
www.freedomhouse.org

FREEDOM  
ON THE NET
2015

Key Developments: June 2014 – May 2015

•	 As a result of the government’s commitment to ICT development, the Alliance for Afford-
able Internet listed Rwanda as the top-ranked developing country in its 2014 Affordabili-
ty Index (see Availability and Ease of Access). 

•	 Three BBC websites were blocked in October 2014 in response to the BBC’s broadcast of 
the controversial documentary, “Rwanda, The Untold Story” (see Blocking and Filtering). 

•	 Popular singer Kizito Mihigo was sentenced to 10 years in prison in February 2015 after 
he was found guilty of conspiring to overthrow the government in a trial that used his 
private WhatsApp and Skype messages to alleged opposition critics in exile against him 
as evidence (see Surveillance, Privacy, and Anonymity).

Rwanda
2014 2015

Internet Freedom Status Partly 
Free

Partly 
Free

Obstacles to Access (0-25) 12 11

Limits on Content (0-35) 19 20

Violations of User Rights (0-40) 19 19

TOTAL* (0-100) 50 50

* 0=most free, 100=least free

Population: 	 11.1 million

Internet Penetration 2014: 	 11 percent

Social Media/ICT Apps Blocked: 	 No

Political/Social Content Blocked: 	 Yes

Bloggers/ICT Users Arrested: 	 No

Press Freedom 2015 Status: 	 Not Free

1



FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

Introduction

In the past year, the government of Rwanda under President Paul Kagame intensified its ambitious 
economic development strategy that aims to create a vibrant industry for information and commu-
nication technologies (ICTs) and position Rwanda as a regional ICT hub. Although internet penetra-
tion remained low—hampered primarily by poverty and a lack of appropriate infrastructure, espe-
cially in rural areas—access continually expanded due to public and private investments in broad-
band technology across the country, while mobile internet access increased at an impressive rate. 

Despite progress in ICT access, the country’s tenuous political environment and sensitive ethnic 
relations since the 1994 genocide has led the government to exert some controls over online con-
tent and expression. Throughout 2014 and 2015, a number of independent online news outlets and 
critical blogs remained unavailable, joined by three BBC websites in October 2014 following the gov-
ernment’s outcry against the television broadcast of the documentary, “Rwanda, The Untold Story.” 
Though the documentary had not been aired in Rwanda, the government immediately suspended 
the BBC radio and web services, accusing the media outlet of “genocide denial,” a crime under the 
country’s harsh media laws.

Given the country’s restrictive political environment, there is a strong sense that government sur-
veillance over online communications has been increasing with little oversight. In April 2014,the 
government’s abuse of its surveillance powers was revealed in the trial against popular singer Kizito 
Mihigo, who’s private WhatsApp and Skype messages with alleged opposition critics in exile were 
used against him as evidence to convict him of conspiracy to overthrow the government. The inci-
dent led to revelations among ordinary Rwandans that their private communications are not safe. He 
was sentenced in February 2015 to 10 years in prison.

Obstacles to Access

As a result of the government’s commitment to ICT development, the Alliance for Affordable Internet 
listed Rwanda as the top-ranked developing country in its 2014 Affordability Index. The regulator’s lack 
of independence was revealed in its decision to ban BBC broadcast radio and websites in October 2014.

Availability and Ease of Access   

Although Rwanda has made major strides in expanding access to ICTs across the country, poverty 
continues to be the primary impediment to ICT uptake, especially the internet. Over 90 percent of 
the population lives in rural areas, with the majority practicing subsistence agriculture and approxi-
mately 45 percent still living below the poverty line.1 Consequently, internet penetration in Rwanda 
is still low at 11 percent in 2014, up from 9 percent in 2013, according to the International Telecom-
munication Union (ITU).2 By contrast, official government statistics cite an internet penetration rate 
of over 28 percent as of March 2015, which includes internet subscriptions on mobile devices.3 In 

1   Latest estimate from 2011. Central Intelligence Agency, “Rwanda,” The World Factbook, accessed January 14, 2015, http://1.
usa.gov/1vNdzTo. 
2   International Telecommunication Union, “Percentage of Individuals Using the Internet,” 2000-2014, http://bit.ly/1cblxxY. 
3   Rwanda Utilities Regulatory Authority (RURA), “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2015,” 
accessed August 5, 2015, http://bit.ly/1VW3SMG. 

2

http://1.usa.gov/1vNdzTo
http://1.usa.gov/1vNdzTo
http://bit.ly/1cblxxY
http://bit.ly/1VW3SMG


FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

fact, mobile internet comprises over 99 percent of all internet subscriptions, while fixed-line internet 
subscriptions make up less than 1 percent in Rwanda. 

