ALGERIA: P
THE INVISIBLE

HAND OF POWER [iaai
OVER THE MEDIA PSS

-
~

REPORTERS

WITHOUT BORDERS
FOR FREEDOM OF INFORMATION



A REPORTERS WITHOUT BORDERS INVESTIGATION




CONTENTS

INTRODUCTION 4
I. A SUFFOCATING MEDIA PLURALISM 6
An exsanguinated press, trying hard to survive 6

An evolving audiovisual sector 8

* Private sector: in the hot seat 8

* Public sector: credibility at stake 8

A competitive but fragile electronic press 10

A citizen press through thick and thin 11

1. APRESS SUFFERING FROM MULTIFACETED PRESSURES 12
The judicial practices stifle journalists’ everyday endeavor 12

* The penal code: a journalistic nightmare 12

* Preventive detention: the sword of Damocles for journalists 14

* The mass media trapped in a monstrous bureaucracy 15
Extended political pressures 16

* When the authorities openly intimidate journalists 17

* Mercenaries 2.0: the new threat 17

* Foreign media that the authorities do not wish to see 19
Media deprived of public funding have their backs to the wall 21

* The state seals off the advertising market 21

* Printing: daily newspapers drowning in their debts 23
 Businessmen emerge from the shadows 24

1. RECOMMANDATIONS 26

Couverture : © FAROUK BATICHE / AFP



INTRODUCGTION

The re-election of Abdelaziz Bouteflika in 2014 for a fourth term as the president
of Algeria has caused a lot of tension. The future of the country has been questioned
for many reasons such as the lack of information about the president’s health status
on his 2013 AVC attack, which limited his speech and movement abilities, the lack of
transparency in organizing and running the elections, or still the numerous recurring
corruption scandals that attack the political system. The situation has deteriorated,
as Algeria has, since 2015, suffered from the falling of the price of petrol whereby
the price of the barrel has decreased by 70% in two years. These difficulties have
nonetheless encouraged a few opposition initiatives to take place. In 2014, the
National Coordination for Liberties and for the Democratic Transition (Coordination
nationale pour les libertés et la transition démocratique CN LTD) was established,

as well as a number of other initiatives taken by other NGOs and political parties
inside the I'Instance de concertation et de suivi de l'opposition (ICSO). This instance
demanded a quick response towards a democratic transition and has held its second
congress in March 2016.

In the midst of this complex political situation, the media has played a rather important
role in building an information vector between the state and the citizen. For a long
time the press, and especially the post-1990s private newspapers resulting from the
process of democratic openness, have been the focal point in assessing press freedom
in Algeria. However, the reforms undertaken by the government in the media sector
since 2011 and the press code voted in 2012 are also to be considered. The 2012
press code has partially decriminalized the press offenses and has also liberalized the
television sector, a state monopoly heretofore. The 2014 Audiovisual law consolidates
this opening even further, though the new private television channels are evolving in

a grey zone awaiting further legal texts regulating the sector. Besides newspapers
and television channels, electronic media has enriched the Algerian media panorama.
The growing number of citizen journalists should also lead to reconceptualising the
information sector in the digital and social networks age.

However, an increased number of actors in the media sector does not necessarily
equate to a greater government tolerance of the right to free, independent information,
nor to a genuine pluralism of opinion. The country is ranked 129 out of 180 in RSF's
2016 World Press Freedom Index. Certain topics such as the health of the country’s
president, the violation of the “principal values of the society” or the “foundations of
the nation” are stumbling blocks few media dare to go over. The public authorities

use many pressurizing judicial, economic and political tools to narrow the scope of

the freedom to inform. In June 2016, two mangers of an Algerian television channel
(KBC / El Khabar) were placed under arrest warrant for more than 20 days for «false
statements.»



On December 11, 2016, the news of the death in detention of the Algerian-British
journalist Mohamed Tamalt in Algiers deeply shocked the profession and the defenders
of the human rights. Mohamed Talmat, who was sentenced to two years in prison for
«contempt of court» and «attack on the President» after the publication of statutes on
Facebook, began a hunger strike as soon as he was imprisoned on 27 June. Falling
into a deep coma in early September, he died in December in prison.

Another journalist, Hassan Bouras, who has been harassed since 2003, is also behind
bars for publishing a video where three witnesses openly expose serious corruption
cases involving senior officials of the judicial and security system in the city of El
Bayadh, in western Algeria. Hassan Bouras was convicted on the basis of the criminal
code for «contempt of body», among others.

By choosing to resort to the penal code, magistrates completely disavow the 2012
Information Code and the Constitution”

Based on some 20 interviews conducted between May and October 2016 in Algiers
and Oran, this report presents a non-exhaustive description of the evolution of press
freedom in Algeria since 2014. It then details the pressures on the sector for the last
two years. In the last section, recommendations on how to strengthen freedom of
information in Algeria are presented to the authorities, journalists, and the international
community.




A SUFFOCATIN

MEDIA PLURALISM

1.

Read RSF Press release
on the case on the

23rd of july 2002 here

: https://rsf.org/fr/
actualites/le-correspon-
dant-del-watan-tebessa-
agresse-et-sequestre

2.

