
A STATE-BY-STATE MEDIA ASSESSMENT REPORT ON SOUTH SUDAN AND SELECTED NORTHERN STATES
 



States Media Assessment Report

international
supportmedia

100 N

Juba

Khartoum

Norwegian People’s Aid

The Consortium on Promoting Freedom of Expression and Civil Society 
Involvement in Developing of Democratic Media Legislation in Sudan

Programme Consortium Members

Olof Palme International Centre



3States Media Assessment Report

Published by:

The Consortium on Promoting Freedom of Expression and Civil Society 
Involvement in Developing of Democratic Media Legislation in Sudan

Written by John Gachie with assistance from Richard Mogga and Mac 
Maika.  

Editing, Design & Printing by:

KopyRite Media Services Ltd
P.O. Box 59826-00200
Nairobi, Kenya
Email: info@kopyrite.co.ke

© 	The Consortium on Promoting Freedom of Expression and Civil 	
Society Involvement in Developing of Democratic Media Legislation 
in Sudan

	 August 2009 



4 States Media Assessment Report

Table of Contents

Preface............................................................................................................  5
Acknowledgement......................................................................................... 8
Media/Press Law Infrastructure................................................................ 10
Consortium Activities/Interventions........................................................ 16
Historical Perspective................................................................................. 21
Internal, Regional & International Imperatives...................................... 24
The view from Juba..................................................................................... 28
The view from Khartoum........................................................................... 31
State Media Assessment Report-South Sudan......................................... 35
The Great News and Information Void in South Sudan — 
An Overview…......................................................................................…..35
The Specific Terms of Reference for the Mission.................................... 35
A Brief Sketch of the Means and Mode of News/
Information Flow into and From the States............................................. 36
Yei, Central Equatoria State....................................................................... 36
Western Equatoria State............................................................................. 37
Eastern Equatoria State............................................................................... 38
Jonglei State.................................................................................................. 39
Lakes State.................................................................................................... 39
Unity State.................................................................................................... 44
Western Bahr el Ghazal State..................................................................... 45
Upper Nile State........................................................................................... 49
Southern Kordufan...................................................................................... 53
Northern Bahr el Ghazal (Awiel) and Warrap State............................... 54
A bird’s eye view of the North.................................................................... 57
The Northern State...................................................................................... 57
Red Sea State, Port Sudan........................................................................... 58
Al Gezira State............................................................................................. 60
River Nile State............................................................................................ 62
North State................................................................................................... 63
The Serious Disconnect.............................................................................. 65
Lack of Capacity.......................................................................................... 68
The Broadcasting Footprint....................................................................... 70
Lack of Budgetary Support......................................................................... 74
Addressing the Void.................................................................................... 78
Observations................................................................................................ 79
Conclusion: Mapping the Void.................................................................. 82



5States Media Assessment Report

PREFACE:

1	 A Terrifying Vacuum — and Tremendous 
Potential

When it comes to media studies and research, Sudan in particular, 
South Sudan is literally one of the world’s final frontiers. It has all 
the ingredients of uncharted territory. In this landmark investigation 
of the status of South Sudanese media, the authors map the media 
sector in a region just emerging from conflict and come up with an 
extraordinary picture. In the process they also identify a vast vacuum 
and acute shortfalls. It is morning yet on creation day in the world of 
Sudan media, which also means that there is hope yet although the 
needs and the wants are truly daunting. But daunting needn’t mean 
intimidating. As the authors John Gachie and Co make clear after 
traversing more than 5,000 kilometres of South Sudanese territory, 
there is a great news and information void in South Sudan but there is 
also tremendous potential.

Consumers of media products, content and services in more developed 
parts of the world, including in such nearby places as neighbouring 
countries will be stunned by the South Sudanese media void delineated 
in this brief study. But it is also a void that harbours a great yearning, 
an immense hunger, for news, information, data, analyses and 
evaluation. South Sudanese are natural consumers of media products 
and seek them out both within the void at home and everywhere in 
their Diaspora.

This report builds on the findings of the report by Consortium 
Promoting Freedom of Expression and Civil Society Involvement 
in Developing Democratic Media Legislation in Sudan Media 
in Sudan at a Crossroads assessment report of November 2007 by 
International Media Support (IMS), which identified the need for 
a further assessment of the status of media in the states as not only 
apparent but crucial for a better and clearer understanding of the 
situation obtaining on the ground.

And put their boots on the ground in South Sudan in an empirical 
study of media product production, distribution and consumption 
the authors of this report definitely did. There are many remarkable 
scenarios in this study, with one of the most unforgettable being the 
video hall audiences who are avid viewers of Bollywood productions 
with Arabic subtitles! 



6 States Media Assessment Report

From the fairly well developed system of printed products (newspapers 
and magazines), outlets and vendors in Yei to the vast expanse of 
Western Equatoria State, to Eastern Equatoria State and its international 
crossroads town of Torit to Jongolei State and far beyond, this study 
assesses the state of both print and electronic media, right down to 
vending, video halls and source of reading, viewing and listening 
material. Where it is to be found, a lot of South Sudanese viewing 
and listening media content is sourced from neighbouring regions, 
including Kenya and Uganda.

Aspects of the void were clear in the Lakes State capital of Rumbek, 
some 350 kilometres Northwest of Juba, where this study found very 
limited media products print and electronic – mostly sourced from 
Juba and other neighbouring states. Most of the printed products were 
usually a week or more old editions of English newspapers based in 
Khartoum, Juba and Nairobi, Kenya. There were no indications of any 
other media products from any other source.
 
A profound disconnect underpins the sometimes terrifying news and 
information void in South Sudan.

It was clear at the end of these field missions that there exists a gulf 
between the state governments and the Government of South Sudan 
(GoSS) on legal and policy formulation, development and co-
ordination. This is most pronounced between the relevant ministries 
in charge of information/broadcasting at the states’ level and the GoSS 
Ministry of Information and Broadcasting in Juba.

There was no clear linkage/support in terms of staff support/
employment, training/deployment, capital equipment and broadcasting 
infrastructural support. Also lacking were professional standardisation 
and or harmonisation. The lack of financial support for operations and 
running costs was complete.   

The all-important peace agenda and fundamental issues of right 
to information, media diversity and plurality were unknown, 
misunderstood and or ignored. The following field research makes 
an important point when it distinguishes between inadvertence and 
intentional shortcomings. In most states, there was no apparent linkage 
between the Executive and the Legislature on media/information. 
This report remarks: “There was no driving philosophy on media/
information co-ordination to address voice poverty and or the vacuum 
that exists throughout the states”.



7States Media Assessment Report

This news and information vacuum is so terrifying precisely because 
the people of South Sudan are at such a critical juncture in the post-
Comprehensive 	 Peace Agreement (CPA) period, an era in which 
the informed citizen needs and wants to make a number of informed 
decisions. Next year, 2010 South Sudanese enter a national electoral 
process leading to the referendum in 2011 during which they will 
decide on whether to secede or remain in the union with the North. 
The implementation of the CPA itself and the divvying up of the 
vast oil and other natural resource bounty are all issues that require 
a superlatively well-informed populace, particularly the electorate 
segment of it that will participate in both elections and plebiscites. 

The core of the vacuum is a lack of capacity that is so complete it is 
positively intimidating. The lack of legal and policy frameworks in the 
country and throughout the states in terms of role/function of media 
and or development communication in serving the larger societal 
needs regarding information/communications can be overwhelming 
on first sight. The authors of this report note: “This particularly 
involves the role of the media in enhancing and entrenching human 
rights, freedom of expression, democracy and good governance. 
Of paramount importance is the lack of appreciation of the role of 
the media in informing and reporting on the peace agenda and, in 
particular, the CPA”. 

The nexus between a democratising society and a thriving and free 
media sector must be established in South Sudan, for one is not truly 
possible without the other. This study delineates the dimensions of a 
great vacuum. In other words it studies and defines the problem. It is 
essential reading for all who would want to help South Sudan towards 
establishing this all-important nexus. To paraphrase a great analyst 
of media on the subject of a great newspaper; a functioning media 
sector is a great (because informed) nation speaking to itself...and to 
the world. 

This report has been published with the financial assistance of the 
European Union, the Royal Norwegian Ministry of Foreign Affairs, 
and the Norwegian Agency for Development Cooperation (Norad). 



8 States Media Assessment Report

ACKNOWLEDGEMENTS
 
This Media Assessment Report has been updated and reviewed with 
the immense support and input of Mr James Boboya, Programme 
Assistant, Norwegian People’s Aid, Juba (NPA), Media and Democracy 
Programme, who undertook missions to Wau, Western Bhar Ghazel 
Province, and Rumbek, Lakes Province, in the early part of 2009.

Mr. Richard Mogga, Advocacy officer, Association of Media 
Development in South Sudan (AMDISS) provided invaluable insights 
and helped in writing and editing of the first draft of the report. 
 
The update and review for Malakal, in Upper Nile Province, was carried 
out in May 2009 by Mr Mac Maika, Manager, Juba Media Resource 
Centre.
 
The Report also includes valuable input and insights by Mr. Faissal 
El-Basir Mohammed and Ms Lemiaa Abu-Bakr, who carried out 
extensive media assessment missions to Al Gezira, Red Sea and South 
Kordofan States in northern Sudan.
 
The inclusion of these states from northern Sudan is solely intended 
to give a brief outlay of media/informational and communicational 
superstructure(s)  in the northern states for comparative purposes only 
and capture the status quo as it obtains  some states in the North.



9States Media Assessment Report

A.		The Media/Press 	
		 Law Infrastructure



10 States Media Assessment Report

The Media/Press Law Infrastructure
		
 
 

 

January 9th 2009 marked the fourth anniversary of the 
Comprehensive Peace Agreement (CPA) which had envisaged a 
thorough going democratic reform of the country’s constitutional, 

legal and policy superstructure – but the reality on the ground was one 
of a failed and compromised reformist agenda.
 
Of major concern was the delay in reviewing and updating of the 
repressive media laws and policies,  particularly with regard to the 
passage of the deeply contentious and oppressive Media Act in June 2009 
by the National Legislative Assembly in Khartoum which compounded 
an already hostile and anti-media national superstructure. 
 
Many of the envisaged legal and policy reform packages were far 
behind schedule and were beholden to extraneous political side-
shows, in particular with regard to the International Criminal Court 
(ICC) indictment against President Bashir on March 4th 2009. 
 
In South Sudan a raft of very liberal and democratic media legislations 
have now (moved) enjoyed and gained endorsement by the cabinet 
Cluster since they were drafted and adopted by a stakeholders’ 
conference in 2008 May. These democratic media legislations were 
drafted and informed by a consultative round-table process led by the 
Consortium and enjoyed the input and quality control of ARTICLE 
19, who provided the international best-practice and standards 
templates.
 
The immediate, swift and widespread repressive reaction by the 
Government of National Unity in 2009 against the media and the civil 
society organizations was indicative of a regime keen to clampdown 
on civil liberties and, in particular, to throttle and silence the media 
nationwide.



11States Media Assessment Report

In the subsequent months prior to the indictment and afterwards, the 
democratic space in the country has been even more circumscribed 
and the media industry and journalists were one of the most adversely 
affected.

The then National Intelligence Security Service (NISS) head, Salih 
Gosh, set the grim scene by being quoted saying after the ICC 
indictment  “….we [the Government] were Islamic extremists then 
became moderates and civilized, believing in peace and life for 
everyone. However, we will revert to how we were if necessary. There 
is nothing any easier than that.” (March 2009)
 
For the media and journalists, the obnoxious 2004 Media Law was 
supplanted by the equally obnoxious Media Law of 8th June 2009, 
which was heavily criticized by local and international human rights 
organizations, among them ARTICLE 19, raising, among other issues, 
its shortcomings on international standards and practice on Freedom 
of Expression. The law was also criticized by the Paris-based Reporters 
without Borders (RSF) and the New York-based Committee to Protect 
Journalists (CPJ).
 
Indeed, Sudanese journalists held a major protest march outside 
Parliament in June 2009 Khartoum to lobby members of the House to 
vote against the Media Bill.
 
Amongst the most draconian measures in the Act  are the power to 
arrest and detain journalists for long periods without recourse to the 
courts, the power to impound and dismantle newspaper printing 
presses and equipment and the power to impose hefty fines and 
sanctions against the media and journalists.
 
Indeed, during this period the prior and pre-press censorship of 
newspapers was dramatically increased and imposed on many 
publications with a high decree of success and intimidation.
 