Mobile phone penetration is significantly higher than that for internet access at 64 percent in 2014, 
according to the ITU, while government figures noted a penetration rate of 71 percent as of March 
2015.4 Rural populations have a relatively high mobile phone usage rate compared to rural internet 
access rates, as access has been made easier by a well-developed mobile phone network that covers 
nearly 100 percent of the population.5 Innovative initiatives targeting rural populations have encour-
aged increased mobile phone and internet usage, such as the e-Soko (“e-market”) program created 
by the Rwanda Development Board, which provides farmers with real-time information about market 
prices for their agricultural produce on their mobile devices.6 

Internet access is still concentrated primarily in Kigali, the capital city, and remains beyond the eco-
nomic reach of most citizens, particularly those in rural areas who are limited by low disposable in-
comes and do not have high levels of ICT awareness.7  In addition, only 11 percent of Rwandans are 
ICT literate,8 and over 70 percent of the population speaks only Kinyarwanda, making internet con-
tent in English inaccessible to the majority of Rwandans.9 Only 17 percent of Rwandan households 
have regular access to electricity.10 

In the face of such challenges, the Rwandan government has made ICT development a high priority. 
Fixed-broadband internet services are expanding across the country, resulting in increasing speeds. 
According to May 2015 data, from Akamai’s State of the Internet report, Rwanda’s average internet 
connection speed was 5.8 Mbps (compared to a global average of 3.9 Mbps), up from 1.4 Mbps the 
previous year.11 

As a result of Rwanda’s commitment to ICT development, the cost of access has continually de-
creased, leading the Alliance for Affordable Internet to list Rwanda as the top-ranked developing 
country in its 2014 Affordability Index.12 As of early 2015, a 128/64 Kbps package of wireless internet 
cost about RWF 64,900 (US$95).13 While still prohibitively expensive for average citizens, the cost 
is a significant reduction from before the country’s fiber-optic cable installation in 2011, when 1 
megabyte of internet access reportedly cost US$2,000.14 Meanwhile, the cost of using the internet in 
a cybercafe is approximately US$0.14 (RWF 100) for 1 hour.15 The cost of internet access via mobile 

4   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2015.”
5   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2015.”.
6   Ruth Kang’ong’oi, “Rwanda Telecenter Network introduces Web 2.0 to farmers,” CIO East Africa, November 15, 2011, http://
bit.ly/1jswgdE. 
7   Ministry of Youth and ICT, “Measuring ICT sector performance and Tracking ICT for Development (ICT4D), ”2014, http://bit.
ly/1NfV6Hb. 
8   Philippe Mwema Bahati, “Rwanda to develop a master plan for e-Government,” Rwanda Focus via All Africa, December 14, 
2013, http://bit.ly/1Loqu3j. 
9   Beth Lewis Samuelson and Sarah Warshauer Freedman, “Language Policy, Multilingual Education, and Power in Rwanda,” 
Language Policy 9, no. 3 (June 2010), http://bit.ly/1bmZW5X. 
10   The Independent, “Rwanda Signs a U.S. $40 Million Loan to Boost Electricity Rollout,” All Africa, January 14, 2015, http://bit.
ly/1G9m4AA. 
11   Akamai, “Average Connection Speed: Rwanda,” map visualization, The State of the Internet Q1 2015, http://akamai.
me/1OqvpoS. 
12   Alliance for Affordable Internet, The Affordability Report, 2014, http://bit.ly/1MHgHrl. 
13   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2015.”
14   Frank Kanyesigye, “RURA, service providers to streamline Internet access,” The New Times, October 14, 2013, http://bit.
ly/1VW5qpP. 
15   Frank Kanyesigye, “Growth of mobile internet spells doom for cyber cafes,” The New Times, October 10, 2013, http://bit.
ly/1OyCGof. 