Penal code : http://www.
joradp.dz/TRV/FPenal.
pdf

In the 2000s, newspaper suspensions, journalists’ imprisonments, heavy

fines, assaults and unpunished crimes (see for instance, the case of El Watan
Tébessa correspondent, Abdelhai Beliardouh') were abundant. Despite these
difficulties, the print media continues to struggle and be creative in producing
quality information. As the economic climate has improved, journalists have
launched their own newspapers. The readership has expanded and is expected
to increase.

The 2011 Arab uprisings have pushed the authorities to take up opening measures.
Although the 2012 information code replaces the prison sentences by fines, most of
the press offenses such as defamation, insult, or outrage remain punishable by the
Penal Code?

B AN EXSANGUINATED PRESS, TRYING HARD TO SURVIVE

Since 2014, print media has suffered from an unfavorable political and economic
situation. The 150 press titles in Algeria often choose a somewhat critical or a
completely uncritical editorial line whereby they do not condemn political leaders

or their actions to ensure the viability of their media companies, which are largely
dependent on advertising. Souad Azouz, deputy director of the Ennahar group,
maintains that although the most widely read newspapers Echourouk (351,000
copies/day in 2015) and Ennahar (232,000 copies/day in 2015) define themselves as
«non-aligned,» they tend to favor the sensational, or take information from the official
news agency when it comes to covering subjects such as social movements across the
country.

El Khabar groups (225,000 copies/day in 2015) and EIl Watan (123,000 copies/day
in 2015) have maintained an editorial line in recent years marked by their opposition

to the re-election of Mr Bouteflika for a fourth mandate. Because of this opposition,
they were and are still hustled. «There is a political will to harm the print media whose
editorial line is critical,’ deplores Cherif Rezgui, EI Khabar newspaper editor. He explains
that they “know from a reliable source that the authorities, notably the Minister of
Communication and the Minister of Industry and Mines, do not hesitate to contact the
major manufacturers to deprive us from advertisements. This policy has cost El Khabar
50% of its advertising revenues in 2015.»



© FAYEZ NURELDINE

Mr Omar Belhouchet, EI Watan newspaper editor, carries on in the same line of thinking
by saying that «any gains obtained by the independent press during the 90s, at a high
price of very heavy sacrifices, are being lost in a context of deregulation where, under
the cover of pluralism, obscure funds are gradually seizing up the media»

In order to avoid this scenario, an independent authority for the regulation of the

print media should be set up to carry out the reforms that would encourage the
independence of the media and the pluralism of opinion. According to the Information
Code?, seven of the 14 members of the authority are elected at an absolute majority
by the professionals and not by the state executive or legislative bodies. It is widely
believed that this authority has not yet been elected, as the government fears it will
become too independent. In May 2016, Hamid Grine, Minister of Communication
reflected that this authority «would duplicate the ministry» and proposed to «suppress.»
He was soon to be contradicted by Prime Minister Abdelmalek Sellal, who declared last
September that there is “a delay in the election of the authority due to the difficulties
encountered in issuing journalists’ membership cards.»

i)

An Algerian buys a
newspaper from a
street vendor.

3.

Information code of
2012 : http://www.
joradp.dz/TRV/FlInfo.pdf



4.

The audiovisual act of
2014 : http://www.
joradp.dz/FTP/jo-fran-
cais/2014/F2014016.
pdf

B AN EVOLVING AUDIOVISUAL SECTOR
The private sector: In the hot seat

After decades of the state locking the audio-visual sector, the 2012 reform has opened
this sector to the private, which has resulted in the appearance of some fifty television
channels. In April 2013, only five of them - Dzair TV, Ennahar TV, El Djazair, Echourouk
TV and Hogar TV — were licensed to open offices in Algiers. Unfortunately, this one-
year license was not renewed in the following year.

Due to ambiguous and flawed legal texts, the Algerian TV channels have an offshore
company status allowing them to broadcast to Algeria via satellite providers such as the
Egyptian NileSat. The ambiguous “off-shore” status complicates even further the work
of these channels that find it difficult to accredit their journalists, to record programs in
Algerian studios, or to attract advertisers. Subject to the will of the government, these
channels can have their equipment seized their studios sealed overnight, or can simply
be closed down. In 2015, the lack of clear regulations led the authorities to close manu
militari the El Watan TV channel. Not for a mistake that it would have committed, but
instead for remarks made by Madani Marzag, one of its guests, who has never been
bothered by the authorities.

Abdou Sammar, editor of the Algérie Focus magazine and columnist for several
television programs censored in 2015 and 2016, has remarked, «it is very clear that
the Algerian authorities fear the image. It is for this reason that they do everything

to keep it under control by favouring thematic channels, especially those devoted to
entertainment»

Articles 4 and 7 of the 2014 Audiovisual Act speculate that only the public TV
channels may be classified as general-interest channels, covering wide topics as
information, culture, education and entertainment. The private sector is, however, limited
to thematic channels where the hours of the information programs are duly specified as
speculated by articles b, 17 and 18 of this law.

