committee should so find, that this registration regime is per se in violation of 
Article 19 of the Covenant in failing to pursue any legitimate aim.36 On this 
basis, the Committee should also find that a violation of Article 19 occurred in 
the application of the Respondent State’s regime to deny re-registration to 
Oina, with the perfectly foreseeable result of shutting it down. 

 
 

c.2. The closure of Oina was not rationally connected to 
any legitimate aim 

 
108. The only place where one can find even the glimmer of a reference to 

aims deemed legitimate under Article 19(3) of the Covenant is in the Press 
Department decision, in its references to the propagation of ethnic hostility and 
to the honour of city officials. As we show, however, on the facts of this case, 
the closure of Oina could not have served either of these aims. As we also 
briefly show, none of the other reasons for shutting down Oina could have 
advanced any legitimate aim. It follows that there was no rational connection 
whatsoever between any legitimate aim and the closure of Oina. Given this 
fact, and the Committee’s jurisprudence, the Committee should conclude that 
the denial of Oina’s re-registration application in fact served no legitimate aim. 

 
 

c.2.1 Preventing the propagation of ethnic hostility 
 

109. We have already acknowledged that the aim of preventing the 
propagation of inter-ethnic hostility may be an aim which falls under Article 
19(3), under the concept of public order; it could also, in principle, fall under 
the “exception” provided for in Article 20(2) of the Covenant, calling for the 
prohibition of “advocacy of national, racial or religious hatred that constitutes 
incitement to discrimination, hostility or violence …”. Standing squarely in the 
way of the Respondent State’s assertion of this legitimate aim in this context, 
however, is the Committee’s decision in Mukong v. Cameroon.37 In that case, 
a journalist and writer was arrested, detained, and was subjected to cruel and 
inhuman treatment, all because he had given an interview in which he had 
been critical of the country’s government and president. The Committee found 
a violation of, among others, Article 19 of the Covenant. In addition to finding 
that such actions against the complainant were unnecessary, the Committee 
concluded that  

 
the legitimate objective of safeguarding and indeed strengthening national 
unity under difficult political circumstances cannot be achieved by 
attempting to muzzle advocacy of multi-party democracy, democratic 
tenets and human rights; in this regard, the question of deciding which 

                                                
36 We recognise that, in the Committee’s words, it “is not called upon to criticize in the abstract 
laws enacted by States parties. The task of the Committee under the Optional Protocol is to 
ascertain whether the conditions of the restrictions imposed on the right to freedom of expression 
are met in the communications which are brought before it”. Robert Faurisson v. France 
(Communication No. 550/1993 (1996), ¶9.3). It is submitted, however, that if a law is shown not 
to be in service of any legitimate aim whatsoever, it is the law itself which is defective, and 
should itself be found, along with all of its applications, to be in violation of Article 19.  
37 Mukong v. Cameroon (Communication No. 458/1991 (1994)). 



 24 

measures might meet the “necessity” test in such situations does not 
arise”.38 

 
110. This passage shows that the Committee is quite prepared to deny that 

there is any rational connection at all between a stated aim and a challenged 
restriction on expression. When no such connection exists, the Committee will 
conclude that the aim was not being advanced at all, and thus, no necessity 
analysis needs be engaged in. 

 
111. In Mukong, the journalist was “muzzled” for speaking out on human 

rights and democracy. Applicant in this case was just as surely muzzled. He 
was muzzled for publishing an article (the Tajik writer interview), the subject 
matter of which was of fundamental importance to the minority community of 
which he was a part. He was muzzled notwithstanding that the article’s content 
could not be taken by any rational observer to have propagated inter-ethnic 
conflict or hatred. If, then, the “question of deciding which measures might 
meet the “necessity” test” in the Mukong situation did not arise because there 
was no rational connection between the muzzling of Mukong and the pursuit 
of the asserted aim, the Committee should conclude that the muzzling of 
Applicant and Oina for having published the Tajik writer interview also was 
not rationally connected to, and hence did not pursue, the legitimate aim of 
preventing inter-ethnic hostility. 

 
 

c.2.2. Dishonouring city officials 
 

112. Nor does the question of employing a necessity analysis arise (and thus, 
the question of the pursuit of a legitimate aim must be decided in the negative) 
in the case of the articles, whichever they were, which allegedly defamed or 
dishonoured certain unspecified Siyab District officials – notwithstanding the 
fact that the protection of the rights and reputations of others is indeed a 
legitimate Article 19 aim. As explained, the Press Department decision did not 
specifically identify which such officials were offended, and only vaguely 
identified the allegedly “offensive” remarks. One can only conclude that 
certain comments in the Open Letter (or perhaps some other unknown article) 
may have been critical of the actions of some officials and might have annoyed 
them. But no rational observer could conclude, based on the actual content of 
the Open Letter, that any official was remotely dishonoured by it. Again, if the 
question of deciding which measures might meet the “necessity” test” in the 
Mukong situation did not arise, it surely does not arise on some unspecified 
annoyance taken by some officials in the context of Oina’s discussion of issues 
of importance to the Tajik minority in such articles as the Open Letter. 