Other draconian measures included the licensing regimes for chief 
editors and media institutions and the fact that the Media Council would 
be controlled and financed by the Government and, in particular, that 



12 States Media Assessment Report

the President and would be empowered to impose criminal sanctions 
for violations of the Media Law.

Of major concern was that the 1999 Security/Intelligence Act is still in 
force and allows the security/Intelligence networks and organizations 
to arrest and detain people for long periods without recourse to judicial 
oversight. The security organizations are also empowered to impound 
news materials and close down media institutions while enjoying 
widespread indemnity from prosecution.
 
Coupled with the draconian media law, the constitutional, legal 
and policy framework for media and Press freedom in Sudan is 
compromised and beholden to security-Intelligence thresholds and 
benchmarks. This aspect makes it almost impossible to secure Press 
and media freedoms in Sudan. The situation is less tense and hostile in 
South Sudan, though the legal/constitutional and policy framework is 
not dissimilar and can be — and has been — used in the recent past to 
harass and intimidate journalists in South Sudan. 

This state of affairs in South Sudan might change dramatically if the 
Southern parliament passes the draft of Media bills recently passed 
by the cabinet in Juba (August 2009). These bills include a Right to 
Information bill, Public Service Broadcasting and Broadcasting 
Frequency bill all developed with the support and involvement of stake-
holders, the Government of Southern Sudan and the consortium.    
 
Notwithstanding the fact that it has been more on a personal level and 
by individual officers applying and using these legal loopholes in South 
Sudan than a concerted government drive,  the danger still lurks in the 
dark.
 
The very idea that media/Press freedoms are beholden to ad hoc 
and personal whim in South Sudan and security/Intelligence-driven 
in Khartoum is very troubling and vivifies the point about just how 
precarious and specious the claims to respecting human rights and 
media freedoms in Sudan are.
 
In terms of an enabling constitutional, legal and policy framework and 



13States Media Assessment Report

other superstructure and infrastructure, the South is still bereft of a 
functional infrastructure. An acute shortage of professional/trained 
and, or competent human resources and administrative policies and 
guidelines compounds the situation.
 
In the Media Project’s case and in relation to Press/Media Freedom, the 
operating regime and policies, constitutional, legal and administrative 
guidelines are the patently undemocratic 2003 SPLM/A Administrative 
Orders in Southern Sudan and the 2004 Press Council Act passed by 
the NCP-led and dominated Parliament in Khartoum.
 
That these SPLM/A Administrative Orders and the 2004 Press Council 
Act are inconsistent and in contradiction of the Comprehensive Peace 
Agreement and the Interim National and Southern Constitutions is 
not lost to the larger constituency of  stakeholders. Rather, it is a clear 
testament of the underlying vested interests of both parties to defend 
and take advantage of the status quo for their own partisan ends.
 
In this regard, the Prosecutor- General of Southern Sudan has said 
most journalists and media professionals harassed and, or arrested and 
even charged are held and prosecuted under these anti-Press orders 
and the 2004 Press Council Act. Indeed, it was this Act that was applied 
against the Editor-in-Chief of the Citizen newspaper and a member of 
the AMDISS, our local counterpart, Mr Nhial Bol Nhial, in mid-2008, 
when he was held for nearly a week by the police in Juba.  
 
In the national capital, Khartoum, the persistent harassment of 
journalists and other media professionals, including proprietors, the 
2004 Act and the National Security Act of 1999 hold sway.

Indeed, the strangle-hold on the media and or press freedom in the 
North, by extension the whole country has been lightened by the 
enactment of the June 2009 media law which despite spirited internal 
and international pressure failed to stop its passage in the NCP 
dominated national parliament in Khartoum 
 
In the last four years since the signing of the peace agreement, the 
National Security Intelligence Service has used provisions in these two 



14 States Media Assessment Report

acts to close down newspapers, magazines, printing houses and arrest 
and detain journalists at will. The most sustained such campaign to 
harass the media in Sudan, and in particular in Khartoum, was waged 
in 2008.



15States Media Assessment Report

B. 	The Sudan Media 
Development 	
Consortium



16 States Media Assessment Report

Activities and Interventions

The Consortium Project on Promoting Freedom of Expression 
and Civil Society Involvement in the Development of 
Democratic Media Legislation in Sudan began in 2006. In the 

ensuing period, the Consortium has taken the lead in various activities, 
including lobbying, networking, drafting media bills for South Sudan, 
setting up a Media Resource Centre in Juba under the Association for 
Media Development in South Sudan (AMDISS) and engaging core 
staff for the Centre.
 
The Consortium has also held over 10 Media Roundtables with media 
stakeholders, both Southern and National, and conducted awareness-
raising workshops with civil society, members of the National Legislative 
Assembly and political parties in Khartoum. These activities have been 
carried out by AMDISS and the Khartoum Centre for Human Rights 
and Environmental Development (KHRED) — local partners of the 
Consortium.
 
The Consortium was made up of international organizations and local 
partners. The members were ARTICLE 19-the Global Campaign on 
Free Expression, Norwegian People’s Aid (NPA), International Media 
Support (IMS), the Olof Palme International Centre, the Association 
of Media Development in South Sudan (AMDISS), and The Khartoum 
Centre for Human Rights and Environmental Development 
(KHRED).
 
The Consortium was funded by the European Union, the Royal 
Norwegian Ministry of Foreign Affairs and the Norwegian Agency for 
International Development (Norad).   
 
Other interventions and initiatives include the development and 
adoption of a Journalists Code of Ethics and Conduct for South Sudan, 



17States Media Assessment Report

setting up a taskforce to explore and assist in the establishment of a 
Self-Regulating Media Council for South Sudan and, most recently, 
the formation of a taskforce that developed and adopted an Electoral 
Code of Ethics and Conduct for the Media in Sudan.
In this regard, a media self-regulation regime has been established in 
South Sudan with the adoption in June 2009 of a constitution for the 
South Sudan Media Council and the development and adoption of an 
electoral code of conduct and ethics for Journalists in Sudan. (May 
2009).
 
Other related activities and interventions by the Consortium have 
included the review and critiquing of the existing constitutional, 
legal and policy framework in Sudan with reference to a Freedom 
of Expression and Media/Press Freedom environment, in particular, 
the engagement of key stakeholders on issues relating to Freedom of 
Expression and Media at the regional/Southern and National level.
 
In all these activities, engagement and interventions, the Consortium 
has sought to drive the process and lead in providing the requisite 
professional inputs/support in terms of human resource, skills 
upgrade, training and induction, lobbying and networking with key 
stakeholders, both State and non-state actors in the South and at the 
National level.
 
The Consortium has also sought to ensure local ownership of the 
process and engagement in all activities and interventions on the part 
of our local partners and associates.
One of the key benchmarks was the publishing of an updated national 
report on the status of the media in Sudan — Media  in  Sudan at a   
Crossroads — outlining the strategy for media support in the country in 
2007.
 
These include field research missions to the 10 states in Southern Sudan 
and Nuba Mountains to audit the status of the media environment 
on the ground. There was also lobbying of the legislative assemblies, 
political parties, association building and networking with kindred 
and allied civil society organisations in Sudan to entrench ownership 
of the project’s activities.



18 States Media Assessment Report

Other activities have included monitoring of the media in Sudan with 
particular reference to its performance, reach, outreach and consumer 
access, personal safety and security of media professionals and with 
our key local partners and associates.

This monitoring aspect of the project has led to developing and 
nurturing links and relationships with key stakeholders, civil society, 
political parties, the Legislature and Executive branch in Sudan, 
particularly and more successfully in South Sudan.
 
All this networking has also required the developing and nurturing of 
personal relationships with key personalities, especially at the National 
level, within  the  key  political parties  that are signatories to and 
custodians of the Comprehensive Peace Agreement (CPA) and those 
aligned to and supportive of a new democratic power dispensation in 
Sudan.
 
In an effort to situate this media assessment report in the states in 
Sudan, it is imperative to draw up a brief political profile of the key 
players in the Sudan to situate the Consortium project in its social, 
political and economic environment as it affects the implementation 
and interventions.
 
In the South, the Consortium has had more “success” in terms of 
having the ear of the top leadership, and especially so the former and 
the current Minister of Information and Broadcasting and other senior 
leaders, in selling the need for democratic media legislation.
 
Through structured stakeholders’ Media Roundtables, the Consortium, 
through its local partner, AMDISS, has managed to develop draft media 
legislation with the full support and involvement of the Ministry of 
Information. If these draft media laws are passed by the South Sudan 
Legislative Assembly, they would be some of the best such media laws in 
Africa and would meet international best standards and benchmarks.

Indeed, the cabinet cluster committee of the Government of South 
Sudan (GOSS) in Juba has already passed these media bills for 
presentation (to the Legislative Assembly for debate and passage into 



19States Media Assessment Report

laws.) This media bills are 
(a)	 Right to Information Bill
(b)	 Public Service Broadcasting Bill
(c)	 The Broadcasting Frequency Management Bill  
 
The Consortium has also developed a Code of Ethics and Conduct 
for Journalists in South Sudan and has formed a South Sudan Media 
Council Taskforce and has developed an Electoral Code of Ethics and 
Conduct for journalists in South Sudan. 

In Khartoum, the rate and state of progress have been slow, ad hoc 
and disjointed, despite efforts by the Consortium and its local partner 
organisation to seek stakeholders’ involvement and input.

This has been more on account of the fluid, unstable and hostile 
environment, in particular the heavy-handed security-cum-intelligence 
intimidating tactics employed against the media and civil society.
 
What’s more, the media, civil society and other non-state actors in 
Khartoum are under constant threat and watch from the impervious 
and ubiquitous security-cum-intelligence network.
 
At a more practical and basic level, the stakeholders are wary of being 
identified and associated with a reformist agenda, movements and or 
associations for fear of retribution, either economic, monetary and 
judicial and, most importantly, for personal safety.
 
At the National level (North), it has been virtually impossible to engage 
the leadership on media and other related Freedom of Expression issues. 
The leadership has sought to mobilise and engage with stakeholders 
and other non-state actors that are beholden to and supportive of its 
larger core agenda — power consolidation.



20 States Media Assessment Report

C.	Historical/Background



21States Media Assessment Report

	 Historical Perspective and 
Background to the Political 
Environment

 
 

In an attempt to understand the media scene in Sudan, and in 
particular South Sudan, it is imperative to sketch very briefly the 
social, political and economic environment that has engulfed the 

region since Sudan’s independence in 1956 in order to set a historical 
context and, better still, delineate a template.
 
Sudan has been and continues to be a country beset by deep divides, 
inequalities and inequities that define its contemporary history. These 
socio-political and economic attributes determine the composition, 
outlook and performance of every sector in the country, as well as 
often afflicting them, and are starkly pronounced in South Sudan.
 
The signing of the Comprehensive Peace Agreement (CPA) in January 
2005 and the subsequent setting up of the Government of South Sudan 
(GoSS) in June 2005 were landmark dates in the South and opened 
up the space for a new power dispensation in the region. This new 
socio-political and economic power structure was faced with immense 
challenges of social mobilization and transformation, particularly 
the delivery of the ‘Peace Dividend’ to a people wracked by the 
bitter decades-long Civil War and subjected to utter deprivation and 
impoverishment.
 
In seeking social mobilization and transformation, one of the avenues 
and tools to deploy and employ was mass media, in particular 
development communication. But the informational, outreach and 
news superstructure and infrastructure were invariably rudimentary. 
Most were lacking the legal, professional, technical and financial 
capacity, competence and content.
 
The media/communication sector was no different, indeed it was more 
pronounced, the needs ever present, the gaps ever widening and the 



22 States Media Assessment Report

vacuum ever deepening. The hunger for information was acute, as 
our Mission established in each and every corner of South Sudan. The 
Information Void was overwhelming and all- enveloping, the danger 
so glaring and the consequences so graphic. In short, this was the 
quintessence of Sudan’s multiple woes. A country of so many priorities 
and urgent needs and interventions that they defy prioritisation, 
classification and order and can be daunting to those encountering 
this vast edifice of need, want and lack, filled by only one factor — 
suffering.
 
 This status quo is so deeply ingrained in the South as to constitute 
that rarest of human predicaments — a clear Black and White scenario 
that has no grey areas, as we were to establish in different states. This 
almost Manichean divide between utter need and what must be done 
is unique to South Sudan in the early 21st Century.



23States Media Assessment Report

D.	The Internal, Regional 
and International 
Imperatives



24 States Media Assessment Report

	 The Internal, Regional and 
International Imperatives

 

The (CPA) Sudan Comprehensive Peace Agreement was signed 
in January 2005 after a lengthy and difficult negotiation process 
stretching over fours years since the initial tentative overtures 

and contacts by key players, were made in 2000.
 