Public sector: a questioned credibility

«The public service must first of all strengthen the socio-cultural cohesion of Algeria,»
according to a source from the EPTV (Public Television channel). Our source thinks that the
future of this sector is very much influenced by an excessive number of TV channels and
claims that «the big challenge we face is the increase in the number of satellite channels,
around 1,400 today in the Arab world.»

The public sector has ten press titles, five televisions, and eight national radios, and
yet it struggles to serve the public interest through the production of credible and
independent information. The newspapers cover the activities of the President of the
Republic and the government without giving voice to the opposition. Pre-recorded
programs are heavily broadcasted. The topics focus on the socio-cultural values in the
Algerian identity, trying to make it a driving principle within the mission of the public
sector.

An Algiers building
facade covered with
satellite dishes.



a
L
<
~N
_
o
>
5
o
-
<
O
2
a
©




B A COMPETITIVE BUT FRAGILE ELECTRONIC PRESS

From the mid 2000s, the number of Algerian e-press titles has been increasing,
though the number of Internet users remains low. The international Union for
Telecommunications reports 38.2 Algerians out 100 used the Internet in 2015.

Recognized by the public, the pure players progress in a precarious legal fog. Although
the 2012 Information Code devoted a chapter to them, they have to organize
themselves as service companies, communication agencies, or foreign companies to be
able to practice. «We are in a situation of alienation from the normp says lhsane El Kadi,
director of Interface Media that publishes the Emerging Maghreb site. He adds that “the
legal precariousness in which we operate makes us live in constant fear of a police raid,
especially when dealing with sensitive subjects such as the return to Algeria in March
2016 of Chakib Khelil, former Algerian Minister of Energy, very close to Bouteflika and
accused of serious corruption.»

Hamid Guemache, editor of an online magazine TSA, adds, “our journalists are not
accredited as long as we have no clear legal status. This situation makes it hard for

us to do our job properly and paves the way for small arrangements and favors all
detrimental to the freedom of press!” Ihsane El Kadi explains that «we have no other
choice at the moment. We tried crowd funding in Radio M but it turned out to be

very complicated to set up. The development of online paid content, for example, is
impossible since our readers must pay online to subscribe to our site. E-payment is not
yet possible in Algerial”

On October 4th, 2016, e-payment was launched in Algeria with much fanfare, but the
media cannot use it yet.

INNOVATIVE RADIO M

In spite of the existing obstacles, the

online media took a number of interesting RADIO M
initiatives such as web-radio. In 2013, the LA PETITE RADIO
publisher of Interface Médias launched DU GRAND MAGHREB
his first radio project entitled Radio M,

«the small radio of the great Maghreb,»

broadcasting a program entitled the Café

presse politique. In these news programs,

rich readings and analyses of the Algerian © Twitter
political scene evolutions were proposed 1
thanks to diverse opinions that paved the Radio M’s logo and

way for a free tone and a refined analysis. Twitter profile.



© Ghardaia — Photo H. Lyes/El Watan

B A CITIZEN PRESS THROUGH THICK AND THIN

The voices of journalist-citizens have emerged in regions where they can be heard on
social networks and YouTube. They share their photos and videos to fill gaps in official
information coverage, especially in areas where important social movements are taking
place.

In the absence of any protective code, the Algerian authorities do not hesitate to
pursue them on the basis of the Penal Code. Apparently, several bills related to digital
spaces are pending before the Council of Ministers. They include a digital code, a law
on the protection of personal data, and a law on access to information. These texts will
certainly try to seek to control the right to access of information on the Internet.

Mohamed Benchicou, past editor of the daily newspaper Le Matin and actual editor of
the online newspaper Le Matin d"Algérie, as well as a political prisoner himself from
2004 - 2006, claims that “the information sector national sovereignty spreads now
over to the internet” He adds that the “journalist-citizens will be the next censorship
victims as they possess a tool that can give birth again to combating journalism far from
political compromises!”

The state has its firm grip on the Internet, as there is only one state owned Internet
provider company. Access to the web can be interrupted any time on a sole decision
of the government. In June 2016, Internet access was blocked to deter any attempts
to leak the baccalaureate, the national end of secondary education, and exam topics.
There are legitimate worries that the government will censor the information and thus
limit the whistleblowers’ freedom.

1
Demonstrations
in Ghardaia



B.

Constitution of Algeria,
march 2016 : 2016 :
http://www.joradp.dz/
TRV/Fcons.pdf

6.

https://www.amnesty.
be/je-veux-agir/agir-en-
ligne/ecrire-des-lettres/
article/un-an-de-prison-
pour-avoir-denonce-des-
faits-de-corruption)

7.

http://www.huf-
fpostmaghreb.
com/2014/06/04/
justice-algerienne-
prison_n_5443740.html

8.

http://www.huf-
fpostmaghreb.
com/2014/06/04/
justice-algerienne-
prison_n_5443740.html
9.

https://rsf.org/fr/
actualites/proces-du-
caricaturiste-algerien-
tahar-djehiche-rsf-de-
mande-la-cour-supreme-
de-casser-le-jugement

A PRESS SUFFERING FROM

MULTIFACETED PRESSURES

To control the media landscape, the authorities use a multitude of legal, political
and economic measures to sustain pressuring the mass media, encourage
docility, and guarantee the development of a dependent spirit.