 
 

c.2.3. Other reasons 
 

113. For completeness, we consider very briefly, and in turn, whether any of 
the other reasons cited – faults in the application materials, financial 
insecurity, failure to comply with Oina’s statute, Applicant’s lack of formal 

                                                
38 Ibid., ¶9.7 (emphasis supplied). 

 



 25 

education in journalism – could conceivably have advanced any of the 
legitimate aims provided for in Article 19(3). 

 
114. The defects in the re-registration application materials were by any 

rational account of the most minor nature; even if the registration had been 
granted, it is quite inconceivable that any harm would have been caused to any 
of the values protected by Article 19(3).  

 
115. As we develop in more detail below, the financial insecurity of SIMO 

might have had the consequence that Oina would not be able to continue to 
publish, but the only “right” implicated in that case was Applicant’s right 
under Article 19 to impart information in print, which could hardly have been 
protected by a forcible closure of Oina. And, it cannot be reasonably asserted 
that the rights of others, for example, in their reputation, were being protected 
by a requirement that SIMO be well-funded – on that reasoning, no person 
would be able to speak at all in Uzbekistan unless they could show they had 
sufficient finances to compensate any person whose honour they might offend. 
As to the other legitimate aims of Article 19(3): it beggars belief that a 
financial requirement on a founder could be in the service of national security 
or public health or morals. 

 
116. Applicant disputed that Oina had in any way deviated from the aims set 

out in its statute, but even if it had, this would have represented at best a 
decision by Applicant, perhaps with others at the newspaper, to alter in some 
ways the message they wished to convey. It certainly could not be in service of 
any legitimate aim for the Respondent State to insist that a newspaper continue 
to convey a message that its editors prefer no longer to convey; and, of course, 
we have already dispensed with the potential argument that any alleged 
deviation from Oina’s statutory aims violated either the prohibition against 
inciting inter-ethnic hostility or the prohibition against dishonouring persons. 
In short, therefore, the denial of the re-registration request on the ground that 
Oina was no longer publishing in accordance with its statute could not have 
advanced any legitimate aim. 

 
117. While the inter-district court made mention of Applicant’s lack of a 

formal journalism credential, it did not suggest that he was not an effective 
and competent journalist. Indeed, it is well recognised that many journalists 
work very competently, doing honour to the profession, without having a 
professional credential. (See Annex 27, Statement of the International 
Federation of Journalists.) It is simply not credible that the effective muzzling 
of a journalist by means of the wholesale shutting down of his newspaper, with 
no showing whatsoever of any failures in his journalistic activities, could serve 
to advance any legitimate aim.39 

 
118. In sum, there simply was no connection at all between any of the reasons 

cited for denying Oina’s re-registration application and any legitimate aim. 
Consequently, the Committee should find that the failure to re-register Oina 
and its subsequent forced closure served no legitimate aim, and was therefore a 
violation of Applicant’s rights under Article 19 of the Covenant. 

                                                
39 We do not mean to suggest that it would ever be permissible for a state body to prohibit 
someone from practicing journalism, regardless of whether or not he or she possesses a formal 
credential. However, there is no need to make that case in the circumstances presented here. 



 26 

c.3. The only aim actually pursued by the Respondent 
State in shutting down Oina was the illegitimate one of 
censoring content of which it disapproved 

 
119. The actual conduct of the Respondent State in employing the print 

registration regime (and in a fully parallel fashion, the registration regime for 
non-governmental organizations (NGOs)) to silence potential critics amply 
justifies the Committee’s fears, detailed above, relating to the potential for 
abuse of registration regimes which vest too much discretion in officials. 
Specifically, the Respondent State has been engaged in a pattern and practice 
of systematically abusing its mass media and NGO registration regimes, not 
with the aim of protecting national security or public morals or the reputations 
of others, but rather, solely for the illegitimate purpose of preventing the 
dissemination of content of which it disapproves. The existence of this pattern 
and practice should persuade the Committee that no legitimate aim was in fact 
being served by the denial of Oina’s re-registration application. 

 
120. Consider first, the facts relating to Oina itself. This was a newspaper, as 

we have described, which served the vital interests of the Tajik minority in 
Samarkand. It was the only regular source of news and information on matters 
directly pertinent to that community which was published by a non-
governmental entity. It had been publishing for over a year; all of its issues had 
passed through the office of the Official Censor of the region, Mr. Hojaev (a 
member of the Press Department’s commission which ultimately refused the 
re-registration application on the ground that Oina had been publishing illegal 
content!). He had authorised the publication of each such issue.40 When a 
founder opted out, however, allegedly triggering a requirement that Oina apply 
for re-registration, various officials and courts all of a sudden found a plethora 
of problems with the newspaper. It was publishing illegal content. It was not 
complying with the terms of its statute. It didn’t have enough funds in its bank 
account. There were defects in its application materials. Its editor was not a 
journalist. 