The two principal and key players are the Sudan People’s Liberation 
Movement/Army (SPLM/A) and the National Congress Party-led 
Government of Sudan.
 
These two dominant stakeholders were brought to the negotiating 
table as a culmination of a number of tangible and intangible variables, 
the most dominant local variables being the military stalemate on the 
battleground, economic sanctions and down spiral, sagging morale and 
war fatigue on the part of their supporters and the civilian population 
in both the North and the South.
 
Another local variable that forced the hands of both key players was 
growing fear of losing political and military leverage. Intense power 
struggles within their organizations, in particular against and targeting 
the key principals, the late Dr John Garang and President Omar El-
Bashir.
 
The global variables were the intensified and expanded US-led war on 
terrorism in the wake of the September 11 2001 terrorist attacks on the 
World Trade Centre in New York.  Growing international concerns 
at the gross violations of human rights in Sudan and the spread of 
secessionist conflicts in other parts of the country also came into play. 
The spectre of widespread escalation of regional political instability 
and the threat of cross-border insecurity in the wider region also 
factored in.



25States Media Assessment Report

There were also economic/commercial and trade interests and concerns, 
led primarily by the stiff competition for Sudan’s rich natural resources, 
including oil and minerals. These rival interests were between Western 
nations and energy (oil) interests in particular, US, British and other 
European countries, against those from the East, led by China, India, 
Malaysia and Russia.
 
In this regard, the successful negotiations and mediation that led to the 
signing of the Peace Accord was a child of many, varied interests and 
far-flung interests, playing for some of the highest stakes. The prevailing 
local and international socio-political and economic template was 
mutually attractive to all and served their short, medium- and long-
term political and power consolidation objectives.
 
For the international community, in particular the Western world, the 
peace agreement was an entry point into the larger Sudanese political 
superstructure. This was coupled with the immense possibilities of 
entrenching and safe-guarding its varied economic/trade and energy 
interests and effecting social, political and economic transformation in 
the Sudanese body politic.
 
For the region, the CPA had direct social, political and economic 
benefits in terms of repatriating the huge population of refugees from 
Sudan. Other immediate security gains were related to cross- border 
raids and armed groups operating along the porous and ill-secured 
international boundaries, not to mention political power consolidation 
by threatened regional leaders.
 
These benefits were most pronounced and immediate in Kenya, 
Uganda, Ethiopia and Eritrea and, to a lesser extent, in the Democratic 
Republic of Congo, Central Africa and Chad.
 
For Libya, the benefits were far more long-term and more related to 
the larger issues of Islam and Pan-Arabism. For Egypt, the benefits 
involved included immediate, medium- and long-term political, 
security and economic interests that had resonance in particular with 
Egypt’s strategic interests over the Nile water basin.
 



26 States Media Assessment Report

It was evident to all principal stakeholders, sponsors and guardians, if 
not the guarantors of the CPA that it was going to be a tough/difficult 
process to secure the Agreement, that the most delicate aspect was 
how to entrench, enhance and ensure ownership of the peace process 
and deliver the peace dividend to the Sudanese people. 
 
The Sudanese people had endured the modern world’s longest civil 
war, with all the attendant social and political upheaval, economic 
impoverishment and exclusion, and a near-total collapse of governance 
infrastructure. 
 
This was most pronounced and apparent in the conflict-prone and 
infested regions in the South, Darfur to the west, other regions along 
the borders with Chad and the Central Africa Republic and the East 
along the border with Ethiopia and Eritrea, where the exclusion and 
marginalisation of the population were extreme.
 
It is therefore imperative to situate and locate the prevailing socio-
political and economic template of the principal players in Sudan so as 
to appreciate that the variables at play might and may have affected the 
Consortium project implementation and delivery.
 
As acclaimed by most observers and political analysts, the CPA, if 
implemented to the letter and spirit, promises constitutionalism, 
democracy, good governance, the rule of law, citizen participation 
in the electoral process, respect for human rights and fundamental 
freedoms. Indeed, the Agreement envisions and promises to foster 
national unity and address issues of marginalisation based on political, 
economic, ethnic, religious, cultural and linguistic divides.
 
The Agreement has detailed schedules and annexes that set a rigid 
and functional time-frame, scale and ratios on political, security, 
economic and human resource power sharing formulae that would 
ensure equality, equity and representation in service delivery, social 
and economic development countrywide.
 
The manner and nature of the CPA’s actual implementation therefore 
will have immediate adverse or positive impact on the entire national 
socio-political and economic template.



27States Media Assessment Report

E. 	The Principal 			
Actors



28 States Media Assessment Report

	 The View from Juba: The 
Militaristic Periscope 

In this regard, any programme and interventions geared towards 
entrenching constitutionalism, democracy, good governance, 
transparency and accountability in Sudan would have to navigate 

a tight course, especially so if the project interventions were to address 
the cores issue of Freedom of Expression and related Media/Press 
Freedom.
 
The Consortium and its local partners and associates have had to work 
in a very difficult socio-political and economic environment in both 
the South and the North — that is both different and similar. This is, 
perhaps most similar in the very nature of political-cum-military-
security power projection and exercise of the same by both principal 
organisations.
  
At the outset, the two principal political entities, signatories and 
guardians to the peace agreement, the Sudan People’s Liberation 
Movement/Army and the National Congress Party-led Sudan 
Government, are militaristic, monolithic, unrepresentative and 
undemocratic institutions.
 
For the National Congress Party in Khartoum, their claim to seeking 
to entrench democratic, popular and representative credentials are at 
the moment hollow and disingenuous and are widely perceived to be 
callous to the extreme.
 
For the SPLM/A-led GoSS, they speak the liberal language, at least 
the top leadership does, but that is perhaps the furthest it goes on the 
ground and at the grass roots. 
 
The paramount objectives of both principal players in the immediate, 
medium- and long-term are to retain, hoard and consolidate political 
and economic power.



29States Media Assessment Report

For the SPLM/A, the key player in Southern Sudan, the main pre-
occupation is to ensure and entrench its dominance without regard 
to — and only partly accommodating — other players only in so far 
as it does not significantly alter the power matrix. It has been and still 
largely remains a militaristic organisation in which one’s military rank, 
service, contribution, commitment and support during the Civil War 
counts above all other considerations. 
 
Indeed, this state of affairs or rule of thumb is manifested in all spheres 
and sectors of governance infrastructure in the GoSS in terms of 
deployment, engagement and power sharing. 
 
It also in many ways determines the rate of career mobility and level 
of engagement and deployment in the GoSS, the military and security 
placement and, most importantly, the pecking order, influence-
wielding and -peddling.
 
It is for these reasons that more than half of the Cabinet positions 
in the South Sudan, including the Vice-President and other key 
positions of Interior and SPLA Affairs (Defence), postal services and 
communications, are held by individuals who are serving and, or 
retired military officers of the rank of Commander (Lt-Colonel) and 
above.
 
This is replicated at the state level governments in all 10 states in the 
South, including more than 70 per cent of the state governors and, 
perhaps even more telling, at the Southern Sudan Legislative level, 
where the Speaker is a Lt-General and is officially referred to as such. 
 
Indeed, the Speaker is not in the minority at the Legislative Assembly 
in Juba and in all other state legislative assemblies in the South. They 
were so appointed and perhaps owe their continued stay due to their 
military past and, or current allegiances.
 
This militaristic background and mind-set is all the more engulfing at 
the lower ranks of the Civil Service and has led to numerous instances 
where junior staff defy instructions and, or second-guess their superiors 
with no military rank and experience. 



30 States Media Assessment Report

There is also an apparent divide and mutual suspicion along political-
cum-ethnic loyalties, and especially between the returning Diaspora 
and those who remained behind.



31States Media Assessment Report

The View from Khartoum: 
The Religious- cum-Security Prism

The situational analysis of the prevailing socio-political and 
economic environment in the North is not dissimilar. The 
ruling National Congress Party-led regime is a military-cum-

security dictatorship that is beholden to and driven by an extreme 
Islamic fundamentalist philosophy and ethos.
 
Its modus operandi is militaristic, its political and economic 
superstructure and infrastructure are militaristic and its operations 
are first and last security-driven.
 
As most political analysts and observers concur, the current Sudanese 
power matrix and dispensation is militaristic where the chief 
protagonists settle their differences in the battlefield first and only 
seek an alternative if the military-security options are not tenable or 
sustainable.
 
President El- Bashir is, first and foremost, a Field Marshall of the 
Sudanese Armed Forces, his rise to power was through a military 
coup and his guarantors are the military-cum-security-intelligence 
superstructure and infrastructure that permeate every facet of the 
North Sudanese society.
 
Other than the formal military-security-intelligence infrastructure, 
President Bashir has established a veritable quasi-religious citizen 
militia network that rivals and at times threatens the formal State 
military structures. These various armed and religiously inclined 
groups operate under the guise of defending and protecting Islam, 
cultural and moral purity, rooting for religious and cultural supremacy 
and domination.
 
These so-called Popular Defence Mujahedeen — or God’s Warriors — 



32 States Media Assessment Report

are the first line of defence for Bashir and his inner core of military-
cum-Islamic supporters. As in the South, but for very different 
reasons, the perception, the world view and ethos for the ruling elite 
in the North are insular and interpreted through the principles of a 
militaristic Islamic prism.
 
There are two key qualities that are absolutely critical for career 
mobility within the Bashir camp — impeccable military-security and, 
or intelligence credentials and an Islamic cultural/and, or religious 
pedigree.
 
The order and preference of these attributes and credentials for upward 
mobility in North Sudan favour the Bashir elite and edifice for now, 
as it has done since the spectacular falling out of Bashir and his then 
ideological and religious guru, the articulate Hassan El-Tourabi.
 
The Bashir regime is, like the SPLM/A, the dominant if not in fact the 
only political player in the North. It is the dominant economic player 
and at the pinnacle of the military-security-intelligence apparatus that 
is in charge in of the country.
 
The National Congress Party seeks to retain and hoard socio-political 
and economic power and will brook no challenge or contemplate 
sharing power. 
 
In this regard, both principal signatories to the CPA the National 
Congress-led military regime of Bashir and the SPLM/A of First Vice-
President Salva Kiir are not too dissimilar in their desire to retain 
and hoard power. Even though for different ideological, religious 
and perhaps cultural and linguistic imperatives, they are rivals with a 
common cause.
 
They are different at the negotiating table, their driving philosophies 
and ethos may differ, their experiences and outlook may differ, 
their supporters and allies may be different — but not in seeking to 
monopolise political power on the ground. The nuances and political 
situation on the ground might and may differ, but their need to direct 
the national social, political and economic agenda has not changed 
and takes the profile of control freaks.  



33States Media Assessment Report

The other political players and non-state actors in Sudan, including 
civil society and faith-based organisations have been edged out of 
the political and CPA arena. This is perhaps more acute in the North, 
where political organisation and parties have a long history.
 
These political parties and movements were excluded during the 
negotiations leading to the signing of the peace agreement and their 
support or buy-in into the CPA is suspect. This is, again, especially so 
in the North, where the main political organisations have sought to 
be involved and included in the implementation of the CPA without 
much success.
 
Indeed, most non-signatories of the peace agreement, especially in the 
North, question its mandate and ownership and have insisted that its 
implementation and provisions are not binding.
 
The Agreement, they aver, serves the interests of a minority, 
undemocratic and militaristic elite in the North in its attempts to stay 
in power. In the South, they claim, the beneficiaries are a militaristic 
movement that seeks to dismember Sudan.
 
In South Sudan, non-SPLM/A-affiliated political organisations suffer 
even further marginalisation and exclusion in the political arena. They 
lack organisational structures, finance and grass roots support and 
have struggled to stay relevant.
 
To these organisations, the peace agreement is in favour of, and a 
vehicle for, entrenching SPLM dominance in the South.



34 States Media Assessment Report

MISSION TOUR TO 
THE STATES



35States Media Assessment Report

STATE MEDIA ASSESSMENT REPORT 
— SOUTH SUDAN
  
1. 	 The Great News and Information Void in 

South Sudan — An Overview
 
With the launch of the Consortium Promoting Freedom of Expression 
and Civil Society Involvement in Developing Democratic Media 
Legislation in Sudan report, Media in Sudan at a Crossroads in 
November 2007 by International Media Support (IMS), the need for 
a further assessment on the status of media in the states was not only 
apparent but crucial for a better and clearer understanding of the 
situation obtaining on the ground.
 