B THE JUDICIAL PRACTICES STIFLE JOURNALISTS" EVERYDAY
ENDEAVOUR

In February 2016, the Algerian parliament took on the project of revising the
constitution®. Article 50 guarantees the freedom of the written, audio-visual, and social
press, and precludes any form of initial censorship. Furthermore, a press slander cannot
be punished by a custodial sentence.

This article is expected to reinforce the 2012 information code. This code removes any
custodial sentence against journalists, though information is still subject to a plethora
of exceptions such as the “respect of the national identity, the society’s cultural values,
national defence and security exigencies, economic interests or still the nation’s unity
and sovereignty” (article 2).

In practice, Judges have rarely used any of these legal provisions to condemn
journalists, preferring almost always to use the penal codes in the press suits.

The penal code: a journalistic nightmare

The Public Prosecutor has been the main body responsible for the prosecution

of journalists and citizen journalists over the last two years. The Criminal Code is
systematically used because the offenses related to the right to inform - namely
defamation, contempt, and insult - are protected by it. Sentences range from two
months to five years' imprisonment and fines vary from 1,000 AD to 500,000 AD (10
to 4,000 euros).

Since 2014, cases such as the prosecution cases for «insulting state constituent
bodies» (see the case of Hassan Bouras in 2015 and 2016°), «inciting riots and non-
armed gathering» (see the case of Rachid Aouine” in 2015), “publication of photos
and videos prejudicial to the national interest «(case of Youssef Ould Dada® in 2014)
or «infringement upon the President of the Republic «(case in progress of Tahar
Djehiche®) are commonplace.



© AFP - FAROUK BATICHE

Algerians gather to
listen to a speech by
President Abdelaziz
Bouteflika broadcast
on a giant screen in
Telemcen.



MOHAMED TAMALT: JOURNALIST DEAD IN PRISON

On 11 December, Algerian-British journalist Mohamed Tamalt,
correspondent of the Algerian newspaper El Khabar in London, died in
Algiers. He was imprisoned there on 27 June. On 4 July the Sidi M'ahmed
court sentenced him to two years’ imprisonment and 200,000 dinars of
fine on the basis of articles 144bis and 146 of the Criminal Code for
«contempt of body» And «attack on the person of the President». Its wrong?
To have insulted Algerian President Abdelaziz Bouteflika via videos and
poems broadcast on the Internet. The journalist, who had lived in the United
Kingdom since 2002, had created the online journal Assiyak Alarabi (Arabic
Context). Criticism of the Algerian authorities, Mohamed expressed on his
blog his political opinions and disseminated information and commentary
provocative. After his incarceration, Tamalt went on a hunger strike to
protest his imprisonment. Diabetic, his state of health had deteriorated very
badly in recent weeks. Today the family of the journalist asks for access to
his medical file and the opening of an independent investigation to punish
those responsible for this tragic death.

The journalist
Mohamed Tamalt died
on 11 December after
going on hunger strike
in prison.

Preventive detention: Damocles sword for journalists

Even before their trials are held, prosecuted media professionals or citizen-journalists
are held in preventive and, in most cases, arbitrary detention.

Pre-trial detention is, however, regulated by law. Section VII of the penal procedure
10. code'®, revised in July 2015, stipulates that detention remains an exceptional
The penal procedure  measure used only if the accused runs the risk of not appearing before the court. In
code :http://wwwioradp.  gddition, if the sentence for the offense committed is less than or equal to three years'
dz/TRV/FPPenal.pdf i risonment, the accused may not be detained unless he has committed serious
offenses such as murder or disturbing public order.

In fact, journalists or citizen-journalists have been - and still are - victims of the warrant
of detention, as the charges against them are generally politically motivated (see the
case of Abdessami Abdelhai held in pre-trial detention for almost 24 months).
Interview : : http?/1/. In an interview'" in Algeria Focus last year, Mr. Salah Debbouz, a lawyer, estimated that
www.algerie-focus.  «the majority of human rights activists incarcerated in a prison, without trial, on the basis
com/2015/05/deten-  of the principle of pre-trial detention, are in fact subjected in an indirect and completely
tion-provisoire/  unconstitutional way to a prison sentence



IN 2016, TWO KBC OFFICIALS IN PRE-TRIAL CUSTODY

Mehdi Benaissa and Ryad Hartouf, officials at the KBC channel and part of
the press group El Khabar, were placed in pre-trial custody from June 24th
to July 18th, 2016 for «false declarations» (article 223 of the Penal code)
concerning filming permits. Their detention was illegal under the latest
amendments to the Penal procedure Code, since the maximum penalty

for this offense is three years' imprisonment. Another contradiction of the
Algerian justice system has preferred to submit to the will of the executive
and punish media professionals for having the courage to broadcast satirical
programs criticizing the Algerian authorities.