 
121. The inescapable conclusion to be drawn from this series of reasons is 

that the Respondent State, through various of its agents, was searching for 
ways of employing the mass media registration scheme for shutting down Oina 
because it merely disliked some of the stories it was publishing. 

 
122. But Oina is not alone. The Samarkand Human Rights Initiatives Centre 

too was effectively prohibited from publishing; in its case, a bulletin which 
described the human rights situation in the Samarkand region. (See Affidavit 
of Komil Ashurov, Annex 28, English translation and Russian original.) The 
Centre began publishing the bulletins in November of 2002. Government 
officials had known about the bulletins for many months, because copies had 
been hand-delivered to some of them. While every issue had been published 
without being registered, the authorities apparently took no offence at their 
publication. That is, not until an unflattering portrait of the then-governor of 
the Samarkand region was published, alongside coverage of a student rally in 

                                                
40 Such a system of prior censorship, of course, is in the highest tension with the dictates of 
Article 19. We do not challenge this system in this case because it was not responsible for Oina’s 
not being able to continue publishing. (We note, moreover, that this system of prior censorship 
was formally abolished in May 2002.) 



 27 

the city. At that point, the Centre’s head, Komil Ashurov, and its lawyer, were 
called into the office of the city prosecutor. They were asked to divulge the 
names of certain anonymous contributors to the bulletins and were shown a 
Press Department analysis concluding that, from the very first issue, materials 
in the bulletins were objectionable and illegal. Ashurov was summoned again 
a short time later to the city prosecutor’s office to sign a statement promising 
that he would cease his publication efforts, but declined to attend because he 
had not been served a subpoena. In late October of 2003, the Respondent State 
launched proceedings against Mr. Ashurov, based on his failure to register the 
bulletins. The lawsuit effectively ensured that the bulletins could no longer be 
published. 

 
123. The registration regime for NGOs is employed to exactly similar ends. 

Take the case of the Open Society Institute Assistance Foundation. (See 
Affidavit of Alisher Ilkhamov, Annex 29, English original.) The Foundation, 
an NGO working in education and advocacy, apparently got the attention of 
the Respondent State for having published a scholarly study of ethnic groups 
in the country of which the Respondent State disapproved. What did the 
Respondent State do? It did not launch a criminal or other case against the 
Foundation for publishing an allegedly illegal report. Rather, when the 
Foundation applied for re-registration as an NGO, even though it had been 
functioning for over seven years, fully registered and sometimes in direct 
partnership with the Government, the Respondent State all of a sudden found 
various difficulties which it hadn’t noticed before. The address was improper, 
even though the Foundation had had previous registration applications 
approved when it had the same address. The electronic library had 
objectionable content, even though that library had been in place in previous 
registration periods. And certain educational materials – most of which, again, 
had been in place, in full public view, during periods when the Foundation had 
successfully applied for re-registration – were in violation of law. The 
conclusion here is also quite inescapable: the Respondent State took advantage 
of a registration scheme simply to ban content of which it did not approve – 
specifically, content inconsistent with a certain official view of the ethnicity in 
the country.41 

 
124. Finally, the story of the Samarkand Tajik Cultural and National 

Language Centre’s efforts to register as an NGO is a particularly striking 
example of how seemingly innocuous “technical” registration requirements are 
abused by the Respondent State. The Centre tried on six different occasions 
over a two-year period (from June 2002 until March 2004) to register, and was 
rejected every time. (See Annex 30 for original Uzbek official rejection 
letters.) Problems the first time round included that the Centre’s statute was 
said to be in violation of law, the address provided by the Centre belonged to a 
member rather than to the Centre itself, thus violating certain registration rules, 
and the Centre had asserted that it had a membership of 52 persons, but the 
registration materials only had named 10 people.  On these grounds, the 
documents were not given “consideration” and were returned to the Centre’s 
representative. A second rejection was on the ground that no letter confirming 
the Centre’s statute had been received from the local authorities. A third 

                                                
41 We acknowledge that the NGO registration scheme is different from the mass media 
registration scheme. However, both being registration schemes, the Respondent State’s abuse of 
one of them is enlightening as to its objectives in abusing the other. 



 28 

rejection was founded on the allegation that the Centre’s submission violated 
the law and registration procedures relating to NGOs.  The letter 
accompanying the fourth rejection explained that the Social Associations Law 
was violated because the Centre’s structure mentioned a “Board” at times and 
a “Conference” at other times; moreover, a registered entity must be called an 
“Association”, not a “Centre”.  A fifth rejection was based, among other 
things, on the fact that the documents had been submitted more than two 
months after the last board meeting, and thus were in violation of the two-
month rule. And a sixth rejection was based in part on the fact that the 
organisation’s statute asserted that the Centre can maintain other regional 
offices, but the statute itself said that it was only a city organisation.  