In this regard, during a Consortium meeting held in Nairobi, Kenya, 
in September 2007, it was agreed that such an assessment be made to 
complement and supplement the national report with site visits and on-
the-spot interviews with key media stakeholders, media practitioners 
and audiences in the states. It was agreed that the assessment would 
build up on what was already identified and earmarked in the national 
report and fill any gaps that might be identified during the assessment.
 
It was also agreed that the first phase of the media field assessment 
would be undertaken in South Sudan and in the special regions of  
South Kordofan  (Nuba Mountains), Blue Nile and Abyei, while the 
second phase would take place later in North Sudan.
 
2. 	 The Specific Terms of Reference for the 

Mission Were to:
 
(a)   Establish the means and mode of news/information flow into and 

from the states.
(b)  Assess the overall status of the media in the state (policy and 	

reforms).
(c)   Assess media performance. 
(d)	 Needs assessment and capacity building.
(e)	 Media association building.



36 States Media Assessment Report

The mode of research was by site visits, and group interviews with key 
media stakeholders, state, private, community and faith-based media 
organisations and, or media training institutions.
 
The mission team was composed of members of the Consortium led by  
John Gachie, Article 19 Sudan Programme Officer, Dr Pamela Lomoro, 
AMDISS Centre Manager and Richard Mogga, AMDISS Advocacy 
Project Officer, Stephen Tut, AMDISS Director, Mac Maika, NPA’s  
Media  Support Development Manager and Fasial Elbagir, Programme 
Co-ordinator, Khartoum Centre for Environment and Development. .
 
The mission was carried out in four phases, Phase One in October- 
November 2007, Two in March-April 2008, Three in May 2008 and four 
in May-June 2009 for updates on changes that might have occurred in 
the intervening period.
 
Phase One was to Yei (Central Equatoria State), Wau (Northern Bahr-
Gazel State) and Malakal (Upper Nile State). Phase Two was to Yambio-
Maridi (Western Equatoria State), Torit (Eastern Equatoria State), Bor 
(Jongolei State), Bentiu-Kadguli (Unity State and Southern Kordofan 
State) and Phase Three was to Rumbek (Lakes State).
 
Other states/regions that were initially earmarked for the mission but 
as yet not undertaken are Kurmurk/Damazin in the Blue Nile State, 
Aweil-Abyei  (Nothern Bahr-Gazel State) and Warrap State. 
 
3. 	 A Brief Sketch of the Means and Mode of 	
	 News/Information Flow into and from the 	
	 States
 
3.1 Yei (Central Equatoria State) 
In Yei, the mission found a fairly well-developed system of printed 
products (newspapers and magazines) outlets and vendors. Also on 
display/sale were newspapers and magazines from Uganda and Juba 
and, occasionally, from Kenya. There were also makeshift video halls 
screening pirated movies and, occasionally, foreign premiership soccer 
matches from pay-digital satellite TV. There were two FM stations, one 
private and one faith-based.



37States Media Assessment Report

In Yei and all along the border areas, residents would be able to tune 
into commercial FM stations based in northern Uganda and at times 
tune into the Uganda national broadcaster — Radio Uganda. 

Another leg of the visit started with Yei (from Juba). Though not a 
state capital, Yei is unique in many ways as some infrastructure was 
developed there even before the final signature of the Peace Agreement. 
Indeed, Yei serves as a base to several NGOs and institutions, not least 
some from the media fraternity. The citizenry of Yei is also much more 
enlightened than relatively found in other areas and can give a better 
assessment and appreciation of the role and content of media.
 
There are a number of FM radio stations in Yei and an up-and-coming 
training school for journalists sponsored by the Sudan Development 
Trust Foundation, which produces the Sudan Mirror newspaper. There 
is also a public electricity supply in town which enables most people to 
watch TV, including international transmissions.
 
It was not possible in Yei to ascertain any media development plans 
in the pipeline as the top state authorities who have that responsibility 
are based in Juba.
 
3.2 Western Equatoria State
 
YAMBIO:
In this expansive State, stretching from near the Democratic Republic 
of Congo to the south and the Central Africa Republic to the west 
and also traversing it from east to west, there were no indications of a 
regular flow of either print media products or broadcast stations. Most 
of the intermittent flow of printed media products (usually more than 
one-week-old newspapers/magazines) in Yambio, the state capital, 
would be sourced from Uganda through Yei, and from Juba, and 
there were no indications of products sourced from Khartoum, the 
Democratic Republic of Congo or from the Central Africa Republic.
 
There were numerous video halls screening pirated movies and foreign 
premier soccer matches. However, the State Ministry of Information 
also prints and distributes a rudimentary desk-top published 



38 States Media Assessment Report

newsletter, The Pineapple Update, mostly for the consumption of state 
government staff.

This is the capital of Western Equatoria State. The Minister for 
Information and Communication doubles up as the Deputy Governor. 
Mr Joseph Ngere, who is also a Colonel in the SPLA, is a very well 
informed man with a lot of enthusiasm about media development. 

The State had just licensed two private FM radio stations for the 
Catholic and Anglican churches. The Catholic station would be based 
in Nzara (just 20km to the north of  Yambio town) while the Anglican 
one would be based in Ezzo. Half the time of their broadcasts shall be 
in local languages.
 
The minister and his staff are working to adapt the four Media 
Bills (drafted in Juba by GoSS) to suit local conditions and passage 
by their own parliament too. There are no immediate plans for TV 
broadcasting nor have there been any applications for publication of 
private newspapers or magazines.
 
The challenge is how to find trained manpower or how to source 
resources for that aspect. Training is badly needed in news gathering, 
programming and broadcasting as well as technical ability to operate 
the machines.
 
3.3 Eastern Equatoria State
 
TORIT:
In this State, and, in particular around Torit, some 200km to the south-
east of Juba, there were printed products (mostly newspapers) from 
both Kenya and Uganda, the area being a crossroads town. It also 
received on a more regular basis printed (newspapers) products from 
Khartoum via Juba due to its proximity and a fairly well-developed road.
Torit town is the capital of Eastern Equatorial State. To the surprise 
of the Mission team, there is a modern production radio studio well 
equipped with all necessary equipment for radio broadcast.
 
The authorities are very enthusiastic too and look forward to have as 



39States Media Assessment Report

wide a coverage of transmission as possible to cover all the far-flung 
villages of the state. There are no private newspapers nor is there a 
TV station. Radio transmission is the single easiest and most feasible 
medium for public outreach.

Particularly acute is the need for trained manpower. This comes 
through as a major challenge though they fare better than others as 
some of their staff is undergoing training in various courses related to 
news gathering, production, programming and broadcasting. 
 
Like the other places cited above, it is only the Catholic Church (and, 
to a limited extent, the Anglican Church) which is trying to have 
private but faith-based media outlets. Otherwise most development in 
the media sector is government-owned. 
 
 
3.4 Jongolei State

BOR:
Driving from Juba to Bor, the State Capital, some 200kms northeast 
of Juba, there were virtually no indications of any printed media or 
electronic media products either on display, on sale or in circulation, 
and, perhaps unsurprisingly, there were very few commercial video 
halls in Bor town and its environs.

The situation in Bor is in complete contrast the other states. There is 
no Radio transmission nor are there any TV stations or print media 
products. Word comes by mouth from nearby Juba (200km south) 
or through newspapers. Some people manage to listen to Short Wave 
radio broadcasts from Khartoum and international stations.
 
3.5 Lakes State
In the State Capital Rumbek, some 350km northwest of Juba, there 
were very limited media products, print and electronic, mostly sourced 
from Juba and other neighbouring states. Most of the printed products 
were usually week-old or more editions of English newspapers based 
in Khartoum, Juba and Nairobi, Kenya. There were no indications of 
any other media products from any other source.



40 States Media Assessment Report

The Lakes State Ministry of Information, Youth and Sports also operate 
a rudimentary FM radio station and TV broadcast service. The TV 
service only operates within a radius of about 10km, barely reaching 
the outskirts of Rumbek town. It runs four hours of programming in 
the evening, divided into two equal parts. The first two hours are based 
on local programming and the other two hours are used to relay either 
Omdurman TV or Al Jazeera TV. The relays are done via digital satellite 
decoder to download the TV programmes and then transmitted over 
the Lakes State Television. In effect, this is piracy and litigation can 
be instituted against the state by producers and broadcasting houses 
whose programmes are relayed in this irregular manner.
 
The Ministry of Information, Youth and Sports also produced a 
monthly desk-top published newsletter, The Cultural Identity, mostly 
for state government employees.
 
There problem of lack of resources and budget to pay the staff of the 
FM radio and TV stations was endemic.
 
The town had a number of video halls screening movies from pirated 
copies and showed live foreign premier soccer matches via commercial 
digital satellite television.
 
The Mission held meetings in the state capital with the key stakeholders, 
including the State Minister of Information and Communication, State 
Director General of Information and Communication, representatives 
from TV and Rumbek FM 98, Gurtong and Sudan Tribune journalists, 
UNMIS staff and members of the Catholic Diocese of Rumbek.
 
Lakes Sate consists of eight counties — Rumbek Central, Rumbek East, 
Rumbek North, Cueibet, Wulu, Yorol West, Yoriel East and Awerial. 
Following discussions with the Minster of Information and 
Communication and the Director General of TV and Rumbek FM 98, 
it was clear to the Mission that there are no plans at hand regarding 
the electronic media situation in Lakes State. The GoSS Ministry of 
Information and Broadcasting have expressed a wish to establish South 
Sudan Television (SSTV) in Lakes but this plan has not yet materialized.
 



41States Media Assessment Report

The Mission observed that there has been little awareness of media 
products content such as newspapers among communities. A trader 
operating as a news-vendor pointed out the traders often use the 
newspapers as additional materials for wrapping sugar and salt for their 
customers. This actually means that they are not using the newspapers 
for news value. Indeed, only a few elite people around Rumbek Central 
County buy the newspapers for news-reading purposes. 
 
A member of the Mission tried to deliver some Sudan-based news 
papers like the Khartoum Monitor and Citizen,  but this did not last 
long because the airport authorities decided to tax the newspapers, 
with the result that they became prohibitively expensive.

Rumbek town had a TV station established in 1979 but it broadcast 
only within the town. The station operated until 1990, when the 
protracted Civil War re-emerged in Rumbek town.
 
Both the TV station and FM Radio are supported by the state 
government, with no support coming from the central Ministry of 
Information and Broadcasting, GoSS.  
 
Rumbek FM 98 ceased operations in May 2009 due to a transmitter 
breakdown. The state authorities have placed a request to procure two 
transmitters from South Africa. 
 
The state ministry has signed a memorandum of understanding 
(MoU) with a Khartoum-based telephone company to operate inside 
the premises of Rumbek Radio and Television. The firm has connected 
its systems with the tower and the power used for the radio comes 
from this company. The company has connected Internet service to 
the offices of Rumbek Radio FM 98. 
 
According to the Director General of Lakes State TV and Radio, the 
state does not have any plans yet to make the stations operational. The 
concern here is that state government electronic media do not target 
the forthcoming elections or even the referendum, though the FM 
broadcasts news in four different languages — English, Arabic, Dinka 
and Bele.



42 States Media Assessment Report

There are no women journalists in Lakes State, with the exception of 
trainees attached to the Ministry of Information and Communication 
as radio presenters. However, there is not a single woman Radio or TV 
trainee presenter, despite the fact that the State Minster for Information 
and Communication is a woman.

Radio Bakhita
Radio Bakhita a Catholic Church station, is under construction and is 
scheduled to be ready in a year. However, their plans do not target the 
forthcoming elections or the referendum scheduled for 2011.

Miraya FM
The Mission paid a short visit to the United Nations Mission in Sudan 
(UNMIS), Rumbek Sector,   to assess the operations of Miraya FM. We 
found no journalists on site.  A UN staffer told us that there had been 
two radio journalists but they decided not to stay in Rumbek because 
they were threatened by security agents, with most of the threats 
coming from the governor’s office. Miraya FM is used as a relay station 
by the UN in Rumbek. 

Media Training 
There were a number of media training initiatives carried out in the 
State by the BBC World Trust, the Volunteers for Economic Growth 
Alliance (VEGA), and a Kenyan Editor.
 
As soon as the state government did their recruitment of 21 radio 
presenters, VEGA was asked, as an organization, to come in and assist 
in capacity building. VEGA hired a trainer and five weeks training was 
organized, focusing on the ABC of journalism. Accuracy, Balance and 
Clarity were the main topics of the training and were well covered, 
according to the State radio presenters interviewed. The training was 
conducted in May 2006. After about six months, most of the radio 
presenters decided to leave their jobs in search of greener pastures and 
now the total number of radio presenters stands at 12.
 