—
The KBC TV
channel's

headquarters.

Media trapped in a grotesque bureaucracy

In the case of the suspension of a program or a medium, the ban to enter a newspaper
premises, or still, the seizure of TV channel equipment, the government uses an array

of arguments such as the absence of an authorization to film, incomplete files, and
noncompliance of the media statutes, (especially the audiovisual ones), in place of
current laws. These blockages committed in the name of a heavy bureaucracy are purely
initiated to deter media from criticizing the government. The authorities’ decisions are
final and without appeal. The media is not given any deadlines to settle its situation.



TWO LOST SHOWS, 0 FOUND...

In recent years, the majority of Algerians watched the satirical program
«Djornane el Gosto» on the private channel El Djazairia TV, before it
migrated to the KBC channel of the El Khabar group in 2015. Considered
a real breath of fresh air for the audiovisual landscape, this program
broadcasted during the month of Ramadan was hailed for its intellectual
content and excellent actors. Opting for satire to reflect on daily events,
this program did not hesitate to give a raw picture of leaders and the
consequences of their deeds. In 2015, the Audiovisual Regulatory Authority
produced a verbal warning against the show. On June 23rd, 2016, the
program was censored during filming by the national gendarmerie, and

its team was expelled. The program was later renamed «Ness Stah.» This
violent raid came a few days following the stopping and sealing of the
recording studio of another KBC critical talk show called «Kihnakienass.»
The two broadcasts were banned for lacking filming permissions, a new
pretext erected to silence any analytical voice attempting to propose
alternative views to official information.

Staff of the
satirical programme
Djornane El Gosto

© Djornane El Gosto



Algerian President
Abdelaziz Bouteflika

© ERIC FEFERBERG / AFP

B EXTENDED POLITICAL PRESSURES

Since 2014, the media most targeted by political pressures are those that opposed

the re-election of Mr Bouteflika for a fourth mandate, such as £/ Watan and E/ Khabar.
Pressures take the form of verbal threats made by high officials, restrictions to the right
to inform imposed on foreign media outlets, and most recently, Internet smear campaigns
and serious threats against journalists.

When the authorities openly intimidates journalists

The media regularly receive verbal attacks and threats even coming from politicians of the
highest caliber. This creates a particularly damaging climate of tension and fear.

These threats that often masquerade as «lack of professionalism» are mostly geared
towards media attention to highly sensitive topics such as the health of Mr. Abdelaziz
Bouteflika, corruption scandals, or the luxurious assets of leaders abroad.

The minister of communication Hamid Grine announced in June 2014 the «irtuous
circle» of ethics (look up page 19) and asked publishers, advertisers, and journalists

to adopt certain measures to achieve an «ethical attitude.» This has largely harmed the
production of independent information. In 2015, RSF identified some 15 verbal threats
emanating not only from the Minister of Communication, but also from the Prime Minister
and the President.

On 22nd October 2016, National Press Freedom Day, the Algerian President used very
harsh words to address the online media. He condemned the media for their inclination
“to broadcast slanderous and insulting insinuations,” and “to sow subversive ideas, even
openly and without scruple, to our people and our country».



INTERRUPTION OF ATV PROGRAM FOLLOWING THE PRIME
MINISTER THREATS

In April 2015, the program El Djazairia Weekend was interrupted abruptly
after making reference to the Prime Minister's daughter. Journalist Abdou
Semmar selected a quote from «Paris-Alger, a passionate story,» a book
written by journalists Marie-Christine Tabet and Christophe Dubois.
Following this incident, the Prime Minister swiftly called for order. The
following day, Karim Kardache, the program director, was summoned by
the Audiovisual Regulatory Authority, which warned him verbally before
releasing a public statement accusing the program of «sarcasm and
sneering at high officials” and “symbols of the state.» The statement also
accused the program of violating the profession’s ethics and stated that
such violations were to be sanctioned by the information and audiovisual
legal texts.

Upon request to change the format of the program and to dismiss the
columnist Abdou Semmear, the channel preferred to abandon this program
altogether and broadcasted their last issue on April 24th, 2015.

Mercenaries 2.0: A new and growing threat

The number of cyber violence incidents targeting editors-in-chief, newspaper directors,
and journalists has increased since 2014. Facebook pages such as “1, 2, 3 Viva
IAlgérie” that have received more than 700,000 “likes” have emerged as online
mercenaries. These pages select provocative articles that are critical of the Algerian
authorities or the Algerian society and post them in vicious chains online. This then
spurs a series of heinous and violent comments, often published on the Facebook wall
of a targeted journalist. In some cases, threats online have resulted in murder.

The authorities have not reacted to these situations, which encourages the tolerance of
these online interactions. According to different sources, security services enable these
types of web pages and related practices.

Subsequently, Facebook administrations are alerted and the pages are closed down.
However they always manage to re-emerge in a different capacity. Equipped with
considerable funds, these pages buy up visibility and audiences to spread hate, false
rumors and propaganda.