3

http://bit.ly/1jswgdE
http://bit.ly/1jswgdE
http://bit.ly/1NfV6Hb
http://bit.ly/1NfV6Hb
http://bit.ly/1Loqu3j
http://bit.ly/1bmZW5X
http://bit.ly/1G9m4AA
http://bit.ly/1G9m4AA
http://akamai.me/1OqvpoS
http://akamai.me/1OqvpoS
http://bit.ly/1MHgHrl
http://bit.ly/1VW5qpP
http://bit.ly/1VW5qpP
http://bit.ly/1OyCGof
http://bit.ly/1OyCGof


FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

phones has also declined, helping fuel the exponential growth of mobile internet users. As of March 
2015, mobile internet tariffs range from RWF 50 to 55 per Mb (US$0.03 to $0.08 per Mb).16 

Restrictions on Connectivity  

There were no restrictions on connectivity reported in Rwanda during the coverage period, though 
Article 52 of the 2001 Law Governing Telecommunications gives the government sweeping powers 
over telecommunications networks in the name of preserving “national integrity.” These powers in-
clude the ability to “suspend a telecommunications service for an indeterminate period, either gen-
erally or for certain communications.”17 Furthermore, the government possesses some control over 
the country’s internet infrastructure, which may provide the authorities with the ability to restrict 
access at will. According to the ITU, the level of competition for Rwanda’s international gateway is 
characterized as “partial.”18 

The local internet exchange point (IXP), the Rwanda Internet Exchange (RINEX),19 is managed by 
the Rwanda Information & Communications Technology Association, a non-profit comprised of ICT 
institutions and professionals.20 As of mid-2015, five of Rwanda’s nine ISPs exchange internet traffic 
through RINEX, and ISPs can also opt to connect via RINEX to the international internet.21 

ICT Market 

Rwanda’s ICT market is vibrant and competitive, with no reported interference from the government. 
Following the country’s market liberalization policies implemented in 2001,22 the number of compa-
nies providing telephone and internet services increased from one—the state-run Rwandatel23—to 
nine ISPs and three mobile phone companies in 2015,24 all of which are privately owned. The three 
main mobile phone operators are MTN, TIGO, and Airtel, whose respective market shares are 49 per-
cent, 35 percent, and 16 percent.25

In December 2014, the government of Rwanda launched a partnership with the Korean Embassy to 
initiate a 4G LTE network, which is expected to offer the fastest wireless communication on high-
speed data for mobile phones and internet-enabled devices.26

16   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2015.”
17   Law No. 44/2001 of 30/11/2001 Governing Telecommunications, http://bit.ly/1G9mOG3. 
18   International Telecommunication Union, “Rwanda Profile (Latest data available: 2013),” ICT-Eye, accessed January 3, 2015, 
http://bit.ly/1LS1oJs. 
19   RINEX, accessed December 13, 2014, http://www.rinex.org.rw/about.html. 
20   R.I.C.T.A, “About Us,” http://www.ricta.org.rw/about-us/. 
21   Rwanda Internet Exchange (RINEX), “About Us,” http://www.rinex.org.rw/about.html. 
22   Albert Nsengiyumva and Emmanuel Habumuremyi, A review of telecommunications policy development and challenges in 
Rwanda, Association for Progressive Communications (APC), September 2009, http://bit.ly/1MtFpZY. 
23   In 2012, Rwandatel was liquidated; its assets were purchased by Tigo and Airtel, and the company was taken over by the 
Government of Rwanda. See, Shyaka Kanuma, “Bye Bye Rwandatel,” Rwanda Focus, February 20, 2012, http://bit.ly/1OyDaKR. 
24   These include fixed-line providers (Liquid Telecom and MTN Rwanda), mobile phone providers (MTN Rwandacell, TIGO 
and AIRTEL), and internet service providers (MTN Rwanda, Liquid Telecom, TIGO Rwanda, New Artel, ISPA, 4G Networks, BSC, 
Airtel Rwanda, and AXOIM). See: RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2014.” 
25   RURA, “Statistics and Tariff Information in Telecom Sector as of March 2015.”
26   Ivan R. Mugisha and Collins Mwai, “4G Internet launched,” The New Times, November 12, 2014, http://bit.ly/1GO9qUy. 

4

http://bit.ly/1G9mOG3
http://bit.ly/1LS1oJs
http://www.rinex.org.rw/about.html
http://www.ricta.org.rw/about-us/
http://www.rinex.org.rw/about.html
http://bit.ly/1MtFpZY
http://bit.ly/1OyDaKR
http://bit.ly/1GO9qUy


FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

Regulatory Bodies 

The Rwanda Utilities Regulatory Agency (RURA) oversees the regulatory frameworks and implemen-
tation of the county’s policies and strategies in the telecommunications sector.27 Officially, RURA is a 
national body with autonomy in its administrative and financial management. Nevertheless, the gov-
ernment audits RURA’s budget while the president nominates its seven board members, supervisory 
board, and director general who all work under full control of the government.28 

In 2015, RURA demonstrated its allegiance to the government in its decision to indefinitely ban the 
British Broadcasting Corporation’s (BBC) radio services and block BBC websites following the Octo-
ber 2014 broadcast of a controversial documentary titled, “Rwanda, The Untold Story” (see “Blocking 
and Filtering”).29 The incident also saw RURA’s silencing of the media self-regulatory body, the Rwan-
da Media Commission (RMC), which the government proposed to take over as a state-run entity af-
ter the then-RMC head, Fred Muvunyi, made vocal objections to the BBC ban. Muvunyi subsequently 
fled the country in May 2015 after months of threats and intimidation.30

Limits on Content

Three BBC websites joined the list of websites blocked in Rwanda, which includes numerous indepen-
dent news outlets and opposition blogs that have been blocked for years.