 
125. We are not informed whether the Centre has managed to overcome these 

obstacles to registration at the present time. Regardless, however, that six 
registration efforts over a two-year period met with resounding failure shows 
with great clarity the abusive use to which the NGO registration scheme is put 
by the Respondent State: in this case, to prevent efforts by members of the 
Tajik minority to do work on behalf of their own community and in service of 
promoting their own identity.  

 
126. As these examples show, regardless of what the stated aim in employing 

the registration scheme might be – preventing the propagation of ethnic 
hostility, protecting the honour of citizens – the real aim, which emerges when 
one recognises the pattern of activity, is indeed merely to shut down the 
publication of content the government doesn’t like. As the pattern makes clear, 
the Respondent State had no legitimate aim in refusing to re-register Oina. 
Lacking a legitimate aim, the denial of Oina’s re-registration application and 
its subsequent enforced closure violated Article 19 of the Covenant.  

 
 

 d. The denial of Oina’s re-registration application was not 
 necessary to achieve any legitimate purpose 

 
127. Even if the Committee should find, despite the arguments presented 

above, that the Respondent State was pursuing legitimate aims in denying 
Oina’s re-registration application and thereby restricting Applicant’s freedom 
of expression, it should conclude that the restriction on Applicant’s freedom of 
expression was not necessary for the achievement of any such aims. 

 
128. The Committee has explained in numerous communications that a 

determination of whether a restriction is necessary for the pursuit of a 
legitimate aim involves a careful consideration of the details of the situation 
before it: the object is to determine whether, on the specific facts of the case – 
rather than in the abstract – the restriction could be justified. In Laptsevich, for 
example (and as already noted), the Committee objected that the State Party 
did not “attempt to address the author’s specific case”.42 

 
129. Not only must a necessity showing be tailored to the specific facts of the 

case. Members of the Committee have also asserted that a restriction must be 

                                                
42 Laptsevich, note 16, ¶8.5. 



 29 

proportional as a condition of its being found necessary. As described in the 
concurring judgment in Faurisson:  

 
This requirement of necessity implies an element of proportionality. The 
scope of the restriction imposed on freedom of expression must be 
proportional to the value which the restriction serves to protect. It must not 
exceed that needed to protect that value.43  

 
It follows that a showing merely that the restriction was “reasonable” or 
“desirable” is insufficient.  

 
130. The ECHR has made the same point, with somewhat more elaboration, 

with respect to an appropriate necessity showing under Article 10 of the 
European Convention. As it said in the context of a newspaper’s being 
enjoined from publishing a picture of a politician, as part of a story which 
alleged that he had received multiple salaries unlawfully: “the test of necessity 
in a democratic society requires the Court to determine [inter alia] whether the 
interference complained of … was proportionate to the legitimate aim pursued 
and whether the reasons given by the national authorities to justify it are 
relevant and sufficient”.44 

 
131. As we have noted repeatedly, various reasons were proffered at various 

stages of the national litigation to “justify” the effective shutting down of 
Oina. While we deny that any of the grounds, other than those relating to the 
incitement of inter-ethnic hostility and to undermining the honour of citizens, 
could be counted as legitimate aims on the basis of which a necessity analysis 
can be employed, we consider each of the aims cited in any of the pertinent 
decisions. In sum, the argument is simple: even if each of these aims was 
legitimate – that is, even if each of Oina’s “defects” could with reason be said 
to exist and to endanger a legitimate aim, and even if the sanctioning of each 
could be said to be provided for by law – not one of them would justify the 
wholesale shutting down of the newspaper.  

 
 

d.1. Technical defects in the application process 
 

132. Turning first to the allegedly technical shortcomings of the application 
materials (the pages missing from SIMO’s charter, the misstatement of the 
date of Oina’s statute, and the change of the name of the director): these were 
at best mere technical shortcomings, easily rectified. Even if the Press 
Department had an interest in an orderly and predictable registration process, a 
simple expedient would have been to contact Applicant and ask him to make 
the necessary corrections. That was not what happened, though. Instead, 
Applicant was not even informed that the Press Department would convene a 
commission to consider his application. Instead, that commission met without 
his knowledge or input, at which meeting it effectively shut Oina down. 

 
133. The Committee has expressed its views in this area on facts similar to 

those just recited, in Laptsevich. There, political leaflets which the author had 

                                                
43 Faurisson, note 36 (Concurring Opinion of Elizabeth Evatt and David Kretzmer, ¶8). 
44 Krone Verlag GmbH & Co. KG v. Austria (Judgment of 6 November 2003, Application No. 
40284/98, ¶42 (internal quotations omitted)). 



 30 

distributed failed to comply with a technical requirement that they contain 
certain identifying information (serial number of edition, price per issue, index 
number, and so on). Based on this technical failure, the authorities confiscated 
the author’s remaining copies of the leaflets and fined him. 

 
134. The Committee found a violation of Article 19 based on the fact that the 

State Party had failed to provide a detailed explanation as to why “the breach 
of the requirements necessitated not only pecuniary sanctions, but also the 
confiscation of the leaflets still in the author’s possession”.45 The implication 
is unavoidable, that the Committee was concerned that the effective silencing 
of the author (by means of confiscating the leaflets) was probably far too 
restrictive a response when a fine – or in fact, considerably less – might have 
been sufficient. 