ABDOU SEMMAR, IN THE MERCENARIES SHOOTING RANGE

On August 1bth, 2016, Algeria Focus published an article revealing the
undue allocation of a ministerial villa to the son of the Minister of Habitat,
Urbanism and the City. Algeria Focus and Abdou Semmar, its editor, were
subjected to a campaign of defamation and death threats. Facebook

pages «1, 2, 3 Viva IAlgérie» and «Radio trottoire» launched a denigration
campaign against the journalist, going as far as to infringe on his privacy
and encourage internet users who explicitly threatened his life.

Interviewed by RSF, Abdou Semmar maintained that this is not the first
time they “tried to reach me by talking about my private life. However, these
intimidation attempts are becoming alarming and | am seriously beginning to
be afraid, not for myself, but especially for my two children and my family:’

Foreign media that the authorities do not wish to see

The authorities scrutinize the foreign media correspondents’ articles under the
microscope and do not hesitate to criticize them if they see fit. The Ministry of
Communication regularly summons journalists who risk losing their accreditations.

Accreditations are to be renewed each year on filing a particularly large application.
Very often, the Ministry of Communication delivers the precious document only after a
long delay. Many correspondents therefore continue to work without this authorization,
which creates immense additional pressure acts as a sword of Damocles over their
heads.

AN EXTREMELY WORRYING CASE OF WITHDRAWING A
JOURNALISTS’ ACCREDITATION

In March 2015, Boualem Goumrassa, a correspondent for Asharg Al Awsat
(a Saudi daily newspaper published in London), had his accreditation
withdrawn—a rare punishment. The Algerian journalist allegedly attacked
«senior government officials» and criticised the President of the Republic
and the Minister of Communication on television. According to the

Ministry of Communication, these facts constituted a violation of the «The
Foreign Media Correspondents’ ethical chartery» an unknown text to most
correspondents unavailable to the public.




-
The Le Monde front
page story of b April
2016 linking Algeria’s
president to the
“Panama Papers!” The
issue was censored in
Algeria.

Moreover, foreign journalists have encountered extreme difficulties to obtain their entry
visas. Giving these journalists a visa has been filtered through in dribs according to the
Algerian leaders’ political agenda logic.

UNWANTED FRENCH JOURNALISTS

In April 2016, Algeria refused to grant visas to French journalists from Le
Monde and Canal Plus. They were to cover the official visit of Prime Minister
Manuel Valls to Algiers on April 9th and 10th. The applications for their visa
were refused as a result of the publication of a photograph in the daily Le
Monde linking Mr. Bouteflika to the «Panama Papers» scandal.

The Algerian Foreign Ministry's statement revealed «a hostile press
campaign against Algeria and Algerian institutions conducted in various
French media.» On April 13th, 2016, Hocine Kheldoun, communication
director of the Front de Liberation Nationale (FLN), affirmed that the health
of the Algerian president did not concern the French press and added that
the latter «should not play with fire, especially as the relations between the
two countries are feverish!” The amalgam between the government and the
French press is difficult to understand. Several French media chose not to
cover this official visit in solidarity with their colleagues.

Panama papers

LARGENT CACHE
desCHEFS D'ETAT

» L'enquéte mondiale sur les soclétés-écrans du Panama implique plus de 140 personnalités
TN toimoriAL
I:tnmis.
vertige
et la nausée
POUTINE BOUTEFLIKA MOHAMMED VI GUNNLALGSSON soe JERONE FINOGLIO

© Le Monde



B MEDIA DEPRIVED OF PUBLIC FUNDING HAVE THEIR BACKS TO THE
WALL

As producing quality information requires favorable economic conditions, the Algerian
authorities have, since the 1990s, used key sectors such as advertising and printing
debts in an attempt to control and manipulate the media landscape. Other tools such
as abusive tax controls have been used to tighten the state’s grip on the freedom of
information.

As the state has largely run the distribution of public advertising and the payment
facilities granted to press titles, it uses them as levers of pressure that can be activated
at any time against any media that chooses to tackle sensitive topics. Thus, to ensure
their independence, some media have chosen to import their own printing presses and
rely solely on private advertising. However, in tough economic conditions, these media
outlets struggle to ensure their financial survival. Some businessmen take advantage
of this economic hardship and offer to buy up or partially buy up some of the media
companies, pretending to save these companies from the state’s grip.

12,
Interview on the 18th

When interviewed'? in May 2016, Brahim Sail, managing director of IMMAR, a media ;ngy ﬁggé/vlﬁwmal

The state seals off the advertising market

marketing company, estimated the Algerian advertising market's worth as between maghrebemergent.
$200 million and $ 300 million. com/economie/
algerie/59166-le-dg-d-
The media market share has been falling for two years due to the oil revenues crisis immar-sur-radio-m-le-
and the emergence of private television and Internet marketing. marche-publicitaire-en-

algerie-se-chiffre-a-
200-300-maillons-de-
dollars.html

© OT / Adda




13.