The BBC World Trust has largely been conducting its training in how 
to gather information and how a story is edited. 
 



43States Media Assessment Report

The content of the training provided by both the Kenyan editor and 
the BBC World Trust has   focused on basic reporting skills such as 
news gathering, writing, interviewing, and ethics and phonetics; the 
training was administered on State officials of the Information and 
Communication Ministry and the 12 radio presenters employed by 
the government.

The BBC World Trust has also supported State radio with one desktop 
computer and recorders. The training conducted by one of the regional 
editors was done using flip charts and maker pens only, with no 
additional modern equipment used.

•	 Challenges 
Broadcasters and print media face challenges in Lakes State mainly 
because the FM station is state government-owned and the authorities 
tend to impose restrictions on certain information and preventing its 
being broadcast.
 
The State government presenters identified other challenges as being 
logistical hurdles, lack of security, and financial constraints. Overall, 
the political situation in which the media operate in Lakes State has 
improved slightly in the past few years, but significant roadblocks 
remain to establishing a free, independent, and unconstrained media. 
Journalists encounter a variety of difficulties as they report news and 
information. They generally are required to check with SPLM officials 
to go through an issue before it is put on-air or even sent out to Gurtong 
and the Sudan Tribune.
 
Lakes State media suffer a lack of professional personnel. According to 
the Gurtong and Sudan Tribune journalist Manyang Mayom, media 
training remains neglected in Lakes State area as well as in the rest of 
southern Sudan.
 
Manyang was initially employed by the State Government Ministry 
of Information and Communication but because of intolerable 
censorship he decided to resign and stay at home. Manyang later joined 
Gurtong and the Sudan Tribune as freelance journalist. Since then he 
has experienced many threats, including attacks by security agents in 



44 States Media Assessment Report

Rumbek. At one point, as he investigated a murder case where Kenyan 
and Tanzanian nationals had been gunned down, security agents beat 
Manyang to the point of hospitalization. 

3.6 Unity State

BENTIU:
In this oil-rich state, and particularly in Bentiu, the State Capital, some 
500km northwest of Juba, there was a variety of pirated movie DVDs 
on display around the Bentiu-Rubkona urban settlement area, nearly 
all of them sourced from Khartoum and other neighbouring states to 
the north.
 
All major Khartoum-based Arabic language papers were on sale and 
on display. Most of the private video halls screened pirated movies 
with Arabic sub-titles. However, traversing this expansive state to 
southern Kordofan State, some 450km north, there were virtually no 
media products, both print and electronic, on display or on sale.
 
There was no evidence whatever of any media products sourced or 
routed through Juba or any other area in the South.
 
During the Mission team’s tour, the State was building two radio 
stations simultaneously (one for FM transmission and the other for 
Medium Wave transmission) as well as a TV station. The stations 
will broadcast in four languages (two local languages plus Arabic and 
English). There is also a permanent multi-purpose building under 
construction to house multiple studios in the near future.
 
The State Director General for Information and Broadcasting told the 
Mission that though they have plans for the physical infrastructure 
and equipment, they were in need of trained Human Resources, both 
technical and professional. But they had not yet identified staff or the 
training institutions and facilities where such would be available. He 
said that they were very well resourced and had no complaint about 
budget allocation or cash flow.

There were no initiatives for any private media entities in the states.



45States Media Assessment Report

3.7 Western Bahr el Ghazal
 
WAU:
The State Capital, Wau, is some 500km northwest of Juba, and, like 
Bentiu in Unity State, had a variety of Arabic language newspapers 
and magazines and pirated electronic products on sale and display, 
all sourced from Khartoum and neighbouring states to the north. 
The pirated electronic products had Arabic sub-titles. There was no 
evidence whatever of any English-language printed media products, 
particularly Juba-sourced.

Wau is the capital of Western BahrEel Ghazal State. Together with Juba 
and Malakal, they were the capitals of southern Sudan’s three major 
provinces before the South was divided into 10 states. They had better 
infrastructure and facilities then. However, these facilities fell into 
disrepair and neglect, including both Radio and TV facilities, during 
the Civil War.
 
Both TV and Radio transmitters had very reduced and limited coverage 
range due to decrepit equipment as well as a number of other factors. 
The studios were outmoded and the equipment dilapidated. The small 
and inadequate physical structures were leaking and full of broken 
panes and holed everywhere. There were no offices for staff members 
and several would share one table. Because of this, staff members 
would wander off at will. The staff itself was very few, as many retired 
or died during the War. Those left behind had no training over the 
entire War period. 
 
There was no transport available for the staff and this posed great 
difficulty during the rains. Though the majority of the staff was ageing, 
the few younger ones had no training and inspiration, except for one 
young lady who was the TV programme manager. She seemed to hold 
up her head against all odds and had high spirits and resoluteness. After 
the Mission tour and intercession with the Ministry of Information in 
Juba, this young woman was sent to South Africa for training and is 
currently working as a TV host on South Sudan TV in Juba.  
 
The old, big and powerful transmitters installed in the 1970s needed 



46 States Media Assessment Report

a lot of refurbishment and adaptation. The only functioning TV 
camera in Wau mostly followed news from the governor’s office or the 
minister’s rounds. Transmission for both Radio and TV was for one 
hour each in the morning and the evening, with announcers rushing 
out for a gasp of air from unbearable heat in the studio. Electricity was 
unavailable, with small generators providing power for the one-hour 
transmission duration.
 
When the Mission left Wau, a Catholic FM radio station was being 
prepared but had yet to go on-air.
 
Lack of training and orientation of staff was the most pertinent issue 
that came across in most conversations.

This state used to be part of the greater Bahr el Ghazel region before 
and during the Civil War. It  included the following states: Warrab, 
Lakes, Western Bahr el Ghazel and Northern Bahr el Ghazel.

The State consists of three counties, namely Wau County, Raza County 
and Jur County. As a state capital, Wau initially was established as a 
zariba (fortified base) by slave-traders in the 19th Century. It became 
an administrative centre during the Anglo-Egyptian Condominium. 
Wau is a culturally, ethnically, and linguistically mixed town. Its 
residents include peoples of Fertit, Dinka, Luo, and Arab origin.

During the Civil War it was a government-held garrison town. 

The Mission conducted meetings with the key stakeholders in Wau, 
starting with the State Minister of Information and Communication, 
the State Director General of Information and Communication, 
representatives from Wau Television, radio journalists from UNMIS 
Miraya FM and members of the Catholic Diocese of Wau.

The Mission visited the TV station area, including the premises 
allocated by the Church to the Catholic Radio Network. 

The State Ministry of Information and Communication lack capacity 
and resources as most of the media activities are directly influenced 
and aided by the GoSS Ministry of Information and Broadcasting.



47States Media Assessment Report

The Minister of Information and Communication, Mr. Efisio Kon 
Uguak, stressed that the lack of progress of media activities in the state 
is due to lack of modern media equipment, lack of journalistic capacity 
and of media legislation.
 
The Mission found that there is not a single print medium originating 
in Western Bahr el Ghazel State. All sorts of newspapers printed in 
Khartoum or Uganda are sent to Wau for circulation and for the 
population’s own consumption. The circulation of these newspapers is 
confined to Wau town and does not get down to the other two counties. 
 
There are two weekly newspapers from Khartoum, the Arabic Thabi  
(Focus) and the bi-lingual English-language and Arabic Khartoum 
Monitor. There are other newspapers such as Southern Eye and 
Citizen in Wau town and they are referred to as “Juba newspapers”. 
The availability of these newspapers in Wau town mainly depends on 
transportation. The two newspapers from Juba are in English. 
 
At the University of Bahr el Ghazel we sought to determine whether 
students get access to the newspapers and whether the papers are 
supplied to the university library. Surprisingly, the students only have 
access to the Khartoum Monitor. The Monitor is the only newspaper 
available in the university library.
 
The only South Sudan radio station received in Wau town is Short 
Wave (SW) and government-owned. The radio is supported by the 
GoSS Ministry of Information and Broadcasting and the Bahr el 
Ghazel State Ministry of Information and Communication. The radio 
journalists are government-paid and therefore focus on being on-
message with government information, with very little coverage of 
community information. This radio covers a radius of 40km when 
broadcasting during the night and 30km during daylight, effectively 
operates only 12 hours daily.

Fourteen radio journalists have been trained by the GoSS Ministry of 
Information and Broadcasting and they are based in Wau, working for 
South Sudan radio.



48 States Media Assessment Report

•	 Wau FM 90.5
This is a government-owned FM station and operates from the premises 
of Wau Television, with its staff normally drawn from South Sudan 
radio. The range of this FM is too weak. The funds for the running and 
maintenance of this FM come from GoSS, with the State Ministry for 
Information and Communication overseeing its operations.

•	 Miraya FM
The Mission also toured the United Nations Mission in Sudan 
(UNMIS), Wau Sector,  to assess the operations of Miraya FM. 
Broadcasters Michael Manase ld and Achirin Achirin of Miraya FM 
were most helpful with the assessment inquiries. Miraya FM is the 
only modern station in Wau. The Juba-based United Nations FM in 
Wau also serves as a relay station. 

Miraya FM is UN-operated and its mandate is to broadcast and 
disseminate information about the Comprehensive Peace Agreement, 
developmental issues and democratic issues. It is a fairly independent 
station and is supervised by a Swiss-based Foundation. Miraya FM 
operates 24 hours daily, with Short Wave (SW) broadcasts of three 
hours daily. 

•	 Catholic Radio Network 
Father Gabriel Leliwe and Brother Peppo were most helpful on the 
subject of the Catholic Radio Network. According to them, premises 
have already been allocated for the radio project and what remains is 
the installation of the radio equipment.

The establishment of the radio station is top on the agenda of the 
Catholic Bishops’ Conference and the Wau Catholic Diocese General 
Assembly’s development agenda. According to Brother Peppo, the 
Diocesan Administrator, funds have already been allocated for the 
radio project. A number of radio presenters from Wau Catholic 
Diocese are undergoing training in Juba. 

•	 Wau Television
The TV station operates 6 hours a day if there is no insecurity and only 
four hours under conditions of insecurity. 



49States Media Assessment Report

Reception is very clear and covers the main Wau town only, but the 
operators say it can cover a radius of 10km. The presenters were trained 
by the Government and they are treated as government employees. 
They get their salaries from the GoSS Ministry of Information and 
Broadcasting and incentives from the State Ministry of Information 
and Communication, Western Bahr el Ghazel. The station takes its 
news broadcast feed from the North. 

Wau TV broadcasts mainly in Arabic. The majority of Arabs residents 
in Wau prefer to connect their decoders to Northern TV because their 
main interest is to know what is happening in Khartoum and the Arab 
world.

The State Director General highlighted the fact that they have employed 
and trained 12 State TV journalists.
 
Ownership of Media Houses
The findings of this Mission are that there is not a single privately-
owned electronic media outlet, radio or television in Bahr el Ghazel 
State. Electronic media are in the hands of either the GoSS Ministry 
of Information and Broadcasting or the State Ministry of Information 
and Communication, the churches and the UN.

Condition of Journalists
There are no well-trained journalists in Wau town. Most of the 
journalists serve short stints and normally come in to cover big official 
functions and leave. 

The BBC World Trust has conducted training for some of the 
government journalists in Wau, including the broadcasters of Miraya 
FM.
 
3.8 Upper Nile State
As in both Unity and Western Bahr el Ghazal, the state capitals of 
Bentiu and Wau, Malakal, the State Capital of Upper Nile State, 
some 500 kilometres northeast of Juba, had a variety of  printed and 
pirated electronic media products on sale and display, all sourced 
from Khartoum and neighbouring states in the north. There were no 



50 States Media Assessment Report

indications of local or English language printed and electronic media 
products sourced from Juba or any other region of the South.

On the occasion of CPA Day National Celebrations on 9th January 
2009, held in Malakal, GoSS provided funds to upgrade TV and Radio 
services. There was also a military confrontation and subsequent 
skirmish between the SPLA and the SAF component of the Joint 
Integrated Forces in April 2009. 

All the above impacted on media development in one way or another. 
In 2008, Malakal Government Radio was broadcasting at a range 
of 2.5 kilowatts instead of the 5 kilowatts capacity. The studios were 
in a rudimentary state not upgraded since the recently ended Civil 
War, indeed as far back as 1983. The equipment was from the 1970s.  
Management and programming staff lacked capacity and expertise 
as well as resources for services like cars, diesel, stationary, etc. There 
was also administrative confusion on staff discipline and lines of 
authority. 