 
135. The same point applies here. The technical errors could easily and 

swiftly have been corrected with a simple notification to Applicant, with 
virtually no restriction on his freedom of expression. Instead, the Respondent 
State elected to shut Oina down in response to these technical defects. Just as 
the confiscation of the leaflets in Laptsevich was not necessary to remedy the 
technical defects in that case, so the shutting down of Oina was not remotely 
necessary to remedy the technical defects in its application materials. 

 
 

d.2. Insufficient funds 
 

136. Applicant contested the allegation that SIMO possessed insufficient 
funds to publish Oina. Even if, however, SIMO’s funds were insufficient to 
publish the newspaper in its then-form and to its full distribution network, the 
denial of the re-registration application, and the consequent complete closure 
of the newspaper, was a completely unnecessary intrusion by the Respondent 
State. If there were literally not enough funds to publish the newspaper at all, 
the newspaper in fact simply would not have been published. If there were 
enough funds to print and disseminate a more limited run of the newspaper, 
that perhaps would have been done – but, of course, that option was foreclosed 
by the denial of the application. Indeed, any remedial action that Applicant or 
SIMO might have taken to remedy the alleged financial insecurity was pre-
empted by the denial of the re-registration application and consequent total 
closure of the newspaper. It is submitted, in short, that the alleged shortage of 
funds of the newspaper gave no sufficient grounds to the State to shut Oina 
down, when natural market forces, together with Applicant’s resolve, might 
well have worked to create the most sensible resolution of the problem. 

 
 

d.3. Failure to comply with statute 
 

137. Regarding the allegation that Oina’s published materials deviated from 
the aims set out in its statute, all the Press Department needed to do was to 
interview Applicant to explain its concerns. While we would hope the 
Committee would reject the suggestion that a registration body has any 
business at all directing press outlets on whether or how to comply with their 

                                                
45 Laptsevich, note 16, ¶8.5. 



 31 

internal procedures and rules, as laid out in their statutes, there is little doubt 
that some such intervention by the Press Department, in negotiation with Oina, 
could have remedied any alleged difficult relating to compliance with the 
statute: either by the Press Department’s coming to understand that there had 
not been any deviation, or by an adjustment to the statute as necessary. Yet, 
rather than taking this moderate step, the Press Department acted summarily, 
and in secret, to terminate the newspaper’s activities. 

 
 

d.4. Not a formally-trained journalist 
 

138. Assuming that this was at least an informal ground for one court’s 
having upheld the Press Department decision, we note again that there is no 
suggestion in any court opinion or Press Department decision that Applicant 
was not in fact a perfectly competent and professional journalist, albeit that he 
lacked a formal credential.46 With no suggestion that the quality of the 
journalism suffered in any way, it cannot be credibly maintained that shutting 
the entire newspaper down for mere lack of the formal credential could have 
been necessary. Indeed, even if a formal credential were necessary (contrary to 
the representation of the International Federation of Journalists, see Annex 
27), the Press Department could simply have notified Applicant that he needed 
to cease his journalistic functions, and to turn them over to a professionally-
trained journalist, perhaps pending his obtaining of a professional credential. 
Rather than taking this more modest step, the very drastic step of shutting the 
newspaper down was taken. In view of the alternatives, this step could not 
have been necessary.47 

 
 

d.5. Problematic content 
 

139. Finally, we turn to the charges that some articles incited inter-ethnic 
conflict, and others dishonoured certain city officials.  We treat these in turn. 

 
 

d.5.1. Inter-ethnic conflict 
 

140. We have already noted the benign nature of the Tajik writer interview 
(which, as noted, is the only article published by Oina which Applicant has 
been able to identify, based on the Press Department commission’s comments, 
which the commission could conceivably have thought related to the potential 
incitement of inter-ethnic hostility). It is not at all plausible that the interview 
would have had any negative effect whatsoever on the state of inter-ethnic 
relations in the region. But that there must have been a considerable effect, in 

                                                
46 In fact, it is submitted that the State has no right to prohibit persons from practicing journalism 
even if they do not necessarily hew to professional standards. Of course, remedies are typically 
available – for example, in civil defamation and in the application of legitimate content 
restrictions – for bad journalism which truly “crosses the line”. 
47 To emphasise: we do not endorse the far-fetched notion that the possession of a professional 
credential may legitimately be imposed by the State as a condition on the practice of journalism 
or the publication of newspapers. Our point here is simply the following: even if, per impossibile, 
such a condition could permissibly be imposed, the failure to satisfy it could not be a ground, in 
the first instance, of the wholesale shutting down of a newspaper. 



 32 

order to justify the silencing of the newspaper, is precisely what the 
Committee has strongly suggested. 