Interview on the 2nd

of may 2016 : http://
www?2.horizons-dz.
com/?L-Anep-gere-seu-
lement-20-du-marche

Djamel Kaouane, CEO of the Publishing and Advertising Agency (ANEP) estimates'®
that public institution advertising takes up 20% of the global market. The ANEPR,
which has been managing this advertising since 1993, has gradually been turned

into a blackmailing tool. This deprives critical mass media from benefiting from public
publicity, which is a good source of income for the press. Both El Watan and El Khabar
media companies have been deprived of public advertising since 1993 and 1998,
respectively.

A different problem exists in the private sector. In June 2014, Hamid Grine, recently
appointed Minister of Communications, expressed the Government's desire to see
companies adhere to a recently announced «irtuous circle» He explained, “if a
company is well managed (...) it can only be virtuous and selects its advertising spaces
in the press in relation to the virtue of the press titles” The threat is clear: any private
company wishing to run advertisements criticizing the authorities risks having serious
problems.

THE BOUCHOUAREB / TSA CASE

In November 2015, the online media Tout sur I'Algérie (TSA) denounced the
Minister of Commerce Abdeslam Bouchouareb's “unprecedentedly fierce”
campaign and accused him of calling advertisers and asking them to stop
advertising in their site.

When interviewed by RSF, Hamid Guemache, TSA director, said he had
evidence of the minister explicitly asking the Algerian electronics company
Condor and the ltalian company Ival not to advertise on TSA.



Printing: daily newspapers drowning in their debts

Whether public or private, the vast majority of Algerian press titles depend on state
printing companies to print their newspapers. Public presses offer low costs and
flexible terms in clearing debts. Yet what can be perceived as a means of encouraging
a free press is in fact a tool for maintaining state control over information. These
printing presses have been subject to political injunctions.

Thus, when the government decides to punish an independent press, it asks the
printing press company to demand of the independent press the full and irrefutable
payment of its arrears. This tactic is particularly effective and has led to the suspension
of several titles, such as La Nation in the mid 90s or Algeria News and E/ Djazair News
in 2014.

To circumvent this monopoly, some newspapers have decided to take matters into their
own hands. In September 1998, the newspaper El Watan was again suspended after
publishing an investigation of a former military security boss. Thus the owners of El
Watan and El Khabar decided to import their own printing press to guarantee control
over the content. The printing press could clear the Algerian customs only after strong
foreign diplomatic pressures.

THE DAILY EL FAJR UNDER PRESSURE

In June 2014, the Algiers Printing Company (SIA) interrupted the printing
of the Arabic-language daily El Fajr and demanded the full payment of 556
million Algerian dinars (around 450,000 euros) in arrears. Hadda Hazem,
the daily’s editor, rejected the payment order and explained to the RSF

that in September 2013, they had agreed with SIA on a timetable to clear
this debt. She insists that “El Fajr has respected its financial commitments
and has reimbursed the fixed monthly amount. However, were surprised to
receive a bailiff request on May, 19th to repay the entire debt, otherwise the
SIA reserved the right to stop printing the newspaper. We tried to contact
them repeatedly, in vain.” The editor called the Ministry of Communication
to explain the problem. But on June, 2nd, the SIA interrupted printing of the
title.

Hadda Hazem explains that this decision is in reality a sanction, or even

a retaliation, following the paper’s position against Abdelaziz Bouteflika's
fourth mandate. She points to the fact that «only El Fajr is struck by this
punishing measure for several newspapers are indebted to the SIA. This
measure is more political than commercial.» The Ministry of Communication
has denied any interference in the work of the SIA and has affirmed that
the relations between the public printers and the newspapers are simple
commercial relations.




B BUSINESSMEN EMERGE FROM THE SHADOWS

Algerian businessmen are more and more interested in the media - especially television
- which is the most powerful vector of information. This tendency might result in the
emergence of a media oligarchy that could serve hidden economic or political interests
that are hard to depict and quantify due to the lack of transparency from the media
owners.

Some names, however, are well known. Mahieddine Tahkout, the powerful boss of the
ETHRB group, bought Numedia News in 2015. The television channel El-Djazairia
was bought in 2015 by the Ould Zmirli family, who made a fortune in real estate.
Issaad Rebrab, ranked amongst the 10 biggest fortunes of Africa by the magazine
Forbes, owns the daily newspaper Liberté. Finally, Ali Haddad, chairman of both the
powerful Forum des chefs d’entreprises (FCE) and a flourishing construction and civil
engineering group, owns two TV stations, Dzair TV and Dzair News TV, and two daily
newspapers, Le Temps d’Algérie and Wakt El-Djazair.

Faced with this growing interest of businessmen for the media, the Algerian
government practises a «double standard» policy and thus reacts according to its ties to
these financial tycoons.

-~ :
© NurPhoto via Getty Images © Wikipedia
1 T
Ali Haddad, the CEQ of the Issad Rebrab, a billionaire businessman
successful BTP group and ranked by the magazine Forbes as the
president of the powerful Forum ninth richest person in Africa. He owns
of Business Leaders (FCE). He the newspaper Liberte.

owns two TV channels, Dzair TV
and Dzair News TV, and two daily
newspapers, Le Temps d’Algérie
and Wakt El-Djazair.