Blocking and Filtering 

While the Rwandan government has demonstrated a commitment to expanding access to ICTs 
across the country, it has also simultaneously endeavored to restrict the types of content that users 
can access, particularly content of oppositional nature. A study conducted in early 2015 found that 
the websites of numerous independent news outlets and opposition blogs that have been blocked 
for years—such as the websites of Inyenyeri News, Veritas Info, The Rwandan, and Leprophete—re-
mained inaccessible in Rwanda,31 among others.32 There is no transparency behind the government’s 
blocking decisions and no avenues for appeal.

In late 2014, the BBC was added to the list of websites blocked in Rwanda following the govern-
ment’s outcry against the television broadcast of the documentary, “Rwanda, The Untold Story,” in 
October 2014, which argued that the number of Hutus who died during the genocide was much 
higher than officially recognized. Though the documentary had not been aired in Rwanda, the 
government immediately suspended the BBC’s popular radio services, accusing the media outlet of 

“genocide denial,” a crime under the country’s harsh media laws.33 The regulator RURA indefinitely 

27   RURA, “About RURA,” accessed December 10, 2014, http://www.rura.rw/index.php?id=3. 
28   “Law N.09/2013 of 01/03/2013 Establishing Rwanda Utilities Regulatory Authority (RURA) and Determining its Mission, 
Powers, Organisation and Functioning,” Official Gazette n.14bis of 08/04/2013, http://bit.ly/1RMmWwg. 
29   RURA, “Decision N˚…/RURA/2015 of 29 May, 2015 on the Inquiry Into the Documentary Aired By BBC: ‘Rwanda’s Untold 
Story’,” news release, May 30, 2015, http://bit.ly/1MtG3GV. 
30   Sue Valentine, “Hopes of independent press in Rwanda fade as head of media body flees,” Committee to Protect 
Journalists (blog), July 8, 2015, https://cpj.org/x/64d5. 
31   Study conducted by Freedom House consultant, March 2015.
32   Other opposition blog websites that were unavailable as of May 2015 were: http://ww.iwacu1.com;  http://
ww.musabyimana.be; http://rwandarwabanyarwanda.over-blog.com, http://ww.banyarwandapoliticalparty.org. 
33   Reporters Without Borders, “BBC’s Kinyarwanda Broadcasts Suspended Indefinitely,” October 24, 2014, http://bit.

5

http://www.rura.rw/index.php?id=3
http://bit.ly/1RMmWwg
http://bit.ly/1MtG3GV
https://cpj.org/x/64d5
http://ww.iwacu1.com
http://ww.musabyimana.be
http://ww.musabyimana.be
http://rwandarwabanyarwanda.over-blog.com
http://ww.banyarwandapoliticalparty.org
http://bit.ly/1hIHBV2


FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

banned BBC broadcasts in May 2015.34 BBC websites, including BBC Swahili, BBC Africa, and BBC Af-
rique were also blocked as part of the government’s crackdown on the BBC.35

Despite the increasing blocks on certain websites, social-networking sites such as YouTube, Face-
book, Twitter, and international blog-hosting services are freely available. Given the more restricted 
space for press freedom in the traditional media sphere, Rwandan media outlets are increasingly go-
ing online to bypass government control or suspension as well as heavy production costs.36 

Content Removal 

The extent to which the government forces websites to delete certain content is unknown, though 
anecdotal incidents over the past few years suggest that some degree of forced content removal by 
the state exists, and that such ad hoc requirements lack transparency.37

According to a 2010 law relating to electronic messages, signatures, and transactions, intermediaries 
and service providers are not held liable for the content transmitted through their networks.38 None-
theless, service providers are required to taken down content when handed a takedown notice, and 
there are no avenues for appeal. 