The transmitting station (far from the broadcasting studio) fared no 
better. It was un-fenced, with cattle, goats and children roaming about 
and climbing the mast. Children uprooted and cut exposed sections of 
wires for sport.

The Government TV station was in the same condition as the Radio 
station. Studios had no space or serviceable office furniture. The 
facility’s Land had been settled on by other entities such as the Islamic 
telephone companies.

There was no private media apart from the Roman Catholic Church’s 
plans to open an FM Radio station. Newspapers and magazines, mostly 
Arabic (many days old) came in from Khartoum and, occasionally, Juba.

The Mission’s first port of call was at the offices of the Director General 
for the Ministry of Information and Broadcasting. He told the Mission 
that nothing had changed much apart from some renovation of the 
Radio studios and offices but not the equipment or the transmitter. 
He said that the same condition prevailed with the TV station and 



51States Media Assessment Report

transmitter. But there was a silver lining as the Governor had contracted 
a builder to put up modern studios for both Radio and TV in the same 
compound as well as to fence the whole area. 

At the Catholic Church, we met Italian Sister Hellen, who is responsible 
for the FM Radio project. We had an update on issues though she was 
much more concerned about the security situation at Malakal. The 
Catholic Church has outreach premises scattered around Malakal, 
including the FM station premises across Malakia Estate, a few 
kilometres from the main Church complex (Cathedral, school, hostels, 
offices, etc). The Church compound and Priests’ quarters, where the 
FM station is being installed, were looted during the April (2009) 
skirmishes involving SAF and SPLM troops, hence Sister Hellen’s 
worry.

Sister Hellen invited the Mission to attend an afternoon session and 
update trainees on recent media developments. The Mission had given 
her copies of the Code of Conduct for Journalists (recently updated in 
2009) and the Media Election Code of Conduct (recently produced in 
2009). She said that the equipment for the transmission had arrived in 
Malakal by river barge, but was not yet off loaded. The equipment for 
the studio was not yet in Malakal. She was worried that it would be 
vandalized if brought in early, particularly in case of another military 
flare-up. 

Malakal University had been badly vandalized and all lab equipment, 
library, computers, utensils and bedding destroyed or looted during 
the April (2009) fighting, hence her apprehension, fear, reluctance, 
and confusion concerning whether she should move fast with the 
installation of the studio equipment.

At the Radio premises the Mission met with the Deputy Director. The 
Mission gave him copies of the Code of Conduct and updated him 
on media events in Juba. He then took us to the studio, which has 
been renovated, while the equipment remained the same. A recently 
installed A/C unit worked to cool the old machines. The premises 
were cleaner and gleaming and office space has increased a little. But, 
as the Director General had said, there was no improvement at the 
transmitting station.



52 States Media Assessment Report

From the Radio transmitter, we went to the TV Centre. There was no 
change in both the studio and transmitter. But the building (combined 
studios) mentioned above had started and walls reached three metres 
high.

In a conversation with the director of the TV station, he expressed regret 
to the Mission to the effect that they were not informed of progress in 
the media field apart from their own local work. He complained that 
they were not benefiting from trainings we had just briefed him on (his 
colleague at the Radio had also expressed the same sentiments).

At the Catholic training session, we distributed copies of the 
publications mentioned above and briefed the trainees. There was a lot 
of interest, but also regret that Malakal was so remote from Juba and 
that they did not get any updates.

At the market, where newspapers and magazines from Khartoum and 
Juba are sold, the Mission noted that the youth buy sports-oriented 
publications more than anything else. There are several sports 
newspapers that go to Malakal in bulk.

Upper Nile and Malakal, like all other state capitals, feel remote and 
left out of events. Arabic is still dominant and any training has to 
take double time because of translation. Many young people express 
frustration at not finding the chance to better their English language 
skills, especially the journalists. The journalists have no idea of Union 
of Journalists of South Sudan (UJoSS) and we took the opportunity to 
have them register with the Union.

There are no other private media houses apart from the Catholic Radio 
Project in Upper Nile State. It is clear that a much better outreach 
programme should be developed if the whole of South Sudan is to have 
any tangible development in the media field. 

As in like Juba and Wau, the studios were as pathetic in Malakal. Power 
shortages were chronic even for the one hour allotted in the morning 
and the evening.
 



53States Media Assessment Report

The transmitting stations were not fenced and children, dogs, goats and 
cattle could roam about and often lean on poles and posts. Children 
played football and other games and cut the cables for sport. As a result 
the transmission radius was reduced to coverage of only two-and-a-
half kilometers around town, instead of 5km. 
 
Reaching the surrounding villages by transmission was out of the 
question even for the Radio. No programmes were aired in local 
languages. The generator which powered the Radio Transmitter was 
housed in a sinking container. 
 
Most land belonging to the institutions (Radio and TV) was hived off 
to allow Islamic companies like Mobitel and Sudatel to put up their 
transmitters. There was a very thin line between Islamic organizations, 
companies and the government before the CPA was signed. It will be 
another battle to repossess those prime lands.
 
Staff members were untrained and lacked motivation. Even 
management and administration was uncoordinated. 
 
There were no local publications and the few newspapers come in 
occasionally from Khartoum whenever there is a flight.

3.9 Southern Kordofan State

KADUGLI
In the State Capital, Kadugli, and other urban centres that we traversed 
for nearly 450km, the media products on display and sale were similar 
to what obtained in the three states referred to above. These media 
products were all sourced from Khartoum and neighbouring states 
and were all in the Arabic language. 

Of particular significance and, or interest was the screening of Hindi 
movies with Arabic sub-titles in small halls in the state capital. There 
were no indications or evidence of any media products sourced from 
anywhere else but Khartoum. There were no indications or evidence of 
any media products sourced from Juba and or anywhere else in South
Sudan.



54 States Media Assessment Report

This is the capital of the Southern Kordofan State. Though not 
traditionally a part of South Sudan, it had been part of the fighting and 
the SPLM wields a 45% power share. The citizens here look southwards 
for orientation, support and services rather than towards Khartoum, 
where their budget comes from.

At the time of the Mission’s visit to Kadugli, the Director General of 
Information Services was handicapped by a strike by his staff that was 
in progress, protesting that they had not been paid for 3 months.
 
At the radio station, there was equipment for modern transmission 
studios lying untouched out in the open for three years, apparently 
donated by the European Union. The elements had clearly taken their 
toll on the boxes and exposed parts. Not much could be gleaned of 
the opportunities and challenges, though few of the staff idling around 
talked of lack of capacity for  lack of training. Orientation training 
concerning the new realities after the CPA was lacking. 

Juba Radio could be heard on Short Wave but the Khartoum-based 
Omdurman Radio was received nationwide.
 
3.10 	 Northern Bahr el Ghazal (Awiel) and 		

	 Warrap States

Although these states were not visited by the Mission team, it has 
been established that is a Community Radio FM station run by the 
International Rescue Committee (IRC) east of Awiel town in Malual 
Kuon. It covers a radius of about 40km, mainly covering the area to 
the immediate east of Awiel town. There is no form of print media 
outlet, let alone broadcasting houses and, or production studios in the 
neighbouring state of Warrap.

Way Forward
To boost the freedom of media development, particularly in the 
States, there is need for gender parity and in particular to train and 
strengthen women journalists and other media workers this way, they 
will participate more effectively in enhancing media freedom and 
professionalism and in the process enhance and consolidate on the few 
also experience the challenges positive media developments in the state. 



55States Media Assessment Report

There is need for lobbying and advocacy in the States to make the 
population and government officials understand why there is need 
for freedom of media and information. It is clear, indeed explicit, that 
some government officials are very aware of the need for media but 
this is only in the capital Juba. In the other states this is not the case. 
Most media trainings were only taking place in Juba, locking out the 
few journalists in the other states.

To share relevant challenges experienced by journalists in southern 
Sudan there is need for holistic involvement of the journalists from the 
relevant states to debate on these challenges. This will act as motivation 
for journalists. At present they seem to be fragmented. For journalism 
to be called a true fraternity in South Sudan, there is need for sharing 
of diverse experience. 

Functions such as World Press Freedom Day and other media-related 
events and anniversaries should in the near future be conducted in 
the state capital to encourage awareness and change in attitudes where 
today there is little or no awareness of media content, issues and 
interconnections to the nation, the region and the world.



56 States Media Assessment Report

A bird’s eye view 
of the North



57States Media Assessment Report

A bird’s eye view of the North

The Northern States:
The Mission visited four states in the North — Al Gezira State, River 
Nile State (Naher Elniel Wilayat), North State (Wilayat Alshimalys) 
and Red Sea State. 
  
The mission interviewed the Minister for Information in Al Gezira 
State and the Director Generals of the Ministry in River Nile, North 
State and Red Sea State on freedom of expression and media freedom 
in the states, capacity building and training, media policy, working 
conditions, the role of correspondents and the difficulties they face. 
The Mission found that the main challenges facing the media in all 
states are: 
 •     Major financial constraints 
 •	 Difficulties in accessing information, especially dealing 

with pressures exerted by security and other top officials on 
correspondents. The issue of censorship loomed large

•	 Harassment by security agencies and other top officials, particularly 
related to censorship, both pre-print and thereafter.

  •      Electronic media are owned and controlled by State governments 
and, by extension, the central government in Khartoum

  
•    	 Training of journalists and media workers has been sporadic, un-

coordinated and far in-between. Only the BBC World Trust has 
trained journalists in Northern States. The BBC World Trust also 
funded the training of journalists in Northern States

  
• 	 All media in the states are under the control of the Government of 

National Unity, Khartoum 
  
•	 The majority of local correspondents need more training to 

improve their professional skills and status 
 



58 States Media Assessment Report

Red Sea State, Port Sudan 

Red Sea, rendered in Arabic as Al-bahr Al-Ahmar, is one of the 26 
wilayat or states of the Sudan. It has an area of 212,800km and an 
estimated population of 1.4 million. Port Sudan is the state capital. 
Sudan still claims, but does not control, the Halaib Triangle, a region 
that is under Egyptian control and administration.  

Radio 
The radio station was established on May 12, 1994, using American 
Harris transmitters. It broadcasts daily (Sundays to Thursdays) from 
06:30 to 08:00am and 16:00 to 20:00pm, Fridays 07:00 to 12:00 noon 
and Saturdays 08:00am and 13:00pm. 

However, the station does not cover the state’s entire territory. According 
to a senior administrator at the station, from the outset, the radio used 
to cover the whole state, including the far areas. It could be heard as far 
a field as Jedda and Taif in Saudi Arabia, eastern parts of Eritrea, and 
southern parts of Egypt. According to the Official, the radio station has 
been rehabilitated nine times, the last time in September 2003, when it 
was recommended that it be totally overhauled. 

In 2003, the station covered about 75 per cent of the state.  The 
Government declared 2006 The Year of State Radio. The official 
observed that the American Embargo on Sudan has adversely impacted 
the procurement of spare parts.  In 2005 a fire totally destroyed the 
recording and montage studios. The State Government had plans to 
rehabilitate the studios by November 2008. When it is eventually fully 
refurbished and modernized, the station will run as FM-105, covering 
30 per cent of the State. It will broadcast in local Arabic dialects such as 
Bede wet Bija and a number of other regional languages and dialects. 

Training 
The Mission found that there is a profound lack of training, both 
internally and abroad. However, the staff has recently received three 
short-course trainings by the BBC World Trust. There is also some 
training at The Sudan Academy for Communication Studies. But with 
the exception of the director, who took a course in Jordan in 2003, not 



59States Media Assessment Report

one of the staff has received any training abroad.  In 2004, the BBC 
World Trust organized training for radio station directors.  

TV 
The TV station was established in 1983, broadcasting four hours a 
day, later reduced to two hours only.  At the outset, it used VHS, until 
1998. Between 1998 and 2005, it used Sony Beta cam tapes. The station 
ceased operations in March 2005 for lack of up-to-date equipment.  
In 2004 new studios were built and a number of contracts for new 
equipment signed. However, as of December 2008, the transmitter 
covered only Port Sudan. 

Training 
Training takes place only at National TV in Omdurman, Khartoum.  
No training was taking place at all outside Sudan at the time of the 
Mission’s visit. 

The programming and production have no budget allocated to them at 
all and there are enormous difficulties in production. 
The approved budget is SDG 4 Million (approximately $2 million) but 
the actual amount allocated was only SDG 2 million (approximately 
$1 million). 

Newspapers  
Unlike many other regions or states, Red Sea State has two regional 
local newspapers, a positive indicator towards eventually establishing 
regional papers elsewhere in the country. These papers deal with 
regional issues, national issues — especially issues related to the region 
— and news. 