THE DOUBLE STANDARDS STRATEGY

In March 2016, in order to ensure the survival and independence of the
media, the owners of the El Khabar group - comprising the eponymous
Arabic-language daily, a KBC television station and 50% of the printing
company co-owned with El Watan - sold a little more than 90% of their
shares to Ness Prod, a subsidiary of the Cevital group owned by Issad
Rebrab. This transaction was cancelled on July 15th, 2016 by an Algerian
court order on a complaint by the Minister of Communication invoking the
information code anti-concentration articles.

However, this law does not apply to everyone in the same way: Ali Haddad,
owner of several media, is not worried.

The main difference here is the relationship that each businessman has with
the political power. Issad Rebrab distinguished himself by opposing the re-
election of Mr Bouteflika in 2014 and could easily become a «mouthpiece»
capable of upsetting the current political situation. Ali Haddad continues to
prosper in the very closed circle of his regime friends.




RECOMMENDATIONS

TO THE ALGERIAN AUTHORITIES

In accordance with the Algerian 2016 Constitution, that was promulgated on
the 6th of march, Algeria has international human rights obligations. These
include the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR)and
the African Charter on Human and Peoples’ Rights. Taking into account the
general comment No. 34 in article 19 of the ICCPR:

1. Initiate an independent inquiry into the circumstances surrounding the death
of Mohamed Tamalt to ensure that those responsible are punished as soon as
possible.

2. Release Hassan Bouras and all professional and non-professional journalists
detained solely for exercising their right to inform, including on the Internet and
via social networks.

3. Stop resorting to the criminal code, arbitrary detention and abusive administrative
procedures to prohibit and criminalize freedom of information and independent
journalism.

4. Revise the penal code and abolish prison sentences for press offenses,
especially those termed as insults, contempt, or defamation.

5. Stop all threats and restrictions on the right to information that has led to
media censorship. This includes the following topics: the health of the head of
state, the property and assets of the Algerian leadership, corruption, and social
movements.

6. End verbal threats of senior Algerian politicians against journalists.
7. Ensure the protection of journalists, especially in the case of cyber violence.

8. Revise the 2012 Information Code in order to bring certain provisions into
conformity with Algeria’s international obligations. In particular, exceptions
concerning respect for national identity, cultural values, or economic interests
that do not comply with the restrictions on freedom of expression permitted by
Article 19 of the ICCPR.

9. Revise the 2014 Audiovisual Act to allow private media to cover political topics
without risking censorship. Also, it is recommended to revise the method of
appointing ARAV members in order to grant a greater independence in particular
for the licensing of audio and television channels.

10. Not to interfere with the work of the audiovisual regulatory authority in order to
enable it to carry out its mission effectively, independently and transparently.



11. Discontinuing discretionary processes in the distribution by the National Enterprise
of Communication, Publishing and Advertising (ANEP) of institutional and public
advertising.

12. Involve media and national civil society actors, including the National Union
of Journalists (SNJ), and international organizations working on freedom of
information and press for any reforms undertaken in the media sector, including the
one concerning the Independent Regulatory Authority for the Print Media.

13. Enable electronic media journalists to get press cards and accreditation.

14. Issue unrestricted visas and accreditations to foreign journalists and allow them to
perform their work freely.

TO THE AUDIOVISUAL REGULATORY AUTHORITY (ARAV)

In reference with the African Charter on Broadcasting under the umbrella of
UNESCO in 2001 and the Declaration of Principles on Freedom of Expression in
Africa of the African Union:

1. Implement the principles of fairness, diversity, pluralism and transparency in
licensing and in granting broadcasting frequencies all in due respect of the right of
the public to independent information. Refusing licenses should be motivated and
publicized.

2. Ensure the promotion of pluralism of opinion within the public sector by opening
the media space to parties in opposition.

3. To ensure greater transparency on media ownership in order to avoid concentration
of media and conflicts of interest.

TO THE INTERNATIONAL COMMUNITY

1. Lobby the Algerian authorities to stop the repression and censorship of
professional and non-professional journalists, especially those who publish on the
internet.

2. To empower the civil society organizations and the media, in particular the
community media, defending the freedom of the press in the country.

3. To ask Algeria to comply with the recommendations of the Universal Periodic
Review on freedom of information and freedom of press.






This document is supported by the Agence Francaise de Développement. However, the ideas and opinions presented in this
document do not necessarily represent those of AFD.

afe(

AGENCE FRANCAISE
SDEVELOPPEMENT

A REPORTERS WITHOUT BORDERS INVESTIGATION




REPORTERS WITHOUT BORDERS promotes and defends the freedom to inform and be
informed throughout the world. based in paris, it has ten international bureaux (berlin,
brussels, geneva, helsinki, madrid, stockholm, tunis, vienna and washington dc) and more
than 150 correspondents in all five continents.

International Secretariat
CS 90247
75083 Paris Cedex 02
Tel. +33 1 44 83 84 84
Web : www.rsf.org

REPORTERS

WITHOUT BORDERS

FOR FREEDOM OF INFORMATION