 
141. For example, in Keun-Tae Kim v. Korea,48 a Mr. Kim had distributed 

and read out, at a meeting attended by about 4000 participants, documents 
criticising the government and its foreign allies, and appealing for national 
reunification. He was found guilty of offences under the National Security 
Law. The Committee doubted that the publication “created a[ny] risk to 
national security …”, and it went on to explain that none of the national courts 
which had heard the case had so much as considered “whether the contents of 
the speech or the documents had any additional effect upon the audience or 
readers such as to threaten public security …”.49 Lacking any proof of any 
such specific effect, the Committee concluded that a violation of Article 19 
had occurred in the criminal conviction of Mr. Kim.50 

 
142. There is no chance that the Tajik writer interview could be shown to 

“have [had] any … effect upon the audience or readers such as to threaten 
public security” by creating inter-ethnic conflict. The benign nature of the 
interview also puts the lie to any possible claim that the interview could have 
contributed in any way to racial or inter-ethnic hatred or discord. Accordingly, 
there is no chance of showing that shutting the newspaper down was necessary 
to prevent inter-ethnic conflict or discord. (Of course, the truth is probably 
precisely to the contrary: by publishing information as to the difficult situation 
in which the Tajik minority finds itself, particularly with respect to the 
education of its youth, Oina was likely contributing to mutual understanding 
between the ethnic groups in the region, and was therefore contributing to the 
minimisation of inter-ethnic conflict.) 

 
143. Moreover, even if it were true that certain of Oina’s articles did have the 

potential to incite inter-ethnic hostility, a sensible initial response to the 
problem would have been for the Press Department to have contacted 
Applicant about its concerns and to have informed it as to how to proceed in 
the future so as to ensure compliance with all pertinent content-restrictive 
laws. Put otherwise, the reasonable response would have been for the Press 
Department to have taken remedial action for an occasional past content error 
rather than to have taken the step of effectively censoring each and every 
future article by Oina by denying the re-registration application and thereby 
ensuring the closure of the newspaper. In sum, even if some of Oina’s content 
were such as to incite inter-ethnic hostility, the closure of the newspaper was 
not necessary as a means of ensuring against such incitement in the future. 

 
 
 
 
 
                                                

48 Keun-Tae Kim v. Korea (Communication No. 574/1994 (1999)). 
49  Ibid., ¶12.4 (emphasis supplied) 
50 The ECHR has similarly found numerous violations of Article 10 of the European Convention, 
where the dissemination of material in print has allegedly endangered public order or national 
security. In these cases, precisely what the ECHR found to be missing was a close enough 
connection between the expression at issue and a significant risk of public disorder or damage to 
national security. See, e.g., Surek v. Turkey (No. 2), (Judgment of 8 July 1999, Application No. 
24122/94); Okcuoglu v Turkey (Judgment of July 8, 1999, Application No. 24246/94). 



 33 

d.5.2. Dishonouring city officials 
 

144. By the terms of the Press Department decision, and apparently not 
contradicted by any court decision, certain articles in Oina commented 
negatively on some Siyab District officials.  

 
145. We already acknowledged that the protection of the “rights and 

reputations of others” is a legitimate aim under Article 19(3)(a). However, the 
Covenant contains a clear commitment to promoting, rather than restricting, 
public debate, and the Committee has noted the importance of the “free press 
and other media [being] able to comment on public issues without censorship 
or restraint and to inform public opinion”.51 The ECHR has echoed this 
fundamental point that comment by the press on political and public officials, 
relating to matters of public concern, is of great importance for the 
maintenance and protection of democracy, noting that a politician “inevitably 
and knowingly lays himself open to close scrutiny of his every word and deed 
by both journalists and the public at large, and he must consequently display a 
greater degree of tolerance”.52  

 
146. Here, Oina was punished with the ultimate sanction of closure, for 

apparently commenting on certain officials in the context of a discussion of 
legitimate interest to the Tajik community. In the first place, however, as an 
examination of the Open Letter reveals, there is nothing in it which could 
reasonably be taken as dishonouring any Siyab District, or any other, official. 
But even if this were not true, that is, even if the reputations of some such 
officials might have been tarnished by the coverage, such officials had 
remedies in civil defamation proceedings, as well as rights of reply and 
correction (in the Law on Mass Media, Article 27). In view of these available 
alternatives, each of which is effective and relatively non-intrusive, and the 
need to protect the right of the press to be able to comment on public officials, 
the closure of the newspaper in such circumstances should be concluded to 
have been grossly unnecessary. 