Media, Diversity, and Content Manipulation  

The Rwandan government’s heavy-handed repression of the media has severely limited the diversity 
of the information landscape in the country, both online and offline. Critical and independent online 
news generally stem from opposition supporters living outside Rwanda—mainly in Europe, the Unit-
ed States, and South Africa—and are blocked in Rwanda. Few Rwandans in the country are aware of 
the critical content that is unavailable to them. 

Online news outlets based in the country frequently contend with editorial interference by security 
officials and other government authorities who impose “red lines” on what can and cannot be pub-
lished.39 The recent spate of extrajudicial killings across the country was one of the main “red lines” 
drawn in the past year. Independent outlets also face economic challenges in comparison to their 
state-run counterparts that receive income from government advertisements and direct subsidies. 

As a result of the high degree of repression, online journalists based in the country are increasingly 
joining their print and broadcast colleagues in exercising self-censorship, particularly on topics that 
can be construed as disruptive to national unity and reconciliation.40 In addition, issues related to the 
military and national security are highly sensitive and subject to restrictions regarding the right to 

ly/1hIHBV2.  
34   RURA, “Decision N˚…/RURA/2015 of 29 May, 2015 on the Inquiry Into the Documentary Aired By BBC: ‘Rwanda’s Untold 
Story’.”
35   Rwanda Media Commission, The State of Media Freedom in Rwanda, May 2015, 40, http://bit.ly/1PwYbot. 
36   “Rwanda: Why We Went Online: Media Icons Speak Out,” Itangazamakuru, March 2012, http://bit.ly/18GUIy1. 
37   Two online news websites, Umusingi and Umurabyo, had reported experiencing such requests to delete content related to 
local political affairs and ethnic relations in previous years.
38   “Law No. 18/2010 of 12/05/2010, Relating to Electronic Messages, Electronic Signatures and Electronic Transactions, 
accessed October 24, 2014, http://www.wipo.int/wipolex/en/text.jsp?file_id=243157.
39   According to online journalists who were contacted for the study but who requested anonymity.
40   Katrin Matthaei, “Rwanda: Censorship or self-censorship?” Deutsche Welle, December 9, 2014, http://bit.ly/1G9oEGP. 

6

http://bit.ly/1hIHBV2
http://bit.ly/1PwYbot
http://bit.ly/18GUIy1
http://www.wipo.int/wipolex/en/text.jsp?file_id=243157
http://bit.ly/1G9oEGP


FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

access information.41 According to some journalists, self-censorship is viewed as a legitimate practice 
given the country’s sensitive social and political environment, though others believe that the ruling 
Rwandan Patriotic Front (RPF) uses “repression, social pressure, and self-censorship” to determine 
what is politically correct and to shape public opinion.42

Despite the lack of diversity in online content, Rwandans are active on Facebook and Twitter, which 
have become popular platforms for online interaction as a result of the increasing use of internet-en-
abled phones.43 President Kagame is an active supporter of social networking websites, occasionally 
using the platforms to engage in discussions with users and openly respond to issues concerning 
the current state of governance in the country. Various government officials are also very active in 
social media, especially on Twitter. 

The popularity of social media platforms has grown in tandem with the activity of progovernment 
trolls that work to harass independent journalists and manipulate online content. In 2014, revela-
tions of such surfaced when an international journalist for Radio France Internationale, Sonia Rolley, 
was repeatedly harassed on Twitter by a user known as @RichardGoldston.44 Rolley had been report-
ing on the mysterious January 1, 2014 assassination of Patrick Karegeya, a former top intelligence 
official in Kagame’s inner circle who had been living in exile in Johannesburg. It was later revealed on 
the official Twitter account of Paul Kagame’s office (@UrugwiroVillage) that “@RichardGoldson was 
an unauthorized account run by an employee in the Presidency.”45 Another foreign correspondent, 
Steve Terrill, who used Twitter to publicly call on @RichardGoldston to end the harassment, was sub-
sequently barred from entering Kigali in March 2014 to cover the 20th anniversary of the Rwandan 
genocide.46 

Digital Activism 

Digital activism over political and social issues is not common in Rwanda. Nevertheless, the use of 
mobile phones to engage with popular radio programs has become an important medium for citi-
zens to anonymously voice discontent with the authorities and expose abuses of power. For exam-
ple, the live-radio programs, “Good Morning Rwanda” and “Good Evening Rwanda,” are significant 
venues for citizens to criticize government malpractices via SMS messages and voice calls, which are 
broadcast on the radio. However, given SIM card registration requirements, users have become less 
intent on engaging in very critical or sensitive discussions out of fear of being identified.  