The two papers are designed and printed in Khartoum. The local offices 
only gather the information and do the editing. 

The papers are Port Sudan Madinati (Port Sudan My City) and Amwag 
(Waves). 

Established in November 2005, Port Sudan Madinati prints about 3,000 
copies. Established in 2008, Amwag also prints around 3,000 copies. 



60 States Media Assessment Report

The city receives about 20,000 copies of other daily and weekly national 
newspapers. 

In 2002-03, the newspaper Alsharqia (The Easterner) was published 
weekly before it collapsed for lack of funding. Owned by investors 
Mohieldin Mohamed Ali Shagar, Gafar Hassan Baao and Kamal 
Mahmoud Osman, The Easterner had a print run of around 1,000 copies 
and received advertisements mainly from the Sea Ports Corporation. 
When the SPC pulled out its advertising after complaining about a 
series of articles that were highly critical of it, The Easterner ceased 
publication. 

Newspaper distribution 
The newspapers reach the town at evening, between 17:00 and 19:00 
(Sudan local time), which means they start distribution late evening 
to some people, with the rest receiving their paper the following day. 
The newspapers arrive on public transit buses. There are no airmail 
newspapers in the city since there are no morning flights to Port 
Sudan. 

Journalists 
The majority of the journalists are untrained. Many of them start as 
local correspondents with the Khartoum-based national newspapers. 
Usually, the chief editor must be a journalist registered with the 
National Press and Publication Council. 

Lack of training is a major essential issue and handicap. Wages and 
salaries are also one of the major shortcomings. 

Al Gezira State 
Al Gezira lies between the Blue Nile and the White Nile in the east-
central region of the country. It has an area of 23,373km² and an 
estimated population of approximately 5,000,000. The State comprises 
five districts — Al Hasaheisa District, Al Kamlin and North Al Gezira 
districts, Al Managil and South Al Gezira districts and Um Al Gura 
District. 
  
It is a well-populated area suitable for agriculture. The region has 



61States Media Assessment Report

benefited from the Gezira Scheme, a programme to foster cotton 
farming begun in 1925. Al Gezira is the Sudan’s major agricultural 
region, with more than 2.5 million acres (10,000 km²) under cultivation. 
Wad Madani is the State Capital and is sometimes described as Sudan’s 
“capital of culture”.  
  
At the time of the Mission’s visit, three media Bills were tabled before 
the Al Gezira State Assembly. The Bills sailed through the second 
reading stage. One of the major concerns is that the Bills grant the 
Minister of Information and state authorities wide powers to appoint 
or recommend the appointment of directors of various departments 
and bodies.  

TV 
Al Gezira TV was established in 1972 and broadcasts for seven hours 
daily. Until 2002 it was financially and administratively managed by the 
National TV Corporation with its headquarters based in Khartoum. It 
suffers from acute financial problems and handicap after being handed 
over to the state authorities for funding. This led has to serious erosion 
of capacity, both institutionally and professionally.   

Al Gezira Radio 
The radio broadcasts 18 hours daily but has suffered the same financial, 
institutional and professional capacities fate as the TV service — lack 
of equipment, trained journalists and technical staff as well as severe 
under-funding for all its operations. The programming content is 
concentrated on politics (overwhelmingly the government view), 
culture and the arts.

The broadcast format is as follows:

-20% Religious programming. 
  
-25% Cultural programming. 
  
-25% a variety (magazine-type) of programming. 
  
-30% Political programming. 



62 States Media Assessment Report

According to Mr Ebaid Mirgani Ebaid, Deputy Director of Broadcasting 
in the State, some training and a number of workshops have been held 
in Khartoum, including three training sessions by the BBC World 
Trust. 
  
The station has also experimented with broadcasts through the Internet, 
but had to discontinue the service due to financial constraints.

Gender in Al Gezira Radio and TV 
The station has also produced gender programming such as a special 
on gender violence. Out of a total of 193 staff members only 71 are 
women.

The station is in dire need of video editing equipment and modern 
cameras.

The state Radio broadcasting signal covers all the state and part of 
neighbouring states. 

River Nile State 
Known as Nahr a Nil in Arabic, the state is one of the 26 wilayat 
and covers an area of 122,123 km² (47,152 mi²) with an estimated 
population of approximately 900,000 (2000). Ad-Damir is the State 
Capital. Slightly north of Ad-Damir is the important rail junction 
town of Atbarah. Other towns include Shendi.

The Mission visited the Ministry of Information, the Sudan News 
Agency, State Radio and TV and local correspondents.

According to the General Manager of the local station, the main 
challenges facing media in the state are financial problems, lack of 
skills and training. The State Ministry of Information is planning to 
train media workers in Internet and digital media operations.

There are newspapers published in Khartoum on sale in this state.
The Sudan News Agency office is in dire need of modern equipment and 
still uses the telegraph to send news to the main office in Khartoum. 
Lack of training is the most serious problem that this sector faces on 
top of lack of equipment.



63States Media Assessment Report

A number of external and local training sessions have been conducted 
by the BBC World Trust and at the National Radio and TV Station 
based in Omdurman, Khartoum.
  
North State 
Known as El-Shamaliyah in Arabic, it is one of the 25 wilayat. It has 
an area of 348,765 km² and an estimated population of approximately 
600,000 (2000). Dongola is the Sate Capital. The town of Wadi Halfa, 
the headquarters of the British in the late 19th Century, is located in 
the north of the province. 

There is no reliable means of communication, some of the reports 
are usually sent via express mail or fax. The Internet is prohibitively 
expensive at US$5 per hour. 

State Government officials, especially the ruling party, enjoy a media 
monopoly. The main language is Arabic. In North State the majority 
of the population is of Nubian extraction and although their mother 
tongue is Nubian and most speak Arabic there are no efforts to 
broadcast in their language. 

The BBC World Trust has trained media workers in this state in news 
broadcasting, editing and reporting. There is an acute need for more 
training.

North State Radio broadcasts 10 hours daily. The station is in dire need 
of modern equipment. 

State TV 
State TV broadcasts two hours daily. The service suffers all the 
shortcomings and constraints most other media are afflicted by in the 
places the Mission visited in the North.



64 States Media Assessment Report

The Connecting Gap



65States Media Assessment Report

4. The Serious Disconnect
It was manifest at the end of the field missions that there was a serious 
disconnect between the State governments and the Government of 
South Sudan (GoSS) on legal and policy formulation, development 
and co-ordination. This was perhaps more pronounced between the 
relevant ministries in charge of information/broadcasting at the states’ 
level and the GoSS Ministry of Information and Broadcasting in Juba.
 
Of particular concern were lack of clear linkage/support in terms of staff 
support/employment, training/deployment, capital equipment and 
broadcasting infrastructure support. Also lacking were professional 
standardisation and, or harmonisation. The lack of financial support 
for operations and running costs is dire.   
 
Even more disturbing were the lack of a coherent media and 
information policy guidelines and the appreciation of the crucial role 
information and communications plays in promoting national peace 
and reconciliation. The peace agenda and fundamental issues of the 
right to information, media diversity and plurality were unknown, 
misunderstood and, or ignored. 
 
In most states, there was no apparent linkage between the Executive 
and the Legislature on media/information — there was no driving 
philosophy on media/information co-ordination to address voice 
poverty and, or the vacuum that exists throughout the states.
 
With the exception of Western Equatorial State, which was in the 
process of developing media/information and communication 
guidelines, all other states operated on an ad hoc basis and, or followed 
the pre-CPA guidelines and regulations. 
 
Like the situation obtaining at the national level, the dire need for legal, 
policy, professional and capacity building interventions is explicit 
and urgent. There is a vacuum that has to be urgently addressed in a 
combination of planned immediate, medium and long-term sequential 
and concurrent interventions at the state, regional and national levels 
to fill these wide gaps and needs.



66 States Media Assessment Report

The mission established the direct link and relationship between the 
current status quo of the media at the national, regional and state levels 
and how the lack of progress at the national and regional level had a 
direct bearing on the state level.
 
Barring a few slight variations dependent on individual states’ 
political-cum-financial and human resources capacity and ability, the 
overriding theme in the states was one of overwhelmed, under-funded, 
understaffed and underdeveloped/under-served media/information 
infrastructure in the midst of great needs. 
 
The most profound was the lack of legal and policy framework 
right through the states in terms of the role/function of media and, 
or development communication in serving the larger societal needs 
regarding information/communications. This particularly involves 
the role of the media in enhancing and entrenching human rights, 
democracy and good governance. Of paramount importance is the 
lack of appreciation on role of the media in informing and reporting 
on the peace agenda and, in particular, the Comprehensive Peace 
Agreement (CPA). 



67States Media Assessment Report

Lack of Capacity



68 States Media Assessment Report

5. Lack of Capacity
At the states’ level, this cardinal role of the media in peace-building 
and the creation of a national consensus were held hostage by the lack 
of capacity at all levels.

The other major and pressing hurdle was lack of human resources/
professional capacity in the states, which is untenable. In all the states 
visited the lack of trained cadre, from journalists to producers and 
technicians to management, was alarming and glaring. In particular, 
most states had no professional cadres to speak of, nor any technical/
producer cadre. For those that had, most were ill-trained and 
inexperienced. Most were in great need of skills upgrading, induction 
and exposure to modern media operations, use and operation of 
modern equipment and, most importantly, in great need of an 
orientation course to align their outlook with the prevailing socio-
politico-economic environment in this post CPA-era.

Of particular concern was the lack of young qualified and exposed 
professionals, particularly the absence of women professionals. In 
nearly all states visited, these particular issues were recurrent, common 
and, for the most part, unaddressed. This state of affairs raises the key 
contemporary issues of succession, continuity, context, inclusiveness, 
relevance and ownership of media/information processes in the states.
 
In most states the issue of youth and gender parity was explained away 
as a direct outcome of the civil war. The so-called lost generation, 
language and technical skills deficiency were other oft-cited reasons. 
However, the Mission noted that the real reasons more likely had to do 
with the apparent divide in the socio-political environment in South 
Sudan among those from the Diaspora and those who stayed behind.
 



69States Media Assessment Report

The Broadcasting Footprint



70 States Media Assessment Report

6. The Broadcasting Footprint 
Indeed, most of the staff engaged and working for Broadcasting Stations 
in the states were those who had stayed behind and were employees of 
the then Regional Executive Council and were oriented into politically 
correct thinking, holding on to their positions to secure their careers 
and pensions.

In all states visited, the lack of equipment/supporting infrastructure 
and facilitation was another key hurdle. Most of the broadcasting 
equipment was outdated, dysfunctional and for the most part in utter 
disrepair, non-salvageable. This was most pronounced in the major 
former garrison towns of Wau, Malakal, Bor, Bentiu, and Torit.
 
In Wau, Malakal and Torit, the Sudan Catholic Radio Network was at 
advanced stages of establishing radio stations that would be linked to 
its network.
 
In the two former garrison towns of Bentiu and Torit, there are 
commendable efforts to establish broadcasting facilities and capability. 
In Bentiu, the State is in the advanced stages of establishing a television 
station and two radio stations, an FM and a Short Wave service.
 
In Torit, a modern State funded digital FM station with a 75-kilometre 
coverage range and housed in a modern studio building is undergoing 
trials.
 
In Bor, the last of the former garrison towns, the only sign of a potential 
broadcasting facility in the pipeline is a dismantled transmission tower 
lying on site, which the town’s stray animals and children are happy 
with. However, unlike many other states, Bor has a relatively new office 
block. 
 
In the past these garrison towns were part of an elaborate national 
broadcasting network that fell into disrepair during the Civil War. 
Indeed, there were stark remainders of this network in the form of 
obsolete earth satellite relay stations, transmission towers, broadcasting 
and production facilities, collapsing offices with no secure perimeter 
fences.



71States Media Assessment Report

Even more apparent was the total lack of broadcasting facilities for both 
Radio and TV services in other towns visited in the SPLM/A liberated 
areas such as Yei, Yambio, and Rumbek. Even though Rumbek has 
in the last two years managed to establish a small functional Radio 
and TV broadcasting capability with a limited coverage of about 10kn 
outside the town limits.

The programming TV content in Rumbek is local and downloaded by 
digital satellite dish from a Pay-TV station for a total of four hours in 
the evenings. The Radio runs for six hours daily repeated for a similar 
period in the evenings.
 
In Yambio, Maridi and Mundri, all in Western Equatorial State, there 
were no functional State broadcasting services, though plans were at 
an advanced stage to establish stations in the next budget year (2008-
2009). Yei, one of the major urban centres in Central Equatorial State 
and near the Ugandan border, had one private and one faith-based FM 
station with a limited reach, broadcasting for less then 12 hours daily. 
 