 
 

d.6. Disproportionate sanction 
 

147. Finally, we note the wholly disproportionate nature of the sanction 
imposed on Oina: the denial of its re-registration application, with the 
inevitable result of its being shut down completely. That is, of course, the 
ultimate sanction for a newspaper, and we note that nothing in any of the 
reasons cited for denying the application, even if they were well-founded and 
were in service of a legitimate aim, justified such sanction. Technical defects, 
as we have noted, could, and would, have been remedied with a mere letter 
requesting changes. The alleged insufficiency of funds could have been 
explained; even if, in fact, SIMO’s funds were insufficient, it could have been 
offered a period during which it could have made efforts to improve its 
financial situation. The failure to comply with its statute could have given rise 
to a notification that such failure should be rectified. Problematic content 
could have been addressed with a similar notification and request that future 
issues comply with all applicable content restrictions. Even the fact of 

                                                
51 GC 25, note 12, ¶25. 
52 Lingens, note 9, ¶42. 



 34 

Applicant’s lacking a formal journalism degree could have been addressed, as 
noted, by requesting that he obtain such degree or that he refrain from doing 
content-related work.  

 
148. We do not, for a moment, suggest that all such requests by the Press 

Department would have been legitimate under the Committee’s jurisprudence. 
Our point here is simply that all of these requests had every chance of 
remedying the alleged defects presented by Oina without resulting in the 
wholesale closure of the newspaper. It follows, it is submitted, that the denial 
of Oina’s re-registration request and its subsequent shutting down was a 
wholly disproportionate sanction for any of its alleged defects, and as such was 
unnecessary to pursue any legitimate aim. The need for trying the more modest 
interventions just indicated, first, is precisely the lesson Laptsevich teaches. 

 
----------- 

 
149. For all the foregoing reasons, the Committee should find that the failure 

of the Press Department to re-register Oina, and the affirmations of this 
decision in the courts, were not necessary in the pursuit of any legitimate aim, 
and therefore violated the rights of Applicant under Article 19 of the 
Covenant. 

 
 

C. The Closure of Oina Violated Article 27 of the Covenant 
 

150. Article 27(1) of the Covenant provides:  
 

In those States in which ethnic, religious or linguistic minorities exist, 
persons belonging to such minorities shall not be denied the right, in 
community with the other members of their group, to enjoy their own 
culture, to profess and to practice their own religion, or to use their own 
language.  

 
151. In its General Comment on this provision, the Committee explained that 

this article “establishes and recognizes a right which is conferred on 
individuals belonging to minority groups and which is distinct from, and 
additional to, all the other rights which … [individuals] are already entitled to 
enjoy under the Covenant”.53 It went on to note that the “protection of these 
rights is directed towards ensuring the survival and continued development of 
the cultural, religious and social identity of the minorities concerned”.54 
Finally, the Committee has emphasised that Article 27 requires State parties to 
employ “[p]ositive measures of protection … against the acts of the State party 
itself, whether through its legislative, judicial or administrative authorities 
…”.55 

 
152. We note, to begin with, that Applicant, as a member of the Tajik 

minority in Uzbekistan, enjoys the full protections of Article 27. While Tajiks 
actually may constitute the majority of persons in the Samarkand region, there 
is no question that they are a minority as compared to the Uzbek population in 

                                                
53 General Comment No. 23 (1994), ¶1. 
54 Ibid., ¶9. 
55 Ibid., ¶6.1. 



 35 

the country as a whole. As such, they qualify as a minority so far as the 
coverage of Article 27 goes. As the Committee has explained, the provisions 
of Article 27, as provided in Article 50, extend to all parts of Federal States. 
Thus, “the minorities referred to in article 27 are minorities within such a 
State, and not minorities within any province. A group may constitute a 
majority in a province [or region] but still be a minority in a State and thus be 
entitled to the benefits of article 27”.56 

 
153. While the Committee has not specifically addressed the issue of the use 

of a minority language press, by both editors and readers, as a means of airing 
issues of significance and importance to the minority community, there is very 
strong indication that it would find merit in the proposition that the publication 
of minority-language newspapers expressly for the purpose of informing 
minority group members, including students, on matters of minority-language 
education and related issues, is protected under Article 27. This is because of 
its fundamental recognition that essential elements of a minority group’s 
practices are protected particularly under Article 27. See, for example, 
Länsman et al. v. Finland (noting that “reindeer husbandry is an essential 
element of [the] culture” of the Sami, and adding that the consideration of 
whether an activity is an essential element of the culture is not a question to be 
decided in abstracto, but rather in the concrete circumstances of the case).57 
Moreover, the Committee has noted explicitly in the Article 27 context that 
education in a minority language is a fundamental part of minority culture: 
“The Committee recommends that the State party take immediate steps to 
guarantee the rights of individuals belonging to racial minorities … especially 
with regard to their access to quality … education”.58 Finally, the Committee 
has made it clear that the question of whether Article 27 has been violated is 
whether the challenged restriction has an “impact … [so] substantial that it 
does effectively deny to the [complainants] the right to enjoy their cultural 
rights in that region”.59   

 
154. Based on these principles, the Committee should conclude that the 

closure of Oina violated Applicant’s rights under Article 27. 
 