Violations of User Rights

Popular singer Kizito Mihigo was sentenced to 10 years in prison in February 2015 after he was found 

41   Rwanda Governance Board, Rwanda Media Barometer, August 2013, 49, http://bit.ly/1hIIih6. 
42   Kris Berwouts, “Elections are too important for Rwandan government to leave to the whims of voters,” African Arguments 
(blog), December 18, 2014, http://bit.ly/1jH8LNb. 
43   SocialBakers, “Rwanda Facebook page statistics,” accessed December 24, 2014, http://bit.ly/1NM1Hw9. 
44   Adam Taylor, “A stray tweet may have exposed Paul Kagame’s Twitter ghostwriter, and maybe much more,” Washington 
Post, March 7, 2014, http://wapo.st/1QAiy2q. 
45   Presidency | Rwanda, Twitter Post, March 8, 2013, 2:26 AM, https://twitter.com/UrugwiroVillage/
statuses/442184647863443456. 
46   Tom Rhodes, “Twitter war shines light on how Rwanda intimidates press,” Committee to Project Journalists (blog), March 
24, 2014, https://cpj.org/x/59d6. 

7

http://bit.ly/1hIIih6
http://bit.ly/1jH8LNb
http://bit.ly/1NM1Hw9
http://wapo.st/1QAiy2q
https://twitter.com/UrugwiroVillage/statuses/442184647863443456
https://twitter.com/UrugwiroVillage/statuses/442184647863443456
https://cpj.org/x/59d6


FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

guilty of conspiring to overthrow the government in a trial that used his private WhatsApp and Skype 
messages to alleged opposition critics in exile against him as evidence.

Legal Environment 

The Rwandan constitution, adopted in May 2003, provides for freedom of the press and freedom of 
information, but in practice, the government maintains tight control over the media. The Rwandan 
judiciary is not fully independent, and many journalists view the threat of imprisonment as a key 
constraint on their work.

In a positive step, the state adopted progressive amendments to the 2009 Media Law in March 2013, 
granting journalists the “right to seek, receive, give and broadcast information and ideas through 
media,” and explicitly provided for freedom of online communications in Section 3, Article 19.47 The 
new law was also commended for providing for media self-regulation under the new Rwanda Media 
Commission and was viewed favorably by local journalists, who hoped that its passage would spell 
the end of government interference in the work of journalists and boost media freedom in Rwanda.48 
However, the new law also increased the government ability to control the internet49 by giving the 
minister of ICTs unlimited powers to establish the conditions for both local and foreign media com-
panies to operate in Rwanda.50

While there are no laws that specifically restrict internet content or criminalize online expression, 
Rwanda’s generally restrictive legal provisions governing the traditional media can be applied to the 
internet. Penalties for criminal defamation may also be applicable to the internet, with defamation 
of the president or other public officials carrying a penalty of up to five years in prison.51 October 
2013 amendments to the law against “genocide ideology” similarly threatens freedom of expression 
both online and off, prescribing heavy prison sentences of up to 9 years and fines for any offender “…
who disseminates genocide ideology in public through documents, speeches, pictures, media or any 
other means.”52 The law also excludes a clear distinction between a private conversation and public 
speech.53 

Prosecutions and Detentions for Online Activities 

Arrests and prosecutions for online activities are not common in Rwanda, in large part due to the 
lack of critical commentary originating in the country and the high degree of self-censorship prac-
ticed by online journalists and ordinary users alike. The last arrest occurred in April 2014, when the 
editor of the independent news website Umusingi, Stanley Gatera, was arrested on trumped-up 
charges of attempted extortion. He was previously convicted and sentenced to one year in prison in 
November 2012 on charges of divisionism and sectarianism for an article he published in Umusingi.54 

47   “Law Regulating Media, No. 02/2013 of 08/02/2013,” Official Gazette 10, March 11, 2013, http://bit.ly/1X974XG. 
48   Eugene Kwibuka, “How Reforms Impacted on Media in 2013,” The New Times, December 27, 2013, http://bit.ly/1PwYTCc. 
49   Article 19, “Proposed media law fails to safeguard free press,” IFEX, January 5, 2012, http://bit.ly/1NfYemn. 
50   Article 19, “Rwanda: Media law does not go far enough,” press release, March 18, 2013, http://bit.ly/1LS2gUC.  
51   Freedom House, “Rwanda,” Freedom of the Press 2013, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/rwanda.
52   Art. 8, “Law No. 18/2008 of 23/07/2008 Relating to the Punishment of the Crime of Genocide Ideology,” http://bit.
ly/1LS2gUC. 
53   Emmanuel R. Karake, “Gov’t seeks to amend genocide ideology law,” The New Times, November 3, 2012, http://bit.
ly/1Pmb8T8. 
54   Committee to Protect Journalists, “Rwandan journalist sentenced to one year in jail,” November 12, 2012, https://cpj.