Yambio, Bentiu, Bor, Malakal, Wau, Rumbek and Torit all had 
transmission towers relaying the United Nations Mission in Sudan 
(UNMIS) Miraya FM programmes from Juba.
   
In Kadugli, Southern Kordofan State and part of the Nuba Mountains, 
the broadcasting services have been discontinued for the last three 
years due to a combination of factors. These ranged from obsolete 
equipment and non-payment of salaries to operational costs, despite 
being linked to the national broadcasting network in Khartoum. 

This was despite the fact that newly procured broadcasting equipment 
was mothballed and rotting in containers out in the yard and a newly-
installed transmission mast with Chinese-made equipment and a 
powerful generator lay disused and crumbling out in the open. Indeed, 
at the time of the field visit, the staffers were on strike for non-payment 
of salaries since December 2007.
 
The issues of staff recruitment, salaries, operations, deployment, 



72 States Media Assessment Report

training, equipment and support infrastructure were key moot points 
that needed clarification and harmonisation in the states in terms 
of budgetary support. In fact, these issues continue to affect the 
performance of broadcasting staff/stations in the formerly garrison 
towns of Wau, Malakal and Bentiu.



73States Media Assessment Report

Lack of Budgetary Support



74 States Media Assessment Report

7. Lack of Budgetary Support
At the core of these issues is the question of who has responsibility 
over budgetary support — the State Government or the GoSS Ministry 
of Information and Broadcasting in Juba. To a lesser degree, The same 
problem also affects other states, in particular the lack of budgetary 
support for operations and running costs. 
 
The issue of budgetary support for state broadcasting services and the 
ministries in-charge of broadcasting and information continues to 
adversely affect the provision of services in all the states in South Sudan. 
  
This is best captured by a current status report (May 2008) by the 
Ministry of Information and Broadcasting in Juba which gives a 
brief historical perspective. According to the report, the  assets and 
management of government-owned and -controlled  broadcasting 
facilities and institutions were handed over to the then newly-formed 
GoSS in 2006 and are managed by the Ministry of Information and 
Broadcasting in Juba. These capital, technical and personnel assets 
of the Southern Sudan Radio and South Sudan Television in Juba are 
managed by the Directorate of Radio and Television within the Ministry.
 
In Wau and Malakal, the salaries and personnel costs were transferred 
to the Ministry in Juba, while the physical assets (equipment and 
properties) are managed by the relevant state ministries.

The report acknowledges “…..However, in 2006 it was clear that the 
states concerned did not have the financial resources to cover the 
costs of personnel salaries The Ministry agreed to provide the Wau 
and Malakal outlets with support for salaries and personnel costs….. 
the Ministry considers Wau and Malakal to be affiliate stations of the 
Southern Sudan Radio and Television Services…”

The  report  projects ahead and  envisages a three-year  project, initiated 
in 2008 to enhance, improve and extend the range of its broadcasting 
signal to all 10 states  using satellite-based technology to connect to 
FM transmitters in the state capitals with the national broadcasting 
service set to be completed in 2010. 



75States Media Assessment Report

According to the report, “the Ministry seeks to promote the ability of 
local public broadcasters to use the unique nature of radio to produce 
and broadcast local programming in local languages for local audiences. 
To do so, the Ministry is working with partners under the Government 
of National Unity (GoNU) in Khartoum to provide transmitters and 
equipment to stations in the 10 state capitals.”
 
As to what the parent ministry in Juba will provide in terms of financial, 
technical and human resource support, the report notes in part “As 
part of a three-year project to improve [the] capacity of the radio 
and television services, the Ministry has taken aggressive steps to re-
engineer the Southern Sudan Radio and Television Service. Personnel 
are undergoing training in Johannesburg and Juba with the aim of 
launching a new 6-hour programme schedule to be broadcast initially 
from free-to-air transmitters in Juba, Wau and Malakal.”
 
The report envisages the extension of this service to other state capitals 
in 2009 and 2010, adding “In addition, public viewing centres will 
be established in rural areas that do not have access to urban-based 
television transmission footprints. The Ministry will also begin efforts 
to help support state-level broadcasting. Using the transmission 
infrastructure put in place by the MIB, local TV broadcasters will have 
the opportunity to begin producing their own local programming.”
 
However, the report fails to commit the Ministry to providing 
significant financial and technical support to the State broadcasting 
institutions and ministries, saying “The production and broadcasting 
equipment in place at state-level public stations are currently owned 
and managed by those stations themselves — under the auspices of the 
state-level ministries of Information and Communications”.  It adds,, 
“The primary responsibility for operation and maintenance of this 
equipment lies directly with the local owners. This policy will continue 
in the future. The best method of building local capacity to maintain 
and operate equipment is to instil ownership of that equipment with 
local stations.”

On budgetary support, the report is categorical that the Ministry has 
not been able to provide direct financial support to state ministries 



76 States Media Assessment Report

of information and communication, “We can expect this trend to 
continue, as the resources available to the Government of Southern 
Sudan are scarce first and foremost, state-level ministries should re-
double their efforts to secure budgeted funds through the annual state 
budget planning process.”

As a further acknowledgement of the dire financial situation afflicting 
the state ministries of Information and Communication, the report 
says the ministry will from 2009 introduce functional budgetary grants 
to each of the states to support local broadcasting efforts and will be 
limited to amount no more than 500,000 Sudanese pounds ($250,000) 
per year to each state.



77States Media Assessment Report

The Great Void



78 States Media Assessment Report

8. Addressing the Void
It is in this context that the state of the information/news void in 
Southern Sudan must be viewed — that the parent Ministry in Juba 
does not itself have adequate financial, professional and technical 
capacity to share with nor provide to the nascent public service media 
providers in the states. Further that in this news and information 
void Voice Poverty, Diversity and Plurality, particularly Freedom of 
Expression and, by extension, Democracy and Good Governance are 
threatened, compromised and violated.
 
The needs are immense, like everything and everywhere else in Sudan, 
particularly South Sudan. The implied and sustained threat to peace 
and reconciliation are real. The threats of renewed violence and the 
unravelling of the CPA are ever ominous and increasing by the day, with 
all the attendant socio-political and economic risks and consequences.
 
There is urgent need to address this news/information void in the 
states if the peace agenda, the promotion of reconciliation and 
entrenchment of a democratic culture are to be sustained in Sudan 
as whole and in South Sudan in particular. The voice/information 
and news marginalisation must be tackled sooner than later if the 
prevailing limbo in which the larger majority of the people are caught, 
despite their yearning for timely/reliable information/news about 
their country, themselves and their neighbours, is to come to an end 
any time soon.

It was apparent to the Mission team that there was a great need to 
seek linkage and association with the GoSS Ministry of Information 
and Broadcasting in Juba and at the state level to ensure that policy 
development in the states will conform to international best practice 
and standards to ensure issues of Freedom of Expression, Press 
Freedom and Voice Poverty are addressed. 
 
It was clear that most of the professional cadre in the states were in 
great need of skills upgrading, induction, language skills and exposure 
to ensure sustainability, enhancement and development of media in 
South Sudan.
 



79States Media Assessment Report

Also pertinent and urgent were issues of professional association 
building in the states, networking and management skills enhancement, 
especially in public service broadcasting operations, to ensure prudent 
financial and professional practices and procedures.
 
It was also apparent that the financial resources requirements were far 
above the capacity of the GoSS and the need for urgent, co-ordinated 
and structured international support to enable the public service 
broadcasting institutions in Sudan to meet their core mandate — 
empowering the public through information/news about the peace 
agenda, democracy and good governance.
 
This urgent need also applies to the private/community/faith-based 
media institutions and other organisations that operate in a very 
difficult and adverse socio-political economic environment that 
renders any successful commercial activity well-nigh impossible. The 
market and consumer purchase power is non-existent for the large 
majority of the people.
 
Most of the private/independent media institutions are operating 
on shoe-string budgets, lacking in supportive infrastructure, both 
technical/professional and human resources, and most face closure 
in the near future as the economics of media operations are almost 
impossible to create and meet in Southern Sudan.
 
The community/faith-based media institutions face the perennial 
question of securing long-term funding support coupled with a 
difficult socio-economic environment and the overwhelming demand 
for their services — however bare and simple the products may be.
 
It is a bleak picture but one that must be addressed by all stakeholders 
and partners, for the role of the media in securing democracy, enhancing 
peace and reconciliation and entrenching good governance is cardinal.

OBSERVATIONS:
The visits were an eye opener in many ways. Where plans and 
aspirations existed, there were no funds. Where there were funds and 
plans there was no manpower. Where there was knowledge and hope, 



80 States Media Assessment Report

media work was not a priority. Where rudimentary facilities existed, 
lack of motivation, resources and morale did not allow for much output.
 
The visits were only to the towns mentioned and it was not possible to 
cover the rural areas except where the traveling route passed. Yet it was 
clear that most if not all far flung areas were not reached by the media 
facilities available. Most information went to the rural areas by word of 
mouth with the attendant misreporting and distortions.

Most obvious and compelling was the lack of training for staff in 
all places visited. This also came through very strongly from the 
conversations held with many people.



81States Media Assessment Report

Mapping the Void



82 States Media Assessment Report

STATES MEDIA 
ASSESSMENT REPORT
 

Conclusion
As has been made abundantly apparent in this report, the greater 
limiting need is mainly lack of resources and facilities. Like all else in 
the Southern Sudan walk of life, resources have never been adequate. 
Prioritization might then be the prudent thing to do by those who have 
the funds/resources. As the main media practitioner is the GoSS and 
State governments, media development understandably comes fourth 
in the scale of priorities after employment (paying ex-combatants), 
health, education and roads, to say nothing of food production.
 
Another hindrance observed by the Mission — where efforts for media 
development are present, however rudimentary or inadequate, the 
lack of sensitization on the new dispensation of freedom of expression 
and the right to information accorded by the CPA and hence the 
Constitution is a major drawback. While the GoSS and States policy 
follows this liberality, some of the staff are still cocooned in the old 
ways and discourage liberalism, fearing reprisal as was the norm 
before peace. 

Alongside these mind-set challenges is the lack of reporting and 
programming skills (many cannot as yet use a computer) and 
competent Media Management. Poor co-ordination was also observed 
between the GoSS MoIB and the States. 

The glaring lack of private media outlets (except Juba) and initiatives is 
underlined by lack of resources (poor pay) and so they cannot attract 
better skills. When a plane crash killed some leading figures in the Go 
SS, none of the private daily newspapers in Juba was able to send a 
reporter to Rumbek to ascertain the facts. They simply could not pay 
for a reporter’s up-keep and air tickets. This type of situation has also 
resulted in lack of initiatives for community media where a two-way 
flow of information and communication would have been desirable 
between authorities and communities.



States Media Assessment Report

It is very difficult in the above circumstances to suggest meaningful 
remedies to a situation which obtains in nearly all walks of life in south 
Sudan. However, serious international partner intervention would 
seem a way out in providing resources and expertise to help upgrade 
both facilities and skills.
 
The difficulty with deciding how to intervene in training is how to 
retain the expertise in the media sector. However, it is imperative and 
inevitable that training initiatives should be widely supported if just 
to create skills generally without necessarily controlling those skills 
to remain in the media sector. A follow-up (monitoring) system is 
desirable to keep abreast with developments in the fast changing South 
Sudan situation. Visits also help sensitize developing partners to re-
asses themselves and re-think.
 
AMDISS should be expanded, better resourced and encouraged to 
play a much greater role in these suggestions.

As has become apparent throughout this Report, the status of the 
media superstructure constitutional, legal and policies in Sudan is 
beholden to and characterised by State indifference both by design and 
fiat to serve a clear agenda — State control. In the North and state more 
by state control, design and state indifference and perhaps by design 
in the South. The end result is that media and information needs in 
Sudan and in particular in South Sudan are still largely unmet and well 
likely remain unmet in the foreseeable future.

That there are differences in terms of way forward  and the role of 
media between the principal players in Sudan does not in any way 
decrease the desire by both parties to own, control, if not to constantly 
manipulate and intimidate the media and journalists in Sudan.
The differences between the two principals are only a matter of in 
nuance, public perception and articulation, and perhaps misplaced 
goodwill and optimism by donors, partners and the media/journalistic 
fraternity on the part of the Government of Southern Sudan.



Royal Norwegian 
Ministry of Foreign AffairsTHE EUROPEAN UNION

K
op

yR
ite

 M
ed

ia
 S

er
vi

ce
s 

Lt
d

The Norwegian Agency for Development Cooperation