155. First, the publication of Oina by Applicant constituted an “essential” 
element of his enjoyment of his culture. As has been repeatedly emphasised, 
Applicant is a member of the Tajik minority and was addressing, by means of 
Oina, his community, particularly teachers and students in Tajik-language 
schools, on matters of fundamental importance to their Tajik education, such 
as the availability of textbooks, of teachers’ salaries and the like. Oina was the 
only Tajik-language unofficial source of information on this matter. In 
publishing Oina, in short, Applicant was contributing to, indeed facilitating, a 
vital public discussion among the Tajik community about the quality and 
continuity of cultural education for Tajik youth in Samarkand. That, it is 
submitted, is more than enough to conclude that the publication of Oina, given 
the particular Samarkand context, was an essential element of the Tajik 
culture, the enjoyment of which Applicant is entitled to under Article 27.  

                                                
56 Ballantyne et al. v Canada  (Communications Nos. 359/1989 and 385/1989 (1993), ¶11.2). 
57 Länsman et al. v. Finland  (Communication No. 511/1992 (1994), ¶¶9.2, 9.3). 
58 Concluding Observations of the Human Rights Committee: Brazil (24 July 1996, 
CCPR/C/79/Add.66, A/51/40, ¶337). 
59 Lansman, note 57, ¶9.5. 



 36 

 
156. Second, the denial of Oina’s re-registration application, and the resulting 

closure of the newspaper, substantially threatened, and continues to threaten, 
Applicant’s and his community’s continued enjoyment of their cultural rights. 
To put it simply: without continuing vigilance relating to the education of the 
Tajik young, particularly given a resistance in the region on the part of 
Samarkand officials to fund Tajik schools appropriately, there would be an 
increasing chance that the Tajik youth would not receive adequate education, 
in their language, customs and ways. A failure in that educational system 
could not but carry with it the very real risk of a dilution in the acquaintance of 
Tajik youth with their culture. Such a failure, in other words, would directly 
threaten the vitality of the Tajik culture in the region. But threats to the culture 
are doubtless threats to Applicant’s ability to enjoy participating in it. 

 
157. Applicant acknowledges that not every interference with the enjoyment 

of one’s minority culture will count as a violation of Article 27. As was argued 
at length in the previous section, however, no legitimate aim was served by 
denying Oina’s re-registration request, and in any event the wholesale shutting 
down of the newspaper could not be conceived as necessary even if some 
legitimate aim were in play.60 

 
158. In sum, the Committee should conclude that the closure of Oina 

constituted a violation of Applicant’s rights under Article 27 of the Covenant. 
 
 

VII. RELIEF SOUGHT 
 

Applicant hereby requests that the Committee: 
 
1) declare a violation of Applicant’s rights under Articles 19 and 27 of the 
Covenant; 
 
2) declare specifically that: 
 

a) the denial of Oina’s re-registration application was not provided for 
by law because the “defects” in the content of Oina’s articles, in its 
application materials, in its finances, in its statute and with 
Applicant’s journalist credentials were not defects which Applicant 
could have foreseen would be fatal to Oina’s application; 

 
b) the denial of the application was not provided for by law because it 

was an illegitimate employment of unfettered discretion by officials 
of the Respondent State; 

 
c) a registration regime of the kind operated by the Respondent State, 

applicable to the print media, imposing substantive constraints on 

                                                
60 While the Committee has not developed a detailed jurisprudence for when, exactly, an 
interference amounts to a violation of an Article 27 right, it has implied that the analysis might be 
close to the pertinent analysis under Article 12, the “exception” portion of which, in Article 
12(3), is substantially similar to Article 19(3). See Lovelace v. Canada (Communication No. 
R.6/24 (1981), ¶16). It would follow that an Article 19 analysis of when a restriction on an 
Article 27 right is permissible is probably appropriate. 



 37 

such media and permitting the arbitrary refusal of applications for 
registration and re-registration, is per se in violation of Article 19 
because it is not in pursuit of any legitimate aim; 

 
d) in light of the previous point, the application of the registration 

regime to deny Oina’s re-registration application pursued no 
legitimate aim; 

 
e) the denial of the application was not rationally related to, and 

therefore was not in pursuit of, any legitimate aim; 
 

f) the denial of the application was not in pursuit of any legitimate aim, 
as shown by the pattern and practice of the Respondent State in its 
operation of registration regimes to shut down the publication of 
content of which it merely disapproves; 

 
g) the denial of the application was not necessary in the pursuit of any 

legitimate aim; 
 

h) the denial of the application constituted an improper restriction on 
Applicant’s right to enjoy his culture and language; 

 
3) request the Respondent State to direct the Press Department to grant Oina’s 
request to re-register at the earliest possible moment; 
 
4) request that the Respondent State award Applicant compensation for the 
violation of his rights under the Covenant, including but not limited to 
compensation for: 
 

a) lawyer and court-related costs related to challenging the denial of the 
re-registration application; 

  
b) losses related to the discontinuation of the publication of Oina; 

 
c) costs related to the recommencement of the publication of Oina; and 

 
5) declare that the print registration regime, as contained in the Law on Mass 
Media and Registration Regulations A and B, should be brought into 
compliance with Article 19 of the Covenant. 
 
 
 



 38 

 