8

http://bit.ly/1X974XG
http://bit.ly/1PwYTCc
http://bit.ly/1NfYemn
http://bit.ly/1LS2gUC
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/rwanda
http://bit.ly/1LS2gUC
http://bit.ly/1LS2gUC
http://bit.ly/1Pmb8T8
http://bit.ly/1Pmb8T8
https://cpj.org/x/50bc


FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

He was released in July 2013 only to be targeted again for arrest less than a year later,55 which the 
journalist believed was linked to an interview he conducted on Al Jazeera’s People and Power pro-
gram—posted online and broadcast on television—in March 2014 in which he spoke about the diffi-
culties journalists face while working in Rwanda.56 Gatera was held for six hours in April and received 
death threats after his release.57

Surveillance, Privacy, and Anonymity 

The sophistication of the Rwandan authorities’ surveillance capabilities is unknown, but there is 
growing suspicion that surveillance is pervasive, particularly after increasing revelations of attacks 
and assassinations of exiled Rwandan dissidents by the Kagame regime, despite their efforts to pro-
tect their identities, over the past couple of years.58 In July 2015, email leaks from the Italian surveil-
lance firm Hacking Team revealed that the Rwandan government attempted to purchase the compa-
ny’s sophisticated spyware known as Remote Control System (RCS) in 2012.59 While the leaked emails 
did not confirm the sale, they point to the government’s intent to acquire such technologies that can 
monitor and intercept user communications. 

The government’s surveillance powers were expanded in October 2013 under amendments to the 
2008 Law Relating to the Interception of Communications, which authorizes high-ranking security 
officials to tap into the communications, both online and offline, of individuals considered potential 
threats to “public security.”60 Under the amendments, communications service providers are required 
to ensure that their systems have the technical capability to intercept communications upon de-
mand, though security officials also have the power to “intercept communications using equipment 
that is not facilitated by communication service providers,” which de facto allows the authorities to 
hack into a telecommunications network without a provider’s knowledge or assistance.61 While the 
law requires government officials to apply for an interception warrant, warrants are issued by the 
national prosecutor, who is appointed by the justice minister. The national prosecutor can also issue 
warrants verbally in urgent security matters, to be followed by a written warrant within 24 hours.62 

In April 2014, a glimpse into the government’s abuse of its surveillance powers was revealed in the 
trial against popular singer Kizito Mihigo, who’s private WhatsApp and Skype messages with alleged 
opposition critics in exile were used against him as evidence to convict him of conspiracy to over-
throw the government.63 The incident led to revelations among ordinary Rwandans that their private 
communications are not safe. Mihigo was sentenced in February 2015 to 10 years in prison.64

org/x/50bc. 
55   Committee to Protect Journalists, “Two journalists released from prison in Rwanda,” August 9, 2013, https://cpj.org/x/5687. 
56   Reporters Without Borders, “Wave of intimidation of Kigali media,” April 28, 2014, http://bit.ly/1lnJ0yM. 
57   “Breaking: Three senior journalists flee Rwanda,” Great Lakes Voice, April 21, 2014, http://greatlakesvoice.com/breaking-
four-senior-journalists-flee-rwanda/. 
58   Human Rights Watch, “Rwanda: Repression Across Borders,” January 28, 2014, http://bit.ly/1i9HihM. 
59   WikiLeaks, “Hacking Team,” July 8, 2015, http://bit.ly/1ReTbn0; Lorenzo Frankenstein, Twitter Post, July 9, 2015, 3:53 PM, 
http://bit.ly/1hIJLUs. 
60   “Law Relating to the Interception of Communications” Official Gazette nº 41 of 14/10/2013.
61   Art. 7, “Law Relating to the Interception of Communications” Official Gazette nº 41 of 14/10/2013. 
62   OpenNet Africa,  and Collaboration on Internet ICT Policy in East and Southern Africa, Online Freedoms in Rwanda, May 
2014, accessed January 15, 2015, http://bit.ly/1LovLbk. 
63   Theophile Harushyamagara, “Singer Kizito Mihigo sentenced to 10 years in jail,” The Rwanda Focus,  February 27, 2015,  
accessed February 13, 2015, http://bit.ly/1PwZUKK. 
64   “Rwanda singer Kizito Mihigo planned to kill Paul Kagame,” BBC, February 27, 2015, http://bbc.in/1LT97JS. 

9

https://cpj.org/x/50bc
https://cpj.org/x/5687
http://bit.ly/1lnJ0yM
http://greatlakesvoice.com/breaking-four-senior-journalists-flee-rwanda/
http://greatlakesvoice.com/breaking-four-senior-journalists-flee-rwanda/
http://bit.ly/1i9HihM
http://bit.ly/1ReTbn0
http://bit.ly/1hIJLUs
http://bit.ly/1LovLbk
http://bit.ly/1PwZUKK
http://bbc.in/1LT97JS


FREEDOM  
ON THE NET 
2015

www.freedomhouse.org

Rwanda

The ability to communicate anonymously is compromised by mandatory SIM card registration re-
quirements initiated in early 2013.65 Under the regulation establishing SIM card registration, the ICT 
regulator RURA is given unfettered access to SIM card databases managed by operators, while other 

“authorized” individuals or institutions may also be granted access.66 

The various legal provisions that enable surveillance and limit anonymity are particularly troubling in 
the absence of a comprehensive data protection law that can safeguard citizens’ private data. A data 
protection law was drafted in July 2013, though the draft law provides exceptions to user data pro-
tections in the vaguely defined interest of national sovereignty, national security, and public policy, 
which may pose a threat to individuals critical of the regime.67 There has been no movement on the 
passage of the draft law as of mid-2015.

Intimidation and Violence 

Critical journalists within the country frequently face violence and harassment when attempting to 
cover news stories, leading many to flee the country and report in exile.68 According to the Com-
mittee to Protect Journalists, Rwanda ranks among the top 10 countries from which journalists seek 
exile.69 Online journalists and ordinary users, however, have not yet experienced the same level of 
intimidation as traditional media journalists to date, likely as a result of high levels of self-censorship. 

No Rwandan journalists have been killed since 2011, when the editor of the independent news 
website Inyenyeri News, Charles Ingabire, was gunned down in Kampala.70 Worryingly, the brother 
of Umuvugizi news website editor John Bosco Gasasira (in exile in Sweden), Andrew Muhanguzi 
was reported missing in February 2014. His family claims that Muhanguzi was kidnapped by men in 
Ugandan police uniforms outside their home on February 16,71 but the Ugandan police stated they 
have no record of his arrest.72 Muhanguzi and his family had left Rwanda in 2012 to escape alleged 
harassment by the Rwandan authorities for their relationship to John Bosco Gasasira and the critical 
Umuvugizi online newspaper.73 

Technical Attacks

Technical attacks against online news outlets and websites of human rights organizations are not 
common but arise occasionally. The last reported attack occurred in April 2014, when the investiga-
tive news website, Ireme, experienced a seemingly targeted cyberattack, though the source of the 
attack was unknown.74 

65   “Rwanda Flags Off SIM Card Registration Exercise,” Chimp Reports, February 4, 2013, http://bit.ly/1jHd5fr. 
66   See Regulations on SIM Card Registration, art. 13 and 15, http://bit.ly/1VWMjBw.  
67   “Rwandan ICT experts discuss draft data protection policy,” telecompaper, July 16, 2013, http://bit.ly/1MtJkGd. 
68   Human Rights Watch, “Rwanda: Repression Across Borders.”  
69   Committee to Protect Journalists, “404 Journalists Forced Into Exile Since 2009,” accessed on December 30, 2014, http://
www.cpj.org/exile/. 
70   Reporters Without Borders, “Rwandan exile journalist gunned down in Kampala,” December 2, 2011, http://bit.ly/1LdUXmT. 
71   Risdel Kasasira and Solomon Arinaitwe, “Exiled Rwandan journalist brother feared kidnapped in Kampala,” Daily Monitor, 
March 7, 2014, http://bit.ly/1ozsrOR. 
72   Reporters Without Borders, “Authorities hound independent journalists at home and abroad,” March 19, 2014, http://bit.
ly/1eRsxwG. 
73   Risdel Kasasira and Solomon Arinaitwe, “Exiled Rwandan journalist brother feared kidnapped in Kampala.” 
74   Reporters Without Borders, “Wave of intimidation of Kigali media.”  

10

http://bit.ly/1jHd5fr
http://bit.ly/1VWMjBw
http://bit.ly/1MtJkGd
http://www.cpj.org/exile/
http://www.cpj.org/exile/
http://bit.ly/1LdUXmT
http://bit.ly/1ozsrOR
http://bit.ly/1eRsxwG
http://bit.ly/1eRsxwG



